Leányvár (Újvár):
A monda szerint Rössel Borbála építtette, mert nem akarta látni az ezen a helyen
lévő városi akasztófát. Tehette, mert igen gazdag volt. Nagyapja Rössel Erazmus
ugyanis olyan sok aranypénzt gyűjtött, hogy azokat - állítása szerint -
egymásmellé rakva a sor az országúton Selmectől Budáig ért volna. Borbálát a
selmeciek önteltsége és tékozló életmódja miatt Leányvári boszorkánynak
nevezték. Vagyona mellett szépsége is messze földön híres volt, akadtak tehát
kérői szép számmal, de ő mindegyiknek nemet mondott. Hiába figyelmeztették, hogy
az ő gazdagsága is véges, két kézzel szórta a pénzt. Beledobta gyűrűjét a
patakba, és azt mondta, az ő jóléte annyi¬ra biztos, mint az, hogy ez a gyűrű
elvész. A gyűrű később egy hal gyomrából előkerült, Borbála pedig szegényen
mindenkitől elhagyatva halt meg. Temetésén óriási vihar kerekedett és az emberek
a koporsót hátrahagyva elmenekültek. A holttestet kutyák falták fel.
A valóság azonban az, hogy a vár a török veszély idején, 1564 és 1571 között
épült. A várost 24 olasz ágyúval védte a Léva és Bakabánya irányából várható
támadásoktól. Ha ellenséges csapatokat láttak, akkor fekete lobogót tűztek ki.
Ha viszont vendég közeledett, az őrség úgynevezett monettát fúvott. Tűz esetén
nappal vörös lobogóval, éjjel lámpással jelezték a vészt. A tűzőr negyedóránként
trombitált, míg az egész órákat harangütés jelezte. A leányvárban 1860-tól az
akadémisták testgyakorló órákat tartottak.
Belül az épület emeletei tagolatlanok, kisebb szobákat a sarokban elhelyezett
tornyokban találunk. A boltozatos földszintről az emeletre eredetileg nem
vezetett feljárat, mivel ott tárolták az őrség lovait.Ma az épületben a törökellenes harcokra emlékező kiállítás látható. A vár
emeletéről a város teljes panorámáját élvezhetjük.
Klopacska (kopogó, lármafa, die Klopf):
Az 1681-ben, reneszánsz és barokk stílusban készült épületből évszázadokon át
hívták a bányászokat munkába, és a Klopacska hangja kísérte őket utolsó útjukra
is.
A „bakter" a torony első emeletén lakott, ahonnan éjjel két órakor ment fel a
jávordeszkából készített kopogtatót megszólaltatni. Negyedóra hosszat, két
hangon, előbb lassan, majd gyorsabb ütemben - kétszer egyperces szünettel -
kopogott. Ez az ébresztő kopogás a város minden részébe elhallatszott. A
Klopacska hangjára kigyúltak a hegyoldalakon az apró bányászházacskák ablakai,
majd elindult a völgy irányába a sok száz, pislogó bányamécs - kezdődött a
munka.
Temetéskor a harangzúgás után lassú, gyászütemben szólaltatták meg. Fájdalmas
kopogása kísérte az elhunytakat is utolsó útjukra.
Jelenleg teaház működik az épületben.
Városháza:
A korábban egyemeletes épület mai alakját 1787-88-ban nyerte, és tornyát is
ekkor építették. A torony nevezetessége az óra, melynek mutatói fordítva jelzik
az idő múlását: a kismutató jelzi a perceket, a nagy pedig az órákat. Ennek oka
a monda szerint az, hogy a városon rendszeresen átutazó kereskedők nem voltak
hajlandóak hozzájárulni az óratorony építési költ-ségeihez, így a selmeciek úgy
döntöttek, hogy akkor ne is tudják leolvasni a pontos időt az óráról.
Szentháromság-szobor:
Az 1710. évi pestis járvány megszűnésének emlékére állították. A szoborcsoport
legfelső szintjén a szentháromság látható, míg az emlékmű tartóoszlopai között
nyert elhelyezést a Szűz Mária-szobor. Az emlékmű hat oldalán további hat szent
szobra található, köztük Szt. Borbáláé a bányászok védőszentjéé.
A szoboregyüttes homlokzatán kétfejű sas tartotta és tartja az éppen időszerű
címert, bár az 1981-82. évi rekonstrukcióval visszaállították az eredeti
Habsburg-címert. Látható még rajta a város címere és a bányászjelvény is.
Kálvária:
A kálváriákat a középkorban Európa szerte építettek, Jézus szenvedéseit
felelevenítendő.
A Selmecbányán található kálváriát a város keleti oldalán emelkedő Scharfenberg-,
vagy Kálváriahegy város felé néző oldalára építették a jezsuiták. Három templom
és sok apró kápolna alkotja. A felső templomot német, a középsőt magyar, az
alsót tót templomnak is hívták, mert búcsú alkalmával ilyen nyelven miséztek
bennük. A szóbeszéd szerint azért épült a tótok temploma a hegy alján, mert ők
voltak a leglustábbak.
A selmeci kálvária nem csak szép fekvése miatt híres, hanem mert a klasszikus 12
stáció helyett csak 7 mutatja Krisztus szenvedéseit, a másik 7 Mária
szenvedéseit foglalja össze.
Az Óvár:
Az óvár alapjául szolgáló templomot a XIII. században a templomosok, a vörös
barátok építették, három hajós román stílusú bazilikaként. A város ekkor még a
templom körül terült el, így az épület közvetlenül beilleszkedett a településbe.
A templom a templomos rend után a domonkos rendé lett. Mellette állt a Szent
Mihály kápolna, amely most is megvan. A román stílusú bazilikát először gótikus
stílusúvá építették át, majd a török veszély hírére várrá alakították. A vár
hatszögletű, négy sarkát kör, maradék két sarkát pedig négyzet alaprajzú torony
erődíti. A délkeleti oldalon lehet az építménybe bejutni.
A harcias külső ellenére nehezen védhető, hiszen a föléje magasodó Paradicsom
hegyről könnyen belőhető. Fenntartották a török idők után is, sőt tovább
építették. A vártemplom harangtornyát barokk stílusban építették. Itt helyezték
el a város legrégibb harangját a XV. században.
Az óvárban a múlt század végén a városi levéltár, illetve annak leégése után,
városi múzeum működött. Trianon után ide szállították át az 1848-as
honvédszobrot is.
A Terrasz:
A város korzója, a Főutca egyik oldalán fut végig. Nevét onnan kapta, hogy
átlagosan másfél méterrel az út fölé magasodik. Selmecbánya óvárosának egyetlen
sík területe. Végig üzletházak szegélyezik, amelyek egykor árkádosak voltak. Mai
külsejüket az árkádok lebontása, átépítése során a Kiegyezés után kapták.
Evangélikus Líceum:
A Szentháromság tér felső végén, a jobb oldalon található; 1827-30 között
klasszicista stílusban épült. Itt tanult Petőfi Sándor is. Erre az épület falán
elhelyezett emléktábla emlékeztet.