A MENÓRA TITKA
"Csak
térbe fér a fény."
1. A MENÓRA EREDETE
A hanuka (más írásmóddal: Chanuka vagy Chanukka) az egyik legnagyobb
zsidó ünnep, mely nyolc napig tart decemberben (mozgó ünnep). A szó
jelentése megszentelés, megtisztítás, felavatás. Ez a fény ünnepe, a
felszentelés ünnepe vagy a makkabeusok ünnepe, amely során arról
emlékeznek meg, hogy Júdás Makkabeus újra felszentelte a jeruzsálemi
templomot Kr. e. 165-ben, három évvel azután, hogy IV. Antiokhosz
Epiphanész szír király megszentségtelenítette azt. Ilyenkor a
hagyománynak megfelelően nyolc napon keresztül meggyújtják a nyolcágú,
kilenc gyertyát tartalmazó menóra (Chanukkia) egy-egy újabb gyertyáját.


Antiokhosz azért szállta meg Júdeát és foglalta el a jeruzsálemi
templomot, hogy eltörölje a zsidó vallást. A templomból elhurcolta az
arany menórát és a templomi edényeket, majd az Izrael Istene iránti
megvetését kifejezendő, disznót áldozott fel a Templomban Zeusz
tiszteletére, megfőzve azt és levét a szent Tóra tekercsekre öntötte.
Egyben megtiltotta a zsidó nép számára a körülmetélkedést, a sabat
megtartását és a kóser étkezési szabályok gyakorlását. Katonáinak
megparancsolta, hogy a rendelkezéseit tűzzel-vassal tartassák be a
néppel.
Emiatt hamar kitört a makkabeus lázadás, melynek vezetője, Júdás
Makkabeus végül a katonai győzelem után kiszlév hónap 25.-ik napján
újra felszentelte a templomot. Amikor azonban meggyújtották az
örökmécsest, csak egy napra való megszentelt olíva olajat találtak
hozzá. Csodálatos módon mégis az olaj nyolc napon át égett, amíg
sikerült utánpótlást szerezniük. Azóta számít a hanuka ünnepnek, mely
során közhírré kell tenni a csodát a menóra ablakba helyezésével.
A vallási szertartásokhoz használt menóra az egyik legősibb zsidó
jelkép, melynek az évszázadok során több változatát is használták: öt,
hat, hét és nyolckarú gyertyatartókat. A jeruzsálemi szentély hétágú
gyertyatartója a teremtés hét napját szimbolizálja, de értelmezik
Életfaként is. A szentély pusztulása után megtiltották a hétkarú menóra
használatát, így a mai hanukai gyertyatartó nyolckarú, kiegészítve egy
kilencedik gyertyával, amit a többi meggyújtására használnak. Ezt
samesznek (templomszolga) hívják, amiről az ünnep során minden este
eggyel több lángot gyújtanak meg, mert - a Talmud kifejezésével élve -
"a szentség dolgában csak növekedni lehet".
2. A MENÓRA IDŐFIZIKAI JELENTÉSE
Alapvetően kétféle menóra létezik, melyek a két energiakvantumot
(szerinót és fotinót), az egyszerű időhurkokat szimbolizálják a
teremtésben. Ezek annyira fontosak (szakrálisak és szentek), hogy a
világ minden vallásában és kultúrájában megtalálhatók valamilyen
formában ősidőktől kezdve, így a zsidó vallásban is. Ezoterikus
jelentésükről persze csak a beavatottak tudnak többet-kevesebbet,
jól-rosszul. Vagy már ők sem, mert az évezredek alatt elvesztek ezek az
információk, így feltétlenül érdemes újra felelevenítenünk ősi és
egyetemes titkaikat.
Az első a térszerán gyertyatartója (misztikus hajlamúak kedvéért a
men-óra: mozgó idő!), amely hatágú és hét gyertya van rajta. Ez a
Mindenható (Isten, Jahve, Zeusz, Allah, Visnu, az univerzum ura)
szimbóluma, és egyben a helytartó istenségek (pl. Napisten) és az
angyalok (térlények) jelképe is. Ebben a hetedik TŰZ-nek mindig középen
a helye, akár sorban (szálszerűen), akár körben (síkban) helyezzük el a
gyertyákat. Ha térben akarjuk elhelyezni, akkor egy oktaéder csúcsaira
kell tennünk őket, ahol minden gyertyaláng egy-egy tachionnak felel meg
az időhurokban, míg a sameszgyertya a királylány forrást jelképezi a
testátlók metszéspontjában. A samesz folyamatos használata (égetése)
azt jelenti, hogy a Mindenható térszerán a Teremtő Anya hullámterében
létezik, Aki megtartja Őt, s egyben lehetővé teszi az időhurok
keletkezését azáltal, hogy a Teremtő Atya forrását egy bukfencre (az
első okságsértésre) készteti.
