Móricz
Zsigmond (1879-1942)
Tiszacsécsén
született, a családi hagyomány szerint 1879.
június 29-én, az anyakönyv bejegyzése
alapján július 2-án.
Apja, Móricz Bálint földműves,
építési vállalkozó; anyja, Pallagi
Erzsébet református lelkészi
családból származott. A
jómódú parasztok
közé magát felküzdő apát egyik
csapás a másik után éri,
cséplőgépe
fölrobbant, bérelt malmukat elsodorta az
árvíz. A tönkrement család
Prügyre költözött, s a legnagyobb fiút, a
hatesztendős Zsigmondot
Túristvándiban lakó nagybátyjához, a
gépkovács Pallagi Lászlóhoz adták.
A gyermeket a nagyanya, az özvegy papné neveli.
1888-tól ismét együtt
Prügyön a család. 1890-ben kezdi meg
tanulmányait a debreceni református kollégiumban,
majd folytatja
1894-től a szintén nagyhírű Sárospatakon. Mivel
rosszul tanul, egyedül
érzi magát, másik anyai nagybátyja, Pallagi
Gyula, a kisújszállási
gimnázium fiatal igazgatója 1897-ben magával
viszi, s itt érettségizik
1899-ben jó rendű eredménnyel.
1899-1900-ban református
teológiát, majd jogot tanult Debrecenben, a Debreceni
Hírlap segédszerkesztője volt. A Debreceni
Ellenőr novelláját (A bécsi bútor),
a Kisújszállás és Vidéke
versét közölte.
1900 októberében Budapestre
költözött, jogot, majd bölcsészetet
tanult, de tanári szakvizsgát nem tett. 1902-ben
óraadó tanár a
kisújszállási gimnáziumban, tisztviselő a
kultuszminisztériumban, majd
a Központi Statisztikai Hivatalban. 1903-1909 között Az
Újság című napilap munkatársa.
1903-06 között öt alkalommal vett
részt népköltési gyűjtőúton
Szatmár megyében; meséket, dalokat gyűjtött,
a közben szerzett
társadalmi tapasztalatok nagy hatással voltak
írói fejlődésére.
1905-ben házasságot kötött
Holics Eugéniával (Janka). Kisfia
születik, aki nyolchónaposan meghal. 1907-ben az
Országos Monográfia
Vállalat segédszerkesztője, Szatmár megye
monográfiáján dolgozott.
1908-ban megjelent Erdő-mező világa című
állatmese-gyűjteménye és Hét
krajcár című novellája a Nyugatban.
Ez utóbbit második gyermeke halálakor írta,
mély megrendültségében, apai
fájdalmában szakadt föl igazi hangja. „Igen
késő volt, huszonnyolc éves korom után, mikor
rájöttem, hogy
voltaképpen csak azt lehet leírni, ami fáj. Ami
megsebzi az embert.”
1909-ban közzétette első
novelláskötetét (Hét krajcár),
Ady üdvözölte, barátságuk szellemi
szövetséggé vált. A Nemzeti
Színház bemutatta Sári bíró
1910 című színművét. Az új magyar irodalom
elismert alakja lett.
1913-ban feleségével
Olaszországban nyaralt.
1915-ben
haditudósítóként járta a frontot,
riportokat írt, de
háborús illúziói hamar eltűntek.
Üdvözölte a polgári demokratikus
forradalmat, 1918. december 1-jétől a megalakuló
Vörösmarty Akadémia
alelnöke, 1919 januárjában a Kisfaludy
Társaság tagja lett; január
29-én Adyt búcsúztatta, februárban
megírta A földtörvény
kiskátéját.
Kezdetben reményeket fűzött a
Tanácsköztársasághoz, hadijelentéseket
írt, füzetet a somogyi
földműves-szövetkezetekről, több lap (Világszabadság,
Vörös Lobogó, Fáklya
stb.)
munkatársa, tagja az írói direktóriumnak.
1919 tavaszáig bízik a
változásokban, de májustól már nem
tud együtt haladni a kommün egyre
diktatórikusabb módszereivel.
