Magyar
XIII. Kerületi Hírnök cikke

 
Day 1

Reggel vártuk a horvátokat és 11 körül meg is érkeztek, nagyon vártuk őket.

Utána elmentük a Soproni  étterembe, meg ebédeltünk  és elmentünk a városnéző busszal a városba nézelődni. De előtte az igazgató néni beszédet mondott, és az alsósok előadást tartottak a horvátoknak.

 
Medvetáncoltatás

A medvét láncon vezették dobszóra. Szórakoztatta a nézőket, ijesztgették a lányokat. A lányokat visongva menekültek, majd adományokat kértek.

 

  • Kecskemaszkos alakoskodás:

Az emberek kecskének öltözve ijesztgetik.

 

  • Gólya alakoskodás:

A legény lepedőt terít magára, facsőrt tart a szája elé és a gólya hangját utánozták, ezzel riadalmat okoztak.

 

A farsang körül több fontos nap van a néphagyományok szerint:

  • Január 22. Vince napja- e napon a  szőlőtermelők figyelik az időjárást mivel ha szép, napos idő van a bortermésben sem lesz gond viszont ha borús, ködös idő van az évi bortermésre lesz mit panaszkodni.
  • Február 2. egyházi ünnep, de az emberek időjósló napok is tartották. Ha a medve kijön a barlangból, és enyhe időt talál vissza bújik mert akkor hideg várható. Ha csípős hideget, akkor a tél hamarvéget ér.
  • A gyertya szentelésen a tüzet megáldották,utána meggyújtották a gyertyákat, majd körülhordozták. A szentképek mögé tették a gyertyát és vihar esetén a gonoszerők ellen ezzel világítottak.
 
Iskolai farsang

Az iskolai programok közül az összes felsős diák a farsangi bulit várta a legjobban. Ami nem csoda, hiszen minden osztálynak külön produkcióval kellett készülnie. Minden évben árusítanak a 8. osztályos tanulók tombolákat, amiket szintén a party napján sorsolnak ki. Az idei farsang 2014. február 14-én került megrendezésre. A mulatság az osztályprodukciókkal kezdődött ahol számos nagyon jó produkciót láthattunk. Több osztály tanult be táncot, és néhányan be is öltöztek. Ez igazából egy verseny, megéri sokat dolgozni, mivel a nyertes osztály és a közönségdíjas osztály jutalma egy-egy torta. Ez évben a nyertes osztály a 6.b volt és a közönségdíjat a 8.a osztály kapta. Miután lezajlottak az osztályprodukciók és megszülettek az eredmények, kezdődhetett a tombolahúzás. Rengeteg ajándékot és a tanárok által felajánlott felmentést dolgozat alól, reggeli birkózást a tesi tanárral vagy akár a büfé által felajánlott meleg szendvicset, pizzát, hot dogot nyerhettek a diákok. És mindezek után jöhetett a várva várt disco ahol a felsősök megmutathatták mit tudnak a táncparketten. Az egész program 16:30-tól 19:30-ig tartott, és nagyon jól sikerült.

Kincses Lili, 8.b

 
Karnevál

 

A farsang adománygyűjtő szokás. Először a falusi papok próbáltak adományt gyűjteni. Farsangkor az emberek házról házra jártak és jókívánságokat mondtak a ház lakóinak. Cserébe tojást, szalonnát, vagy pénzt kaptak. A pénzből gyakran szerveztek közös szórakozást.

Magyarországra először Mátyás király Itáliából hozatott álarcokat. Farsangoztak II. Lajos udvarában is, ahol 1525-ben álarcosok jelentek meg, még maga a király is ördögi álarcot viselt. A farsangi ünneplés vagy körmenet volt a faluban, vagy zárt helyen is adtak elő drámajátékokat. A felvonulók gyakran beöltöztek, pl. betyárnak, borbélynak, kereskedőnek, menyasszonynak, vőlegénynek. Állatnak is szokás volt beöltözni, például medvének, lónak, gólyának, kecskének. A felvonulók gyakran rongyos ruhákat és álarcokat viseltek és kiabálva vonultak végig az utcákon. Férfiak öltöztek menyasszonyi ruhába és a „pap” tréfás szöveggel összeadta az ifjú párt.

