BUDDHA SHASTRA
(Kommentárok a buddhista tanításokhoz)
Az alábbiakban a buddhista lexikonban szereplő szavak és kifejezések
közül válogattam, kommentárokat fűzve hozzájuk legjobb tudásom szerint.
Tettem ezt azért, hogy kiegészítsem és pontosítsam a dolgokat a
tanítványok számára. Bár ebben a reinkarnációmban úgy értem el a
megvilágosodást, hogy nem lettem buddhista ennek érdekében, mégis
tisztában vagyok a dharma titkaival és fontosnak tartom, hogy átadjam
nektek a tudásomat. Olvassátok figyelmesen az Eseményhorizontot, mert
itt sok fontos titkot tettünk már közzé - és fogunk még publikálni a
továbbiakban.
A rövidítések jelentése: j. = japán, p. = páli, sz. = szanszkrit, t. =
tibeti, B. = buddhizmus, H. = hinduizmus, T. = taoizmus, Z. = zen, K. =
saját kommentárjaim.
ABHIJNA - B.sz. (p. Abhinna)
Egy Buddha, bodhiszattva vagy arhat természetfölötti képességei. A 6
Abhijna: 1. Riddhi (mágikus erő), 2. mennyei hallás, 3.
gondolatolvasás, 4. emlékezés előző létformákra, 5. mennyei látás, 6. a
vágyak és szenvedélyek kialvásának felismerése (Asrava).
K. A látás közvetlenül lélekkel történik, amikor a létező dolgokból
áradó időhullámokat érzékelem. Ezen a módon tudok hallani is és mások
gondolataiban olvasni. A mágikus erő azt jelenti, hogy meg tudom
valósítani a szándékaimat a világ dolgaira gyakorolt hatással, de ezt
nem részletezem, mert csak kellő szinten beavatottak tudhatnak róla. Az
emlékezés előző és következő életeimre természetes jelenség, mivel a
feltudatom össze van kapcsolva a tudatalattimmal. Tehát nem képzelem
magam a tágabb énemtől elszigetelt lénynek, izolált személyiségnek. A
vágyak kialvása a tudás egyik mellékhatása. Mire a lélek eljut a
megvilágosodásig, már olyan sok tapasztalatot szerzett az univerzumban
való vándorlása, ide-oda való megszületései során, hogy úgymond kiélte
magát. Ha már minden megvolt (gazdagság, hatalom, élvezet, tudás, stb),
akkor már semmi sem olyan fontos, semmi sem hiányzik, amit feltétlenül
meg akarnék valósítani. Persze azért nem fullad unalomba az életem,
mert mindig tudok magamnak új vágyakat, célokat és feladatokat
teremteni a változatosság kedvéért. Ezeket hívják "kedvteléseknek".
ABHIRATI - B.sz. Az Öröm
Birodalma. Aksobhja-Buddha Keleti paradicsoma. A buddhizmusban a
mennyei és pokolbeli birodalmak nem helyek hanem tudatállapotok.
K. Ez itt pontatlan értelmezés, mert a birodalmak egyrészt valóban a
tudat egyes állapotai (pszichikai valóságok), ahogy a mennyország is a
lélekben jön el (Jézus), de ugyanakkor nagyonis létező, valós, fizikai
világok is. Más dimenziószinteken, más bolygókon, más
csillagrendszerekben találhatók, ahová az arra alkalmas lélek el tud
jutni.
ACHARYA - H.B.sz. Mester,
tanító. H. Tanító, aki nem csupán ismeri az Igazságot, de azt meg is
valósította. A szentek nevének toldalékaként is szerepel. Pl.
Sankaracsarja (Sankara). B. (p. Acarija) A szellemi tanítók két típusa:
1. A tan (dharma) mestere, 2. a rendi előírások oktatója (Upadhjaja).
K. A mestereknek sok fajtája van. A választott tevékenységüktől,
munkakörüktől függően lehetnek tudósok (a tan mestere), vezetők (a
rendi előírások oktatója), gyógyítók (növényekkel, varázslattal),
harcosok (rendteremtő és pusztító), és még sok más is.
ADHIMATRA - H.sz. A
Legfelső-felfoghatatlan; az abszolútum (Brahman).
K. A Brahman kifejezés a Teremtőre vonatkozik, az okforrásra, mint
legfelső létezőre. Ő valóban abszolút létező, s az Ő teremtménye, fia
Brahma, a téridő univerzum teremtője, istene.
ADITI - H.sz. 1. végtelen Űr,
végtelen tudat. 2. a Napistenek anyja (nőnemű: Aditi).
K. A Napistenek (csillagdémonok, lokális fenntartó térszeránok) anyja a
Nagy Anya okforrás, mivel térszeránokat a végtelenbe nyúló káoszban, a
két Teremtő okforrás hullámterében kell készíteni. Ezeket Brahma
másolja önmagából.
ADITJA - H.sz. Nap vagy
Napisten. A Védákban Savitri és Surjaként is előfordul.
K. Pontosabb és értelmesebb lenne magyarosan Atyának írni, mivel az
Aditja kiejtve: Adtyja. A Teremtő okforrás, mint legfelsőbb Atya első
másolata Brahma, a Mindenható Atya, akinek egyik másolata a Napban
működő térszerán, a helyi fenntartó Atya. Ők mind egyek információsan,
csak térben és időben más helyeken vannak.
AGNI - H.sz. Tűz; a hinduizmus
legősibb és legszentebb jelképe. A Védák egyik istenségének neve.
K. Ez a Teremtő tachion kúp (tűz) alakú geometriája. További részletek
olvashatók róla: A teremtési tartományok című írásban a 2001-es év
anyagai között.
AKASHA - H.B.sz. A mindeneket
betöltő tér. H. Az éter, az 5 elem közül a legszubtilisabb, a hang
hordozója. B. (p. Akasa) Tér, Űr. Két fajtája: 1. A testiség által
határolt, 2. a határtalan tér.
K. Az éter a téridő hullámterét betöltő teljes háttérzaj, információs
tér. Mindent kitölt leárnyékolhatatlanul. Mindenhol ott van, és valóban
hordozza a hangot, azaz az információt minden eseményről a hullámainak
longitudinális modulációiban. Azért beszélnek arról, hogy két fajtája
van, mert a mindentudást tartalmazó világéter mellett létezik egy
másfajta akasha is, az istenek által működtetett adatbank, a számukra
fontos információk tárolója. Ebből sokkal könnyebb (megfelelő
hozzáférés esetén) adatokat letölteni, mint a világéterből, a tárolás
fizikai módja miatt. Az éter tehát lényegében a tényleges mindentudást
őrzi, míg az akasha, mint könyvtár az istenek számára fontos
információkat. További részletek olvashatók a témáról: Az univerzum
nagy könyvtára: az akasha című írásban a 2002-es év anyagai között.
AKSÓBHYA - B.Z.sz. A
Megingathatatlan. Az öt Dzsáni-Buddha egyike, a Kelet Paradicsom
(Abhirati) Ura.
K. Az öt Dzsáni-Buddha nem más, mint a térszerán öt forráspontja, az öt
Atya, akik a kvintesszenciát keltik. Az egyes paradicsomaik a
párhuzamos univerzumok.
AKU-BJÖDÖ - Z.j.
Hamis-azonosság. A zen tanítása szerint a mindenek azonosságának
tapasztalása (Bjodo) nem a végcél (megvilágosodás) elérésének
bizonysága, hanem átmeneti állapot, amely megelőzi a tökéletes
megvilágosodást. Aki a mindenekkel-való-azonosságot tapasztalva megáll,
az aku-bjodo hibájába esik.
