A GESZTUSNYELV PROBLÉMÁI
 

   A különbözõ népcsoportok, emberi populációk a történelem során különbözõ nem nyelvi kifejezõeszközöket fejlesztettek ki az egymás közti, csoporton belüli kommunikáció elõsegítésére. A gesztusnyelv, mely arcmimikából, testtartásból, kézmozdulatokból és egyéb összetett viselkedési folyamatokból áll, (szokások, öltözködés) továbbá metakommunikációt is alkalmaz (lásd: "beszédes szemek"), erõsíti a csoporthoz való tartozás érzését. Aki ismeri a mi jeleinket, az hozzánk tartozik, érti a mi nyelvünket. A közösség tagjai ezzel fejezik ki összetartozásukat rejtett módon, ami növeli az egymás iránti bizalom érzetét. Éppen ezért az eltérõ gesztusnyelvet használó emberek idegennek érzik a másikat, ami együtt jár a távolságtartással és az óvatossággal, bizalmatlansággal a másik iránt. A gesztusnyelv jelentõsége csoportonként különbözõ, és a kommunikációban alkotott kisegítõ szerepe különbözõ mértékû (kisebb, nagyobb, elenyészõ, esetleg életbevágó vagy nulla) lehet.
   Erre néhány általános példa.:

- NULLA a gesztusnyelv szerepe azon esetekben, ahol leplezni kell a csoporthoz tartozást, az érzések kinyilvánítását, a származást, az õszinte véleményt. Ez a fapofák, pókerarcok, kémek világa.

- ELENYÉSZÕ a gesztusnyelv szerepe a laza kötõdésû, ideiglenes csoportokban, ahol a személyes kapcsolatok minimálisak és a formális kommunikációt hangsúlyozzák, azon belül is a beszédet, írásbeliséget, vagy nincs lehetõség a gesztusinformációk átvitelére. Ilyen a telefonbeszélgetés, a hivatali ügyintézés, a levelezés, a hivatalos rendezvények, stb.

- KICSI a gesztusnyelv jelentõsége olyan helyzetekben, ahol egyszerû és gyors, tisztán érthetõ információkat kell közölni, melyek szintén formálisak. Nem kell tartalmazniuk a személyes érzéseket, privát gondolatokat. Ilyen a köszönés az utcán, a bolti bevásárlás, az ismerõsökkel való rövid kapcsolat, tehát a felszínesnek mondott ismeretségek.

- NAGY a gesztusok jelentõsége a személyes kapcsolatokban, négyszemközti megbeszéléseken, ahol fontos tudni, hogy mit érez, gondol, akar, remél a másik. Ilyen a családi kapcsolat, párkapcsolat, bizalmas beszélgetés, üzleti tárgyalás, alkudozás.

- ÉLETBEVÁGÓan fontos lehet a gesztusnyelv kritikus helyzetekben, veszély és változások során, amikor nincs lehetõség a részletes szóbeli, írásbeli vélemény és akarat egyeztetésére, helyette a jóval egyszerûbb és gyorsabb kommunikációra helyezõdik a hangsúly. Ilyen a harccselekmények során alkalmazott mutogatás, vicsorgás, a közelharc során tanúsított egyéb kifejezések és fõként a fogyatékosok jelbeszéde.