A magyarok évenként megtartják ezt az ünnepet, amit az evés, ivás házasságok és jelmezes bálok, felvonulások jellemeznek. Vízkereszttől, hamvazószerdáig tart. Húsvétvasárnaptól kell visszaszámítani 40 napot így tudjuk meg azt, hogy mikor van a farsang kezdete. A farsang a tavaszvárás ősi ünnepe. A magyar farsangi szokások nagyon régen alakultak ki. A farsang

utolsó napja a húshagyó kedd. A farsang, vasárnapot megelőző csütörtök a kövércsütörtök, k azt jelenti, hogy ilyenkor kezdték a farsangi ételek készítését. A böjt kezdete hamvazószerda. A farsang három utolsó napja: farsangvasárnap, farsanghétfő, húshagyó kedd. A farsang jellegzetes étele a fánk, amire azt hitték, hogy varázsereje van. Aki sokat evett annak gazdag évet jósoltak.

BÁLOK, TÁNCMULATSÁGOK

A farsang utolsó 3 napjában táncmulatságokat rendeztek. A fiúk sorra járták a lányos házakat, és hívogatták őket. A farsangi báloknak a párválasztásban is nagy szerepe volt. A lányok bokrétát adtak a fiúknak, akik ezeket farsangvasárnapon, a kalapjukra tűzték és így mentek. A fiúknak azzal a lánnyal kellett táncolni, akitől a bokrétát kapta.

 
Eötvös Nap

Január 22-e a magyar kultúra napja, mert Kölcsey Ferenc, a Himnusz szerzője ezen a napon fejezte be ezt a versét.  Ezen a napon különös figyelmet fordítunk a magyar kultúrára, és a hagyományokra. Az Eötvös József Általános Iskola iskolanapja minden évben január 22-én van. Reggel 8 órakor megemlékezést tartunk az összes diák számára, majd a délelőtt során különleges programok kerülnek szervezésre. Ebben az évben a felsős diákok összemérhették tudásaikat különböző vetélkedőkben, számos tantárgyban. A játékos feladatokban a Comeniusos diákok csapata nem vettek részt, mert ők projekt napot tartottak a farsangi hagyományokkal kapcsolatban.  Megismerkedtünk a régi magyar népszokásokkal, plakátokat és álarcokat készítettünk. A nap végén el is játszottunk pár farsangi népszokást, tartottunk álesküvőt, medve táncoltatást. Beöltöztünk gólyának, és volt egy fiú álmenyasszonyunk is. Rájöttünk, hogy érdekesek és kicsit őrültek a régi népszokások. Érdekes nap volt, jól éreztük magunkat.

 
Busójárás

Mohácson ismert népszokás a busójárás. Farsangvasárnaptól Húshagyókeddig tart. Az utolsó csütörtökön a gyerekek öltöznek be jelmezbe. A busójárás máshol is megtalálható ünnep, célja a télbúcsúztatás, tavaszköszöntés és termékenységet varázsló ünnep. Rokonságban van a riói karnevállal és a velenceivel és az afrikai népek szokásaival. A monda szerint a Mohács-szigeti mocsárba menekülő őslakosok megelégedtek a rabságot s ijesztő álarcban zajongva kikergették a törököket.

A busók öltözete: szőrével kifordított rövid bunda, szalmával tömött nadrág, rajta gyapjúból kötött harisnya. Lábukon bocskor, kezükben kereplő, vagy buzogány.  A leglényegesebb tartozék a fűzfából faragott, állatvérrel festett álarc. A hangoskodó busók célja, hogy házról házra kifejezzék jókívánságaikat, elvégezzék varázslataikat, és részesüljenek ételben, italban. Már sokat vesztett eredeti hagyományaiból, de többet nyert látványosságaiból.