K. A mindenek azonossága abból a tényből fakad, hogy minden egyből
lett. Egy pontnyi időforrásból és ezért egységes. A tökéletes
megvilágosodáshoz azonban azzal is tisztába kell jönni, hogy a
létezésben összesen 10 eredeti okforrás található, akik együtt keltik a
teremtés káprázatát, de nem egyformán. Szóval a dolgok jóval
bonyolultabbak annál, mint azt a legegyszerűsítő vallási magyarázatok
próbálják bemesélni az embereknek.
AKUSHU-KU - Z.j. Félreértett
tanítás, nevezetesen az Üresség (j.ku; sz. shunjata) tanának hamis
értelmezése. Az Üresség ugyanis nem semmi, hanem ellenkezőleg minden
létezés alapja. A Mahaprajnaparamita-Hridaja-Szutra (j. Maka
Hannjaharamita Singjo) szerint: Az alak nem más, mint üresség, az
üresség nem más, mint alak.
K. Ehhez csak annyit fűznék hozzá, hogy érdemes elolvasni a: Felületes
teremtés tartalom nélkül című írást a 2001-es év anyagai között.
ALAJA-VIDZSNYÁNA - B.Z.sz.
Megőrző tudat, a jógacsára iskola központi fogalma. Minden létező
alapját képező tudat, a mindenség esszenciája.
K. Ez az Isten (Teremtő okforrás) tudata, aki létezteti az univerzum
Istenének, Brahmának a tudatát, aki a téresszenciát kelti.
AMITÁBHA - B.Z.sz. Mérhetetlen
Fény a Mahájána legnépszerűbb (Dzsani) Buddhája. A Nyugati Paradicsom
Sukhavati ura. (Vö.: Amitájus)
K. A Mérhetetlen Fény Brahmára utal, mivel a térszerán folyamatosan
árasztja magából a másolati rendszereket, amik fénysebességgel áradnak
belőle. Úgy néz ki, mint valami csillagszóró, amiből sziporkáznak a
fénykvantumok szerteszét. Ő tényleg a fények forrása, keltője.
AMOGHASZIDDHI - B.Z.sz. A
Célját maradéktalanul megvalósító. Az 5 transzcendens Buddha egyike.
Földi vetülete Maitréja.
K. A térszeránt alkotó források célja az univerzum fenntartása, vagyis
a téridő keltése. A magából szült rendszereket irányítja, gondoskodik
róluk és begyűjti az általuk szerzett információkat. Így Ő tud a
legtöbbet a rendszeréről, tehát megvilágosodott a saját teremtésével
kapcsolatban.
ANAHATA-SHABDA - H.sz.
Hangtalan-hang, amely csupán a meditáció bizonyos stádiumában
észlelhető.
K. Ez a lelki hallás jelensége. Nem csak meditációban, hanem
félálomban, révülés közben is előfordul, amikor valamiért bekapcsol a
lélek érzékelőrendszere, azaz a testi füllel nem hallható rezgések is
tudatosulnak az elmében. Ilyenkor lehet hallani a szellemeket vagy más
hangokat.
ANNAPURNA - H.sz.
Táplálékot-adó; 1. Az Isteni Anya neve, aki a társistennőivel együtt
uralkodik Kashiban. A második istennő neve: Vishvanatha. 2. Hegység
neve Nepálban.
K. A Nagy Anya a hullámterével táplálja, tartja fenn a térszeránt, aki
csak ebben tud megmaradni.
ANTARATMAN - H.sz. A rejtett,
belső egó, az isteni szikra.
K. Ez a tudatalatti, vagyis a lélek tágabb énje, aki az egyes
testetöltések során fejlesztett személyiségek összessége. Azért hívják
isteni szikrának, mert ez meg részét képezi a teremtőjének, egy felsőbb
szintű létező istenségnek, aki meg a Mindenhatónak képezi részét. A
szikra kifejezés az időforrást is jelenti: pontnyi fényecskét,
fénymagot. Az Isten azért teremtette az embert (és minden mást is) a
maga hasonlatosságára, mert önmagából másolta az összes dolgokat, tehát
minden létező dologban az okforrás másolati képei (szikrái) találhatók.
Hasonlók hozzá, de nem azonosak vele.
ANUSHAJA - B.sz. (p. Anusaja):
Hajlam; A buddhizmus 6 fajtáját különbözteti meg; 1. Kama (érzéki
vágy), 2. Drishti (undor), 3. Vichikitsa (ellenkezés), 4. Mana
(kételkedés), 5. Bhava (létszomj), 6. avidzsá (nem-tudás).
K. Az ember hajlamait a környezete alakítja ki. Az érzéki vágyaink az
élvezet utáni természetes vágyakozásból fakadnak, mivel az Isten is
azért teremt, hogy legyen mivel foglalkoznia, legyen mit élveznie. Ha
nem élvezné a teremtést, akkor nem csinálná. Az undor abból fakad, hogy
a teremtésben folyamatosan létrejönnek rossz dolgok is, amik nem
tetszenek, nem szépek, nem jók, kerülendők, stb. A vágy vonzódás a
tárgyához, az undor távolságtartás a nem tetsző dolgoktól. Az
ellenkezés az egó működésének és a szabad akarat illúziójának
következménye. Mivel a világ ellentmondásos, minden nézőpontjából
másnak látszik, ezért a szemlélők sosem értenek egyet. Mást akarnak,
mert más a jó a számukra. A kételkedés a világ változásainak és a
dolgok bizonytalanságának a következménye. Az egó szereti a biztos
pontokat, amikbe kapaszkodhat, a teremtésben azonban csak az Isten
számít biztos pontnak, de Ő meg nem kapaszkodik semmibe, vagyis "lebeg"
önmagában. Az ebből fakadó következmények mindig elbizonytalanítják az
elmét, mert a megnyilvánulások világában semmi sem lehet abszolút
biztos. A létszomj a minden létezőre jellemző közös tulajdonság: élni
akarás. A teremtésben csak élni akaró lények vannak, mivel akik nem
akarnak élni, azok meghalnak, megszűnnek létezni, tehát folyamatosan
leszelektálódnak a rendszerből. A nem-tudás a létezés
információtlanságának következménye. Ezzel kapcsolatban érdemes
elolvasni: Az információs elzajosodás című írást a 2002-es év anyagai
között.
ANUSSATI - B.p. Szemlélődés. A
hinajána szutrákban ismertetett gyakorlatok, amelyek a 3 mérget
(mohóság, gyűlölködés és elvakultság) közömbösítik. A szemlélődés 6
tárgya: 1. A Buddha, 2. Dharma, 3. Sangha, 4. Shila (erkölcsi
előírások), 5. Dana (adakozás), 6. Deva (istenségek).
K. Ahhoz, hogy a lelkünket információsan mérgező dolgoktól
megszabadulhassunk, arra kell irányítanunk a figyelmünket, amit elérni,
megteremteni szeretnénk. Ilyen a megvilágosodott személye (a példakép),
a törvény (ahogy a teremtés működik), a közösség (ami éltet), az
erkölcs (ami a másokhoz való helyes viszonyulásban segít), az adakozás
(a megszabadulás a nem létfontosságú, figyelem elvonó javaktól) és az
istenségek (a felettes létezők, mint szülők és tanítók).
ANUTTARA-SAMJAKSAMBODHI - B.sz.
