BUDDHA SHASTRA
(Kommentárok a buddhista tanításokhoz)

Az alábbiakban a buddhista lexikonban szereplő szavak és kifejezések közül válogattam, kommentárokat fűzve hozzájuk legjobb tudásom szerint. Tettem ezt azért, hogy kiegészítsem és pontosítsam a dolgokat a tanítványok számára. Bár ebben a reinkarnációmban úgy értem el a megvilágosodást, hogy nem lettem buddhista ennek érdekében, mégis tisztában vagyok a dharma titkaival és fontosnak tartom, hogy átadjam nektek a tudásomat. Olvassátok figyelmesen az Eseményhorizontot, mert itt sok fontos titkot tettünk már közzé - és fogunk még publikálni a továbbiakban.
A rövidítések jelentése: j. = japán, p. = páli, sz. = szanszkrit, t. = tibeti, B. = buddhizmus, H. = hinduizmus, T. = taoizmus, Z. = zen, K. = saját kommentárjaim.

ABHIJNA - B.sz. (p. Abhinna) Egy Buddha, bodhiszattva vagy arhat természetfölötti képességei. A 6 Abhijna: 1. Riddhi (mágikus erő), 2. mennyei hallás, 3. gondolatolvasás, 4. emlékezés előző létformákra, 5. mennyei látás, 6. a vágyak és szenvedélyek kialvásának felismerése (Asrava).
K. A látás közvetlenül lélekkel történik, amikor a létező dolgokból áradó időhullámokat érzékelem. Ezen a módon tudok hallani is és mások gondolataiban olvasni. A mágikus erő azt jelenti, hogy meg tudom valósítani a szándékaimat a világ dolgaira gyakorolt hatással, de ezt nem részletezem, mert csak kellő szinten beavatottak tudhatnak róla. Az emlékezés előző és következő életeimre természetes jelenség, mivel a feltudatom össze van kapcsolva a tudatalattimmal. Tehát nem képzelem magam a tágabb énemtől elszigetelt lénynek, izolált személyiségnek. A vágyak kialvása a tudás egyik mellékhatása. Mire a lélek eljut a megvilágosodásig, már olyan sok tapasztalatot szerzett az univerzumban való vándorlása, ide-oda való megszületései során, hogy úgymond kiélte magát. Ha már minden megvolt (gazdagság, hatalom, élvezet, tudás, stb), akkor már semmi sem olyan fontos, semmi sem hiányzik, amit feltétlenül meg akarnék valósítani. Persze azért nem fullad unalomba az életem, mert mindig tudok magamnak új vágyakat, célokat és feladatokat teremteni a változatosság kedvéért. Ezeket hívják "kedvteléseknek".

ABHIRATI - B.sz. Az Öröm Birodalma. Aksobhja-Buddha Keleti paradicsoma. A buddhizmusban a mennyei és pokolbeli birodalmak nem helyek hanem tudatállapotok.
K. Ez itt pontatlan értelmezés, mert a birodalmak egyrészt valóban a tudat egyes állapotai (pszichikai valóságok), ahogy a mennyország is a lélekben jön el (Jézus), de ugyanakkor nagyonis létező, valós, fizikai világok is. Más dimenziószinteken, más bolygókon, más csillagrendszerekben találhatók, ahová az arra alkalmas lélek el tud jutni.

ACHARYA - H.B.sz. Mester, tanító. H. Tanító, aki nem csupán ismeri az Igazságot, de azt meg is valósította. A szentek nevének toldalékaként is szerepel. Pl. Sankaracsarja (Sankara). B. (p. Acarija) A szellemi tanítók két típusa: 1. A tan (dharma) mestere, 2. a rendi előírások oktatója (Upadhjaja).
K. A mestereknek sok fajtája van. A választott tevékenységüktől, munkakörüktől függően lehetnek tudósok (a tan mestere), vezetők (a rendi előírások oktatója), gyógyítók (növényekkel, varázslattal), harcosok (rendteremtő és pusztító), és még sok más is.

ADHIMATRA - H.sz. A Legfelső-felfoghatatlan; az abszolútum (Brahman).
K. A Brahman kifejezés a Teremtőre vonatkozik, az okforrásra, mint legfelső létezőre. Ő valóban abszolút létező, s az Ő teremtménye, fia Brahma, a téridő univerzum teremtője, istene.

ADITI - H.sz. 1. végtelen Űr, végtelen tudat. 2. a Napistenek anyja (nőnemű: Aditi).
K. A Napistenek (csillagdémonok, lokális fenntartó térszeránok) anyja a Nagy Anya okforrás, mivel térszeránokat a végtelenbe nyúló káoszban, a két Teremtő okforrás hullámterében kell készíteni. Ezeket Brahma másolja önmagából.

ADITJA - H.sz. Nap vagy Napisten. A Védákban Savitri és Surjaként is előfordul.
K. Pontosabb és értelmesebb lenne magyarosan Atyának írni, mivel az Aditja kiejtve: Adtyja. A Teremtő okforrás, mint legfelsőbb Atya első másolata Brahma, a Mindenható Atya, akinek egyik másolata a Napban működő térszerán, a helyi fenntartó Atya. Ők mind egyek információsan, csak térben és időben más helyeken vannak.

AGNI - H.sz. Tűz; a hinduizmus legősibb és legszentebb jelképe. A Védák egyik istenségének neve.
K. Ez a Teremtő tachion kúp (tűz) alakú geometriája. További részletek olvashatók róla: A teremtési tartományok című írásban a 2001-es év anyagai között.

AKASHA - H.B.sz. A mindeneket betöltő tér. H. Az éter, az 5 elem közül a legszubtilisabb, a hang hordozója. B. (p. Akasa) Tér, Űr. Két fajtája: 1. A testiség által határolt, 2. a határtalan tér.
K. Az éter a téridő hullámterét betöltő teljes háttérzaj, információs tér. Mindent kitölt leárnyékolhatatlanul. Mindenhol ott van, és valóban hordozza a hangot, azaz az információt minden eseményről a hullámainak longitudinális modulációiban. Azért beszélnek arról, hogy két fajtája van, mert a mindentudást tartalmazó világéter mellett létezik egy másfajta akasha is, az istenek által működtetett adatbank, a számukra fontos információk tárolója. Ebből sokkal könnyebb (megfelelő hozzáférés esetén) adatokat letölteni, mint a világéterből, a tárolás fizikai módja miatt. Az éter tehát lényegében a tényleges mindentudást őrzi, míg az akasha, mint könyvtár az istenek számára fontos információkat. További részletek olvashatók a témáról: Az univerzum nagy könyvtára: az akasha című írásban a 2002-es év anyagai között.

AKSÓBHYA - B.Z.sz. A Megingathatatlan. Az öt Dzsáni-Buddha egyike, a Kelet Paradicsom (Abhirati) Ura.
K. Az öt Dzsáni-Buddha nem más, mint a térszerán öt forráspontja, az öt Atya, akik a kvintesszenciát keltik. Az egyes paradicsomaik a párhuzamos univerzumok.

AKU-BJÖDÖ - Z.j. Hamis-azonosság. A zen tanítása szerint a mindenek azonosságának tapasztalása (Bjodo) nem a végcél (megvilágosodás) elérésének bizonysága, hanem átmeneti állapot, amely megelőzi a tökéletes megvilágosodást. Aki a mindenekkel-való-azonosságot tapasztalva megáll, az aku-bjodo hibájába esik.
K. A mindenek azonossága abból a tényből fakad, hogy minden egyből lett. Egy pontnyi időforrásból és ezért egységes. A tökéletes megvilágosodáshoz azonban azzal is tisztába kell jönni, hogy a létezésben összesen 10 eredeti okforrás található, akik együtt keltik a teremtés káprázatát, de nem egyformán. Szóval a dolgok jóval bonyolultabbak annál, mint azt a legegyszerűsítő vallási magyarázatok próbálják bemesélni az embereknek.

AKUSHU-KU - Z.j. Félreértett tanítás, nevezetesen az Üresség (j.ku; sz. shunjata) tanának hamis értelmezése. Az Üresség ugyanis nem semmi, hanem ellenkezőleg minden létezés alapja. A Mahaprajnaparamita-Hridaja-Szutra (j. Maka Hannjaharamita Singjo) szerint: Az alak nem más, mint üresség, az üresség nem más, mint alak.
K. Ehhez csak annyit fűznék hozzá, hogy érdemes elolvasni a: Felületes teremtés tartalom nélkül című írást a 2001-es év anyagai között.

ALAJA-VIDZSNYÁNA - B.Z.sz. Megőrző tudat, a jógacsára iskola központi fogalma. Minden létező alapját képező tudat, a mindenség esszenciája.
K. Ez az Isten (Teremtő okforrás) tudata, aki létezteti az univerzum Istenének, Brahmának a tudatát, aki a téresszenciát kelti.

AMITÁBHA - B.Z.sz. Mérhetetlen Fény a Mahájána legnépszerűbb (Dzsani) Buddhája. A Nyugati Paradicsom Sukhavati ura. (Vö.: Amitájus)
K. A Mérhetetlen Fény Brahmára utal, mivel a térszerán folyamatosan árasztja magából a másolati rendszereket, amik fénysebességgel áradnak belőle. Úgy néz ki, mint valami csillagszóró, amiből sziporkáznak a fénykvantumok szerteszét. Ő tényleg a fények forrása, keltője.

AMOGHASZIDDHI - B.Z.sz. A Célját maradéktalanul megvalósító. Az 5 transzcendens Buddha egyike. Földi vetülete Maitréja.
K. A térszeránt alkotó források célja az univerzum fenntartása, vagyis a téridő keltése. A magából szült rendszereket irányítja, gondoskodik róluk és begyűjti az általuk szerzett információkat. Így Ő tud a legtöbbet a rendszeréről, tehát megvilágosodott a saját teremtésével kapcsolatban.

