Országos Dráma Tanulmányi Verseny
1. forduló
Megoldások
1.a) Nevezze meg, mely fogalmakat határozzák meg az alábbi definíciók!
A. dráma
B. tragédia
C. konfliktus
3 pont
1.b) Határozza meg, mi a különbség a drámai és az epikai műnem között!
pl.: az epika a múlt eseményeit mutatja be, a dráma „itt és most” játszódik. A dráma megjelenít, az epika elbeszél.
(Bármely más, tartalmában helyes válasz elfogadható. Válaszelemenként 1 pont)
3 pont
2. Melyik szereplő beszél az alábbi idézetekben? (a részletek Szophoklész Oidipusz király és Antigoné című drámáiból valók, segítségül felsoroltuk a két dráma szereplőinek nevét.)
Most nyugton élek, s megvan tőled mindenem:
lennék király, és mennyi kelletlen teher!
Hogy lenne hát vágyamnak édesebb a trón,
mint hatalomban uralkodni gondtalan?
Oidipusz király – Kreón
Kimondom hát: az, akit hirdetsz és kutatsz
és fenyegetsz, mint Láiosnak gyilkosát,
az itt van! Még ma azt hiszik, hogy idegen
bevándorolt; de nemsokára thébai
szülöttnek ismerik föl, s nem lesz öröme
a változásban;
Oidipusz király – Tiresias
Senki hát halandó embert, ki e földön várja még
végső napját, ne nevezzen boldognak, míg élete
kikötőjét el nem érte bánat nélkül; biztosan.
Oidipusz király – Oidipusz (a mű vége)
Beláthatod te is, hogy gyenge nők vagyunk,
és férfiakkal szembe szállnunk nem lehet.
Erőseké a jog, miénk a hódolás,
akármilyen keserves is meghajlanunk.
Antigoné – Iszméné
Boldog mind, aki balsorsot nem ismer!
Mert kinek istenség reszketteti házát,
úgy veri azt a csapás firól-fira szállva,
mint mikor a toluló habokat
thrák szelek ostora kergeti,
Antigoné – kar
Akármilyen nagy szellemnek se szégyen az,
ha tud tanulni, s fennhéjázva nem feszít.
Hisz láthatod: mikor zuhogva dől az ár,
a fák megóvják ágaik, ha hajlanak;
de amelyik merev: tövestül felszakad.
Antigoné - Haimón
6 pont
3. Válassza ki és írja a meghatározások mellé a hozzá tartozó szót, kifejezést!
khorégosz – a színielőadás mecénása, tekintélyével és vagyonával támogatja a bemutatót
mekhané – kötélre erősített emelődaru, pl. az isteneket játszó színészek megemelésére
bronteion – mennydörgés –gép: kődarabokkal teli hordó, melyet fémlapon görgetnek
korifeus – a kórus vezetője
tirszusz – venyigéből font ostor, Dionűszosz isten jelképe
mimiambosz – a kabarétréfa legrégibb elődje a hellénisztikus korban Alexandriában
szatír – félig emberi, félig állati lény, buja férfidémon Dionüszosz kíséretében
szkéné – díszletraktárként működő sátor, később oszlopos épület a háttérben
dithirambosz - Dionüszosz tiszteletére énekelt csapongó, tomboló himnuszok neve
protagonisztész - főszereplő, első színész (sokszor maga a szerző)
10 pont
4. Válaszoljon az alábbi kérdésekre, így a megadott szempontok alapján mutasson be egy antik színházi előadást a színházi fesztiválok fénykorának idejéből!
a) Nevezze meg az antik színházépület részeit!
1. theatron (nézőtér)
2. szkéné (díszletraktár, az innen nyíló ajtók a belső terekben játszódó eseményeket is megmutathatták)
3. logeion/proszkenion (a tulajdonképpeni színpad, a színészek tartózkodási helye)
4. orkhesztra (a kar ének- és tánctere)
5. paradosz (a kar ki- és bevonulásának útja)
(A helyes válasz az idegen szakszó ismerete nélkül is elfogadható.)
Hol található a leghíresebb épen maradt antik görög színház?
