

A
bukovinai székelység
története madéfalvi veszedelemig
vezethető vissza.
A
székelység számára az
állandó katonai szolgálat
ellátása hosszú ideig
kiváltságos helyzetet biztosított.
Teljes önkormányzatot kapott, a
katonáskodás
ideje alatt pénzbeli kötelezettségek
alól mentességet nyert, és
saját
tisztjeinek vezetése alatt volt köteles
katonáskodni. A 18. század második
felében a bécsi kormány előbb
önkéntes, majd kényszerű
adózás alá vetette őket,
és a határőri intézmény
bevezetését tervezte. A sorozást 1763
októberében el is
kezdték Csíkban,
Háromszékben és Udvarhely egy
részében. Az ínség, nyomor
és
elkeseredettség nyomán
lázadás tört ki, amely
végül 1764. január elején az
osztrák katonai igazgatás elleni
tüntetéssel zárult.
Madéfalván több ezer főnyi
tömeg gyűlt össze, mely főként
csíki és háromszéki
székelyekből állt. Válaszul az ott
állomásozó katonaság
lemészárolta a tömeget.
1764. január 6-án két ember a
bizottsághoz ment, hogy Vízkereszt
ünnepe miatt
nem tud a nép kérésével a
bizottság elé járulni.
Válaszul az ott állomásozó
katonaság január 7-ére
virradóan lemészárolta a
tömeget. A falut felgyújtotta.
A nép a faluból kivezető utakon
próbált menekülni, azonban
mindenütt német
zsoldosokkal találták szembe magukat. A
legtöbben a Gyimes felé vezető úton
Moldva
felé menekültek. Sokan az Olt jeges
vízében pusztultak, mások az erdőben
haltak
bele sebeikbe. Az áldozatok száma egyesek szerint
200, mások szerint és 400 fő
volt. Az összegyűlt nép nem
készült összecsapásra,
békés úton
kívánták rendezni
méltánytalan helyzetüket, ősi jogaikat
védték. Ennek legfőbb
bizonyítéka, hogy
a székelység nem védekezett, pedig
sokkal többen voltak, mint a katonák, és
fegyvereik is voltak.
Hogy
a megtorló intézkedések, a
további zaklatások és
vallatások elől
megmeneküljenek, 1764 és 1765
között a székelyek egymás
után hagyták el a
Székelyföldet, és Moldvába
mentek, ahol a moldvai vajda előnyös feltételekkel
földet ajánlott nekik
Miután
a
Habsburg Birodalom 1774-ben megszerezte Bukovinát
az osztrák-porosz
háborúban kitűnt Hadik
András tábornok (Berlin
megsarcolója)
összegyűjtötte a Moldvában
szétszóródott székelyek egy
részét, és letelepítette
őket Bukovina öt falujában.
Az
öt falu

Így
alakult ki a bukovinai székelység. Az
alapított falvak: Istensegíts,
Fogadjisten (1776), Fogadjisten (1776, ) Hadikfalva,
Józseffalva, (1785), Andrásfalva
(1786)
Bukovina „bükkerdőt” jelentő
elnevezését már az osztrák
fennhatóság idején
1775-ben nyerte el. Őslakosait tekintve a terület
valóban vegyes, ruszin-ukrán-román
jellegű, amit az osztrák uralom kevert meg német
betelepítéssel,
Galíciából
leszivárgó lengyelekkel, és nem
utolsósorban az
Oroszország felől érkező zsidó
népességgel.
Hadikfalvi
férfiak

A
telepesek száma gyorsan nőtt. A
nagyarányú fejlődésnek
köszönhetően Bukovina
lett a 18-19. században a
különböző, ún. nyugati
és keleti szláv, román, és
germán világok találkozási
pontja, sok nemzet közös hazája.
„Mini Európa”,
„Kelet Svájca” névvel
illették, mert a kölcsönös
tolerancia, a másság
tiszteletben tartása jellemezte lakóit, egyik
nemzetiség sem akart a másik
fölé
kerekedni, és uralkodni rajta. Ebben a vegyes
kultúrájú, ugyanakkor
sokszínűsége ellenére is
sajátos egységet
alkotó térségben telepedett meg az
öt falu népe. A székelység
társadalmi
fejlődésében jelentős
állomás volt Bukovina.
Hadikfalvi
lányok