ANAHATA-SHABDA - H.sz. Hangtalan-hang, amely csupán a meditáció bizonyos stádiumában észlelhető.
K. Ez a lelki hallás jelensége. Nem csak meditációban, hanem félálomban, révülés közben is előfordul, amikor valamiért bekapcsol a lélek érzékelőrendszere, azaz a testi füllel nem hallható rezgések is tudatosulnak az elmében. Ilyenkor lehet hallani a szellemeket vagy más hangokat.

ANNAPURNA - H.sz. Táplálékot-adó; 1. Az Isteni Anya neve, aki a társistennőivel együtt uralkodik Kashiban. A második istennő neve: Vishvanatha. 2. Hegység neve Nepálban.
K. A Nagy Anya a hullámterével táplálja, tartja fenn a térszeránt, aki csak ebben tud megmaradni.

ANTARATMAN - H.sz. A rejtett, belső egó, az isteni szikra.
K. Ez a tudatalatti, vagyis a lélek tágabb énje, aki az egyes testetöltések során fejlesztett személyiségek összessége. Azért hívják isteni szikrának, mert ez meg részét képezi a teremtőjének, egy felsőbb szintű létező istenségnek, aki meg a Mindenhatónak képezi részét. A szikra kifejezés az időforrást is jelenti: pontnyi fényecskét, fénymagot. Az Isten azért teremtette az embert (és minden mást is) a maga hasonlatosságára, mert önmagából másolta az összes dolgokat, tehát minden létező dologban az okforrás másolati képei (szikrái) találhatók. Hasonlók hozzá, de nem azonosak vele.

ANUSHAJA - B.sz. (p. Anusaja): Hajlam; A buddhizmus 6 fajtáját különbözteti meg; 1. Kama (érzéki vágy), 2. Drishti (undor), 3. Vichikitsa (ellenkezés), 4. Mana (kételkedés), 5. Bhava (létszomj), 6. avidzsá (nem-tudás).
K. Az ember hajlamait a környezete alakítja ki. Az érzéki vágyaink az élvezet utáni természetes vágyakozásból fakadnak, mivel az Isten is azért teremt, hogy legyen mivel foglalkoznia, legyen mit élveznie. Ha nem élvezné a teremtést, akkor nem csinálná. Az undor abból fakad, hogy a teremtésben folyamatosan létrejönnek rossz dolgok is, amik nem tetszenek, nem szépek, nem jók, kerülendők, stb. A vágy vonzódás a tárgyához, az undor távolságtartás a nem tetsző dolgoktól. Az ellenkezés az egó működésének és a szabad akarat illúziójának következménye. Mivel a világ ellentmondásos, minden nézőpontjából másnak látszik, ezért a szemlélők sosem értenek egyet. Mást akarnak, mert más a jó a számukra. A kételkedés a világ változásainak és a dolgok bizonytalanságának a következménye. Az egó szereti a biztos pontokat, amikbe kapaszkodhat, a teremtésben azonban csak az Isten számít biztos pontnak, de Ő meg nem kapaszkodik semmibe, vagyis "lebeg" önmagában. Az ebből fakadó következmények mindig elbizonytalanítják az elmét, mert a megnyilvánulások világában semmi sem lehet abszolút biztos. A létszomj a minden létezőre jellemző közös tulajdonság: élni akarás. A teremtésben csak élni akaró lények vannak, mivel akik nem akarnak élni, azok meghalnak, megszűnnek létezni, tehát folyamatosan leszelektálódnak a rendszerből. A nem-tudás a létezés információtlanságának következménye. Ezzel kapcsolatban érdemes elolvasni: Az információs elzajosodás című írást a 2002-es év anyagai között.

ANUSSATI - B.p. Szemlélődés. A hinajána szutrákban ismertetett gyakorlatok, amelyek a 3 mérget (mohóság, gyűlölködés és elvakultság) közömbösítik. A szemlélődés 6 tárgya: 1. A Buddha, 2. Dharma, 3. Sangha, 4. Shila (erkölcsi előírások), 5. Dana (adakozás), 6. Deva (istenségek).
K. Ahhoz, hogy a lelkünket információsan mérgező dolgoktól megszabadulhassunk, arra kell irányítanunk a figyelmünket, amit elérni, megteremteni szeretnénk. Ilyen a megvilágosodott személye (a példakép), a törvény (ahogy a teremtés működik), a közösség (ami éltet), az erkölcs (ami a másokhoz való helyes viszonyulásban segít), az adakozás (a megszabadulás a nem létfontosságú, figyelem elvonó javaktól) és az istenségek (a felettes létezők, mint szülők és tanítók).

ANUTTARA-SAMJAKSAMBODHI - B.sz. Tökéletes Megvilágosodás. (Vö.: Samjak-Sambuddha)
K. Akkor vagyok tökéletesen megvilágosodva, amikor én, az Isten azon a lelken keresztül szemlélem a teremtésemet, amelyikben az a személyiség programom fut, amelyik feladta az emberi identitását azért, hogy megvilágosodhasson és ezért egyesült velem információsan.

APARA-VAIRAGJA - H.sz. A lemondás kezdeti fokozata; a megtisztulás, nyugalom és magány áhítása.
K. A megtisztulásnak három alapvető formája van. 1. Információs: a szellem kitisztítása, a fölösleges dolgok kitakarítása a lélekből. 2. Energetikai: az aura letisztítása a disszonáns rezgésektől, az aura rétegeinek és csakráinak optimalizálása, az életerő központok feltöltése. 3. Anyagi: a test megtisztítása fürdéssel. A nyugalom ahhoz kell, hogy nyugodtan lehessen koncentrálni a fontos dolgokra (az önmegismerésre). A magány azért fontos, hogy mások a saját tisztátalan gondolataikkal, szavaikkal és tetteikkel ne tudjanak megzavarni, beszennyezni. Ne akadályozhassák meg a folyamatot.

APARIGRAHA - H.sz. Nem birtoklás, nem kívánás. A raja-jóga 5 erényének első foka (Jama). A továbbiak: 2. Satja (őszinteség), 3. Ahimsa (nem-ártás), 4. Asteja (nem-lopás), 5. Brachmacsarja (önmegtartóztatás). Vö.: Mahavrata.
K. A birtoklási vágy abból a felismerésből fakad, hogy ha fontos dolgokkal rendelkezünk, akkor mi magunk is fontosak leszünk mások számára és ezért a számunkra kedvező viszonyulásra fognak kényszerülni. Aki fél attól, hogy senkinek sem fontos a léte, és ezért értelmetlenné válhat az élete, az akar birtokolni. Kapaszkodik a javaiba, hogy általuk kapaszkodhasson a világ illúzióiba is. Az őszinteség csak a birtoklási vágy megszűntetése után érhető el. Ha nincs semmim, nincs vesztenivalóm sem, tehát nem kell a különféle fontos érdekeim miatt hazudoznom, manipulálnom és mellébeszélnem. Nyugodtan lehetek őszinte is, kimondhatom az igazat akkor is, ha ez másoknak nem tetszik, mert nem vagyok zsarolható, fenyegethető. Az őszinteség az illúziók világában gyakorlatilag elviselhetetlen mások számára, ezért nagyon óvatosan kell bánni a kinyilvánításával. A nem-ártás legjobb módja a magányos visszavonultság, mert az ellentmondásos világban gyakorlatilag lehetetlen úgy manőverezni, s pláne őszintének lenni, hogy azzal ne ártsunk másoknak. A társadalmi életnek szerves része, mondhatni lényege a konfliktus, a másoknak való ártás és ennek elszenvedése. A nem-lopásra ugyanez vonatkozik. Mindezen dolgok megvalósításához pedig önmegtartóztatásra van szükség: információsan (tudat kiürítése, a külvilág híreinek nem figyelése), energetikailag (az aurát megterhelő folyamatok kerülése) és anyagilag (böjtölés, visszafogott étrend).

APAJA - B.sz. Kedvezőtlen létforma. A 4 rossz születés (Gati): 1. Pokol (Naraka), 2. Szenvedő lelkek világa (Preta-loka), 3. Állatvilág (Tirjak), 4. Titánok (Asura).
K. A megvilágosodára törekvő lélek számára minden olyan létforma, reinkarnáció kedvezőtlen, amelyben nincs lehetősége visszavonultan élni, időt szánni az önmegismerésre és a tanulásra, gyakorlásra, távol maradni a konfliktusoktól és a többi lélektől. A Föld azért számít pokoli helynek, mert az emberi társadalom nem teszi lehetővé (kevés kivételtől eltekintve) a megvilágosodáshoz kedvező tiszta és nyugodt életet. Az ide születő lelkek elsöprő többsége éppen ezért nem is megvilágosodni jön, hanem a karmáját ledolgozni és új bajokat csinálni magának. Amíg ezek a körülmények nem változnak meg, addig kevés Buddha lesz a Földön és az emberek többsége tudatlanul hal meg, reménytelenül beleragadva a szamszára illúzióiba.

APRATISHTHITA-NIRVÁNA - B.sz. Aktív kialvás. A mahajána, a bodhiszattva ideálja lemond a végső kialvásról és újraszületést vállal a szenvedő lények üdve érdekében.
K. Az aktív kialvás nem kialvás. A parázs bármikor elszabadulhat és újra fellángolhat a tűz ha tápot kap. Ideálnak szép ez a hozzáállás, de az ilyen újraszülető lelkek csak bajba keverik magukat és másokat is a segítőkészségükkel. Mindez azt mutatja, hogy még nem készültek fel lélekben a nirvánára, tehát nem érték el a tökéletes megvilágosodást. Akkor érted el a legvégső célt, ha már nem buzog benned a vágy, hogy segíts másokon, mivel tudod, hogy nincsenek mások. Csak én vagyok, minden megnyilvánulásomban. Ha eljutok a nirvánába, akkor segítettem magamon. Ennél többet nem kell tennem magamért.