A kommün bukása után
zaklatták, kizárták a Kisfaludy
Társaságból, írásait egy ideig csak
a Nyugat és az Est-lapok
közölték, színdarabjait nem
játszották. Visszavonult leányfalusi
házába.
1925-ben felesége öngyilkos lett.
1926-ban házasságot kötött Simonyi Mária
színésznővel.
1927-től több felvidéki
előadókörúton járt, megismerkedett az ottani
magyar fiatalság radikális nézeteivel, 1931
márciusában erről cikket
írt a Nyugatban, ezért több megye
és a főváros konzervatív körei
hazafiatlansággal vádolták.
1929. december és 1933. február
között Babitscsal közösen
szerkesztette a Nyugatot; Móriczé volt a
prózarovat. A folyóiratot
igyekezett a „nemzeti koncentráció”
orgánumává tenni,
megszervezte a Nyugat-barátok Körét,
könyvsorozatot tervezett, járta az
országot, erdélyi, felvidéki, vajdasági,
amerikai magyar szerzők
írásait közölte, felkarolta az autodidakta
paraszttehetségeket.
1932-ben fiatal íróktól adott
ki prózaantológiát (Mai dekameron),
1933-ban az Írók Gazdasági Egyesülete (IGE)
elnökévé választották.
Írói
szemléletmódjára ekkor az induló, őt
szellemi ősnek elismerő népi
mozgalom volt legnagyobb hatással, megerősödött
paraszti demokratizmusa.
1932-ben Rothermere-díjat kapott.
1936-ban megismerkedett Littkei Erzsébettel
(Csibe), több írásának
modelljével. 1937-ben felbomlott házassága,
Leányfalura költözött.
1940-ben Magvető címmel magyar irodalmi
antológiát adott ki, népszerűsítési
céllal átírta Kemény Zsigmond (Rajongók)
és Tolnai Lajos (A nemes vér)
regényét. 1939 decemberében Szabó
Páltól átvette és szerkesztette a Kelet
Népét.
1942. augusztus 29-én - amikor
Leányfalun, a telefonon meghallja,
hogy Gyöngyi lányának gyermeke született,
meghatottságában leejti a
kagylót - agyvérzést kap.
A budapesti Korányi klinikán 1942.
szeptember 4-én, hajnali három órakor hunyt el.
A sikertelen kezdés után
alkotói pályájának indulását
nagyban segítette Ady fellépése. Az Új
versek
ugar-motívuma felszabadítja Móriczban
kortársaihoz képest hatalmas és
egyedi életanyagát, melyet a
szülőföldjéről és a szatmári
népköltési
gyűjtőúton szerzett. Az 1908-ban, a Nyugatban
megjelenő, klasszikus felépítésű novellája,
a Hét krajcár
hozza meg számára a sikert és
elismertséget. A klasszikusan zárt
felépítésű novella a műfaj
előírásainak megfelelően egy központi
motívum köré szerveződve jut el a magható
csattanóig, a szolidaritás -
anyagi szempontokat nem ismerő - kifejezéséig. A
hasonló című
novelláskötet (1909) többi darabjában (Judit
és Eszter; Tragédia, Csipkés
Komárominé, Birkaitató válú)
elszakad a drámai konfliktusok könnyes-érzelmes
feloldásától, s a
nyomorúságos körülmények
fogságában vergődő, önnön
ösztöneikkel
küszködő paraszti hősöket mutatja be.
Móricz
parasztábrázolásának egyik
újdonsága az irodalmi és
kultúrtörténeti hagyománnyal való
szakítás. A gondolkodástörténetben a
görög Theokritosztól Vergilius
Georgicáján és bukolikus költeményein
keresztül az a felfogás élt, hogy a falu, a
vidék a harmónia és emberi
boldogság világa. Az újkorban Rousseau
erősíti fel ezt az érzést. A
magyar epikában Jókainál a paraszt anekdotikus
zsánerfigura. Mikszáth
két elbeszéléskötetének világa
már bonyolultabb. Azt a pillanatot
ábrázolja novelláiban, mikor a falu, a
vidék természetes közösségébe
betör a külvilág és a
civilizáció; paraszthősei vagy küzdenek ez ellen,
vagy behódolnak az új értékrendnek. A
századforduló népszerű műfaja, a
népszínmű még inkább felerősíti az
egyoldalú faluképet: a falu a
vidámság, a jókedv és a derű világa.
