Tanári kézikönyv az EFA- program anyanyelv tantárgy tanításához
- (A könyv
beszerzéséről a szerzőtől kaphat tájékoztatást: Nagy Gyula; 36/66/321-534)
A kézikönyvet
azon nevelők figyelmébe ajánljuk akik az anyanyelvtanításban annak a tételnek az
érvényesülését kívánják biztosítani, amely szerint a nyelvelsajátítás lényegi
módja nem az elszigetelt nyelvi jelenségek oktatása, hanem az a folyamat, amelyben az
ember arra kényszerül, hogy nyelvileg formázza meg a valóságra vonatkozó
ítéleteit.
A
kézikönyv szerkezete:
- ANYANYELVTANÍTÁSUNK ELMÉLETI
ALAPOZÁSA
- ANYANYELVTANÍTÁSUNK CÉL- ÉS
FELADATRENDSZERE
- MÓDSZERTANI ALAPELVEK
- Általános elvek
- Módszerek, műveletek
A TANANYAGRENDSZER
- A tanítási tartalom kiválasztása
- A tanítási tartalom elrendezése és
feldolgozása
- Az ismeretek forrásai
- A tananyag és a tevékenységek
összefüggései
- Az anyanyelvtanítás-tanulás
szervezésének sajátosságai (munkaformák), szervezeti keretek, foglalkozástípusok
- Az anyanyelvtanítás fontosabb
mozzanatai
KÖVETELMÉNYRENDSZER
- Követelménykategóriák
(képességcsoportok, művelettartalmak)
- Képességfejlesztés
(képességcsoportok szerint)
AZ ANYANYELV TANTÁRGY
TANÍTÁSÁNAK-TANULÁSÁNAK ALAPÖSSZEFÜGGÉSEI (KOMPONENSEK)
6.1. Valóságismereti tartalmak
- A valóságismereti tartalmak szerepe az
anyanyelv tantárgy tanításában
- A komponens főbb problémakörei
6.2. Grammatikai tudatosítás
- A grammatikai tudatosítás helye,
szerepe az anyanyelvi nevelésben
- A grammatikai tudatosítás rendszere
és anyaga
- A grammatikai tudatosítás
(alap)műveletei
6.3. A nyelv(használat)i képesség
fejlesztése
- A nyelv(használat)i képesség
fejlesztésének elemei és tartalmai
6.3.1. A nyelv(használat)i képesség fejlesztése
szóban
- A beszédképesség, a beszéd
technikájának fejlesztése
- Módszertani ajánlások a beszéd
technikájának fejlesztését szolgáló gyakorlatok végrehajtásához
- A beszéd(meg)értés fejlesztése
- Módszertani ajánlások a
beszéd(meg)értés fejlesztését szolgáló gyakorlatok végrehajtásához
- A beszédkészség fejlesztése
- Módszertani ajánlások a
beszédkészség fejlesztését szolgáló gyakorlatok végrehajtásához
6.3.2. A
nyelv(használat)i képesség fejlesztése olvasással (az írott szöveg vétele)
- Az olvasástanítás általános
módszertani kérdései
- Módszertani ajánlások az
olvasástanítás feladatainak realizálásához
- Szöveg(meg)értés -szövegalkotás- a
kifejezőképesség fejlesztése
- Vers- és prózamondás gyakorlása
- Módszertani ajánlások a vers- és
prózamondás gyakorlásához
- Könyv- és könyvtárhasználat,
olvasóvá nevelés
6.3.3. A
nyelv(használat)i képesség fejlesztése írásban
- Az írástanulás általános
módszertani kérdései
- Módszertani ajánlások az írás
fejlesztését szolgáló gyakorlatok végrehajtásához
- A helyesírás-helyesejtés tanítás
főbb metodikai kérdései
- A helyesírás gyakorlása
- Írásbeli szövegalkotás
- Módszertani ajánlások az írásbeli
szövegalkotás fejlesztését szolgáló gyakorlatok végrehajtásához
KOMMUNIKÁCIÓ- ÉS
VISELKEDÉSTANULÁS
- A kommunikáció- és
viselkedéstanulás mint a nevelés, a személyiségfejlesztés
- A kommunikáció-, a viselkedés fogalmi
