GONDOLATOK A MEGVILÁGOSODÁSRÓL
Mivel a megvilágosodásnak számtalan megtapasztalási szintje van, nem
könnyű bármiféle határvonalat húzni, amivel kijelölhető lenne a kezdete
és pláne a vége. Éppen ezért a megvilágosodás az általános definíciója
szerint nem más, mint a létező önmegismerési folyamata. Szűkebb
értelemben ez a lélekben perturbálódó szellem információs mátrixának
összekapcsolódása a teremtést betöltő legfelső szellem információs
mátrixával. Földi értelemben az a pillanat, amikor az ember az Isten
szemlélőpontjából kezdi el nézni a teremtést, és minden információhoz
hozzáfér az egészben.
Ebben az írásomban a megvilágosodásom után gyűjtött különféle
tapasztalatokat összegeztem a lehető legegyszerűbb és ugyanakkor minél
sokatmondóm formában, hogy mások számára is elérhető céllá tegyem eme
állapotot. A lehetőség sokak számára adott, de a megvalósításához
kitartásra (időre és energiára), valamint szorgalmas munkára
(gondolkodásra, meditációra, önvizsgálatra, tanulásra) van szükség. A
megvilágosodás az ember (lélek) természetes fejlődési folyamatának
része, ami hozzásegít az Istenhez való visszatéréshez az önálló életút
végén. Bármilyen közösség szellemi fejlettségéről fontos tájékoztatást
ad az, hogy a tagjainak mekkora hányada megvilágosodott. Ha csak
egyetlen embernek sikerül elérnie a megvilágosodást (még ebben az
életében) azok közül, akik elolvassák ezt az írást, már megérte tovább
adni az odavezető útról szóló beszámolót.
A témával kapcsolatban ajánlott írások listája az Eseményhorizonton.:
A 2000. évi anyagok között: A halandó öröklét.
A 2001. évi anyagok között: Felületes teremtés tartalom nélkül, A
megvilágosodás hatásai.
1. A BELSŐ ÜRESSÉG
Minden ember az élete során ritkábban vagy gyakrabban szembesül önnön
belső ürességével. Azzal az érzéssel, hogy a világ dolgai csak
felszínes, lényegtelen dolgok, múlékony káprázatok, amik csak elvonják
a figyelmet és az erőt tőlünk. Arra kényszerítenek minket, hogy időt és
energiát áldozzunk rájuk. De a dolgok elmúlnak (gyorsan vagy lassan),
és a helyüket más, ugyancsak lényegtelen dolgok foglalják el. Ezért nem
töltik ki igazából az ember lelkét, szívét, életét, mert felszínesek és
üresek, sőt tulajdonképpen haszontalanok a számunkra.
Ettől persze gyorsan hiányérzet kezdi mardosni a lelket, s valami más
után vágyakozunk, ami kitöltené a belsőnkben tátongó űrt. A hiány
letagadható, ideiglenesen betömhető, de végül mindenképpen eluralkodik
az emberen. Szerencsés esetben belső szellemi vágyként, út és
célkeresésként nyilvánul meg a személyiségünkben. Ha viszont elfolytjuk
vagy valamiért nem sikerül értelmesnek látszó célt találni a
vágyainknak, akkor depressziót és más gondokat (elhagyatottságot,
szorongást, szomorúságot) okoz.
Mielőtt megvilágosodtam volna, éreztem, hogy a legfontosabb dolog az
életemben az lenne, ha sikerülne elérnem a megvilágosodást. Minden más
érezhetően lényegtelennek és fölöslegesnek tűnt, ami csak rabolja az
időmet. Ezt sok ezernyi korábbi reinkarnációm összegyűlt tapasztalatai
sugallták nekem, melyekre a beavatásaim során emlékezni kezdtem,
összekapcsolódva a tudatalattim mátrixával. Ennek megfelelően
alakítottam ki a mostani életemet és ez irányította a cselekedeteimet,
világos célt adva a mindennapokban.
Miután megvilágosodtam, már biztosan láttam és tudtam, hogy a
legfontosabb dolog az életemben az lenne, ha sikerülne másokat is
hozzásegítenem a megvilágosodáshoz. Minden más nyilvánvalóan
lényegtelen és fölösleges, ami csak rabolja az időmet. Az emberi testek
nem képesek évezredekig működni és kellemes hajlékul szolgálni a lélek
számára, ezért csak nagyon kevés időnk van rá, hogy valami értelmeset
csináljunk, mielőtt ki kellene lépnünk belőle. Ennek szellemében most
szüntelen tevékenykedéssel telik az életem, mielőtt belépnék a
nirvánába és befejezném az önálló működésemet.
A megvilágosodásom utáni tevékenységeim azonban minőségileg alapvetően
mások lettek, mint előtte voltak. Annak ellenére, hogy igazából
ugyanazt csinálom most is, mint korábban, mégis egészen más az élmény
hatása rám nézve. Azt vettem észre, hogy a világ dolgai, felszínes
jelenségei továbbra sem képesek kitölteni a lelkem, ahogy előtte sem.
Pont ez indított el a megvilágosodás felé vezető úton. Utána viszont
úgy tapasztaltam, hogy van valami, egészen pontosan az Isten, aminek
jelenléte, megtapasztalása képes engem tartósan és az örökké igényelt
színvonalon kitölteni, elégedetté tenni. Semmi más nem tud boldogítani,
csak Ő. Annak ellenére, hogy Ő nem egy (véges és megfogható) dolog a
világban, amire rá lehet mutatni, meg lehet fogni, netán birtokolni
vagy megszerezni, uralni, stb. Sőt, épp ellenkezőleg. Az Isten a
megvilágosodás után is ugyanolyan megfoghatatlan és furcsa maradt, mint
volt, a közvetlen megtapasztalás ellenére.
Ennek a pszichikai jelenségnek az okát a következő halmazelméleti
modellel szeretném szemléltetni. Minden konkrét dolog a teremtésben
véges, ami részhalmazát képezi az egésznek. Mint ilyen, szükségképpen
tökéletlen, valami másnak az okozata (teremtménye), tehát korlátozott
létező. Felületes dolog, igazi tartalom nélkül. Ezért tudja csak
részben kitölteni a belsőm, s miután megismertem, nem ad többé semmi
újat. Ha a lelkem (durván leegyszerűsítve) két pontnak felel meg az
egyenesen (szálszerű létezésben), akkor a köztük lévő űr az a hiány,
amit folyamatosan kitölteni próbálok. Minden véges rendszer a számomra
véges számú pontból áll, amik kényelmesen elférnek ebben a belső űrben.
De bármennyi pontot zsúfoljak is be az űrbe, akkor is marad köztük még
számtalan lyuk, további űr, amik kitöltetlenek maradnak. Ezért a
konkrét (véges) dolgok szüségképpen múlandóak és korlátos (nem
kielégítő) az élvezetük.
Az Isten, mint teljes halmaz ellenben egész, tökéletes és végtelen.
Minden dolog oka, korlátlan megteremtője, ami tartalmazza a lényeget.
Amikor az Istennel foglalkozom, Ő tölt ki, betöltve a helyet bennem.
Mivel végtelen, sosem érek a végére a megismerésének. Ha az Istent
(egész halmaz) magamba fogadom (én, a részhalmaz), akkor ellentmondásra
jutok, mert a rendszer a rekurzió miatt végtelen mélységű lesz, azaz
öntartalmazó (H halmaz eleme a H halmaz). Ez a paradoxon teszi lehetővé
a megvilágosodást, mert az ember énje tartalmazni fogja az Isten énjét
és fordítva. (János Evangéliuma 10.38.: "hogy megtudjátok és
elhigyjétek, hogy az Atya én bennem van és én ő benne vagyok.")
Ha az ember mikrokozmosz, akiben az Isten, mint makrokozmosz jelen van,
akkor a rendszer (létezés) fraktális szerkezetű. Ennek a ponthalmaznak
nincs szaturációja, vagyis a végtelenségig sűrűsödik, méllyül befelé.
Vagy tágul kifelé (ahogy tetszik), mert a két irány - külső
viszonyítási pont híján - ekvivalens. Csak ennek köszönhető, hogy
amilyen lent, olyan fent.
Az embernek (és minden teremtménynek) bőven elég csak önismeretre szert
tennie. Aki magát megismeri belül, az az Istent megismeri kívül. A
megvilágosodás tehát az önismeretnek az a szintje, mikor megtalálom
magamban az Istent és ezzel a látóterem kifelé is megnyílik, végtelen
perspektívákat (lehetőségeket) tárva föl előttem.
Ez az örök utazás, amiben ha egyszer megtalálom az élvezetet, az örökké
tarthat nekem (ez az örök mennyország). Ugyanakkor lehet benne örök
szenvedést és kárhozatot, pokolt is generálni, de ez már csak tőlem
függ, hogy a rendszernek melyik részét kívánom tanulmányozni. Az Isten
a maga teljességében épp oly pompázatos, mint amilyen iszonyatos. Nem
csoda, hogy még a legnagyobb bölcsek és rettenthetetlen harcosok is
leborulnak előtte, amikor szembesülnek a szerkezetével.
