Csoport:
14-16 éves 18-25 fős, a dráma-/önismereti játékban már nem járatlan
tanulócsoport. (A foglalkozás kisebb átalakítással felnőttekkel is
megtartható.)
Helyszín:
Tanterem félretolt padokkal.
A játék időintervalluma: Kb. 45-60 perc.
Cél:
Annak megértési kísérlete, hogyan "működnek" a csapdaszerű emberi
konfliktusok.
Fókusz:
Milyen konfliktusokat okoz(hat), ha az ember egyszerre akar megfelelni a
magánéleti és a munkahelyi státusszerepek követelményeinek?
Tanulási terület: Emberi teleológiák, munkahelyi igények és magánéleti problémák,
emberi játszmák, sorskönyvek.
Eszközök:
kartonok (vagy csomagolópapír), filctollak, íróeszközök, néhány a/4-es papír,
mobiltelefon (vagy annak utánzata), kisebb asztal és néhány szék. További
kellékek: Ági "menedzserdiplomája"; annyi szék, ahány csoporttag
játszik.
Mellékletek: A
T.E.T. c. könyv néhány tételmondata, és a Társadalmi kommunikáció c. könyv
konfliktusokkal foglalkozó néhány bekezdése.
A foglalkozás szakaszai: kontextusépítés; narratív szakasz; krízishelyzet; reflektív
szakasz.
A játszható történet rövid összefoglalása:
Ági (Kővári Ágnes) az európai menedzserek versenyén első
helyezett. Két napja vette át a fődíjat, egy szép szobrot a
"diplomával" és a díjjal járó hatalmas összeget. Ez eddigi álmainak és
karrierjének csúcspontja. Egyébként is ő az Arany Glóbus Internet Vállalat
vezérigazgatójának „jobbkeze” és legfőbb tanácsadója. (Bár van egy társa
ugyanabban a státusban.)
Szerencsés a neve is: ÁGI szinte a cég reklámja. A média pedig a
tenyerén
hordozta eddig.
Ági egyébként mindössze 28 éves, egy éve elvált, van gyönyörű
lakása, bejárónője, csodálatos autója, és egy 9 éves fia (Balázs). Szülei
tanyasi emberek, földműveléssel, gazdálkodással foglalkoznak. Mostanában jobban
megy nekik, de amikor Ági velük lakott, néha szörnyű szegénységben éltek. Ági
talán ezért is határozta el, hogy kitör a szegénységből...
Tanári narráció
Játékunk történetének főszereplője ÁGI. A környezetében talán nem
is tudják, hogy mi a másik neve, annyira megszokta mindenki, hogy ő: ÁGI. Nem
akárki ez a 28 éves hölgy: Az európai menedzserek híres/hírhedett versenyének
első helyezettje 2001-ben. Egy magyar nagyvállalat segítette őt a
felkészülésben, amelynek alkalmazottja. Természetesen igen magas pozícióban
van, a vezérigazgató közvetlen tanácsadója és helyettese. Ráadásul a
számítógépekkel, Internettel és ingatlanforgalmazással foglalkozó nagyvállalat
nevének rövidítése véletlenül tartalmazza az ő nevét is. Az AGIVAL mozaikszó
ugyanis azt jelenti, hogy Arany Glóbus Internet Vállalat. A média - mióta a
verseny elkezdődött -, a tenyerén hordozza Ágit. A vállalata természetesen
nagyon büszke rá, és nem szívesen engedné el másik céghez. Van azonban egy kis
problémája is Áginak, mert hiába a gyönyörű lakás, a csodás kocsi, elváltként
neveli 9 éves fiát, aki gyakran betegeskedik. A fiú ráadásul nem mindig érti
meg, hogy édesanyjának a legváratlanabb pillanatokban ott kell hagynia őt, és
mennie kell dolgozni.
A tanár arra kéri a játszókat, hogy mindannyian mondjanak egy-egy
fontosabb tulajdonságot, amellyel - eddigi ismereteik szerint - Ági
jellemezhető. Ezeket a tulajdonságokat felírjuk egy lapra, amelyet a falra
függesztettünk. (Szerep a falon [1]
- kontextusépítő konvenció [2].)
Tanári narráció:
A fikciónk szerint "MOST" éppen sajtókonferenciára
készülnek az újságírók. Egy budapesti sajtóközpontban Ágit várják.
A tanár arra kéri a játszókat, hogy legyenek újságírók, és várják
a konferenciateremben Ágit. A szerepbelépéshez segítségül azt ajánlja nekik,
hogy párosával képviseljenek valamilyen általuk kitalált, vagy a valóságban is
létező médiumot. Az újságírók várakozás közben pletykáljanak Ágiról ezt-azt,
egyébként kérdéseiket fogalmazgassák. Ági ugyanis nagy sztár, és "csak öt
perce van". Azt is megbeszéli a csoporttal, hogy a tanár szerepben érkezik
majd, fogadják el azt a szerepjátékot, ami abból kínálkozik. (Forró szék [3]-
narratív konvenció)
A tanár szerepben az AGIVAL igazgató helyetteseként érkezik, és
elmondja, hogy Ági sajnos nem tudott jönni, mert valami probléma adódott útközben.
Ő sem tudja, mi történt, de Ági nagyon felzaklatva fordult meg a kocsijával, és
nagy sebességgel elhajtott. Ilyet még sohasem csinált, ezért valami nagy
problémája lehet. Megpróbál tehát ő, a menedzsertárs - helytállni a
sajtókonferencián. "Kérdezzenek!" - mondja a tanár szerepben a
"sajtó munkatársainak".
A kérdések nyomán a tanár szerepben körvonalazza Ági életét,
sorsának eddigi meghatározóit, körülményeit. Kitér arra, hogy Ági egy éve, a
verseny kezdetekor vált el férjétől, kilenc éves fia azóta beteg. A férje
egyébként Amerikában kapott jól fizető állást, de a családdal a pénzküldésen
kívül egyáltalán nem tartja a kapcsolatot. Ági fontosabb tulajdonságait is
felvázolja a "munkatárs", sőt gyerekkorára is kitér. Kiderül, hogy a
lány igen szegény, tanyasi családból származik, ahol megtapasztalhatta a
mindennapi megélhetési gondokat is. ("Valószínűleg nem szeretne még
egyszer hasonló pillanatokat átélni, azért hajt ennyire..." - mondja kissé
kajánul a "munkatárs".)