ARADHANA - H.sz. 1. Isten iránti odaadó szeretet. 2. Imádság; az istenség nevének ismételgetése.
K. Az Istent pontosan annyira lehet szeretni, mint amennyire utálni, hisz benne minden tulajdonság megvan, meg az ellenkezője is. Az igazi szeretet önmagam odaadása, mivel nincs másom. S mivel én Ő vagyok, ezért magam adom magamnak. Az Isten nevét ismételgetni éppen ezért teljesen fölösleges és értelmetlen dolog. Pont annyi értelme van, mint önmagamat szólongatni állandóan.

ARHAT - B.Z. (p. Arahat, k. Lo-han, j. Rakan) Az Árja-marga legmagasabb fokozatát elért buddhista (hinajána) szent. Vö.: Sopadhishesha-nirvána.
K. Az ár-hat az, akiben térforrás van, mivel az áradata, kiáradó hullámtere hatos szimmetriájú. Az emberi lelkekben fényforrás van, ezért őket ár-nyolcnak kellene hívni. Az arhat szó ennek alapján a megvilágosodott isteni lelkek neve.

ARPITAMANO-BUDDHI - H.sz. Isten iránti feltétlen odaadást, bizalmat tápláló gondolkodás.
K. Csak annyira bízom az Istenben, amennyire önmagamban, mivel én vagyok Ő.

ARUPASAMADHI - B.sz.p. A 4 szférafokozat meditációban való átélése.
1. A végtelen tér szférája (akasha).
2. A végtelen megismerés szférája (vijnana).
3. Az üresség, a semmi szférája (Vö.: shunjatá).
4. A tudaton és tudattalanon túli szféra.
K. A végtelen azt jelenti, hogy nincs vége, s nem azt, hogy a végtelenségig tart. Minden létező dolog véges, viszont időben és térben folyamatosan tágul, terjed, növekszik a végtelenségig. Ez érvényes a megismerésre is. Az ürességről és a semmiről nincs mit mondani, mert beszélni csak a valamiről lehet. A tudaton és tudattalanon túli szféra átélhetetlen, mivel az átélés tudati folyamat. Kell valaki, aki átéli a dolgot, de amit átél, az benne van és ő is benne van abban, amit átél.

ARJAMAN - H.sz. 1. Az Aditjak egyike. 2. Az igazság ereje, az isteni tudat, mint hajtóerő.
K. Az Atyának sok másolata létezik a teremtésben, s mindegyik isteni tudatnak tekinthető, aki a képességei révén valóban a világ hajtóerejeként funkcionál.

ARJA-SATJA - B.sz. A Négy Nemes Igazság (p. Arija-Satta): 1. A szenvedés igazsága (Duhkha), 2. A szenvedés keletkezésének igazsága (Szamudaja), 3. A szenvedés megszüntetésének igazsága (Nirodha), 4. A szenvedés megszüntetéséhez vezető út igazsága (Ashtangika-Marga).
K. A nemes igazságok arra a felismerésre vezetődnek vissza, hogy a teremtés a létezés aszimmetriájának következménye, ami a különbözőséget és a sokszínűséget kelti. A valamilyenné válás azonban mindig hiányállapot, ami veszteséggel jár. Az Isten a teljességre (szimmetriára) törekszik, mert az a természetes állapota, ezért mindent ami ettől eltér, kellemetlen élményként (szenvedésként) fog fel. A szenvedéstől csak a nirvánában lehet megszabadulni, ami nem a nemlét állapota, hanem a puszta létezés kiegyensúlyozott, szimmetrikus pontállapota. A létező ugyanis nem tud nem létezni. Az Isten nem tud megszűnni, nem lenni tovább.

ASHTA MANGALA - B.sz. A 8 Drágaság vagy szerencsejelkép. 1. Két hal (a világuralkodó jelképe), 2. Ernyő (a királyi méltóság jelképe), 3. Kagyló (a győzelem jelképe), 4. Lótusz (a tisztaság jelképe), 5. Zászló (a vallás győzelmének jelképe), 6. Váza (nektártartó, a hosszú élet jelképe), 7. Kerék (a dharma jelképe), 8. Végtelen csomó (a végtelen lét jelképe).
K. A két hal a halak világhónapot jelképezi, ami nemrég ért véget. A világuralkodó ekkor Jézus Krisztus néven volt ismeretes. Az ernyő a védőpajzs, ami oltalmaz a veszélyektől. A kagyló a Teremtő tachion jelképe a csavarodó, kúp alakú formájával, amit megidéz. A lótusz virága az őskáosz vizében született Mindenható térszerán szimbóluma. A zászló a szelet, a téridő (levegő) hullámterének mozgását és erejét jelképezi. A váza a lélekbarion, ami az élő szellemet, mint nektárt tárolja magában. A kerék az időhurok, a körforgás szimbóluma. A végtelen csomó a kibogozhatatlanul összefonódott létezés időszálaira utal, amik valójában egyetlen szálat alkotnak: az Életfát.

ASHTA-VIMOKSHA - B.sz. A Nyolc Szabadító. Meditációs gyakorlat, amelynek 8 fokozata van:
1. Külső és belső formák felismerése.
2. Külső formák felismerése (mivel a vágy a belső formák irányában már legyőzetett).
3. A szép észlelése (annak megkívánása nélkül).
4. A térvégtelenség átélése.
5. A tudatvégtelenség átélése.
6. A semmi (nihil) átélése.
7. Az észlelésen- és nem észlelésen túli átélése.
8. Észlelés és érzelem (emóció) kialvása.
(Vö.: Nirodha-Sampatti)
K. Az egyes fokozatok a teremtés és létezés különböző jellegzetes aspektusainak, megnyilvánulásainak megismerésére utalnak, amik kapcsán meg kell világosodnia a meditálónak.

ATMA-JNANA - H.sz. Az Önvaló tudása, a valódi én felismerése.
K. Egyetlen önvaló van, Én az Isten.

ATMAN - H. Az Önvaló, az igazi én, az Abszolút Tudat, amely azonos Brahmannal. B. A buddhizmus az atmannal szemben tagadó álláspontot foglal el.
K. A buddhizmus ebben az esetben rosszul döntött, mert tagadni csak létező dolgot lehet. Az önvaló maga a létező. Ami viszont létezik, az tagadhatatlan. Vicces ellentmondás, ugye?

ATMAJAJNA - H.sz. A személyiség feláldozása, amely a sötétségből a világosságba vezet. A halhatatlanság elérésének feltétele.
K. A személyiség alatt itt azt a szeparált információs mátrixot értik a filozófusok, ami az ember lelkében, a feltudatban fut és önálló entitásnak képzeli magát a világban. Mivel azonban a személyiség folyton változik, keletkezik és megszűnik, ezért ha ezzel azonosítja magát az önvaló, akkor valóban átéli a halál illúzióját. Személyiségnek lenni tehát lényegében tudatlanságból, hibás ítélkezésből származó önbecsapás, illúzió.

AYATANA - B.sz.p. A 12 érzék-birodalom: Az 5 érzékszerv: szem, fül, orr, nyelv, test, és az ezeknek megfelelő 5 tárgy: alak, hang, szag, íz, tapintás; végül a gondolkodó szellem (Manas) és ennek tárgyai.
K. Ez itt hibás definíció, mert a 12 érzék a lélek 12 érzékszervét jelenti valójában, amik a következők (szerv, bemenet, kimenet): 1. Szem: látás, metakommunikáció. 2. Fül: hallás, alapzajkibocsátás. 3. Félkörös ívjáratok a belső fülben: gravitáció iránya. 4. Orr: szaglás és szexuális molekulák érzékelése. 5. Bőr: tapintás, hőérzet és szagkibocsátás. 6. Nyelv: ízlelés és tapintás. 7. Belső szervek érzékelése: izomzat, emésztőrendszer, belső elválasztású mirigyek, testi közérzet és ezek befolyásolása. 8. Szív: érzések és energiamezők vétele és kisugárzása. 9. Gondolkodás: telepátia és gondolatközlés. 10. Aura: környezeti hullámtér észlelése, hárítás és védelem. 11. Lélek: gravitációs hullámok közvetlen érzékelése és keltése. 12. A lélekszentély forrásrendszere: időszálon befutó és távozó megérzések a Lélekfán keresztül.

BHÁVANA - B.sz.p. Meditáció két fokozata: 1. A szellem nyugalmának kibontakozása (szamatha), 2. A tisztánlátás kibontakoztatása (Vipashjana).
K. Ahhoz, hogy az ember tisztán láthasson, elsősorban nyugalomra van szüksége, hogy a szellemének belső vibrálásai ne vonhassák el a figyelmét a látásra való koncentrálásról. Mindkét fokozatot ezért rendszeresen gyakorolni kell. A tisztánlátás nem csupán lélekkel való látást jelent, hanem tiszta felfogóképességet és gondolkodást is. Ezek együttesen kellenek a tiszta tudat megvalósításához. Tiszta tudatú az, aki tisztában van a valódi helyzetével a világban, egyrészt mert tisztán látja maga körül a dolgokat, másrészt mert tisztán végig tudja gondolni a dolgokat.

BINDU - H.sz. Pont, a megnyilvánulatlan univerzum szimbóluma. A tantrizmusban a spermát jelenti.
K. A Bindu azt jelenti: kettő-csinál. Ez a megnyilvánulás szimbóluma, mert a két pont egymás számára létezik. A megnyilvánulatlan a Mandu. Azért mondják az univerzum szimbólumának, mert az universus azt jelenti, önmagába visszaforduló. A pont topológiailag ugyanilyen felület: tórusz. Bővebben lásd: A Bindu forgása című írásban a 2004-es év anyagai között.

