Az itt közölt riport a Drámapedagógiai Magazin 21.
számában jelent meg 2001. augusztusában.
„Szívesen elviselném azt a mosolyt.”
-
Kaposi
László kérdéseire válaszol Wenczel Imre
- Milyen kiterjedtségű a dramatikus tevékenység jelenleg a Révai
Gimnáziumban? Milyen formákban él a dráma és a színjátszás nálatok?
- Azokban az osztályokban,
amelyekben én tanítom a magyart, évente néhányszor tanítási drámaóra „helyettesíti"
az irodalom vagy a nyelvtan tananyag szokványos összefoglalását, elmélyítését
vagy ajánlását. Jó alkalmak ezek a sztereotip megközelítések felcserélésére
meglepőbb, érdekesebb óraváltozatokkal. Bár többet kell készülnöm rá, nagyon
megéri. Az biztos, hogy ezekre az órákra sokáig emlékeznek a gyerekek is és én
is. Ezek a félévenként egyszer-kétszer beiktatható drámaórák még azzal együtt
is jó hatásfokúak, hogy esetleg nem sikerül annyira összefogottan, a fókuszra
koncentráltan vezetni a játékot, mint ahogy szeretném. Borzasztó gyorsan kicsengetnek
ilyenkor...
Legutóbb pl. a 1
l. E és a 11. C osztályban Arany-balladákból volt ilyen órájuk a gyerekeknek.
Megkértem az osztályokat, hogy „feleződjenek", így egyszerre csak fél
osztállyal (18 tanulóval) kellett dolgoznom. Az elmúlt években egyébként nem
igazán legálisan (nem kértem rá külön engedélyt, de az igazgatóm úgyis tudta,
hogy ez így van), ahol meg tudtam oldani a terem átalakítását, elég sok
nyelvtan és irodalom órán drámaórát tartottam. Kísérletezem is vele, meg
folyamatosan tanulom is...
Megjegyzem, a
kollégáimat még mindig nem tudtam rávenni, hogy ismerkedjenek meg a drámával,
valószínűleg azért, mert nagyon nagy nálunk a hajtás, és mély az a hagyományos kerékvágás, amiben haladunk.
Annak örülök, hogy most már legalább a munkaközösség vezetője és az igazgatóm
bejött egy-egy ilyen órára. Ezeknek a magánakcióknak a támogatottságát tehát
inkább az „elviseljük, mert nincs vele semmi dolgunk" típusba sorolnám.
És ez nem bosszant, inkább hálás vagyok az iskolavezetésnek ezért is, mert a
Révai Gimnázium a megyében 'A' REÁLISKOLA. Tehát aki nem ismeri a drámajáték
sokirányú hatékonyságát (és ők nem ismerik), azt hiheti, hogy egyáltalán nem
fér bele az iskola profiljába. Van azért ún. humán osztályunk is, de mióta ott
vagyok (11 éve), egyetlen egyszer tanítottam csak humán osztályt, egyébként
mindig reált.
Van azonban két olyan osztály, amelyik kivételes helyzetben van a
drámajátékot illetően. Az egyik a 10. F. Ők hatosztályos képzési formában
tanulnak, tehát a 7. évfolyamtól a 12. évfolyamig vannak nálunk. Éppen akkor
végeztem el a 120 órás kurzust, amikor őket átvettem, és, bár mindig is
játszottam a gyerekekkel az óráimon, akkoriban határozott iránymutatást,
szakmailag megalapozott módszert kaptam, amit azonnal kipróbáltam náluk. A kezdeti
pozitív fogadtatáson felbuzdulva elkezdtem velük hosszú távra tervezve
dolgozni, és nem esetlegesen helyettesíteni magyarórákat drámával, hanem
bizonyos rendszerességgel (havonta legalább egyszer-kétszer dupla vagy tripla
órában) tartottam a tananyaghoz szorosan kötődő
tanítási drámaórákat. A
drámajáték képességfejlesztő hatása szerintem ezeknél a gyerekeknél annyira
látványos, hogy akár reklám is lehetne a drámapedagógia mellett. Persze az,
hogy képesek voltunk mindazt megtanulni kb. fele idő alatt, amit a
poroszos-szokványos módszer megkövetelt (nehogy szó érje a ház elejét), és
plusz még rendszeresen (minden órán) legalább 5-10 percig fejlesztő
gyakorlatokat csinálni, a felszabaduló időben pedig drámázni, nyilván a
gyerekek jó adottságait is mutatja. Eleve nagyon okosak és sokféle képességgel
megáldottak ezek a tanulók. Egyébként kétszer is láthatták őket a drámatanár
kollégák, mert velük tartottam itt, a Marczibányi téren a bemutató
foglalkozásokat.