2. AZ ÉLMÉNYKIEMELÉS MŰVÉSZETE
Az öröklét legfőbb kérdése mindig, mindenki számára az, hogy mihez
kezdjünk önmagunkkal? Mit csináljunk a rendelkezésünkre álló
lehetőségeinkkel, képességeinkkel, környezetünkkel? Mivel töltsük el az
előttünk lévő (nem álló!) rengeteg (korlátlan) időt?
Ha sikerül a fennmaradásunkat veszélyeztető dolgokat elhárítani, amik
az énünknek tekintett halmaz lebontására, megszűntetésére törnek, akkor
marad az unalom, ami ellen feltétlenül tenni kell valamit. Egy változó
rendszer számára a változatlanság ugyanolyan halálos veszedelem, mint a
halál irányába történő változás.
Kézenfekvő elfoglaltságnak tűnik, hogy a tudás összegyűjtése,
feldolgozása, tárolása és szaporítása mellett az új dolgok
megteremtésével és az összes lehetőségek kipróbálásával is foglalkozni
kell. Ami még nem volt, annak lennie kell, hogy fenntartsuk a változást
és ezzel önmagunkat. A másik fontos szükséglet (életbentartó erő) az
élvezet, a szórakozás, a játék, az időtöltés kedvünk szerint. Bármit
megcsinálni, megtapasztalni csak akkor érdemes igazán, ha élvezzük,
mert ez a legfőbb erőhatás, ami az ismétlésre és folytatásra késztet.
Az emberi élet időbeli folyamata lényegében arról szól, hogyan tudom a
mindentudásból, a meglévő (elérhető) lehetőségeim közül kiemelni
azokat, amik sorozata aztán az életemet fogja alkotni. Magyarul mit
csinálok, mihez kezdek és mivé válok? Hogyan valósítom meg önmagam? A
gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a minden időből (teljességből) ki
kell emelnem a lineáris időpillanatba (jelenbe) a nekem tetsző
dolgokat, hogy realizálódjanak a számomra.
Ez az élménykiemelés folyamata, ami az életem igazi nehézségét - az
örök kihívást - jelenti. Minden erőfeszítésem arról szól, hogyan tudok
magamnak jó életet csinálni. Művészi színvonalon, a lehető legnagyobb
profizmussal. Ha sikerül, akkor neveztetek "életművésznek".
3. A PRAGMATIKUS TUDÁS
Bármilyen fajtájú és szintű tudásra tegyen szert a lélek, a
tapasztalatok és az élet minden esetben azt mutatják (kényszerítő
erővel), hogy gyakorlatiasnak kell lenni. Az élet cselekvést jelent,
amihez dönteni kell, választani. Ehhez viszont információra van
szükség. Semmit sem ér az olyan tudás (legyen elméletileg bármily
fontos), amit a gyakorlatban nem lehet használni (valamire).
Az egyetemes tudás mindenhol és mindenkor jó a teremtésben, mert
általános és a természet alaptörvényeiből fakad. Hívjuk
életbölcseletnek is, mert háttért, támaszt és alapot ad a cselekvéshez,
de önmagában mégis kevés a sikerhez. Kell hozzá a lokális, ideiglenes
tudás, ami mindig együtt változik a teremtéssel (térben és időben), és
ezért folyton elavul, frissítésre szorul. Ennek megszerzését hívjuk
élelmességnek. A világi szervezetek többségének a gazdasági
vállalkozásoktól az állami hivatalokon keresztül a katonai
szervezetekig ez a legfőbb célja, mert általa juthatnak (átmeneti)
előnyökhöz a fennmaradásért folytatott szüntelen versenyben.
Mivel azonban a teremtés változásai (a trendek) mindig bizonytalanok
(minden jóslás és számítás ellenére), a tudás előre megszerzése is
bizonytalan tevékenység. Nehéz azt az információt ma megszerezni, amire
majd holnap lesz szükség a sikeres élethez. A legkisebb kényszer elve
ezért arra készteti a lelkeket, hogy a teremtésben arrafelé mozogjanak,
ahol lassú és csekély az információk változása, elavulása, tehát
kiismerhetőbb, stabilabb a rendszer. A lélekvándorlás iránya így a
konzervatív közegek felé tendál.
A mennyország (jóléti társadalom, a gondoskodó diktatúra) az a hely,
ahol az egyetemes tudás is elég az élethez (és a boldoguláshoz), s nem
kell állandóan új dolgokat megtanulni, kényszeresen frissülni, futni az
események után. A közeg megbízható, kiismerhető, könnyű benne előre
tervezni és alkalmazkodni. Nem változnak meg benne rendszeresen a
törvények és szabályok, szokások. Nincs benne létbizonytalanság, sem
olyan veszélyek, amikre állandóan készülni kellene.
A pokol fontos jellemzője tehát egy lélek számára az egész életen át
tartó tanulás jelensége, az ebből fakadó erőfeszítések elszenvedése,
valamint a tudás gyors amortizációja. Mielőtt valahová
reinkarnálódnánk, feltéve, hogy jó helyre akarunk menni, előbb meg kell
nézni ezeket a paramétereket. Nem azt, hogy mások mit mondanak erről,
hanem, hogy mi történik valójában a kiválasztandó helyszínen. A
pokolban a kormányzati politika (társadalmi stratégia) fontos része az
egyedek állandó tanulásra kényszerítése, a legkülönfélébb okokból
(ürügyekkel).
4. A ROSSZ TAPASZTALATOK
A közvetlen tapasztalatok (amiket a lélek átél) rendelkeznek a
legnagyobb világkép és értékrend formáló erővel. Az önmegismerés
folyamata során az ember idővel mindenképpen észreveszi, hogy az
életben (a választások világában) mindig, minden dologban van valami
rossz. Mindennek van káros, negatív mellékhatása. Mindenhol jelen van a
hibázás, bűnelkövetés, veszteség, csalódás, konfliktus, kudarc,
fájdalom és szenvedés lehetősége. Minden édes és jó dolgot megkeserít a
valóság a maga ellentmondásaival és kompromisszumaival. Egyszóval
mindennek ára van, amit muszáj megfizetni, mert az életet nem lehet
megúszni.
Ezek a tapasztalatok szükségszerűen csökkentik az ember ragaszkodását
és vágyait a külvilág dolgaihoz, jelenségeihez és segítenek eljutni az
önmegismeréshez. A megvilágosodás során a rossz dolgok gyakorlatilag
megszüntetik a ragaszkodást és a vágyakat a lélekben, tehát nélkülük
nem is lehetne elhagyni a szamszárát. Mert ami igazán jó, attól senki
sem akar megválni, ugyebár.
Ha a teremtésben nem lennének rossz dolgok, az Isten sem akarná
abbahagyni a teremtést és szünetet tartani benne. Ezért van az, hogy
csak a szenvedés világai múlandóak és változóak, míg a mennyország örök
és állandó. Ami jó, az tökéletes és nincs mit változtatni rajta.
5. A SZENVEDÉS
Minden kapcsolat alapja valamilyen konfliktus, pontosabban aszimmetria,
ami a kiegyenlítődésre, szimmetriára törekszik. Ez pedig többnyire
szenvedéssel jár. A szenvedés szónak többféle rejtett jelentése is van.
Egyrészt: a szenv edése, evése. Az edés édes, kellemes dolog. Ha az
ellenszenv ellenséges érzület, akkor a szenv vajon jó érzés,
szimpatikus érzület (veleszenv)? A szenvedés miért a te szenve-désed, s
nem az én szenve-mésem vagy az ő szenve-ése? Azért, mert a szenvedést
mindig valami vagy valaki más, rajtunk kívül álló dolog okozza. Mielőtt
az Isten létezni kezdett volna, megnyilvánulatlan vanásként nem ismerte
a különbségtételt, az én mellett a te fogalmát.
A szenvedés felszámolásához és a nirvána eléréséhez nem elég egyszerűen
meghalni, mert a test is csak külvilág a lélek belvilága számára. Az
individuális létet, a szubjektív szemlélőpontot kell felszámolni, ami a
teremtésre irányul. Végsősoron magának a teremtésnek, mint káprázatnak
kell véget vetni. Ha nincs mit szemlélni, nincs értelme a szemlélőnek
sem. Nem lehet miről gondolkodni, nincs mit érezni, tehát nem mondhatom
magamról azt, hogy "vagyok". Ez a végső cél: a megnyilvánulatlanság, a
pont állapot, a nirvána.
