(komplex drámaóra)
Csoport: 7-8-9-10. osztály alapfokú drámabeli jártassággal.
Körülmények:
· tér: tanterem félretolt padokkal, vagy a játéknak és a létszámnak megfelelő nagyságú terem;
· idő: kétszer 45 perc.
Megjegyzés:
A 90
perces komplex drámaórát, ha szükséges, megelőzheti egy ismeretközlő,
problémafeltáró (kontextusépítő) és/vagy beszélgető óra, amelyben tisztázhatók
Anglia és Wales társadalmi-politikai viszonyai, a középkori foglalkozások csoportjai
(földművesek, céhekben dolgozók, különböző mesterségek tanulói és mesterei, a
művészetek képviselői különös tekintettel a walesi énekesekre, a bárdokra), a családok
életmódja, a gazdasági-politikai csoportok, a társadalom rétegződése, a
hierarchiaviszonyok, a lakóhelyek minősége és fajtái.
Hogy
"képben" legyenek a gyerekek, információkat kaphatnak a korabeli skót
népdalokról vagy a provanszál trubadúr-, esetleg a németalföldi
minnesanger-dalokról és szövegekről.
Minderről
persze lehet „B” típusú drámaórát; vagy
komplex drámaórát; esetleg szakértői játékot is készíteni, attól függ,
mennyi időnk van rá.
A
legjobb talán ebből a témából kétszer 90 perces komplex drámaórát tartani,
akkor mindenre van idő. Az első rész arról szólhat, hogy hogyan vált híres dalnokká
az ifjú bárd; a második pedig a Montgomery-féle lakomán való szereplésének
közvetlen előzményeiről és következményeiről. A tapasztalat azt mutatja, hogy
vagy az említett beszélgetőórára, vagy egy hasonló hosszúságú kontextusépítésre
van szükség, mert másképp nem tudják a gyerekek mélységében megérteni és
megélni a kínált szerepeket. A másik érv a drámát megelőző beszélgetőóra
mellett, hogy – ha irodalmi tananyagként vesszük -- az irodalom tantárgy
tananyagaként sok olyan ismeretet is át kell adni, amely a drámajáték
természetéből fakadóan nem közölhető egy fókuszra „kihegyezett” drámaórában. Mivel a téma Arany
János balladájának ismerete után körvonalazható és feltárható, ezért
mindenekelőtt érdemes a balladát elmondani és megbeszélni.
Téma: Arany János: A walesi bárdok c. balladája; az „ifjú bárd” fellépésének okai és körülményei.
A cselekmény és az alkalmazható konvenciók / szerepek:
1. Futótűzként terjednek a hírek a környék, sőt, talán az ország legtehetségesebb ifjú énekesének csodálatos fellépéseiről, aki másnap hazatér. Mindenki őt akarja hallani. Tanítómestere (egy öreg bárd) és barátja, a tavalyi bárdverseny győztese nagyon büszke rá.
*
PLETYKÁK,
BESZÉLGETÉSEK KISEBB-NAGYOBB CSOPORTOKBAN, PÁRBESZÉDEK, RAJZOK, PLAKÁTOK; a
helyszínekhez és a figurákhoz, az embercsoportokhoz érdemes a játék előtt
ötleteket adni vagy kérni. (Különböző kontextusépítő konvenciók.) Mit tudtunk meg eddig az ifjú
bárdról? (Szerep a falon: kontextusépítő konvenció.)
2. Az ifjú énekest fogadják szülővárosának lakosai (még Montgomery és családja is szívesen látja), és segítenek neki felkészülni a másnapi nagy bárdversenyre: a család; a hangszerkészítő(k); a barátai (a tavalyi győztes és atyai jó barátja, az öreg mester) illetve Montgomery és családja.
*
ÁLLÓKÉPEK
és KISCSOPORTOS JELENETEK. (Költői
jellegű konvenció.) Tovább épül, bővül, esetleg
módosul a szereplőről alkotott véleményünk, tudásunk.