BODHISZATTVA - B.Z.sz. Megvilágosodás-lény; a Mahajana ideálja. Olyan törekvő ember, aki az erények (paramita) felhalmozása révén a Nirvánát megvalósítja, de annak üdvéről lemond. Önként vállalja az újraszületéseket, mindaddig, míg minden szenvedő segítségével eléri a megszabadulást. Mindenkori cselekvéseit meghatározza a karuna (részvét) és a prajna (bölcsesség).
K. Aki megvalósítja a Nirvánát, az benne van, tehát nem tud lemondani az üdvéről. A Nirvána nem olyan dolog, amit birtokolni lehet, mint valami tárgyat. Akik közel jutottak a Nirvánához és lehetőségük van rá, hogy elérjék, de visszariadnak tőle, azok szoktak visszatérni és újraszületni. Mivel a teremtés sosem ér véget, mindig lesz szenvedés és olyan lelkek, akik megszabadításra szorulnak. Tehát nekik segíteni sziszifuszi munka. A részvétnek és bölcsességnek nem kell szükségképpen együtt járnia a cselekvéssel. Sőt, általában az a tapasztalat, hogy a bölcsek nem cselekszenek, inkább távol tartják magukat a világ eseményeibe való beavatkozástól.

BODHISZATTVA-SHILA - B.sz. A Bodhiszattva megtartására vonatkozó erkölcsi előírások, amelyek betartása a buddhista rendtagok számára kötelező, de a világiak részére is ajánlott. Felsorolásuk megtalálható a Brahmajala-szutrában. Az 58 előírás közül a leglényegesebb a 10 tilalom: 1. Ölés, 2. Lopás, 3. Erkölcstelenség, 4. Hazugság, 5. Bódulat, 6. Rágalmazás, 7. Kérkedés, 8. Irigység, 9. Gyűlölködés, 10. A Három Drágaság (Triratna) becsmérlése.
K. A bölcs tudja, hogy minden cselekedet megítélése szubjektív döntés, ezért valójában nem lehet elkerülni a hibákat és bűnöket. Az erkölcsi előírások olyan dolgok, amiket célszerű követni, de betartani valójában lehetetlen őket. Ha nem így lenne, semmi szükség nem volna rá, hogy a megvilágosodást követően a lélek távozzon a Nirvánába, mert boldogan és hibátlanul élhetne a világban, szenvedés nélkül. A Nirvána valójában az egyetlen megoldás az erkölcstelenségek elkerülésére. Az előírások betartásának valódi célja tehát nem az erkölcsös élet, hanem a lélek nyugalmának megvalósítása, ami az erkölcsösség látszatának mellékhatásaként jelentkezik.

BRAHMA - H.sz. A Trimurti első istensége, az univerzum teremtője. Kezdetben ugyanolyan tiszteletnek örvendett, mint a háromság másik két istensége. A mai Indiában azonban a brahmanizmus háttérbe szorul a vaishnavizmus, shaivaizmus és a shaktizmus mögött.
K. Brahma a térszerán, az univerzum teremtője. Visnu és Siva is azonos Brahmával, csak ők más aspektusait, tulajdonságait testesítik meg a hívők számára. A brahmanizmus háttérbe szorulása arról árulkodik, hogy a világ hanyatlik, mert a teremtésről áthelyeződik a hangsúly a meglévő dolgok megtartására (ragaszkodás) és a pusztításra (lebontás).

BRAHMACHARJA - H.B.sz. Önmegtartóztatás. H. 1. A Raja-jóga első fokozata 5 erényének egyike, 2. Felavatás, a szerzetes első fogadalomtétele, 3. A tanulás életszakasza. B. (p. Brahmacarija): 1. A buddhista erkölcsi előírásoknak (Shila) megfelelő életvitel, 2. A szerzetes magatartása, kötelező, mindenre kiterjedő viselkedése.
K. Az önmegtartóztatás fő célja az, hogy az ember távol tartsa magát a környezetétől. Minden viszonyulás, kapcsolat másokkal magában hordja a konfliktusok, hibák és bűnök elkövetésének lehetőségét, amik akadályozzák a lelki nyugalom megvalósítását és a tanulást, végsősoron a megvilágosodást. Az önmegtartóztatás egyben lehetőséget ad a léleknek az önfegyelem gyakorlására is, ami végül elvezet az önuralomhoz.

BRAHMALOKA - H.sz. Mennyei létsík, ahová a szellemileg fejlett kerül halála után.
K. A Brahma-hely mennyei léttér, tehát nem síkszerű kiterjedésről van szó. Ezen a helyen létezik, él a teremtő Isten, a térszerán. Szűkebb értelemben csak egy ilyen hely van az univerzumban, a világtojás közepén. Tágabb értelemben Brahma helyének tekinthetünk minden lokális megtartói székhelyet. A hozzánk legközelebbi ilyen székhely a Napisten Aranyvárosa.

BRAHMANASPATI - H.sz. Brahma jelzője: A szóval létrehozó, kiáltással teremtő.
K. A szó és kiáltás a levegőben terjed. A téridő Brahma hullámtere, amit régen Levegőnek is hívtak. Az ebben terjedő sűrűségmodulációk a "szavak", információt tartalmazó longitudinális változások.

BRAHMANDA - H.sz. Brahma tojása; a jelenségek világa.
K. Brahma tojása a világtojás, más néven az univerzum ellipszoid (közel gömb) alakú téridő buboréka, amiben minden általa teremtett jelenség, teremtmény létezik.

BRÁHMATEJA - H.sz. Brahma hatalma és dicsősége, az isteni tűz.
K. Ez az isteni tűz a térszeránban körbemásolódó tachionokat jelenti.

BRÁHMAVID-VARISHTHA - H.sz. Az Isten-látása megvalósítója.
K. Brahmát közvetlenül látni szinte lehetetlen, annyira messzire van tőlünk, sok milliárd fényévre az univerzumban. Ráadásul annyira szigorúan vigyázzák a testőr istenségei, hogy néhány kilométernél jobban meg sem lehet közelíteni még akkor sem, ha egyáltalán megengedik, hogy valaki odáig eljusson. Egy energiakvantumot több kilométerről viszont nem lehet látni, még lélekkel sem, legfeljebb érezni a hullámterének sodrását. Éppen ezért a gyakorlatban az Isten-látása alatt azt értik a bölcsek, hogy valamelyik másolatát látta az illető. Brahma rengeteg közvetlen megvalósítót, másolati istent készít magából, amik ugyanolyanok, mint ő, tudásukban és képességeikben, és az a dolguk, hogy a nevében, helyette intézkedjenek, szerte az univerzumában. A lokális megtartók is ilyen másolatok. Jézus (Isa) testében egy ilyen megvalósító istenség járt régen a Földön, ezért hívták az Atya Fiának. Aki látta őt, az látta az Atyát is, mert ugyanúgy néz ki fizikailag a lelke és centrális forrásrendszere.

BRÁHMA-VIHÁRA - B.sz.p. Isteni állapotban való időzés. Négy fokozata: 1. Határtalan szeretet (maitri), 2. Határtalan részvét (karuna), 3. Határtalan öröm (mudita), 4. Határtalan közömbösség (upeksha).
K. A szeretet annak az átélése, hogy minden úgy van jól, ahogy éppen van, tehát elfogadható. A részvét annak a felismerése, hogy a szeretet ellenére sokak számára mégis milyen rossz élmény az élet, a szenvedések miatt. Az öröm annak az átérzése, hogy az van, aminek éppen lennie kell, vagyis a vágyak beteljesülnek, a szándékok megvalósulnak, a célok eléretnek. A közömbösség annak a kinyilvánítása, hogy ha minden rendben van, akkor semmit sem kell tenni. Az ember kiegyensúlyozott, nyugodt, békés és passzív.

BUDDHA - B.Z.sz.p. Felébredett. 1. Olyan ember, aki a létforgatagból (samsára) szabadulva a tökéletes megvilágosodást (Nirvána) elérte. E Buddhák 2 fajtája: Pratjeka-Buddha, aki a Dharmat nem hirdeti és a Samjak-Sambuddha, aki a lények üdvére az általa felfedezett igazságot kihirdeti.
K. A Buddha az a lélek, aki tud. Ismeri a teremtés törvényeit, tisztában van a saját helyzetével, származásával és céljával, valamint átlátja a környezetét. Ráébredt arra, hogy ő az Isten egyik szemlélőpontja és készen áll a visszaolvadásra az alkotójába. A tökéletes megvilágosodást ember soha nem érheti el, mert amikor eléri, már nem nevezhető embernek, hisz eggyé vált az Istennel. Ezért csak egyetlen megvilágosodott volt, van és lesz: az Isten. Éppen ezért a megvilágosodott emberek csak tökéletlenek lehetnek egész életükben.

BUDDHAKULA - B.sz. Buddha-család, a szambhogakája 5 alapvető kvalitása, amelyek az 5 Tathagata mandalájában bontakoznak ki, mint bölcsesség (prajna) aspektusok. Az 5 család urai: Vairocsana, Aksóbhja, Ratnaszambhava, Amitábha, Amoghasziddhi.
K. Ők az öt Atya a térszeránban.

CHAITJA-PURUSHA - H.sz. A Sánkhja filozófia szerint az univerzum a világlélek (Purusha) és a természet (Prakriti) egyesüléséből született. A világlélek és az egyéni lélek együtt alkotják.
K. A világlélek a térszerán által maga köré keltett isteni lélekbarion, azaz hardveres periféria, a természet pedig a létezés hullámtere és a teremtés alaptörvényei, amik szabályozzák a létezők közti kölcsönhatásokat. Az egyéni lélek az isteni lélek másolata, ami osztódással vagy bimbózással jön létre belőle.