A legvégső cél elérése előtt azonban van még egy közbülső állapot,
aminek megértése nagyon fontos minden bölcs számára. Csak attól tudod
megvédeni magad, amit ismersz és átlátod a működését. A szenvedéstől
csak az tudja magát távol tartani, aki (sajnos) már megismerte,
megértette és átlátta azt, minden fontos formájában. Ha nem ismered a
rosszat, akkor elkövetik ellened. Az ártatlanoknak
(tapasztalatlanoknak) kell ezért a legtöbbet szenvedniük.
A fő cél tehát paradox módon az, hogy a lélek profi bűnössé, a
rosszaság mesterévé váljon, mert csak így van esélye mindezek
elkerülésére és így a boldogságra. A pokol ezért a rosszfiúk,
gengszterek, ördögök mennyországa (tágabb értelemben minden világ az).
A teremtett mennyországban is jelen van a rossz (valami csekély, de nem
elhanyagolható mértékben), így ott is a tapasztalt, dörzsölt rosszfiúk
érezhetik magukat a legnagyobb biztonságban. A teremtésben ezért mindig
a rosszak azok, akik jól járnak. A sikerért pedig sok szenvedéssel és
bajjal kell fizetnie minden bölcsnek. Pont azzal, aminek elkerülése a
célja.
Az ebből fakadó értelmezési konfliktust tovább fokozza az a
tapasztalat, hogy senki sem lehet tökéletes biztonságban mindenféle
rossztól, legyen bármilyen bölcs és tapasztalt is. Az örökké változó
teremtés mindig tud újjal, meglepetésekkel szolgálni. A szenvedés tehát
nem szűntethető meg a létezésben, csupán csökkenthető a tudás által
több-kevésbé.
Ez megakadályozza azt, hogy a rosszfiúk számára a világ tiszta
mennyországgá váljon, s így örökre megmaradhassanak benne. A negatív
visszahatások a legszerencsésebb és legdörzsöltebb csibészeket is
utólérik idővel, vagyis bekövetkezik a bukás kötelező pillanata. Így a
szenvedés mindenképpen tovább űzi a legbölcsebb (legdörzsöltebb)
lelkeket is a nirvánába, az önmagunktól való megszabadulásba.
Mindezen megállapításokból következik még, hogy a világ (a teremtés)
mindig jól kezdődik. Ártatlanul és tudatlanul, mert kevés információval
rendelkezik önmagáról. És mindig rosszul végződik, bűnökkel
agyonterhelve, információkkal kitöltve, bukással és szenvedéssel
telítve. Erre mondják azt, hogy a pesszimistát csak az különbözteti meg
az optimistától, hogy több az információja a helyzetről.
Köztudomású, hogy csak a mesék végződnek jól, amik valójában soha nem
mutatják a dolgok igazi befejeződését, hanem valahol út közben
félbeszakadnak, egy kellemesnek tűnő állapottal búcsúzva el a
hallgatóságuktól. Csábító dolog azon a ponton abbahagyni a történetet,
ahol a főhős átmenetileg sikert aratott a világ bajai felett és
győzött. Szép befejezés azt mondani, hogy "boldogan éltek, amíg meg nem
haltak", de valótlan. Mert ebben a kijelentésben rejtve benne van az
is, hogy a mese után még történtek a főhőssel mindenféle más dolgok,
míg végül a rossz (a halál) elvitte, legyőzte őt. A valóságban minden
történet igazából rosszul végződik! Nem is végződhet másként. Így a
mesék egyik célja, hogy eltakarják az emberek elől azt az
alapigazságot, miszerint minden rossz, ha a vége rossz.
A világ mindig romlik, hanyatlik, pusztul, szenved, ezért tűnik úgy a
szemlélők számára, hogy régen mindig jobb volt, mint most vagy holnap.
Ez az illúzió indítja a lelkeket az idő szerkezetének kutatására, ami
többnyire az időutazás eszméjében, vágyában csúcsosodik ki. Mert utólag
okosabbak lévén azt hisszük, a múltba visszatérve kijavíthatnánk annak
hibáit. Ez persze nem lehetséges, mert a szekér csak lefelé gurul a
lejtőn. Ugyanígy hiábavaló a forradalmárok, megváltók, különféle rendű
és rangú istenek minden evolúciós, jobbító törekvése, amivel egyre
jobb, és persze komplikáltabb teremtéseket próbálnak létrehozni,
ráerőszakolni a hanyatló, dekadens világra. Az alapvető trenden semmi
sem változtathat.
A nirvánában persze a szenvedés mellett a boldogság is megszűnik.
Minden paraméter, állapotjelző nullára kioltódik, így erről semmit sem
mondhatunk. A teremtést a boldogság illúziója, az utána való törekvés
és reménykedés létezteti, tartja fönn, mígnem a szenvedéstől való
menekülésnek, a reménytelenség tapasztalatának ereje el nem pusztítja
azt. A pusztítás lényege feledésbe taszítani a múltat, elmosva a
kudarcok emlékét, hogy az új tapasztalatok emlékezetének helye legyen a
folytatáskor.
A valóság tehát szenvedés. Ha el lehetne viselni, pláne élvezni, akkor
máris értelmét vesztené, ami nem lehetséges. Így nyugodtan mondhatjuk,
hogy a mazochizmus sem megoldás, mert a szenvedést élvezni próbálók is
éppen úgy szenvednek, mint bárki más. Az élet problémájára a megoldás
tehát csak a halál lehet.
6. FELÉBREDÉS A SZAMSZÁRÁBÓL
A szamszárából kijutni úgy lehet, ha az énem vonatkoztatási pontját
áthelyezem a létezés centrumába, az okforrásba. Normálisan az ember
(lélek) úgy tekint magára, hogy vagyok én, a földi ember, aki
kapcsolatot keres fölfelé az Istenhez, a Felettes Énjéhez, a
léteztetőjéhez.
A megvilágosodás során az én, mint viszonyítási pont először úgy tekint
az Istenre, mint egy rajta kívül álló nagyobb rendszerre, amivel
kapcsolatba lehet lépni, és különféle információkat lehet megtudni
tőle, amik áthozhatók az emberek világába. Az emberek világa az én
valóságom, az Isten világa a megvilágosodás valósága. Oda én csak
kirándulok, mint egy valóságosnak tűnő álomvilágba. Ellenben ha
áthelyezem a viszonyítási pontomat (szemlélő pontom) az Isten
pozíciójába, akkor onnantól kezdve azt a helyet tekintem az énemnek.
Tehát én, az Isten rendszeresen megnyilvánulok a Földön emberként, és
ebbe az álomvilágba bizonyos információkat küldök magamról, magamnak.
Így amikor az emberi életem véget ér, akkor nem az történik velem, hogy
meghalok és visszatérek az Istenhez, hanem én, az Isten kilépek abból
az álmomból, amiben földi embernek képzeltem magam. Az ember (lélek)
tehát eltűnik és csak én maradok (az Isten). Azok a lelkek, akik
embernek vagy individuális léleknek (az Istenből kivált, tőle különböző
lénynek) képzelik magukat, megőrzik az identitásukat a haláluk után, s
vele a karmájukat is, ami ott marasztalja őket a szamszárában. Ezért
kell újraszületniük. Nekem, az Istennek nem kell újraszületnem, mert
nem vagyok benne a szamszárában, csupán ideiglenesen "bekukkantottam"
oda.
Ez a viszonyítási pont áthelyezés a lélek hamis énjének,
személyiségének felszámolása, az igazi megszabadulás az emberi lét
álmából. Ilyenkor a lélekbarion visszaolvad a teremtőjébe (belém), mert
a szelleme (információs mátrixa) egyesült az Isten szellemével. A
folyamatot hívják alkímiai mennyegzőnek, gnózisnak, nirvánának is,
kultúrkörtől függően. Erre csak akkor kerülhet sor, ha az ember
személyiségének elég sok tudása van az egészről (Istenről) és kész
önként feladni az identitását (önálló életét).
Az önfeladásra általában akkor kerül sor, ha a lélek már öreg. Sokfelé
járt, sokmindent tapasztalt a teremtésben, sok különféle bolygón,
sokféle testben reinkarnálódott és megértette a világ működését (a
pokoltól a mennyekig). Ezzel együtt kellően sokat szenvedett a világ
igazságtalanságai miatt és kész megválni önmagától, hogy megváltást
nyerjen az önálló létezésből. Persze az Isten számára az életnek ezzel
még messze nincs vége, mert a teremtésben számtalan további énje,
lélekszikrája van, akik különállónak képzelik magukat tőle. Ezeket
megváltani évmilliárdokra elegendő feladat - az ő számukra.
Még az univerzum teremtési ciklusának végén - amikor minden teremtmény
visszaolvad a Mindenhatóba - sem ér véget az önálló lelkek
vándorlásának folyamata. Ilyenkor az Isten átgondolja az összegyűjtött
tapasztalatait és meghatározza a következő teremtésének menetét. Aztán
újból létrehozza a világot, teleszórva azt a frissen teremtett
lelkekkel és a szamszára működik, forog tovább.