Szerepen kívüli egyeztetés, és a "szerep a falon"
kiegészítései után (Milyen tulajdonságokkal gazdagodott Ági személyisége, mit
tudtunk meg előéletéről?) arra kéri a tanár a játszókat, hogy alkossanak három
csoportot.
Készítsenek állóképeket Ági korábbi életéből; boldog és
boldogtalan
pillanataiból. Az egyik képsor a gyerekkorát mutassa be, a másik
az egyetemista korszakát, a harmadik az AGIVAL vállalatnál töltött idejéből
néhány mozzanatot. (Állóképek
[4]
narrációval - kontextusépítő és reflektív jellegű konvenció ötvözése.)
A rövid felkészülés után bemutatott és megtekintett képsorok, és
az azt követő rövid egyeztető beszélgetések tovább finomítják az Ágiról
alkotott képünket. Részben arra is fény derül, hogy mi motiválja őt, amikor nem
akar, és nem tud veszíteni, és minden áron anyagi biztonságra törekszik.
Egyeztetés után megszervezi a tanár a következő játékot. Arra kéri
a tanulókat, hogy három csoportban készítsenek elő, majd játsszanak el egy-egy
jelenetet Áginak a nagyvállalatnál töltött utolsó időszakából. Mindegyik
jelenetnek az legyen a címe, hogy "VALAMIT VALAMIÉRT!" (Kiscsoportos improvizációk [5]-
költői jellegű konvenció.)
Tanári narráció:
Térjünk vissza ahhoz a pillanathoz, amikor Ági elindult a
sajtókonferenciára, de valaki vagy valami megakadályozta abban, hogy oda is
érjen!
Ez a valaki egy hajdani iskolatársa volt, aki a piros lámpánál,
élete kockáztatásával odafurakodott Ági kocsijához, és beordított a zárt
kocsiba, hogy a rendőrség letartóztatta Balázst, Ági fiát. Ági persze azonnal
hívta mobiljáról a barátját, a rendőrkapitányt, ő pedig rövid tájékoztatásával
egészen kétségbe ejtette Ágit.
Balázs ugyanis a 10. születésnapján azzal szórakozott, hogy néhány
társával együtt vagy tíz méregdrága autót gyújtott fel az egyik parkolóban. A
baj még ennél is nagyobb, a parkolóban ugyanis többen felismerték Balázst, mint
egy tolvaj gyerekbanda tagját. "Valószínűleg egy bűnügyi hálózatba
keveredett a srác" - mondta a rendőrkapitány.
Ági tehát "MOST" az autójában ül, és száguld a
rendőrségre, hogy megmentse a fiát. Nem figyel az autóvezetésre, mechanikusan
nyomja a gázpedált, kormányoz, amikor kell, fékez, amikor kell, és hangosan
beszél, néha ordít, néha sír az autóban. Úgysem hallja senki.
Arra kérlek benneteket, hogy Ági kihangosított gondolatait -, vagy
amit mond, kiabál, motyog az autóban, erre a székre ülve - Ági szerepébe lépve
- mondjátok el! Ha akarjátok, imitálhatjátok a vezetés mozdulatait (hitelesebb
lehet az alakítás), de nyilvánvalóan nem az a fontos, hanem amit Ági gondol
vagy mond az adott pillanatokban.
A tanár egy széket helyez a körön kívülre, ezzel szétnyitja a
tanulók körét, és a játszók figyelmét arra a pontra irányítja, amelyet a szék
(és az arra ülő ember) képvisel. (A "mindenki mindenkit láthat és
figyelhet" helyett az "egy kivételezett pontra és jelenetre való
koncentrálás" lehetősége. (Gondolatkövetés [6]-
reflektív konvenció.)
((Biztonsági játék:
Ha senki nem vállalja Ági gondolatainak „kihangosítását” - a
felelősség és a "reflektorfénytől" való viszolygás miatt -, akkor
megkérjük a játszókat, hogy alkossák meg azt a naplóbejegyzést, amelyet Ági
aznap este a naplójába írt, amikor a fiáért száguldott a rendőrségre. -- A
pillanat megjelölése [7]-
reflektív konvenció.))
Mellékletek
Melléklet 1.
Iskolai konfliktusok - In: A tanári hatékonyság
fejlesztése az iskolában 179. oldal.
(Az iskolai konfliktusok természetével, azok
megoldási lehetőségeinek modellezésével foglalkozik Th. Gordon az idézett könyv
179-292. oldalán. Néhány nyitó tételmondatot idézünk belőle.)
„Mi is a konfliktus ?
Szótári meghatározása
szerint a „konfliktus" a latin conflictus
- összecsapni szóból származik. Szinonimái: nézeteltérés, háború, harc,
összeütközés. Az emberi kapcsolatokról alkotott modellünkben akkor beszélünk
konfliktusról, amikor harcokra és összeütközésekre kerül sor két (vagy több)
ember között olyankor, amikor a)
viselkedésük akadályozza egyikük vagy másikuk igényeinek érvényesítését;
vagy b) amikor az értékrendjük különböző.
Ebben a fejezetben csak
olyan konfliktusokról lesz szó, melyek akkor merülnek föl, amikor a diákok viselkedése érzékelhetően és
konkrétan akadályozza a tanár igényeinek érvényesítését - amikor a diákok
megakadályozzák, hogy a tanárok igényei érvényesüljenek, élvezzék jogaikat,
tegyék a dolgukat. (Az értékrendek összeütközésével a IX. fejezetben fogunk
foglalkozni.)
Hasonlóan az esőhöz és az adóhoz, a tanárok és a diákok igényei közötti
konfliktusok is elkerülhetetlenek. Nemcsak szükségszerű, hogy megtörténjenek,
hanem meglehetősen gyakran elő is fordulnak. Ez a tény már önmagában véve
problémát okozhat a tanár számára, akit arra tanítottak, hogy a „jó"
tanárok és a „jó" diákok között nem lehetnek konfliktusok. Ezek a tanárok
nehezen értik meg, hogy a konfliktusok minden emberi kapcsolat szerves részét
képezik; se nem „jók", sem nem „rosszak". Bebizonyosodott, hogy a
konfliktusok gyakorisága nincs összefüggésben az adott kapcsolat
életképességével és kielégítő voltával. Ami azonban nagyon fontos: a) a megoldatlan
konfliktusok száma, és b) a
konfliktusok megoldására alkalmazott módszerek.”