A
19.
századra a nagyarányú
népszaporodás, és az ezt
követő elszegényedés
eredményeképpen a bukovinai magyarok egy
része ismét Moldvában
találta meg a
megélhetésének
forrását. Más
részük Erdélybe, az Alduna
vidékére, vagy még
távolabb, Amerikába
kényszerült. Az első nagy
kitelepítés 1883-ban történt,
az
Alduna mocsaras vidékére, ahol három
községet hoztak létre, Hertelendyfalva,
Sándoregyháza és
Székelykeve néven. Ezt követte 1888-1892
között a dévai,
1892-ben a vicei, 1900-ban a marosludasi, 1905-ben a
szrtígyszentgyörgyi
kirajzás. 1910 és 1912 között
Vajdahunyadra, Csernakeresztúrra és Gyorokra
költöztek bukovinai székelyek.
Közben 1905-1910 környékén
családok tucatjai
hagyták el szülőföldjüket, hogy a
tengerentúlon, Amerikában boldoguljanak. 1925
és 28 között alakultak a
szatmári falvak. A Magyar
kormány végül 1941. május
9-én elhatározta, hogy hazahozza a bukovinai
székelyeket.
Hadikfalvi
betlehemesek

A
30-as
években az egyre inkább
elharapódzó nacionalizmus kedvezőtlenül
befolyásolta a
bukovinában élő kisebbségek
viszonyait. 1940 őszén megindult a
németség
kitelepítése, a helyükre
besszarábiai és észak-bukovinai
menekültek érkeztek. A
román állam igényt tartott a
székelyek házaira is. A magyarellenes propaganda
már korábban megindul
Románián belül - lehetetlenné
tették a magyar nyelvű
oktatást, a moldvai bojárok nem alkalmaztak
magyar munkaerőt, a piacokon nem
vásároltak magyar árustól -
és ez csak tovább erősödött
Észak-Erdély
Magyarországhoz csatolásával.
Hadikfalvi
ház a 30-as évekből

A
magyarországi propaganda legfőbb
szószólója Németh
Kálmán józseffalvi
plébános,
aki a 30-as évek végétől folyamatosan
tárgyal a magyar kormányokkal és
biztató
szavakkal tér vissza a székelyekhez. 1940
szeptemberében, a magyar honvédség
kolozsvári bevonulásakor több bukovinai
fiatal hatalmas zászlóval jelenik meg a Főtéren:
„Bukovinai magyarok, mind egy szálig hazahozni
őket!” Ezt követően
többen szólalnak fel a parlamentben a hazahozatal
mellett. Németh Kálmán ekkor
már többször tárgyalt Teleki
Pál miniszterelnökkel és
kitartó munkájának
eredményeképpen megindul az illegális
áttelepülés. Jugoszlávia
megtámadását
követően azonban az április 28-i
minisztertanács egyöntetűen elfogadta a
bácskai telepítés
koncepcióját.
Kép a
hazatérő levélről

