Műszerfal egység szerelése
Sajnos bármelyikünkkel előfordulhat, hogy akár saját, akár külső okok miatt (baleset, vagy egyszerüen elhasználódásból- illetve kéthengeresünk típushibájából adódóan) szét kell szerelnünk kedvelt Er 5- ünk műszerfalát. Ehhez szeretnék némi segítséget nyújtani, az érdeklődőknek.
Esetemben, egy- a műszerfalat tartó "fül" repedt el, amely hiba úgy jelentezett, hogy a gyújtáskapcsolóhoz képest a műszerfalegység nem volt teljesen körkörös fekvésű, és a műszerfal az eredeti állapothoz képest jobban mozgott. A hiba okára végül is akkor jöttem rá, amikor is a típus gyerekbetegségét- a rövid életű műszerfal izzót akartam kicserélni. Rögtön feltűnt a hosszú repedés, ami az egyik tartócsavartól felfelé volt látható. Gyors orvoslásként kitömtem a rést a Loctite kétkomponensű ragasztójával, mivel- eredeti tervként cserélni akartam a műszerfal belsőrészt.
Jelenleg,( 2007 05. 10.) azonban az egység új ára 20- és 24.500 ft között mozog, ezért inkább a javítás mellett döntöttem.Nem volt rossz döntés, mivel egy jó műanyagos 1000 ft- os összegből tudta orvosolni a problémámat.
Szerencsére megvolt a típus szervízkönyve is, ezért nagyjából- a benne levő képekből tudtam mire számíthatok Mivel, nem először cseréltem izzót sem a gépben, nagy vonalakban már ismerős volt a szétszerelési művelet is.
Első lépésként akinek van, az a szélvédő leszerelésével kezdje. A négy csavar leszerelése után, rögtön egy kombinált fogó, és némi rongy( ezzel védjük a spirál risznijét, a fogó pofái alá téve) segítségével oldjuk a sebességmérő spirálját. Miután ez megvan, a műszerfalat tartó két kombinált anyát szedjük le.
Ezzel végezvén, már lehúzhatjuk a felső villa összekötőről az egész fejegységet. Rögtön rakjunk is alá egy puhább rongyot, hogy a lámpát a két kiálló tartócsavar ne karcolja össze! Ezek után három csavar oldása után már le bírjuk szedni a krómozott takaró csészét, ami a belső részeket takarja az időjárás, és kíváncsi szemeink elől. Tegyük félre ezt az alkatrészt, biztos helyre (összekarcolódása esetén ugyanis "csekély" 15 ezer ft- unk bánja óvatlanságunkat), és megpillanthatjuk a vezetékek, és izzófogalalatok kusza összevisszaságát. Aki műszerfal izzót akar csak cserélni az akár itt meg is állhat, a megfelelő izzó műszerfalból való kihúzásával és a rizsszemizzó ( part no.: 92069-1116, 12 V/ 1,7W- kb. 540 ft/ db) cseréjével.
Mivel, azonban most ezzel nem úsztam volna meg, tovább kellett haladnom. A következő feladat a fémből levő, a műszerfalat tartó, többdimenziós fémdarab leszerelése a műanyag belsőről. Ez egy kissé jobban meg van húzva, de a három anya lazítása, és az alattuk levő alátét leszedése után lejön az egész.
Aki idáig nem tette meg az most szaladjon el egy darab papírért, és ceruzáért, vagy- ha van lehetőségünk vegyük elő a digitális fényképezőnket! Precízen rajzoljuk- fényképezzük körbe azt amit most látunk!!!
Igaz- hogy a műszerfal belsőre rá vannak írva a vezeték színek, de azért biztos- ami biztos!!!
Miután ezzel megvagyunk- húzgáljuk ki az összes izzót, és oldjuk a látható- vezetékeket tartó csavarokat. A csavarokat gyűjtsük biztos helyre, és azt is jegyezzük meg, vagy jelöljük meg melyik- hová való volt! Ha ezzel megvagyunk, akkor végre a kezünkben tarthatjuk- a köldökzsinórjaitól megszabadított műszerfalunkat. Ne ijedjünk meg, a fordulatszám mérő már lazán csörömpöl a csészében, mivel a vezetékeit rögzítő csavarok egyben a tartócsavarjai is! Ezért óvatosan kalimpáljunk vele, nehogy összekarcoljuk a műszerfal "üvegjét", illetve megsértsük a fordmérőt!!! Ugyenez érvényes az üzemanyagszint mérőre is, bár ez egy kicsit jobban tartja magát, nem mozog annyira.
A továbbiakban vonuljunk fedettebb, nyugodtabb helyre- és ott folytassuk a szétszerelést. A következő lépés- a két nagyobb, a műszerfal alján található csavar oldása- amely a visszajelző lámpák takaróját rögzíti.Rakjuk félre, majd egy óráscsavarhúzóval tekerjük ki a napi számlálót nullázó tekerőgombot! Figyeljünk a pontos illeszkedésre, mert ez egy apró csavar- könnyen tönkretehetjük ha nem figyelünk oda! Ezt is tegyük félre, és folytassuk a két átlós- a felső krómozott karikákat is, és egyben a felső "üveget" is tartó keretrögzítő csavarok oldásával. Itt már óvatosan haladjunk mert a két- két rögzítőelem kitekerése után lejön a felső keret!!! Miután megfordítottuk az egész cuccost, és óvatosan leszedtük a két felső króm karikát, leszedhetjük az "üveges" részt.