A tachion gyertyák sorban történő meggyújtása az időhurokban egymás
számára sorra felvillanó virtuális jelenpontok keletkezését
szemlélteti, a téridő születését az őskáoszban. Ez az Isten
születésének rituáléja, ezért használták a zsidók csak a jeruzsálemi
templomban (egy helyen, mert egy az Isten), s tiltották be később a
szentély pusztulása (és az Istennel való szoros kapcsolatuk
megszakadása) után, hisz Ő az első és megismételhetetlen élőlény, aki
minden későbbi teremtmény szülője.
A másik a fényszerán gyertyatartója, amely nyolcágú és kilenc gyertya
van rajta. Ez a Lucifer (a fény hordozója, Fényhozó, Phoszphorosz vagy
Éószphorosz) szimbóluma, és egyben a fénylények és az emberek (anyagba
zárt fénylények) jelképe is. Ebben a kilencedik TŰZ-nek mindig középen
a helye, akár sorban (szálszerűen), akár körben (síkban) helyezzük el a
gyertyákat. Minden gyertyaláng egy-egy tachionnak felel meg az
időhurokban, míg a sameszgyertya a királylány forrást jelképezi,
ugyanúgy, mint a szerinónál. A fény a térben született tér, a világ
világossága, aminek időhurka eredetileg négy dimenziós és geometriailag
egy hiperoktaéderrel ábrázolható. A mi három dimenziós világunkban
azonban ennek kockává redukált változatában ismerjük, aminek
síkvetülete a misztikusok által jól ismert nyolcágú fénycsillag.
A Mindenható térszeránja által keltett másolati szerinók (istenségek,
angyalok) csak a téridőben képesek kelteni a fotinókat, amik csak ebben
tudnak megmaradni a szerkezeti felépítésük okán. A nyolcágú
gyertyatartót azért használják a zsidók nem csak a zsinagógákban, hanem
az otthonaikban is, mert a fények, mint az Isten teremtményei mindenhol
jelen vannak, betöltve a világegyetemet. Az emberi lelkek centrumában
is fénykvantum egzisztál, hisz lényünk legmélyén mindannyian fénylények
vagyunk - szó szerint.
A hanuka ünnepe szoros fogalmi kapcsolatban áll a keresztény
karácsonnyal, pontosabban a téli napforduló ünnepével, amikor a fény
újjászületését ünneplik szinte minden vallásban a Földön. Ezt az is
bizonyítja, hogy karácsony első napja, december 25.-e épp nyolc nappal
van újév (január 1.) előtt, így elvileg a keresztények számára is adva
van a nyolc napos fényünnep gyakorlásának lehetősége. Ők azonban
valamiért inkább karácsony előtt ünnepelnek, adventnek nevezve a fény
(valójában tér) születésére való felkészülést. Ennek során készítik
fenyőágakból az adventi koszorút (kört azaz hurkot), melyet négy
gyertyával díszítenek (a szükséges hét helyett). Ebből három kék színű
és férfi fogalmat szimbolizál: Ádámot, a zsidó népet és Keresztelő
Szent Jánost. A negyedik rózsaszínű és női fogalmat jelenít meg: Szűz
Máriát. A gyertyákat vasárnaponként gyújtják meg, minden héten eggyel
többet, ami szimbolizálja a növekvő fényt (Jézust).
3. A TÉR MENÓRA SZAKRÁLIS MŰKÖDÉSE
A térszerán gyertyatartója tehát háromféle formában készíthető el a
térbeli kiterjedését (geometriai szerkezetét) tekintve. Az első a
szálszerű (1D), egymás mellé sorba helyezett gyertyákkal (hatágú, hét
gyertyával). A második a síkszerű (2D), körbe helyezett gyertyákkal
(hat körben, egy középen). A harmadik pedig a térszerű (3D), egy
oktaéder csúcsaira helyezett gyertyákkal (hat a csúcsokon, egy a
testátlók metszéspontjában).
Látható, hogy a szálszerű változat lényegében a síkszerű
kihajtogatásával készült, amit a térszerűből meghatározott elforgatások
révén nyerhetünk. A 3D-s és 2D-s változatok közti átmenetről (évekkel
ezelőtt) készített (python nyelven írt) szimuláció a programok között
található (lásd: 12. quantdll.zip és quantexe.zip). Emellett ajánlott
még elolvasni Az energiakvantumok geometriája című írást, ami
részletesen foglalkozik a szerinó és a fotinó geometriai szerkezetével
egy, kettő és három dimenzióban.