Móricz másik újdonsága a paraszti
világ struktúrájának bemutatása.
Novelláiból, regényeiből zárt,
hierarchikus világ tárul elénk, ahol a nincstelen
zsellért a néhány
holdas paraszttól áthidalhatatlan szakadék
választja el. A hierarchia
egyik fokáról a másikra lépni szinte
lehetetlen, vagy emberi erőt
meghaladó feladat.
Móricz
ábrázolásában a falu - Ady szavával
- a lelkek temetője, a
kielégíthetetlen emberi vágyak színtere.
Mivel a társadalmi és
szociális mozgás ebben a struktúrában
szinte lehetetlen, a vágyak,
energiák és törekvések csak az
ösztönök szintjén vezetődnek le. Móricz
arra is rámutat, hogy a hagyománynak nemcsak
értékőrző és megtartóereje
van, hanem fogva is tartja a parasztságot, lehetetlenné
teszi a
felemelkedést, a többre vágyást.
Móricz újfajta élményéhez
megtalálja
az adekvát stílust és emberképet, a
naturalizmust. A biológiailag és
szociológiai szempontból egyaránt
determinált hősök ösztönélete kerül
előtérbe, elsősorban a szexualitás. S mindez a
stílusirányzat
fotografikus és fonografikus hűségével
ábrázolódik.
Az 1909-ben megjelent Tragédia
című novella címe műfajt,
illetve esztétikai minőséget jelent. A klasszikus
tragédiában a köznapi
mértéket meghaladó hős küzd a köznapi
mértéket meghaladó
értékekért,
mely értékek a tragédiában
általános emberi értékként
mutatkoznak.
Móricz novellájában a cél
elérésének feszülő akarat a
tragédiák hőseit
idézi, ezzel áll szemben az elérendő cél
groteszk kisszerűsége, Kis
János ki akarja enni a nagygazda Sarudyt a
vagyonából. Kis Jánosnak még
a vágyai sem lépik túl az
ösztönélet szintjét, bukása és
halála éppoly
kisszerű és észrevétlen, mint élete. Az
éhség, melyet nem csupán
biológiai-élettani szempontból
értelmezhetünk, hanem jelképesen is, a
korai Móricz-novellák egyik jellegzetes motívuma (Egyszer
jóllakni).
A naturalizmus emberképe hatja át a
háborúellenes novellákat is,
melyekben a borzalmak tudattorzító hatása
és az ezeken túlnövő
életakarat egyszerre van jelen (A tűznek nem szabad kialudni;
Szegény emberek). Az 1916-os Szegény
emberek
című novellában a paraszti nyomor
ábrázolása a háború
embertelenségének
bemutatásával párosul. A névtelen katona 26
hónapos frontszolgálat után
28 napos szabadságra jön haza. Megpróbálja a
lehetetlent, ennyi idő
alatt előteremteni családjának a tél
átvészeléséhez szükséges
pénzt. Ám
hamar felismeri, hogy erre képtelen. A
Vargáéknál elkövetett kettős
gyilkosság nem csupán és nem elsősorban a
szociális nyomor
következménye, hanem a háború
tudatromboló hatásáé. A novella hőse nem
tud eligazodni a szabad és a tilos, erkölcsös
és erkölcstelen
összekeveredett értékrendjében. Móricz
emlékképekben idézi fel a háború
borzalmait, s nyílt utalást is tesz a vétkesekre:
„nem a muszka van a túlsó parton, a
túlsó parton a gazdagok vannak”
A szentimentális és naturalista elemek
váltakozása jelzi a főhős
lelki-érzelmi gazdagságát, de a tudatban
végbement pusztulást is.