Ezzel kapcsolatban hadd jegyezzem meg, hogy a Révai Gimnázium tanulói
két okból is nagyon nehezen utaznak. Az egyik, hogy mindig nekünk kell meghozni
az anyagi áldozatot (azaz a szülőknek). Egyetlen olyan hely volt, ahová úgy
mehettünk, hogy mind az utazás, mind a szállás költségét megtérítették nekünk,
ez pedig a Marczibányi Téri Művelődési Központ volt. A másik probléma az, hogy
minden évben pattanásig feszítem a húrt, túl sokszor (a három is sok már)
viszem el (utaztatom vagy szerepeltetem) a gyerekeket, és ez kisebb
konfliktusokat szül. Vigyáznom kell tehát az arányokra. Több, számomra (és biztosan
a gyerekek számára is) fontos szereplést, bemutatót, előadást le kellett
mondanom az elmúlt tíz évben, mert nem jöttek össze hozzá az anyagiak, vagy
egyszerűen nem engedte el a gyerekeket az osztályfőnök, az igazgató, a szülők.
Nálunk a tanulás az elsődleges, a diákok sokféle különórára járnak, ezért
bármiféle szerepléshez, bemutatóhoz, próbához a legerősebb korlátozó tényező
az időhiány.
A másik kivételes helyzetben lévő csoport az ún. Arany János programban résztvevő osztály. Néhány szót hadd ejtsek
róluk, bár talán bővebb ismertetést kívánna ez az érdekes konstrukció. Azok a
8. osztályt végzett tanulók, akik vállalták (huszonhárman), hogy 9. évfolyamosokként
nem elsősök lesznek nálunk, hanem előkészítősök, vagyis 0. osztályosok,
fejlesztő programban vesznek részt. Ők egyébként kisközségekből érkezett,
hátrányos helyzetű, jó adottságú (tehetséges) tanulók, akik matematikából,
idegen nyelvekből és számítástechnikából kapják meg azt az alapképzést, amely
remélhetőleg lehetővé teszi számukra, hogy ne vérezzenek el, amikor igazi
elsősként kezdik a Révait.
Nekik drámajáték-órájuk is van, délelőttönként kettő plusz egy. (A
kettő egyívűen, szünet nélkül a Gyermekek Háza pódiumszobájában.) A tantervüket
én írtam, megpróbáltam úgy összerakni, hogy kellőképpen rugalmas legyen, és a
drámajáték fejlesztő hatásait fokozottan kiaknázza. Elég sok benne tehát
eleinte a képességfejlesztő, a készségek kialakítását célzó gyakorlat, a
kommunikációsmetakommunikációs játék, a csoportépítő és önismereti
tevékenység, az „A" és
„B" típusú dráma. Itt figyelembe kellett vennem azokat a
„személyiségfejlesztő" ajánlatokat is, amelyeket a programot
tervező/felügyelő szakemberek készítettek, vagy a szakirodalomban közöltek. Magam
nem szeretem a személyiségfejlesztés kifejezést, mert valahogy hamisan cseng.
Szerintem a személyiség fejlődésének a
kereteit lehet modulálni, de maga a személyiségfejlődés sohasem külső
emberektől, programoktól függ, hanem magától a fejlődni akaró embertől. De térjünk
vissza a drámajátékhoz!
Az Arany
János-programban már az első félév novemberétől heti két „D" típusú
drámaórájuk van a gyerekeknek. Az előzetes egyeztető beszélgetéseinkkor
megpróbáltam felderíteni, hogy leginkább milyen témák érdeklik őket. Nos, volt
olyan, ami kissé meglepett. Mondjak néhányat? Hát például: középkorú férfi és
tizenéves lány szerelme. Prostitúció. Tanár-diákszerelem. Ezek is a gyerekek
által javasolt témák voltak a sokféle sport-, pénz-, karrier-, barátság-,
politika-, parlament-, betegség-, sikertéma mellett.