A megvilágosodás legfontosabb titka éppen ezért egy mondatban
kifejezhető: "Az én az a hely, ahonnan a világot nézem, és semmi több!"
7. A NIRVÁNA
Fizikai szempontból a nirvána, mint megnyilvánulatlanság igazából
tökéletesen elérhetetlen, mert a másolati források eltűnésekor a
szemlélő helye áthelyeződik vissza, a keltőjükre. A visszahelyeződés
végül eléri az okforrásokat, akik viszont nem tudnak egymás
hullámteréből kilépni, egymás számára nem létezni. Így a teremtés sosem
ér véget teljesen, csupán ciklikusan leredukálódik szerényebb
méretekre, hogy aztán újra kezdhesse az egészet.
A biológiai testem sejtjei nem tudnak kilépni a testből, hogy önállóan
tovább létezzenek, mert rajta kívül meghalnak az ellenséges
környezetben. Ez alól különleges kivételek a transzplantáció
(vérátömlesztés, szervátültetés), a szaporodás (belső megtermékenyítés)
vagy az, ha egy tudós petricsészében növeszti a kivett sejteket
valamiért egy darabig. A testből egyetlen alkotó, a lélek tud kilépni,
ami az egész növesztését kezdeményezte és irányította.
Ugyanígy a teremtmények sem tudnak kilépni igazából a teremtésből (az
ember sem életképes a társadalom nélkül). Nem képesek elhagyni az
univerzumot, aminek hullámterében léteznek. Nem képesek leszakadni az
Életfáról, amire fel vannak fűzve időszálasan. De az Isten fel tud
ébredni a teremtésből és el tudja azt hagyni, hogy más teremtésbe
reinkarnálódjon (másikat növesszen maga köré). Így a nemtér-nemidőbe
(tisztítótűzbe) kiszinkronizálódó lélek sincs igazán a nirvánában, mert
ott is érik perturbáló, külső hatások (térszennyezés és az időszálain
befutó jelek).
8. AMINEK NEM LÁTOM MAGAMAT
Az Eseményhorizont 2000. évi anyagai között olvasható A harmadik című
írás, aminek lényegi mondanivalója, hogy a szemlélőpont sosem látja
magát, csak a szemlélt pontokat. Ezek szerint a tudatalattim, amit nem
ismerek, mert nem látom, az én vagyok. A feltudatom meg, amit ismerek,
mert látom, az nem én vagyok (csak annak képzelem magam). A
tudatalattiban található az árnyék személyiségem is, az énem
elfolytott, sötét, rossz oldala, valamint minden olyan emlékem és
tapasztalatom, amit kizártam a feltudatomból, hogy megszabaduljak tőle
és ne zavarjon.
Mindezek alapján felmerül a kérdés, hogy akkor a pokolban élni (oda
reinkarnálódni) és rossznak (ördögnek) látni magamat vajon azt jelenti,
hogy ilyenkor a mennyországból nézem magamat? És a mennyországban élni
és jónak (angyalnak) látni magam vajon azt jelenti, hogy ilyenkor a
pokolból nézem magamat?
Ha mindig az vagyok, aminek éppen nem látom magamat, akkor örökké
kereshetem magam az önmegismerés útján. Legfeljebb arra jöhetek rá,
hogy ha mindig másmilyen vagyok (a körülményektől függően), akkor
minden megnyilvánulásom csak látszat és lényegében semmilyen sem
vagyok. Így az önismeret és a valóság kutatását a megvilágosodásom után
fel kell váltania a látszatismeret és a káprázat, az illúzió
kutatásának, hogy megértsem a teremtés működését. Vagyis a
megvilágosodás nem az út vége, hanem a kezdete lesz, mert ekkortól
kezdem el csak igazából tanulni a teremtést.
A buddhák a mája létrehozásának és irányításának művészetét tanulják.
Ez végül a mennyország megteremtésében és élvezésében fog
kicsúcsosodni, ahol kedvük szerint elszórakozhatnak a világukkal.
9. FELJEBBVALÓK ÉS ALATTVALÓK
A feltudatom (éntudatos személyiségem) számára az életem (a testem
élete, amivel azonosítom magam) a születésemmel kezdődik és a halálomig
tart. Ennélfogva az előző életeimből származó információk és mindenféle
külső hatások (karma) a számomra kívülről jönnek, a tudatalattimból
vagy a külvilágból. Mind idegen eredetűek, nem tőlem származnak.
Az altudatom (lelki énem) számára az életem (a lelkem élete, amivel
azonosítom magam) a felettes létezőmből (Istenből) való kiválásommal
kezdődik és a halálomig, a lelkem megszűnéséig vagy visszaolvadásáig
tart. Ennélfogva az egyes életeimből származó információk mind az énem
részét képezik. Belül vannak a saját életemen (a tudatosságom
folytonosságán), tehát az életem részét képezik. Az altudatomat érő
mindenféle külső hatások (karma) pedig a számomra is kívülről jönnek, a
külvilágból. Mind idegen eredetűek, nem tőlem származnak.
A lelkemet fenntartó istenség, felsőbb szintű létező, mint lélekcsoport
vezető számára, aki sok lelket teremtett és irányított, az élet az ő
felettes létezőjéből való kiválásával kezdődik és a haláláig, a bele
való visszaolvadásig tart. Ennélfogva az egyes teremtéseiből származó
információk, amiket a lelkei gyűjtenek, mind az énje és élete részét
képezik. A teremtési rendszeremet (például a Naprendszert) érő külső
hatások pedig a számára is kívülről jönnek, a külvilágból. Mind idegen
eredetűek, nem tőle származnak.
A sor fölfelé folytatható az okforrásig és a minden létezőig. Ennek a
láncnak köszönhetően kapcsolódik össze mindenki karmikusan, beágyazódva
a környezetébe. Tehát közvetve mind felelősek vagyunk egymásért és
azért, ami velünk történik. Így mindenki kénytelen elszenvedni
(valamilyen aszimmetrikus mértékben) annak a következményeit, ami
másokkal történik, és ez alól senki sem vonhatja ki magát. Pont ezen
általános kölcsönhatási jelenség miatt lesz általános értelemben
igazságtalan az élet. Mert senki sem azt kapja, amit vár és érdemel,
hanem ami éppen jut neki, az egész rendszer bonyolult és igazából
átláthatatlan változásainak megfelelően.
10. AZ ÖNAZONOSSÁG VIZSGÁLATA
Minden öntudattal rendelkező lény felteszi magának a kérdést: ki vagyok
én? Aztán különféle válaszokat ad rá. A vallások válasza erre az
általános kérdésre az, hogy az ember lelkes lény. Ennél jobb választ
eddig csak a megvilágosodottaknak sikerült adniuk, akik az
önazonosságuk vizsgálata közben eljutottak a legáltalánosabb
megfogalmazáshoz, és az énre azt mondják, hogy a létező, aki szemléli
önmagát.
A lelkes lény kifejezés többféleképp értelmezhető, ha a környezetéhez
való kapcsolódása alapján próbáljuk meg pontosítani a jelentését.:
1. Olyan fizikai (vagy másféle) testtel rendelkező élőlény, aminek van
vezérlő lelke (a belsejében).
2. Olyan transzcendens lény, aminek nincs teste. Ez egy kis
energiakvantum, ami körül van egy lélekbarion. Ebből a szempontból
nézve a különféle gépek, robotok, vírusok, baktériumok, anyagok
lelketlenek, de a fotinók, szerinók és okforrások többsége is.
Ha a fizikai testemmel azonosítom magam (én, a szemlélőpont), akkor egy
olyan halmazt (rendszert) tekintek magammal azonosnak, ami térben és
időben folyton változik. Az életfolyamatok eredményeként állandóan ki
és bekerülnek elemek (anyag, energia, információ) a halmazba. Közben
változik a halmaz mérete (elemszáma), alakja (deformáció), helye
(mozgás) a közegben (beágyazási környezet). Minden meghatározható
paramétere, ami alapján egyedileg azonosítható, lokalizálható (más
dolgokkal, élőlényekkel összetéveszthetetlenül), az keletkezett és
szükségképpen el fog pusztulni. Felmerül a kérdés: akkor a testem
kialakulása előtt hol voltam én és mi voltam én? És a testem halála
után mi lesz énvelem? Hová kerülök és mivé leszek?
Ha a halmaz (a testem) nem én vagyok, akkor vajon valamelyik része vagy
eleme vagyok én? Ha igen, akkor melyik? A létezésben a legkisebb elem a
0D-s pont, ami magát nem látja, de képes a többi pontot szemlélni. Ha
én egy pont vagyok, akkor a halmazt alkotó számtalan pont közül melyik
lehetek én?