Epidauroszban
6 pont
b) a napszak, amikor az előadások zajlottak: napkeltétől napnyugtáig
c) a játszó színészek leggyakrabban elfoglalt helye a színpadtérben: proszkénionon/logeionon
d) a kar leggyakrabban elfoglalt helye a színpadtérben: orkhésztán
e) a játszó színészek öltözete: kothornosz (emelt talpú cipő), peplosz/n, khitón, maszk
f) a játszó színészek gesztusai, mozgása: kevés mozgás, botra támaszkodtak, statikus jelenetek
g) a játszó színészek hanghordozása: az alakítás lényegi része, hangos, méltóságosan zúgó, emelkedett
h) felhasznált díszletek, kellékek: egy-két jelzésszerű díszlet (sziklasír, trón), kellék (pl. kard)
i) a feldolgozott témák forrása: a görög mitológia
j) a közönség összetétele, viselkedése: minden szabad polgár; ettek, kiabáltak, dobáltak stb.
k) a görög demokrácia nemcsak jognak, hanem kötelességnek tartotta a közügyek iránti érdeklődést, a színházba járást, és az erkölcsi kérdések színpadi megjelenítése által történő erkölcsi nevelést
10 pont
5. Töltse ki az alábbi mitológiai történetekben a hiányzó személyneveket, majd Hegedüs Géza és Kónya Judit Kecskeének című művének ismertetései alapján nevezze meg, hogy melyik antik szerző milyen címmel dolgozta fel az adott témát színdarabjában!
Valamikor, az istenek megszületésével kialakult a világ, majd később megjelentek az emberek. Az első emberek tudatlanok voltak, s ha veszély támadt rájuk, nem tudtak védekezni ellene. Már-már a kipusztulás fenyegette az emberi fajtát, amikor Prométheusz lelopta számukra az égből a tüzet, amely idáig csak az istenek tulajdona volt. A tűz segítségével aztán megtanulták a mesterségeket, házat építettek. De Zeusz nagyon megharagudott ezért, és megbüntette az embereket: egy asszonyt formáltatott az istenekkel, és az istenek követével, Hermésszel a tűzlopó titán testvéréhez, Epimétheuszhez küldte ajándékba. Ő, bár testvére előre figyelmeztette, hogy ne fogadjon el semmit az istenektől, befogadta a házába Pandórát, az asszonyt. Az asszony kíváncsiságból felnyitotta férje agyaghombárai közül azt is, amelyet Epimétheusz megtiltott neki, és a sokféle baj, a Fáradtság, Betegség, Öregség kirepült az emberek közé.
De az isten megbüntette a titánt is, elfeledkezve arról, hogy egyedül ő állt mellé apja, Kronosz és testvérei elleni harcban. Megparancsolta Héphaisztosznak, hogy a föld peremén láncolja őt egy sziklához. Később Héraklész szabadította őt meg, lenyilazva az őt kínzó sast.
Aiszkhülosz: A leláncolt Prométheusz
8 pont
Az összegyűlt görög hadak Aulisz városának kikötőjében vártak a kedvező szélre. De a sértett Artemisz, a vadászat istennője nem engedte őket tovább, amíg áldozattal, a vezér Agamemnón leányának, Iphigéniának feláldozásával nem engesztelik ki. A ravasz Odüsszeusz tanácsára a vezér levelet küldött feleségének, Klütaimnésztrának, melyben leánya és a hős Akhilleusz lakodalmára hívta őket a görögök táborába. Ők meg is érkeztek, és hallván a történteket a lány maga lépett az áldozati oltárra, hogy ezzel segítse a görög hadat.
Euripidész: Iphigénia Auliszban
8 pont
Aphrodité fia, Erósz nyilat röpített Médeia, a varázslónő-királyleány szívébe, aki így beleszeretett az apjához az aranygyapjúért érkező Iaszónba. Segített neki kiállni a próbákat, és ellopni apjától az aranygyapjút, majd elszökött vele, és elhajóztak apja földjéről. Sok kaland után Korinthoszban telepedtek le, tíz esztendeig éltek ott, két fiúk született. De a férfi idővel elhidegedett az asszonyától, és mikor Korinthosz királya felajánlotta neki leánya kezét, eltaszította magától az asszonyt. Ő azonban szörnyű bosszút állt: megölte a királylányt, és két gyermeküket is, majd Héliosz isten szárnyas szekerén elmenekült Korinthoszból.
Euripidész: Médeia
6 pont
6. Melyik ismert alkotóhoz melyik információ kapcsolható? Írja be a táblázatba a megfelelő szerző neve alá a hozzá kapcsolódó információk betűjeleit!
