- 1 -
A drámajáték és a "felzárkóztatás"
(Részlet a Hogyan tovább c. újságban
megjelent cikkből - 1995?)
Amikor a két fogalmat (dráma, játék) jelentéssűrítő összetételben egymásra
vonatkoztatjuk, akkor olyan fogalomhoz jutunk, amelynek elemei külön-külön is az emberi élet, az
emberi tevékenység és gondolkodás legtitokzatosabb fogalmai közé tartoznak. Benedek
László Játék és pszichoterápia c. könyvében részletesen elemzi e
fogalmak jelentéskörét külön-külön és együtt is. *
Magát a tevékenységet Gabnai
Katalin definiálja közérthetően: "A könnyebbség kedvéért egyezzünk meg abban, hogy drámajátéknak
nevezünk minden olyan játékos emberi megnyilvánulást, melyben a dramatikus
folyamat jellegzetes elemei lelhetők föl. A dramatikus folyamat KIFEJEZÉSI FORMÁJA: a megjelenítés, az
utánzás; MEGJELENÉSI MÓDJA: a fölidézett vagy éppen megnyilvánuló társas
kölcsönhatás, az interakció; ESZKÖZE: az emberi és zenei hang, az adott
nyelv, a test, a tér és az idő; TARTÓSZERKEZETE: a szervezett emberi
cselekvés." **
Személyiségfejlesztő játékok tizenéveseknek
c. könyvemben
(kézirat) részletesen leírok tíz olyan foglalkozást, amelyek a gyakorlatban
kipróbált, jól működő drámajátékokat tartalmaznak, és "játékbankban"
foglalom össze a könyv végén a gyakorlatokat a következő címszavak szerint: Tekintet; Mimika; Gesztus; Testbeszéd;
Mozgás (feszítés-lazítás); Pantomim; Csoportépítés; Beszéd; Szociodráma;
Színészmesterség; Film-játékok; Tréning-gyakorlatok. E címszavakból is kitűnik talán, hogy a beszéd,
amit az emberek általában a legfontosabb kommunikációs eszköznek tartanak, csak
az egyik a kapcsolatteremtő-fenntartó eszközök közül.
* Benedek László: Játék és
pszichoterápia -- Budapest, 1992
** Gabnai Katalin: Drámajátékok gyermekeknek, fiataloknak, felnőtteknek
(Színházi füzetek III.)
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Budapest, 1993.
- 2 -
Az életünk ugyanis nem a
beszéd, a verbális megnyilatkozás köré rendeződik valójában. Gyorsabb és
fontosabb információ a kép, a testbeszéd és a gesztus, a tekintet és a mimika,
illetve a megszólaló hangszíne és artikulációja.
Ha FELZÁRKÓZTATÁSról beszélünk, akkor az első, amit tudomásul kell
vennünk, hogy mindenkinek van elmaradása, azaz
olyan szelete az életének-tudásának, amiben fel kell(ene) vagy fel szeretne
zárkózni azokhoz, akiktől elmaradt. Mivel minden emberbe beépül a szocializáció
nyomán valamiféle normarendszer (hogyan viselkedjen; mikor, mit és hogyan egyen, aludjon, tanuljon; kivel
barátkozzon és kivel ne; milyen határidővel kell elkészülnie valamivel -- pl.
hány évesen "illik" írni és/vagy olvasni tudni stb.) , a saját eltérését ettől a
normarendszertől aggódva szemléli, és egyre fokozódó szorongásként éli meg.
A felzárkózás-felzárkóztatás
problémakörét tehát itt-most szemléljük másképp, mint ahogyan
iskolarendszerünk sugallja. (E sugallat szerint az egyetemre készülő
középiskolásoknak felvételikor már lehetőleg tudnia kell a felsőoktatás
anyagának egy részét jó sok adattal, hiszen versenyben vannak egymással a
tanulók; az általános iskolásnak -- ha jó középiskolába akar kerülni -- már
lehetőleg óvodában meg kell tanulnia olvasni és számolni, de feltétlenül
versenyeredményeket "illik" felmutatnia, a felvételin pedig a lehető
legmagasabb pontszámot produkálni, hiszen versenyben van a többiekkel;
az óvodások közül aki nem tölt ki elég sok feladatlapocskát és nem rajzol a
normának megfelelő gyümölcsöcskéket, az nem biztos, hogy versenyképes a
többiekkel. A másik oldalról szemlélve felszínes -- bár nagy mennyiségű --
ismerethez jutnak a gyerekek a tanulás folyamán, mert az elmélyülésre "nincs
idő".
Természetesen ironikusan
túloztam, ez azonban nem változtat a lényegen, vagyis azon, hogy minél
gyorsabban kell minél nagyobb szellemi teljesítményt produkálni a ma
óvodásának, iskolásának, egyetemistájának, különben versenyorientált világunkban esetleg állás nélkül marad, vagyis a többi
embertársa kénye-kegyének lesz kiszolgáltatva. Sokan jutnak a gyerekek közül
arra a felismerésre, hogy reménytelen vállalkozás az általános a középiskola
vagy az egyetem elvégzése, mert nem bírják szellemileg az adatmennyiség
"bevételét" vagy lelkileg a lazítás nélküli folyamatos munkát és a
mindennapos iskolai stresszt. Ha MINDEN a verseny és SEMMI a játék, a harmónia, a nyugalom, a szemlélődés, az egymás
legyőzésének szándéka nélküli emberi kapcsolat, akkor nem tudnak, de
legfőképpen nem is
akarnak felzárkózni a
többiekhez azok, akik valamiben elmaradtak. Ember-létünk alapja ugyanis embermivoltunk, vagyis az, hogy a többi embertől, a hozzájuk
fűződő kapcsolatunktól vagyunk ember-minőségűek, ember-arányúak, humán-lények.
A DRÁMAJÁTÉK mint módszer tehát abban segíthet (minden szinten:
óvodásoknak, kisiskolásoknak, középiskolásoknak, egyetemistáknak, de még
"fejvadászoknak", menedzsereknek is), hogy emlékezni tudjunk: valójában mi a fontos az életünkben.
"Magadnak tanulsz,
fiam." Ismerjük a
sztereotip mondatot, melynek igazságtartalmában kételkedem. A kisgyerekek abban
a gépiesített, futószalag-szerű tanulás-gyárban, amit iskolának hívunk, csak
azért tanulnak, mert VALAKI
a környezetükből arra
érdemes, hogy neki örömet szerezzenek a tanulási
eredményeikkel. Tehát nem önmaguknak, hanem másnak tanulnak. (Most nem a különleges érdeklődéssel és
zsenialitással megáldott-megátkozott csodagyerekekről beszélek.) Esetleg
érzelmi vagy más zsarolás nyomán teljesítenek.
(...)
* Benedek László: Játék és
pszichoterápia -- Budapest, 1992
** Gabnai Katalin: Drámajátékok gyermekeknek, fiataloknak, felnőtteknek
(Színházi füzetek III.)
*** Kaposi László szerk.: Drámapedagógiai olvasókönyv
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Budapest, 1993.