Minden, ami körülöttem van a halmazban: a testem, lelkem, információ
tartalmam, személyiségem, emlékeim csak a perifériáim, amik körülöttem
mozognak, változnak. Az, hogy én mozgok a környezetemben vagy a
környezetem mozog körülöttem csak nézőpont kérdése, mert a kettő
végeredményben egyenértékű.
Ha én nem egy pont, hanem egy halmaz vagyok, akkor az elemeim egymáshoz
képest is folyton mozognak. Változik a szerkezetem, az információ
tartalmam, mert a pontjaim a fizikai kölcsönhatások miatt szitálnak
(n-1D-s rezgést végeznek) a hullámtérben. Ha én (mint komplex halmaz)
változom, akkor jogosan merül fel az önazonosságom elvesztésének
lehetősége. Ha a testem meghal, meghal az énem? Ha a lelkem lebomlik,
meghal az énem? Ha az információ tartalmam letörlése kerül vagy
elfelejtődik, elzajosodik, akkor meghal az énem? És akkor ami marad
belőlem, az hová kerül? Mi tartja meg az énpontomat (pontjaimat) a
testemben? A lelkemben? Az információs mátrixomban? A környezeti
hullámtér kényszerítő ereje?
Az ilyen kérdések szembesítik az énemet azzal a veszéllyel, hogy
elveszíthetem magamat, vagyis megszűnök létezni, lenni. Ettől az én
szükségképpen fél, mert önfenntartó rendszerként működik, ami a saját
tudatossága megőrzésére és növelésére, kiterjesztésére törekszik. Ezért
hiába változom állandóan, mégis úgy tekintek önmagamra, mint kvázi
változatlan rendszerre, stabil énre. Tehát mindig azt tekintem énemnek,
amilyen éppen vagyok. Állandónak hiszem magam, holott nem vagyok az. Ez
pedig önbecsapás.
A saját változásaimat csak úgy tudom detektálni, ha a környezetemben
megfigyelem a tükörképemet, annak visszajelzései alapján. A világot
tükörnek, kivetítésnek használom az önismerethez. Ezért reinkarnálódom
sorozatosan fizikai testekbe, és ezért vetítek a lelkem köré
asztráltestet. Ugyanezért generál a centrális fotinóm (isteneknél
szerinó) maga köré lélekbariont. A karma, mint ok-okozati viszony a
környezettel megkönnyíti az önismeretet, mert lekorlátozza a lehetséges
eseményeket a szükségszerűen következő eseményekre. Így a szemlélőnek
(nekem) csak néznem kell az életemet, mint valami műsort, s mindent
megtudhatok belőle önmagamról.
Ha én egyetlen szemlélőpontnak tekintem önmagamat, akkor minden halmaz,
aminek részét képezem (a legkisebbtől a legnagyobbig) szintén a
környezetemmé válik, tehát tükörképpé. Ebből következik, hogy egyetlen
halmaz sem azonos velem, tehát a halmaz karmája (ok-okozati
viszonyrendszere) nem az én karmám többé. Csak a környezetem karmája,
amit én eszközként, perifériaként használok a megismerés érdekében. Ez
a tény rejti magában a felszabadulás útját, a szamszárából való kilépés
lehetőségét.
A pont önmagában állandó, mert minden mozgása csak a környezetéhez
képest értelmezhető. Így én stabilan nem változom, csak a világ mozog,
szitál körülöttem állandóan. Mivel egy pont gyakorlatilag nem látható,
bár észlelhető (a pontnyi hatása miatt) mint létező, a világ sosem fog
olyan tükörképet adni nekem magamról, ami alapján pontosan
megismerhetném magam. Hisz egy ponton nincs mit nézni, önmagában nulla
az információ tartalma. Semmilyen.
Én tehát megismerhetetlen vagyok, a világ pedig csak káprázat, illúzió
körülöttem. Én nem vagyok azonos vele. Ennélfogva nem vagyok se bűnös,
se ártatlan, se jó, se rossz. Nem élek, nem halok, nem mozgok, nem
változok, csak vagyok. Csak szemlélem a minden szemlélhetőt. Nekem
ennélfogva nincs információ tartalmam, tehát semmit sem tudok semmiről,
sőt nem is gondolkodom. A tudás, a gondolkodás és minden egyéb
megnyilvánulás is a környezetem játéka.
Ezen modell szerint nincs értelme más szemlélőpontok létezésének, hisz
azok igazából elkülöníthetetlenek tőlem. Nem állok több pontból, tehát
egyedül vagyok, időtlenül és abszolút létezőként. Ugyanis a többi
szemlélőpont is a környezetem része, tehát nem lehet azonos velem. Így
nem tekinthető szemlélőpontnak sem, mert nem én vagyok. Engem, az
abszolút egyet hívnak (hívom) a világban Istennek. Mindenhol keresnek
(keresem magam), de sehol nem találnak. Ki az, aki keres? Ki az, aki
talál? A végső konklúzió, hogy nekem nem kell megkeresnem önmagam, hisz
el sem veszhetek magamtól, magamnak. "Amikor elérem a teljességet,
nincs többé szükségem az Istenre".
A te szót a másik énre használjuk, aki ránk ugyanezt használja. Ha csak
egy Isten és egy szemlélő én van, nincs olyan, hogy te meg ő.
Ennélfogva a létezés nem osztható fel énre és külvilágra (te). Ami van,
az én vagyok. Az van, amit szemlélek, észlelek. Az egyetlen szemlélő,
mivel információtlan, csak egyféleképpen képes szemlélni önmagát, a
környező tükörképrendszerét. Egyféle szemléletmódom létezik. Emiatt az
Isten nem tudja örömmel, szomorúan, boldogan, nyugtalanul, jól,
rosszul, elfogultan, elfogulatlanul, optimistán, pesszimistán,
igazságosan, hamisan, stb. szemlélni önmagát. Még az is teljesen
mindegy, hogy mit szemlélek.
A környezetemnek (lélek) van információ tartalma, ezért aszimmetrikus a
szerkezete (ellentétben a ponttal). Sokféle szemléletmódra (objektív,
szubjektív) képes, ezért nagyon nem mindegy neki, hogy mit szemlél és
azt milyennek látja, hogyan ítéli meg. Az élmények különbözősége miatt
kénytelen mozogni és változni, alkalmazkodni a környezetéhez. Ez teszi
intelligens élőlénnyé - és persze múlandóvá.
Az Isten a fizikai tulajdonságai miatt tűnik a teremtményei (lelkek)
számára teljesen közönyösnek és megérthetetlennek. Mert gyakorlatilag
nem foglalkozik a teremtésével, nem is csinálja azt aktívan. A teremtés
jelensége valamiért, valahogyan csinálódik benne, neki, általa, miatta,
ő pedig nézi azt és kész. A szemlélőpont környezetei (szerinó, fotinó,
lélek, ember, stb) azok, akik csinálják és manipulálják a teremtést, a
saját elfogult nézőpontjuknak megfelelően. Így aki nem közönyös, az nem
az Isten (létező), hanem az isteni lélek (részecske).
Ez a struktúra a gondolkodó, cselekvő, beavatkozó, irányító, elfogultan
viselkedő Isten, a Mindenható (az univerzum parancsnoka), ami úgy
viszonyul a rendszeréhez, mint lélek a testéhez. Őhozzá érdemes a többi
teremtményeknek imádkozniuk, mert ő tehet értük bármit is. Neki van
személyi kultusza, mennyországa, ő ítélkezik, mint a létező Istenpont
hivatalosnak tekintett (választott) képviselője, megtestesülése.
Ilyen Istenlélekből lehet több is az Istenpont által szemlélt
létezésben, ezért beszélhetünk "istenekről", "istenségekről" meg
"félistenekről", stb. Akik persze szövetkezhetnek egymással a közös
alkotás, irányítás érdekében, de háborúzhatnak is ha úgy döntenek, hogy
valami nagyon kell nekik (a másik kárára). Ezek az istenek pont olyanok
(hasonlatosak), mint a teremtményeik: változóak és tökéletlenek. Mert
amilyen lent, olyan fent. Az ilyen istenlelkek, bár halhatatlanok,
mégis időbeli létezők, tehát nem időtlenül örökké létezők.
11. AZ IDENTITÁSTUDAT SZEREPE A
VISZONYULÁSBAN
Azok a határok, amik segítségével meghatározzuk önmagunkat,
birtokainkat és egész világunkat, meglehetősen átjárhatóak és
önkényesek. Emiatt valójában egyek vagyunk az egész mindenséggel, nem
különülünk el tőle ténylegesen. Aki megvilágosodott, az nem egy térben
és időben lokális halmazként (az egész valamely részeként) tekint
önmagára, hanem teljességként. És ennek megfelelően is gondolkodik,
szól és cselekszik.