meghatározása, összefüggései
- A kommunikáció- és
viselkedéstanításának általános módszertani kérdései
- Főbb problémakörök, megoldandó
feladatok
ÖNMŰVELÉS -
TANULÁS
- Az önművelés tanulásának -
tanításának általános módszertani kérdései
Felhasznált és
ajánlott irodalomjegyzék
Gyakorlatok a
nyelv(használat)i képesség fejlesztéséhez
Szemelvények a tartalomból:
Vissza az
elejére
1./ ...Az anyanyelvi nevelés eddigi gyakorlata alapján az enyhén
értelmi fogyatékos gyermekek nyelv- és beszédhasználatának jellemző jegyeit a
következőkben foglalhatjuk össze:
- a beszéd hangtani arculatát vizsgálva
szembetűnők a halmozottan előforduló beszédhibák (melyek esetenként sajátos
formát öltenek), az általános beszédfejletlenség;
- a szókészlet szegényes, hiányzik a
szavak absztrahált használata; az aktív szókincs főként a tárgyak megnevezésére
szorítkozik, a szavak jelentéstartalma mennyiségileg és minőségileg is jelentősen
eltér az ép értelmű társaiktól;
- mondataikat általánosan jellemzi a
leegyszerűsített grammatikai szerkezet (ritkán alkalmazzák a névmásokat,
számneveket, a jelzős összetételeket, a névszókat és az igéket helytelenül
ragozzák stb.); a ragok közül elsősorban azokat használják, amelyek a térbeli és
az időbeli viszonyítások kifejezésére alkalmasak;
- jellemzőek a percepciós zavarok; a
beszéd, a gondolkodás és a tárgyi tevékenységek kölcsönhatásának sérülése; s
a beszéd nem segíti kellően a fogalmi jegyek általánosítását, a lényeges jegyek,
tulajdonságok kiemelését;
- a nagyfokú adaptációs rigiditás
megnehezíti, hogy a kommunikáció sokváltozós folyamatát elsajátítva, adekvátan
tudjanak viselkedni. (Kovács Emőke - Mérei Ferencné. 1969.; Subosits István. 1982.)
- A felsorolt jellemzők -természetesen-
egyénenként, a sérülés mértékétől meghatározottan, nagyfokú szóródást
mutatnak.
- Az enyhén értelmi fogyatékosok
nyelvhasználatában -a fenti jellemzőkön felül- a további sajátosságok figyelhetők
meg:
- a már izoláltan helyesen ejtett hangok
pontatlan alkalmazása a folyamatos beszédben, a hangok, szótagok, szavak
felcserélése, kihagyása, a szavak végének "elnyelése", mondatvégek
elhalkulása ( a felsorolt hibák utánmondás esetén is előfordulhatnak);
- nincs jelentős eltérés az aktív és
a passzív szókincs között, a köznapi társalgás szavait jól megértik, megértési
nehézségek a tágabb fogalmi kör és a ritkán használatos fogalmak terén
mutatkoznak, különös megértési nehézséget az ún. oppozíciós szavak
"kezelése" okoz.
Sajátos hibák
találhatók a mondatok szintjén is:
- nehezen értik meg a mondatokban a
szavak grammatikai kapcsolódásait;
- nem veszik figyelembe az érzelmi
tényezőket;
- nehezen egyeztetik, gyakran felcserélik
a cselekvés tárgyát és eszközeit;
- nem gondolják végig a mondat
értelmét, gyakran nem is hallgatják végig az instrukciókat sem, általában azonnal
reagálnak, kellő megfontolás nélkül;
- a kijelentő mondat (amit csak meg kell
érteni) nem kelti fel az érdeklődésüket mint a kérdő, vagy bármilyen megoldandó
feladatot tartalmazó gondolatsor, ezekre egymással versengve igyekeznek feleletet adni.
