MIRŐL SZÓLNAK AZ AMERIKAI FILMEK?
(nézői kritika)
Akinek van tévéje vagy járt
már
moziban, biztos látott már amerikai filmeket. Nem is igen
tudná elkerülni őket, mivel az importált jenki
kultúra gyakorlatilag uralja a piacot (nem csak nálunk,
hanem
az egész világon). A termés bőséges,
a képi megjelenítés első osztályú,
a színészek ismertsége és
népszerűsége
a popsztárokéval vetekszik, viszont a
forgatókönyvek
és a mondanivaló... Hát az
meglehetősen sablonos (tisztelet a kivételnek), és
nagyon jellemző a hamburgerzabáló "nyugati
kultúrára".
A bő évtizedes, nézőként
tett megfigyeléseim alapján állítottam
össze
az alábbi listát, amely bemutatja számunkra a
világ
"vezető nagyhatalmának" kultúrális
(szórakoztató?)
alapvonásait.
Az amerikai filmek általános jellemzői:
1. A pénz és a hatalom az érték.
Ez természetesen nem csak a bankjegyhalmok
mutogatásából
és a gazdagság külsőségeinek (csillogó
kocsik, hatalmas házak, elegáns ruhák, stb.)
ábrázolásából
áll. Jelentős szerepet játszanak a szereplők
dialógusai, cselekedetei is, hiszen az anyagi érdek
gyakorlatilag
mindenhol a fő motívumok közé tartozik. Első
helyen áll az értékrendben és az
anyagiasságot
(a fogyasztói társadalmat) állítja be az
egyetlen
ésszerű és követhető életformának.
Kár, hogy a Föld lakosságának 90%-a nem
engedheti
meg magának, hogy valóra váltsa ezt az (amerikai)
álmot. Mert a sokak szegénységére
épül
a kevesek gazdagsága.
A legfőbb cél, a boldogság, az
önmegvalósítás,
az élet, az értékrend mind az új Istentől,
a pénztől függ, s dicsőíti annak (majdnem
korlátlan) hatalmát. Nem véletlenül
írták
rá az egy dollárosra, hogy "az Istenben bízunk".
2. Az erőszak és az emberölés az élet része.
Az olyan filmeken, ahol természetes dolog az,
hogy
az emberek megölik (jobbik esetben csak megverik,
megsebesítik)
egymást, s teszik mindezt abszolút
gátlástalanul,
rutinosan, egyértelműen látszik az alapelv: az
ölés
és az erőszak az élet szerves része. Ezt egyre
pontosabban, élethűbben oktatják, mutatják be,
lehetőleg minél többféle módon, hogy a
nézőből szakavatott gyilkost faragjanak általa.
A gyilkolás módszertanát tanulhatjuk meg
ílymódon,
megismerve a "kulisszatitkokat".
Az erőszak leggyakrabban bemutatott formái
a verekedés, kézitusa és a szexuális
erőszak,
a "védtelen és kiszolgáltatott" nők
megerőszakolása.
A látvány érdekében a
bunyó
általában valamely harcművészet fogásait
is bemutatja, vagyis megtanít a puszta kézzel való
harcra. Ha elfogy a töltényed, még mindig ott van a
két kezed, hogy végezz az ellenséggel.
A nemi erőszak kifejezetten a női nézők
félelmeinek megjelenítésére és
fokozására
irányul. Bárhol, bármikor, veled is
megtörténhet
ilyesmi, és garantáljuk, hogy szörnyű
élmény
lesz!
A fő elv az, hogy könnyebb az ellenségtől
megszabadulni, likvidálni, mint kiegyezni és
békét
kötni vele (esetleg megfutamodni előle).
3. Az életnek nincs értéke.
Az előző pontból következik, hogy az emberi élet (az állatiról és növényiről már nem is szólva) fölöttébb olcsó portéka. Bárki élete, halála, munkája megvehető. Az élet tiszteletét felváltotta a pénz és a hatalom tisztelete, az önérdek mások fölé helyezése természetes dolog. Mivel én, az egó vagyok a világ közepe, a magam számára én vagyok a legfontosabb, és mindenki más csak ezután jön. Nem is tehetek másként, hisz különben eltaposnak a nagy tülekedésben. Ez az élet nagy versenyfutása a fennmaradásért.
4. A rossznak mindig van pénze.
A rosszfiúk mindig pénzesek. Vagyis a bűnözés, a simliskedés kifizetődő tevékenység. Mintha ez is egy állás lenne, amit be lehet tölteni a biztos karrier reményében.
5. A főhős lelkileg sérült, problémás alkat.
A főhős általában pozitív
tulajdonságokkal rendelkezik, akit az események
belekényszerítenek
a harcba. Természetesen felveszi a kesztyűt, mert hát
mi mást is tehetne? A hatóságok korruptak, nem
lehet
rájuk számítani, marad tehát az
egyéni
igazságtétel, a privát úton
történő
elintézés.
A lelki problémák,
sérülések
bemutatása szintén gyakori a filmeken. A főszereplő
nem csak a külvilággal kénytelen harcolni, hanem
belső
lelki tusát is folytat ezzel párhuzamosan. Fóbia,
depresszió, gyermekkori trauma, sokkoló
élmény,
perverziók, stb. Mintha ezek is az élet szerves
részét
képeznék, hozzátartoznának a
mindennapjainkhoz.
Időnként az ellenség is elmebeteg.
Főként a pszichopaták és ámokfutók,
perverzek és szociopaták szerepelnek ebben a
szerepkörben.