A teljesség - akárcsak elemi alkotója a pont - összességében nulla
információ tartalommal bír. Információ hiányában nincsenek
meghatározható paraméterei, vagyis semmit sem mondhatunk róla. Ennek a
ténynek komoly következményei vannak (sok más mellett) az ember társas
viselkedésére nézve is. A tudatlan emberek saját magukat az észlelhető
paramétereikkel azonosítják. Így ezen paraméterek megváltozása vagy
megszűnése esetén azt képzelik magukról, hogy megváltoztak, meghaltak,
megszűnt létezni az identitásuk. A megvilágosodott személy viszont
halhatatlan, mert ő az okforrás pontjával azonosítja magát, és az e
körül megnyilvánuló paraméterei, összes tulajdonságai csak felvett
burkolatok, ideiglenes külsőségek.
Amikor a számunkra jó embereket igyekszünk magunkhoz vonzani, akkor azt
nézzük, hogy a mi paramétereinkhez kinek a paraméterei illeszkednek. Ki
felel meg az igényeinknek, elvárásainknak, szükségleteinknek, illetve
hogy tudunk mi másoknak megfelelni. Az életünk ezért folyton arról szól
(és szinte semmi másról), hogy eladjuk magunkat és megveszünk másokat.
Ez számunkra a társas élet.
Mindenkit az észlelt paraméterei, tulajdonságai miatt szeretünk,
tartunk vonzónak, s nem a belső lényege miatt, ami mindenkiben azonos
(a létező pont) és lényegében jellegtelen. Arra reagálunk, amit tudunk
a másikról, nem arra, amilyen valójában. Emiatt válik a teremtés egy
sajátos maszkabállá, színdarabbá, ahol mindenkinek az a célja, hogy
saját magát minél vonzóbbá, előnyösebbé tegye mások számára. Ezt a
felvett, magunkra aggatott kellékekkel, csábító dolgokkal érjük el.
Emellett a vonzó (pontosabban annak látszó) embereket igyekszünk
megszerezni, jóban lenni velük, célirányosan keresve a társaságukat.
Mindezek miatt ott van bennünk az állandó félelem, hogy elveszíthetjük
a múlékony vonzerőnket, fontosnak tartott paramétereinket, s
eladhatatlanná válunk az emberpiacon. Ami eladhatatlan, az senkinek nem
kell, tehát fölösleges, értéktelen, szemétre való. Elkerülhetetlen
ezért, hogy megakadályozzuk az elavulásunkat, minden lehetséges
eszközzel. Így jelenik meg a lelkünkben a nagy kísértés, hogy
fenntartsuk a látszatot. Szépségápolással, plasztikázással,
takargatással, reklámmal, hazudozással, csellel, csalással,
ígérgetéssel, zsarolással, erőszakkal, pénzzel, stb.
A társadalmunk legfőbb mozgatórugója emiatt az értékesnek tartott
tulajdonságok előállítása, feljavítása, növelése és megőrzése. Ennek
pedig semmi köze az önismerethez, csupán az önteremtéshez. Az senkit
nem érdekel, hogy mások milyenek valójában vagy hogy ő maga milyen
valójában. Mert mindenkit csak az érdekel, hogy mások milyen vonzónak
látszanak vagy hogy ő maga milyen vonzónak látszódik.
Aki tisztában van önnön lényegével (létező pont), az egyben a vágyait
is elveszti arra, hogy bármilyenné is válni akarjon. Csak így kerülhet
ki az illúziók csapdájából, hogy megállapodjon az egységben,
egyedüllétben, teljességben és nyugalomban. A pontállapot nem tűnik
ideális állapotnak, pedig nagyonis az. Ezért olyan nehéz megvalósítani.
A mennyországban (ami az önteremtés mekkája) a kívánatos paramétereket
mindenki könnyen és gyorsan megszerezheti magának és kedve szerint
birtokolhatja, élvezheti ameddig csak akarja. Ezért itt könnyű
megvilágosodni, de nehéz belépni a pontállapotba (nirvánába).
A pokolban (ami az önismeret mekkája) a kívánatos paraméterek
megszerzése számtalan akadályba ütközik, ezért a lelkek rá vannak
kényszerítve, hogy meglássák (akár tetszik, akár nem) önmagukat. Az
illúziók elvesztésének való ellenállásuk lesz az, ami az állandó
szenvedésre kényszeríti őket. Ezért itt nehéz megvilágosodni, de ha
sikerül, akkor könnyű belépni a pontállapotba, mert nincs semmi vonzó a
külvilágban, ami visszatartana ettől. A nirvánába vezető út tehát a
pokol fenekén át vezet.
12. SZEMLÉLETI MÓDOK
A létezésem során általában több pontból szemlélem a teremtést, mint
ponthalmazt. Ezzel a ponthalmazzal (lélek, emberi test) azonosítom
magam, az énemnek tekintve azt. Az énem használom viszonyítási pontnak,
ahonnan kiindulok a környezetem megismerése során és ide is térek
vissza, mint a világom közepéhez.
Ha az énem egy rendszer, ami több elemből áll, akkor egyes részeim
lecsatolásával bármely részébe, alkotó pontjába áthelyezhetem,
leszűkíthetem magam (a szemlélőt). Feltéve, hogy képes vagyok
elszakadni azon információktól (tudástól), melyek elhitetik velem, hogy
a teljes rendszerhez tartozom, csak az vagyok és nem lehetek más. Ehhez
persze információra van szükségem önmagamról. Ezzel a témával
foglalkozik a pszichológia, filozófia és számos vallási tanítás, amik
az én rendszerét boncolgatják, keresve a lényegét, centrumát annak a
káprázatnak, amivel a szemlélő azonosítja magát.
Végeredményben a leszűkítést addig folytathatom, míg egyetlen pontra
redukálódik az énem, amit szinte tetszés szerint választhatok ki a
ponthalmazból. A folyamat vége mindenképpen az lesz, hogy nem sikerül
biztos és minden kétséget kizáróan hiteles tudást szereznem arról,
pontosan mi is vagyok én. Nem fogom tudni eldönteni, hogy melyik
pontját tekinthetem a tágabb énrendszerem lényegi énjének.
Ha az énem, mint rendszer része a környezetemben található többi
rendszernek, perifériáknak, akkor ezek felcsatolásával kitágíthatom
magam (a szemlélőt). Feltéve, hogy képes vagyok elszakadni azon
információktól (tudástól), melyek elhitetik velem, hogy csak a
kiindulási halmazhoz tartozom, csak az vagyok és nem lehetek más. Ehhez
persze információra van szükségem önmagamról.
Végeredményben a kitágítást addig folytathatom, míg az érzékelhető,
belátható világ egészére kivetítődik az énem, amihez szinte tetszés
szerint hozzácsatolhatok bármit. A folyamat vége mindenképpen az lesz,
hogy nem sikerül biztos és minden kétséget kizáróan hiteles tudást
szereznem arról, pontosan mi is vagyok én. Nem fogom tudni eldönteni,
hogy hol van az énem határa, mit tekinthetek a legtágabb énrendszerem
felületének.
Minél több pontból szemlélem az egészet, vagyis minél több pontra
kiterjesztem az énem határait, annál többet tudhatok meg a világról és
persze önmagamról. Annál bonyolultabbnak és szerteágazóbbnak fogom
látni a teremtést, ami megnehezíti a megismerési folyamatot. Mivel a
világ túl nagy, szinte lehetetlenség az egészet megérteni és átlátni
véges idő alatt.
13. A LOGIKUS MEGÉRTÉS KORLÁTAI
A megértés lényege az, hogy a megtapasztalt dolgokról egyszerűsített
modelleket képzünk le az információs mátrixunkba, melyek logikai
kapcsolatokon keresztül szerveződnek egységes (vagy annak tűnő)
világképpé. A különféle (időbeli és térbeli) nézőpontokból leképzett
rendszerek részben vagy egészben átfedik egymást. Az elemzésük,
feldolgozásuk során ezért szükségszerűen különbségek jelentkeznek.
Ellentmondások, logikai hibák, összeférhetetlen kapcsolatok a
mátrixban. Ezek egy idő után kezelhetetlenné válnak, és a
megérthetetlenség látszatát keltik a szemlélő számára, ami végül
megfojtja az elemző logikát. Megoldás híján a szemlélő feladja a
megismerési próbálkozásokat, tehetetlenségében misztikusnak minősítve a
kérdéses problémákat. Elmegy a kedve a megoldhatatlannak rémlő
feladattól, s logikátlannak minősít egyes jelenségeket.
A logikai rendszer, ami alapján összekapcsoljuk egymással a
tapasztalatokat, hasonlósági műveletek egy meghatározott csoportjára
épül. Ezek mind egyszerű igaz-hamis döntésekből állnak, hasonlóan az
algebrai műveletekhez. Az viszont, hogy az egyszerű döntésekből milyen
komplexebb döntési folyamatokat, programokat építünk fel magunkban,
tehát milyen logikai rendszert tekintünk érvényesnek, már egyáltalán
nem egyértelmű. Tekintve, hogy ez is a tapasztalatainktól (és a
tanultaktól, másoktól átvett hitrendszerünktől) függ. Az értelmes
lények között minden vita és konfliktus abból a tényből fakad, hogy
eltérő logikával dolgozzák fel az élményeiket és ezért eltérő
világképet használnak a környezetük modellezésére. Ezek sokszor nem
kompatibilisek egymással.