A gyertyák meggyújtási sorrendje a mellékelt rajzon látható mindhárom
formában. A folyamat pontosabb megértéséhez készítettem egy táblázatot
is, mely azt mutatja, hogy lépésenként mely gyertyáknak kell égniük a
rituálé elvégzése során. A királylány gyertyája itt azért nem ég
folyamatosan, mert az időhurok közepén felvillanó, álló jelenpont sem
látszik állandóan létezni, csak a testátlót ugrás pillanataiban. Ez
ciklusonként három alkalom, minden páratlan számú lépésnél.
Mivel a térszerán időhurkában órairányban (balról jobbra) keringenek a
tachionok, a gyújtási sorrendet is ennek megfelelően kell betartani. A
szálszerű (és síkszerű) változatnál a balról jobbra történő lépegetés
lépésközei: 1-3-1-3 felváltva, a királylány kihagyásával, majd a sor
végére érve ugrás vissza az elejére. Közben minden páratlan számú
lépésnél a királylány gyertyáját is meg kell gyújtani, majd a következő
lépésnél eloltani, ezzel jelezve a pislogását.
A gyertyák alakjának és színének megválasztása szintén szimbolikus
jelentőségű. A tachionok a tüzek, ezért kúpos és csavarodó felszínű
gyertyákat célszerű alkalmazni. A kúp akkor tökéletes, ha a csúcsszöge
azonos a teremtési szöggel (36 fok 52 perc), a csavarodása órairányú (a
csúcstól kiindulva) és kék színű (mivel a kék a fiúk nemi jelzőszíne).
Sajnos jelenleg a boltokban csak jóval hegyesebb, hosszúkásabb, balos
csavarodású gyertyákat (csavart gyertyának hívják) lehet kapni és nem
mindig van belőle kék színű. Akinek lehetősége van rá, hogy készítsen
vagy készíttessen magának geometriailag pontos gyertyákat, az ügyeljen
még arra is, hogy a csavar menetemelkedése 45 fokos legyen és a
csúcstól kiindulva nyolc teljes fordulatot tegyen meg az aljáig (a 8.
eseményhorizont rétegig).
A királylány szívpontja állni látszik a hurok közepén, ezért ez VÍZ
típusú forrás lesz, amit gömb alakú gyertyával célszerű szimbolizálni.
Legyen piros színű (a lányok nemi jelzőszíne), sima felülettel. A körbe
rakott gyertyák egymástól való távolságát célszerű úgy megválasztani,
hogy kényelmesen hozzá lehessen férni a középen lévő királylányhoz is.
Az egyes lépések időköze a rituálé jellegétől függően változhat. Ha
például karácsony előtt akarunk tér menórát gyújtani a Mindenható
Fiának születése alkalmából, napi egy lépés esetén december 19.-én kell
indítanunk a ciklust, hogy 24.-ére (szenteste) elkészüljön, azaz mind a
hat tachion világítson. De az is jó megoldás, ha a karácsony esti
(éjféli) nagymise során a pap hat részre osztja a szertartást és
mindegyik elején meggyújt egy gyertyát.
Amint az látható, az adventi koszorú, mint szimbólum akkor volna
fizikailag pontos, ha hat kék gyertya lenne rajta körben, míg középre
kerülne a rózsaszínű hetedik. Ez esetben viszont nem csak
vasárnaponként, hanem hét közben is tennünk kell egy lépést, mondjuk
szerdánként vagy öt héttel aranyvasárnap előtt kell elkezdenünk a
rítust.
4. A FÉNY MENÓRA SZAKRÁLIS MŰKÖDÉSE
A fényszerán gyertyatartója szintén háromféle lehet a kiterjedését
tekintve. Az első a szálszerű (1D), egymás mellé sorba helyezett
gyertyákkal (nyolcágú, kilenc gyertyával). A második a síkszerű (2D),
körbe helyezett gyertyákkal (nyolc körben, egy középen). A harmadik
pedig a térszerű (3D), egy kocka csúcsaira helyezett gyertyákkal (nyolc
a csúcsokon, egy a testátlók metszéspontjában).
A gyertyák meggyújtási sorrendje a mellékelt rajzon látható mindhárom
formában. A táblázat megmutatja, hogy lépésenként mely gyertyáknak kell
égniük a rituálé elvégzése során. A királylány gyertyája itt sem ég
folyamatosan, mert az időhurok közepén felvillanó, álló jelenpont sem
látszik állandóan létezni, csak a testátlót ugrás pillanataiban. Ez
ciklusonként négy alkalom, minden páratlan számú lépésnél.
Mivel a fényszerán időhurkában órairányban (balról jobbra) keringenek a
tachionok, a gyújtási sorrendet is ennek megfelelően kell betartani. A
szálszerű (és síkszerű) változatnál a balról jobbra történő lépegetés
lépésköze mindig három, a királylány kihagyásával, majd a sor végére
érve ugrás vissza az elejére. Közben minden páratlan számú lépésnél a
királylány gyertyáját is meg kell gyújtani, majd a következő lépésnél
eloltani, ezzel jelezve a pislogását.
