A VÁLLALHATATLAN FELELŐSSÉG
Elkerülhetetlen velejárója az életnek, hogy folyton döntenünk kell, a
legkülönfélébb ügyekben. Ez annyira nem kerülhető meg, hogy még a nem
döntés is döntésnek számít, amikor felelőtlenül a környezetünkre
bízzuk, mi történjen. Persze amikor döntünk, akkor sem szabad
akaratunkból cselekszünk, hanem különféle kényszerítő körülményeknek
engedelmeskedve.
A szabad akarat csupán annyit jelent, hogy szabadon akarhatunk bármit,
nem azt, hogy szabadon eldönthetjük, mit tegyünk vagy mi történjen
velünk és a számunkra fontos dolgokkal. A történéseket alapvetően a
környezetünket meghatározó külső kényszerterek irányítják, amik
mindannyiunkat sodornak, terelnek meghatározott irányokba. Ezen
kényszerterek együttesét nevezzük univerzumnak, illetve az Isten által
elrendelt sorsnak, végzetnek. A kényszertér egy olyan potenciálgát,
akadály, ami útját állja a bennünket mozgató erőknek és eltereli
azokat. Nem csupán fizikai akadályokra gondolunk itt, mint a természeti
törvények, hanem elvontakra, képzetesekre is, mint a társadalmi
játékszabályok, a belső gátlások és félelmek, továbbá mások szándékai,
akarata.
A jó döntés gyakorlatilag azonos azzal, amit a kényszerterek aktuálisan
előirányoznak a számunkra. Vagy engedünk neki vagy hiábavaló
ellenállásra pazaroljuk az erőnket, folyamatosan veszteségeket
szenvedve el. Az ellenkezés utólag mindig rossz döntésnek fog
bizonyulni. De ha azt hisszük, hogy a beletörődés és engedelmeskedés
jobb lesz, akkor sajnos tévedünk. Ha így lenne, soha senki nem lázadna
fel a sorsa ellen, erőszakkal próbálva javítani a helyzetén. Akkor nem
létezne agresszió, háború és a szenvedés fogalma is értelmét vesztené,
sok más dologgal egyetemben.
Érdekes jelenség, hogy utólag szinte minden döntésünk rossznak
bizonyul, a megváltozott szemlélőpontunknak köszönhetően. Ezt a
választással együttjáró elkerülhetetlen veszteségek és a fizetett ár
nagysága váltja ki belőlünk. Mert amikor döntünk, azt nézzük
elsősorban, mit válasszunk az előttünk lévő lehetőségek közül, így
kevésbé figyelünk a nem választott dolgokra. Utólag viszont meglátjuk,
mi hiányzik a teljességhez, így a veszteségre (hiányra) kezdünk
figyelni, azt hangsúlyozva ki önmagunk számára. Szemléletesen
megfogalmazva: mindig az kellene, ami éppen nincsen.
Eme permanens ellentmondások miatt van az, hogy a döntéseink
következményeiért szinte soha nem vállaljuk a felelősséget. A
felelősség az, amikor meg tudunk felelni az élet által támasztott
követelményeknek, kihívásoknak. Mivel minden jó döntésben van valami
rossz is, a jó következményeket szeretjük felvállalni és a saját
érdemünknek tulajdonítani. A rosszakat ellenben nem vállaljuk, és
másokra hárítjuk, a rajtunk kívül álló dolgokat hibáztatva. Mivel a
jóhoz vonzódunk, a rosszat kerüljük, a következmények teljes egészében
mindig felvállalhatatlanok. Ez teszi a lelkeket felelőtlenné, más
szóval gyermekivé, mert a döntéshez és cselekvéshez azt kell nézniük,
miért lesz jó az adott dolog: az előnyökre kell koncentrálniuk.
A nem döntésnél és passzivitásnál azt nézzük, miért lenne rossz
cselekedni, bármit is tenni a helyzet érdekében. A különféle
hátrányokra koncentrálunk, de ekkor is a saját előnyeinket,
nyereségünket nézzük, hogy milyen rosszat kerülhetünk el általa. Ez
teljesen természetes és rendjénvaló dolog. Senki nem hibáztatható érte,
bár természetesen mindig másokat hibáztatunk mindenért. Mert aki
felelőtlen, az mindig másra hárítja a felelősséget. Aki pedig felelős,
az mindig áldozatot hoz a környezetéért, tehát veszít és szenved.