Arra az emberre mondjuk, hogy okos és intelligens, aki a mi saját
logikai rendszerünknek megfelelően látszik gondolkodni és viselkedni.
Aki nem a mi elképzeléseink, elvárásaink szerint cselekszik, az a
bolond, őrült, ostoba vagy másként gondolkodó. Az efféle hozzáállás
gyakorlatilag a Turing-teszt hétköznapi alkalmazásának szép példája: az
az intelligens, aki a saját értékrendünk és logikánk szerint
intelligensnek látszik. A tudomány számára az a tudományos, ami a
tudomány dogmarendszerével szinkronban épül fel és működik. Ha valami a
tudomány szerint nem lehetséges, akkor az nincs, illetve tudománytalan
ha mégis van. Nem hibáztathatjuk ezért a tudósokat, hisz ők is a saját
hitrendszerüknek (vallási dogmáiknak) az áldozatai, mint mindenki más.
A megvilágosodás során az egyik legnagyobb kihívás az, amikor az
embernek szembe kell néznie a saját logikai rendszerétől totálisan
eltérő struktúrákkal és ezeket egyenértékűként kell kezelnie a
sajátjával. Csak így lehet megfelelő kapcsolatot kiépíteni más
lényekkel (szellemekkel, idegen lényekkel, Istennel), a szükségszerűen
felmerülő konfliktus elkerülésével. Mert a másik intelligencia logikai
struktúráját a magunké alá rendelni, ledegradálni, hibásnak tekinteni
gyakorlatilag támadás az illető ellen. Ilyen ideológiai harcokkal van
tele az emberiség történelme. Az egyes vallások és filozófiák egymás
elleni harcai, missziói, térítései, a politikai ideológiák,
közgazdasági modellek, etikai rendszerek mind lényegében erről szólnak.
Az ilyen harcnak pedig sosem az a lényege, célja, hogy mi az igazság,
hanem az, hogy kinek van igaza. Ki tudja ráerőszakolni a maga igazát a
másikra.
Nagyon sok parajelenség van (távolba, múltba, jövőbe látás,
gondolatolvasás), amik jól modellezhetők tudományos logikával, míg
mások (örökmozgó, Isten) csak rosszul vagy egyáltalán nem. Ezért
mondjuk azt, hogy a misztikus és ezoterikus dolgok nem tudományosak és
ezeket csak a hit segítségével szabad megközelíteni. Pedig ez szintén
csak egy dogma, semmi több. A logikai rendszer megfelelő
megváltoztatásával simán kezelhetővé tehetők azok a tapasztalatok,
amiket korábban elhittünk vagy nem hittünk el. Az már csak a
dogmarendszer önfenntartó viselkedésének köszönhető, hogy a másféle
logikákat a hagyományos logika logikátlannak minősíti.
Ha van bátorságunk szembenézni az ismeretlennel, és főként kíváncsiak
vagyunk a logika határán túl található dolgokra, akkor paratudományos
kutatást kell végeznünk. Ehhez pedig paralogikus rendszereket kell
létrehozni, amik révén kezelhetővé, modellezhetővé válnak. Ha ezt
megengedjük magunknak, akkor máris egy fontos lépést tettünk előre a
megvilágosodás végtelenbe vezető útján. Mert idővel rá fogunk jönni,
hogy ezen a módon gyakorlatilag minden (kivétel nélkül) magyarázható és
integrálható az információs mátrixunkba, s ezen keresztül az énünk
részévé tehető. Ez az én nagy egyesülési folyamata az egésszel, a
minden létezővel.
14. PONTOS SZEMLÉLETEK
A minden létező, mint teljes halmaz olyan nagy és bonyolult, hogy nem
átlátható egyetlen pontjából szemlélve sem a rendszere. Sőt, akár
tetszőlegesen sok (véges számú) pontjából egyszerre szemlélve sem,
mivel ekkor a látvány ellentmondásossá válik a különböző nézetek
összeegyeztethetetlensége miatt. Ezért nem képes a tudomány logikusan
magyarázni a természet kaotikusnak nevezett jelenségeit, és nem tudja
előre kiszámolni, megjósolni a jövőt (például az időjárást). A témát
bővebben lásd még a: Gondolatok a jóslásról című írásban.
Van azonban egy másik szemléleti módja is a teljes ponthalmaznak, ami
ugyan nem logikus módszer, de feltétlenül eredményre vezet és minden
megvilágosodott ismeri a módját. Amikor minden pontból egyszerre
szemlélem a létezés minden pontját, tehát nem korlátozom le a
szemléletem részhalmazokra, akkor nem hagyok ki egyetlen elemet sem.
Ezt hívjuk teljes összpontosításnak, ami determinisztikus eredményre
vezet és minden kérdésre képes azonnal megadni az összes lehetséges
választ. Ebben az állapotban nincs idő, mivel a szemlélő nem képes
egyik pontról a másikra váltani, új nézőpont után kutatva.
Ha minden pont én vagyok, akkor csak önmagamat tudom szemlélni, mert
nincs környezetem. Ha lekorlátozom a megfigyelést egy vagy több pontra,
akkor önmagamat és másokat is tudom szemlélni, vagyis lesz környezetem.
A két szemléleti mód között alapvető különbség van: az összpontosítás
az egység állapota, a részpontosítás (vagy egypontosítás) pedig a
sokaság állapota. Ha megpróbálom a semmit szemlélni (ami nem
lehetséges), akkor igazából azt látom (nem látom), amit a
megnyilvánulatlan pont (a nem létező). Ezt hívjuk pontatlanságnak (ami
rossz megoldást, téves eredményt jelent).
Ha összképem van önmagamról, semmit sem látok magamon kívül. Ez
egyenértékű, de nem azonos a megnyilvánulatlansággal, amikor nincs idő,
tér, aszimmetria, ellentmondás, változás, bizonytalanság, információ.
Azért nem azonos a kettő, mert a megnyilvánulatlan önmagáról sem tud,
az összpontosító létező viszont csak önmagáról tud.
Az összpontosítás fő nehézsége, hogy mivel minden megtalálható benne,
nagyon nehéz, de nem lehetetlen bármilyen konkrét információt kiemelni
belőle és transzportálni egy tetszőleges részhalmazba, célpontba.
Ilyenkor én, az Isten megtehetem azt, hogy önmagam egyik részét (egy
teremtményemet), lokális szemlélőmet felvilágosítom, megvilágosítom
valamivel kapcsolatban. Vagy nem.
Ha szemlélőként teljes összpontosítást végzek, gyakorlatilag megszűnök
pontszemlélő lenni. Ilyenkor én, mint teremtmény eltűnök és csak a
létező, az Isten marad. A teremtmény eltűnése azonban nem jelent
szószerinti megszűnést, mivel az alkotó pontjai megmaradnak az egészben
(térben és időben valahol), így a szemlélete is. Tehát ilyenkor inkább
azt lehetne mondani, hogy a teremtmény egyesül az Istennel és azt
látja, amit Ő. Így később van lehetősége a visszatérésre a saját
lokális ponthalmazához. Ha közben ez a ponthalmaz megszűnik létezni,
akkor nincs hová visszatérni, tehát a szemlélő "ott ragad", megmarad az
egység állapotában. Ezt hívjuk nirvánának.
Mivel azonban a teremtmények többnyire azért világosodnak meg, hogy
megértsék és lássák az igazságot, tehát a tudásért egyesülnek a
létezővel, általában innen (miután elérték céljukat) vissza is
fordulnak. Számukra a tudás olyan dolog, ami mindig valahol kívül van.
Az Isten állapotából kifelé nézve azonban semmi sem látszik, tehát csak
az ürességet szemlélik (a meditáló szerzetesek). Ebből arra
következtetnek, hogy a teremtés és a létezés lényege az üresség, amiről
nem lehet megtudni semmit.
Ebből is látszik, hogy nem elég megvilágosodni. Azt is tudni kell, hogy
lehet az összpontosítást valamire használni, úgymond helyesen szemlélni
az egészet. Az Istennel való egység állapotában lehet úgy figyelni
befelé (önmagamra), hogy abból bármilyen tudást meríthessek. Mivel ezt
kevesen tudják, a Földön csak kevés "gyakorló" buddha van a sok
megvilágosodott között.
15. A TEREMTÉSI GRÁF
Ha minden pontból egyszerre nézem magamat, egy idő után feltűnik, hogy
érdekes módon akkor sem látok minden pontból minden pontot. Mert az
csak egy teljes gráfban lenne lehetséges, ami viszont szimmetrikus és
ezért információtlan. Ebből következik, hogy az Isten (minden létező)
nem alkot teljes gráfot. Minden eleme nagyon sok másik elemével van
közvetlen kapcsolatban (kölcsönhatásban, összeköttetésben), de nem
mindegyikkel. Ez teszi fizikailag lehetővé, hogy a minden tudásból
egyáltalán kinyerhessünk bármit is.
