(Ez a kép visz tovább a folytatáshoz!!!)
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
5.2.
“Élő adás”
Csoport: 7-12. Évfolyam, a drámajátékban járatlan is lehet. (Létszám: 15-22 fő)
Körülmények:
Téma: Lehet a tanár által megajánlott, majd közösen vállalt; de lehet a gyerekek által megajánlott és egyeztető beszélgetés nyomán közösen vállalt.
Megjegyzés: Az egyeztető beszélgetésnek, a kérdések fajtáinak, illetve a tanári kérdéseknek és a gyerekek válaszainak kezelésére javasolt áttekinteni Neelands könyvének ideillő fejezetét.
Néhány lehetséges téma:
KERET: Korunkban, Magyarországon, egy országos televízió stúdiójában vagyunk Stúdióbeszélgetést, vitát, problémafeltárást, fogalomtisztázást (stb.) folytatunk “élő adásban” a “szerkesztő-riporter” (a tanár) irányításával. A gyerekek szerepük szerint általuk választott figuraként körben ülnek a “stúdióban”, és legjobb tudásuk szerint szólnak hozzá egyetértő, fogalomtisztázó vagy vitázó/megkérdőjelező attitűddel.
Megjegyzés: A szereplő érzelmi hozzáállásáról és szerepmegformálásáról még a szerepbelépés előtt beszélgetünk. Ez közös tudásként működik majd tovább a játék folyamatában.
A játékvezetés (egy lehetséges módja):
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
A tanár/stúdivezető (riporter) szövege:
Szeretettel köszöntöm önöket a stúdióban. Tudják, hogy perceken belül élő adásban leszünk. Onnan vesz bennünket egy kamera, onnan és onnan is.
(Mutatja, ezzel is hitelesíti a teret és a szituációt.)
Mindannyiunkra csíptettek egy apró mikrofont, ez azt jelenti, hogy nem nagyon lehet majd izegni-mozogni, ugyanis szörnyű zajok keletkeznek ilyenkor. Kérem, megfelelő hangerővel, jól artikulálva beszéljenek majd.
Mielőtt indul az adás, a szerkesztő kolléga szeretné még egyszer ellenőrizni a neveket – tudják, amikor beszélnek, adáskor a képernyő alján megjelenik a nevük.
Kérek tehát egy rövid bemutatkozást és azt is tegyék hozzá, hogy milyen minőségben vannak itt (tudós, szakértő, az utca embere, szomszéd…) !
(Megjegyzés: Ez a szerepek megerősítése, a szerepbelépés megkönnyítése, tudatosítása is egyben, amellett, hogy már maga a szerepjáték aktusa folyamatban van.)
Köszönöm. Most azonnal befejeződik a reklám, ott az üvegfalon túl jelez a kollégám, ha kigyullad az a piros lámpa, akkor adásban vagyunk.
***
Olyan “D” típusú drámaóra vázlata következik példaképpen, amely témájában érinti a 7.;10. évfolyam irodalmi tanulmányait, és kapcsolatban lehet a színházzal is. A tanórát a Drámapedagógiai Magazinból emeltük át.
A Drámajáték és emberi kommunikáció tanterve
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
5.3.
Őrködés
drámaóra-tervezet
Az óra
eredetileg a gyõri Révai Miklós Gimnázium 9. F osztályának készült.
Ez a drámajátékban már nem járatlan csoport tananyagként foglalkozott
a görög mitológiával, olvasta Szophoklész Antigoné címû tragédiáját,
tanítási drámaórákon is játszhatott az olümposzi istenekrõl, Orpheusz
és Eurüdikérõl, a trójai és a thébai mondakörrõl. Lehetséges
azonban kisebb átalakításokkal olyan csoportban is megtartani ezt az
órát, amelyik kevésbé járatos a drámában és a görög mitológiában.
Tér: A drámajátékra alkalmas osztályterem kellõ nagyságú üres térrel.
Idõ: Kb. kétszer 45 perc.
Eszközök: Falra (táblára) rögzíthetõ karton, vastag filc (vagy iskolai tábla és kréta); egyszerû rajz (térkép) “Thébai városáról”; egy rongybaba és egy akkora szürke lepel, amekkora azt eltakarhatja; a hangulatok kialakításában fények, zenei aláfestés, illetve zenei háttér segíthet (pl. az Amadinda ütõegyüttes valamelyik produkciójának részletei).
Tanítási terület: A thébai mondakör, Szophoklész Antigoné c. drámája, munkahely és magánélet konfliktusai, az állásunkból fakadó kényszertevékenység, erkölcsi dilemmák.
