I. SZABÁLY - A JÁTÉK <^>

1. § Meghatározás <^>

1.1 A kosárlabda játék

A kosárlabda játékot két (2), öt (5) főből álló csapat játszsza. Mindkét csapatnak az a célja, hogy a labdát az ellenfél kosarába dobja, valamint, hogy megakadályozza a másik csapatot a labda megszerzésében, illetve kosár (gól) elérésében.

1.2 Kosár: saját/ellenfél

Az a kosár, amelyet egy csapat támad, az az ellenfél kosara, és az a kosár, amelyet egy csapat véd, az a saját kosara.

1.3 A labda mozgása

A labdát bármilyen irányba át lehet adni (passzolni), dobni, ütni, gurítani vagy vezetni a vonatkozó szabályok korlátozásain belül.

1.4 A mérkőzés győztese

A mérkőzés győztese az a csapat, amelyik a negyedik negyed játékidejének végére, vagy ha szükséges, bármelyik hosszabbítás végére több pontot ér el.

II. SZABÁLY - MÉRETEK ÉS FELSZERELÉSEK <^>

2. § A pálya és a vonalak méretei <^>

2.1 A játéktér

A játéktér téglalap alakú, sík, kemény felületű, akadályoktól mentes terület. (1. ábra)

A FIBA hivatalos fő eseményein és valamennyi újonnan épített pályán: a játéktér hossza 28 m, szélessége 15 m, a határvonalak belső szélén mérve.

Minden más versenyen a FIBA illetékes szerve – a zónabizottság vagy a nemzeti szövetség – jogosult minimum 26 m hosszúságú és 14 m szélességű pályák jóváhagyására.

2.2 Belmagasság

A terem mennyezete vagy a legalacsonyabban lévő akadály legalább 7 m magasan legyen.

2.3 Világítás

A játékteret egyenletesen és megfelelően kell megvilágítani. A fényforrásokat úgy kell elhelyezni, hogy a játékosok és a játékvezetők látását ne zavarják.

2.4 Vonalak

Minden vonal azonos (lehetőleg fehér) színű, 5 cm széles és jól látható legyen.

2.4.1 Alapvonalak és oldalvonalak

A játékteret alapvonalak (a játéktér rövidebb oldalai) és oldalvonalak (a játéktér hosszabb oldalai) határolják. Ezek a vonalak nem részei a játéktérnek.

A játéktér legalább 2 m-re legyen bármilyen akadálytól, beleértve a csapatpadon ülő személyeket is.

2.4.2 Középvonal

A középvonalat az oldalvonalak felezőpontjai között az alapvonalakkal párhuzamosan kell meghúzni, és az oldalvonalakon túl 15 cm-rel meg kell hosszabbítani.

2.4.3 Büntetődobó vonalak, szigorított területek és büntetődobó sávok

A büntetődobó vonalakat az alapvonalakkal párhuzamosan kell kijelölni. A 3,60 m hosszú vonal távolabbi széle 5,80 m távolságra van az alapvonal belső szélétől. Középpontja a két alapvonal felezőpontját összekötő képzeletbeli egyenesen fekszik.

A szigorított területek a pályán kijelölt azon területek, amelyeket az alapvonalak, a büntetődobó vonalak, valamint azok a vonalak határolnak, amelyek külső szélükkel az alapvonal felezőponjától 3 m-re az alapvonalról erednek, és a büntetővonalak külső szélénél végződnek. Ezek a vonalak, kivéve az alapvonalakat, a szigorított terület részei. A szigorított területek belsejét be lehet festeni, de a színének azonosnak kell lennie a középkörével.

A büntetődobó sávok a szigorított területek egy 1,80 m sugarú félkörrel megnövelve. A félkörök középpontjai megegyeznek a büntetődobó vonalak középpontjaival. Hasonló félköröket kell meghúzni – szaggatott vonallal – a szigorított területeken belül is.

A játékosok büntetődobások alatti felállásához szükséges helyközöket a 2. ábra szerint kell felfesteni.

2.4.4 Középkör

A középkört a játéktér közepén kell kijelölni, a körkerület külső széléig mért 1,80 m-es sugárral. Ha a középkör belseje festve van, akkor színének azonosnak kell lennie a szigorított területével.