Élni így igazából csak felelőtlenül lehet, féloldalas
világszemlélettel, a dolgokhoz való aszimmetrikus hozzáállással. Végig
nem gondolva előre a döntéseink minden következményét. A mérlegeléskor
ugyanis sosem a valós helyzetet nézzük, hanem annak egy modelljét.
Önkényes szempontok alapján kiemelünk bizonyos elemeket a világból és
azok alapján hozzuk meg a szükségképpen tökéletlen döntésünket. A
teljes rendszer figyelembe vétele ugyanis túl bonyolult és hosszadalmas
lenne, ami aránytalanul nagy tudati kapacitást igényelne tőlünk.
Egyszerűen nem éri meg minden alkalommal az egész univerzumot
beleszámolni a következmények elemzésébe.
A helyzetértékelési folyamat ugyanígy működik a létezés minden
szintjén. Hasonlóan gondolkodik az Isten is, akinek bár jóval nagyobb a
tudati feldolgozó kapacitása, mégsem számol minden lehetőséggel, csupán
a legvalószínűbbekkel. Ennek köszönhető, hogy az Istennek csupa jó
elképzelése és ötlete van a teremtésével kapcsolatban. Aztán mikor a
megvalósításra kerül a sor, az eredmények láttán megszólal a gondolkodó
ördög, az Isten hivatásos kritikusa és próbálja a résztvevőket
meggyőzni az elképzeléseik hibáiról. Megmutatja a dolgok ellenkező
oldalát, precízen felemlegetve a hátrányokat. Mivel a vélemény és az
ellenvélemény együtt alkotják az igazságot, nincs értelme harcolni
egyik vagy másik ellen. Így a létezésben a rossznak is van
létjogosultsága.
Természetes dolog, hogy a hibák láttán javítani próbálunk a helyzeten.
A felismert rossz dolgokat újabb döntésekkel, cselekedetekkel próbáljuk
ellensúlyozni. Így a károk, veszteségek enyhítésére ellentmondásos
módon, fordítva kezdünk el cselekedni, mintegy megbánva és hibásnak
tartva korábbi döntéseinket és tetteinket. Ez a meghasonulás, a múlt
elárulása és a pálfordulás, ami szükségszerű és elkerülhetetlen
velejárója az életnek. Akár tetszik akár nem, csak ennek révén lehet
dinamikus egyensúlyban megtartani a teremtést és működtetni az életet.
A következetes stratégiák hosszabb távon mindig pusztuláshoz,
veszteséghez vezetnek az ellentmondásos univerzumban.
Mindezek miatt kijelenthetjük, hogy az Isten ugyanolyan felelőtlen a
teremtés kezdete óta, mint a teremtményei. Mondhatni az aszimmetrikus
teremtés az Isten felelőtlen döntéseinek és cselekedeteinek a
következménye, eredménye. Egy olyan helyzet, amivel még az Isten sem
képes megküzdeni (megfelelő feleletet adni rá).
Az egyetlen, amit tehetünk, hogy felelősen próbálunk meg
felelőtlenkedni, folyton ellentmondásos reakciókkal hárítva el
magunktól a problémákat. Ezen felismerésnek köszönhető, hogy mindenki
önző módon csak a saját irháját menti ha baj van. Hisz önmagunkat bajba
sodorni (vállalva a felelősségrevonást) a lehető legrosszabb dolog,
amit tehetünk. A szenvedést nem szabad fölvállani, mert az csak
pusztuláshoz vezethez, igazából teljesen értelmetlenül. Persze bárhogy
kapálózzunk is a sorsunk ellen, akkor sem úszhatjuk meg a karmánkat, de
nincs bölcsebb dolog, mint folyton menekülni a végzet elől.

Készült: 2006.07.16.
Vissza a tartalomhoz