CH'I - 1. Levegő, gőz, lehelet, energia. 2. Temperamentum, atmoszféra. A taoizmus és a kínai orvoslás központi fogalma.
K. A csi a téridő csavarodó hullámtere, ezért fordítják Levegőnek és gőznek (víz a levegőben, mert Víz típusú), illetve leheletnek (kiáradó levegő) és energiának (térerő). A kínai orvoslásban az emberi testben áramló különféle energiákat értik csi alatt.

CHINTAMANI - H.B.sz. H. 1. Varázskő, amely birtoklója minden kívánságát teljesíti. 2. Istenségnév. 3. A szanszkrit irodalom több művében előforduló fejezetcím. B. 1. Kívánságot teljesítő drágakő. Az ábrázoláson a Szélparipa szerencsejelkép hátán látható a Chintamani. 2. Kshitigarbha, Avalokitesvara, Ratnaszambhava (valamint több Buddha és Bodhiszattva) attributuma. 3. A Szabad Szellem szimbóluma.
K. A varázskő és drágakő a gyémántot jelenti, ami a térszerán szimbóluma. A minden kívánságot teljesítő, valóra váltó teremtőgéphez valóban térszeránra van szükség. A Szélparipa szintén a térszerán egyik ábrázolási formája, ahogy még több tucat egyéb módon is ábrázolják a világ vallásai az Istent. Azért hívják Szabad Szellemnek, mert a transzcendens hullámtere mindenen szabadon áthatol, mindent betölt, átjár, mindenhol jelen van az univerzumban.

CHÖD - B.t. Levágni. Phadma Sangje tanítása, amelyben a Prajnaparamita tanok keverednek sámánisztikus elemekkel. Központi gondolata: a téves énelképzelés levágása.
K. A levágás a valóságban pontosan az ellenkezőjét jelenti. A téves énelképzelés azáltal szűnik meg, hogy az ember a személyiségének információs mátrixát összekapcsolja a felettes énjének mátrixával, ami összekapcsolódik az Isten mátrixával és egyetlen összefüggő rendszert alkotnak.

CSAKRA - H.B.sz. Kerék, kör. 1. A hinduizmusban a szertartásokban résztvevők, az istentiszteletek látogatóinak köre. 2. A finomanyagi energia (Prana, Kundalini) központjai az ember asztráltestében. A 7 csakrát a hátgerincben futó csatorna (Sushumna) köti össze, amely mellett még két fontos prána-vezeték (Nadi), a bal oldali Ida és a jobb oldali Pingala közvetíti a szubtilis energiát.
K. Az emberi testnek nem 7 fő csakrája van, hanem 6 pár főcsakrája, lásd: A paratudományok pongyolaságai című írásban a 2002-es év anyagai között.

DASHABALA - B.sz. (p. Dasabala) Tíz Erő. Egy Buddha képességei. 1. Mindentudás, amely vonatkozik 2. a cselekedetek következményeire, 3. a lények alacsony- és magasrendű tevékenységére, 4. gondolkodására és hajlamaira, 5. az univerzum alkotóelemeire, 6. a sors (jövő és múlt) ismeretére, 7. a jó és rossz gyökerére, 8. a szemlélődés és elmélyedés mikéntjére (Samadhi), a megszabadulásra, felismerésre, megvilágosodásra (Dhjana, Bodhi), 9. a halálra és újraszületésre, 10. minden akadály legyőzésére (Asrava).
K. A mindentudás közvetlen hozzáférési jog az akashához. Ebben szinte minden kérdésre megtalálható a létező legjobb válasz, feltéve, hogy helyesen tud kérdezni az ember. Ez a Buddha képesség a szó szoros értelmében nem tekinthető erőnek, mert nem ad megvalósító képességet, csak lehetőséget arra, hogy hozzájusson ahhoz a tudáshoz, amivel nekiláthat megvalósítani a szándékait.

DHJANI-BUDDHA - B.sz. 1. Az egyetlen Buddha-princípium manifesztációi. 2. A megvilágosuló tudat különböző aspektusai. 3. Az 5 transzcendens Buddha: 1. Amitabha: Nyugat, 2. Amoghasziddhi: Észak, 3. Aksóbhja: Kelet, 4. Ratnaszambhava: Dél, 5. Vairocsana: Központ.
K. Az egyetlen Buddha-princípium a Teremtő Atya, a manifesztációi a térszeránban körbemásolódó Atyák.

DIVJA-JYOTISH - H.sz. Mennyei Fény. 1. A meditáció során előforduló jelenség. 2. A halál pillanatának bardoja során jelentkező fény.
K. A Mennyei Fény a lélek által észlelt látvány következménye. A gravitációs hullámokat látni olyan élmény, mintha minden világítana. A meditáció és a test halála során szoktak az emberek általában így érzékelni.

DORJE - H.B.t. (sz. Vajra) Kövek ura, Villám- vagy Gyémántjogar. Ábrázolás: 1. Ötágú a központi tengelyt körülvevő négy ág az Ürességből (súnjatá) emanálódó 5 Dhjani-Buddha jelképezői. 2. Nyolcágú, amelynek alapja a 8 Dhjani-Buddha és az Adi-Buddha. Eredetileg a hindu Indra fegyvere. A Vadzsrajánában az elpusztíthatatlan gyémántként a Végső Valóság jelképe. A tibeti buddhizmusban a Bodhi férfi aspektusa, az Upaja (módszer) kifejezője. Az oltárcsengő női aspektusként a Bölcsesség (Prajna) szimbóluma.
K. A Dorje a térszerán szobra, geometriai modellje: egy vagy két oktaéder, gyémánt alakzat. Azért elpusztíthatatlan, mert a téridőn kívül is képes megmaradni. Ugyanakkor nem abszolút elpusztíthatatlan, mert vannak hatások, amik a térszeránt is képesek lebontani, illetve nem tekinthető a Végső Valóságnak, mert az az okforrás, Aki csinálta a térszeránokat.

DYAUS - H.sz. A gondolkodás hármas világa és három mennyországa. A Rishik szerint a világot számos sík alkotja, amelyek három régióra tagozódnak. A gondolkodás hármas világa: 1. tiszta sugárzás, 2. tiszta gondolkodás, 3. tiszta lelkiállapot.
K. A világot számos tér alkotja, melyek sok régióra tagozódnak. Az más kérdés, hogy filozófiailag rengetegféle felosztást lehet létrehozni a dolog magyarázatának megkönnyítésére (modellezés).

HIRANJAGARBHA - H.sz. Aranytojás. A Rigvéda szerint a Kezdet, minden lény egyetlen istene, menny és föld fenntartója, az istenségek ura. Manu Brahmával azonosítja.
K. Az Aranytojás az okforrásnak, a Bindunak felel meg, de a hasonlóság miatt így hívják egyesek Brahmát és a Napistent is.

HIRANJAPARAKOSHA - H.sz. Aranyburok, Brahma teste.
K. Az Aranyburok az a ragyogó, világító hullámtéri rendszer, ami a térszeránokat auraszerűen körülveszi.

HUN - Lehelet-lélek, az ember két lelke közül az egyik, a második a test-lélek (P'o). Egészség és élet e két lélek harmónikus együttműködésétől függ. Hun és P'o elválásakor áll be a halál.
K. A Hun a lélek 5D-s elektronja, a szentély, más néven a tudatalatti. A P'o a lélek 4D-s protonja, a feltudat. A kettő együtt létezik, egymást léteztetik, ezért nem tudnak külön létezni egymástól. A halál akkor áll be, ha ez a rendszer (lélekbarion) leválasztja az időszálait a fizikai és asztráltestről.

JIN JANG - A tao vagy a Legfelső Valóság (T'ai-chi) poláris manifesztációi. Konkrét megnyilvánulásuk a Menny és a Föld. Keveredésükből keletkezett az 5 elem (Wu-hsing), amelyek a 10000 dolog (Wan-wu) alapját képezik.
K. A polaritás vagy dualitás a létezés alapja és előfeltétele. Ahhoz, hogy valami létezhessen, szükség van valakire, aki számára létezik. Egy dolog tehát önmagában nem létezik, csak van. A jin és jang így a két okforrást jelenti elsődleges értelmében, akik a Bindut alkotják.

JUGA - H.sz. Világkorszak, amelyeket Virradat (Sandhja) előz meg és Alkonyat (Sandhjansha) követ. A 4 Juga:
1. Krita- vagy Satja-juga (1 728 000 év)
2. Treta-juga (1 296 000 év)
3. Dvarapa-juga (864 000 év)
4. Kali-juga (432 000 év)
Egy Maha-juga: 12 000 istenév, azaz 4 320 000 év.
Egy Kalpa: 2000 Maha-juga, azaz Brahma 1 napja és éjszakája 8 640 000 000 év.
K. A Virradat a téridő kiáradása és az univerzum buborékának felfúvódása a működési méretére. A Világkorszak a rendszer működése, bonyolódása, míg az Alkonyat az Isten által keltett térszünet, amikor kikapcsolja a téridőt (térosztással) és ennek hatására fénysebességgel kiterjedve, gömb alakban megszűnik körülötte az egész univerzum. A folyamat gondosan szabályozott és egy Kalpa egy ilyen ciklusnak felel meg.