Első jelentős regénye, a jelképes
című Sárarany 1911 a
főhős, Túri Dani alakjában harsányan naturalista
eszközökkel - lásd
Karinthy-paródia - mutatja be a paraszti tehetség
önpusztító sorsát.
Az Isten háta mögött
1911 tudatosan és ironikusan idézi Flaubert Bovaryné
című regényét; a kisszerű történet a
kisvárosi élet sivárságát, minden
értelmes emberi törekvés
lehetetlenségét ábrázolja.
A fáklya 1917 a „magyar
messiásoknak” a
hivatástudatba belerokkanó igyekezetét, a nemes
törekvéseknek önmaga
ellentétébe való átcsapását
elemzi, azt a szituációt, miként válik a
fényhozóból tűzgyújtóvá
valaki.
A történelmi tragédiák
és személyes megpróbáltatások a
húszas évektől új utakra terelik Móricz
művészetét. A Légy jó
mindhalálig
1920 a debreceni kollégium diákja, Nyilas Misi
megpróbáltatásain
keresztül tesz hitet az alapvető emberi értékek, a
tisztesség és jóság
mellett.
Az életmű legnagyobb
vállalkozása az Erdély-trilógia (Tündérkert,
1922; A nagy fejedelem, 1935; A nap árnyéka,
1935). Kivételes nyelvi erővel, a történeti
hitelesség igényével tárja
elénk Móricz a XVII. századi Erdély
tablóját, hogy a két központi alak,
Báthory Gábor és Bethlen Gábor
alakjában kifejtse a magyarság egészére
vonatkozó
történelemfilozófiáját, a Trianon
utáni Magyarország
jövőépítő lehetőségeit. A kortársak
által kulcsregényként is olvasott
műben Báthory tökéletességet hordozó
eszményei szembesülnek a
megmaradást elősegítő, a mindennapok építő
munkáját képviselő Bethlen
törekvéseivel.
A férfi-nő kapcsolatot (a művekben
visszatérő két nőtípus: a
szépasszony, aki inspirál, de pokolba is taszít; a
jó asszony, aki óv,
de a férfi nagyra törő terveit gátolja) is elemző
dzsentri-regényei (Kivilágos-kivirradtig, 1926; Úri
muri, 1928; Rokonok,
1932) az anekdotikus próza hagyományaihoz
visszatérve, és azokat a
klasszikus realizmus eszközeivel ötvözve mutatják
be egy társadalmi
réteg önfeledt mulatozás közbeni
haláltáncát. „Móricz
fehér
asztal mellé ülteti alakjait, azok egy
sóhajtással űzik a bánatot,
eszik a húsokat, isszák a borokat, anekdotáznak,
koccintgatnak, kedvük
a hetedik mennyországig csavarodik, pedig siralomházban
ülnek, a végzet
szárnya suhog a fejük felett. Móricznál a
muri mindig több a dzsentri
puszta mulatozásánál.
Élménykeresés is, a szűkre szabott keretek
tágítása. Ezért mutatta be bor mellett
nemcsak a dzsentrit, hanem az
országló fejedelmeket és a futó
betyárt is. Főként azokat, akik
megrekedt álmukat fojtották a fizetett jókedv
borába, hogy legalább
csóvás kurjantásokban és dalokban
lobogtassák fel lelkük kincseit. Nála
a nagy muri egy kicsit a kipányvázott lelkek
rúgkapálása is; a lelki
vergődés rajza.” (Czine Mihály) Az Úri
muri kapcsán Kodolányi Gyula fogalmazta meg
Móricz viszonyát a dzsentrihez: „Ez
a regény ökölcsapás. De simogatás is.
Mert benne van minden sorában,
hogy véreim, én is közétek tartozom,
és nagyon sajnállak benneteket -
magamat.”
Az életmű kivételes
pillanataként szól Móricz a szerelem
társadalmi korlátokat legyőző erejéről a Pillangó
1925.