2.4.5 A hárompontos mezőnykosár területe
(1. és 3. ábra)

A csapat hárompontos mezőnykosár területe a pálya teljes alapterülete, kivéve az ellenfele kosarához közeli területet, amelyhez – azt határolva – az alábbiak tartoznak:

Az alapvonalnál kezdődő két párhuzamos vonal, 6,25 m-re az ellenfél kosarának középpontjából merőlegesen a talajra vetített ponttól. E pont távolsága az alapvonal felező pontjának belső szélétől 1,575 m.

Egy, a külső szélén mért 6,25 m sugarú félkörív (a fentebb említett középponttal), mely a párhuzamos egyeneseket köti össze.

2.4.6 A csapatpad területek (1. ábra)

A csapatpad területeket a játéktéren kívül, a jegyzőasztallal és a csapatpadokkal azonos oldalon, az alábbiak szerint kell kijelölni:

A területeket két, legalább 2 m hosszú, az oldalvonalra merőleges vonal határolja, melyek egyike az alapvonal meghosszabbítása, a másikat a középvonaltól 5 m-re kell meghúzni.

2.5 A jegyzőasztal és a cserejátékosok padjának/székeinek elhelyezése (4. ábra)

3. § Felszerelések <^>

A kosárlabda pálya felszereléseinek részletes leírását lásd a Kosárlabda Felszerelések Mellékletében.

3.1 Palánkok és palánktartók (5. ábra)

3.1.1 A palánkokat arra alkalmas, áttetsző anyagból (lehetőleg biztonsági üvegből), egy darabból kell készíteni.

Ha más, nem átlátszó anyag(ok)ból készül(nek), akkor fehérre kell festeni.

3.1.2 A palánkok mérete vízszintesen 1,80 m, függőlegesen 1,05 m.

3.1.3 A palánkok összes vonalát az alábbiak szerint kell felfesteni:

+ Fehérre, ha a palánkok átlátszóak.
+ Minden más esetben feketére.
+ 5 cm szélesre.

3.1.4 A palánkok elülső felülete sima, az alábbi vonalakkal jelölve (5. ábra):

3.1.5 A palánkokat szilárdan rögzíteni kell a következők szerint (6. ábra):

+ A játéktér mindkét végén merőlegesen a talajra, párhuzamosan az alapvonalakkal.

+ Az elülső felületük függőleges középvonala meghosszabbítva egy-egy olyan pontot ad a talajon, amelyek 1,20 m távolságra vannak az alapvonalak belső szélének felezőpontjaitól, és az alapvonalakra merőleges képzeletbeli egyenesen fekszenek.

3.1.6 A kosárlabda palánkok párnázása (7. ábra)

3.1.7 A palánktartó szerkezetek feleljenek meg az alábbiaknak (6. ábra):

+ A palánkot tartó szerkezet elülső felületének (beleszámítva a párnázást) az alapvonal külső szélétől legalább 2 m-re kell lennie. Ezt a háttértől elütő, élénk színűre kell festeni úgy, hogy a játékosok jól láthassák.

+ A palánktartó állványt biztonságosan a talajhoz kell rögzíteni, hogy ne mozduljon el.

+ A palánk mögötti tartószerkezetek alulsó felületét a palánk elülső felületétől mért 1,20 m mélységben ki kell párnázni.

+ A párnázás minimálisan 5 cm vastagságú legyen és a palánk párnázásának tömörségével egyezzen meg.

Minden palánktartó szerkezet játéktér felé eső felületét ki kell párnázni a talajtól számítva minimum 2,15 m magasságig. A párnázás minimális vastagsága 10 cm legyen.

3.1.8 A párnázást úgy kell elkészíteni, hogy megakadályozza bármilyen testrész beszorulását.

3.2 A kosarak (8. ábra)

A kosarak gyűrűkből és hálókból állnak.

3.2.1 A gyűrűket az alábbiak szerint kell elkészíteni:

+ Tömör acélból, minimum 45 cm belső átmérővel, narancsszínűre festve.

+ Fémrészük vastagsága minimum 1,6 cm, maximum 2,0 cm legyen, alulról hálórögzítő szerkezettel ellátva úgy, hogy megakadályozza az ujjak beszorulását.

+ A hálót 12, egymástól egyenlő távolságra lévő helyen kell a gyűrűhöz rögzíteni. A hálót rögzítő szerkezeten nem lehet sem éles perem, sem akkora rés, amelybe az ujjak beférnek.

+ A gyűrűket a palánktartó szerkezethez úgy kell rögzíteni, hogy a gyűrűről semmilyen erő ne adódjon át a palánkra. Ezért nem szabad közvetlen összeköttetésnek lenni a gyűrű, az azt rögzítő tartószerkezet és a palánk (üveg vagy átlátszó anyag) között. A rések olyan kicsik legyenek, hogy megakadályozzák az ujjak beszorulását.

+ Mindkét gyűrű felső széle a talajtól 3,05 m magasságban, vízszintes síkban van, egyenlő távolságra a palánk két függőleges szélétől.

+ Belső szélük legközelebbi pontja 15 cm-re van a palánk elülső felületétől.

3.2.2 A nyomásra billenő gyűrűk használata engedélyezett.

3.2.3 A hálókat a következőképpen kell elkészíteni:

+ A hálók fehér zsinegből készülnek. A gyűrűkről úgy kell függeniük, hogy a kosáron áthaladó labda esését átmenetileg fékezzék. Hosszuk legalább 40 cm legyen és ne haladja meg a 45 cm-t.

+ Mindkét háló 12 hurokkal rögzítendő a gyűrűhöz.

+ A háló felső részének annyira merevnek kell lennie, hogy megakadályozza:

> A háló alulról gyűrűre való felakadását, ezáltal akadály képződését.

> A labda elakadását a hálóban vagy kipattanását a hálóból.

3.3 Kosárlabdák

3.3.1 A labda gömbölyű és elfogadott narancssárga színárnyalatú legyen, hagyományosan nyolc (8) gömbhéjjal és fekete barázdákkal.

3.3.2 Külső felületének anyaga bőrből, műbőrből, gumiból vagy műanyagból készüljön.

3.3.3 A labdát olyan keményre kell felfújni, hogy a legalsó pontjától mért megközelítőleg 1,80 m magasról a játéktérre leejtve a labda legfelső pontjáig mérve legalább 1,20 m, illetve legfeljebb 1,40 m magasra pattanjon fel.

3.3.4 A barázdák szélessége nem lehet több 0,635 cm-nél.

3.3.5 Kerülete nem lehet több 78 cm-nél és kevesebb 74,9 cm-nél (7-es méret). Tömege legfeljebb 650 g és legalább 567 g legyen.

3.3.6 A hazai csapatnak legalább két (2) használt, a fenti előírásoknak megfelelő labdát kell rendelkezésre bocsátania. A labda szabályszerű voltának eldöntésére egyedül az első játékvezető jogosult. Ha ezek a labdák nem felelnek meg mérkőzéslabdának, akkor választhatja a vendégcsapat labdáját vagy a csapatok által bemelegítéshez használt labdák egyikét.

3.4 Technikai felszerelések

A hazai csapatnak a következő technikai felszereléseket kell biztosítania, valamint a játékvezetők és a jegyzőasztal hivatalos személyeinek rendelkezésére bocsátania:

3.4.1 Mérkőzésóra és állítható óra

3.4.1.1 A mérkőzésóra a játék egyes szakaszainak és az azok közötti szünetek mérésére szolgál, és úgy kell elhelyezni, hogy mindenki számára – a nézőket is beleértve – jól látható legyen.

3.4.1.2 Egy erre a célra alkalmas, látható készüléket (nem a mérkőzésórát) vagy állítható órát kell a holtidők mérésére használni.

3.4.1.3 Ha a fő mérkőzésórát a játéktér közepe felett helyezték el, akkor egy-egy ezzel összehangolt mérkőzésórát a játéktér mindkét végén is el kell helyezni elég magasan ahhoz, hogy minden résztvevő számára – a nézőket is beleértve – látható legyen. Mindkét így elhelyezett mérkőzésórának jeleznie kell a hátralévő játékidőt.

3.4.2 24 mp-es készülék

3.4.2.1 A 24 mp-es készüléknek legyen vezérlőegysége a kezeléséhez, és kijelzőegysége az alábbi követelményeknek feleljen meg:

+ Digitális visszaszámlálás, az időt másodpercekben jelezve,

+ Ne legyen kijelzés a készüléken, amikor a labda nincs egyik csapat birtokában sem.

+ Megállítható legyen és újraindításkor a mutatott értéktől tudjon visszaszámolva működni.

3.4.2.2 A kijelző egységeket az alábbiak szerint kell elhelyezni:

+ Két (2) kijelzőt kell a palánkok felett és mögött, azoktól 30 és 50 cm közötti távolságban felszerelni (6. és 9–A ábrák) vagy

+ Négy (4) kijelzőt kell a talajon elhelyezni, mind a négy (4) sarokban, 2 m-re az alapvonalak mögött (9-B ábra) vagy

+ Két (2) kijelzőt kell a talajon, az átlósan lévő sarkokban elhelyezni. A közelebbi kijelzőt a jegyzőasztaltól balra lévő saroknál kell elhelyezni. Mindkét kijelzőnek az alapvonalak mögött 2 m-re és az oldalvonalak meghosszabbításán belül 2 m-re kell lennie (9-C ábra).

3.4.2.3 A kijelző készülékeknek a mérkőzés minden résztvevője számára – beleértve a nézőket is – jól láthatóaknak kell lenniük.

3.4.3 Hangjelzők

Kötelezően legalább két (2), különböző hangú készülék szükséges, amelyek jól megkülönböztethető, nagyon hangos jelzést adnak:

+ Egy (1) az időmérő és a jegyző számára. Az időmérő készüléknek automatikusan kell megszólalnia, ezzel jelezve egy negyed vagy egy hosszabbítás végét. A jegyző és az időmérő szükség esetén kézzel is meg tudja szólaltatni, hogy a játékvezetők figyelmét felhívja, amikor holtidőt, cserét, stb. kértek, 50 mp eltelt a holtidőből vagy helyesbíthető tévedés történt.

+ Egy (1) a 24 mp-es időmérő számára, amelyik automatikusan szólal meg, jelezve ezzel a 24 mp lejártát.

Mindkét jelzésnek elég erősnek és jól hallhatónak kell lennie a legkedvezőtlenebb, legzajosabb körülmények között is.

3.4.4 Eredményjelző tábla

A mérkőzéssel kapcsolatos minden személy számára – beleértve a nézőket is – jól látható eredményjelző táblát kell biztosítani.

Az eredményjelzőnek legalább az alábbiakat kell mutatnia:

+ A játékidőt.
+ Az eredményt.
+ Az aktuális negyed számát.
+ A kikért holtidők számát.

3.4.5 Jegyzőkönyv

A FIBA hivatalos fő eseményein a FIBA Világ Technikai Bizottsága által jóváhagyott jegyzőkönyvet kell használni.

3.4.6 Játékoshibákat jelző táblák

Játékoshibákat jelző táblákat kell a jegyző számára biztosítani. A táblák fehérek, a rajtuk lévő számok magassága minimum 20 cm, szélessége 10 cm, 1-től 5-ig számozottak (1-től 4-ig fekete, az 5-ös piros).

3.4.7 Csapathibák jelzői

Két (2) csapathibajelzőt kell a jegyző számára biztosítani.

Ezek pirosak, legalább 20 cm szélesek, 35 cm magasak, és úgy készítendők el, hogy a jegyzőasztalra helyezve a játékban résztvevők számára – a nézőket is beleértve – jól láthatóak legyenek.

Használhatók elektromos vagy elektronikus készülékek is, de azoknak a fent leírt színűnek és méretűnek kell lenniük.

3.4.8 Csapathibák számlálója

Megfelelő készülék szükséges a csapathibák számának jelzésére 1-től 5-ig, ami jelzi, ha egy csapat a büntetőszabály hatálya alá került (55. § – Csapathibák: Büntetés)

3.5 Létesítmények és felszerelések a FIBA hivatalos fő eseményein

Az alábbiakban felsorolt létesítmények és felszerelések szükségesek a FIBA hivatalos fő eseményein: Olimpiai Tornákon; Férfi és Női, Junior Férfi és Női, Ifjúsági Férfi és Női Világbajnokságokon; Férfi és Női, Junior Férfi és Női Kontinentális Bajnokságokon.

Ezek a létesítmények és felszerelések ajánlottak minden más eseményen is.

3.5.1 A nézőket legalább 5 méterre kell ültetni a pálya határvonalainak külső szélétől.

3.5.2 A játéktér:

+ Fából készül.
+ 5 cm-es széles vonalakkal határolt.
+ Valamint egy további határsávval, legalább 2 m szélességben, erősen elütő színnel (10. ábra). E határsáv színe egyezzen meg a középkör és a szigorított terület színével.

