Wenczel Imre: Drámajáték, színjáték,
kommunikáció
Új életfeltételeink
és a NAT elindulása (módosítása?, visszavonása?) miatt rákényszerülünk, hogy
azokkal az emberekkel (gyerekekkel, fiatalokkal, felnőttekkel), akiket ránk
bíztak, vagy akik számítanak ránk, netán tanulni akarnak tőlünk, másképp
foglalkozzunk, mint az elmúlt évtizedekben. Úgy tűnik, mindannyiunkat
megrendítő paradigmaváltás és módszerreformok időszaka köszöntött be a
tanításban, a nevelésben, a közösségek formálódásában és vezetésében, emberi
kapcsolataink végiggondolásában. Valószínűleg először önmagunkkal kell
tisztába jönni, mert a pénz kényszerítő ereje és/vagy vonzása könnyen
örvényének mélyére ránthat minket, és esetleg csak utólag vesszük észre, hogy
csapdába estünk. Sejtem, hogy sokan keressük azokat a módszereket, gondolkodási
modelleket, csoportokat, közösségeket, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy
a teljes illúzióvesztést vagy a begyöpösödést elkerüljük; hogy újradefiniálhassuk
életünk értelmét; hogy élethalálharcok helyett játszhassunk, hogy kalmárkodás,
sanda érdekhajhászás helyett emberként élhessünk. Tömegek járnak önismereti
tréningekre. Legalább annyian agykontroll tanfolyamokra. Mások a
pszichodrámával ismerkednek. Vannak, akik jógáznak, esetleg autogén tréninggel
végzik önmaguk „karbantartását", vagy egyéb módon meditálnak. Szóval a
lelki harmóniát, az egyensúlyt, személyiségünket
keressük vagy próbáljuk megerősíteni mindannyian. Szükségünk is van rá, mert
az a fétis, amivel már Ady is küzdött (a „disznófejű Nagyúr"), mindenkit
megöl, ha hagyjuk. Ha most azt hiszi valaki, hogy a pénz ellen fejtek ki
propagandát, téved. Én is eladom a munkaerőmet, abból élek. De érdemes
észrevennünk, hogy mennyire vágyakoznak a gyerekek, a fiatalok (és a felnőttek)
arra, hogy több különböző, választható életmodellt kínáljon nekik
valaki (a társadalom? az ÉLET?), ne csak a pénz és az üzlet által
meghatározottat. Képesek ezért a legvadabb misztikus, deviáns „prófétákat"
vagy „közösségeket" felkeresni, és átadni nekik önmagukat
testestől-lelkestől. Ha pedig megkapják valahol az „Aha, ezt kerestem!"
élményét, akkor hajlandók az „ügy" érdekében igen nagy áldozatokat hozni. Ezért nem tűntek még el - minden anyagi
ellenérdekeltség dacára - a kórusok, a képzőművészeti alkotóműhelyek, a
tánccsoportok, a zenekarok és a színkörök. És ezért járnak még mindig olyan továbbképzésekre
is emberek, amelyek nem hoznak számukra közvetlen anyagi hasznot.
A Drámapedagógiai Magazin legutóbbi száma
közli, hogy GyőrMoson-Sopron megyében kik tettek eredményes vizsgát legutóbb
drámapedagógiából. Mivel számomra a már említett „aha"-élményt nyújtotta a
vizsgát megelőző tanfolyam és az összes vele járó „találkozás", emberi
kapcsolatfelvétel, ezért először erről hadd szóljak néhány szót.
A győri Gyermekek Háza vezetői és
munkatársai pályázataikban rendre olyan programokra kérnek pénzt, amelyek az
általam emlegetett közösségi élményeket és az azokhoz szükséges képességek
kialakulását szolgálják. Az 1997/98-as tanévben többek közt olyan
drámapedagógiai tanfolyamot szerveztek, amelyhez-valószínűleg - a
legzseniálisabb (és legkegyetlenebbül őszinte) tanfolyamvezetőt szerezték meg.
Kaposi László kivételes tudásáról, szakmai meg nem alkuvásáról, erős kritikai
magatartásáról és (ha van idő megismerni őt) szeretetreméltóságáról híres.