KALPA - H.B.Z. Világciklus. H. Brahma egy nappala és éjszakája, amely a védai iratok szerint 8,64 milliárd földi évig tart. B.Z. (p. Kappa) Végtelen hosszú időtartam, a buddhista időszámítás alapja, amelynek 4 szakasza van: keletkezés, fennállás, hanyatlás, káosz.
K. A legújabb csillagászati kutatási eredmények szerint az univerzum geometriailag hasonlít egy dodekaéderhez és az átmérője 60-70 milliárd fényév között van. Ebből következően a rendszer sugara 30-35 milliárd fényév. Ha Brahma 8,64 milliárd évente csinál egy teremtési ciklust, akkor a rendszerben egyszerre 3,5-4 darab, egymástól térszünettel szeparált zóna (ciklus) létezik, amik koncentrikus gömbhéjak formájában kifelé terjednek a világtojás határáig.

KYABDRO - B. Menedékkeresés. A tibeti buddhizmus minden iskolájában gyakorolt szertartás, amely a Buddha-dharmához való csatlakozás előfeltétele. A hinajána és mahájána szerint a menedék 3 tárgya: Buddha, dharma, sangha, a Három Drágaság. A Vadzsrajána a felsoroltakat kiegészíti további 3 menedékkel: a láma, a személyes védőistenség (jidam) és a szellemi erő (dakini).
K. A menedék keresése és kérése az a folyamat, amikor az ember felismeri, hogy a világ tele van szenvedéssel és gonddal, amikkel nem lehet egyedül megküzdeni. Ekkor, kellő tudás híján keresni kezd egy oltalmazót, aki megvédi őt ezektől a bajoktól. Ezek lehetnek a megvilágosodottak (vezető), a törvény (tudás) és a közösség (tanítványok), de mindez csupán átmeneti megoldást jelent, mert igazi biztonságot egyedül a Nirvána elérése jelenthet a lélek számára. A menedék fő célja tehát az, hogy időt és lehetőséget adjon az embernek megnyugodni, átgondolni az életét és elszánni magát a megvilágosodáshoz vezető útra.

MERU - H.B.sz. vagy Sumeru: Világhegy. Az indiai kozmológia szerint a világmindenség centruma, az istenségek otthona. H. A Meru csúcsán ered a mennyei Ganga, és itt van Brahma négyszögletű aranyvárosa. Alatta következik Krisna és Visnu mennyei otthona. A hegy lábánál a 7 alacsonyabbrendű világ helyezkedik el. B. A buddhista kozmogónia szerint a Meru az univerzum tengelye, amelyet a világtengerek és kontinensek öveznek. A hegy alatt van a poklok és a szenvedő lelkek (préta) világa. A Meru fölött helyezkedik el a dévák és a tiszta formák (Rupaloka, Trikája) birodalma, valamint a forma-nélküli-világ.
K. A Világhegy a Teremtő Atya tachion hullámtere az őskáoszban. Valójában nem a világmindenség centruma, mert a létezésnek nincs a szó hagyományos értelmében vett közepe. De mivel ezen a kúpon belül van a teremtés, ezért mi innen nézzük a létezést, s magunkból kiindulva határozzuk meg a helyzetünket a világ közepének. Az istenségek egyébként valóban itt élnek, mint mindenki más is. A Meru csúcsán van az okforrás. Brahma négyszögletű Aranyvárosa azonban nem itt van, hanem a világtojás középpontjában. A hegy csúcsán a Bindu található. A hegynek nincs lába, mert a hullámtér alja a végtelenbe nyúlik, ezért hívják ezt feneketlen mélységnek. A Meru valóban az univerzum tengelye, mert a Bindu forog. A belőle kivezető időszál, ami Brahmát összeköti vele szintén csavarodik, s körülötte forog Brahma is, aki körül a téridő, azaz az egész univerzum forog. Ebben a tachion rendszerben nincs semmi anyagi és megfogható, tehát semmiféle vizes világtengerek és kontinensek nincsenek körülötte. A létezés Vize azonban túlterjed a Merun oldalirányban, a kúp palástja felé, de oda meg a teremtmények nem tudnak kijutni, mert ott nem tudnak megmaradni. A Meru fölött pedig nincs semmi, mivel a Bindu kint van a létezés összes vizeiből, a létezés határán, legszélén.

MITRA - H.sz. 1. A Napistenségek egyike. 2. A védákban Varuna.
K. Mitra maga a Napisten, de az ő másolatait, segítő és megvalósító istenségeit is hívhatjuk Mitráknak.

NÁDA - H.sz. Hang. Rezgésenergia, amely hangként manifesztálódik. Belső misztikus hang. Nada-Bindu: az őshang, amely az univerzumot létrehozta. Nada-Brahman: az OM hangszimbólum elnevezése.
K. Az őshang a Binduból kiáradó ősidő, a transzcendens hullámtér, ami gömbszerűen terjed kifelé a forráspontból a végtelenbe.

NATARAJA - H.sz. Siva kozmikus tánca. A világmindenség teremtését, fenntartását, pusztulását, valamint a testetöltést és megszabadulást jelképezi.
K. Siva a térszerán működését modellezi a táncával. Részletesen lásd a: Siva Natarádzsa titka című írásban.

NIDRA - H.sz. Alvás. Az alvás istennője, Brahma női megjelenési formája, aki a Világóceán köpülése alkalmával emelkedett ki a hullámokból.
K. Az alvás itt kialvást, megszűnést, annihilációt jelent. Részletesen lásd : A világóceán köpülése című írásban.

NILIKANTHA - H.sz. Kéknyakú. Siva, aki a Világóceán köpülésekor a felszínre kerülő mérget az emberek iránti részvétből lenyelte. A méreg hatására kékült meg az istenség nyaka.
K. Az elkékülés fizikai okát lásd: A világóceán köpülése című írásban.

NIRVÁNA - H.B.Z.sz. (p. Nibbana) Kialvás. H. A megszabadulás, megvilágosodás állapota, amelyben a mulandó én egyesül Brahmannal. A szenvedés, halál és újraszületés megszűnése. A legmagasabbrendű, transzcendens tudatállapot, melyet a Bhagavad-gítá Brahma-nirvánának nevez. Az Upanisádok Turijaként, a Jóga Nirbija-szamádhiként, a Vedanta Nirvikalpa-szamádhiként említi. B.Z. (j. Nehan) Az újraszületések körforgásából (szamszára) való szabadulás. Az üdvöt nélkülöző (Akushala) 3 gyökér (mohóság, gyűlölködés, tévhit) elpusztítása, a szándékok (szamszkára) elnyugvása.
K. A Kialvás a teremtmény másolati időforrás rendszerének megszűnését, időhurkának megszakadását, annihilálódását jelenti fizikailag. Ilyenkor a rendszer információtartalma megmarad az akashában, az Isten pedig, mint szemlélő eggyel visszább ugrik az Életfán a teremtmény felettes létezőjére. Ez gyakorlatilag a teremtmény halálát jelenti, de nem a megszűnését, hanem csak az önálló létrendszerként való futásának megszakadását.

OM - H.B.sz. vagy AUM, Pranava, a spirituális felismerés jelképe, amely a buddhizmusban (főleg a Vadzsrajánában) is, mint mantrikus szótag nagy jelentőséggel bír. 1. Az OM úgy a forma, mint a hang szimbóluma, amely az abszolútum jelenlétét jelenti a Májában. 2. Az igazság konkrét manifesztációja. 3. Az OM mint AUM a Trimurti jelképe. Az OM-MA-NI-PAD-ME-HUM mantra minden szótagjához egy szín rendelhető: OM: fehér, Ma: kék, NI: sárga, PAD: zöld, ME: vörös, HUM: fekete.
A Buddham saranam gacchami imában a 28. mondat a következő: HUM pokolbeli fekete borítsd be a szörnyűségek otthonát, zárd el az ösvényt mely a mélységekbe vezet.
K. Az OM szótag rezgése helyesen kiejtve a Teremtő okforrás sajátrezgését idézi meg, míg a teljes mantra szótagjai a monász térszerán egyes forráshelyeit jelképezik. A fehér, kék, sárga, zöld és vörös az öt téresszenciát jelenti, a HUM pokolbeli feketéje pedig a nemtér-nemidő réteget. Az ima 28. mondatának jelentése tehát: zárd el az idősemmi feneketlen mélységébe vezető kijáratot, hogy a teremtmények ne juthassanak ki a téridőből, mert azon kívül azonnal elpusztulnak. Eredetileg a HUM szótag az AHUN-ból származik, mert ez jelenti az Atya tachion hullámterét.

P'AN-KU - Világteremtő, az első ember. Egy, az i.sz. 3. sz.-ból származó mítosz szerint P'an-ku a tojásalakú káoszból lépett elő. Ezt követően a tojás anyagából kialakultak a súlyos és könnyű elemek (jin-jang), melyekből létesült a Menny és a Föld. 18000 éven át naponként 10 lábbal nőtt a távolság ég és föld között, és P'an-ku hasonlóképpen növekedvén betöltötte az egész teret. Halála után testrészeiből keletkeztek a világ különböző régiói.
K. P'an-ku az okforrás, vagyis nem emberről van szó. A káoszban csinál rendet, létrehozva a Mennyet és a Földet. A számszerű adatok alapján 2190 kilométerre kellene lennie az égnek a földtől, vagyis ezek a számok vagy valami egészen másra vonatkoznak vagy nem földi évekről és nem emberi lábról van szó.

PARABRAHMAN - H.sz. Legfelső Brahman. Irracionális fogalom, mivel Brahman, az abszolútum nem illethető jelzővel.
K. A Legfelső Brahman a Teremtő okforrás. Nem irracionális fogalom, mivel megnyilvánuló létező lévén, lehet vizsgálni és jelzőkkel is illethető.

PARAMATMAN - H.sz. Legfelső Atman, azaz Világlélek.
K. A Legfelső lélek a Brahma által maga köré teremtett isteni lélekbarion, a legelső ilyen részecske az univerzumban, akiből minden további lélek és anyagi részecske másolódik, származik.