Tökéletes Megvilágosodás. (Vö.: Samjak-Sambuddha)
K. Akkor vagyok tökéletesen megvilágosodva, amikor én, az Isten azon a
lelken keresztül szemlélem a teremtésemet, amelyikben az a személyiség
programom fut, amelyik feladta az emberi identitását azért, hogy
megvilágosodhasson és ezért egyesült velem információsan.
APARA-VAIRAGJA - H.sz. A
lemondás kezdeti fokozata; a megtisztulás, nyugalom és magány áhítása.
K. A megtisztulásnak három alapvető formája van. 1. Információs: a
szellem kitisztítása, a fölösleges dolgok kitakarítása a lélekből. 2.
Energetikai: az aura letisztítása a disszonáns rezgésektől, az aura
rétegeinek és csakráinak optimalizálása, az életerő központok
feltöltése. 3. Anyagi: a test megtisztítása fürdéssel. A nyugalom ahhoz
kell, hogy nyugodtan lehessen koncentrálni a fontos dolgokra (az
önmegismerésre). A magány azért fontos, hogy mások a saját tisztátalan
gondolataikkal, szavaikkal és tetteikkel ne tudjanak megzavarni,
beszennyezni. Ne akadályozhassák meg a folyamatot.
APARIGRAHA - H.sz. Nem
birtoklás, nem kívánás. A raja-jóga 5 erényének első foka (Jama). A
továbbiak: 2. Satja (őszinteség), 3. Ahimsa (nem-ártás), 4. Asteja
(nem-lopás), 5. Brachmacsarja (önmegtartóztatás). Vö.: Mahavrata.
K. A birtoklási vágy abból a felismerésből fakad, hogy ha fontos
dolgokkal rendelkezünk, akkor mi magunk is fontosak leszünk mások
számára és ezért a számunkra kedvező viszonyulásra fognak kényszerülni.
Aki fél attól, hogy senkinek sem fontos a léte, és ezért értelmetlenné
válhat az élete, az akar birtokolni. Kapaszkodik a javaiba, hogy
általuk kapaszkodhasson a világ illúzióiba is. Az őszinteség csak a
birtoklási vágy megszűntetése után érhető el. Ha nincs semmim, nincs
vesztenivalóm sem, tehát nem kell a különféle fontos érdekeim miatt
hazudoznom, manipulálnom és mellébeszélnem. Nyugodtan lehetek őszinte
is, kimondhatom az igazat akkor is, ha ez másoknak nem tetszik, mert
nem vagyok zsarolható, fenyegethető. Az őszinteség az illúziók
világában gyakorlatilag elviselhetetlen mások számára, ezért nagyon
óvatosan kell bánni a kinyilvánításával. A nem-ártás legjobb módja a
magányos visszavonultság, mert az ellentmondásos világban gyakorlatilag
lehetetlen úgy manőverezni, s pláne őszintének lenni, hogy azzal ne
ártsunk másoknak. A társadalmi életnek szerves része, mondhatni lényege
a konfliktus, a másoknak való ártás és ennek elszenvedése. A
nem-lopásra ugyanez vonatkozik. Mindezen dolgok megvalósításához pedig
önmegtartóztatásra van szükség: információsan (tudat kiürítése, a
külvilág híreinek nem figyelése), energetikailag (az aurát megterhelő
folyamatok kerülése) és anyagilag (böjtölés, visszafogott étrend).
APAJA - B.sz. Kedvezőtlen
létforma. A 4 rossz születés (Gati): 1. Pokol (Naraka), 2. Szenvedő
lelkek világa (Preta-loka), 3. Állatvilág (Tirjak), 4. Titánok (Asura).
K. A megvilágosodára törekvő lélek számára minden olyan létforma,
reinkarnáció kedvezőtlen, amelyben nincs lehetősége visszavonultan
élni, időt szánni az önmegismerésre és a tanulásra, gyakorlásra, távol
maradni a konfliktusoktól és a többi lélektől. A Föld azért számít
pokoli helynek, mert az emberi társadalom nem teszi lehetővé (kevés
kivételtől eltekintve) a megvilágosodáshoz kedvező tiszta és nyugodt
életet. Az ide születő lelkek elsöprő többsége éppen ezért nem is
megvilágosodni jön, hanem a karmáját ledolgozni és új bajokat csinálni
magának. Amíg ezek a körülmények nem változnak meg, addig kevés Buddha
lesz a Földön és az emberek többsége tudatlanul hal meg, reménytelenül
beleragadva a szamszára illúzióiba.
APRATISHTHITA-NIRVÁNA - B.sz.
Aktív kialvás. A mahajána, a bodhiszattva ideálja lemond a végső
kialvásról és újraszületést vállal a szenvedő lények üdve érdekében.
K. Az aktív kialvás nem kialvás. A parázs bármikor elszabadulhat és
újra fellángolhat a tűz ha tápot kap. Ideálnak szép ez a hozzáállás, de
az ilyen újraszülető lelkek csak bajba keverik magukat és másokat is a
segítőkészségükkel. Mindez azt mutatja, hogy még nem készültek fel
lélekben a nirvánára, tehát nem érték el a tökéletes megvilágosodást.
Akkor érted el a legvégső célt, ha már nem buzog benned a vágy, hogy
segíts másokon, mivel tudod, hogy nincsenek mások. Csak én vagyok,
minden megnyilvánulásomban. Ha eljutok a nirvánába, akkor segítettem
magamon. Ennél többet nem kell tennem magamért.
ARADHANA - H.sz. 1. Isten
iránti odaadó szeretet. 2. Imádság; az istenség nevének ismételgetése.
K. Az Istent pontosan annyira lehet szeretni, mint amennyire utálni,
hisz benne minden tulajdonság megvan, meg az ellenkezője is. Az igazi
szeretet önmagam odaadása, mivel nincs másom. S mivel én Ő vagyok,
ezért magam adom magamnak. Az Isten nevét ismételgetni éppen ezért
teljesen fölösleges és értelmetlen dolog. Pont annyi értelme van, mint
önmagamat szólongatni állandóan.
ARHAT - B.Z. (p. Arahat, k.
Lo-han, j. Rakan) Az Árja-marga legmagasabb fokozatát elért buddhista
(hinajána) szent. Vö.: Sopadhishesha-nirvána.
K. Az ár-hat az, akiben térforrás van, mivel az áradata, kiáradó
hullámtere hatos szimmetriájú. Az emberi lelkekben fényforrás van,
ezért őket ár-nyolcnak kellene hívni. Az arhat szó ennek alapján a
megvilágosodott isteni lelkek neve.
ARPITAMANO-BUDDHI - H.sz. Isten
iránti feltétlen odaadást, bizalmat tápláló gondolkodás.
K. Csak annyira bízom az Istenben, amennyire önmagamban, mivel én
vagyok Ő.
ARUPASAMADHI - B.sz.p. A 4
szférafokozat meditációban való átélése.
1. A végtelen tér szférája (akasha).
2. A végtelen megismerés szférája (vijnana).
3. Az üresség, a semmi szférája (Vö.: shunjatá).
4. A tudaton és tudattalanon túli szféra.
K. A végtelen azt jelenti, hogy nincs vége, s nem azt, hogy a
végtelenségig tart. Minden létező dolog véges, viszont időben és térben
folyamatosan tágul, terjed, növekszik a végtelenségig. Ez érvényes a
megismerésre is. Az ürességről és a semmiről nincs mit mondani, mert
beszélni csak a valamiről lehet. A tudaton és tudattalanon túli szféra
átélhetetlen, mivel az átélés tudati folyamat. Kell valaki, aki átéli a
dolgot, de amit átél, az benne van és ő is benne van abban, amit átél.