(Thomas Gordon: T.E.T. Gondolat Kiadó, Budapest,
1991)
Három szerző
közöl kisebb tanulmányt a konfliktus működéséről a Társadalmi kommunikáció
c. könyv 35-52. oldalán: Szijártó Zsolt, Tamás Pál és Tóth Péter. Három
szaktudományos szempontot érintenek: a magatartásbiológiáét, a szociológiáét
és a kulturális antropológiáét. Mindhárom vázlatos áttekintésből idézünk
néhány mondatot.
*
„1.2.1 A konfliktus a
magatartásbiológia perspektívájában
1.2.1.1. Minden célorientált
törekvés, amely megvalósulása során ütközik más hasonló törekvésekkel, konfliktus forrásává válik. Az állatok
és az emberek életük során számtalan esetben interakcióba kerülnek egymással.
Ezek során legtöbb esetben az egyik résztvevő nyereségre tehet szert, miközben
a másik egyed kárt szenved el, azaz hátrányba kerül. Ez közvetlenül (elveszíti
táplálékát, búvóhelyét, territóriumát stb., vagy közvetve (a szexuális
partnerek a győztest választják a későbbiekben) veszteségként, azaz
megnövekedett költségként jelenik meg az alkalmazkodás szempontjából. Az
egyedek interakciói természetesen kölcsönösen előnyösek is lehetnek, mindkét
fél számára nyereséget nyújthatnak, mégis, a találkozások jelentős részére az
érdekek ütközése, konfliktusa a jellemző (Lazarus 1982, Dennen-Falger 1990). Az
állatok és az emberek rövid és hosszú távú érdekeik érvényesítésében kompetícióban állnak egymással, amelyek
igen gyakran vezetnek konfliktusokhoz. A konfliktusok osztályozását
elvégezhetjük az érdekkülönbség fajtái szerint. Így megkülönböztethetők (i) az
erőforrásokért, úgymint a táplálékért, a búvó- és fészkelőhelyért, a szociális
és szexuális partnerekért, az információ megszerzéséért bekövetkező
konfliktusok, illetve (ii) az interakciók következményei kiváltotta ellenérdekeltségek
lehetnek a ragadozók és áldozataik közötti konfliktusok az elfogásért,
megölésért és felfalásért, illetve a meg- vagy elmenekülésért, azaz a túlélésért.
További kategóriák lehetnek a párzás bekövetkezte, a szülői gondoskodás
megszerzése, fenntartása vagy magának a gondoskodás megosztásának az aránya a
szülők között (Huntingford-Turner 1987).
1.2.1.2. A konfliktusok
jelentős része a közvetlen interakciók során következik be, de nemegyszer úgy
zajlanak le, hogy az egyedek nem találkoznak egymással. A közvetett
konfliktusok során az állatok és az emberek egymástól térben, időben
elkülönülve tevékenykednek, de annak hatékonyságában, eredményességében kisebb-nagyobb
mértékben eltérhetnek egymástól, amely akár jelentős mértékben is
befolyásolhatja alkalmazkodásukat és egymáshoz viszonyított sikerességüket. A
hosszú téli ínséges időket az a medve, szarvas, nyúl vészeli át sikeresebben,
amelyik a nyári és őszi időszakban több és jobb minőségű élelmet fogyasztva
bőségesebb tartalékokat tudott zsírszövet formájában elraktározni. Az
oroszlánok és a csimpánzok más macskafélékhez, illetve emberszabású majmokhoz
és az emberhez képest…”
((Az
1.2.1-es részek Tóth Pétertől, az 1.2.2-es részek Tamás Páltól, az 1.2.3-as
részek Szíjártó Zsolttól vannak.))
*
„1.2.2 A konfliktus a
szociológia perspektívájában
1.2.2.1. A konfliktus az
emberek társadalmi kommunikációban viták formájában jelentkezik. Alapvető
különbség van olyan konfliktusok között, amelyekben két egymással
szembenálló vitatkozó féllel, és olyanok között, amelyekben kettőnél több
partnerrel találkozunk. Ha három vagy háromnál több oldala van a konfliktusnak,
akkor különböző koalíciók jöhetnek létre a felek között, és összefogás
születhet - akár ideiglenesen is - egyik vagy másik résztvevővel szemben.
Anélkül, hogy
megközelítésünknek felületes vagy könnyed hangsúlyai lennének, a
konfliktusokról „játékként", a résztvevőkről „játékosokként" és a
helyzet stratégiai elemzéséről „játékelmélet"
néven emlékezhetünk meg (Rapaport 1966, Raiffa 1966,
A témához ajánlható irodalom: Barash 1980, Bereczkei 1991, 1998, Colman 1982, Csányi 1999, Harcourt 1992, Wilson 1975.
Moulin 1986).
A játékelméletben egyébként
már régóta különbséget tesznek a kétszemélyes és a többszemélyes játékok
között. Vannak olyan konfliktushelyzetek is, amelyekben a vitában részt vevő
oldalak rosszul vannak definiálva. Gondoljunk egy vitára, amelyben egy
autópályát tervező és a projekt által érintett polgárok arról vitatkoznak,
hogyan szervezzék magukat a kérdésről tárgyalócsoportokba, de erre mégsem
került még sor. Ezután létrejönnek a csoportok, de az elkövetkező tárgyalások
során tagjaik egymás között sem tudnak megegyezni, s így végül további
alcsoportokra tagozódnak. Ezeknek mindegyike azután majd saját zászló alatt
vesz részt a tárgyalásokon. Más helyzetekben pontosan körülírható tárgyaló felek
dönthetnek arról, hogy önmagukon kívül kit hívnak meg maguk mellé az alkuhoz.