A mai busójárás a Koló téren kezdődik, ahol mindenki gyülekezik. Ágyú dörrenésre a csoportok a fő utcán át a főtérre tartanak, ahol a szabad farsangolás kezdődik. Később a Duna parton és a környező utcákon hangosan ünneplik a farsangot. Szürkületkör a főtéren táncolnak egy óriási máglya körül. Ezzel vége a Farsangvasárnapnak. Húshagyó kedden a máglyára helyezett koporsó elégetésével, körültáncolásával búcsúznak a téltől és ünneplik a tavaszt.

Paró Vivien, 8.b

 
Busójárás

Mohácson ismert népszokás a busójárás. Farsangvasárnaptól Húshagyókeddig tart. Az utolsó csütörtökön a gyerekek öltöznek be jelmezbe. A busójárás máshol is megtalálható ünnep, célja a télbúcsúztatás, tavaszköszöntés és termékenységet varázsló ünnep. Rokonságban van a riói karnevállal és a velenceivel és az afrikai népek szokásaival. A monda szerint a Mohács-szigeti mocsárba menekülő őslakosok megelégedtek a rabságot s ijesztő álarcban zajongva kikergették a törököket.

A busók öltözete: szőrével kifordított rövid bunda, szalmával tömött nadrág, rajta gyapjúból kötött harisnya. Lábukon bocskor, kezükben kereplő, vagy buzogány.  A leglényegesebb tartozék a fűzfából faragott, állatvérrel festett álarc. A hangoskodó busók célja, hogy házról házra kifejezzék jókívánságaikat, elvégezzék varázslataikat, és részesüljenek ételben, italban. Már sokat vesztett eredeti hagyományaiból, de többet nyert látványosságaiból.

A mai busójárás a Koló téren kezdődik, ahol mindenki gyülekezik. Ágyú dörrenésre a csoportok a fő utcán át a főtérre tartanak, ahol a szabad farsangolás kezdődik. Később a Duna parton és a környező utcákon hangosan ünneplik a farsangot. Szürkületkör a főtéren táncolnak egy óriási máglya körül. Ezzel vége a Farsangvasárnapnak. Húshagyó kedden a máglyára helyezett koporsó elégetésével, körültáncolásával búcsúznak a téltől és ünneplik a tavaszt.

Paró Vivien, 8.b

 
A hetedik nap

Május 8-án, szerdán az iskolában kezdtük a napot. A csoportok már a munka végén jártak. A Line Kings workshop diákjai majdnem elkészültek az esernyőikkel és a bevásárló táskákkal. A Drama Queens csoport egyre nagyon magabiztossággal adta elő a jeleneteit, a Glalogics csoport pedig sok glagolita szimbólumot és más szobrot készített agyagból. A film és az újság készítők is folytatták munkájukat. Ebéd után két érdekes program következett. A fiúk megismerkedhettek a robotikával, kipróbálhatták és irányíthatták a robotokat. A lányok színes barátság karkötőket készíthettek egymásnak. Ezzel a tanárok is megpróbálkoztak, de nem mindenkinek ment könnyen. Orsi néni még mindig próbálkozik. ;) Délután 4-ig maradtunk az iskolában. Hazafelé újra fagyiztunk és bevásároltunk. Izgatottan vártuk a csütörtököt, amikor minden csoport bemutatja a munkáját, megtartjuk prezentációnkat, és előadjuk a dalokat is, amikkel készültünk.

 
A hatodik nap

Május 7-én, kedden a délelőtt mindenki folytatta a megkezdett munkát a workshopokban. Ebéd után egy kis szabadidő következett. Elmentünk a játszótérre, ahol sajnos megsérült egy lány, Zita. Kórházba vittük, ahol ellátták a sebét. Ezt követően fagyizni mentünk, Máté ette a legnagyobb adagot, négy nagy gombóc fagyit. Sokan megkóstolták a helyi pékség finomságait is.