Cél: A gyerekek saját élettapasztalatainak mozgósítása és a sztereotípiák felülvizsgálata az adott témával kapcsolatban.
Téma: A város ellen lázadó Polüneikészt Kreón (a város ura) szigorú parancsa ellenére eltemeti Antigoné. Az õr az állásával – sõt, talán az életével – játszik, amikor azon tûnõdik: elfogja-e Antigonét, vagy futni hagyja.
Fókusz:
1. Mi befolyásolja az Õrt a döntésében, amikor elfogja Antigonét, és átadja a testvérét eltemetõ lányt az igazságszolgáltatásnak (ezzel a halálba taszítja)?
®
A történet
Elõzmények
(részben
ismert, részben egyeztetendõ a gyerekekkel):
Thébai
városállamban néhány napja fejezõdött be csupán az a szörnyû háború,
amelyben egy testvérpár (Polüneikész és Eteoklész) harcolt egymással
a trónért. Õk egymás kezétõl estek el, Kreón most a király, aki
minden áron rendet akar tartani a városállamban. Halállal bünteti
azokat, akik rendeleteinek nem engedelmeskednek. A város immár a béke
képét mutatja, az emberek élik hétköznapi életüket. Egyetlen szörnyûségrõl
keringenek a pletykák: Polüneikész ott fekszik temetetlenül a város
kapuja mellett, Kreón megtiltotta az eltemetését; a már oszladozó
hullát dögevõk marcangolják. A bûzlõ tetemet emiatt is õriztetni
kell, de az a hír is járja, hogy Antigoné Kreón szigorú parancsa ellenére
titokban el akarja temetni a testvérét.
A Drámajáték és emberi kommunikáció tanterve
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
A háború után egyébként sok család éhezik, többeknek nincs lakása. Azoknak persze nem kell keseregniük, akik végig Kreónnal, az új királlyal együtt harcoltak a háborúban, és most is hívei. Főleg a testőrség tagjainak és azok családjainak van mit aprítani a tejbe.
A játékban lezajló történet: Részben tisztelik (többen szeretik), részben rettegik a városban Kreón kedvencét, az 1. számú őrség parancsnokát. (Mindenki csak „ a Parancsnok”-ként ismeri.) A parancsnok állandó konfliktushelyzetben él, mert intézkedéseivel, melyekkel Kreónt szolgálja, legtöbben nem értenek
egyet. (Családja szemrehányásokkal illeti, barátai hidegen fogadják a közös sörözgetéseken, néha még a saját beosztottjai is lázonganak ellene, többször rémálmai vannak.)
A pletyka – miszerint Kreón rokona, Antigoné el akarja temetni Polüneikészt – egyre jobban idegesíti a parancsnokot, különösen, mert őt és csoportját bízta meg Kreón a bűzlő halott őrzésével.
Elérkezik a pillanat, amikor döntenie kell: elfogja és ezzel a halálba
taszítja az ártatlan Antigonét, vagy fellázad Kreón ellen, esetleg
kilép a szolgálatból, netán szemet huny Antigoné tette fölött, és
úgy tesz, mintha nem látta volna, ki temette el Polüneikészt...
Nagy szerep
jutott a király katonáinak, fõleg az õrségnek abban az ókori görög
városban, amelyben a rendet és békét Kreón katonái és õrei biztosították
hatalmas harcok után.
A Thébai nevû városállamban néhány napja fejezõdött be csupán az a szörnyû háború (a városállam stilizált képe – térképe – a falon), amelyben egy testvérpár (Polüneikész és Eteoklész) harcolt egymással a trónért. Mint tudjuk, õk egymás kezétõl estek el, Kreón lett a király, aki mindenképpen rendet akart csinálni és azt fönntartani a városállamban. Halállal bünteti azokat, akik rendeleteinek nem engedelmeskednek.
Azt is tudjuk, hogy az immár halott fiúk két lánytestvére is ebben a városban él, az egyiküket Antigonénak hívják, a másikat Iszménének. Kreón, az új uralkodó kihirdettette, hogy a város ellen támadó Polüneikész holttestét nem temetheti el senki. Õ tehát most is ott fekszik temetetlenül, dögmadarak és rovarok táplálékaként. Ezért is õrizni kell, de amiatt is, mert – a városi pletykák szerint – Antigoné elhatározta, hogy akár az élete árán is eltemeti Polüneikészt. Ebben talán még cinkostársai is akadnak.