Ebben az értelemben a tárgyalások részben arról is szólhatnak, hogy egyáltalán
ki fog tárgyalni. Egy jól tagolt konfliktuson belül is a felek általában nem
monolitikusak. . Mindegyik partnert alkothatják olyan egyének vagy csoportok,
akiknek az adott ügyben érdekeik közösek, értékeik azonban radikálisan
eltérhetnek. S ha egyetlen emberről van az adott esetben adott félként szó, az érdekek
és értékek összeütközése egyetlen személynél is fennállhat.
Ugyanakkor nincs arról szó, hogy az egyes csoportokon belüli
véleménykülönbségek csökkentik a megegyezés lehetőségét. Bizonyos fokig
ellenkező a helyzet. Minél diffúzabbak az álláspontok az egyes oldalakon, annál
könnyebb lesz valamilyen külső megegyezésre jutni. Azonban a külső és belső
nézeteltérések felmutatása, tudatosítása ilyen esetekben is előfeltétele a
sikeres megegyezéseknek (Schelling 1995).
1.2.2.2. A legegyszerűbb
esetekben, mint egy használt autó vétele vagy lakásvásárlás, az alkuszituáció
résztvevőinek világosan rögzített rövid távú érdekei vannak. Ezzel szemben
ismerünk eseteket, amelyekben az alku résztvevői magukat egy hosszú, sok
lépésből álló megegyezés-sorozat elemeiként élik meg, amelyben az egyik
tárgyalási menet tulajdonképpen egyfajta előkészületként, előzetesként fogható
fel a későbbi menetek szempontjából. Ha az ilyen tárgyalásoknak repetitív,
ismétlődő elemei is vannak, mindegyik résztvevő különösen érzékennyé válik
saját reputációjának megőrzésére. Ebből következően (egyébként ez nagy szerencse)
az elhúzódó tárgyalások sora a konfliktus megoldása szempontjából kooperatívabb
és tisztességesebb együttműködési formákat kreál, mint amilyeneket a rövid,
hirtelen, a feleket egymás iránt nem elkötelező, impulzusszerű megegyezési próbálkozásoknál
látunk. Ez persze nincs mindig így. Az ismétlésnél gyakran homokszemek
keverednek az egyébként kiegyensúlyozott és árnyalt játékba. Ennek különösen
akkor nagy a valószínűsége, ha a konfliktusban érintett felek számára
rendelkezésre álló információs bázis különböző. Mindenesetre az ismétlésekkel a
tárgyalásoknál esetenként egy sajátságos kemény image megteremtésére törekednek.
Olyanéra, amely inkább hosszabb, mint rövidebb távú jutalmakhoz kötődik.
Nagyon gyakran a konfliktusokat már megoldásmódjuk is rokonsági sorokba
rendezi. Tulajdonképpen a hasonló kezelésmódok egymástól igen eltérő vagy
egymáshoz akár semmiféle kapcsolattal sem rendelkező konfliktusokat és
megoldási módokat mutatnak…”
*
„1.2.3 A konfliktus a
kulturális antropológia perspektívájában
Az alábbiakban
egyrészt azt szeretnénk bemutatni, milyen viszonyban áll, hogyan kapcsolódik
össze a konfliktus és a kultúra fogalma; másrészt arra
szeretnénk választ kapni, hogy létezik-e a konfliktusoknak valamiféle
„kultúrája", avagy miképpen lehetséges a kulturális antropológia sajátos
szemszögéből értelmezni a konfliktusokat. Végül a kultúra különböző
konfliktusairól olvasható rövid áttekintés.
1.2.3.1.
A kulturális antropológia nem rendelkezik olyasfajta hosszú múltra visszatekinthető
elmélettörténeti tradícióval a „konfliktus"-fogalom vonatkozásában, mint a
magatartás-biológia vagy a szociológia, hiszen a szemantikai mező, amely köré a
diszciplína megszerveződött, egyértelműen a „kultúra" - természetesen nagyon
eltérő módokon felfogott és meghatározott - fogalma volt. Sőt, ha kicsit élesebben
akarunk fogalmazni, s elővesszük a klasszikus antropológiai tankönyveket,
bevezetéseket, akkor azt látjuk, hogy a diszciplína történetében a
„konfliktus" meglehetősen periferikus szerepet játszott, összevetve olyan
alapfogalmakkal, mint a „terepmunka" vagy a rokonsági rendszerek, az
identitás vagy éppen a „csere". Persze felvethető, hogy mind a
preindusztriális, mind a modern társadalmakban jelen voltak/vannak különböző
eredetű és intenzitású konfliktusok, s a kultúrakutatók sokszor választották
ezeket a társadalmi jelenségeket vizsgálataik tárgyává s váltak maguk is néha
konfliktusok áldozatává. Ugyanakkor az utóbbi két évtizedben - több, később
kifejtendő ok miatt - felértékelődött a konfliktusok társadalmi szerepe az
antropológusok szemében (de ugyanez mondható el a szociológusokról is), sőt,
talán meg lehet kockáztatni azt az állítást, hogy kialakulóban van a konfliktusnak
valamiféle „antropológiai" elmélete, amely számos vonatkozásban más
hangsúlyokat, perspektívákat vet fel, mint a szociológia hagyományos
megközelítései. Természetesen a kulturális antropológia esetében szó sincs
olyan kiérlelt és finoman szofisztikált konfliktuselméletről, amilyen a
szociológiában (főként a játékelméletre és a döntéselméletre alapozva
évtizedek alatt kifejtődött, s vált az alkalmazás szférájában is
nélkülözhetetlenné - ugyanakkor talán felvet olyan szempontokat is, amelyek a
szociológiai konfliktuselmélet horizontjából hiányoznak.
A
konfliktus „antropológiai" elméletének egyik - s jelen írásában ez
számunkra döntő - sajátossága, hogy szoros, többszintű kapcsolatot tételez fel
a kultúra" és a „konfliktus" fogalma között: a kultúráról való
gondolkodás úgy alakult át az utóbbi évtizedekben a kulturális antropológiában
(vagy éppen a társadalomelméletben), hogy egyre nagyobb szerepet kap a
konfliktusok kulturális szerepének, jelentőségének bemutatása és értelmezése.