Más keretek
között is bevihető a drámajáték a Révaiba. Több színköri foglalkozás (heti
másfél órás találkozások ezek) nem színjátszással telik, hanem drámajátékkal.
Nem csupán azért jó ez, mert mélyülhet tőle a színjátszás is, meg a csoport emberi
kapcsolatai is gazdagodnak, hanem mert nyilvánvalóan nagyon igénylik a
gyerekek. Ez persze addig nem derülhet ki, amíg meg nem tapasztalták, hogy
milyen a drámajáték.
- Készítsünk egy kis leltárt a révaisok színjátszó tevékenységéről!
- 1991-ben alakult az első csoport, azután minden
évben eggyel több csoport jött létre. (Azért öt csoportnál megállt a
gyarapodás.) Ezt akkoriban már meglehetősen tudatosan építettem, úgy, hogy
felmenő rendszerű legyen, vagyis az elsősök legyenek a kezdők, a másodikosok a
haladók, a harmadikosok pedig a végzősök. Elfelejtettem mondani, hogy az iskola
akkori igazgatója, Tamás Imre hívott meg az iskolába színkört alakítani, és azt
kérte tőlem, hogy a negyedikes diákokat hagyjam békén, mert a felvételire kell
készülniük. Ezt a megállapodást (és a többi megegyezésünket) azóta is tartom,
bár Horváth Péter igazgató úr nagyon toleráns. Talán ennek is köszönhető, hogy
nem volt igazán probléma még az
iskola, vagy a szülők számára a színkörök működése. Kisebb súrlódások,
konfliktusok persze adódtak, van olyan osztályfőnök, aki úgy gondolja, hogy a
színkör a tanulástól veszi el az időt, ezért lett az osztályában tanulók
némelyikének a bizonyítványa gyengébb, mint eddig volt. Szerencsére jó a
tantestületünk, egyébként sem szokásunk egymásnak esni, ha valami gond van.
Általában meg tudjuk beszélni egymással a problémáinkat anélkül, hogy tüske
maradna bennünk. Azzal tisztában vagyok, hogy sokszor borotvaélen táncol az
ügyünk, és ezzel együtt magam is, főképp azért, mert immár öt színjátszó
csoport működik nálunk (összesen kb. 60 gyerek jár színkörre, és még több is
szeretne). Néha már biztosan nagyon idegesítőek vagyunk. Az a folytonos
nyüzsgés, ami nem függ össze a tananyag elsajátításával, a (szűk) folyosókon
való megbeszélések, a félévi szakköri díjak (néha egyenként való) befizetése, a
hét végi elvonulásokra való szervezkedések… Az igazgató állandó
„bombázása" valamilyen kérelemmel, ami a színkörökhöz kapcsolódik...
Csodálom, hogy még bírják a kollégáim.
Egyébként két
olyan probléma van, amivel nem tudok mit kezdeni. A heti másfél órás próba
semmire sem elég. A produkciót pedig várja szülő, gyerek, iskola. Ezért sem
szeretek versenyezni. Ha legalább heti két alkalommal próbálhatnék. Álom, álom…
Ráadásul a Petőfi Művelődési Központ és a Gyermekek Háza kegyeit kell kérnünk,
hogy legyen hol próbálnunk. A Révaiban ugyanis minden talpalatnyi helyen
délelőtt-délután-este tanítás folyik. Nálunk különben sincs olyan terem, ami
megközelítően is alkalmas lenne a színköri munkához. Gyorsan megjegyzem:
nagyon rendesek és kedvesek hozzánk mindkét említett közművelődési
intézményben, a lehetőségeikhez mérten támogatnak minket. Azért némi terembért
is fizetünk az egyik helyen, de ha meggondoljuk, hogy három csoportunk működik
ott, és csak egyért fizetünk, akkor világos, hogy ha bármilyen program adódik
náluk, mi kénytelenek vagyunk más helyet keresni. Más hely pedig egyszerűen
nincs, legfeljebb a saját lakásom egyik szobája, de az még rövidtávon sem
megoldás.