ARJAMAN - H.sz. 1. Az Aditjak
egyike. 2. Az igazság ereje, az isteni tudat, mint hajtóerő.
K. Az Atyának sok másolata létezik a teremtésben, s mindegyik isteni
tudatnak tekinthető, aki a képességei révén valóban a világ
hajtóerejeként funkcionál.
ARJA-SATJA - B.sz. A Négy Nemes
Igazság (p. Arija-Satta): 1. A szenvedés igazsága (Duhkha), 2. A
szenvedés keletkezésének igazsága (Szamudaja), 3. A szenvedés
megszüntetésének igazsága (Nirodha), 4. A szenvedés megszüntetéséhez
vezető út igazsága (Ashtangika-Marga).
K. A nemes igazságok arra a felismerésre vezetődnek vissza, hogy a
teremtés a létezés aszimmetriájának következménye, ami a különbözőséget
és a sokszínűséget kelti. A valamilyenné válás azonban mindig
hiányállapot, ami veszteséggel jár. Az Isten a teljességre
(szimmetriára) törekszik, mert az a természetes állapota, ezért mindent
ami ettől eltér, kellemetlen élményként (szenvedésként) fog fel. A
szenvedéstől csak a nirvánában lehet megszabadulni, ami nem a nemlét
állapota, hanem a puszta létezés kiegyensúlyozott, szimmetrikus
pontállapota. A létező ugyanis nem tud nem létezni. Az Isten nem tud
megszűnni, nem lenni tovább.
ASHTA MANGALA - B.sz. A 8
Drágaság vagy szerencsejelkép. 1. Két hal (a világuralkodó jelképe), 2.
Ernyő (a királyi méltóság jelképe), 3. Kagyló (a győzelem jelképe), 4.
Lótusz (a tisztaság jelképe), 5. Zászló (a vallás győzelmének jelképe),
6. Váza (nektártartó, a hosszú élet jelképe), 7. Kerék (a dharma
jelképe), 8. Végtelen csomó (a végtelen lét jelképe).
K. A két hal a halak világhónapot jelképezi, ami nemrég ért véget. A
világuralkodó ekkor Jézus Krisztus néven volt ismeretes. Az ernyő a
védőpajzs, ami oltalmaz a veszélyektől. A kagyló a Teremtő tachion
jelképe a csavarodó, kúp alakú formájával, amit megidéz. A lótusz
virága az őskáosz vizében született Mindenható térszerán szimbóluma. A
zászló a szelet, a téridő (levegő) hullámterének mozgását és erejét
jelképezi. A váza a lélekbarion, ami az élő szellemet, mint nektárt
tárolja magában. A kerék az időhurok, a körforgás szimbóluma. A
végtelen csomó a kibogozhatatlanul összefonódott létezés időszálaira
utal, amik valójában egyetlen szálat alkotnak: az Életfát.
ASHTA-VIMOKSHA - B.sz. A Nyolc
Szabadító. Meditációs gyakorlat, amelynek 8 fokozata van:
1. Külső és belső formák felismerése.
2. Külső formák felismerése (mivel a vágy a belső formák irányában már
legyőzetett).
3. A szép észlelése (annak megkívánása nélkül).
4. A térvégtelenség átélése.
5. A tudatvégtelenség átélése.
6. A semmi (nihil) átélése.
7. Az észlelésen- és nem észlelésen túli átélése.
8. Észlelés és érzelem (emóció) kialvása.
(Vö.: Nirodha-Sampatti)
K. Az egyes fokozatok a teremtés és létezés különböző jellegzetes
aspektusainak, megnyilvánulásainak megismerésére utalnak, amik kapcsán
meg kell világosodnia a meditálónak.
ATMA-JNANA - H.sz. Az Önvaló
tudása, a valódi én felismerése.
K. Egyetlen önvaló van, Én az Isten.
ATMAN - H. Az Önvaló, az igazi
én, az Abszolút Tudat, amely azonos Brahmannal. B. A buddhizmus az
atmannal szemben tagadó álláspontot foglal el.
K. A buddhizmus ebben az esetben rosszul döntött, mert tagadni csak
létező dolgot lehet. Az önvaló maga a létező. Ami viszont létezik, az
tagadhatatlan. Vicces ellentmondás, ugye?
ATMAJAJNA - H.sz. A személyiség
feláldozása, amely a sötétségből a világosságba vezet. A halhatatlanság
elérésének feltétele.
K. A személyiség alatt itt azt a szeparált információs mátrixot értik a
filozófusok, ami az ember lelkében, a feltudatban fut és önálló
entitásnak képzeli magát a világban. Mivel azonban a személyiség
folyton változik, keletkezik és megszűnik, ezért ha ezzel azonosítja
magát az önvaló, akkor valóban átéli a halál illúzióját. Személyiségnek
lenni tehát lényegében tudatlanságból, hibás ítélkezésből származó
önbecsapás, illúzió.
AYATANA - B.sz.p. A 12
érzék-birodalom: Az 5 érzékszerv: szem, fül, orr, nyelv, test, és az
ezeknek megfelelő 5 tárgy: alak, hang, szag, íz, tapintás; végül a
gondolkodó szellem (Manas) és ennek tárgyai.
K. Ez itt hibás definíció, mert a 12 érzék a lélek 12 érzékszervét
jelenti valójában, amik a következők (szerv, bemenet, kimenet): 1.
Szem: látás, metakommunikáció. 2. Fül: hallás, alapzajkibocsátás. 3.
Félkörös ívjáratok a belső fülben: gravitáció iránya. 4. Orr: szaglás
és szexuális molekulák érzékelése. 5. Bőr: tapintás, hőérzet és
szagkibocsátás. 6. Nyelv: ízlelés és tapintás. 7. Belső szervek
érzékelése: izomzat, emésztőrendszer, belső elválasztású mirigyek,
testi közérzet és ezek befolyásolása. 8. Szív: érzések és energiamezők
vétele és kisugárzása. 9. Gondolkodás: telepátia és gondolatközlés. 10.
Aura: környezeti hullámtér észlelése, hárítás és védelem. 11. Lélek:
gravitációs hullámok közvetlen érzékelése és keltése. 12. A
lélekszentély forrásrendszere: időszálon befutó és távozó megérzések a
Lélekfán keresztül.
BHÁVANA - B.sz.p. Meditáció két
fokozata: 1. A szellem nyugalmának kibontakozása (szamatha), 2. A
tisztánlátás kibontakoztatása (Vipashjana).
K. Ahhoz, hogy az ember tisztán láthasson, elsősorban nyugalomra van
szüksége, hogy a szellemének belső vibrálásai ne vonhassák el a
figyelmét a látásra való koncentrálásról. Mindkét fokozatot ezért
rendszeresen gyakorolni kell. A tisztánlátás nem csupán lélekkel való
látást jelent, hanem tiszta felfogóképességet és gondolkodást is. Ezek
együttesen kellenek a tiszta tudat megvalósításához. Tiszta tudatú az,
aki tisztában van a valódi helyzetével a világban, egyrészt mert
tisztán látja maga körül a dolgokat, másrészt mert tisztán végig tudja
gondolni a dolgokat.
BINDU - H.sz. Pont, a
megnyilvánulatlan univerzum szimbóluma. A tantrizmusban a spermát
jelenti.