Ezzel párhuzamosan a konfliktusról alkotott képünk is jelentősen átalakult: az
egyes konfliktusok létrejötte vagy éppen feloldása kapcsán sokat beszélnek a
kulturális minták szerepéről, a leírások és az értelmezések szintjén pedig
láthatóan felértékelődött a társadalmi valóság szimbolikus szférája. Mindez
természetesen nem független a 80-as, 90-es évek társadalmi átalakulásaitól (a
szocializmus politikai rendszerének vége, a kapitalizmus gazdasági rendszerének
megváltozása, a szociális állam koncepciójának válsága, az információs/tudástársadalom
körvonalainak megjelenése, a globalizáció, stb.), s beleillik a társadalomtudományi
kutatás mai diskurzusába, amelynek egyik fő törekvése, hogy a modernitás
alapelveinek összeomlása (vagy legalábbis radikális átalakulása) után új
dimenziók mentén értelmezze a társadalmi kommunikációt.
Jan
és Aleida Assmann a konfliktus és a kultúra kapcsolatát tárgyaló tanulmányukban
(Assmann 1990) különbséget tesznek a viszony két ideáltipikusan jól elkülöníthető
pólusa között: így az egyik jellegzetes álláspont a konfliktust nem tekinti a
kultúra szférájába tartozó - s így kulturális elemzésnek alávethető - jelenségnek;
e felfogás szerint a konfliktus idegen a kultúrától. A konfliktus voltaképpen
nem más - érvelnek -, mint a kultúra széttörője, megszüntetője, negligálója;
ahol megjelenik a konfliktus (s vele az erőszak), ott ér véget a kultúra. E
tradíció, amelynek hátterében a konfliktusmentes társadalom számos formában
felbukkanó utópikus elképzelése áll, a kultúra és a konfliktus viszonyát egy
erősen dichotomizált struktúrába helyezi el, amelynek egyik felén a megértés, a
nyelv, a kommunikáció található, míg az ellentétes oldalon a (valóban
„nyers") erőszak, a kommunikáció felfüggesztése, megszün(tet)ése áll.
Egy másik - számunkra talán
relevánsabb – elmélettörténeti tradíció képviselői szerint kultúra és
konfliktus e merev szembeállítása több okból sem tartható: egyrészt a
konfliktus (az erőszak vagy éppen a háború) mindig kulturális tény; a különféle
konfliktusok kulturálisan meghatározottak, definiáltak: kultúrák szervezik a
konfliktusok formáit, keretfeltételeit, nyújtanak eszközöket a konfliktusok
megoldásához. Ugyanakkor ez a gondolkodási tradíció sem áll meg ennél az
állításnál, hanem továbblépve a konfliktust a kultúra előfeltételének, sőt
létrehozójának tekinti. A konfliktus ezen értelmezése rendkívül fontos a
kulturális antropológia számára…”
(Társadalmi kommunikáció; Szerk. Béres István –
Horányi Özséb. Osiris Kiadó, Budapest, 1999.)
[1]
Szerep
a falon
Leírás
A
játék szempontjából fontos, annak középpontjában lévő szereplőt jelképezünk
egy falra (táblára stb.) erősített rajz vagy kép formájában; a szereplőre
vonatkozó információkhoz hozzájuthatunk felolvasás/ismertetés útján, avagy
összegyűjthetjük azokat a dráma előrehaladása során is. A csoporttagok -
rögtönzéses játékkal - felváltva magukra vehetik a szerepet, így a kialakuló
figura közös alkotás lesz (nem pedig egyéni interpretáció).
Kulturális vonatkozások
Portrék; poszterek; könyvek, filmek szereplői; mondabeli figurák; karikatúrák; rajzfilm-figurák; személyes okiratok; jól ismert személyek utánzása.
Tanulási lehetőségek
Egy szerep mélyebb megértését lehetővé tevő távolságteremtő és reflektív építkezési mód; egy összetett figura vázlatokból való felépítése; egy szerep megalkotásában való részvétel többféle megjelenítési formán keresztül; az emberi tulajdonságok és viselkedés feltárásának erőteljes formája.
Példák 1. Az öregkor átélésének feltárási eszközeként készítünk a csoport számára egy igényes, atmoszféra-teremtő, életnagyságú krétarajzot egy öregemberről - a rajz számos adatszerű kijelentést tartalmaz az életéről. A rajz és az állítások nagy számban tesznek utalást arra, hogy - feltehetően - milyen érzésekkel viseltetik ez az idős ember az öregkor iránt. A munka indításaként a csoport „fotóalbumszerűen" megjeleníti az öregember életét.
2. A dráma egy zaklatott életű tizenéves történetével foglalkozik.
A tanár egy emberi alak vázlatos körvonalát rajzolja fel.
Kiindulási pontként a csoport számos kijelentést tesz a figuráról
szülőként, tanárként, pszichológusként és barátként; ezeket a figura
mellé írják. A munka előrehaladása során a tizenéves személyiségére
vonatkozó újabb elemeket a figura belsejébe írják - így azok se-
gítségül szolgálhatnak a további véleményalkotáshoz, valamint
rögzítik a jellemábrázolás egyes lépéseit.
Jonothan Neelands
In: Structuring Drama Work
(A bandbook of available forms in tbeatre and
drama), Cambridge Uniuersity Press, Cambirrlge, 1990; 9-58. oldal
Nyersfordítás: Nagyiványi Nóra.
A fordítást ellenőrizte és javította: Szauder Erik.
A tömörítést készítette és szerkesztette. Kaposi László.
Részletek a könyv bevezető fejezetéből.
A színház az a közvetlen és együttes élmény, amelynek során a résztvevők egy képzeletbeli helyzetben úgy viselkednek, mintha mások lennének, valahol máshol, valamikor máskor. E definíció (szándékaink szerint) a kreatív utánzó viselkedés minden formájára kiterjed - kezdve a kisgyermek önfeledt, spontán és gazdag képzeletvilágú játékával (amely később belsővé/rejtetté válik, mégis felhasználásra kerül párbeszédek vagy események előzetes elgondolásakor), egészen a színészek által közönségnek bemutatott színdarab sokkal szerkesztettebb élményéig.
