1. "Minden jóban van valami rossz is."
A teremtés
hajtóereje
a vágy. Ez a létezés alapvetõ
természetébõl
fakad, az egymással való kölcsönhatásban
levés során megtapasztalt (érzékelt
és
elszenvedett) állapot és
információváltozásból.
Rendkívül sokféle formát ölt a tudatban,
ahogy az a kiteljesedése felé halad. A
létezés
egyenlõ az állandó változással,
tehát
a vágyak is állandóan jelen vannak, keletkeznek
és
elhalnak, erõsödnek és gyengülnek,
beteljesülnek
és kielégítetlenek maradnak. Eközben
mozgatják,
döntõen befolyásolják az élõ
tudati
halmazokat, mintegy sodorva
õket
a kijelölt célok megvalósítása
felé.
Mivel a teremtett
világban
az összes dolog, közvetlenül vagy közvetve, de mind
kapcsolatban áll egymással (az idõszálakon
keresztül), minden részhalmaz hat egymásra és
a mûködésével befolyásolja a
többit.
Ez annyit jelent, hogy bármit is teremtünk meg,
bármilyen pontos és
aprólékos tervezéssel, és
elõrelátóan
figyelembe véve (és uralni, szabályozni
próbálva)
a többi, ismert részhalmaz hatását,
mégis
mindig lesznek olyan részhalmazok (más teremtõk,
teremtmények
és hatások), amelyeket nem vettünk, nem
vehetünk
figyelembe a tervezésnél. A megvalósuláskor
viszont egyértelmûen jelentkezik ezen dolgok
torzító
hatása a teremtésünkre nézve. Semmi sem pont
úgy történik, ahogy azt szeretnénk. Az
elõre
beszámíthatatlan, ismeretlen tényezõk
mindig
beleszólnak a megvalósulásba és
általában
a terveinkhez képest kedvezõtlen irányokba viszik
el a rendszerünket.
A
teremtésünk
szépen kidolgozott illúziójába tehát
belekavar, belerondít a megvalósításkor a
többi
illúzióval való kölcsönhatás.
Példa:
Szeretnék egy kutyát. Vágyom rá, mert
szép,
kedves, aranyos, jó házõrzõ, stb. Amikor
eldöntöm,
hogy szerzek magamnak
egyet, még nem jutnak eszembe
az alábbi szükségszerû, és nem
feltétlenül
örvendetes következmények: a kiskutya idõvel
megnõ,
etetni kell és ólat építeni neki. Lyukakat
ás az udvaron, megfolytja a tyúkokat, elûzi a
macskámat.
Éjszaka is szokott ugatni,
rendszeresen oltásra kell
vinni, elcsavarog a háztól, bolhás lesz,
megharapja
a postást, stb. Csupa kellemetlenség, amivel nekem kell
megküzdenem,
mint gazdának, aki felelõsséggel tartozom a
teremtésemért,
a döntésemért és annak
megvalósításáért.
Ezek a teremtés
velejáró
nehézségei.
2. "Ne zavard köreimet!"
A tapasztalatlan,
kezdõ
lelkek még optimistán teremtik meg az
illúzióikat,
valósítják meg a vágyaikat. A
nehézségekre
csak menet közben ébrednek rá, ahogy
szembesülnek
velük.
A teremtés ezen
szükségszerû mellékhatásai mindig jelen
vannak, csupán a mértékük
különbözõ,
az aktuális körülményektõl
függõ.
Többnyire zavaró, akadályozó
jelenségnek
tekintjük õket és igyekszünk
kiküszöbölni
vagy minimálisra csökkenteni a hatásukat. Ezek
sosem tûnnek el, viszont
elõfordulhat,
hogy a rendszerünk minimális
érzékenysége
alá esik a jelenlétük. Ekkor mondjuk azt, hogy
"minden
simán megy".
Maguk a zavarok
alapvetõen
a létezés paradox voltából fakadnak, a
teljességre
törekvõ teremtés
ellenmondásosságából.
Nem lehet olyan dolgot teremteni, amelyre ne hatna lebontóan egy
vagy több másik teremtmény az egészben,
vagyis
mindennek van "ellenszere". A pusztulás, a halmaz
felbomlása
(halála) mindig a konzisztenciájának
helyrehozhatatlan
sérülésével jár, illetve abból
következik.
A fennmaradás
lényege tehát a konzisztencia, a belsõ
rendezettség
megõrzése, és a lebontó hatások
elkerülése,
a zavarok távol tartása a halmazunktól. Ez a
menekülés
a problémák elöl, a konzisztens
illúziókban
való elmerülés, amely viszont nem folytatható
örökké,
csupán
elnyújtható a körülményektõl
függõen
véges ideig. Ez az idõhúzás (idõbeli
széthúzás), a teremtés lényege.
Lásd:
A teljesség címû írást a matematika
rovatban.
