Dráma érettségi
osztályozó vizsgájához 2.
(felkészülési
anyag)
((Segédanyagokat mellékeltünk, illetve számítunk a
drámaelméleti felkészítő foglalkozások hatékonyságára. További források: http://wenczel.fw.hu weblapon a drámajáték,
az irodalom és az egyéb címszavak mögött.))
1.
Állítsa időrendbe a
magyarországi színjátszás/színház/dráma történetének alábbi képviselőit
legfontosabb, ’legélőbb’ színműveiket/szerepeiket figyelembe véve!
Madách Imre
Blaha Lujza
Katona József
Jókai Mór
Megyeri Károly
Csokonai Vitéz Mihály
Jászai Mari
Kisfaludy Sándor
Molnár Ferenc
Déryné Széppataki Róza
Vörösmarty Mihály
Lendvay Márton
Kazinczy Ferenc
Szigligeti Ede
Kisfaludy Károly
Egressy Gábor
Bessenyei György
Kelemen László
2.
Soroljon fel kritikusokat,
elméletírókat, dramaturgokat (csakis azokat) a 19. századi magyar színházi élet
történetéből!
(Segédanyagok mellékelve!)
3.
Ismertesse nemzeti színházunk
(színházaink) történetének főbb állomásait!
(Gondolatmenete átlépheti a
19. századot.)
(Segédanyagok mellékelve!)
4.
Vázolja röviden két 19.
századi magyar drámai költemény cselekményét!
5-5 mondat!
5.
Társítsa az alább műcímeket a
felsorolt szerzőkhöz!
(…)
6.
Kicsoda-micsoda?
Melyik műben szerepel az
alábbi név; helység; tárgy; fogalom; idézet (…) ? ((A szerző nevét és
művének címét kérjük!))
7.
Jellemezze az alábbi
szempontokból Madách Imre Az ember tragédiája c. drámai költeményét!
Műismeretének mélységét pontos idézetekkel bizonyítsa!
Műnem, műfaj, verselés,
dramaturgia (Isten-Lucifer; Ádám-Éva-Lucifer), szerkezet (keretes!), stílus,
drámamodellek, nőalakok, filozófiai és/vagy tudományos elméletek (dialektika,
triadikus rendszer, mechanikus materializmus, deizmus, lovagi erkölcs, Lavater,
La Mettrie, dogmatika és eretnekség, Fourier, utópikus szocializmus,
tömeg-elméletek, panteizmus, élet-lendület elmélet, ’világvége-elméletek’…)
8.
Állítsa párba a reneszánsz és
a barokk művelődéstörténeti korszakának fontosabb ellentétpárjait! (Töltse ki
az alábbi táblázatot!)
A reneszánszra inkább
jellemző ------ A barokkra inkább jellemző
………………………………..
…………………………………….
(…)
9. Soroljon fel
(foglalkozással együtt) legalább tíz alkotót az európai reneszánszból! (Pl.
festő, építész, lantművész, költő, drámaíró, színész, rendező…)
10. Soroljon fel
(foglalkozással együtt) legalább tíz alkotót az európai barokkból! (Pl. festő,
építész, lantművész, költő, drámaíró, színész, rendező…)
11. Soroljon fel
(foglalkozással együtt) legalább három alkotót a magyar reneszánsz irodalmából!
(Jelölje meg, melyikük írt drámát is! Kérjük az adott mű címét!)
12. Soroljon fel
(foglalkozással együtt) legalább három alkotót a magyar barokk irodalmából!
(Jelölje meg, melyikük írt drámát is! Kérjük az adott mű címét!)
13. Egészítse ki az alábbi
teszt csonka szövegét! Értelmes mondatokban gondolkodjon!
*
###A BAROKK: a …………………………………….
követő korstílus kb. 1530 és 1750
között, jellemzői az ellentétek szembeállításából, lendületességéből és
ünnepélyes pompából állnak - a barokk irodalmi művekre jellemző az
###antik és a ………………………………………..
mitológia látomásos megjelenítése, a
nyelvi pátosz és cikornyás, zsúfolt stílus. Neve az olasz
###…………………………..
szóból származik, mely a szillogisztika
egyik, bonyolultságot, nyakatekertséget kifejező alakzatának elnevezése. Az
irodalmi barokk értelmezése mindmáig vitatott kérdés, mivel a fogalom
használata nemzetenként változó: az angol irodalomtörténészek, pl.
Shakespeare-t a reneszánsz csúcsának tartják, a németek ugyanőt a barokkhoz
sorolják. Egy biztos: a barokk irodalom egyik legfőbb törekvése az idő, a
mozgás, a változás, az elfutó
###…………………………..
###megragadása. Fő jellemvonása, a nyelv ………………………………………-us
kezelése, a stílus képszerű elemeinek
túlburjánzása.
*
A spanyol barokk színházak és a szcenika
A hanyatló világbirodalomban a spanyol színház fejlődési vonala viszont
felfelé ível, s Calderón "világszínház" koncepciójában érkezik el a
tetőpontra. A spanyol barokk színház mintegy fordított tükörképe annak, ami
Spanyolországban és Spanyolországgal történt, szinte pótolva a színpadon egy
illúziót keltő álomvilággal azt, ami az életből hiányzott vagy fokozatosan
eltűnt.
A spanyol barokk színháznak három változatát lehet
megkülönböztetni:
l. a népies jellegű corral-színházat,
2. az udvari színházat, és
3. az úrnapi játékot.