A jelentéstartalmak megteremtése - mind a nézők, mind a résztvevők számára - azon keresztül történik, ahogy a színjátszó személy az emberi jelenlét idő- és térbeliségét fiktív és szimbolikus módon alkalmazza. Mindez még fokozható különböző tárgyak, világítás és hangok szimbolikus felhasználásával. A dramatikus konvenció mint kifejezés azokat a formai megoldásokat jelöli, melyeken keresztül ez a kapcsolatrendszer a színházi élmény egyes fázisaiban megjelenhet.
(( A konvenció helyett nem sikerült minden
igényt kielégítően pontos magyar megfeleltetést találnunk. (A forma, játékforma elnevezések tűntek esélyesnek.) Mivel több, a
drámapedagógiát érintő tudományterület - a szociálpszichológiától a
színházelméletig - használja a konvenció fogalmát, ezért végül is nincs
lelkiismereti problémánk... (A szerk.)
A konvenció kifejezés - Gabnai Katalintól származó - fogalmi meghatározása a 153. oldal lábjegyzetében található.))
A konvenciók azokat a módokat jelzik, ahogy az idő, a tér és az emberi jelenlét kapcsolódhatnak egymáshoz, s ezáltal sokrétűen alakíthatók különböző jelentéstartalmak megteremtése érdekében.
Ennélfogva a különböző konvenciók az idő, a tér és az emberi jelenlét színházi lehetőségeinek más-más vonatkozását fogják hangsúlyozni. Például ha az idő kezelésének szempontjából nézzük, akkor az improvizációs játék és a valóság között nagyon közeli viszony alakul ki, valamint a színészek viselkedése és térhasználata is a valóságnak megfelelően történik; egy állóképben az idő megállítható, így lehetővé válik a csoportkép által ábrázolt egyetlen pillanat hosszabb ideig tartó tanulmányozása; egy mímes játékban a színészek térhasználata gyakran egyértelműen szimbolikus, a specifikus jelentéstartalmak közvetítése érdekében túlmutat a „természetes" gesztusokon és térhasználaton.
(...)
A konvenciókat négy csoportba soroltuk, ezek mindegyike egyfajta
dramatikus tevékenységet képvisel:
• Kontextusépítő konvenciók
A ,;helyszínt" megteremtő konvenciók mellett azok tartoznak ide,
melyek a dráma kibontakozása során annak kontextusára vonathozóan
információkkal szolgálnak.
• Narratív konvenciók
Ezek a konvenciók a dráma „történetének" (sztori), vagy „elkövetkezendő eseményének" egyes dimenzióit hangsúlyozzák.
•
„Költői jellegű" konvenciók
Olyan konvenciók tartoznak ide, amelyek - az igényesen megválasztott nyelvezet és gesztusok alkalmazásával - nagy hangsúlyt helyeznek a drámában rejlő szimbolikus lehetőségekre (vagy ezen lehetőségek megteremtésének részét képezik).
• Reflektív jellegű konvenciók
Azokat a konvenciókat soroltuk ide, amelyek nagy hangsúlyt helyeznek a játékon belüli „monológra", „hangos gondolkodásra", vagy pedig lehetővé teszik a csoportok számára, hogy a játékot magán a drámai kontextuson belül vizsgálják meg.
A fenti csoportosítás nem hierarchikus, nem kötött sorrendű. Egy konvenció akkor válik értékessé, mihelyt megfelel annak a pillanatnak, amely számára kiválasztották...
...A csoportosítást úgy alakítottuk ki, hogy az eleget tegyen a dramatikus tevékenységben a résztvevők - legyen az néző vagy színész - által megkívánt, bizonyos alapvető szükségleteknek:
A színházban képzeletbeli szituációkkal kerülünk szembe, amelyekben a hely, az idő, a figurák és más, a kontextusra vonatkozó információk közös megértése döntő fontosságúvá válik az élményben való részvétel minősége szempontjából.
A
"mi fog történni ezután" kérdés iránt érdeklődés megteremtésének és
fenntartásának szükséglete
A színházban... akárcsak a regényben vagy a filmben... az eseménysor és a „küszöbön álló történés érzete" motiváló tényezőként hat a drámai eseményben cselekvőkre és az eseményeket megfigyelőkre egyaránt.
A szimbolikus dimenzió felismerésének és megteremtésének szükséglete
A színház lehetőséget nyújt arra, hogy a konkrét történet vagy cselekmény mélyére hatoljunk olyan szimbólumokon, ellentmondásokon, képi tartalmakon keresztül, amelyek képesek az élmény lényegét kikristályosítani, kivetíteni és hordozni.
Az élményen keresztül
felbukkanó jelentéstartalmak és témák tükrözésének szükséglete
A színház egyfajta tükörként szolgál a szereplők és a nézők számára, hogy ezen keresztül vizsgálhassák magukat és a másokhoz való viszonyukat.
A
munkaformák megválasztásának szükséglete
Annak ösztönzése, hogy a diákok maguk is ismerjék meg a különböző konvenciók használatát, azok követelményeit, lehetővé teszi az egyes konvenciókban való közös megállapodás létrejöttét. A konvencióban való részvétel kihívásainak vállalásához pszichológiai szempontból - a csoporttagoknak szükségük van arra, hogy jól és kellőképpen biztonságban érezzék magukat. Gyakran válik szükségessé, hogy vezető/tanár egy-egy olyan konvencióban állapodjon meg a résztvevőkkel, amely egyensúlyt teremt a csoport ösztönzésére és motiválására irányuló szándék, valamint a tevékenység irányíthatóságának és kivitelezhetőségének kívánalmai között.
(…)
A konvenciók ismertetésének szerkezete
A konvenciók ismertetése szükségszerűen nem célunk egy-egy konvenciót a maga teljes komplexitásában bemutatni.
Valójában a konvenciók alapvető tulajdonságainak megértése egyrészt a diákoknak a formával való aktív kísérletezése során bontakozik ki, másrészt a forma és a kölcsönhatás közös elemzésekor...
A konvenciókat a következő szempontok alapján ismertetjük:
Leírás
Tartalmazza a konvenció felhasználásának és a hozzá kapcsolható formáknak az ismertetését (mindegyik konvenciónak számos variációja lehet…).