Délután a mozgásé volt a főszerep. A csapat egyik része, a lányok, Barna és Boti érdekes tánc előadást nézhettek. Ezalatt a többiek két focimeccset játszottak, egyet a fiú, és egyet a lány csapat. 
A horvát csapat jobban bizonyult mindkét meccsen. A foci után a floorball következett, ebben már a magyar csapat nyert, mindenki jól játszott, Dóri hatalmas gólt lőtt.  A sport 5-7 óráig tartott. A horvát lányok sokat fényképezték a magyar fiúkat ;) (főleg Mátét és Menyust). Hazafelé sajnos eláztunk a viharban, de ennek ellenére nagyon jól éreztük magunkat.

Gáspár Menyhért és Czagler Máté

 
Látogatás a családoknál

Vasárnap mindenki elment a horvát családokhoz. Sokan voltak állatkertben, többen mentek fagyizóba vagy sétálni a városba. Megmutatták mindenkinek a Drávát, utána jött az ebéd. Nagyon finom volt. Az egyik család tizenkétféle étellel készült. Többen recepteket is kaptak. Elmentünk egy régi hajógyárba is. Volt, aki angol filmet nézett, néhányan találkozhattak a nagyszülőkkel is, részt vehettek templomi szertartáson, kipróbálhatták többen a horvát társasjátékokat, és kosárlabdameccset is tartottak. Nagyon jól éreztük magunkat! Ennyit régen ettünk!

 
A tenger élővilágának megismerése

Május 5- én, hétfőn besétáltunk Eszék óvárosába, amit Tvrdanak hívnak. Elmentünk a kagyló múzeumba, ahol egy kedves bácsi megmutatta nekünk a tengeri növényekből és állatokból álló gyűjteményét. Láthattunk érdekes ős maradványokat, gyönyörű korallokat és kagylókat. Megismertük a tengerek veszélyes állatait is, a cápákat, kígyókat és a mérgező csillaghalakat. Az előadó mesélt a búvár tapasztalatáról, sok érdekes történetet hallottunk tőle. Mutatott egy cápa fogsort és egy mamut fogát. Elmondta, hogy mi a különbség egy kagyló és egy tengeri csiga háza között. Meghallgathattuk a tenger hangját két nagy kagyló segítségével. Ezek után elsétáltunk az iskolába, ahol folytattuk a munkát a workshopokban. Sok feladatot kaptunk de könnyen megcsináltuk.

 
Egy nap a természetben

Május 4-én a Kopácsi rétre mentünk kirándulni. Nem volt kifejezetten meleg idő, és a szél is fújt. Ott az emberek többsége beszélt magyarul, így megértettük amit mondtak. Elvezettek minket egy hajóhoz, amivel vízre szálltunk. Hajókázás közben még hidegebbnek éreztük az időt. Közben egy ember mesélt a Kopácsi rét élővilágáról, az állatokról és a növényekről. Az utazás után sokat sétáltunk még a réten. Végül a piknikhely felé indultunk. Mikor odaértünk, a horvát diákok már ott vártak minket. A közös ebédig mindenki beszélgethetett a horvát diákokkal. Ezek után megbeszéltük,hogy másnap ki kinek a családjához megy. Ezután szétváltak az útjaink, mert ők hazamentek, mi pedig a belvárosba mentünk. Ott egy fesztiválrésztvevői lehettünk. Egy órát töltöttünk ott. Végül egy busz vitt minket a szállásunkra.

Czagler Mate

 
A kezdetek

Május 2-án csütörtökön délben érkeztünk meg Eszék városába.

A mi iskolánkból 30-an jöttünk. Ebből 23 lány és 7 fiú. Legtöbben 6-7. osztályosok jöttek, de a 8. évfolyamból is jöttek 2-en.