Azt remélem,
hogy a révais díszterem megépítésével majd javul a helyzetünk. (Talán
szeptemberre elkészül.) Bizonyára lesz végre igazi otthonunk, ahol
próbálhatunk, és előadásokat is tarthatunk. Szép vízióim között szerepel, hogy
esetleg rendszeresen hívnánk vendégcsoportot... Ismét felvennénk a kapcsolatot
például a dunaszerdahelyi Fókusz csoporttal... De hát ez a jövő zenéje.
A Gyermekek
Házában játszik a L'art ma és a ReActor nevű színkörünk. (A
csoportjaink akkor választhatnak maguknak nevet, ha az első szereplésükön
sikeresen túljutottak.) Az előbbit Tóth Szilvia vezeti, az utóbbit ez évtől
Varju Nándor. Mindketten színköröseim voltak még néhány éve, aztán elkezdtek
rendezni, drámapedagógiát tanulni, és most már nyugodtan bízom rájuk a révais
csoportokat.
A Petőfi Sándor
Városi Művelődési Központban dolgozik az Új-kezdő,
a Kezdő 1. és a C4 csoport.
Mindhármat én vezetem. Az Új-kezdő Brecht A szecsuáni jólélek című drámájából
próbál egy részletet, a Kezdő l. Adrian Mole szenvedéseivel és a Ludas Matyival
foglalkozik, a C4 pedig kamara-tanulmányokat folytat: különböző művek egyes
jeleneteivel próbálkozik. (Shakespeare: Sok hűhó...; Beckett: Godot-ra várva;
Mrozek: A nyílt tengeren.) Örömjáték ez az egész. Úgy volt, hogy az idén nem
is jelentkezünk semmiféle fesztiválra, a gyerekek azt mondták, hogy inkább
játszani szeretnének, esetleg saját közönségünk előtt produkálni, semmiképpen
sem zsűri elé állni, de azután jött az ODE kínálata, meg a Kisfaludy Napok
felhívásai, a mosonmagyaróvári fesztiválfelhívás, a Színfolt fesztivál-listája,
és úgy néz ki, mégis ringbe szállunk itt-ott. Attól félek, kicsit későn
ébredtek fel a gyerekek, szerintem nincsenek olyan állapotban a produkciók,
hogy elkészülhessenek március elejére-közepére. De majd meglátjuk, a révaisok jó
fejek, sok mindenre képesek.
- Minek köszönhető az, hogy az ország egyik legjobb felvételi
eredményt produkáló iskolája nem tűri, hanem támogatja a drámát és a
színjátszást?
- Szerintem három-négy
összetevője lehet. Az első és legfontosabb az, hogy semmiféle módon nem
akadályozzuk mi színjátszók, drámajátékosok az iskolában azt az oktatói
munkát, amely az említett felvételi eredményeket produkálja. Vagyis nem
használunk el több időt, lehetőséget, mint amennyiben a működésünk legelején
megállapodtunk. (Ez persze akadályozza az igazán jó produkciók létrejöttét,
de ez egyedül az én problémám marad, senki mást nem érint.)
A második
összetevő az lehet, hogy csak minimális összegbe kerülünk az iskolának. A
rendezők/csoportvezetők díjazása megoldható a gyerekek által befizetett szakköri
díjból, illetve túlóraként elszámolható, mint szakkör. A terembérlet fizetését
azért ne felejtsük ki! Nem akarom ezt részletezni, mert talán nem venné jónéven
senki, ha az anyagi ügyeinket kifecsegném, de egy jellemző adatot elmondhatok
talán. Az önkormányzat kulturális irodája támogatja a város középiskoláiban
működő művészeti csoportokat (nálunk versmondó stúdió is működik), az idén a
révais színkörök 30 ezer forint támogatást kaptak. Általában ilyen
nagyságrendekben kell gondolkodni akkor, amikor az anyagi helyzetünkről
beszélünk.
A harmadik
összefüggés az lehet, hogy a színköreinknek kisebb-nagyobb eredményei is
vannak. Van mit a kirakatba tenni.
A negyedik pedig
az, hogy értelmes szülők értelmes gyerekei járnak a Révaiba, és az
iskolavezetéssel együtt tudják, hogy mennyire hasznos ez a tevékenység annak,
aki bármilyen módon szeretne megnyilatkozni más emberek előtt. Arról már nem
is beszélve, hogy milyen kellemes az évente megrendezett Révai-gálán akár
szereplőként a színpadra állni, akár nézőként szórakozni.