Kulturális vonatkozások
...a színház egyaránt támaszkodik a fiataloknak a tömegkommunikációból, történetekből stb. származó közös tapasztalatára és az őket körülvevő kulturális közegre (amely viszont meghatározott osztály-, nemi és nemzeti értékeket tükröz). Nagy fontosságot tulajdonítunk a hétköznapi kultúrából kölcsönzött vagy ahhoz közel álló konvenciókra.
A különböző jelentéstartalmakat a konvenciók eltérő módon közvetítik illetve alakítják át. A családi élettel kapcsolatos jelentéstartalmak például alapvetően különbözően kerülnek kifejezésre egy táncos formánál és egy monológban. Ebben a rovatban kísérletet teszünk arra, hogy nagy vonalakban áttekintést nyújtsunk az egyes konvenciók által előtérbe helyezett tanulási területeket illetően...
Példák
Konvenciók konkrét célra való gyakorlati alkalmazásaiból ismertetünk néhányat. A példák nem teljes foglalkozásokat vagy műhelymunkákat foglalnak magukba: különböző programok kiragadott pillanatait mutatják be.
(…)
A konvenciók itt következő listája nem a terjedelmével kíván hatást elérni: a gyakorlat szempontjából nem a lista terjedelme a fontos, hanem az, hogy az adott pillanatban fel tudjuk mérni, melyik konvenciót kell alkalmaznunk annak érdekében, hogy az alábbiakat megfeleltethessük egymásnak:
a) a csoport szükségletei és élményei;
b) a dráma számára kiválasztott tartalom;
c) tanulási lehetőségek.”
(A konvenciók ismertetését a Drámapedagógiai
olvasókönyv közli. 157-212. oldal.
Szerk. Kaposi László. Színházi Füzetek /
VII. Kiadta a Magyar Drámapedagógiai Társaság és a Marczibányi Téri Művelődési
Központ. Budapest, 1995)
Leírás
A csoport tagjai szerepek felvétele nélkül dolgoznak (többnyire, de lásd a 2. példát, ott szerepben - A szerk.): kérdéseket tehetnek fel, interjút készíthetnek a játék szerepben lévő (egy vagy több) résztvevőjével. Az improvizáció leállítható („befagyasztható"), a kérdezettek mentesülhetnek a válaszadás alól, avagy formálisan is szembeültethetők a kérdezőkkel.
Kulturális vonatkozások
Bíróságok, egyéb kivizsgálások; show-műsorok; tömegkommunikációs híradások; vallomások az életről; hírességek sajtóban közölt életrajza.
Tanulási lehetőségek
A szereplők jellemének és motivációinak megvilágítása; az események és az általuk kiváltott állásfoglalások, vélemények kapcsolatrendszerébe való betekintés (az események milyen módon befolyásolják az állásfoglalást); az emberi viselkedés tudatos végiggondolására késztet.
Példák 1. A csoport azon töpreng, hogy a fiatalokat mi vezetheti bűntények elkövetésére. „Megteremtik" egy csoportnyi bajkeverő figuráját, akik pusztítást vittek végbe iskolájukban. A bajkeverők motivációinak és állásfoglalásának mélyebb megértéséhez önként jelentkezők magukra öltik az elkövetők szerepét, a többiek pedig iskoláról, otthonról, családról, hatalomról stb. faggatják őket.
2. A csoport egy családról szóló történetet olvas: a fiú szeretne
háziállatokat tartani, s megkéri mostohaapját, hogy beszélje rá az
anyját, engedje meg neki; az anya hajthatatlan, hallani sem akar a
dologról. A csoport megvizsgálja, hogy miféle páros beszélgetések
fordulhatnak elő. Ezek után a tanár a mostohaapa szerepében a kör
közepére ül, vele szemben egy üres szék, rajta a fiú kabátja. A csoport
tagjai a fiú szerepében faggatják a tanárt, kifürkészve a mostohaapa
(az anyánál való) közbenjárásának eredményeit.
[4]
Állóképek
Leírás
A résztvevők csoportjai a (saját testükből) hoznak létre egy képet az adott pillanat, egy elgondolás vagy téma tisztázása érdekében. Egyetlen csoporttag is beállíthatja a képet. Ellentétes képek ábrázolhatják a valóságos/képzeletbeli, álom/rémálom stb. változatokat.
Könyvillusztrációk; megállított videofilm-képek; fényképek; portrék; hirdetések/reklámok; szobrok; hanglemezborítók; freskók.
Tanulási lehetőségek
Jelentéstartalmak konkrét képekbe való átültetésének igényes módja: a kifejezés gazdaságos és ellenőrizhető formája, a megfigyelők számára pedig megfejtendő és értelmezendő jel; a résztvevők az állóképek felhasználásával sokkal többet képesek kifejezni, mint pusztán szavakkal; az olyan, egyébként gondot jelentő témák, mint például a harc ábrázolásának hasznos módja. Komplex témákat könnyen megvalósítható és érthető formára egyszerűsít; a képek összeállítása és megfigyelése véleményalkotást és elemzést kíván.
Példák
1. A „szökevények" témával foglalkozó csoport azt vizsgálja, mi indíthat egy fiatalt arra, hogy Londonba menjen. Kisebb csoportokban egy-egy képet készítenek a fiatal ábrándjairól: arról, hogy mi lesz belőle Londonban, pl. rocksztár, fotómodell, bokszoló stb.
Később a csoportok olyan képeket állítanak össze, amelyek a szülők - Londonba szökött - gyermekük iránt érzett aggodalmát fejezik ki, pl. álmatlan éjszakáik vannak, mert a gyereket megtámadják, bűncselekménybe keveredik, vagy a kábítószer rabja lesz.
2. A dráma résztvevői egy városi közösség tagjaiként hoznak döntéseket a terület fejlesztéséről, konkrétan egy lakatlan területet illetően, hogy azt miként használhatnák fel a legjobban a köz javára. A városi tanács egy gyűlés alkalmával fényképeket ad körbe, amelyek a lakatlan terület jelenlegi felhasználását ábrázolják. A csoportok „fényképeket" állítanak össze, amelyek azt ábrázolják, hogy ők hogyan képzelnék el a terület felhasználását, pl. BMX-versenypálya, lerakodóhely kiöregedett autók számára, menedékhely otthontalanok és kábítószeresek számára, találkozóhely utcán csellengő társaságoknak.