Az egyik délelőtt elmentünk a Magyar Központba. Ott még Petőfi Sándor versét is meghallgathattuk, és egy kis játékba is belekóstolhattunk. Délután sétáltunk a Dráva partján, majd bementünk az iskola melletti játszótérre.

Jól érezzük itt magunkat, kedvesek a tanárok és jó fejek a gyerekek.

A szervezők 5 workshopot találtak ki nekünk:

Az első a Line Kings Workshop. Erről annyit kell tudni, hogy vonalakkal dolgoznak. Esernyőre és textil táskára kell ráírni egy vagy két glagolita betűt. A betűk köré csak vonalakból álló minta készül.

A második a Glagolics Workshop. Itt először a glagolita ABC-ről tanulhattunk. Egy párkereső játékban a glagolita betűket kellett a mai megfelelőjükkel párosítani. Ezután volt egy kvíz is. Ebben remekül szerepeltünk. A workshop végén könyvjelzőket készítettünk glagolita betűkkel.

A harmadik a Drama Queens Workshop. Itt kommunikációs játékokat játszottunk, majd horvátul, magyarul és angolul beszélgettünk egymással, majd három párbeszédet készítettünk. Ebből készülnek majd vicces jelenetek, amit elő is adunk egymásnak.

Ezek mellett van egy team, akik megörökítik a közös munkát. Videót forgatnak, és filmet készítenek majd belőle.

Az ötödik csapat az együttműködés közös digitális újságján dolgozik. Ez a cikk is itt készült!


Gaspar Menyhert

 
Mit kell tudni a partneriskolánkról...

 

 
Let's go to Croatia


Irány Horvátország!


Az Eötvös József Általános Iskolában évek óta kiemelt szempont a diákközösségek megerősítése, a kortársi kapcsolatok, a közös tevékenységek pozitív hatásainak kiaknázása.

Épp ezért tavaly ősszel nagyszabású programba vágtunk bele: egy horvátországi általános iskolával alakított ki az iskola partnerségi együttműködést. Ezt a Comenius - Iskolai együttműködések című pályázati program keretében tudjuk megvalósítani.

A két tanéven átívelő program témája a hasonlóságok és különbségek felfedezése a kreatív művészeteken és a kommunikáción keresztül. Ebben partnerünk az eszéki Jagoda Truhelke Általános Iskola, hiszen ők az Eötvös József Általános Iskola testvériskolája (Budapest XIII. kerületének testvérvárosa Eszék). A két intézmény évek óta kapcsolatban áll egymással – a mostani és a következő tanévben a kapocs még szorosabb lesz.

A program vezetője Jánosházi Orsolya, az 5.b osztályfőnöke. Kiemelte, hogy a horvátországi kapcsolat legnagyobb hozadéka az lehet, hogy a diákok kapcsolatba kerülnek egy másik ország, egyben másik kultúra fiataljaival. Ebből a kapcsolatfelvételből rengeteget tanulhatnak: fejleszthetik angol nyelvtudásukat, kulturális nyitottságukat, megismerhetik egy másik nemzet hagyományait, ráadásul megtapasztalhatják az európaiságot, a demokráciát. Az iskolából májusban legalább 20 diák utazhat majd tíz napra Eszékre. A kiutazás során a 6-7. évfolyamos diákjaink foglalkozásokon vehetnek részt a horvát iskolában, megismerhetik Eszéket és Zágrábot, emellett bepillanthatnak egy-egy horvát család életébe – mindezek során pedig használhatják angol nyelvtudásukat.

Mindez nemcsak a diákoknak, hanem a pedagógusoknak is kihívás: tanárok és diákok közösen vesznek részt ebben a tanulási folyamatban az Egész életen át tartó tanulás program szellemében.

Reményeink szerint ez a 2012. szeptemberétől 2014. júniusáig tartó együttműködés nemcsak itt az iskolánkban érezteti majd a hatását! Szeretnénk néhány programmal a kerületi iskolákat is megszólítani.