(Subosits István. 1982.; Vinczéné Bíró Etelka. 1983.)
- Szándékainknak megfelelően:
anyanyelvtanításunk szemléletében, szerkezetében, tanítási módszereiben
jelentősen eltér az eddigi gyakorlattól. Így választ kaphatunk arra a kérdésre is,
hogy a fentebb leírt jellemzők közül melyek és milyen mértékben változtathatók
meg. (Megváltoztathatók-e?)
...A(z
anya)nyelvelsajátításnak meghatározott biológiai és szociális feltételei vannak,
amelyek egyben a nyelvhasználat egyéni garanciáit is képezik:
- a hallás, a látás, a hangképzés
(azaz: a jelvétel és a jeladás) fiziológiai-élettani alapjai az emberi szervezetben;
- a nyelvi "kód"
kifejlettségének egy minimuma az adott "szociókultúrális" környezetben;
- az együttműködés növekvő
szükségletei a mindennapi (családi, szomszédsági, iskolai stb.) tevékenységekben;
- a tapasztalatok kicserélésének
konkrét lehetőségei az egyén közvetlen környezetében.
- A Bernstein - féle szociolingvisztikai
iskola szerint a szociális közeg kulturális fejlettsége és az egyéni
nyelvelsajátítás minősége között közvetlen összefüggés állapítható meg.
- Eszerint a "korlátozott nyelvi
kód" egyben a gondolkodási struktúra fejletlenségét is jelenti. (Bernstein
1971.) Mások, akik vitatják ezt a meghatározást, azt állítják, hogy a
"kifejlett˝-, vagy a "korlátozott nyelvi kód˝ nem értékbeli
különbözőséget, hanem "más"-ságot, eltérő jelleget fejez ki.
- Kétségtelen azonban, hogy a
"korlátozott nyelvi kód" főbb ismérvei (a beszéd túlzottan szituációhoz
kötöttsége, a szókincs viszonylagos szűkössége, a nyelvi relációk szegénysége)
valóban akadályozzák az iskolai előmenetelt, a nyelvelsajátítás sikerességét,
mivel az iskola egyértelműen az értelmiségiek által használt, "irodalmi
nyelvet" részesíti előnyben, a tanítás folyamatában ezt használja már a
legelső tanítási napon; a foglalkoztatás előfeltételének tekint, ahelyett, hogy
elérendő célként határozná meg...
- ...Anyanyelvtanításunk egyik
szemléleti váltását jelzi az a tény, hogy a fejlesztő folyamatban a fejlesztés
bázisát az a -nyelvhasználati normáknak megfelelő- beszélt köznyelv jelenti,
amelyet az iskolánkba került gyermekek anyanyelvként használnak. Ezt a (beszűkült
nyelvi kódként is deklarálható) nyelvhasználatot kívánjuk -a különböző ismereti
fogalmakon "átvezetve"- az értelem és a kifejezés síkjain
továbbfejleszteni, gazdagítani (szükség szerint kialakítani, korrigálni) az irodalmi
nyelv irányába.
- Anyanyelvtanításunk -a célnak és a
feladatnak megfelelően- beszédcentrikus. A fejlesztés során erre a területre
koncentráljuk figyelmünket. Ezért -többek között- a leíró vagy klasszikus
grammatika és más nyelvi jelenségek elszigetelt oktatása helyett a nyelvhasználati
képesség és a gyakorlat fejlesztését tekintjük elsődleges feladatunknak.