- Nincs
kollegiális irigység a dráma és a színjátszás felé?
- Remélem, hogy nincs. Nem
érzékeltetnek velem ilyesmit a kollégák. Egyébként úgy működik a
tantestületünk, hogy nem tudnék olyan tanárt mondani, akinek ne lenne évente
legalább egy kiemelkedő tanulmányi vagy egyéb eredménye. Tehát szerintem
mindenki jól érzi magát a saját bőrében, elégedett lehet a saját eredményeivel,
van saját sikerélménye.
- Gondolom, az anyagiak mellett jelentős szervezési vonzatai vannak
egy ilyen kiterjedt tevékenységnek.
- Hát valóban elég sokat
kell dolgozni, utánajárni, szervezni. De ezt vállaltam, és a Révaiban már nem
kezdőként. Elég pontosan tudtam a korábbi évek kudarcaiból és sikereiből, hogy
miképpen működik ez. Szükség van a személyes kapcsolatokra. Leginkább azokra
van szükség. Hogy legyen, aki segít, mikor kell. Olyan emberek is kellenek,
akik nem irántam, hanem az ÜGY iránt elkötelezettek. Ha esetleg személyesen
engem nem kedvelnek is túlzottan, segítenek, mert számukra is fontos ez az
ügy. Szerencsére az elmúlt öt-hat évben sok önzetlen emberrel találkoztam...
- Hogyan tudják ezt a tevékenységet a gyerekek beilleszteni a saját
életükbe? Hiszen rengeteget kell tanulniuk.
- Ha nem kellene annyit
tanulniuk, akkor már talán megfulladt volna nálunk a színköri munka. Ugyanis
legalább ugyanannyi gyerek szeretne még színkörre járni, mint amennyi most
ténylegesen színkörös, csak vagy a szülei lebeszélték róla (eltiltották tőle), vagy
maga a tanuló döntött úgy, hogy nem bírja a nyelvi és egyéb különórák mellett
még ezt is. Hiszen itt is kemény munka folyik. Ha tehát mindenki eljönne
közénk, aki szeretné legalább kipróbálni, hogy milyen ez, akkor már semmilyen
érdemleges munkát nem tudnánk végezni az elszemélytelenedő tömeg miatt.
Más oldalról
megközelítve a dolgot: ha nem elég a heti másfél óra a gyerekeknek, tehát nem
csupán lelki szükségletté, hanem határozott kívánsággá válik az, hogy többet
legyenek együtt (és ehhez a szülő is partner), akkor azért kivitelezhető, hogy
néha egész napos próbát tartsunk, vagy együtt legyünk egy hét végén. Jó példa
erre az, hogy Nyári Arnold (a Kerekasztal színész-drámatanára) már második
alkalommal tartott úgy foglalkozást a C4 színkörnek, hogy alkalmanként a hét
végén több mint hat órát együtt tölthettek. A szervezési nehézségekkel persze
neki is szembesülnie kellett, mert különböző okokból hol az egyik, hol a másik
színkörös nem tudott részt venni a próbán. Ez sajnos gyakori jelenség a hétköznapjainkban
is. Az pedig a színkör anyagi helyzetét mutatja, hogy a legjobb szándékunk
ellenére sem tudtunk a színköri foglalkozások megtartásáért fizetni Arnoldnak.
Ő is barátságból dolgozott tehát, mint nálunk sokan mások.
- Mennyire személyfüggő ez az egész? Mi lehet a kifutása? Van-e a napi
célok mellett (ezen a téren) valami távlati célkitűzés? Mi jelenthet veszélyt
erre a drámatanári sikerre?
- Amennyi tapasztalatom e
téren van, az azt mondatja velem, hogy teljesen személyfüggő. Drámatanári és
színkörvezetői tevékenységem első tíz évében három alkalommal fordult elő,
hogy már-már felépítettem egy a Révai-színkör kezdeti stádiumához hasonló -
minek nevezzem? - „szervezetet". Azután új állásom adódott. Az előző
munkahelyemen szinte azonnal megszűnt az a színjátszás, csoportozás, alkotókör,
amit elindítottam.