(Szerep a falon.)
3. A dicsőség percei: Montgomery várában a lakomával egybekötött bárdverseny
végén ünneplik a győztest, a nap hősét, az ifjú bárdot. Maga Montgomery
lánya adja át a fődíjat.
*
„RAJZFILMJELENETKÉK”
(esetleg zenei aláfestéssel vagy zajzenével)
a díj átadásának percéről különböző szempontokból;
milyennek látták ezt a percet a szituáció résztvevői?
A
figurák meg is szólaltathatók, a rajzfilmdarabkák zenei aláfestéssel is elláthatók. Több szempontot adjunk meg!
Pl. milyennek látja a jelenetet
Montgomery udvari bolondja; a győztes ifjú bárd; a tavalyi győztes, aki
felkészítette az ifjú bárdot az idei vetélkedésre; az öreg bárd, aki régóta
tanítja; egy olyan kortársa, akit legyőzött a versenyben, Montgomery lánya, aki
a díjat átadja...?
egész csoportos ünneplésbe, gratulálásba megy
át az utolsó kép.
(Stílusváltás & a pillanat megjelölése: költői & reflektív jellegű konvenció; ünnepség részlete:
költői jellegű konvenció.)
4. Egy mindent eldöntő (vesztes) csata egyetlen walesi túlélője érkezik az ünneplés tetőpontján, és bejelenti, hogy másnap Montgomery várába látogat a véreskezű hódító: angliai Edward. Montgomery családostól visszavonul a magánlakosztályába, a vendégek pedig tovább maradnak, és arról beszélgetnek, hogy mit kellene tenni, illetve ők majd mit tennének Montgomery helyében. A katona elmeséli Edwardnak és hadseregének a rémtetteit és azt, hogy miképpen bánik a zsarnok a meghódított walesi területek lakosaival. Szörnyű adalék a történtekhez, hogy az előző évi bárdverseny győztes énekesének barátját kerékbe törette Edward, mert nem volt hajlandó a király tetteit dicsőítő dalt énekelni.
*
Szerepen
kívül közölheti a tanár, hogy Montgomery úgy döntött, pazarul megvendégeli majd
a hódító királyt, hátha ezzel elnyeri
jóindulatát, így azt a környéket talán megkíméli a véres megtorlásoktól.
A
Montgomery várában zajló ünnepség résztvevőinek szerepében játszanak a
gyerekek. (A teljes csoportot megmozgató szerepjáték; a
tanár a hírnök szerepében:
narratív konvenció.)
5. Készülődés Edward királynak és kíséretének a fogadására. Az ifjú bárd különféle tanácsokat kap, hogyan viselkedjen majd a másnapi lakomán. Találkozás Montgomery lányával, az öreg bárddal; azzal a bárddal, aki a tavalyi verseny győztese volt, és felkészítette az ifjú bárdot az idei vetélkedésre; beszélgetés egy óvatos harmadik bárddal és egy családtaggal.
*
Öt kis csoportban felkészítik a gyerekek
egy-egy társukat arra, hogy hogyan viselkedjenek, mit
mondjanak az adott szerepben, amikor "találkoznak" az ifjú bárddal.(A
szerepek tehát: Montgomery lánya, az öreg bárd, a tavalyi énekverseny győztese,
egy óvatos harmadik bárd, egy családtag.)
Ne feledjük, az ifjú bárd tapasztalatlan, még nagyon sérülékeny, és
valószínűleg meg is van rémülve. Ugyanakkor már a bárdok közé tartozik, és az ő
világuk nem tűri a megalkuvást, a gyávaságot
és a hazugságot. Vagy egyvalaki
vállalja az ifjú bárd szerepét a gyerekek közül, vagy akár minden jelenetnél
játszhatja más.
(A fórumszínház egy változata:
költői jellegű konvenció és mélyítés.)