A háború után egyébként sok család éhezik, többeknek nincs lakása. Azoknak persze nem kell keseregniük, akik végig Kreónnal, az új királlyal együtt harcoltak a háborúban. Fõleg a testõrség tagjainak és azok családjainak van mit aprítani a tejbe.
A tanár elindítja a játékot, bevonja a gyerekeket egy szituációba, melynek közösen meghatározzák a terét, az idõpontját, a lehetséges szerepeket.
Amit a tanár a játszóknak mond, azt idézõjelbe tettük. A konvenciókat és a hozzá tartozó információt kiemeltük.
A Drámajáték és emberi kommunikáció tanterve
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
Térmeghatározás
“Legyen ez a terület Thébai város fõtere! Hogy a városban hol helyezkedik el, látható a rajzon.”
Térkép a falon
(A város képe fikció; a térképet az órát megelõzõen a tanár készítette el.)
Állókép 1.
“Tegyük fel, hogy Thébai város fõterén vagyunk kereskedõk, járókelõk, rabszolgák, gazdagok és szegények, katonák... Kik lehettek még a téren egy hétköznap délutánján? Ha elhatároztátok, hogy kik lesztek, helyezkedjetek el a téren, és álljatok be valamilyen általatok elképzelt szituációba állóképben!
Mit mondanál az adott pillanatban és szerepben?”
Állókép 2.
“Szolgálaton kívül, civilként arra jön az 1-es számú õrség parancsnoka, Kreón kedvence, aki két dologról híres: 1. akkor is teljesíti Kreón parancsát, ha nem ért vele egyet; 2. vagyonát sem kímélve segít az embereknek, amikor csak teheti. Hogyan változik az elõbbi állókép a fõtérre érkezésekor?”
Gondolatkövetés
“Mit gondolsz most az adott szerepben és szituációban?”
Állókép 3.
“Elment a parancsnok. Mit mondanál a beszélgetõtársadnak?”
A teljes csoportot megmozgató szerepjáték – a bonyodalom bevezetése
“Mozdítsuk meg ezt az állóképet, és miközben élitek az adott szerepben az életeteket, pletykáljatok arról, ami a városban jelenleg a legérdekesebb vagy legfontosabb téma lehet!”
®
II. Narratív szakasz (a krízishez vezető folyamat)
Narráció
Azt az õrparancsnokot, akit mindenki csak „ a Parancsnok” néven emleget, nagyon kedveli Kreón, mert intelligens, erõs akaratú, jó harcos, és mindig számíthat a király arra, hogy teljesíti a parancsát. Ugyanakkor az ÕR szeretné, ha az emberek is megbecsülnék és szeretnék a városban, ezért akár a vagyonát sem kímélve igyekszik segíteni, ahol tud.
Kiscsoportos improvizáció
(Kérdés: Hogyan szembesül a Parancsnok a munkahelyi és a civil létébõl adódó konfliktusokkal?)
“Készítsetek négy csoportban egy-egy jelenetet a Parancsnok életének néhány percérõl!”
A Drámajáték és emberi kommunikáció tanterve
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
1. csoport
“Játsszunk el egy jelenetet arról, hogy a Parancsnok nem ért egyet a kiadott paranccsal, a társai is nagyon húzódoznak a parancs teljesítésétõl, de õ meggyõzi õket róla, hogy mégis teljesíteni kell a parancsot.”
2. csoport
“Játsszunk el egy jelenetet arról, hogy a Parancsnoknak magyarázkodnia kell otthon, a családja körében, mert olyan parancsot teljesített, amellyel sem õ, sem a családja nem értett egyet! Milyen érvei vannak?”
3. csoport
“Játsszunk el egy jelenetet arról, hogy barátai, katonatársai között fagyos légkör fogadja, amikor megérkezik a közös sörözésre. Egy idõ után magyarázatot kér a barátaitól a fogadtatás miatt.”
4. csoport
“Játsszunk el egy jelenetet arról, amikor a különlegesen nehéz feladat teljesítéséért magas jutalomban részesül a Parancsnok, ezt Kreón maga adja át.”
®
III. A fő probléma (krízishelyzet)
“A jelenetekbõl látható, hogy az Õrnek egyre tarthatatlanabb a helyzete. Kreón teljesíthetetlen parancsai és magánéleti problémái között vergõdik. Ugyanakkor fontos az állása, mert csak így biztosíthatja családjának és magának az anyagi jólétet.
A Parancsnok azt a feladatot kapja Kreóntól, hogy szervezze meg Polüneikész 24 órás, folyamatos õrzését!”
