GONDOLATOK A MOCSOKRÓL
 

   A teremtés sajátos hordalékát, salakanyagát képezi számunkra a kosz. Erre a jelenségre többféle szó használatos (pl.: mocsok, por, piszok, szutyok, szennyezõdés, lerakódás, szemét, salak, hulladék, stb.), attól függõen, milyen környezetben jelenik meg és milyen állagú a kérdéses kosz. Az anyagi világban a dolgokat (tárgyakat) többnyire különféle további anyagrétegek borítják, amik általában ragadnak, csúsznak, tapadnak, egyszóval megváltoztatják a tárgyak felületi jellemzõit (pl.: szín, érdesség, szag, stb.).
   Nagyon jellemzõ az élõlények elsöprõ többségére, hogy kétféleképpen viszonyul a világában megjelenõ koszhoz. Az elsõ a tisztaságra való igény, a tisztálkodás, fürdés, takarítás, amikor a mocsok zavaró, káros, egészségre ártalmas (kórokozó) jelenségként szerepel, amitõl meg kell szabadulni. A második a szennyezõdésre való hajlam, illetve a kosz felületmódosító tulajdonságainak használata az életfolyamatok során. Ilyen a nyál, az izzadás és egyéb testváladékok, valamint a kültakaró (a fajtafüggõ hámrétegek: bõr, szõr, toll, pikkely, héjazat, kéreg, stb.) kopásának általános jelensége.
   Az ember, mint intelligens élõlény fokozott mértékben törõdik mindkét oldallal. Rengeteg koszt állítunk elõ (pl.: haj, köröm, síkosító és kenõanyagok, ragasztók, krémek, porok, festékek, vakolatok, stb.) életünk során, illetve az ipari tevékenység miatt keletkezõ hulladékok tömegét árasztjuk a világba, melyek a vizekbe, levegõbe és talajba kerülnek folyamatosan. Másfelöl folyton tisztálkodunk, takarítunk, söprögetünk, mert a társadalmilag elfogadott eszményképünk, no és a célszerûség erõsen kényszerít minket erre (higiénia). Összegyûjtjük és raktározzuk, feldolgozzuk a hulladékot, harcolunk ellene, nem kívánatosnak tekintve azt és igyekszünk elkerülni a közvetlen életterünkben való felhalmozódását.
   "Szarnak-bajnak nincs gazdája", tartja a mondás, és ez pontosan kifejezi a koszhoz való hozzáállásunkat is. A mocsok a számunkra valami kellemetlen tényezõ, amitõl egész életünkben próbálunk megszabadulni, több-kevesebb sikerrel. A kosszal kapcsolatban azonban csak egy dolog a biztos: mindig termelõdik és újraképzõdik, akár az élet.
   A teremtésben a dolgok elkoszolódásának okát az univerzum fraktális felépítésében kell keresnünk. A világban minden makroszintû rendszer olyan mikroméretû részrendszerek bonyolult összességébõl áll össze, melyek fraktális szimmetriák szerint épülnek fel. A fraktálok tulajdonsága pedig az, hogy önhasonlóak, vagyis egyes részeik formailag azonosak az egész alakzattal, melyhez tartoznak (mértékszimmetrikusak). Így az anyagi szerkezetek is fraktálisak, belsõ szerkezetük és a felületük egyaránt. Amely tárgy szabad szemmel és tapintásra simának tûnik, az nagyító, mikroszkóp alatt már meglehetõsen durva és egyenetlen felületet mutat. Ezen egyenetlenségek a más rendszerekkel való kölcsönhatások, érintkezések során súrlódnak, lekopnak, letöredeznek, elaprózódnak. Az így keletkezõ törmeléket nevezzük kosznak, melynek szóródása eredményezi az egyes rendszerek, közegek elszennyezõdését.
   Az emberi elme szereti a tiszta, sima, sértetlen, egyértelmû dolgokat. Szeretjük, ha minden simán megy, mert nem jó, ha sokáig leragadunk valahol. Hajlamosak vagyunk csúsztatni, elsiklani a részletek felett és tisztára söpörjük magunk elõtt az utat. A valóságban viszont szinte minden dolog koszos, rücskös, érdes, egyenetlen, csúszós vagy tapadós a számunkra, egyszóval nehezen meghatározhatók a felületi jellemzõi.