PARIJATA - H.sz. Mítikus korallfa, amely a Világtenger köpülésekor emelkedett ki a habokból.
K. A földi filozófusoknál megfigyelhető szokásos képzavarról van szó, mert a Parijata valójában az Életfa, ami a Világtengerben (téridő) keletkezik.

PASHA - H.B.sz. Hurok, lasszó. H. A nem tudás 3 bilincse, amely testhez, tudathoz és léthez láncol. B. A Vadzsrájána ikonográfiai jelképe a Haragvó megjelenések, valamint Amoghapasha, és Avalokitésvara egyik formájának jelképe.
K. Ez a hurok nem anyagból való. Az időhurok önismétlő rendszeréről van szó, ami révén a létezés és a tudat működik és az anyagi test fennmarad. Azért nevezik lasszónak is, mert a lasszó egy olyan kötél, aminek a végén hurok van, amivel fogságba lehet ejteni az állatokat. Ez az Isten által kibocsátott időszál, aminek a végén a teremtmény állatok időhurkai találhatók.

PASHJANTI - H.sz. Látás. 1. Hangrezgés, amely a látás (fényrezgés) irányába tendál. 2. A Nada-elmélyedés 3. foka, amelyen a meditáló az univerzumot hangként tapasztalja. 3. A Vak szóval összekapcsolva Pasjanti-Vak a Látó Szó, az Igazság megértését jelenti.
K. Itt a bölcsek megint butaságokat beszéltek, mert ez a fajta látás valóban a hangrezgéshez hasonlatos, amiatt, hogy a lelki látás a gravitációs hullámok észlelését jelenti, amik a hanghoz hasonlóan longitudinálisan moduláltak. Az érzékelésük valóban fényszerűen világító élményt jelent, illetve ekként lehet róla beszélni azoknak, akik még nem tapasztalták. Aki már látott így, annak van esélye rá, hogy megértse az igazságot: a teremtés működését.

PINGALA - H.sz. A Védák szövegrecitálásának szakértője, a szavak hangsúlyozásának magyarázója. A prozódia a szanszkritban különös fontossággal bír, mivel egy mantra hatékonysága a helyes intonáláson múlhat. Intonálás: a kezdőhang megadása. Prozódia: a verstan hangsúly, hosszúság, mérték kérdéseivel foglalkozó része, az időmértékes verselés szabályainak rendszere.
K. A szavak helyes kiejtése azért nagyon fontos, mert minden hanggal valamilyen rezgést keltünk, amik együttesen bizonyos formákat idéznek meg. Ezért van ezeknek a szövegeknek varázsereje, mert a teremtés különféle erőit, jelenségeit lehet velük megidézni. Nagyon nem mindegy tehát, hogyan ejtjük ki őket. Ahogy minden embernek egyedi hangja van, ami tisztán megkülönböztethető másokétól (műszeresen biztosan), úgy a varázslatok előidézéséhez is pontosan kell reprodukálni a rezgéseket, a megfelelő frekvencia előállításával.

PRADHANA - H.sz. Kibontakozatlan természet. A Sánkja-filozófia egyik alapelve, Prakriti, amelynek ellentéte a Purusha.
K. Ez a megnyilvánulatlan valójában.

SAMUDRA - H.sz. Óceán. Végtelen Lét, a Magasrendű Tudat hullámai.
K. Ez az őskáosz, az idősemmi, az okforrások végtelenbe terjedő együttes hullámtere.

SARVAJNATA - B.sz. Mindentudás. Egy tökéletesen megvilágosodott Buddha egyik jellemző tulajdonsága. A Hinajánában a megvilágosodás eléréséhez szükséges bölcsesség. A Mahájánában a sunjatá bölcsessége.
K. Ez valójában azt jelenti, hogy a tökéletesen megvilágosodott Buddha minden tudáshoz hozzáfér, amiről az Isten tud. Nem azt jelenti, hogy mindent tud ténylegesen, mert bebiflázta az akashát. Viszont, mivel az Isten sem tud abszolúte mindent, hanem csak mindent arról, ami létezett és létezik, illetve néhány dolgot arról, ami létezni fog, ezért a mindentudás viszonylagos dolog. Mennyisége állandóan nő a végtelenségig.

SIDDHI - H.B.sz. Tökéletes képességek. H. Természetfölötti képességek, melyek a szellemi fejlődés során (jóga) bontakozhatnak ki. B. A test és a természet erői fölötti uralom.
A 8 Siddhi:
1. A legyőzhetetlenség kardja.
2. Láthatatlanná válás.
3. Szélsebes helyváltoztatás.
4. Az istenségek meglátását biztosító elixír.
5. Az ifjúságot megőrző életesszencia.
6. Repülés (levitáció).
7. Szellemek és démonok fölötti uralom.
8. Csodapirulák készítésének tudománya.
K. A legyőzhetetlenség kardja egy olyan mágikus fegyver, amivel a teremtményeket megtartó időszálak elvághatók, aminek hatására az időszál rendszerben minden alsóbb szintű létező azonnal megszűnik létezni. Ilyen fegyvere csak kevés istenségnek van, mivel minden másolati rendszerre veszélyt jelent. A láthatatlanná válás legegyszerűbb módja az, ha kiszinkronizálódik az illető a beágyazási környezetéből. Vagy elmozdul a 3D-ből a 4D irányába vagy teret vált és átlép valamelyik párhuzamos téresszenciába. A szélsebes helyváltoztatás nem csak a tibeti futógyakorlatot jelent, hanem sokkal inkább teleportációt, ami fizikailag térugrás révén valósítható meg a legkönnyebben. Az istenségek látásához nem elixír kell, hanem képesség a testen kívüli élményre, hogy a lélek eljuthasson a mennyországba, ahol közvetlenül láthatja azokat az istenségeket, akik hagyják, hogy lássa őket. Az ifjúság megőrzéséhez a test holografikus képét kell rendszeresen átírni és erővel visszafiatalítani a sejteket, hogy az osztódásukat korlátozó belső óraenzim korábbi állapotot mutasson. A repüléshez a léleknek meg kell tanulnia olyan speciálisan modulálni a saját hullámterét, hogy annak interferenciái taszító mezőt hozzanak létre a gravitáció ellenében. Ezt a rezgést a testének atomjaira is ki kell terjesztenie, mert a lélek egymagában nem képes rá, hogy felemelje a körötte lévő testet. A szellemek és démonok fölötti uralom a tudásból fakad, az univerzum törvényeinek ismeretéből. Beavatottnak lenni egyben rangot is jelent a lélekhierarchiában, ami az alsóbb rangúak fölött ad némi hatalmat (nem korlátlanul). A csodapirulák készítése szintén a tudásból fakad.

SOPADHISHESHA-NIRVÁNA - B.sz. (p. Savupadisesa-Nibbana) A halált megelőző Nirvána, amelyben Klesha (szenvedély, akadály) már nem létezik, nem következik újraszületés.
K. A test halála előtti állapot nem tekinthető Nirvánának, inkább készenléti állapotnak a Nirvánába való belépésre.

SÚNJATÁ - B.Z.sz. (p. Sunnata, j. Ku) Üresség. A buddhizmus központi fogalma, amely szerint: "minden összetett dolog (Szamszkrita) üres, állandótlan (Anitja), lényeget nélkülöző (Anatman) és szenvedésteljes (Duhkha)". A hinajána a föntieket a személyiségre vonatkoztatja, a mahájána minden dolgokra.
K. Nem csak az összetett dolgok üresek, hanem az egy eleműek is. Összetett dolog minden teremtmény, mert több másolati időforrás együttes táncából, újrakeletkezéséből áll az illúziója. Az időforrásoknak azonban nincs valódi tartama, mivel topológiailag egyoldalúak: térfogat nélküliek. A létezés tartalma ezért üres. Az állandó mozgás miatt állandótlan, a lényegtelensége káprázat mivoltából fakad, a szenvedésteljessége pedig az összetett dolgok aszimmetriájának következménye.

SURABHI - H.sz. vagy Kamadhenu a bőség tehene, a kívánságokat teljesítő. Az Óceán köpülésekor emelkedett ki a hullámokból. A hagyomány szerint a szent Vasistha tulajdona.
K. Ez a tehén nem egy szarvasmarha, egy anyagi testű emlősállat, hanem Brahmának azon attribútuma, tulajdonsága, hogy bármit képes megteremteni és teljesíteni tudja a teremtményeinek kívánságait.

SURJA - H.sz. vagy Savitri: Nap, Napisten.
K. Egy újabb elnevezés a Napistenre. Feltűnő a vallásokban, hogy ugyanazokat a dolgokat milyen sok különböző szóval nevezik, s mindegyik egy másik tulajdonságra, jellemzőre utal. A Surja szó a Napisten kiáradására utal: a fényét szórja.

SURJADVARA - H.sz. Nap Kapu, a megvilágosodás szimbóluma.
K. Többféle Nap Kapu létezik. Egyrészt így nevezzük azt a térablakot, amin keresztül be lehet jutni az Aranyvárosba, a Napisten székhelyére. Másrészt a megvilágosodás eléréséhez a léleknek át kell jutnia a túlvilágra, egy fényesen világító alagúton, dimenziókapun keresztül, ami a szeparált dimenziószinteket kapcsolja össze.