K. A Bindu azt jelenti: kettő-csinál. Ez a megnyilvánulás szimbóluma,
mert a két pont egymás számára létezik. A megnyilvánulatlan a Mandu.
Azért mondják az univerzum szimbólumának, mert az universus azt
jelenti, önmagába visszaforduló. A pont topológiailag ugyanilyen
felület: tórusz. Bővebben lásd: A Bindu forgása című írásban a 2004-es
év anyagai között.
BODHISZATTVA - B.Z.sz.
Megvilágosodás-lény; a Mahajana ideálja. Olyan törekvő ember, aki az
erények (paramita) felhalmozása révén a Nirvánát megvalósítja, de annak
üdvéről lemond. Önként vállalja az újraszületéseket, mindaddig, míg
minden szenvedő segítségével eléri a megszabadulást. Mindenkori
cselekvéseit meghatározza a karuna (részvét) és a prajna (bölcsesség).
K. Aki megvalósítja a Nirvánát, az benne van, tehát nem tud lemondani
az üdvéről. A Nirvána nem olyan dolog, amit birtokolni lehet, mint
valami tárgyat. Akik közel jutottak a Nirvánához és lehetőségük van rá,
hogy elérjék, de visszariadnak tőle, azok szoktak visszatérni és
újraszületni. Mivel a teremtés sosem ér véget, mindig lesz szenvedés és
olyan lelkek, akik megszabadításra szorulnak. Tehát nekik segíteni
sziszifuszi munka. A részvétnek és bölcsességnek nem kell szükségképpen
együtt járnia a cselekvéssel. Sőt, általában az a tapasztalat, hogy a
bölcsek nem cselekszenek, inkább távol tartják magukat a világ
eseményeibe való beavatkozástól.
BODHISZATTVA-SHILA - B.sz. A
Bodhiszattva megtartására vonatkozó erkölcsi előírások, amelyek
betartása a buddhista rendtagok számára kötelező, de a világiak részére
is ajánlott. Felsorolásuk megtalálható a Brahmajala-szutrában. Az 58
előírás közül a leglényegesebb a 10 tilalom: 1. Ölés, 2. Lopás, 3.
Erkölcstelenség, 4. Hazugság, 5. Bódulat, 6. Rágalmazás, 7. Kérkedés,
8. Irigység, 9. Gyűlölködés, 10. A Három Drágaság (Triratna)
becsmérlése.
K. A bölcs tudja, hogy minden cselekedet megítélése szubjektív döntés,
ezért valójában nem lehet elkerülni a hibákat és bűnöket. Az erkölcsi
előírások olyan dolgok, amiket célszerű követni, de betartani valójában
lehetetlen őket. Ha nem így lenne, semmi szükség nem volna rá, hogy a
megvilágosodást követően a lélek távozzon a Nirvánába, mert boldogan és
hibátlanul élhetne a világban, szenvedés nélkül. A Nirvána valójában az
egyetlen megoldás az erkölcstelenségek elkerülésére. Az előírások
betartásának valódi célja tehát nem az erkölcsös élet, hanem a lélek
nyugalmának megvalósítása, ami az erkölcsösség látszatának
mellékhatásaként jelentkezik.
BRAHMA - H.sz. A Trimurti első
istensége, az univerzum teremtője. Kezdetben ugyanolyan tiszteletnek
örvendett, mint a háromság másik két istensége. A mai Indiában azonban
a brahmanizmus háttérbe szorul a vaishnavizmus, shaivaizmus és a
shaktizmus mögött.
K. Brahma a térszerán, az univerzum teremtője. Visnu és Siva is azonos
Brahmával, csak ők más aspektusait, tulajdonságait testesítik meg a
hívők számára. A brahmanizmus háttérbe szorulása arról árulkodik, hogy
a világ hanyatlik, mert a teremtésről áthelyeződik a hangsúly a meglévő
dolgok megtartására (ragaszkodás) és a pusztításra (lebontás).
BRAHMACHARJA - H.B.sz.
Önmegtartóztatás. H. 1. A Raja-jóga első fokozata 5 erényének egyike,
2. Felavatás, a szerzetes első fogadalomtétele, 3. A tanulás
életszakasza. B. (p. Brahmacarija): 1. A buddhista erkölcsi
előírásoknak (Shila) megfelelő életvitel, 2. A szerzetes magatartása,
kötelező, mindenre kiterjedő viselkedése.
K. Az önmegtartóztatás fő célja az, hogy az ember távol tartsa magát a
környezetétől. Minden viszonyulás, kapcsolat másokkal magában hordja a
konfliktusok, hibák és bűnök elkövetésének lehetőségét, amik
akadályozzák a lelki nyugalom megvalósítását és a tanulást, végsősoron
a megvilágosodást. Az önmegtartóztatás egyben lehetőséget ad a léleknek
az önfegyelem gyakorlására is, ami végül elvezet az önuralomhoz.
BRAHMALOKA - H.sz. Mennyei
létsík, ahová a szellemileg fejlett kerül halála után.
K. A Brahma-hely mennyei léttér, tehát nem síkszerű kiterjedésről van
szó. Ezen a helyen létezik, él a teremtő Isten, a térszerán. Szűkebb
értelemben csak egy ilyen hely van az univerzumban, a világtojás
közepén. Tágabb értelemben Brahma helyének tekinthetünk minden lokális
megtartói székhelyet. A hozzánk legközelebbi ilyen székhely a Napisten
Aranyvárosa.
BRAHMANASPATI - H.sz. Brahma
jelzője: A szóval létrehozó, kiáltással teremtő.
K. A szó és kiáltás a levegőben terjed. A téridő Brahma hullámtere,
amit régen Levegőnek is hívtak. Az ebben terjedő sűrűségmodulációk a
"szavak", információt tartalmazó longitudinális változások.
BRAHMANDA - H.sz. Brahma
tojása; a jelenségek világa.
K. Brahma tojása a világtojás, más néven az univerzum ellipszoid (közel
gömb) alakú téridő buboréka, amiben minden általa teremtett jelenség,
teremtmény létezik.
BRÁHMATEJA - H.sz. Brahma
hatalma és dicsősége, az isteni tűz.
K. Ez az isteni tűz a térszeránban körbemásolódó tachionokat jelenti.
BRÁHMAVID-VARISHTHA - H.sz. Az
Isten-látása megvalósítója.
K. Brahmát közvetlenül látni szinte lehetetlen, annyira messzire van
tőlünk, sok milliárd fényévre az univerzumban. Ráadásul annyira
szigorúan vigyázzák a testőr istenségei, hogy néhány kilométernél
jobban meg sem lehet közelíteni még akkor sem, ha egyáltalán
megengedik, hogy valaki odáig eljusson. Egy energiakvantumot több
kilométerről viszont nem lehet látni, még lélekkel sem, legfeljebb
érezni a hullámterének sodrását. Éppen ezért a gyakorlatban az
Isten-látása alatt azt értik a bölcsek, hogy valamelyik másolatát látta
az illető. Brahma rengeteg közvetlen megvalósítót, másolati istent
készít magából, amik ugyanolyanok, mint ő, tudásukban és
képességeikben, és az a dolguk, hogy a nevében, helyette intézkedjenek,
szerte az univerzumában. A lokális megtartók is ilyen másolatok. Jézus
(Isa) testében egy ilyen megvalósító istenség járt régen a Földön,
ezért hívták az Atya Fiának. Aki látta őt, az látta az Atyát is, mert
ugyanúgy néz ki fizikailag a lelke és centrális forrásrendszere.