Arra a kérdésre,
hogy mi lehet a kifutása, csak a vágyaimat mondhatom, reális esélye nem sok
van annak, amit erről gondolok. Szeretnék előbb-utóbb egy dráma-média tagozatos
osztályt indítani a Révaiban. Vagy legalább csak egy fél ilyen osztályt.
Szeretnék egy fesztiválközpontot létrehozni Győrben, ahol a középiskolás
színkörök évente egyszer találkozhatnának, és a színkörvezetőkkel folytatott
szakmai beszélgetés nem színházi aktus lenne, amelyben ők csak (le)éghetnek,
vagy a mennybe mehetnek, hanem egy tanulmányi, (ízlés-)egyeztetéses
beszélgetés. Nem bánnám, ha ebben a dologban a Révain kívül kéthárom más
intézmény is segítene. A drámajáték már biztosan bevette magát az iskolánkba.
A következő lépés az, hogy a kollégáim közül is megismerjék néhányan. Van még
más vízióm is. Szeretném, ha egyszer ősbölényként úgy látogathatnék a Révaiba,
hogy ott kissé fölényes „mi
úgyis jobban tudjuk"
mosollyal fogadnának a fiatal, tehetséges, életerős szervezők, akik nélkülem
is kiválóan (sőt, nélkülem igazán) szerveznék, rendeznék a révais színköröket,
előadásokat. Szívesen elviselném azt a mosolyt.
Hogy mi
jelenthet veszélyt a drámatanári sikerre? Az egyik a hétköznapi feladatokba
való belefásulás. Hogy úgy érzi az ember, már nem akar még egyszer azzal az
ostobácska emberrel beszélni, aki segíthetne a színkörnek, pl. a helikoni
szereplésre elutazni. A felháborodás kirobbanása, hogy miért nem értik olyan
sokan, hogy ez menynyire fontos? (Húsz éves harc és sok-sok hétköznapi kudarc
van ezek mögött a mondatok mögött.)
A másik nagy
veszély a megelégedés. A közepességbe való belenyugvás. És ha kihuny bennünk az
a tűz, nyugtalanság, ami hajt bennünket, ami miatt valójában az egészet
csináljuk. Vagyis a lelki megöregedés, a lélekben szakállasodás. „Az ember
életének története: figyelmének története" - mondja Pilinszky. Bármelyik
iránya megszűnik ennek a figyelemnek, akkor baj van. Ha csak kifelé tudunk már figyelni, vagy csak befelé, magunkba. Akkor egyébként
az lehet velünk a legnagyobb probléma, hogy azt sem vesszük észre, abba kell
hagynunk ezt a tevékenységet, és egy másikat keresni, amit jobban szolgál a figyelmünk
irányultsága. Akkor is abba kell ezt hagyni, ha megérezzük, hogy nem tudunk
hatással lenni a gyerekekre. Ha még tudunk figyelni, az ő tekintetükben
megláthatjuk, hogy mikortól kezdve kell mást csinálnunk. Ez utóbbi egyébként
szerintem a jelenleg működő mindenféle korú drámatanárra (tanárra?) igaz.
- Hogy néz ki
egy drámaóra nálatok?
- A drámaórákat gondosabban
készítem elő, mint a többit, mert mindig át kell alakítani hozzá a termet,
esetleg kellékeket is gyártok (néha a gyerekek segítségével), van olyan is,
hogy termet kell cserélnem. Nem szívesen tartok 38-as létszámú osztállyal egy
szűk teremben drámaórát, ezért ilyenkor igyekszem megfelezni az osztályt, és
inkább kétszer tartom meg ugyanazt az órát… Becsengetéskor pontosan érkezem
az osztályba, és olyan állapotot teremtek a gyerekekkel együtt
(ablaknyitás/csukás, elrendezés...), hogy majd a lehető legkevesebb legyen a
zavaró körülmény. Szerencsére nálunk nem szokás csak úgy becsörtetni az
órára, nagyon ritkán jön óra közben bármilyen látogató. Azután indulhat a
játék, de nagyon kell az időt figyelnem, ugyanis nem csupán kicsengetnek
nálunk, hanem utána azonnal hirdetés is következik. Ez aztán úgy szétverné a
cselekményt, hangulatot, döntéshelyzetet, ha nem fejeznénk be időben, hogy nem
lenne ember, aki összefoltozza. Az Arany János-csoport órái mindig hangulatosabbak,
színházi hatásokban bővelkedőbbek, mert egy kis pódiumteremben zajlanak. Minden
órához ilyen helyszín kellene.