Hogyan reagálhat erre a Parancsnok?
(Beszélgetés,
riportkészítés, esetleg maszkok használata; készíthetõk jelenetek
is, vagy naplórészleteket írhatunk.)
Lehetőségek:
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
Fórum-színház
Vagy:
1. a tanár szerepben: Kreón, a gyerekek által felkészített szereplõ: a Parancsnok;
2. két csoport készít fel egy-egy szereplõt: Kreónt és a „ Parancsnokot”.
“Tegyük fel, hogy a szorító körülmények hatására kétségbeesett lépésre szánja el magát a parancsok: Megpróbálja meggyõzni Kreónt, hogy nem szabad ilyen parancsot kiadnia, mert szörnyû következményei lehetnek.”
A vita lehetséges végeredménye:
Az elsõ változatot figyelembe véve a következõképpen folytatódhat a játék:
Játékos szimuláció
“A pletykák
és eddigi tapasztalatai nyomán az ÕR arra számít, hogy valószínûleg
többen is el akarják majd temetni Polüneikészt. Tegyük fel, hogy abban
a játékban, amelyet kínálok, ölhet is az ÕR! Játsszuk el így az
õrködést! Itt ez a bábu.” (A tanár a terem egyik sarkába helyezi.)
“Le kellene takarni ezzel a lepellel, mintha Polüneikész tetemét takarná
be valaki földdel. Mindannyian álljatok a teremnek az ellentétes sarkába,
és próbáljatok meg eljutni a bábuig! Kézrõl kézre adogathatjátok
a leplet, ha valaki elbukott a próbálkozásával, akkor átveheti tõle
más a leplet. Ne felejtsétek el, hogy közben ott az õr, aki nagyon
jól hall, és minden mozgást észre vesz. Ha a legkisebb hangot is meghallja
felõled, odafordul, ahol te vagy, rád mutat, ezzel »megöl«. Akit mozgás
közben lát, azt is »megöli«. Tehát: ha az ÕR rád néz, ne mozogj,
ha nem néz rád, akkor pedig ne üss zajt!”
Őr-játék
Lezajlik az ÕR-JÁTÉK
ebben a formában.
®
A Drámajáték és emberi kommunikáció tanterve
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
IV. Reflektív szakasz
Az igazság pillanata
“Képzeljétek el, hogy az a Parancsnok, aki most éppen õrségben van, nem ölhet, mert Kreón megtiltotta neki. Csupán rácsaphat a Polüneikészt eltemetõ emberre – akárki is az –, elfoghatja, bekísérheti, de nem ölheti meg! Azt nem tudhatja, hogy hányan vannak a »merénylõk«. Ismerjük a lelkiállapotát. Mit tesz és mit mond, amikor meglátja Antigonét, aki éppen beszórja porral a fivérét, és áldozati virágokat dob rá?”
Jelenetek és naplóírás
Az ÖTSZÁZAK TANÁCSÁNAK vezetõje, aki kérdez, itt a tanár lehet. A gyerekek legyenek védõk, készítsék fel a védekezésre a „ bûnös” Õrt!
(ITT A DRÁMAÓRA VÉGE!!!)
A Drámajáték és emberi kommunikáció tanterve
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
6.
Célmeghatározás:
A kommunikációs készségfejlesztésen és a csoportos együttlét örömén, továbbá az adott, speciális drámaórák/foglalkozások célmeghatározásain túl további összefüggéseket is említenünk kell célmeghatározásként. Az Arany János-program ugyanis egyedi program, egy sohasemvolt képzési forma és módszer, tulajdonképpen kísérlet. (E tanterv készítője éppen az érdekes hasznos kihívás miatt vesz részt benne.)
A tanulók azonban nem érzékelhetik esetlegességét, kísérlet-jellegét és – ha vannak – bizonytalanságait. Főképp a kommunikációs tréning vezetője, a drámaóra játékmestere nem dolgozhat görcsösen, valamiféle olyan cél érdekében, amely konkrét-egyediségében nem módosítható. Az általános célok megfogalmazása után tehát engedjük, hogy a gyerekcsoport "vezessen" bennünket e speciális tantárgy célmeghatározásaiban, hiszen puszta létükkel, reakcióikkal, otthoni hátterükkel "átírhatják" elképzeléseinket.
Az egyik legfőbb cél tehát a csoport tagjainak bevonása a játékba, ezzel együtt a rugalmasság és az emberi empátia érvényesítése.