[5]
Kiscsoportos improvizációk
Kisebb csoportok egy-egy hipotézis ábrázolására, vagy a cselekmény alternatív megoldási módjainak szemléltetése végett rögtönzéseket terveznek meg, készítenek elő és mutatnak be. Az improvizációk az adott szituáció vagy élmény aktuális értelmezését mutatják meg.
Kulturális vonatkozások
Rövid tréfás jelenetek/írások; vázlatok; tévédráma; iskolában, ifjúsági klubokban, családban vagy barátok számára előadott darabok; utcai színház; TIE (Theatre in Education - színház a tanításban -A szerk.), összejövetelek.
Tanulási lehetőségek
Ötletek rendezése, sorbaállítása; a téma kiválasztása; jellemábrázolás; események és párbeszédek megtervezése; előadói gyakorlat; az expresszív, kifejező megjelenítésben való jártasság fejlesztése.
Példák
1. A fiatalkorú bűnözőkkel foglalkozó drámamunka bevezetéseként a tanár arra kéri a csoportokat, hogy rögtönözzenek olyan bűncselekményeket ábrázoló jeleneteket, amelyeket az ifjúkori bűnözéssel szokás összefüggésbe hozni. (Legalább egy figurát akinek az életét részletesen feltárhatják majd a dráma folyamán - alaposan dolgozzanak ki.) A tanár valószínűsítheti, hogy a játék ezen részében számos sztereotípia és közhely fog megjelenni: a további munkát az e szakaszban felmerült nézetek, gondolatok vizsgálatára építheti fel.
2. A szociális intézmények szerepének és funkcióinak vizsgálatába való bevezetésként a csoportok különböző jeleneteket alkotnak meg: ezek mindegyike olyan szituációt ábrázol, ahol egyének vagy csoportok egyértelműen kifejezésre juttatják, hogy képtelenek lennének meglenni valamiféle támogatás, vagy segítség nélkül. Ezután a csoportok megvitatják minden egyes szituáció társadalmi összefüggéseit, és megvizsgálják, hogy milyen típusú szolgáltatás lenne megfelelő az egyes esetekben.
[6]
Gondolatkövetés
Ez a konvenció a szerepben dolgozó résztvevők egyéni gondolatait, reakcióit teszi hozzáférhetővé (a cselekmény fontos pillanataiban) - ezzel teret adhatunk a cselekvésekkel kapcsolatos reflektív attitűdnek, továbbá láthatóvá tehető a szereplők gondolatai és a „látszat', vagy a dialógusok között létező kontraszt. A cselekmény leállítható és a résztvevők gondolatai „hallhatóvá tehetők"; a gondolatok Állóképek alkalmazása során is szavakba önthetők.
Kulturális vonatkozások
Titkok; félelmek; remények; a látszat fenntartása.
Tanulási
lehetőségek
A szituáció és/vagy a szerep elemzését, értékelését kívánja meg; mások gondolatainak megismerése a tartalomra vonatkozó) érzelmi reakciókat válthat ki; a cselekményt lelassítva lehetővé válik a munka alapjául szolgáló jelentéstartalmak mélyebb megértése.
Példák
1. A csoport egy otthonról elszökött fiatal történetén dolgozik - a munka során különböző nézőpontokat helyeznek előtérbe (szülőkét, fiatalokét, közszolgálatokét, önkéntes szervezetekét stb.). Az apa Londonba érkezik, hogy megkeresse lányát. Az intenzív osztályon talál rá, ahová azért került, mert egy parkban aludt, és a teste túlságosan lehűlt. A csoport - ábrázolva azt a látványt, amely a lánya kórházi szobájába belépő apa szeme elé tárult egy képet állít össze. A lány egyik barátja és egy szociális munkás érkezik az apával. Rajtuk kívül orvosok, orvostanhallgatók, ápolónők, egy pap és a történetet nyomon követő riporter tartózkodik még a szobában. Abban a pillanatban amint az apa belép, a cselekmény megáll „befagyasztjuk”), és minden egyes személy hangosan kimondja a saját gondolatait, véleményét.
2. A „kitelepítésekkel” foglalkozó munka részeként a csoport egyik fele
némajátékkal megjeleníti a csomagolást; a másik fele pedig azt mondja el, hogy
mire gondolhatnak a résztvevők pakolás közben.
[7]
A
pillanat megjelölése
A drámára való visszatekintés során olyan helyzetek vagy pillanatok „megjelölésére" alkalmazható, ahol egy-egy érzés megszületett, vagy a téma bizonyos vonatkozásait megértették a résztvevők. Ennek az érzésnek vagy tartalomnak a kifejezésére (avagy továbblépésre az adott helyzet feltárásában) - csoportokban vagy egyénileg dolgozva - különböző konvenciókat használhatunk.
Kulturális vonatkozások
Egy fontos eseményre pl. halál, születésnap, első csók, megfélemlítés, cserbenhagyás, politikai esemény) való reagálásként született versek, történetek, képek; emlékiratok, a megemlékezést szolgáló fényképek, újságcikkek; szobrok, festmények, hősköltemények stb.
Tanulási lehetőségek
A dráma fókuszában álló legjelentősebb pillanat kiválasztása és megjelenítése; személyes érzések és gondolatok kifejezéséhez a megfelelő forma kiválasztása; a reagálás és az elemzés „konkretizálása" a gondolatok megjelenítésén keresztül; a tudatos munka ösztönzése.
Példa
Az I.
világháború különböző aspektusait feltáró többhetes munka csúcspontjaként a
csoport visszatér abba a helyzetbe és (a drámateremben) arra helyre, ahol úgy
érzik, valamilyen új ismerethez jutottak. Néhányan a lövészárkokat jelölik
meg, mások a besorozást, vagy azt, mikor (katonaként) levelet kaptak, esetleg
amikor új gyakorlatokat vagy dalokat tanultak. A csoportok beszélnek a saját
maguk által kiválasztott pillanatokról, majd állókép, vers, rögtönzés, tánc,
némajáték segítségével ábrázolják az általuk szerzett ismereteket és a
megtapasztalt érzéseket.