BRÁHMA-VIHÁRA - B.sz.p. Isteni
állapotban való időzés. Négy fokozata: 1. Határtalan szeretet (maitri),
2. Határtalan részvét (karuna), 3. Határtalan öröm (mudita), 4.
Határtalan közömbösség (upeksha).
K. A szeretet annak az átélése, hogy minden úgy van jól, ahogy éppen
van, tehát elfogadható. A részvét annak a felismerése, hogy a szeretet
ellenére sokak számára mégis milyen rossz élmény az élet, a szenvedések
miatt. Az öröm annak az átérzése, hogy az van, aminek éppen lennie
kell, vagyis a vágyak beteljesülnek, a szándékok megvalósulnak, a célok
eléretnek. A közömbösség annak a kinyilvánítása, hogy ha minden rendben
van, akkor semmit sem kell tenni. Az ember kiegyensúlyozott, nyugodt,
békés és passzív.
BUDDHA - B.Z.sz.p. Felébredett.
1. Olyan ember, aki a létforgatagból (samsára) szabadulva a tökéletes
megvilágosodást (Nirvána) elérte. E Buddhák 2 fajtája: Pratjeka-Buddha,
aki a Dharmat nem hirdeti és a Samjak-Sambuddha, aki a lények üdvére az
általa felfedezett igazságot kihirdeti.
K. A Buddha az a lélek, aki tud. Ismeri a teremtés törvényeit,
tisztában van a saját helyzetével, származásával és céljával, valamint
átlátja a környezetét. Ráébredt arra, hogy ő az Isten egyik
szemlélőpontja és készen áll a visszaolvadásra az alkotójába. A
tökéletes megvilágosodást ember soha nem érheti el, mert amikor eléri,
már nem nevezhető embernek, hisz eggyé vált az Istennel. Ezért csak
egyetlen megvilágosodott volt, van és lesz: az Isten. Éppen ezért a
megvilágosodott emberek csak tökéletlenek lehetnek egész életükben.
BUDDHAKULA - B.sz.
Buddha-család, a szambhogakája 5 alapvető kvalitása, amelyek az 5
Tathagata mandalájában bontakoznak ki, mint bölcsesség (prajna)
aspektusok. Az 5 család urai: Vairocsana, Aksóbhja, Ratnaszambhava,
Amitábha, Amoghasziddhi.
K. Ők az öt Atya a térszeránban.
CHAITJA-PURUSHA - H.sz. A
Sánkhja filozófia szerint az univerzum a világlélek (Purusha) és a
természet (Prakriti) egyesüléséből született. A világlélek és az egyéni
lélek együtt alkotják.
K. A világlélek a térszerán által maga köré keltett isteni lélekbarion,
azaz hardveres periféria, a természet pedig a létezés hullámtere és a
teremtés alaptörvényei, amik szabályozzák a létezők közti
kölcsönhatásokat. Az egyéni lélek az isteni lélek másolata, ami
osztódással vagy bimbózással jön létre belőle.
CH'I - 1. Levegő, gőz, lehelet,
energia. 2. Temperamentum, atmoszféra. A taoizmus és a kínai orvoslás
központi fogalma.
K. A csi a téridő csavarodó hullámtere, ezért fordítják Levegőnek és
gőznek (víz a levegőben, mert Víz típusú), illetve leheletnek (kiáradó
levegő) és energiának (térerő). A kínai orvoslásban az emberi testben
áramló különféle energiákat értik csi alatt.
CHINTAMANI - H.B.sz. H. 1.
Varázskő, amely birtoklója minden kívánságát teljesíti. 2. Istenségnév.
3. A szanszkrit irodalom több művében előforduló fejezetcím. B. 1.
Kívánságot teljesítő drágakő. Az ábrázoláson a Szélparipa
szerencsejelkép hátán látható a Chintamani. 2. Kshitigarbha,
Avalokitesvara, Ratnaszambhava (valamint több Buddha és Bodhiszattva)
attributuma. 3. A Szabad Szellem szimbóluma.
K. A varázskő és drágakő a gyémántot jelenti, ami a térszerán
szimbóluma. A minden kívánságot teljesítő, valóra váltó teremtőgéphez
valóban térszeránra van szükség. A Szélparipa szintén a térszerán egyik
ábrázolási formája, ahogy még több tucat egyéb módon is ábrázolják a
világ vallásai az Istent. Azért hívják Szabad Szellemnek, mert a
transzcendens hullámtere mindenen szabadon áthatol, mindent betölt,
átjár, mindenhol jelen van az univerzumban.
CHÖD - B.t. Levágni. Phadma
Sangje tanítása, amelyben a Prajnaparamita tanok keverednek
sámánisztikus elemekkel. Központi gondolata: a téves énelképzelés
levágása.
K. A levágás a valóságban pontosan az ellenkezőjét jelenti. A téves
énelképzelés azáltal szűnik meg, hogy az ember a személyiségének
információs mátrixát összekapcsolja a felettes énjének mátrixával, ami
összekapcsolódik az Isten mátrixával és egyetlen összefüggő rendszert
alkotnak.
CSAKRA - H.B.sz. Kerék, kör. 1.
A hinduizmusban a szertartásokban résztvevők, az istentiszteletek
látogatóinak köre. 2. A finomanyagi energia (Prana, Kundalini)
központjai az ember asztráltestében. A 7 csakrát a hátgerincben futó
csatorna (Sushumna) köti össze, amely mellett még két fontos
prána-vezeték (Nadi), a bal oldali Ida és a jobb oldali Pingala
közvetíti a szubtilis energiát.
K. Az emberi testnek nem 7 fő csakrája van, hanem 6 pár főcsakrája,
lásd: A paratudományok pongyolaságai című írásban a 2002-es év anyagai
között.
DASHABALA - B.sz. (p. Dasabala)
Tíz Erő. Egy Buddha képességei. 1. Mindentudás, amely vonatkozik 2. a
cselekedetek következményeire, 3. a lények alacsony- és magasrendű
tevékenységére, 4. gondolkodására és hajlamaira, 5. az univerzum
alkotóelemeire, 6. a sors (jövő és múlt) ismeretére, 7. a jó és rossz
gyökerére, 8. a szemlélődés és elmélyedés mikéntjére (Samadhi), a
megszabadulásra, felismerésre, megvilágosodásra (Dhjana, Bodhi), 9. a
halálra és újraszületésre, 10. minden akadály legyőzésére (Asrava).
K. A mindentudás közvetlen hozzáférési jog az akashához. Ebben szinte
minden kérdésre megtalálható a létező legjobb válasz, feltéve, hogy
helyesen tud kérdezni az ember. Ez a Buddha képesség a szó szoros
értelmében nem tekinthető erőnek, mert nem ad megvalósító képességet,
csak lehetőséget arra, hogy hozzájusson ahhoz a tudáshoz, amivel
nekiláthat megvalósítani a szándékait.
DHJANI-BUDDHA - B.sz. 1. Az
egyetlen Buddha-princípium manifesztációi. 2. A megvilágosuló tudat
különböző aspektusai. 3. Az 5 transzcendens Buddha: 1. Amitabha:
Nyugat, 2. Amoghasziddhi: Észak, 3. Aksóbhja: Kelet, 4. Ratnaszambhava:
Dél, 5. Vairocsana: Központ.
K. Az egyetlen Buddha-princípium a Teremtő Atya, a manifesztációi a
térszeránban körbemásolódó Atyák.
