1. SZUBJEKTÍV TEREMTÉS
A szubjektív
teremtéshez szükséges egy már
létezõ
elem (lehet akár szubjektív is), ami a szubjektív
teremtés által szaporítható úgy,
hogy
a keletkezett elemek szubjektívan különbözzenek
egymástól
is és az eredeti elemtõl is.
Egy elem
szubjektívan
mindig felbontható több szubjektív elemre
úgy,
hogy azok objektívan nem különböznek. Pl.:
Vegyünk
egy almát, majd képzeljük azt, hogy az
valójában
nem egy, hanem tíz darab. Ekkor van tíz darab ugyanolyan
kinézetû, tartalmú és
egy helyen lévõ
almánk.
Kívûlrõl (objektívan) ezek az almák
nem
megkülönböztethetõek, ezért
objektívan
egyek.
Az utolsó
lépés
az elnevezés: Legyen mindegyik szubjektív elemnek
különbözõ
neve, azaz adjunk mindegyik almának
különbözõ
nevet: a1, a2, a3 stb. Ezek a nevek emlékeztetik a
Nézõpontot
a szubjektív elemek (szubjektív)
különbözöségére.
Egy példa az ilyen
szubjektív
különbözõségre
a Semmi-Minden páros, amelyek a Valami szubjektív
felbontásai.
A szubjektív
elemre gyakran hivatkozunk úgy is, hogy a szülõ elem
(szubjektív) része vagy (szubjektív) vetülete.
2. MINIMALITÁSI ELV
A
minimalitási
elv szerint, ha egy rendszer többféleképpen is
bõvíthetõ,
amelyek az eredményt tekintve minõségileg nem
különböznek,
akkor mindig a legegyszerûbb (legkevesebb lépést
tartalmazó)
megoldás fog érvényre jutni. Ennek okát egy
példa fogja
megvilágítani.:
Tegyük fel, hogy
van egy alakzatunk (pl.: kocka), amelyet szeretnénk
leírni.
Ehhez találhatunk egy minimális
dimenziószámot
(pl.:3), amelyben az alakzat maradéktalanul megadható. Ha
ennél több dimenziót használunk, akkor a
többlet
dimenziókban az alakzat kiterjedése mindössze egy
pontnyi.
A pontok mértéke egy kiterjedéssel
rendelkezõ
alakzathoz képest végtelenül kicsi. Az ilyen null
mértékû
halmazokat a nézõpont figyelmen kívûl
hagyja,
mivel összinformáció tartalmuk nulla. Ezért
szubjektív
tárgyalásuk is
felesleges. Objektív
leírásnál
is addig figyelmen kívül hagyhatóak a magasabb
dimenziók,
amíg azok értelmet nem nyernek, azaz
például
változatlanok.
3. A (KONZISZTENS) VILÁGOK MÉRETE
A Valami
méretérõl
bármit is állítani nehéz dolog, ugyanis
többféle
(egymásnak ellentmondó) eredmény is
születhetne.
Viszont megnézhetjük azt, hogy egy konzisztens Világ
méretének mi a felsõ korlátja, majd a
felsõ
korlátot összehasonlítjuk az ennél
magasabb elvi
számosságokkal.
Ha a Valami
mérete
véges (vagy potenciálisan végtelen), akkor mivel
létezik
végtelen számosság is, a Valami
mértéke
nulla. Ha a Valami mérete végtelen, akkor matematikai
konstrukciókkal
(hatványhalmazok sorozata stb.) ez a végtelen
tovább
duzzasztható, habár egy pont után a dolog
ellentmondásossá
válik. Tehát ha a világ végtelen, akkor
lehet
olyan nagyobb számosságú halmazt
konstruálni,
amely halmazban a Világ mértéke nulla. Ha a
konstruált
halmaz esetleg ellentmondásos, az most nem probléma, mert
a Valami is az.
A lényeg a
következõ;
a Világ szemszögébõl mindig
elképzelhetõ
egy olyan nagyobb számosságú halmaz, amely
tartalmazza
a Világot és amelyben a Világ
mértéke
nulla. Ez a Nézõpont számára azt jelenti,
hogy
a Valami, amely tartalmazza a Világnál nagyobb
konstruált halmazt is,
végtelenül
nagyobb, mint a Világ. Ez azért van így, mert a
Nézõpont
a logika segítségével következtet.
Tehát
a Világ (Nézõpont) szemszögébõl
önmaga végtelenül kicsiny a Valamihez képest,
illetõleg
a Valami végtelenül nagyobb, mint a Világ.
4. PÁRHUZAMOK
A teremtés
történet
során a Valaminek több szubjektív felbontása
született meg: Semmi-Minden, Nézõpont-Világ,
Létezõ-Létezés. Most az ezen
felbontások
közötti kapcsolatok összegzése következik.
A Világban a
Valami a tér-idõ keresztjére van feszítve,
hogy a Jelenben az mindig konzisztensnek látszódjon a
Nézõpont
számára. Ez azt jelenti, hogy ha a Világot egy
pontba
zsugorítanánk térben és idõben,
akkor
az mindent tartalmazna, azaz a Minden lenne. A Világ
egésze
tehát azonos a Mindennel. A felbontáspárok
elemeinek
ellentétes jelentésébõl kifolyólag a
Nézõpont a Semmivel azonosítható.