- Belemehetnénk a részletekbe? Óracímek feldolgozott témák is érdekesek
lehetnek...
- Gyakran a legkülönbözőbb
helyeken találok az iskolában és otthon cetliket, (csomagoló-) papírdarabokat,
különös szövegeket („naplórészleteket"), amelyek nyomán akár össze is
állíthatnám, hogy milyen témákból milyen drámaórákat készítettem. Sajnos a
mindennapi munka hevében csak néha hoztam olyan írásos-szöveges állapotba
ezeket az órákat, hogy érdemes lett volna megőrizni őket. Megpróbálom tehát
felidézni. Amelyik nem jut eszembe, az nyilván nem is érdemli meg, hogy
említsem.
Talán kezdjük
azzal, hogy szinte minden verstaniformai ismeretet „A" típusú játékokkal
tanítok meg. Így a fontosabb időmértékes és hangsúlyos strófákat, a rímképleteket…
Nagyon sok memoritert adok (és kérek vissza) különböző játékos módszerekkel. A
csoportfoglalkozásos (vetélkedős...) módszert gyakran használom. Az utóbbi
időben szakértői játékkal is kísérletezem. A hangzójelenségek szinte
mindenféle változatát drámajáték-gyakorlatokkal dolgozom fel. (Ki gondolná,
hogy a magyar ábécével folytatott gyakorlat az egyik kedvence az osztályoknak?)
Gyakran használom a különböző konvenciókat csak úgy magukban, pl. valamely
költő, író élettörténetéből állóképeket készítünk, aztán „megmozdítjuk";
újságírók rohanhatják meg (a tanulók szerepben) az adott szerzőt valamelyik
botrányos versének kiadásakor (pl. József Attilát a Lázadó Krisztus c. verse
kapcsán), televíziós élő adásban szólalnak meg szakértők (szintén a gyerekek
szerepben) pl. arról, hogy „miért nincs (vagy miért van) szükség az irodalmi
folyóiratokra".
Tanítási
drámaórát két (három?) éve tartok az iskolában, ezeknek a témái a következők
voltak: a görög mitológiából az olümposzi istenek társadalma, Démétér és
Perszephóné, Hádész szerelme, Orpheusz és Eurüdiké, Orpheusz második esélye. A
thébai mondakörből azzal a témával foglalkoztunk, amelyben Odüsszeusz őrültnek
tetteti magát, úgy próbál távol maradni a háborútól. A görög dráma kapcsán
többféle játékot szerveztem az Antigoné köré. Ebből számomra az a
legemlékezetesebb, amelyet le is írtam Őrjáték címmel. Jókai A kőszívű
ember fiai című regénye volt még drámaóra témája 8. évfolyamon, illetve Arany
János több balladája. (Ezek közül kettőt sikerült publikálni: A walesi bárdok
és a Szondi két apródja c. balladákhoz kötődő játékot. Ma már más címet adnék
az óráknak, mert a későbbiek folyamán módosult bennem a probléma, meg hát
tanultam is azóta...) Másoktól is vettem át órákat, kissé átalakítva, az adott
csoportra „konvertálva" játszottam Antal Rita Ludas Matyi-témáját, Lipták
Ildikó cserbenhagyás-témáját. Takács Gábor több ötletét, órarészletét is
átvettem, Zalavári András Ica c. órájának változatát legutóbb három csoporttal
is játszottam. Megjegyzem, nem csupán a Révaiban tartok ilyen órákat, így az
átvettek közül „idegenben" (a Balassi Bálint Általános Iskolában) a
legjobban Szauder Erik Vuk című órája sikerült. Azt a témát is újrajátszottam
azóta többször, amit egy győri bemutató foglalkozáson csináltál: új, vidéki
fiú érkezik a városi gimnázium osztályába. A saját kísérleti témáim közül
többször játszottam a balesettel foglalkozó órát, most pedig az Arany János
programban egy drámapedagógiai hétvége egyik órájának ötletét felhasználva
„evezős világversenyre viszem" a gyerekeket. Ezek voltak a fontosabbak.
(Az itt vázolt helyzet 2001. februári állapotokat mutat. W. I.)