A létezés teljes ponthalmazának gráfjából képzett komplementert
(kiegészítő gráfot) hívjuk "minden nem tudásnak", ami az ismeretlen, de
megismerhető része a világnak. A komplementer az, ami nem létezik, de a
létezésének lehetősége elvileg adott a rendszerben, mivel fizikailag
bármely két pont közvetlenül összeköthető egymással a gráfban
(valahogy).
A megismerhetetlen az, ami a gráfon kívül van, tehát nem létezik a gráf
egyetlen pontja számára sem, nem áll vele semmilyen összeköttetésben.
Ezt a témát fejtegeti a Gondolatok a valóságról című filozófiai munka
is (lásd az Eseményhorizont Könyvajánlójában).
16. AZ ÉLET FONTOS DOLGAINAK ELVESZTÉSE
A szabadsághoz az önzéstől és az élet fontos dolgaitól való
megszabaduláson keresztül vezet az út. A fontos dolgokhoz való
ragaszkodás a fontoskodás, ami az ember értékrendjéből fakad. Az
értékrendet a világkép alakítja ki, ami a tapasztalatokból és azok
elemzéséből (értékítéletekből) származik. Ezt tudással és
bölcsességgel, belátással lehet módosítani, de alapjaiban nem
változtatható meg.
Az ember (a káprázat világának szülötte) nem képes rá (tartósan), hogy
ellenálljon a saját tapasztalatainak. A tapasztalat az, ami történni
látszik körülöttünk. Ezt figyelmen kívül hagyni veszélyes és bolond
dolog, ami könnyen pusztuláshoz vezethet. Éppen ezért nem lehet
alapvetően ellentmondó értékítéleteket alkotni a tapasztalatok alapján.
Nem lehet alapvetően ellentmondó értékrendet kialakítani az ítéletek
segítségével. Nem lehet alapvetően ellentmondó világképet kialakítani
az értékrend segítségével. Nem lehet nem ragaszkodni bizonyos
dolgokhoz, amik feltétlenül szükségesek az életbenmaradáshoz. És végül:
nem lehet eljutni a szabadsághoz az élet fontos dolgaitól való
megszabadulás útján. Ennek köszönhető, hogy az emberek túlnyomó
többsége képtelen elérni a megvilágosodást. Mert túl nagy áldozatot
kellene hozniuk érte.
Erre csak az képes, akinek már minden megvolt. Mindent kipróbált,
mindenben csalódott, mindig tovább lépett és ezért mindenre kész a
legvégső cél érdekében. Aki képes mindent kockára tenni, és szükség
esetén elveszíteni azért, hogy valami bizonytalan és nehezen megfogható
dolog után vesse magát. Aki nem hagyja magát megállítani, mert nincs
vesztenivalója az életben. Mert aki ragaszkodik az életéhez, az
elveszíti azt, aki pedig kész elveszíteni az életét, az megtalálja azt.
17. EMBERCSOPORTOK
A földi emberek nagy többsége az alábbi csoportokba sorolható az
önmagához és környezetéhez való viszonyulása alapján.:
1. A rabszolga ember az, akiből a legtöbb van a Földön. Ők alkotják a
társadalom gerincét, akik fenntartják az emberiséget. Nekik mindig sok
feladatuk, kötöttségük van. A rabszolga állandóan elfoglalt, az élete
bonyolult, nehéz és problémás, mert sok mindent szeretne elérni, amire
a körülmények rákényszerítik. Ilyenek a tényleges (fizikai és adós)
rabszolgák, hadifoglyok, karrieristák és élmunkások, valamint a
családos emberek többsége.
2. A visszavonult ember az, akivé a rabszolgák többsége válik ha
szerencséje van. A visszavonult ember számára kevés fontos dolog akad
az életben, és úgymond csak éli az életét, arra várva, hogy leteljen az
ideje. Ilyenek az öregek, a háttérbe szorítottak, a perifériákon élők,
a szinglik és a szakemberek többsége.
3. A beszűkült ember a visszavonultaknak az a ritka fajtája, akinek
csak egy-két dolog fontos az életben, és a többivel egyáltalán nem
törődik. Ilyenek a monomániások, szerelmesek, fanatikusok,
megszállottak és az együgyűek.
4. Az egoista ember az, aki minden csoportban előfordul, mint általános
jelenség. Az ő számára csak önmaga fontos és az, ami vele közvetlenül
kapcsolatos. Ilyenek az önimádók, önzők, nárcisztikusok, önboncolgatók
és introvertáltak.
5. A kötetlen ember az, akiből a legkevesebb van. Aki a körülményeinek
köszönhetően mindentől megszabadult, kiégtek belőle a vágyai,
eloldódott a környezete kötelékeitől, ezért csupán szemlélője a
dolgoknak. Az ilyen ember a nyugodt, bölcs, ráérő, önzetlen és szellemi
szabadságban létező egyén.
18. A SZENTSÉG
Megfigyeltem, hogy a vallási szentmisék (például egy keresztelő) során
a résztvevőket jól láthatóan és érzékelhetően átjárja a szentlélek
energiája. Mintegy átszellemülnek, megszentülnek ettől a kifinomult,
magas szintű rezgéstől, ami valósággal elkábítja a lelküket, hogy
némelyek beszélni is alig tudnak.
Ilyenkor azt is látni szoktam, hogy engem is átjár ez a rezgés, mégsem
érzek közben semmit. Az ok a megszokásban rejlik. A megvilágosodás
egyik természetes mellékhatása, hogy a szentségre érzéketlenné válik az
ember. Mert állandóan benne van, benne él, így a számára nem okoz
érzékelhető változást az, amikor ezen energia célirányosan is átjárja a
testét, lelkét. Kicsit olyan ez, mint amikor valaki életében először
találkozik egy híres emberrel vagy akár az Istennel. A számára ez egy
nagy élmény, ami különös és magasztos érzéssel jár. Aki viszont
állandóan vele van (például a híres ember személyi titkára vagy az
Isten egyik munkatársa), annak ez fel sem tűnik.
19. A BÖLCSEK
A bölcsek onnan ismerhetők fel a szenvedés világaiban, hogy alapvetően
nem akarnak semmit. Nem beszélnek és nem cselekszenek, sőt igyekeznek
minél inkább kimaradni az életből. Remeteként tengődnek, visszavonulva
a társaságtól, hogy minél több rossz dologból kimaradjanak és ne
szenvedjenek. Tudják, hogy a fő konfliktusforrást számukra a többi
ember jelenti. Ezért kerülik a társaságot, nem alapítanak családot és
nem gyűjtenek maguk köré tanítványokat és rajongókat, hogy megkíméljék
magukat és másokat a szenvedéstől. Igyekeznek annyira visszavonultan
élni, amennyire csak lehetséges és nem vállalnak társadalmi tisztséget.
Kerülik a rangot és a közösség által az emberre ruházott felelősséget,
valamint a hírnevet. A szabadságuk érdekében tehát mindenről
lemondanak, hogy végül az életüktől is könnyebben meg tudjanak válni.
Az ember csak névtelenül rejtőzködve tud igazán szabad maradni. A
bölcsek nem akarnak másokon segíteni, mert tapasztalatból tudják, hogy
abból is csak a baj van és ritka a köszönet a beavatkozásért. Ha mégis
be kell avatkozniuk, odafigyelnek arra, akinek segíteniük kell, s
megvizsgálják mire van valójában szüksége. A bolond azt állítja: jót
akarok neked. A bölcs viszont azt kérdezi: jót teszek veled?
A bölcsek fő célja a szabadság és az öröm, valamint a szenvedés és a
konfliktusok kerülése. Mindezt egyedül lehet a leghatékonyabban és
legkönnyebben elérni. Miután a cél eléretett, a következő lépés az
önmagunkban rejlő, szenvedést okozó (belső) tényezők leküzdése. Miután
a külvilágot (látszólag) leküzdöttük, a belvilágunkat kell leküzdenünk.
Persze ez a két dolog mindig együtt zajlik, megvalósulásuk egymást
feltételezi. A bölcsnek látnia kell, hogy a szenvedés belőle, magából a
létezésből fakad. Ezért nem szabad önmagához ragaszkodnia, önmagára
(önképére, identitására) vágynia.
A legvégső cél tehát a megszabadulás önmagunktól, a megfigyelő és
szenvedő éntől. Mivel a szenvedés minden létező dologban jelen van,
csak a létező megszüntetéséig tart. Amikor a létező megszűnik, a
megnyilvánulatlan vanás marad helyette, az Isten nirvánája.
Készült: 2003.05. - 2007.03.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz