Harruckern János eleki Iskolájáról
Az 1990-es évek kihívásai, a társadalmi és gazdasági rendszerváltás következtében megváltoztak a szakképzés irányítási, fenntartási és működési feltételei. E feltételeknek megfelelően írta ki a képviselőtestület az igazgatói hely pályázatát, s a döntés eredményeképpen Simon Mihály kapott megbízást az igazgatói feladatok ellátására.
A változásokhoz való alkalmazkodás nem volt egyszerű. Egyértelműen látni kellett, hogy képzési céljuknak alkalmazkodni kell a megváltozott körülményekhez, önállóan gondolkodni tudó, vállalkozó szellemű, nyitott, felelősséget is vállaló szakembereket kell nevelniük. Ennek érdekében bővítették az intézetükben képzett szakmák számát.
Kérésükre az ágazati minisztérium engedélyezte a lótenyésztő szakma oktatásának beindítását 8 megyére kiterjedően.
A jövő mezőgazdaságának igényeit felmérve kísérleti jelleggel általános lótenyésztő szakma oktatását határozták el az 1991/92-es tanévben Békés és Csongrád megyei beiskolázási illetékességgel. Ugyanekkor megindult ismét a gazdasszonyképzés. A tapasztalatok azt bizonyították, hogy az intézetük iránt megnőtt az érdeklődés, a 2-2,5-szeres jelentkezés miatt alkalmassági, felvételi elbeszélgetést végeztek, alapozva ezzel is az eredményesebb munkát.
Az érdeklődést az is fokozta, hogy komplex intézményként működnek, ideális tanulólétszámmal rendelkeznek. A fakultatív német-angol nyelvoktatás bevezetése is kedvezően hatott az iskola megítélésében. Az elmúlt időszakot a fejlődés, gyarapodás éveiként értékelik.
A jobb képességű, már szakmunkás bizonyítvánnyal rendelkezők részére lehetőséget biztosítanak, hogy két év alatt érettségi bizonyítványt szerezhessenek.
1994-ben lehetőséget, megbízást kaptak a gimnázium levelező oktatására is.
A jelentős feladatnövekedés hatására háromszorosára nőtt az intézet tanulólétszáma. Jelenleg 72 településről vannak tanulóik.
Fejlesztették beiskolázási munkák eszköztárát, arra törekszenek, hogy a mezőgazdaság nem problémamentes átalakulásához kutassák az igényeket, a szükségleteket. Intézetük tárgyi feltételei a kitűzött céloknál nagyobb ütemben valósulnak meg. Számos pályázat, saját kivitelezésű munka alapján valósulhatott meg a jelenlegi oktatási komplexum, amely 7 egységből áll (Tangazdaság, Tankert, 25 ha föld, stb.). Az oktató-nevelő munkák szerves részévé vált termelés, a vállalkozás, a szaktanácsadás.
A pedagógiai munkák alapját az 1993-ban kidolgozott új, helyi nevelési rendszer képezi. Legfőbb feladatuk, hogy elméleti tudással felvértezett, fizikai munkát tisztelő és szerető szakmunkások kerüljenek ki intézményükből.
Ha a megyei és országos versenyeken szereplő tanulóik helyezéseit, tudását vesszük figyelembe, elégedettek lehetünk, hiszen mind az állattenyésztő, mind a női ruhakészítő, valamint a lótenyésztő és gazdasszonyképző szakmában versenyző tanuló mindegyike szép eredménnyel öregbítette az iskola hírnevét.
Pedagógiai célkitűzéseik között továbbra is kiemelten szerepelnek a korszerűsítésre törekvő elképzelések, az elméleti és gyakorlati oktatás tartalmának fejlesztése, a helyi tantervek kidolgozása a hozzá tartozó követelményrendszerrel, a személyi és tárgyi feltételek célirányos fejlesztése, s végül, de nem utolsó sorban szeretnék, ha minél több fiatal az itt szerzett ismeretekkel megtalálná helyét a társadalomban, boldog, elégedett emberré válna.