Dráma érettségi osztályozó vizsgájához 2.
(felkészülési anyag)
((Segédanyagokat mellékeltünk, illetve számítunk a drámaelméleti felkészítő foglalkozások hatékonyságára. További források: http://wenczel.fw.hu weblapon a drámajáték, az irodalom és az egyéb címszavak mögött.))
1.
Állítsa időrendbe a magyarországi színjátszás/színház/dráma történetének alábbi képviselőit legfontosabb, ’legélőbb’ színműveiket/szerepeiket figyelembe véve!
Madách Imre
Blaha Lujza
Katona József
Jókai Mór
Megyeri Károly
Csokonai Vitéz Mihály
Jászai Mari
Kisfaludy Sándor
Molnár Ferenc
Déryné Széppataki Róza
Vörösmarty Mihály
Lendvay Márton
Kazinczy Ferenc
Szigligeti Ede
Kisfaludy Károly
Egressy Gábor
Bessenyei György
Kelemen László
2.
Soroljon fel kritikusokat, elméletírókat, dramaturgokat (csakis azokat) a 19. századi magyar színházi élet történetéből!
(Segédanyagok mellékelve!)
3.
Ismertesse nemzeti színházunk (színházaink) történetének főbb állomásait!
(Gondolatmenete átlépheti a 19. századot.)
(Segédanyagok mellékelve!)
4.
Vázolja röviden két 19. századi magyar drámai költemény cselekményét!
5-5 mondat!
5.
Társítsa az alább műcímeket a felsorolt szerzőkhöz!
(…)
6.
Kicsoda-micsoda?
Melyik műben szerepel az alábbi név; helység; tárgy; fogalom; idézet (…) ? ((A szerző nevét és művének címét kérjük!))
7.
Jellemezze az alábbi szempontokból Madách Imre Az ember tragédiája c. drámai költeményét! Műismeretének mélységét pontos idézetekkel bizonyítsa!
Műnem, műfaj, verselés, dramaturgia (Isten-Lucifer; Ádám-Éva-Lucifer), szerkezet (keretes!), stílus, drámamodellek, nőalakok, filozófiai és/vagy tudományos elméletek (dialektika, triadikus rendszer, mechanikus materializmus, deizmus, lovagi erkölcs, Lavater, La Mettrie, dogmatika és eretnekség, Fourier, utópikus szocializmus, tömeg-elméletek, panteizmus, élet-lendület elmélet, ’világvége-elméletek’…)
8.
Állítsa párba a reneszánsz és a barokk művelődéstörténeti korszakának fontosabb ellentétpárjait! (Töltse ki az alábbi táblázatot!)
A reneszánszra inkább jellemző ------ A barokkra inkább jellemző
……………………………….. …………………………………….
(…)
9. Soroljon fel (foglalkozással együtt) legalább tíz alkotót az európai reneszánszból! (Pl. festő, építész, lantművész, költő, drámaíró, színész, rendező…)
10. Soroljon fel (foglalkozással együtt) legalább tíz alkotót az európai barokkból! (Pl. festő, építész, lantművész, költő, drámaíró, színész, rendező…)
11. Soroljon fel (foglalkozással együtt) legalább három alkotót a magyar reneszánsz irodalmából! (Jelölje meg, melyikük írt drámát is! Kérjük az adott mű címét!)
12. Soroljon fel (foglalkozással együtt) legalább három alkotót a magyar barokk irodalmából! (Jelölje meg, melyikük írt drámát is! Kérjük az adott mű címét!)
13. Egészítse ki az alábbi teszt csonka szövegét! Értelmes mondatokban gondolkodjon!
###A BAROKK: a …………………………………….
###antik és a ………………………………………..
mitológia látomásos megjelenítése, a nyelvi pátosz és cikornyás, zsúfolt stílus. Neve az olasz
###megragadása. Fő jellemvonása, a nyelv ………………………………………-us
kezelése, a stílus képszerű elemeinek túlburjánzása.
A spanyol barokk színházak és a szcenika
A spanyol barokk színháznak három változatát lehet megkülönböztetni:
l. a népies jellegű corral-színházat,
###volt. Használtak egy köztes ………………………..-t
###lényeges dramaturgiai és rendezői probléma maradt, a ……………………………………. kivitele a színpadról.
###A legfontosabb színházi városnak számított …………………………………..
1620-től a nyilvános színházakban is alkalmazzák a színpadi
Lope de Vega idejében ugyan még nem díszítették be a corral-színpadot, de annál nagyobb
###pompát fejtettek ki a ………………………………………..-ben,
*
A jellemkomikum lényege, hogy olyan külső és/vagy
###és helyzetkomikumban egyaránt rejlik ……………………………………,
illetve szatíra és humor. (A szatíra a komikus vétség
###A drámai költemény elnevezést először ……………………………….
###használta a Manfréd c. alkotásával kapcsolatban. …………………………………
az alkotónak az embertárshoz, nemzethez, emberiséghez, világmindenséghez való viszonyát tárja fel.
Segédletek, hivatkozások:
A magyar színjátszás kezdetei.doc
A magyar színjátszás kezdetei_feladatlap.doc
A Nemzeti Színház története.doc
A Kassai Színház korábbi bemutatói.doc
MAGYAR SZÍHÁZTÖRTÉNET részletes_bibliografia.doc
MAGYAR SZÍNHÁZTÖRTÉNET tételsor.doc
A_magyar_szinhaz_szuletese.htm
A_miskolci_nemzeti_szinhaz_tortenete.html
117A_drama_magyar_szinjatszas_kezdeteti.ppt