- A nyelvhasználat elsajátításának
folyamatában tehát az írás, az olvasás, az irodalom nem különálló tárgyak, hanem
mint az anyanyelvtanítás belső mozzanatai, mint nyelvi tevékenységek jelennek meg. Ez
a szemlélet -természetesen- nem jelenti a nyelv különböző szintjeinek (pl. a
szemantikai, vagy a grammatikai szinteknek) a mellőzését, hiszen tudatos
nyelvhasználat nem képzelhető el pl. a grammatikai szabályok ismerete nélkül.
- Anyanyelvtanításunkban annak a
tételnek az érvényesülését kívánjuk biztosítani, amely szerint a
nyelvelsajátítás lényegi módja nem az elszigetelt nyelvi jelenségek oktatása, hanem
az a folyamat, amelyben az ember arra kényszerül, hogy nyelvileg formázza meg a
valóságra vonatkozó ítéleteit.
- ...Anyanyelvtanításunk a
nyelvhasználat elsajátítását -ennek előfeltételeként a nyelvhasználati képesség
fejlesztését- hivatott megoldani. A nyelvhasználati képesség hatékony fejlesztése
azonban csak az érzelmi kötődésen, élményeken alapuló "természetes"
kommunikációs helyzetekben, a tényezők és a funkciók együttes figyelembevételével
képzelhető el.
(Anyanyelvtanításunk
elméleti alapozása)
VISSZA
2./ Anyanyelv
tantárgy alapvető célja, hogy
- meghatározott valóságismereti és
gondolati tartalmak közvetítésével az anyanyelvet mint a társadalmi
cselekvőképesség, a mindennapi a társadalmi, a tudományos és ma művészeti élet,
az érintkezés és az együttműködés (a kapcsolatteremtés, kapcsolattartás, a
gondolkodás, a gondolatcsere) eszközét sajátítsák el a tanulók;
- a már meglévő anyanyelvi tudásra
(nyelvhasználatra) alapozva:
- a tanulók megismerjék a beszéd, az
olvasás, az írás jelrendszerét, ébresszen igényt a könyv- és könyvtárhasználat,
a művelődés, az önművelés iránt;
- bővítse, gazdagítsa, formálja a
tanulók szó- és kifejezőkészletét, a gondolatok, érzelmek, akarati
megnyilatkozások kifejezésének módjait;
- közvetítse azokat az ismereteket
amelyek az anyanyelvi struktúra megismeréséhez nélkülözhetetlenek, tudatosítsa a
szóbeli és írásbeli nyelvhasználat elveit és normáit (értelmi megfelelés,
nyelvhelyesség, helyesejtés-helyesírás);
- az emberekre, a társadalomra, a
természetre vonatkozó ismeretek közlésével, gazdagításával hozzájáruljon:
- az ismeretek megszerzéséhez;
- az "én, és a világkép(egész)
kialakulásához;
- a szükségletek felismeréséhez és
kielégítéséhez;
- a társadalmi lét szempontjából
kívánatos személyiségjegyek, a társadalomhoz és a természethez való helyes
viszonyuláshoz szükséges képességek, készségek kialakulásához, fejlesztéséhez;
- segítse a tanulókat abban, hogy
megismerjék a különböző ismeretszerzési módokat, módszereket, stratégiákat,
tanulják meg számbavenni a feladatmegoldás lépéseit, kiválasztani azokat, amelyek az
adott helyzetben leginkább célravezetők lehetnek, ösztönözve őket a további
ismeretszerzésre;
- a nyelvhasználat különböző
formáiban megvalósuló realizációi kommunikatív és esztétikai értékeket
közvetítsenek, élményt nyújtsanak;
- a tanulók adekvát segítséget
kapjanak a meglévő nyelvhasználati zavaraik, hiányosságaik csökkentéséhez,
megszüntetéséhez.
(Anyanyelvtanításunk
cél- és feladatrendszere)
VISSZA
- 3./ ...Az
iskolakoncepció tartalmazza az ismeretelsajátítás elveinek és gyakorlati
megvalósításának szempontjait.
