Utazó gyógypedagógiai – hálózat
„A sajátos nevelési igényű gyermeknek, tanulónak joga, hogy különleges gondozás keretében állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai ellátásban részesüljön attól kezdődően, hogy igényjogosultságát megállapították.”(1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról 30.§) A különleges gondozást a szakértői és rehabilitációs bizottságok szakértői véleményében foglaltak szerint kell biztosítani.
Az ellátás helyszínei
Békéscsaba város óvodái, általános –, és középiskolái.
Az ellátás célcsoportja
Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodás kortól a tankötelezettség végéig, kiknek ellátási jogosultságát a szakértői és rehabilitációs bizottságok határozzák meg.
Az ellátás formája
Az ellátás tervezése
Egyéni fejlesztési terv alapján a jogosultságot meghatározó Szakértői és Rehabilitációs Bizottság szakvéleményére és a folyamatos gyógypedagógiai diagnosztizálásra építetten is.
Az utazó gyógypedagógusok feladata
A szülőkkel való kapcsolattartás
A gyermekkel való foglalkozás
Többségi intézmények pedagógusaival való kapcsolattartás
? a gyermek megfigyelése az intézmény kérésére
? javaslat további vizsgálatokra
? a pedagógusok felkészítése a sajátos nevelési igényű gyerek fogadására
? segítségnyújtás a szakvélemény, diagnózis értelmezésében
? javaslattétel a gyermek/ tanuló egyéni igényeihez szükséges környezet kialakítására
? segítségnyújtás a tanuláshoz szükséges speciális eszközök kiválasztásában
? tájékoztatás a speciális eszközök beszerzési lehetőségeiről
? részvétel vesz a gyermek/tanuló részeredményeinek értékelésében
? módszertani segítségnyújtás
? sikertelenségek, kudarcok és eredmények okainak feltárása
? szakmai előadások megtartása a többségi intézmények által kiválasztott témában
? eszközbemutatók, könyvajánlások
Adminisztrációs feladatok
· egyéni fejlesztési terv készítése
· óvodai fejlesztés esetén munkanapló vezetése
· munkanapló és a törvény által előírt Egészségügyi és pedagógiai célú habilitáció, rehabilitáció, egyéni fejlődési lap betétlapjainak vezetése
· pedagógiai vélemény készítése a rehabilitációs bizottság vizsgálataihoz
· félévi beszámoló és statisztika készítése
· év végi beszámoló és statisztika készítése
· minden év végén az általa ellátott gyermekek fejlesztéséről, fejlődéséről részletes tájékoztatás írása, melyet az integráló intézmények vezetői is megkapnak
Szakmai felkészültség, kapcsolattartás
Készítette: Ramasz Dóra
munkacsoport vezető