3.5.3 Szükséges négy (4) pályatörlő, kettő mindegyik félpályához.

3.5.4 A palánkok biztonsági üvegből készüljenek.

3.5.5 A labda felülete bőrből készüljön. Az esemény szervezői kötelesek biztosítani legalább 12 azonos gyártmányú és minőségű labdát edzés céljára a mérkőzés előtti bemelegítéshez.

3.5.6 A pálya fölötti megvilágítás ne legyen kevesebb 1500 lux-nál. Ezt a pálya felett 1,5 m-re kell mérni. A világítás feleljen meg a televíziós közvetítés követelményeinek.

3.5.7 A játékteret fel kell szerelni a következőkben felsorolt elektromos készülékekkel úgy, hogy azok a jegyzőasztaltól, a játéktérről, a csapatpadokról, és a játék minden résztvevője számára – a nézőket is beleértve – jól láthatóak legyenek:

3.5.7.1 Két nagy eredményjelző, egy-egy a pálya két végénél (11. ábra):

+ A játéktér felett elhelyezett eredményjelző (kocka) nem teszi szükségtelenné a két, fent leírt eredményjelző használatát.

+ A mérkőzésórához egy kezelőberendezést kell biztosítani az időmérő és külön egy másikat, a jegyző segítője számára.

+ Az eredményjelzők tartalmazzanak egy jól látható digitális, visszaszámláló típusú órát, amely nagyon erős automatikus hanggal jelzi a negyed vagy a hosszabbítás játékidejének végét.

+ Az eredményjelző mérkőzésórájának és az eredményt mutató kijelzőnek legalább 30 cm magasnak kell lenni.

+ Az összes órának egymással szinkronban kell működni, jelezve a hátralévő játékidőt végig a mérkőzésen.

+ Minden negyed és hosszabbítás utolsó 60 másodpercében a hátralévő játékidőt tizedmásodperces pontossággal kell jelezniük.

+ Az órák közül az egyiket az első játékvezetőnek ki kell jelölnie mérkőzésórának.

+ Az eredményjelzőknek (11. ábra) jelezniük kell továbbá:

> Mindegyik játékos számát, és lehetőleg a vezetéknevét.

> A csapatok által elért pontokat, és lehetőleg a játékosok által egyénenként elért pontokat is.

> Csapatonként valamennyi játékos által elkövetett hibák számát (ez nem teszi feleslegessé a jelzőtáblák használatát, amelyekkel a jegyző a hibákat jelzi).

> A csapathibák számát 1-től 5-ig (az 5. elérésekor megállítható legyen).

> A negyedek számát 1-től 4-ig, és E-t a hosszabbítás(ok)hoz.

> A csapatok terhére írt holtidők számát 0-tól 2-ig.

3.5.7.2 Egy-egy 24 mp-es készülék (12. ábra) mérkőzésórával és élénkvörös lámpával kiegészítve, melyeket a palánkok fölött és mögött 30 és 50 cm közötti távolságban kell elhelyezni (6. ábra)

+ A 24 mp-es készülék digitális, önműködően visszaszámláló, amely az időt másodpercekben mutatja és egy nagyon hangos, önműködő hangjelzéssel jelzi a 24 mp lejártát.

+ A 24 mp-es készüléket úgy kell a mérkőzésórával összekötni, hogy:

> Amikor a fő mérkőzésóra megáll, a 24 mp-es készülék szintén álljon meg.

> Amikor a fő mérkőzésóra elindul, a 24 mp-es készüléket kézzel lehessen elindítani.

> Amikor a 24 mp-es készülék jelzése megszólal, a fő mérkőzésórát megállítsa.

+ A 24 mp-es készülék számjegyeinek és a kiegészítő mérkőzésóra számjegyeinek színei különbözzenek.

+ Minden kiegészítő mérkőzésóra feleljen meg a fenti előírásoknak.

+ A palánkok feletti és mögötti fényjelzés legyen:

> Összekapcsolva a fő mérkőzésórával oly módon, hogy a negyed vagy a hosszabbítás végét jelző dudaszó megszólalásakor élénkvörös fénye kigyulladjon.

> Összekapcsolva a 24 mp-es készülékkel oly módon, hogy a 24 mp leteltét közlő jelzés felhangzásakor élénkvörös fénye kigyulladjon.

wp5c031da0.jpg

wp5c031da0.jpg