6. Aznap éjjel többen is álmodnak a másnapi lakomáról.
· Montgomery arról álmodik, hogyan fogadja majd a királyt.
· A „ősz bárd” saját utolsó szerepléséről álmodik.
· Az a bárd(a tavalyi verseny győztese), akinek a barátját megölette Edward, arról álmodik, hogy az ő énekére az egész vár fellázad, elfogják és megleckéztetik a zsarnok hódítót.
· Az ifjú bárd családjának rémálmában arról van szó, hogy az ifjú, épp most mesterré avatott bárd Edward rémtetteit dicsőítő dalt énekel a királynak Montgomery egész udvartartása előtt.
· Az ifjú bárd is Edwardnak énekel rémálmában. Megálmodja e szereplés következményeit is.
*
Három-négy vagy öt kis csoportban történik a tervezés és a
"produkció". Lehetséges, hogy a gyerekek nem vállalják mindegyik
álmot, illetve más szempontokat is felvetnek, ezért lehet kevesebb is és
többfajta is a rémálom. A megadott ötleteket nem muszáj elmondani a
gyerekeknek, ha kreatívak kitalálják, hogy miről álmodhatnak a szereplők.
(Mímes játék esetleg stílusváltással egybekötve: költői
jellegű konvenció.)
7. Másnap a lakomán Edward király fölényét és hatalmát fitogtatva mély utálattal és megvetéssel szól az egybegyűlt vendégekhez. Meg van sértődve, mert nem koccintanak a jelenlévők az egészségére. Azt követeli, hogy a híres walesi énekesek közül valaki dicsőítő dalt énekeljen neki. Az ezután következő események ismertek. Az öreg bárd dalával elítélő és szörnyű képet rajzol Edward véres tetteiről. Ez nem tetszik a királynak, egy intéssel máglyára küldi az öreget, és egy másik, „lágyabb éneket” óhajt hallani. A király szolgája kiválasztja a következő szereplőt, jó érzékkel a talán legsebezhetőbb énekest, az ifjú bárdot.
*
Vajon mi
játszódhatott le az ifjú dalnokban, amíg a király elé ért, és elkezdtek benne
formálódni a szavak és dallamok? „Hallgassuk
meg” tehát
mondjuk ki a bárd gondolatait, melyek
ebben a vészterhes pillanatban születtek! (Ne felejtsük el, arról dönt, hogy a
kínhalálba megy-e, vagy életben marad!) Szűk „folyosót”
alkotunk a gyerekek sorfalából, és ebben a „járatban”
halad lassan előre az ifjú bárd. Előrehaladása lehet jelképes is, mert nem
muszáj élő figurával megjeleníteni őt. Miközben a gyerekek kimondják az ifjú
bárd gondolatait, a tanár egymás után elhelyezheti a földön azokat a tárgyakat,
az ifjú bárdra jellemző papírokra írt fogalmakat, amelyekből az óra folyamán „felépítettük” a
szereplőt. Lehet a sorrend pl. a következő: rajz a családjáról és róla; egy rá
jellemző fogalom; a győzelemért kapott érem; ismét egy fogalom; mesterbárddá
avatásának oklevele; ismét egy fogalom; Montgomery lányának koszorúja... A fiú
gondolatainak hangjait végül szép zene
halk indításával és folyamatos erősítésével „fedjük el”.
(Belső hangok: reflektív jellegű konvenció.)
8. Itt nincs cselekvés, csak narráció: „A lakomán lezajlott eseményekről költői és részletezett képet ad Arany János a balladájában. Idézzük fel ezeket a jeleneteket! ”
*
A tanár
vagy egy tanuló (esetleg többen felkészülhetnek az egyes részletekből) elmondja
A walesi bárdok néhány szakaszát. (A szöveg kezdete: „Montgomery a vár neve...”; a
szöveg vége: „
Montgomeryben így esett a híres lakoma”)
(Narráció „hagyományos
formában”:
költői jellegű konvenció.)