„Hazatért
testvérek!”
„Elindultatok
ti is a magyar feltámadás
útján, hogy hazatérjetek
mindnyájunk
édesanyja, a magyar föld ölére.
200 évig bujdosott, vergődött törzsetek
idegen
földön és ti 200 évig a magyar
ember örök fajhűségével,
megtartottátok a
testvéri közösséget.
Drága nyelvünk,
népszokásaink, és
népviseletünk, hűséges
ápolásában. Nem hozhattok soha
szégyent a magyar névre, tisztességben
és
becsületben éltetek az idegen országban,
de a szívetekben és lelketekben
idetartoztatok az elfelejthetetlen hazához.
Kétszáz év után
hazavezérelt
benneteket a magyarok jó csillaga, s mi szilárdan
hisszük, hogy maradéktalan
magyarságotok a vérség és
testvériség ősi kötelékeiben
felfrissül, megerősödik,
és gyökeret ver az áldott
termőföld és a szabad otthon
áldásaitól.
Itt
élnetek és halnotok kell! Erről a
vérrel szentelt földről, nincs
többé
visszatérés oda, ahonnan eljöttetek,
mert az, megszűnt a magyarság számára
otthont és megélhetést
nyújtani. Az örök haza
gondolatában kell élnetek
munkásságotokkal gyarapodnotok és
dolgoznotok a magyar jövendőért.
Szokjátok
meg az új környezetet, illeszkedjenek be
jó szándékkal a magyar
életbe,
ismerjétek meg
sorsközösségünk
törvényeit és tartsátok meg
az ősi szokásokat,
vallásos lelkületeteket, a
hagyományokat, a gyerekek imádatát, az
ízes magyar
nyelvet, a megszokott népviseletet, hogy ne a divatot, hanem
a történelmet
láthassuk az új és
virágzó falvaitokban. Ez a viselkedés
erősíti meg magyar
testvéreitek szeretetét, idegen ajkú
lakótársaitok elismerését,
a magyar
államhatalom nemes akaratát, segíteni
és megjutalmazni titeket azért, hogy
megmaradtatok korál-szigetnek az idegen tengerben,
megtartottátok a lélekben
írt magyar törvényt.
Végül testvéri szeretettel arra
kérlek benneteket,
maradjatok egyszerűek, takarékosok, józanok
és barátságosok mindenkivel
szemben. Szeressétek a földet,
szeressétek honfitársaitokat. Ezt a
földet
magyar vér áztatta, magyar álmok
melengették, magyar nemzedékek
verejtéke
öntözte, és megérdemli, hogy
szeretete, béke, összetartás
és népi kultúra
lakozzék rajta.”
Az
emberek, a székelyek nagy lelkesedéssel
és örömmel fogadták Boncos
Miklós
kormánybiztos üzenetét.
A
bukovinai magyar falvak lakóival
benépesített új bácskai
falvakban gyorsan
megindult az élet. A lakosság száma
növekedett és már
építkezni is kezdtek. A
házakat javították, rendbe
hozták, istállókat,
disznóólakat, fészert és
górékat
építettek. A híres bácskai
búzatermő föld gazdag termést adott
minden évben.
1944.
októberében
kiürítési parancsra szinte egyik
napról a másikra el kellett
hagyniuk addigi lakóhelyüket. A
Dunántúlon
szétszóródva
vészelték át a téli
hónapokat, teljesen magukra hagyottan.
Kilátástalan és elkeseredett
helyzetük
csak a következő év tavaszán kezdett
oldódni. Otthonra csak 1945. májusban
találtak. A bukovinai székelyek jelenleg Tolna-,
Baranya-, és Bács-Kiskun
megyében élnek, illetve később a
főváros közelében, Érden
telepedett le jelentős
számú család.
A
Dunántúlon a már több
száz éve itt élő
németséggel, és az ekkor
ideérkező
felvidéki magyarokkal együtt kezdődött egy
új élet a székelység
számára. Az ide
érkezett székelyek a magyarországiak
szemében földönfutó, nincstelen
nép volt. Hiszen
egyetlen szekérrel, tárgyi eszközeiket
hátrahagyva, a hosszú bolyongás
után
megviselt és hiányos
öltözékben érkeztek.
Ezért igyekeztek ezt a képet minél
előbb megváltoztatni, alkalmazkodni az itt
élőkhöz. Beszédük,
életmódjuk, a
világról alkotott
elképzelésük, az élethez
való viszonyuk nagyban
különbözött
az itt élő népekétől.
A
bukovinai székelység erős
összetartozás-tudata, a közös
történeti múlt
számontartása és a
környezet elismerése iránti
vágy az, mely megőrizte a
szokások, a társadalmat
irányító normák
és szabályok emlékét.
Több mint fél
évszázad elteltével is
szívósan élnek egyes
kulturális elemek, etnikus jegyek,
melyek apáról fiúra,
anyáról lányra szállva
alakítják a mindennapokat. S ha
csekély mértékben is, de
máig érezhető és jól
körülhatárolható a
hagyományos
társadalom értékrendje, lelki alkata.
 |

A
bukovinai székelyek a XVIII. században
vándoroltak ki a Székelyföldről,
és 1945-ben
foglalták el mai településüket
a Dunántúl délkeleti
szögletében . Itt a nemzetséget
a
XVIII. század közepétől kezdve
számon tartották, és ez csak az
utóbbi
évtizedekben kezdett elhomályosulni. A
nemzetségek között elsősorban a vagyoni
helyzet alapján tekintélyi sorrendet
különböztettek meg. Mindegyik
élén
nemzetségfő állt, aki az egész
közösséget képviselte.
Kiemelkedő szerepet játszott a lakodalmak,
temetések alkalmával,
bemutatták neki az újszülöttet,
az új asszonyt. Disznóöléskor
kóstolót küldtek
számára. A fiatalokat képviselte a
törvényben, a vásárokon
helyettük és
számukra is vásárolt lovat, tehenet.
Időnként fontosabb kérdések
megtárgyalására
összehívta a nemzetség kiemelkedő
tagjait. Itt igazították el a
nemzetségen belüli ellentéteket,
torzsalkodásokat. A nemzetségfő a
község
igazgatásába is bekapcsolódott, mert
nagyobb egységet képviselt.
Közülük
kerültek
ki, mint legtekintélyesebb emberek, a
bírák is.
A
nemzetségtudat
elsősorban egymás
segítésében nyilvánult meg.
A közösen végzett munkára
házépítéskor, nagy
betakarítás idején került
sor. Ha valamelyik tagot elemi
csapás ért, azt igyekeztek talpra
állítani. A beteget
meglátogatták, az
elhaltat közösen
kísérték ki, és a
lakodalomban együttesen vettek részt. A
nemzetségek különleges jelekkel is
rendelkeztek, így a Csibi családban a
férfiak kalapjuk mellett pávatollat hordtak, amit
csak megöregedve adtak át a
fiatalabb nemzedéknek. Még
századunkban is élt a
vérbosszú, mely sok halálos
áldozatot szedett. A nemzetség egy
tagját ért sérelmet a másik
nemzetségen
igyekeztek megtorolni, sok esetben olyan tagon, akinek
tulajdonképpen köze sem
volt az egészhez.
Forrás:
Bukovinai Székelyek
Országos
Szövetsége


Ircsi
Design 2005 © minden jog fenntartva |