Kérdések a látott színházi előadáshoz (Plautus: A hetvenkedő katona – Radnóti Sz. 1998.) Kérdező: Wenczel Imre
Mit ígér a nyitózene?
Milyen figurák várhatóak a jelzett „cirkuszi” előadásban?
Milyen „mímusok” (mímesek?) stilizációi láthatóak itt?
Milyen típusú „hirtelen” meglepetésekkel (gegekkel) dolgozik a látott színházi előadás?
Mit „ad” a zene az előadáshoz?
Milyen eszközökkel dolgozik az „előgesztus”, a „kísérő gesztus” és az „utólag értelmező gesztus” a zenei dramaturgiában?
Mi a szerepe a „kikiáltónak?” (Hogyan változik a prologosz és a kar szerepe/előadásmódja?)
A sűrítésnek milyen eszközeivel él a rendező?
Milyen váltásokkal fordulnak a szereplők a közönséghez?
Miképpen jelenítődik meg a hatalom?
Mit „ér” a mai nézőnek a „rabszolga” kifejezés? Mit érhetett az eredeti környezetében? (Kr.e. 204)
Az „okos szolga” milyen szerepet játszik az előadásban?
Milyen eredménye lesz a színpadon a „NAGY NEKIVESELKEDÉSEK”-nek?
Mi a szerepe a darab szerkezetében a majomnak? Hogyan jelenítődik meg itt a „véletlen?”
Mire jók a hirtelen nézőpontváltások? Hogyan valósítják meg ezeket?
A ritmus és a tempó hogyan szolgálja a közönséget?
Hogyan mozognak a színészek? Miért éppen úgy?
Hogyan működik az előgesztus, a kísérő gesztus és az utólag (át/)értelmező gesztus a mozdulatokban a szövegek előadásakor?
Mi a szerepe a „kezem-fejem” színháznak?
Hogyan működik a pingpong-dialógus? (Például?)
Hogyan frissítik (teszik élvezetessé) az előadás szövegét a (magyar nyelvű) szójátékok?
Milyen jel-értéke van a hangszer-recitativónak?
Mire jók az állóképek?
Érdemes megjegyezni a darab megértéséhez ebben a színházi előadásban a szereplők nevét?
Csoportosítsuk a típusokat! (Mi a típus?)
Hogyan működnek a mechanikus (gépies) mozdulatok a darabban?
Miért élhetnek a „halandzsa” eszközeivel itt a szereplők?
Az akrobatikus mozgások mennyiben segítik a nézőt a benső történések megértésében?
A szöveg és a színészi mozgás miképpen segíti (vagy „írja felül”) egymást?
Mitől különleges a díszletezés?
Milyen eszközök érvényesítik a humort?
Milyen eszközök érvényesítik a szatírát?
Milyen eszközök érvényesítik a helyzetkomikumot?
Milyen eszközök érvényesítik a jellemkomikumot?
Vajon miért nyúl ehhez a történethez a rendező 1998-ban?