A harmincas években Móricz új
tájékozódási pontokat keres. A
naturalizmus egysíkú parasztképétől
elszakadva balladai szerkesztéssel,
puritán nyelvi eszközökkel idézi meg a
ridegpásztorok civilizáció
előtti világát.
A Barbárok 1931 Móricz
egyik legkiérleltebb művészi
teljesítménye. Balladás hangon, népmesei
motívumokat is felhasználva,
tragédiát idéző szerkesztéssel mesél
el egy epizódot a ridegpásztorok
életéből. Az első rész, az első szerkezeti
egység Bodri juhász meg a
kisfia megölése, a második rész a fekete
asszony igazságkeresése, a
harmadik rész az igazságszolgáltatás. A mű
két központi helyén a
címben, illetve a novella utolsó mondatában
hangzik el a kulcsszó,
barbárok. Móricz egy animisztikus, totemisztikus hitben
élő,
civilizáción kívüli világot mutat be,
ahol a hagyományos erkölcsi
kategóriák érvénytelenek. Veres
juhászék világa nem erkölcstelen
világ,
mert az feltételezi a kanonizált erkölcsi
normákat, azok ismeretét,
hanem erkölcs nélküli. A
vizsgálóbíró tényszerű és
indulat nélküli
kijelentése ennek regisztrálása. Ha van a műnek
társadalomkritikája,
akkor az arra vonatkozik, hogy létezhet a XX. század
30-as éveiben
olyan része a magyar valóságnak, melyet nem
érintett meg a civilizáció.
Bemutatja a paraszti életforma
értékteremtő voltát is szociográfiai hitelű
regényében, a Joó György
élettörténetét rögzítő A
boldog emberben 1935.
Fogadott lánya, az árvaházi
Csibe tragikus gyermekkori sorsát rögzítik a Csibe-novellák
és a belőlük kinövő, a szenvedés poklába
vezető, zsoltárokra tagolt Árvácska 1941
című regény. Az életmű
zárásaként a személyes és
társadalmi szabadságért egyaránt küzdő
betyár alakját rajzolja meg (Betyár, 1937;
Rózsa Sándor a lovát ugratja, 1941; Rózsa
Sándor összevonja szemöldökét,
1942). Móriczot nemzeti, népi célok
vezették a betyárábrázoláshoz - a
jobbágyfelszabadítás történetét
akarta megírni -, a megalkotott hős
azonban túlmutat a magyar sorson, s Kelet-Európa
évszázadokig
jobbágysorban rekedt népeinek életét
példázza.
A kiforrott Móricz-stílus legfőbb
jellemzője „a párbeszéd
nagyfokú kedvelése, a kevés mellékmondat, a
főmondatokra épülő
szövegépítkezés, amelynek
függvénye a szabad függő beszéd is.”
(Herczeg Gyula) Móricz stílusa, nyelve eruptív
erejű, „mint azé az emberé, aki
hozzászokott, hogy váratlan vallomásokat tegyen
vagy halljon.”
(Szerb Antal) A nyelvi erupció a párbeszédekben
érvényesül igazán;
szövegformálásának
nagyszerűségéről Kosztolányi fogalmazott
frappáns
tömörséggel: „Így csak a
természet alkot.”
Drámaírói
tevékenysége az életmű másodlagos
vonulatát jelenti. A nemzeti irodalom iránti tiszteletből
újítja fel Bornemisza Magyar Elektráját
(1931), eredeti színpadi művei mellett (Sári
bíró, 1910) többnyire regényeit
dramatizálja (Úri muri; Rokonok). Az
irodalomszervező Móricz 1929-33 között a Nyugat
főszerkesztője Babitscsal együtt. Mivel programját nem
tudja
érvényesíteni, szakít a
folyóirattal. Bár nem tartozik a mozgalom
aktivistái közé, a népi írók őt
tekintik egyik szellemi atyjuknak.
1939-től a Kelet Népe folyóirat tulajdonosa
és szerkesztője.
|