Legyen egy entitás, amelybõl vegyünk
több azonos példányt. Ez azt jelenti, hogy sem
kívülrõl,
sem belülrõl nem
megkülönböztethetõek,
így fizikai (objektív) értelemben sem
különböznek,
tehát azonosak - EGY-ek.
Helyezkedjünk valamelyik entitás
nézõpontjába.
Ez a kiválasztott entitás legyen az ÉN. Az
ÉN
nézõpontjából adjunk nevet valamennyi
más
entitásnak. Ezeket a neveket nem lehet objektív
módon
odaragasztani az egyes entitásokhoz, mivel még csak meg
sem
tudjuk különböztetni õket, így név
hozzárendelõ függvényt sem tudunk
meghatározni.
Viszont az igaz, hogy ha N db entitás és N db név
van, akkor mindegyik entitás számára jut egy
és
pontosan egy név - azaz létezik ilyen név
hozzárendelõ
függvény. Ezért a név
hozzárendelés módjáról nem mondunk
semmit (nem determinisztikus), hanem csak megelégszünk
azzal
a tudattal, hogy minden entitásnak van neve. Így ha azt
mondom,
hogy Józsi entitás, akkor biztos az, hogy valamelyik
entitást
megcímzem ezzel, annak ellenére, hogy nem tudom, hogy
konkrétan
melyik is az az entitás.
Lépjünk tovább. A nevezési
problémát
és annak megoldását csak annak az
illusztrálására
hoztam fel, hogy bebizonyítsam, hogy objektív
értelemben
megkülönböztethetetlen entitásokat hogyan lehet
szubjektíven
megkülönböztetni. Ugyanis a
különbözõ
nevek hatására az egy entitásra leképzett
más
belsõ állapotok különbözõknek
mutatkoznak.
Objektív értelemben világos, hogy
nincs megkülönböztetettség, ugyanis a
nevezés
egy entitáson belül zajló folyamat, ill.
állapotváltozás,
és mivel valamennyi entitás azonos, így azok is
pontosan
ezt cselekszik. Viszont az ÉN nézõpontjára
leképzett más entitások állapota
különbözõ
lesz a nevezés után - és ez a szubjektív
megkülönböztethetõség
alapja. Természetes, hogy ez utóbbi kijelentés
igaz
valamennyi más entitásra is, mivel azonosak (ahogy ezt
már
sokszor hangsúlyoztam).
A szubjektív nyitás kulcsa tehát
a nem determinisztikus belsõ állapot-
változtatások,
amelyek eredményeképpen valami lesz, annak
ellenére,
hogy a történés ill. folyamat
mikéntjérõl
bármit is nyilatkoznánk. Ez a szöveg nagyon
emlékeztet
engem a következõ Bibliai idézetre:
"Isten mondá, hogy legyen (pl. víz) és lett." Azaz Isten sem mondta meg, hogy hogyan !!!
Ezek után a SZUBJEKTÍV TEREMTÉST a
következõképpen definiálnám: Olyan nem
determinisztikus folyamat, amelynek eredményeképpen a
belsõ
állapotra leképzett külsõ állapotok
megváltoznak.
Megjegyzés: A külsõ állapotok
valójában az eredeti belsõ állapot
duplikáltjai.
Következmény: A belsõ állapot
megváltozásának eredményeképpen a
külsõ
állapotok is megváltoznak, mégpedig a belsõ
állapotváltozással azonos módon.
Kiegészítés: Mivel ebben a
rendszerben
belülrõl fakadó objektív
változás
nem képzelhetõ el, ezért ha a rendszerünket
zártnak
tekintjük, akkor minden történés csakis
szubjektív
lehet. Ez viszont az jelenti, hogy minden szubjektív
jelzõ
elhagyható a továbbiakban, mivel ez
félreértést
nem okozhat.
Ezzel a szubjektív teremtés
definíciójából
is elhagyható a szubjektív jelzõ, mivel
objektív
teremtés úgy sem képzelhetõ el.
Készült: 1998.03.21.