   Egy ismert példa: Benoit Mandelbrot matematikus kapta azt a feladatot, hogy számolja ki, mekkora Anglia tengerpartjának a hossza. Az õ kérdése csupán az volt, mekkora léptékben, mekkora pontatlansággal kell mérnie a távot? Bele kell számolni a parti sziklák görbületét is? De mekkora pontossággal? A kavicsok mérettartományában vagy még lejjebb, az egyes homokszemek, molekulák, atomok, részecskék szintjén? Könnyen belátható, hogy minél lejjebb megyünk, annál nagyobb értéket fogunk kapni, mely rohamosan tendál a megszámlálhatóan végtelen felé.
   És most lássuk egy másik, elvontabb megjelenési formáját a kosznak. A létfilozófia szemszögébõl nézve a teremtésben minden dolog legvégsõ lényege az információ. Éppen ezért az elszennyezõdés felfogható információs elzajosodásként, rendszerperturbációként, káoszként is. Ahogy szaporodik a tudásunk a világról, úgy válik egyre komplexebbé az információs terünk, környezetünk. Egyre több a könyv, újság, rádió és tévécsatorna, szórakozási lehetõség, melyek elérhetõk a számunkra. A reklámok, hírdetések és egyebek információs szemétként hatnak ránk, megterhelve a tudatunkat pusztán azzal, hogy foglalkozni vagyunk kénytelenek velük. Rendszerezni, szelektálni, tárolni, felejteni, kizárni kell õket a tudatunkból. Elvonják a figyelmünket, megzavarnak, elkábítanak, megtévesztenek és befolyásolnak. Sem a feltudatunk, sem a tudatalattink nem mentesül a hatásuk alól, hisz az információt hordozó, közvetítõ idõhullámok mindenhol ott vannak és mindenen áthatolnak. A ciklikus létrendszerek visszacsatolásaiban pedig minden hatás, információ emléke véglegesen megõrzõdik, 100%-osan kitörölhetetlenül.
   Mindebbõl következõen látnunk kell, hogy a tudati halmazok is folyamatosan elszennyezõdnek információsan. S dinamizmusuk okán teszik ezt méginkább, méggyorsabban, mint az anyagi világ dolgai. A tudatunk állandóan sodródik, csapong, ugrál és szeszélyesen változik a környezõ állapottér kaotikus hatásainak megfelelõen. Ennek befolyásolása, uralása pedig nehéz feladat, ami energiát, éberséget és odafigyelést, egyszóval koncentrációt igényel tõlünk. Ez a többé kevésbé állandó önszabályozás, ellenõrzés viszont fárasztó és idõigényes dolog. Nem lehet állandóan megfeszítve tartani az íj húrját, mert idõvel elveszíti rugalmasságát és alkalmatlanná válik a feladata elvégzésére. Ezért váltogatjuk dinamikusan a lazaságot a fegyelemmel, a figyelmet a csapongással, a koncentrációt a szétszórtsággal a tudati mûködésünkben. Vagyis állandóan elzajosodunk és megtisztítjuk önmagunkat.
   Azt látjuk tehát, hogy a teremtésben a kölcsönhatások miatt állandó keveredés, kopás, párolgás és gõzölgés történik, s az így keletkezõ por (törmelék) a közeg áramlása okán végül kitölti a rendszert. Ez lesz a légkör, a napszél, a mélyûri por és gázfelhõk alapanyaga is. Az információk szintjén pedig ez lesz a háttérzaj, a kaotikus fehérzaj a világéterben. Felfogható az egész úgy is, mint a rendezetlenség folyamatos növekedése, az entrópia, mely állandóan megbontja az éppen aktuálisan létezõ rendszerek integritását és lebontó hatásként ellensúlyozni igyekszik az építõ folyamatokat.
   Ezért tapasztaljuk azt, hogy minden teremtés együtt jár a pusztítással. Az új dolgok felépítése a régi dolgok lebontását jelenti. Valaminek mindig el kell múlnia, meg kell halnia azért, hogy más dolgok megszülethessenek, élhessenek tovább. A kosz tehát, mint bomlástermék a "lebontó teremtés" mûve, és elválaszthatatlan része az állandóan újrakeletkezõ, dinamikusan változó világunknak.

Készült: 2001.05.08.

Vissza a tartalomhoz

Következõ írás