Tény viszont,
hogy hosszabb távon szembe kell néznünk az
igazsággal:
kiküszöbölhetetlen a zavarok hatása
bármilyen
teremtésünkre nézve. Mert nem lehet hermetikusan
elszigetelt
teremtést csinálni a minden létezõn
belül.
Ha ez mégis sikerülne,
akkor az elszigetelendõ
rendszerünk
számára megszûnne létezni a világ
többi
része és mi is megszûnnénk õnekik.
Akkor
viszont már a mi rendszerünk lenne a számunkra a
minden
létezõ, amelyre viszont ugyanazok a törvények
lesznek érvényesek, mint a szülõ
rendszerre, amelyrõl
leszakadtunk.
Ez tehát nem megoldás, csupán eltolása a
problémának
és egy új szinten való
elõidézése.
Ebbõl
következik,
hogy ha nem tudunk megszabadulni a zavaroktól, akkor
igyekszünk
beletervezni azokat a teremtésünkbe,
beleszámítani
õket a terveinkbe. Ehhez viszont ismernünk kellene a teljes
rendszert, a minden létezõt, ami annak
végtelensége
és örökös változása miatt nem
lehetséges.
Lásd: A halandó öröklét
címû
írásomat.
Ezért
törvény,
hogy a totális hatalom, és egy rendszer
tökéletes
uralása és szabályozása
megvalósíthatatlan
vágy. A hatalom olyan csábító
illúzió,
amelynek célja a teremtés és a teremtõ
tudat
uralása, szabályozása az egyéb
vágyak
és tervek tökéletes
megvalósítása
érdekében. Vagyis
eszköz a boldogsághoz vezetõ úton. S mivel az
abszolút hatalom a gyakorlatban elérhetetlen (mint a
végtelen),
maradnak a zavarok és a velük járó
kellemetlenségek,
romboló hatások.
Összefoglalva
tehát törvény, hogy a minden létezõ,
és
annak bármely részhalmaza egyaránt olyan
nyílt
rendszer, amely a bezárulásra, a zavaró
tényezõktõl
való elzárkózásra törekszik,
önmaga
fenntartása és uralása,
irányítása
érdekében, de azt sosem éri el, illetve csak a
végtelenben
tudja megvalósítani. A külsõ zavarok
hatása
miatt lesz halandó minden teremtett részhalmaz,
miközben
maga a létrendszer, az egész mégis örök
és halhatatlan.
Kívülrõl
nézve a minden létezõ zárt rendszernek
tekintendõ,
hisz nincs semmi rajta kívül lévõ.
Sõt,
a létezést nem is lehet kívülrõl
nézni,
mert nincs olyan, hogy "rajta kívül". Csak
belülrõl
szemlélhetõ, ahonnan nézve viszont
végtelenül
nyíltnak (a végtelenségig
nyitottnak) látszik, ahogy
önnön teljességének
megvalósítása
felé halad.
A káosz
matematikájában
ez a legendás Lorenz-attraktor. Egy olyan görbe, amely a
koordinátarendszerben
véges tartományon belül maradva, végtelen
bonyolultságú
pályát ír le, és sosem ismétli
önmagát,
nem záródik be. Viszont mégis határozott
formát
követ, egy tökéletesen rendezett alakzatot, amely
sohasem
jut állandósult állapotba.
3. "Ne rombold le mások kellemes illúzióit, megteszik ezt majd õk maguk."
Mindezen
felismerések
szükségszerû következménye, hogy
elõször
elveszik a kedvünket a teremtéstõl. Hiába
voltunk
körültekintõek, óvatosak és figyelmesek,
mégis rosszul alakultak a dolgok. A legnagyobb igyekezet
és
lelkesedés sem garantálhatja soha a biztos
megvalósulást.
Mert semmi sem biztos, csak az, hogy minden bizonytalan valamennyire.
A minden
létezõ
kívülrõl nézve teljesen determinisztikus,
vagyis
egy külsõ szemlélõ számára a
mûködése
egészében és pontosan leírható
(lenne).
Viszont belülrõl nézve a számunkra (és
önmaga, az Isten számára is!) szubjektívan
mégis
örökre megfejthetetlen,
és pontosan
leírhatatlan
marad, ezért véletlenszerûnek, sztochasztikusnak
kell
tekintenünk. A mi számunkra semmi sem determinált,
csupán
valószínû, és éppen ebbõl
fakadnak
a reményeink, a hitünk, hogy tehetünk valamit a dolgok
jobbra fordításáért. Ez pedig,
miként
az egész teremtés is, illúzió, amely a
tapasztalataink,
a tudásunk szaporodásával lassan és
szükségszerûen
lebomlik, s átadja helyét a bölcs pesszimizmusnak
(hitetlenségnek).
A racionális
és tapasztalati tudással járó
bizonytalanságokat
ezért tudja sikeresen ellensúlyozni a hit
irracionális
és reményekre építõ
"bizonyossága",
mert szilárdnak látszó kapaszkodót
(dogmát),
illúziót nyújt az arra
áhítozó
értelemnek a világban. A vallások célja
tehát
pontosan az, hogy a tanaikkal lelki támaszt nyújtsanak a
teremtõ tudatoknak, segítséget a
fennmaradáshoz.