SVASTIKA - H.B.Z. Horogkereszt. H. Szerencsét hozó jelkép. B.Z. A dharmacsakra szimbóluma. Kínában a 10000, a végtelen, az örök jele, valamint a Buddha jelképe (ábrázolásokon a mellen). Japánban a Buddha-szellem Pecsétje (Bussin-in). Két fajtája van: balra és jobbra forgó.
K. A forgás szimbóluma. A téridő csavarodó hullámterének síkmetszete minden egyes időforrásból kiáradva egy négyes osztatú, küllőszerű geometriát alkot, amit a legegyszerűbben a horogkereszttel lehet ábrázolni. Azért a szerencse jelképe, mert a térszerán születéséhez a két Teremtő okforrás szerencsés találkozása kellett az őskáoszban. A jobbra forgó svastika a téridő szimbóluma, és a jószerencsét idézi meg a formájával. A balra forgó svastika az antitéridő szimbóluma, és a balszerencsét idézi meg, vagyis a lebontó (jobbos téridőre nézve pusztító) erőket (fasiszta jelkép). Azért ábrázolják őket szögletesnek, mert a négy ág egyben négy ék is: tachionok, amik egy középpont körül keringenek.

SZAMSZÁRA - H.B.Z.sz. Vándorlás. H. Születés, halál és újraszületés körforgása, a Brahmannal való azonosság fel nem ismerése. B.Z. Létforgatag. Újraszületések (dzsáti) sora, amely a Nirvána megvalósulásáig tart. A szamszára alapját a 3 üdvöt nélkülöző (Akushala) gyökér alkotja: gyűlölködés (dvesha), szomj (trisná), nemtudás (aviddzsá).
K. A teremtmények alapvetően azért nem tartják magukat azonosnak Brahmával, mert a létrehozásukkor azt az információt, kezdeti adatot tölti beléjük, hogy függetlenek, különállóak tőle és önállóan kell tapasztalatokat szerezniük a világban. Ha nem így lenne, akkor sokkal könnyebb lenne visszatérni az Istenhez és a lelkek kevesebb bűnt követnének el. A lelkek egymástól képesek információsan elszeparálódni, ez méginkább hozzájárul ahhoz, hogy különbözőnek lássák egymást és ennek megfelelően bánjanak a többiekkel. A teremtésben tehát ideálisak a feltételei a gyűlölködésnek, szomjúságnak (vágyak) és nemtudásnak.

SZAMSZKÁRA - H.B.sz. Benyomás, utóhatás. H. A tudat hajlamai, amelyek előző létben gyökereznek. A Szamszkárák összessége alkotja az ember karakterét. B. (p. Sankhara) Alakulás, pszichikai formálóerő, cselekvési szándék. A Szamszkára a 4. Szkandha, és a Pratitja-Samutpada 2. tagja.
K. A tudat hajlamai az előző életek során begyűjtött tapasztalatok információs lenyomataiból származnak, amik a tudatalattiban őrződnek. Ez folyamatosan felszivárog, leárnyékolhatatlanul a születéskor tisztára törölt feltudatba és befolyásolja a személyiséget. Ennek köszönhető, hogy az ember felnőve hasonló személyiséget alakít ki, mint korábbi életeiben.

SZÚTRÁTMAN - H.sz. Fonál-én. Világlélek, amely a lényeket egybekapcsolja. Azonos a Hiranjagarbhával (aranytojás).
K. A Fonál-én az időszál univerzumot jelenti, az Életfát, ami a Világlélekből (Aranytojás) ered és minden teremtményt elér, többszörösen elágazva. A szál legvége a Világléleken túl van, a Teremtő okforrásnál, akiből ered.

T'AI-CHI - Mestergerenda. A Nagy Legvégső - az I-ching fogalma, amely a lét ősokára vonatkozik. A neokonfucianizmusban a Legfelső Egy.
K. Az okforrás, mint Legvégső Egy azért neveztetik Mestergerendának, mert amiként a mestergerenda tartja a háztetőt, úgy a Teremtő a hullámterével tartja létezésben a teremtését.

TANMATRA - H.sz. Ősanyag. Ama finom elemek, melyekből a durva elemek (Mahabhuta) keletkeznek. Az 5 Tanmatra: 1. shabda (hang), 2. sparsha (érintés), 3. rupa (látás), 4. rasa (ízlelés), 5. gandha (szaglás). Az 5 Mahabhuta: 1. ákása (éter), 2. vaju (levegő), 3. tejas (tűz), 4. apas (víz), 5. prithivi (föld).
K. Ez a definíció teljesen hibás. Az elemek nem oszthatók fel finomakra és durvákra, ahogy az ősanyag sem értelmezhető a normál anyagtól különböző dolognak. Valójában az elemek, a teremtés fő megnyilvánulási formái a keletkezésük sorrendjében a következők: 1. okforrás (fénymag), 2. víz (tardion), 3. tűz (tachion), 4. levegő (téridő), 5. fény (fotinó), 6. lélek (isteni lélekbarion), 7. lélek (emberi lélekbarion), 8. anyag (neutronok), 9. éter (a teljes információs hullámtér). Mivel a fény strukturálisan csak kevéssé különbözik a térszerántól, a kettőt egy csoportba lehet sorolni, ahogy a kétféle lelket és az anyagot is, mivel mindegyik a barion sorozat tagja. Az okforrás, mint pont nem rendelkezik kiterjedéssel, struktúrával, ezért bár ez a teremtés alapeleme, mégsem sorolják a klasszikus elemek közé, mivel minden elem ebből van. Így a rövidített sorrend helyesen: víz, tűz, levegő, föld, éter.

TEJAS - H.sz. Fény, izzás. 1. Egy guru dicsfénye. 2. A szív 4 tökéletességének egyike.
K. A dicsfényről részletesen: A glória, mint beavatási szimbólum titkai című írás szól.

TERMA - B. Kincs. A tibeti buddhizmus a 8. században titkos helyekre rejtett vallásos szövegeket jelöl e kifejezéssel, amelyeket adott (alkalmas) időpontban egy Tertön (kincs-fellelő) hoz a napvilágra.
K. Az isteni tudás és bölcsesség buddháinak (Tertön) egyik titkos elnevezése a Kincs. Mivel a teremtésben az igazi érték az információ, amivel ők rendelkeznek. Nem közvetlenül maga a buddha lelke az értékes, mert az csupán hordozója, kincsesládája a tudásnak, amivel a szelleme rendelkezik. Ők azok, akik nem a földön gyűjtöttek maguknak kincseket, hanem a mennyben (Jézus).

TRIKALA-JNANA - H.sz. A 3 idő tudása. A kundalini felhatolása során különböző képességek (Siddhi) birtokába jut a jógi. A Trikala-Jnani (3 idő tudója) ismeri a múlt, jelen és jövő eseményeit.
K. A tudatosság egy bizonyos szintjén a lélek képessé válik arra, hogy az általa szült, és vele időszálas kapcsolatban lévő elemi részecskéken keresztül információhoz jusson a környezetéről. Mivel a természetes időcsúszások miatt ezen részecskék sajátideje fokozatosan egyre jobban eltér egymástól (a lélek sajátidejéhez képest a múlt vagy a jövő irányába), ezért a lélek képes egy korlátozott tartományon belül az észlelésre. A jelen a számára pszichikailag és fizikailag nem egy pontszerű tartomány az időegyenesen, hanem egy kiterjedt zóna. Emellett az akashához kapcsolódva képes nagyobb távlatokba is kitekinteni és megnézni a múlt, jelen és jövő közeli és távoli eseményeit.

TRIKÁJA - B.Z.sz. Három test. A mahájána szerint egy Buddha 3 testtel rendelkezik: 1. Dharmakája: Törvény test, amely egy Buddha igazi lényét alkotja, és a transzcendens igazsággal azonos. 2. Szambhogakája: Elragadtatás test, amelyben egy Buddha a paradicsomi világokban nyilvánul meg. 3. Nirmánakája: Mágikus test, amelyben egy Buddha a földi világban (emberi alakban) jelenik meg.
K. A törvény test a szellem, a transzcendens hullámtér, ami belőle kiárad. Az elragadtatás test az asztráltest, amit maga köré termel a lelke folyamatosan. A földönkívüliek vagy az angyalok is ezzel a testtel szokták elragadni a kiválasztottak lelkét sokszor. A mágikus test a hagyományos, halandó 3D-s anyagi test.

VADZSRASZATTVA - B.sz. Gyémánt lény. A tisztaság, megtisztulás princípiuma.
K. Egy térszerán, lélekbarion nélkül. Azért tiszta, mert nem cipel maga körül bariont, ami az anyag szülője, tehát nem keveredik a tisztátalannak tekintett anyagi világgal.

VARUNA - H.sz. 1. A mindeneket átfogó tér. 2. Óceán és Nap, az ősi védai istenségek. 3. A Nap istenségek (Aditja).
K. A téridő óceánjáról van szó, valamint a Napisten egy újabb elnevezéséről, ami ezúttal a hullámterére utal.

VASU - H.sz. Istenségek nyolcas csoportja, Indra szolgái: 1. ápas (víz), 2. dhruva (sarkcsillag), 3. soma (hold), 4. dhara (Föld), 5. anila (szél), 6. anala (tűz), 7. prabhasa (fény), 8. pratyusha (hajnal).
K. Ezek nem istenségek, sem nem szolgák, hanem az öt elem egy másfajta csoportosításba történő elrendezése, lásd: a tanmatra szónál. A sarkcsillag itt a térszeránt jelenti, a hold az időtükröket, amik az anyagi részecskék burkolatát képezik, a Föld a neutron, a szél a téridő hullámtere, a fény a fotinó, a hajnal pedig a látható szín, ami a fény és az anyag kölcsönhatásakor jelenik meg.

WU-CHI - A semmi csúcsa. A határtalan, tulajdonságokat nélkülöző. Őseredet, alaktalan, láthatatlan, ahová mindenek visszatérnek.
K. Az idősemmi kúpjának csúcsán a Teremtő okforrás található, ami egy létező pont, amiből minden dolog ered és amibe minden vissza fog térni a teremtés végén.

Készült: 2007.02.10.-19.

Következő írás

Vissza a tartalomhoz