Kérdések a látott színházi előadáshoz (Plautus: A hetvenkedő katona – Radnóti Sz. 1998.) Kérdező: Wenczel Imre

 

Mit ígér a nyitózene? 

Milyen figurák várhatóak a jelzett „cirkuszi” előadásban?

Milyen „mímusok” (mímesek?) stilizációi láthatóak itt?

Milyen típusú „hirtelen” meglepetésekkel (gegekkel) dolgozik a látott színházi előadás?

 

Mit „ad” a zene az előadáshoz?

Milyen eszközökkel dolgozik az „előgesztus”, a „kísérő gesztus” és az „utólag értelmező gesztus” a zenei dramaturgiában?

Mi a szerepe a „kikiáltónak?” (Hogyan változik a prologosz és a kar szerepe/előadásmódja?)

 

A sűrítésnek milyen eszközeivel él a rendező?

Milyen váltásokkal fordulnak a szereplők a közönséghez?

Miképpen jelenítődik meg a hatalom?

Mit „ér” a mai nézőnek a „rabszolga” kifejezés? Mit érhetett az eredeti környezetében? (Kr.e. 204)

 

Az „okos szolga” milyen szerepet játszik az előadásban?

Milyen eredménye lesz a színpadon a „NAGY NEKIVESELKEDÉSEK”-nek?

Mi a szerepe a darab szerkezetében a majomnak? Hogyan jelenítődik meg itt a „véletlen?”

Mire jók a hirtelen nézőpontváltások? Hogyan valósítják meg ezeket?

 

A ritmus és a tempó hogyan szolgálja a közönséget?

Hogyan mozognak a színészek? Miért éppen úgy?

Hogyan működik az előgesztus, a kísérő gesztus és az utólag (át/)értelmező gesztus a mozdulatokban a szövegek előadásakor?

 

Mi a szerepe a „kezem-fejem” színháznak?

Hogyan működik a pingpong-dialógus? (Például?)

Hogyan frissítik (teszik élvezetessé) az előadás szövegét a (magyar nyelvű) szójátékok?

Milyen jel-értéke van a hangszer-recitativónak?

 

Mire jók az állóképek?

Érdemes megjegyezni a darab megértéséhez ebben a színházi előadásban a szereplők nevét?

Csoportosítsuk a típusokat! (Mi a típus?)

Hogyan működnek a mechanikus (gépies) mozdulatok a darabban?

 

Miért élhetnek a „halandzsa” eszközeivel itt a szereplők?

Az akrobatikus mozgások mennyiben segítik a nézőt a benső történések megértésében?

A szöveg és a színészi mozgás miképpen segíti (vagy „írja felül”) egymást?

Mitől különleges a díszletezés?

 

Milyen eszközök érvényesítik a humort?

Milyen eszközök érvényesítik a szatírát?

Milyen eszközök érvényesítik a helyzetkomikumot?

Milyen eszközök érvényesítik a jellemkomikumot?

 

Vajon miért nyúl ehhez a történethez a rendező 1998-ban?