A corrales, vagyis a három vagy négy ház által
határolt téren vagy udvaron felépített színházak ugyanolyanok voltak, mint
Cervantes idejében. A Calle de la Cruzon
1579-ben és a Calle del Principén 1582-ben épült corralok
a XVII. században is vezető színházai voltak Madridnak. A színpad két
oldalfalát és hátterét egy balkonszerű galéria horizontálisan osztotta ketté, a
felső részt "alto del teatro "-nak nevezték. A
színpad padlóján, a "tablado "-ra állították fel a mozgatható díszletelemeket. Egyébként a
corral-színpad rendkívül egyszerű
###volt. Használtak egy köztes ………………………..-t
a jelenetváltozásokhoz és a hátsó színpad bevonására, illetve
kirekesztésére. Ezekhez járultak a XVII. század elején egyszerű, keskeny
oldalfüggönyök, amelyekre fákat és
###…………………………………
festettek. Sokszor egy nagy, mozgatható vászonfalra is festettek
épületet, amelyet aztán egyszerűen betoltak a színpadra. Egyre inkább
alkalmaztak repülőszerkezeteket és süllyesztőket is. Ezzel szemben még a XVII.
században is hiányzott a színpadot lezáró előfüggöny (kortina), s ezért -
akárcsak az Erzsébet-kori angol színpadon - továbbra is
###lényeges dramaturgiai és rendezői probléma maradt, a ……………………………………. kivitele a színpadról.
De Madridon kívül más városban is építettek állandó corral-színházakat.
Valenciában már 1583-ban működött egy corral-színház.
1602-től rendszeres előadások folynak Córdobában, 1606-tól pedig Zamorában.
###A legfontosabb színházi városnak
számított …………………………………..
1607-ben épült itt a Coliseo színház, majd
1611-ben a Teatro Sona
Elvira. 1611 - 14-ig az előbbiben 258, az utóbbiban 268 előadást tartottak. De
voltak állandó corral-színházak Zaragozában,
Valladolidban, Barcelonában, Granadában és Toledóban is. A jelentős vándortársulatok elsősorban
ezekben a városokban játszottak.
1620-től a nyilvános színházakban is alkalmazzák a színpadi
###……………………………………………..
és egyéb illúziókeltő eszközöket, mint ahogyan az 1609-ben
Itáliában felfedezett kulissza alkalmazása is mindinkább elterjed.
Jellemző, hogy Lope de Vega
egyáltalán nem használja ki a színpadnak ezt az újszerű technikai gazdagodását,
hanem megmarad sajátos költői kifejező eszköze, a szövegdíszlet mellett.
Megvetően jegyzi meg egy helyen, hogy a színház feloldódott a vásznak és szegek
részére készült keretszerkezetben. Másutt gúnyolódva utal a látványos darabokra,
"amelyekben az ács segít hozzá mesterfogásaival és terveivel, ahol
szörnyetegek szálldosnak föl-le az égből, ahol a színpad olyan, mint valami
íróasztal, csupa fiók és függöny, s úgy fel van osztva, akár egy sakktábla
".
Lope de Vega idejében ugyan még nem
díszítették be a corral-színpadot, de annál nagyobb
###pompát fejtettek ki a ………………………………………..-ben,
ami nyilván azért nem zavarta a költőt, mert a ruha a
színész és az általa megjátszott alak közvetlen tartozéka volt, s jellemét,
foglalkozását, társadalmi helyzetét és rangját is meghatározta.
*
A jellemkomikum lényege, hogy olyan külső és/vagy
###……………………
…………………….
láttat a szerző a szereplő cselekedtetésével és
beszéltetésével, amely tulajdonságok – egyrészt eltérnek az általános emberi
normától, másrészt túlhangsúlyozzák az adott kor hibás beidegződéseit. A helyzetkomikum
nevettető és a néző/olvasó szellemi (vagy más)
###………………………………….
sugalló hatása a drámaíró által létrehozott szokatlan (vagy
nagyon is ismert !) szituációkból ered. (Pl. lánynak öltözött fiúnak egy másik
fiú udvarol, mert azt hiszi róla, hogy lánya - a szereplőnek tehát
információhiánya van a nézőhöz/olvasóhoz képest.) A
jellemkomikumban
###és helyzetkomikumban egyaránt rejlik ……………………………………,
illetve szatíra és humor. (A szatíra a komikus vétség
###……………………………………………..
célzatú leleplezése.)
*
###A drámai költemény
elnevezést először ……………………………….
###használta a Manfréd c. alkotásával kapcsolatban. …………………………………
is drámai költeménynek nevezte a Faustot. A drámai költemény tehát inkább olvasásra mint színpadi előadásra szánt, lírai elemekkel
átszőtt (verses) dráma. (Dialógusokban íródott.) Líraisága abból fakad, hogy
minden cselekmény a szerző
###…………………………………………..
###hordozza. E ………………………………….
az alkotónak az embertárshoz, nemzethez, emberiséghez, világmindenséghez
való viszonyát tárja fel.
Segédletek, hivatkozások:
A
magyar színjátszás kezdetei.doc
A
magyar színjátszás kezdetei_feladatlap.doc
A
Nemzeti Színház története.doc
A Kassai
Színház korábbi bemutatói.doc
MAGYAR
SZÍHÁZTÖRTÉNET részletes_bibliografia.doc
MAGYAR SZÍNHÁZTÖRTÉNET
tételsor.doc
A_magyar_szinhaz_szuletese.htm
Prielle_Kornelia.htm
A_miskolci_nemzeti_szinhaz_tortenete.html
kezdetek.html
117A_drama_magyar_szinjatszas_kezdeteti.ppt
19_A_szinhaz_helyzete.ppt
klasszdia3.ppt

