Éppen ezért csak addig marad sikeres egy vallás,
amíg
a racionális tudással lebonthatatlanok a tézisei,
vagyis megõrzi számunkra a reményt és
illúziót a
világról.
Ha a
megvalósítás
során elszenvedett kudarcok mértéke
túllép
egy küszöbértéket, és már nem
tudjuk
a szõnyeg alá söpörni ezeket, bekövetkezik
a csüggedés. A tudatot eluraló
reménytelenség
érzése végsõsoron csökkenteni fogja a
vágyakat. (Siker esetén persze a
megvalósítás
folyamata is csökkenti a vágyakat és a cél
elérésekor
teljesen ki is oltja azt.)
Így viszont
a megvalósításért végzett
erõfeszítések
is csökkennek, vagyis a teremtésünk mindig leromlik,
lepusztul,
fokozatosan legyengül, illetve félresiklik. Az
észlelt
eredmény a tudatunk, értelmünk számára
illúzióromboló, vágycsökkentõ
és
elkeserítõ hatású, tehát megzavarja
a saját konzisztenciánkat is. Ez pedig
szenvedéssel
jár.
Ezzel visszajutottunk
a létezés legfõbb
problémájához,
a "minden lét szenvedés"-hez. Lásd: A
szenvedés
értelme címû írásomat. A
rendszerünkben
törvényszerûen és elkerülhetetlenül
megjelennek a konfliktusok, a rossz dolgok, majd az
ítélkezés,
a bûn, a
harc és a
pusztítás,
az elszigetelõdésre törekvés és a
halál.
Ezen még a vágyak kioltása sem segíthet,
sem
a teremtés formákat megvalósító
részének
elhagyása, mert a probléma gyökere magában az
információtartalomban van, ami a részhalmazok
lényegi
tulajdonsága és elválaszhatatlan a
létezéstõl.
Mivel a vágyak
a létezés alapvetõ
természetébõl
fakadnak, a teljes kioltásuk csak a létezés
megszûnésével
lenne lehetséges. A létezés viszont nem
szûnhet
meg, és nem képes önmagát megszüntetni,
mert önmagából fakad rekurzívan. Mi
hát
a megoldás?
4. "Minden lét boldogság."
A vágyaink
alapvetõen
a boldogulásunkat szolgálják, vagyis a
boldogság
állapotának elérése felé mozgatnak
minket.
A boldogság bármely rendszer számára az
önmagával
és környezetével való harmónikus
együttlétet
és sikeres, biztonságos mûködést
jelenti.
Ennek megvalósulása a mennyország és
béke,
ellentéte pedig a pokol és háború.
Békében
mindenki gyõztes, a háborúnak csak vesztesei
vannak.
A boldogság
kulcsa az, hogy én, mint létezõ tudat mivel
azonosítom
magamat. Ki vagyok én önmagam számára? Amivel
azonosítom magamat, azt védem és igyekszem
fenntartani,
harmóniában megtartani, s ez lesz a számomra a
boldogság.
Csakhogy minden teremtett dolog mulandó, vagyis
elõbb-utóbb
lebontja valamely más, szintén mulandó dolog. Ez
nemcsak
az anyagi testemre és az egész teremtésemre
érvényes,
hanem az értelmemre, és a tudásomra (a
tapasztalás
során összegyûjtött információs
halmazomra)
is, mert ezek is a teremtményeim. A létezésem
szüli
õket magából, magától a
teljesség
felé haladva.
A létezés
viszont örök és elpusztíthatatlan, mert nincs
párja,
ellentéte. Nincs antilétezõ (vagy "másik"
létezõ),
mert ha volna, annak is léteznie kellene és akkor azonos
volna velem, a létezõvel. Lásd: A
létfogalom
meghatározásának szükségessége
a természettudományos vizsgálódás
kezdetén
címû írást. Amennyiben tehát magamat
a létezéssel azonosítom, nem kell védenem
magamat
semmitõl, mert nem hat rám semmilyen más
létezõ,
és ezért nem is fenyeget a lebomlás,
megsemmisülés
veszélye. Önmagamban tehát, önmagammal mindig
harmóniában
vagyok, vagyis a számomra minden lét boldogság.
Összefoglalva:
A teremtésem állapotából,
szemszögébõl
nézve minden élet (lét) szubjektíven
szenvedésnek
és boldogtalannak látszik a
mellékhatásként
jelentkezõ zavaró tényezõk miatt. A puszta
létezésem állapotából
szemlélve
pedig minden lét én vagyok és
én magam vagyok a
boldogság,
mellékhatások és zavarok nélkül. Ezt a
létállapotot nevezzük nirvánának,
amelynek
elérése a (legvégsõ) célunk.
Készült: 2000. 08.30.