Mintha a bűnözés és a lelki zavarok szorosan
összetartoznának.
Azt sugallja ez, hogy aki bűnöző, az elmebeteg (aki pedig
elmebeteg, az bűnöző is?).
6. Az ellenség mindig túlerőben van.
Enélkül nem is lehetne izgalmas filmet, sőt egyáltalán filmet csinálni. A történetben mindig van konfliktus, harc, és ez akkor izgalmas igazán, ha a "mesékből ismert legkisebb királyfinak" sikerül sorra leggyőznie az akadályokat. A hősiességet és helytállást (a jó ügy érdekében) úgy lehet a legegyszerűbben kidomborítani, ha felnagyítjuk az ellenség képét. Mert hát mi dicsőség van a nálunknál kisebb, gyengébb ellenség legyőzésében?
7. Mindig találsz a harcban segítőt, szövetségest.
A főhős sosincs egyedül. Mindig mellé áll valaki (egy férfi mellé általában egy fiatal, szexi nő) és így vállvetve harcolhatnak a győzelemig. Időnként a szövetséges önfeláldozóan belehal a küzdelembe vagy fogságba esik, ahonnan természetesen ki kell szabadítani. Ezek a klisék a bajtársiasság érzését igyekeznek erősíteni az emberekben. Ha összefogunk, együtt legyőzhetjük őket!
8. Mindig van egy áruló vagy hírnök.
A harcoló felek közötti kommunikációt gyakorta az árulók vagy hírnökök oldják meg, akik ezáltal befolyásolják az eseményeket. Az áruló mindig a rossznak dolgozik, a jó ellenében. Ha fordítva van, az sosem árulás, hanem a lelkiismeretére hallgató ember megtérése az igazsághoz.
9. A nők jó anyák és/vagy rossz kurvák.
A nők szerepe meglehetősen redukálódott
a filmeken. Szépek, fiatalok, ambíciózusak,
határozottak,
többnyire még okosak is (de nem túlzottan, mert
folyton
bénáznak akció közben), és a film
végére
biztosan odaadják magukat a harcból győztesen
visszatérő
főhősnek.
Ha az anyaságról van szó,
természetesen
az ideális anyaképet testesítik meg, aki nemcsak a
családról képes tökéletesen
gondoskodni,
de emellett még karriert csinál a munkahelyén is.
A másik véglet a kurvák
világa.
Minden nő, aki nem tisztes családanya (vagy szent szűz,
ami igen ritka), az garantáltan kurva. Pénzért,
élvezetből
vagy érdekből, de odaadja magát a férfiaknak,
sőt sokszor ő kezdeményez és veti be összes
csáberejét, aminek természetesen nem lehet
ellenállni.
A fogamzásgátlásról,
védekezésről
mindig megfeledkeznek az intim jeleneteknél, amik
nélkül
gyakorlatilag nincs is igazi amerikai film. A szex az, ami a
sztárok
és a maximálisan látványos jelenetek (egyre
nagyobb robbanások, egyre vadabb üldözések
és
csaták) mellett eladhatóvá teszi a filmet.
10. Erős a fegyverkultusz.
Mindenkinek van fegyvere, privát
arzenálja.
Ha nincs, hát könnyen és gyorsan beszerzi azt a
harchoz.
Lövöldözés, pisztolyrántás
(robbanás)
és más cowboyos elemek nélkül nem is igazi a
harc. A tűzerő egyenes arányban áll a szereplők
indulataival és elszántságával. Az
ellenségnek
itt is minden esetben komolyabb felszerelése van, viszont a
főszereplő
mindig pontosabban lő.
Általános szokás mindkét
fél
részéről a pocsék célzás, a rengeteg
elpazarolt lőszer. Gyakori, hogy elfelejtenek újratölteni,
mintha végtelen mennyiségben állna
rendelkezésükre
a muníció.
Az emberi testbe csapódó
lövedékek
látványosan szétfröccsenő
vérzéssel
járnak és akkorát ütnek az illetőn, mintha
ököllel terítették volna le. A harctéren
található tárgyak akkor is kiváló
fedezékek,
ha a valóságban simán átmenne rajtuk a
golyó
és mindig iszonyú rombolással,
pusztítással
jár a tűzpárbaj.
Jól látható, hogy az amerikaiak nem
tudnak mást, csak cowboy filmet csinálni. Ez náluk
az alapmotívum, ami minden esetben jelen van, a
legváltozatosabb
külsőségekbe öltöztetve.
Végső konklúzió:
Az amerikaiak előszeretettel készítenek
filmeket a bűneikről és a félelmeikről,
mintegy kivetítve azokat, hogy ílymódon
szembesülhessenek
velük. Ennek részletes elemzése felérne egy
komoly
pszichológiai szakvéleménnyel az USA
társadalmának
mentális állapotáról és
aberrációiról.
Egy biztos, nem normális az a társadalom, amely ilyen
tüneteket
produkál, és nem lehet normális a világ
többi
része sem, ha nagykanállal eszi a drágán
kínált
szemetet.
Ez az igazi, globalizációnak és
liberalizmusnak
álcázott sunyi gyarmatosítás, amely
során
rászoktatnak minket a hamburgerre, kólára,
erőszakra,
pénzimádatra, no és
rákényszerítenek,
hogy megtanuljuk a nyelvüket és a
reklámtáblákon
"shop"-ok szerepeljenek a "bolt"-ok helyett.
Ők azt mondják: "Vágd zsebre
Amerikát!"
Szerintem már késő. Ők vágtak minket
zsebre, szőröstül-bőröstül.
Készült: 2000.04.19.