   A nagyvárosokban sokmillió ember él összezárva szûk területen és kénytelen nap mint nap kommunikálni vagy elszeparálódni embertársaitól. Ennek során új gesztusok alakulnak ki, illetve régiek szûnnek meg, mert hiába alkalmazza õket valaki, ha a környezetében senki sem fogékony rájuk. Az idegen környezetbe szakadt, elköltözött emberek számára pontosan ez jelenti a legfõbb nehézséget a beilleszkedésben, hogy megtanulják az új élõhely lakóinak gesztusait, mivel ezek a viselkedésformák jelentõs részükben nem állnak az emberben tudatos kontroll és irányítás alatt. Ösztönösen tanuljuk meg õket gyerekkorban a szüleinktõl és az óvodában, iskolában, utcán, esetleg a tévébõl, majd alkalmazzuk õket, miként a tájnyelvet is a beszédünkben (rászokunk).
   Jelentõs mértékben megnehezíti az emberek közti kommunikációt a félreérthetõ, helytõl és körülményektõl függõen többféle értelmû és megtévesztõ gesztusok alkalmazása. Ezek a hamis jelzések, illetve a vakság bizonyos jelzések iránt sok konfliktust okoznak társadalmunkban és elõsegítik az intolerancia, idegengyûlölet és elkülönülés, gettósodás folyamatát. Fontos szerepet játszanak a nemzeti identitástudat, a nacionalizmus, a vallás és sok egyéb jelenség kialakulásában is.
   Megfigyelhetõ, hogy azok az emberek találnak könnyebben egymásra egy párkapcsolatban és képesek tartósan együtt maradni, akiknek a gesztusnyelve hasonló vagy azonos, illetve egyaránt érzékenyek vagy érzéketlenek a másik jelzéseire. A gyermekek pedig fõként a szülõk gesztusnyelvét öröklik, így lehetõség van a családi hagyományok (jellegzetességek) továbbélésére is.
   Sok ember választja a kommunikációs zavarok, hamis jelzések, megtévesztések, túlterhelés és konfliktusok miatt a gesztusokkal szembeni vakságot, illetve a gesztusok minimalizálását. Ez a "robotemberesdi" pontosan a zavarok csökkentését szolgálja, és elvezet a kommunikációs nehézségekhez idõvel. Mivel nem látod a másik jeleit, nem tudod mit gondol vagy mit akar közölni, mik a szándékai, márpedig rengeteg dolog van az életben, amit nem szoktunk kimondani, csak éreztetni, sokan és sokféleképpen. Ez vezet a gátlásossághoz, viselkedési zavarokhoz és egyéb problémákhoz, amik végsõsoron beilleszkedési zavarként kerülnek meghatározásra és problémás személyiséget, otthontalanságot, hányatott és zavaros életet és boldogtalanságot, kitaszítottság érzést idéznek elõ az ember életében.
   Mindezen tendenciák jól megfigyelhetõk jelenlegi társadalmunk atomizálódásában, az egyszemélyes háztartások növekvõ számában, ahogy egyre inkább képtelenné válunk arra, hogy együtt éljünk másokkal. Végül mindenki bezárkózik a maga elefántcsont tornyába és magányos életre ítéli önmagát egy olyan világban, mely nem érti meg õt (s melyet õ sem ért igazából) és amelyben nem tudja magát megfelelõen megértetni másokkal. Ez a kommunikáció és a társas élet csõdje.
   Válaszreakcióként az emberek ezekre a változásokra kitalálták a médiasztárokat. Vannak emberek, fõként színészek és énekesek, akik sokat szerepelnek nyilvánosan, úgymond folyton szem elõtt vannak. Az õ viselkedésük és gesztusaik, mint követendõ (ritkábban elítélendõ) példák a siker és a jó kommunikáció felé tehát fokozott erõvel hatnak a tömegekre. Divathullámokat képesek elindítani, milliók viselkedését, szokásait befolyásolják és ezzel mintegy spontán ellensúlyozni igyekeznek az emberek elszigetelõdését.
   A hasonló érdeklõdési kör, hobbi és önkéntes elfoglaltság kiváló eszköz arra, hogy különbözõ embereket hozzon össze valamely közös cél égisze alatt. Az ilyen közösségekben pedig idõvel mindig új szokások és gesztusok alakulnak ki, erõsítve a tagok összetartozását és otthonosságérzetet biztosítva nekik. Végeredményben tehát a nagyvárosi embertömeg újra olyan apró csoportokra bomlik, mint korábban a földrajzilag elszigetelt települések lakossága, csupán az erdei környezetet váltja fel a nagyvárosi betondzsungel. Mert az ember társas lény, és leginkább a 10-20 fõs szorosabb, illetve 100-200 fõs lazább szervezõdésû hordákban érzi jól magát.

Készült: 2001.04.17.  - 05.15.

Vissza a tartalomhoz

Következõ írás