Ezt is biztonságba helyezve, a kezünkben van a fehér műszerfal tartó csésze, benne a sebességmérővel, a fordulat mérővel, és a benzinórával. A két utóbbit már óvatosan ki is szedhetjük, hiszen ezek rögzítését korábban már eltávolítottuk.
A végére már csak a sebességmérő két csavarja maradt, ezeket kitekerve kijön ez a műszer is.
Előttünk a szinte üres csésze, ebből már csak a vízhőmérő, és az olajnyomás jelző piros műanyag lapocskáit tudjuk hátulról kitolni. Ezen kívül már csak négy- a műszerek számlapja alatti kis gumisapkákat tudjuk lehúzni, szintén tegyük őket biztos helyre!
Nos akinek szintén törése, repedése van, az alapos takarítás után vegye az irányt a műanyagoshoz. Ha ezzel megvagyunk, akkor kezdjünk neki az összeszerelésnek fordított sorrendben!
Legelső lépésként mindent takarítsunk meg alaposan! Mossuk ki a csészéket, alaposan tisztítsuk meg az üvegeket is belülről! Később egy maszat, ujjlenyomat miatt még sokat bosszankodhatunk! Tegyük vissza az órák alatti gumisapkákat, és a két piros lapocskát is.
Ez után mielőtt még visszarakjuk a sebmérőt, vékonyan kenjük meg műanyag fogaskerekeit szilikonzsírral! Jót tesz az élettartamának. Rögzítsük sebességmérőnket a két csavarral, majd helyezzük be a helyére a fordulatszám mérőt és két csavarral a háromból ideiglenesen rögzítsük azt is! Ugyanígy járjunk el az üzemanyagszint jelzővel is.
A csel oka egyszerű- hisz ha így járunk el akkor a későbbiekben mindíg egy csavar- egy vezetékrögzítés technikával, biztosan- és precízen tudjuk majd az órákat is a vezetékeket rögzíteni, és persze így nem mozognak a csészében, hanem biztosan állnak!
Ha ezzel megvagyunk, akkor az előzőleg megtakarított üveges részt tegyük fel, majd ezek tetejére a felső krómkarikákat, mivel ezekkel tudjuk összehúzni a két részt. A négy csavar meghúzása után- a következő delikvens a visszajelző lámpák takarója.Aztán jöhet óvatosan a napi számláló tekerője is, ennek a pozíciója egyértelmű, hála a tengelyén lévő beköszörülésnek. Ha ezzel is végeztünk- eljött az ideje egy motorlátogatásnak a garázsban! :)
A maradék alkatrészekkel felszerelkezve közelítsük meg az ojjektumot! :))) A korábbiakban rögzített térképünk alapján rakjuk vissza az összes izzót, majd az előbbiekben leírt módon a fordmérő és benzinóra maradék csavarjait használva haladjunk körbe- a műszerenkénti mindhárom csavaron! Ügyeljünk a vezetékek helyes felrakására!!!!
Ha mindezzel meglennénk, akkor nincs más hátra mint a műszerfal rögzítő lemez felcsavarozása. Ezt húzzuk meg kissé jobban- de ne tépjük meg nagyon!
Miután ez is kész, rakjuk fel az alsó krómozott takarócsészét, és rögzítsük a háromcsavarjával. Itt ügyeljünk arra hogy alul a műszerfal hátulja rendesen egymásba csússzon!Mindezek előtt azonban, tegyük fel ideiglenesen a műszerfalat, indítsuk be motorunkat, és próbáljuk végig az izzók, és műszerek helyes működését! Meghálálja- ha nem utólag kell egy kiégett izzót kicserélni- sajnos saját tapasztalat! :(
Ha minden működik, és felraktuk a takarót is, húzzuk meg a két alsó rögzítűcsavart,ezzel ismét biztosan ülnek óráink a vázon. Ismét kombinált fogó bevetésével, és persze a rongydarabbal húzzuk meg a km- óra spirált, majd- természetesen akinek van- rakjuk vissza a szélvédőt. Ezzel meg is oldottuk a feladatunkat, nincs más hátra mint egy próbaút! :)
Mindenkinek jó szerelést!
Tanácsok:
- ha lehet óvatosan, megfontoltan haladjunk, minden állást valahogy rögzítsünk írásban, vagy fényképen.
- a műanyag részek csavarjait ne húzzuk meg túlságosan!
- ügyeljünk a vezetékek pontos helyére!
- takarítsuk meg óvatosan az alkatrészeket, ügyelve az órák belsejére!
- ügyeljünk a krómozott alkatrészekre- könnyen karcolódhatnak!
A szerelést mindenki saját felelősségére végezze! Az esetleges- helytelen szerelésből fakadó károkért nem vállalok felelősséget.
fisi- 2007