A további célokat felsorolásszerűen (rövid kifejtéssel) gondoljuk át!
A Drámajáték és emberi kommunikáció tanterve
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
A tanulás szempontjából a dráma legfőbb célját úgy határozhatjuk meg, hogy:
"VÁLTOZÁS ELŐIDÉZÉSE".
A drámajáték hatására számos területen következhet be változás:
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
6.1.
A készség- és képességfejlesztés néhány szakirodalmi anyaga
Mivel ez a program kifejezetten
a tehetséges gyerekek képzésével, készségfejlesztésével foglalkozik
(a készségek fejlődésének kereteit adja meg), érdemes itt megemlítenünk
a kommunikációs játékokat és a drámajátékot is újragondoltató
néhány könyv, cikkgyűjtemény, tanulmánygyűjtemény címét.
(Továbbá lásd a “Tehetség” c. lap cikkeit,
tanulmányait!)
A Drámajáték és emberi kommunikáció tanterve
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
7.
Értékelés; követelmények/szintek
Mivel a Drámajáték és emberi kommunikáció eredményei rövid távon alig mérhetők, legfeljebb a mindennapi találkozáskor érzékelhetők, a követelmények és azok teljesítési szintjeinek meghatározásánál is óvatosan/pontosan kell fogalmaznunk.
A kínált játékkal, közös csoportos (csoportban végzett páros/egyéni) tevékenységgel elvileg összeegyeztethetetlen a didaktikus értékelés, dicséret, pláne elmarasztalás. A sztrókokat másképp szerzik itt a tanulók. Csak annak a közös tudása hozhat bármilyen megértésbeli változást, bevonódást a játékba, ha az nem külső (tanár általi) dicséretektől/elmarasztalásoktól függ. A csoportos játék ugyanis minden értékét abban hordozza, hogy az egyes embert a csoport egészére vonatkoztatjuk (a tanár is beleértendő), és a csoport egészét az egyénre. Viták, szembesülések, értékek felmutatása/kipróbálása, életmodellek prekoncepciójának kipróbálása nem lehetséges egy olyan légkörben, amelyben a játszótársnak először a tanár értékítéletével kell megküzdenie, még ha az dicséret formájában éri is őt.
Az "A" és "B" típusú játékoknál egyértelműen magának a játéknak a működőképessége ad sztrókot, illetve minden egyéb, ami a gyerekekből belülről fakad;
a "D" típusú, fókuszált játékfolyamatban pedig a megértésben bekövetkezett változást semmilyen egyéb "záradék" ("Na látjátok, így kell viselkedni!") nem helyettesítheti, nem hozhatja létre, csupán maga a játékfolyamat. (A hasonló didaktikus megjegyzések leginkább lerombolják a létrejött hatást.)
Mégis – fogalmazzunk meg néhány olyan elvárást, követelményt,
amelyet nyilvánvalósága miatt érdemes rögzíteni.
Követelmény a tanárral szemben:
Legyen:
A Drámajáték és emberi kommunikáció tanterve
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
Követelmények a diákokkal szemben:
Legyenek:
8.
Feltételek
A kínált játékokhoz, gyakorlatokhoz megfelelő nagyságú térre van szükség. (Egy harmincas létszámú csoporttal szokványos tanteremben nem lehet játszani)
A játékcsoport ideális létszáma 15-18 fő. Mindenkinek annyi hely kell, hogy karjait bármilyen irányban kiterjesztve szabadon (a többiek akadályozása és tárgyakba-falakba ütközés nélkül) körbefordulhasson.
A legjobb a négyzet alapterületű, parkettás vagy padlószőnyeges terem. (Vannak olyan gyakorlatok, amelyekhez le kell feküdni a földre, esetleg ott kúszni-mászni.)
A tevékenység gyakran igényel nagy csendet, zajos terem tehát nem alkalmas erre.
A készségfejlesztésben, a drámapedagógiában és a kommunikációban egyaránt képzett és gyakorlott tanárt kíván a feladat (ideális esetben).
Ideális esetben rendelkezésre állnak mindazok az apró-cseprő tárgyi eszközök, amelyek gyakran nélkülözhetetlenek a különböző munkaformákban (babzsákok, labdák, kötelek, madzagok, gyertyák, leplek, vetítő, kamera, videolejátszó, fényeffektusok, audioeszközök, kartonok, gombostűk, rajzszögek, vékonyabb-vastagabb filcek, rajzirónok, kréták…egyéb kellékek).
*** A folytatáshoz a szöveg elején lévő csillagra kell
kattintani!!!