(Tőle és legközvetlenebb munkatársaitól, pl. Szauder Eriktől, első kézből
juthatunk azokhoz az információkhoz, amelyek a világ élvonalában lévő
drámapedagógusok „kincsestárában" rejlenek.) A tanfolyamvezető nem ígérte
a személyiségfejlesztést, nem mondta, hogy a szakmai tudással együtt
önismerethez is juthatunk, de már a foglalkozások közben is éreztük, hogy
„melléktermékként" ezt is megkaptuk. A sokunk számára eddig ködbe burkolt
drámajáték, a homályos „művészkedés" elveszítette vonzó misztikusságát, és
pontosan definiált fogalmakkal, átadható és átvehető szakmai ismeretekkel
telítődött. Az igazi tudás elsajátítása mindig némi illúzióvesztéssel jár, de
cserébe a gondolatok tisztaságát, a szakmai igényességet és az önbizalmat
kaphatjuk. Így történt ez azon a tanfolyamon is, amelynek végeredménye:
Győr-Moson-Sopron megyében most húsz fölött van azoknak a száma, akik pontosan
tudják, mi a különbség az irodalmi színpad, a színjátszás és a G. Bolton-féle
A, B, C, D típusú dráma (drámajáték) vagy a szakértői játék között. A tanfolyamsorozat
pedig még nem ért véget. „Közkívánatra" 1998 szeptemberében folytatódik
egy közel 30 órás képzéssel, mely leginkább a tanítási dráma gyakorlatával foglalkozik, illetve új csoport is
indul, melynek létszáma tudomásom szerint a meghirdetés pillanatában
telítődött. Ketten a megyéből a nyáron részt vehettek a meghívásos „képzők
képzése" táborban (Szadán), ahol tizenkét társukkal együtt oktatófilmet és
a drámapedagógusok önképzését segítő kiadványt készítettek. A győriek közül
többen Pécsett voltak országos szervezésű drámapedagógiai táborban, ők tanítási
drámaórákat terveztek és próbáltak ki.
Kaposi László segítségével megkezdődik az
idén a győri A. Cs. J. Tanítóképző Főiskolán is a drámajáték tantárgyi oktatása
a magyar tanszéken. Az A, B és C
típusú dráma néhány játékával ismerkedhetnek a hallgatók tavaly óta a pedagógia tanszék szervezésében.
Tantárgyakhoz (különböző műveltségi területekhez) kapcsolódó 20 órás
drámapedagógiai tanfolyamnak volt házigazdája Gecsei Edit patronálásával az
elmúlt tanévben az MPI. (A tanítóképzős pedagógiai órákat és ez utóbbi
tanfolyamot én vezettem.)
Részben drámapedagógia, részben
színjátszás volt a témája annak a 120 órás tanfolyamnak, amely az MPI és a
BBMMK közös szervezésében zajlott. A gyakorlati zárása ennek a kurzusnak a csornai
megyei színjátszó táborban ért véget, ahol konkrét rendezési fogásokat is
megtanulhattak az ifjú amatőr rendezők. (A vezetők kiváló győri és soproni
szakemberek: Benkő József, Pápai László és
Popper Ferenc.)
A Petőfi Sándor Városi Művelődési Központ
20 órás önismereti tréninget szervezett a GYÖKÉSZ-es fiataloknak. Ebben a csoportos
játéksorozatban szintén nagy szerepet kapott a drámajáték. (W. I. vezette.)
Reméljük, hogy a
jövőben is támogatják az említett intézmények és mások is mind a színjátszás,
mind a drámajáték „szent" ügyét, mert nem kevésről: az életünkről van szó
akkor, amikor megtanulunk és/vagy megtanítjuk egymást, igazat mondani, emberi
módon kommunikálni, feltárni örömünket, bánatunkat, megélni erőnket és
gyengeségünket, gyakorolni a lehetséges életmodelleket, és komolyan játszani.
A drámajátéknak, mint módszernek, mint játékfajtának és mint szakmának a
megtanulására az idén és jövőre is ezer lehetőség adódik. Színkörökkel
foglalkozók számára remélhetőleg ismét az MPI és a BBMMK összefogásával
indulhat tanúsítványt is adó tanfolyam. Különleges kívánságokat is tud az országos
szinten jegyzett megyei szakembergárda teljesíteni, ha másképp nem,
szakmai-baráti kapcsolatai révén. Ilyen kívánságoknak megfelelni és alapozó
(vagy magasabb szintű) drámapedagógiai kurzust szervezni jelenleg leginkább a
győri Gyermekek Háza tud. A középiskolás és főiskolás korosztály drámajátékkal,
önismereti módszerekkel kapcsolatos igényeit a Petőfi Sándor Városi Művelődési
Központban Kovácsné Koch Évának, illetve az Apáczai Csere János Tanítóképző
Főiskolán a magyar és/vagy a pedagógiai tanszék vezetőinek nyújtsátok/nyújtsák
be! A tanítási dráma szakmai kérdéseivel érdemes Antal Ritát felkeresni
telefonon vagy személyesen (a Gyermekek Háza adhat információt), és a
drámajátékszínjáték minden képzési és egyéb problémájában szívesen segít e
cikk írója. Szeretettel várja minden érdeklődő és szakember hívását, kérdését,
üzenetét a 06 20 8082131-es telefonszámon.
W .I .