DIVJA-JYOTISH - H.sz. Mennyei
Fény. 1. A meditáció során előforduló jelenség. 2. A halál pillanatának
bardoja során jelentkező fény.
K. A Mennyei Fény a lélek által észlelt látvány következménye. A
gravitációs hullámokat látni olyan élmény, mintha minden világítana. A
meditáció és a test halála során szoktak az emberek általában így
érzékelni.
DORJE - H.B.t. (sz. Vajra)
Kövek ura, Villám- vagy Gyémántjogar. Ábrázolás: 1. Ötágú a központi
tengelyt körülvevő négy ág az Ürességből (súnjatá) emanálódó 5
Dhjani-Buddha jelképezői. 2. Nyolcágú, amelynek alapja a 8
Dhjani-Buddha és az Adi-Buddha. Eredetileg a hindu Indra fegyvere. A
Vadzsrajánában az elpusztíthatatlan gyémántként a Végső Valóság
jelképe. A tibeti buddhizmusban a Bodhi férfi aspektusa, az Upaja
(módszer) kifejezője. Az oltárcsengő női aspektusként a Bölcsesség
(Prajna) szimbóluma.
K. A Dorje a térszerán szobra, geometriai modellje: egy vagy két
oktaéder, gyémánt alakzat. Azért elpusztíthatatlan, mert a téridőn
kívül is képes megmaradni. Ugyanakkor nem abszolút elpusztíthatatlan,
mert vannak hatások, amik a térszeránt is képesek lebontani, illetve
nem tekinthető a Végső Valóságnak, mert az az okforrás, Aki csinálta a
térszeránokat.
DYAUS - H.sz. A gondolkodás
hármas világa és három mennyországa. A Rishik szerint a világot számos
sík alkotja, amelyek három régióra tagozódnak. A gondolkodás hármas
világa: 1. tiszta sugárzás, 2. tiszta gondolkodás, 3. tiszta
lelkiállapot.
K. A világot számos tér alkotja, melyek sok régióra tagozódnak. Az más
kérdés, hogy filozófiailag rengetegféle felosztást lehet létrehozni a
dolog magyarázatának megkönnyítésére (modellezés).
HIRANJAGARBHA - H.sz.
Aranytojás. A Rigvéda szerint a Kezdet, minden lény egyetlen istene,
menny és föld fenntartója, az istenségek ura. Manu Brahmával azonosítja.
K. Az Aranytojás az okforrásnak, a Bindunak felel meg, de a hasonlóság
miatt így hívják egyesek Brahmát és a Napistent is.
HIRANJAPARAKOSHA - H.sz.
Aranyburok, Brahma teste.
K. Az Aranyburok az a ragyogó, világító hullámtéri rendszer, ami a
térszeránokat auraszerűen körülveszi.
HUN - Lehelet-lélek, az ember
két lelke közül az egyik, a második a test-lélek (P'o). Egészség és
élet e két lélek harmónikus együttműködésétől függ. Hun és P'o
elválásakor áll be a halál.
K. A Hun a lélek 5D-s elektronja, a szentély, más néven a tudatalatti.
A P'o a lélek 4D-s protonja, a feltudat. A kettő együtt létezik,
egymást léteztetik, ezért nem tudnak külön létezni egymástól. A halál
akkor áll be, ha ez a rendszer (lélekbarion) leválasztja az időszálait
a fizikai és asztráltestről.
JIN JANG - A tao vagy a
Legfelső Valóság (T'ai-chi) poláris manifesztációi. Konkrét
megnyilvánulásuk a Menny és a Föld. Keveredésükből keletkezett az 5
elem (Wu-hsing), amelyek a 10000 dolog (Wan-wu) alapját képezik.
K. A polaritás vagy dualitás a létezés alapja és előfeltétele. Ahhoz,
hogy valami létezhessen, szükség van valakire, aki számára létezik. Egy
dolog tehát önmagában nem létezik, csak van. A jin és jang így a két
okforrást jelenti elsődleges értelmében, akik a Bindut alkotják.
JUGA - H.sz. Világkorszak,
amelyeket Virradat (Sandhja) előz meg és Alkonyat (Sandhjansha) követ.
A 4 Juga:
1. Krita- vagy Satja-juga (1 728 000 év)
2. Treta-juga (1 296 000 év)
3. Dvarapa-juga (864 000 év)
4. Kali-juga (432 000 év)
Egy Maha-juga: 12 000 istenév, azaz 4 320 000 év.
Egy Kalpa: 2000 Maha-juga, azaz Brahma 1 napja és éjszakája 8 640 000
000 év.
K. A Virradat a téridő kiáradása és az univerzum buborékának
felfúvódása a működési méretére. A Világkorszak a rendszer működése,
bonyolódása, míg az Alkonyat az Isten által keltett térszünet, amikor
kikapcsolja a téridőt (térosztással) és ennek hatására fénysebességgel
kiterjedve, gömb alakban megszűnik körülötte az egész univerzum. A
folyamat gondosan szabályozott és egy Kalpa egy ilyen ciklusnak felel
meg.
KALPA - H.B.Z. Világciklus. H.
Brahma egy nappala és éjszakája, amely a védai iratok szerint 8,64
milliárd földi évig tart. B.Z. (p. Kappa) Végtelen hosszú időtartam, a
buddhista időszámítás alapja, amelynek 4 szakasza van: keletkezés,
fennállás, hanyatlás, káosz.
K. A legújabb csillagászati kutatási eredmények szerint az univerzum
geometriailag hasonlít egy dodekaéderhez és az átmérője 60-70 milliárd
fényév között van. Ebből következően a rendszer sugara 30-35 milliárd
fényév. Ha Brahma 8,64 milliárd évente csinál egy teremtési ciklust,
akkor a rendszerben egyszerre 3,5-4 darab, egymástól térszünettel
szeparált zóna (ciklus) létezik, amik koncentrikus gömbhéjak formájában
kifelé terjednek a világtojás határáig.
KYABDRO - B. Menedékkeresés. A
tibeti buddhizmus minden iskolájában gyakorolt szertartás, amely a
Buddha-dharmához való csatlakozás előfeltétele. A hinajána és mahájána
szerint a menedék 3 tárgya: Buddha, dharma, sangha, a Három Drágaság. A
Vadzsrajána a felsoroltakat kiegészíti további 3 menedékkel: a láma, a
személyes védőistenség (jidam) és a szellemi erő (dakini).
K. A menedék keresése és kérése az a folyamat, amikor az ember
felismeri, hogy a világ tele van szenvedéssel és gonddal, amikkel nem
lehet egyedül megküzdeni. Ekkor, kellő tudás híján keresni kezd egy
oltalmazót, aki megvédi őt ezektől a bajoktól. Ezek lehetnek a
megvilágosodottak (vezető), a törvény (tudás) és a közösség
(tanítványok), de mindez csupán átmeneti megoldást jelent, mert igazi
biztonságot egyedül a Nirvána elérése jelenthet a lélek számára. A
menedék fő célja tehát az, hogy időt és lehetőséget adjon az embernek
megnyugodni, átgondolni az életét és elszánni magát a megvilágosodáshoz
vezető útra.
MERU - H.B.sz. vagy Sumeru:
Világhegy. Az indiai kozmológia szerint a világmindenség centruma, az
istenségek otthona. H. A Meru csúcsán ered a mennyei Ganga, és itt van
Brahma négyszögletű aranyvárosa. Alatta következik Krisna és Visnu
mennyei otthona. A hegy lábánál a 7 alacsonyabbrendű világ helyezkedik
el. B. A buddhista kozmogónia szerint a Meru az univerzum tengelye,
amelyet a világtengerek és kontinensek öveznek. A hegy alatt van a
poklok és a szenvedő lelkek (préta) világa. A Meru fölött helyezkedik
el a dévák és a tiszta formák (Rupaloka, Trikája) birodalma, valamint a
forma-nélküli-világ.
