Új
Skócia legfontosabb gazdasági ágazata a halászat, mely Kanadában itt a
legjelentősebb. Legfontosabb halászati „termékek” a tőkehal, a hering, a homár,
a makréla és a fésűkagyló. Pictou az egyik legnagyobb
homárbegyűjtő, Digby a fésűkagylóról nevezetes.
A „zsákmány” legnagyobb részét exportálják. Fontos ipari ágazat a faipar,
számos papírgyár is működik itt. Jelentősek még az acélművek is. Nem olyan
régen komoly olajlelőhelyet fedeztek fel a Sable-sziget mellett, ott, ahol a homokpadot/homoktorlódást
az „Atlanti óceán temetője” néven ismerték. Nova Scotiában jelentős európai
tőkebefektetésű ipari üzemet hoztak létre, például a Volvo és a Michelin
üzemeit. Sikeresek a tejgazdaságok és az almatermesztés, az Annapolis-völgyben,
és lábas állatot is szép számmal tartanak annak ellenére, hogy a tartomány
pusztán 8%-a termőföld. Azonban a tartomány második legfőbb bevételi forrása a
turizmus.
Az
elkövetkező éveket a franciák és a britek közötti konfliktusok és háborúk
jellemezték, melynek az 1713-as utrechti szerződés vetett véget. A szerződés
Új-Skóciát, Új-Brunswicket és a Prince Edward-szigetet Nagy-Britanniának
ítélte, Cape Breton viszont 1860-ig francia érdekeltségű maradt. A franciák
azonban a briteknek ítélt területeken is megpróbálták megőrizni kultúrájukat,
így a britek, kétségbe vonva a brit koronához való francia hűséget, 1755-ben
végleg kiűzték a franciákat a brit felügyelet alatt álló tartományokból. A
menekülők, akik akádiaiaknak nevezték magukat főleg Québec területére és Cape
Breton-szigetre menekültek (no meg Louisianába, az Egyesült Államokba).
Helyükre később az amerikai függetlenségi háború idején, a koronához hű
lojalisták érkeztek, később németek is jöttek Európából, majd az elűzött
akádiaiak nagy része is visszaszivárogott.1763-ban, a párizsi szerződés értelmében egész
Kelet-Kanada brit fennhatóság alá került. 1769-ben a Prince Edward-sziget, majd
1784-ben Új-Brunswick vált külön Új-Skóciától, majd 1820-ban Cape Breton
egyesült azzal, így alakult ki a mai tartomány. Az 1812-es háborúban Nova
Scotia az egyik legfontosabb brit támaszpont volt. Az 1800-as években a skóciai
Highland-ről (Felföld) érkeztek a bevándorlók, 30 év alatt több mint ötvenezren
telepedtek le Cape Beretonban és a félsziget északi részén. Ennek köszönhetően
őrzik a tartományban a skóciai felföldi hagyományokat, táncokat, öltözékeket,
hangszereket – elsősorban a skót dudát – és a skót kelta (gael) nyelvüket. Egyesek
szerint az itt élő skótoknak több klánjuk van és többen is beszélik a gael
nyelvet Nova Scotiában, mint az anyaországban. Az 1867-es British North America
Act (Brit észak-amerikai törvény) egyesítette Új-Brunswickot, Új-Skóciát,
Québecet, Ontáriót és így létre jött az új állam, a Kanadai Domínium. Torontóból szédelegve lehet csak továbbállni.
Monumentális méretei, tisztasága, az ottlakók kiegyensúlyozottsága,
kedvessége és közlekedési morálja megbabonázza a Budapesten edződött
turistákat. Amint átutazunk Vancouverbe, meglepődve tapasztaljuk, hogy
milyen bámulatos tud lenni Kanada, egy félkontinensnyi ország óceánra
nyíló kapuja. Egy kikötőváros tele modern pezsgéssel és a viktoriánus
házak nyújtotta konzervatív biztonságérzettel. Ha kedvünk tartja, még
beugorhatunk egy izgalmasak ígérkező bálnamegfigyelésre is, vagy ha
fanatikus X-akták rajongóval utazunk, felkereshetjük az itt forgatott
sorozat egy-egy helyszínét is. Mindenesetre egy biztos: Kanada harmadik
legnagyobb városa hídjaival, káprázatos partszakaszaival, szikrázó
kikötőivel és vadítóan zöld parkjaival és izzó belvárosával minden utazó
számára tartogat érdekességet.