A.) halálát vadászkutyák okozták
B.) kora ismeretének úgyszólván egészét rendszerezte, és amit rendszerbe foglalt, azt beépítette filozófiájába
C.) ő „a múzsák fésületlen kedvence”
D.) számos hőse reménytelenül magára marad, és elveszti emberi kapcsolatait
E.) a kardal nála csak a részeket elválasztó betétdal
F.) híres művének nagy része elveszett, de a tragédiáról szóló részek egészében fennmaradtak
G.) van egy műve a szalamiszi ütközetről, ellenkező oldalról ábrázolt cselekménnyel
H.) szofista filozófusnak készült
I.) a hagyomány szerint a párbeszéd létrehozója, szereplői egy színész és a kar
J.) gazdag athéni fegyverkovács fia
K.) megemelte a színészek számát háromra
L.) a drámatörténetnek talán összesen nincs annyi öngyilkosa, mint amennyit nála találunk
M.) egyik drámájában a kar a főszereplő
N.) egyik művében szerelmi sztrájkba kezdő asszonyok mindkét oldalon rákényszerítik a férfiakat a békekötésre
O.) ő alkalmazott elsőnek tragédiai versenyen maszkot
Szophoklész
|
Aiszkhülosz |
Arisztophanész |
Arisztotelész |
Theszpisz |
Euripidész |
D, J, K, L
|
G, M |
C, N |
B, F |
I, O |
A, E, H |
15 pont
7. Mely ókori görög szerzők és drámák szolgáltak forrásul ill. voltak hatással a későbbi korok alábbi szerzőire és műveire:
Sartre: A legyek – Aiszkhülosz: Oreszteia
Plautus és Terentius vígjátékai – Menandrosz komédiái
Racine tragédiái - Euripidész tragédiái
Goethe: Iphigenia Taurisban – Euripidész: Iphigenia a tauruszok között
O’Neill: Amerikai Elektra – Aiszkhülosz: Oreszteia
5 pont
A következő kérdések Szophoklész Antigoné című drámájához kapcsolódnak.
8. Írja le 5 mondatban az Antigoné történetét! (a tartalmilag helyes válasz 1 pont, a megfogalmazás 5 mondatban 1 pont)
2 pont
9. Mi a dráma fő konfliktusának forrása?
Kreón megtiltja az egymás kezétől elesett fivérek közül a város ellen harcoló fiúnak eltemetését, Antigoné pedig szembeszáll ezzel a paranccsal, mert testvére eltemetését magasabb rendű, isteni parancsnak érzi.
1 pont
10. Ha ma színpadra állítaná az Antigoné című drámát:
a) milyen erkölcsi-etikai kérdést állítana az előadás középpontjába?
(a műben meglévő, jól kiválasztott és megindokolt kérdés világosan megfogalmazva 2 pont)
2 pont
b) milyen színpadtérben adná elő a drámát? (Helyes a válasz, ha konkrét, színpadi helyzeteket megmutató megfogalmazásokat (1 pont), ugyanakkor értelmezést, a rendezői döntések megindokolását is tartalmazza (1 pont), világosan, érthetően megfogalmazva (1 pont).)
3 pont
c) kikre (milyen karakterű színészekre) osztaná Kreón, Antigoné, Iszméné, Haimón, Teiresziász szerepét, és miért?
(Öt választás világos indoklással: 3 pont
Négy, három választás világos indoklással: 2 pont
két választás világos indoklással: 1 pont
egy választás: 0 pont)
3 pont
d) milyen instrukciókat adna a fenti színészeknek a szerepformáláshoz?
(Csak tartalmilag értelmes, érthető, a drámához és a szerephez kapcsolható, szándékában világos instrukció kaphat pontot.
5-4 színésznek: 3 pont
3-2 színésznek: 2 pont
1 színésznek: 1pont)
3 pont
e) hogyan oldaná meg a kar szerepeltetését? (Lenne-e ilyen szereplő, hány, kikből állna, hogyan viselkednének, mozognának, beszélnének, hol helyezkednének el a színpadon stb.) Milyen feladatot szánna a karnak?
(Tartalmilag értelmes, érthető, a drámához és a kar feladatához kapcsolható, szándékában világos válasz, amely konkrét, gyakorlati ötleteket, és elméleti megokolást egyaránt tartalmaz, világos megfogalmazásban: 3 pont)
3 pont
f) Tervezze meg ennek az előadásnak a plakátját!
(A plakát műfaji jellegének megtartása: 1 pont
Ötletesség, kreativitás, kivitelezés: 2 pont)
3 pont