Az objektivitást
figyelembe véve igaz az, hogy a Világ - önmaga, a
Nézõpont
számára - Létezik; ugyanis részei
mérhetõek,
tudományosan feltérképezhetõek, stb. Ezzel
szemben a Nézõpont objektíven nem létezik a
Világban, ugyanis az a megtapasztalható Világon
kívül
esik. (Természetesen szubjektíven a
Nézõpont
önmaga számára létezik; a Világ
létezésébõl
következtet önmaga létezésére.)
A Világ a
Létezése
folytán egy folyamat, amelynek eredete és célja a
Létezõ Nézõpont. A Valamiben tehát a
Létezõ a Nézõponttal, a
Létezés
a Világgal azonosítható.
5. ASZTROLÓGIA VERSUS ASZTRONÓMIA
Az
asztrológia
Én (Nézõpont) központú
(szubjektív)
csillagászat. Az asztronómia objektív,
külsõ
(Világi) középponttal rendelkezõ
csillagászat.
Az asztrológia számításaiban a Földet
- mint a Nézõpont kiterjesztését - helyezi
számításainak középpontjába.
Ezzel
szemben az asztronómia a helyzettõl függõ, az
objektív leírásban legcélszerûbb
középpontot
választja: Naprendszer esetén a Napot, galaxisok
esetén
a galaxisok középpontját stb.
Egy olyan
kijelentés,
amely azt állítja, hogy a Nap körül forog a
Föld
és nem fordítva, önmagában
értelmetlen.
Ugyanis matematikailag leírható a bolygók
mozgása
úgy is, hogy nem a Napot, hanem a Földet választjuk
a viszonyítási pontnak - a koordináta rendszer
origójának.
Természetesen az így kapott
bolygópályák
eléggé bonyolultak lesznek, a Nap
középpontú
leíráshoz képest, de ettõl
függetlenül
helyesen fogják leírni a valóságot. Azonban
még az is elképzelhetõ, hogy lehet olyan modellt
találni,
amelyben a Föld középpontú leírás
nem bonyolultabb, mint a klasszikus modellben a Nap
középpontú.
Tehát a bonyolultság is relatív; a Nap
középpontú
modellben a Föld középpontú, a Föld
középpontú
modellben a Nap középpontú leírás
válhat
bonyolulttá.
Az elõzõ
gondolat alapján nyilvánvaló, hogy sem az
asztrológia,
sem pedig az asztronómia nem jobb a másiknál.
Mindkettõ
más modellt használ, amely modellekben a másik
rendszer
rendkívûl bonyolultnak és fõleg
értelmetlennek
tûnhet. Pedig a dolgok
lényege az, hogy mindent
a maga helyén kell használni.
Az asztronómia
elõnye az asztrológiával szemben az, hogy az
alapvetõen
változatlan - vagy csak emberi léptékben kis
mértékben
változó - Világ esetén mindig pontos
értékekkel
szolgál a Világról. További elõnye
még
az asztronómiának, hogy jelenleg kidolgozottab
matematikai
modellel rendelkezik.
Az asztrológia
elõnye az asztronómiával szemben az, hogy
eredményei
közvetlenül az Énre (Nézõpontra, vagy
annak
kiterjesztésére a Földre) vonatkoznak. Ez
szubkjektívan
nagyon fontos, mivel mindenki elsõsorban önmaga
történéseire,
eseményeire kiváncsi.
Továbbá van egy olyan
gyakorlati elõnye is, amelyet mindenképpen érdemes
megfontolni a galaxisokat átszelõ csillagközi
utazások
esetén: A viszonyítási középpont - a
Nézõpont
- "mindig kéznél van", sosem veszhet el. Objektív
(külsõ) középpont esetén mindig nagyon
ügyelni
kell arra, hogy tudjuk a navigációs
középpontunk
térbeli helyzetét az ûrben. Ugyanis ha valamilyen
(véletlen)
esemény hatására a navigációs
középpont
"eltûnik a látóhatárról", akkor igen
csak nehézzé válhat a galaxis valamilyen
ismeretlen
szegletében a tájékozódás.
6. TARTALOM
- Tudod mi az
összefüggés
a tömeg, a tér és az idõ között?
- Hát...
- Ha jó az idõ, akkor
a téren tömeg van.
Az életnek
nincs
értelme, mert értelmetlen. Vagy úgy is mondhatjuk,
hogy játékos. Az univerzumnak ugyanolyan elemi
része,
mint például az anyag. Az egyiket sem vehetjük el az
egészbõl anélkül, hogy a rendszer maga
össze
nem omlana. Az életet élni kell, mert más
választást
amúgy sem enged meg. Az élet minõsége,
azonban
rajtunk - a világ megértésén -
múlik.
Paradox ez, akárcsak az egész világ, de
mégis
mûködik.
A teremtés
történet
tehát valami hasonló dologot tesz, mint a fent
idézett
vicc, elmondja az összefüggéseket azon alapfogalmak
között,
amiket az emberek soha sem tesznek fel, vagyha mégis, akkor csak
reménytelenül legyintenek magukban. Mindezt
elsõsorban
az értelmen keresztül tárgyalva, de
alkalmanként
- önmagából fakadóan -, az olvasót
alighanem
derültségre késztetve.