A gyertyák alakjának és színének megválasztására majdnem pontosan
ugyanazon szabályok vonatkoznak, mint a térszerán esetében. A tachionok
a tüzek, ezért kúpos és csavarodó felszínű gyertyákat célszerű
alkalmazni. A kúp akkor jó, ha a csúcsszöge kisebb (azaz hegyesebb) a
teremtési szögnél (nagyjából 20 és 35 fok között, itt nem kell pontos
értéket betartani). Továbbá a csavarodása órairányú (a csúcstól
kiindulva) és kék színű. A királylány szívpontját gömb alakú gyertyával
szimbolizáljuk, ami legyen piros színű, sima felülettel.
Az egyes lépések időköze a rituálé jellegétől függően változhat. Ha
például karácsonykor akarunk fény menórát gyújtani a téli napforduló
után ismét hosszabbodó nappalok alkalmából (fényünnep), akkor napi egy
lépés esetén december 25.-én kell indítanunk a ciklust, hogy január
1.-ére (újév) elkészüljön, azaz mind a nyolc tachion világítson. De az
is jó megoldás, ha az újévi mise során a pap nyolc részre osztja a
szertartást és mindegyik elején meggyújt egy gyertyát.
A rendesen (vallásos szakértelemmel) elkészített zsidó menórákon nem
véletlenül található középen (vagy alul) egy hatágú tércsillag, esetleg
egy oktaéder, hisz ez jelzi, hogy a fény a térben születik, az adja a
létének alapját. Amint a fenti képeken látható, az egyik menóra
csúcsára még egy kis Főnix madarat is odatettek, hogy a vak is egyből
láthassa, miről, minek a szimbólumáról van szó (lásd A Főnix titka című
írást).
5. HÁZI FELADAT
Ahhoz, hogy a teremtés ezen alapvető fontosságú titkai fennmaradjanak
az emberiség számára hosszú távon, és ne vesszen feledésbe a megoldás,
szükség van rá, hogy általános szokássá váljon - vallástól függetlenül
- minden népcsoport számára a fényünnep. Mindkét energiakvantum
működésének módja, matematikai pontossággal, hisz ez a lényeg és a
legfőbb szentség. Egyetlen csoport sem sajátíthatja ki magának, és
senki sem utasíthatja el azzal az ürüggyel, hogy ez valamely csoport
szimbóluma, mert itt egy sokkal alapvetőbb és egyetemesebb jelenségről
van szó, a létünk alapjainak ismeretéről.
Ma ugyan még nem vagyunk technikailag elég fejlettek hozzá, hogy
gyakorlati hasznát lássuk ennek a tudásnak, de idővel biztosan eljön
majd az a kor, amelynek emberei nem csak érteni, de hasznosítani is
tudják az energiakvantumokban rejlő lehetőségeket. Mert erre a tudásra
van szükség az univerzum megértéséhez, a csillagközi űrhajózáshoz, a
magasabb dimenzióvilágok fizikájának feltárásához, a párhuzamos
univerzumok közti közlekedéshez, az anyagot teremtő gépek működéséhez
és még sok más fontos műszaki megoldáshoz, amit ma elképzelni sem
tudunk.
Éppen ezért azt szeretnénk, ha minden egyház templomaiban és az emberek
otthonában is gyertyák gyúlnának az év végén a fentebb megadott
szabályok betartásával. Legyen ez általános, ökomenikus népszokás
szerte a Földön, a mindannyiunkat összekapcsoló egyetemes rituálé,
melynek során mindenki a maga módján és nyelvén imádkozhat az
univerzumunk fenntartójához egy szebb és bölcsebb jövő érdekében.
Házi feladatnak adjuk tehát az Eseményhorizont olvasói számára a
következőket.: Készítsetek szép, esztétikus menórákat magatoknak otthon
minden karácsonyra és gyújtsátok meg őket, ezzel is emlékezve a
teremtés alapját képező kétféle energiakvantumra. Ha bárki kérdezi,
magyarázzátok el mi ez és miért fontos úgy csinálni, ahogy csináljátok.
A kézműves hajlamú emberek megfelelő gyertyatartókat is készíthetnek
erre a célra a rendelkezésükre álló anyagokból. Akár árulhatjátok is
őket, mint kegytárgyakat, a megfelelő használati utasítással együtt.
Várjuk továbbá a grafikus hajlammal megáldott olvasók rajzainak,
festményeinek vagy szobrainak fotóit, illetve animált gif képeit a
menórákról az Eseményhorizont címére, hogy közzé tehessük őket a
galériában.
Készült: 2007.12.12.
Vissza a tartalomhoz