- Ennek lényege (módszertani
kultúránk alapja): a tanítás-tanulás egységét megvalósító oktatási
folyamatban nem az ismeretközvetítés, hanem az ismeretelsajátítás a meghatározó.
Az oktatás igazi eredményességi mutatói nem a "leadott", hanem a
"felvett" (feldolgozott, birtokba vett) ismeretek. Az oktatási folyamat
egészét (minden részletét) abból a szempontból kell vizsgálnunk, hogy mennyire
segítette elő a sikeres tanulást, az ismeretek eredményes birtokba vételét. A
fentiekből következik, hogy az ismeretelsajátításnak didaktikai elsőbbsége van az
ismeretközléssel szemben, az önálló ismeretszerzésnek didaktikai elsőbbsége van az
irányított ismeretszerzéssel szemben, az ismeretforrások közötti választásnak
elsőbbsége van az ismeretforrások kijelölésével szemben, a műveleti eszközökkel
végzett tanulói tevékenységnek didaktikai elsőbbsége van a tanári bemutatással,
szemléltetéssel szemben stb...
- ...A módszertani fordulat lényege
abban is kifejezésre jut, hogy az oktatási folyamat súlypontja a tanári aktivitásról
a tanulói aktivitásra helyeződik át. A tanár aktív szerepe -természetesen-
megmarad, csak az iránya és jellege változik meg: a tanári aktivitás célja, értelme
a tanulói aktivitás, az öntevékenység kibontakoztatása, illetve annak
elősegítése. A tanári tevékenység pedagógiai jelentősége, célszerűsége a
szerint ítélendő meg, hogy ösztönzően hatott-e az öntevékeny tanulásra, vagy
nem...
- ...Az ismeretelsajátítás
koncepcióban rögzítetteknek megfelelően az anyanyelv tantárgyat nem úgy
sajátítatjuk el, mint "tantárgyat", hanem mint alapvető tevékenységet,
gondolkodás- és viselkedésformát.
- Alapvetően fontos annak megértése,
és a gyakorlatban történő megvalósítása, hogy a tanítási tartalom (a
tananyag) nem cél, hanem eszköz a tantárgy nevelési feladatainak
megoldásában...
(Általános
módszertani elvek)
VISSZA
- 4./ ...Az
összefüggő, érthető, kifejező beszéd fejlesztése állandó jellegű,
folyamatosan végzendő feladat
- Az enyhén értelmi fogyatékos
gyermekek nyelvhasználati (nyelvi tevékenységi) képességeinek kimunkálását -az
épekhez hasonlóan- az élőbeszéd, valamint az egyéb kommunikációs technikák
(olvasás-írás) együttes fejlesztésével végezzük.
- E komplex tevékenységből azonban ki
kell emelnünk az élőbeszéd -ezen belül is- a spontán beszéd fejlesztésének
igényét és lehetőségét.
- Az igény megfogalmazása a gyermeki
beszédfejlődés természetes tapasztalatán felül abból a gyakorlati tapasztalatból
ered, hogy tanulóink későbbi -az iskoláskor utáni- nyelvhasználatában a spontán
beszédforma a domináns, továbbá, hogy a fogyatékosságból eredő specifikumok is
ezen a téren villantják fel a fejlesztés legnagyobb lehetőségeit...
- ...A folyamatos beszéd képességének
fejlesztése érdekében -valamennyi fejlesztési szakaszban- a mondat, illetve a
közlemény szerkesztését, a szövegalkotást (fogalmazás szóban és írásban), a
lehetséges változások, változtatások bemutatását helyezzük a tanítás-tanulás
középpontjába...
- ...Az önálló olvasás és az önálló
írás az önálló tanulás, az önképzés, az önművelés alakításában,
fejlesztésében képez fontos elemet...
- ...Tanulóink felnőtté válása utáni
társadalmi gyakorlatában az írott nyelvhasználattal -többnyire csak- mint ügyfelek
szembesülnek. Az enyhén értelmi fogyatékosok nevelésében ezért az írásbeliségnek
nem szabad túlzott jelentőséget tulajdonítani. Akkorát semmi esetre sem, hogy miatta
háttérbe szorítsuk az élőbeszéd-kultúra megalapozását, gondozását,
gazdagítását.
- Ám a társadalmi gyakorlatban való
helytállás egyik fontos feltétele, garanciája az írásbeli megfelelés, hogy képesek
legyenek gondolataikat láthatóvá tenni, írásban rögzíteni. Szükségük van arra,
hogy tudjanak különböző ügyekben írásban is közölni valamit, vagy valamit
értesítés útján tudomásul venni.
- Az enyhén értelmi fogyatékos
tanulóknak az írásos nyelvhasználat terén el kell jutniuk:
- a mindennapi élet (magánlevél,
távirat, értesítés, meghívó, apróhirdetés, kérvény, feljegyzés, különböző
űrlapok kitöltése stb.), továbbá
- a közélet, valamint az ügyintézés
(hivatalos levélváltás, szerződés, pályázat, önéletrajz, jelentés, javaslat
stb.) "írásbeli feladatai˝ megoldásának szintjére.
- Természetesen az írott beszédnek
-egyrészt- adekvátnak kell lennie a közlés tartalmával (műfaji megfelelés),
-másrészt- meg kell feleljen a nyelv grammatikai, illetve az írás jelrendszere
alkalmazása általánosan elfogadott szabályainak.
- Az írott szöveg
"átkódolása", "vétele" az olvasás. Anyanyelvtanításunkban az
írás-olvasás tanításával kapcsolatos feladataink csak részben technikai jellegűek
(a betűtanítás, az olvasás üteme, érthetősége stb.). A technikai feladatokon túl
adódik az igazán nagy és nehéz feladat: az információ átadása-átvétele
technikájának megtanítása-tanulása, illetve az információt hordozók (könyvek,
könyvtárak, újságok és egyéb médiák) használatának megtanítása-tanulása, az
önművelés igényének kialakítása.
(A tananyag, a
tevékenységek és a követelmények összefüggései)
VISSZA
5./ Az
anyanyelv tantárgy általános követelménye ( a társadalmi cselekvőképesség
egyik feltétele),hogy a képzés/fejlesztés eredményeként:
- megismerjék az anyanyelvük
struktúráját;
- képesek legyenek az írást és
olvasást eszközként használni, az írásos nyelvhasználat terén jussanak el a
mindennapi élet, a közélet, valamint az ügyintézés "írásbeli feladatai"
megoldásának szintjére;
- a tanulók tudják helyzet, illetve
tevékenységspecifikusan használni kommunikációs eszközeiket, képesek legyenek
mondanivalójukat a kommunikáció céljának és helyének megfelelően megszerkeszteni;
- alakuljanak ki a társas
együttműködéshez szükséges készségek, képességek, a közlemény alapján
ismerjék fel a beszélő szándékát, indítékát, s reakciójuk a szándékkal
adekvát "tudomásulvétel", cselekvés, vagy verbális megnyilatkozás legyen.
(Követelményrendszer)
VISSZA
- 6./ ...Ezek a
tartalmas, összefüggő szövegek nemcsak mint valóságismereti tudnivalók jelennek
meg, hanem egyúttal a köznapi nyelvhasználat gyakorlásának, valamint a grammatikai
tudatosításnak kiindulópontjaiként szolgálnak...
- ...A valóságismereti tartalmak
témakörei előkészítik, megalapozzák Az ember és a társadalom, Az ember és a
természet műveltségterület tartalmait, új összefüggésbe helyezi az irodalmi
ismereteket, a valóságos anyagi rendszerek mellé helyezve azt, mint emberi
alkotást, mint elképzelt (eszmei) rendszert.
(Valóságismereti
tartalmak)
VISSZA
- 7./ ...A verbális
kommunikáció eszköze ("anyaga") a "nyelv", a teljes
fonetikai-fonológiai, lexikai, szemantikai szintekkel és készletekkel. A "nyelv"
megjelenési formája ("valósága") a nyelvhasználat, a beszéd. A
beszédtevékenység "eredménye" a szóbeli, vagy írásbeli
közlemény, a szöveg...
- ...A grammatikai tudatosítás
segítségével jutunk el a "nyelv", a jelrendszer, az "anyag"
szerkezetének, szerveződésének, a szerveződés törvényszerűségeinek
megismeréséhez.
- Anyanyelvtanításunkban a
grammatikai tudatosítás (a nyelvtantanítás) feladatköre és rendeltetése
alapvetően megváltozott azáltal, hogy (az eddigi gyakorlattól eltérően) a
nyelvtani szabályok "megtanítása-megtanulása" helyett, a nyelvhasználati
képességek és a (közlési nehézségektől minél mentesebb és tudatosabb!)
nyelvhasználati tevékenység fejlesztését helyezi előtérbe...
- ...Az anyanyelv grammatikai szintjeinek
megismerésében a hangok szintjétől a szövegösszefüggések felismerésének
szintjéig kell eljussanak a tanulók...
(Grammatikai
tudatosítás)
VISSZA
- 8./ ...A
nyelv(használat)i képesség fejlesztése témakörében azokkal a specifikus
tevékenységekkel foglalkozunk, amelyek az elhangzó, (a leírt) beszédet mint nyelvi
tevékenységet jelenítik meg -mind a küldő, mind a címzett szempontjából- és a
tevékenység végrehajtásához szükséges képességeket, készségeket fejlesztik...
- ...Az ember csak akkor tud értelmes
szöveget alkotni, ha megfelelő kommunikációs képességekkel rendelkezik. A
nyelvhasználat szempontjából alapszintnek a beszéd és a beszédértés
képességét tekintjük. Erre épül a tanulás során az olvasás és az
írás képessége. A nyelv(használat)i képesség fejlesztését tehát az alábbiak
szerint oldjuk meg:
- a nyelv(használat)i képesség
fejlesztése szóban;
- a nyelv(használat)i képesség
fejlesztése olvasással (az írott szöveg vétele);
- a nyelv(használat)i képesség
fejlesztése írásban.
(Nyelv(használat)i
képesség fejlesztése)
VISSZA
- 9./ ...Az enyhén
értelmi fogyatékosok iskoláiban a kommunikáció(nyelvhasználat) és a viselkedés
együttes tanítását/fejlesztését nem csupán a két képességterület
"természetes", "logikus" összetartozása indokolja, hanem az a
gyakorlati tény is, hogy az érintettek személyiségfejlődésének sérüléseivel is
szembesül az nevelő, tehát tudatos korrigáló/fejlesztő (gyógy)pedagógiai munkára
van szükség. Legtöbbjének az iskolán kívüli környezete (család, kortárs csoport)
sem hordozza magában a kívánatos társadalmi gyakorlat modelljeit...
- ...A nevelés -döntően- nyelvi
közegben, nyelvhasználati eszközökkel történik. Ezért is válik meghatározó
fontosságúvá a beszéd kialakítása, illetve korrekciója, a kommunikáció zavarainak
megszüntetése, a tanulók kommunikációs képességeinek kimunkálása, fejlesztése.
- Olyan eszköz, közlési rendszer
birtokosaivá kell tennünk őket, amelynek segítségével -egyfelől- kialakíthatók a
társadalmi lét szempontjából kívánatos személyiségjegyek, -másrészt-
harmonikusan illeszkedhetnek be társadalmi környezetükbe...
- ...A feladat megoldása azért is
fontos, mert a kommunikációs képesség fejlődése nem pusztán a kommunikációs
kompetencia gyarapodását jelenti, hanem ennél sokkal többet. A gyermek nemcsak a
szavak jelentéstartalmát sajátítja el, hanem megtanulja azt is, hogy a különböző
nyelvi formáknak fontos szociális-, társadalmi normákat közvetítő,
magatartásformáló/meghatározó értékük van. Ezek az ismeretek beépülnek a
személyiség egészébe...
- ...A kommunikáció- és viselkedés
tanítási-tanulási tartalmai nem önmagukban elsajátítandó ismeretek, hanem
-az anyanyelv tantárgy egyéb komponenseivel szoros integrációban- az ismeretek tartós
elsajátítását, az alapvető kommunikációs-, viselkedési képességek és
készségek rendszerének szilárd kiépülését szolgáló célirányos,
alkalmazás jellegű feladatsorok, gyakorlatok...
- ...A kommunikáció alapjául a
beszédtartalmak szolgálnak. A kommunikáció azonban szituatív jellegű, amelyben a
nyelvi elemeken felül, -éppen a szituatív jellegből következően- szubjektív, (a
gyermek nyelv(használat)i képességeiből, a szerepcserékből), továbbá a
kommunikációs tényezőkből adódó, valamint a társadalmi meghatározottságból
eredő viselkedés elemek is találhatók...
- ...A verbális kommunikáció
(a kapcsolatteremtés-kapcsolattartás, a közlés és a gondolkodás, a
gondolatcsere) eszköze a "nyelv", a teljes fonetikai, fonológiai,
lexikai, grammatikai és szemantikai szintekkel és készletekkel. A "nyelv"
megjelenési formája, "valósága" a nyelvhasználat, a beszéd. A
beszédtevékenység "eredménye" a szóbeli vagy írásbeli közlemény,
küldemény, a szöveg...
- ...Viselkedésnek nevezzük
-általában- magatartásunknak azt a megjelenési formáját, amelyet a külső
szemlélő észlelhet, megfigyelhet. A szakirodalom ezt külső viselkedésként
regisztrálja. Létezik azonban belső viselkedés is, amelyek az egyénen belül
zajlanak le, s ezért nem figyelhetők meg. A belső viselkedéshez tartoznak azok az
érzések, érzelmek, gondolatok és életünk eseményeire adott egyéb reakcióink,
amelyek privát események. A belső viselkedés szoros összefüggésben van a külső
viselkedéssel, ezekre a tanulásnak és az irányításnak szinte ugyanazok a törvényei
érvényesek, mint a külső viselkedésre...
- ...A társadalmi gyakorlathoz
szükséges személyiségjegyek, társadalmi- és viselkedésnormák kialakítása,
korrigálása, módosítása érdekében folyó nevelői tevékenységet viselkedéstanításnak
nevez(het)jük. A kívánatos viselkedést elsajátító tanulói tevékenységet pedig viselkedéstanulásnak...
(Kommunikáció-,
viselkedéstanulás)
VISSZA
- 10./ ...Az
önművelés-tanulás tanítási-tanulási tartalmai sem önmagukban elsajátítandó
ismeretek, hanem a szociális tanulás folyamatában az alkalmazás, az
alkalmazkodás, az együttműködés tanulásához, továbbá az egyéni érdeklődésen
alapuló ismeretszerzés képességének kialakulásához, valamint a szabadidő hasznos
eltöltésének megtanulásához teremti meg a szubjektív feltéteket...
- ...Az önművelés-tanulás szervezeti
keretei rendkívül változatosak. A tanítási tartalmak jelentős hányadát (megfelelő
előkészítés után) a tanórán kívül, az egyéb iskolai -mindenek előtt a
szabadidő jellegű- tevékenységek körében is megvalósíthatjuk...
(Önművelés-tanulás)