K. A Világhegy a Teremtő Atya tachion hullámtere az őskáoszban.
Valójában nem a világmindenség centruma, mert a létezésnek nincs a szó
hagyományos értelmében vett közepe. De mivel ezen a kúpon belül van a
teremtés, ezért mi innen nézzük a létezést, s magunkból kiindulva
határozzuk meg a helyzetünket a világ közepének. Az istenségek
egyébként valóban itt élnek, mint mindenki más is. A Meru csúcsán van
az okforrás. Brahma négyszögletű Aranyvárosa azonban nem itt van, hanem
a világtojás középpontjában. A hegy csúcsán a Bindu található. A
hegynek nincs lába, mert a hullámtér alja a végtelenbe nyúlik, ezért
hívják ezt feneketlen mélységnek. A Meru valóban az univerzum tengelye,
mert a Bindu forog. A belőle kivezető időszál, ami Brahmát összeköti
vele szintén csavarodik, s körülötte forog Brahma is, aki körül a
téridő, azaz az egész univerzum forog. Ebben a tachion rendszerben
nincs semmi anyagi és megfogható, tehát semmiféle vizes világtengerek
és kontinensek nincsenek körülötte. A létezés Vize azonban túlterjed a
Merun oldalirányban, a kúp palástja felé, de oda meg a teremtmények nem
tudnak kijutni, mert ott nem tudnak megmaradni. A Meru fölött pedig
nincs semmi, mivel a Bindu kint van a létezés összes vizeiből, a
létezés határán, legszélén.
MITRA - H.sz. 1. A
Napistenségek egyike. 2. A védákban Varuna.
K. Mitra maga a Napisten, de az ő másolatait, segítő és megvalósító
istenségeit is hívhatjuk Mitráknak.
NÁDA - H.sz. Hang.
Rezgésenergia, amely hangként manifesztálódik. Belső misztikus hang.
Nada-Bindu: az őshang, amely az univerzumot létrehozta. Nada-Brahman:
az OM hangszimbólum elnevezése.
K. Az őshang a Binduból kiáradó ősidő, a transzcendens hullámtér, ami
gömbszerűen terjed kifelé a forráspontból a végtelenbe.
NATARAJA - H.sz. Siva kozmikus
tánca. A világmindenség teremtését, fenntartását, pusztulását, valamint
a testetöltést és megszabadulást jelképezi.
K. Siva a térszerán működését modellezi a táncával. Részletesen lásd a:
Siva Natarádzsa titka című írásban.
NIDRA - H.sz. Alvás. Az alvás
istennője, Brahma női megjelenési formája, aki a Világóceán köpülése
alkalmával emelkedett ki a hullámokból.
K. Az alvás itt kialvást, megszűnést, annihilációt jelent. Részletesen
lásd : A világóceán köpülése című írásban.
NILIKANTHA - H.sz. Kéknyakú.
Siva, aki a Világóceán köpülésekor a felszínre kerülő mérget az emberek
iránti részvétből lenyelte. A méreg hatására kékült meg az istenség
nyaka.
K. Az elkékülés fizikai okát lásd: A világóceán köpülése című írásban.
NIRVÁNA - H.B.Z.sz. (p.
Nibbana) Kialvás. H. A megszabadulás, megvilágosodás állapota, amelyben
a mulandó én egyesül Brahmannal. A szenvedés, halál és újraszületés
megszűnése. A legmagasabbrendű, transzcendens tudatállapot, melyet a
Bhagavad-gítá Brahma-nirvánának nevez. Az Upanisádok Turijaként, a Jóga
Nirbija-szamádhiként, a Vedanta Nirvikalpa-szamádhiként említi. B.Z.
(j. Nehan) Az újraszületések körforgásából (szamszára) való szabadulás.
Az üdvöt nélkülöző (Akushala) 3 gyökér (mohóság, gyűlölködés, tévhit)
elpusztítása, a szándékok (szamszkára) elnyugvása.
K. A Kialvás a teremtmény másolati időforrás rendszerének megszűnését,
időhurkának megszakadását, annihilálódását jelenti fizikailag. Ilyenkor
a rendszer információtartalma megmarad az akashában, az Isten pedig,
mint szemlélő eggyel visszább ugrik az Életfán a teremtmény felettes
létezőjére. Ez gyakorlatilag a teremtmény halálát jelenti, de nem a
megszűnését, hanem csak az önálló létrendszerként való futásának
megszakadását.
OM - H.B.sz. vagy AUM, Pranava,
a spirituális felismerés jelképe, amely a buddhizmusban (főleg a
Vadzsrajánában) is, mint mantrikus szótag nagy jelentőséggel bír. 1. Az
OM úgy a forma, mint a hang szimbóluma, amely az abszolútum jelenlétét
jelenti a Májában. 2. Az igazság konkrét manifesztációja. 3. Az OM mint
AUM a Trimurti jelképe. Az OM-MA-NI-PAD-ME-HUM mantra minden
szótagjához egy szín rendelhető: OM: fehér, Ma: kék, NI: sárga, PAD:
zöld, ME: vörös, HUM: fekete.
A Buddham saranam gacchami imában a 28. mondat a következő: HUM
pokolbeli fekete borítsd be a szörnyűségek otthonát, zárd el az ösvényt
mely a mélységekbe vezet.
K. Az OM szótag rezgése helyesen kiejtve a Teremtő okforrás
sajátrezgését idézi meg, míg a teljes mantra szótagjai a monász
térszerán egyes forráshelyeit jelképezik. A fehér, kék, sárga, zöld és
vörös az öt téresszenciát jelenti, a HUM pokolbeli feketéje pedig a
nemtér-nemidő réteget. Az ima 28. mondatának jelentése tehát: zárd el
az idősemmi feneketlen mélységébe vezető kijáratot, hogy a teremtmények
ne juthassanak ki a téridőből, mert azon kívül azonnal elpusztulnak.
Eredetileg a HUM szótag az AHUN-ból származik, mert ez jelenti az Atya
tachion hullámterét.
P'AN-KU - Világteremtő, az első
ember. Egy, az i.sz. 3. sz.-ból származó mítosz szerint P'an-ku a
tojásalakú káoszból lépett elő. Ezt követően a tojás anyagából
kialakultak a súlyos és könnyű elemek (jin-jang), melyekből létesült a
Menny és a Föld. 18000 éven át naponként 10 lábbal nőtt a távolság ég
és föld között, és P'an-ku hasonlóképpen növekedvén betöltötte az egész
teret. Halála után testrészeiből keletkeztek a világ különböző régiói.
K. P'an-ku az okforrás, vagyis nem emberről van szó. A káoszban csinál
rendet, létrehozva a Mennyet és a Földet. A számszerű adatok alapján
2190 kilométerre kellene lennie az égnek a földtől, vagyis ezek a
számok vagy valami egészen másra vonatkoznak vagy nem földi évekről és
nem emberi lábról van szó.
PARABRAHMAN - H.sz. Legfelső
Brahman. Irracionális fogalom, mivel Brahman, az abszolútum nem
illethető jelzővel.
K. A Legfelső Brahman a Teremtő okforrás. Nem irracionális fogalom,
mivel megnyilvánuló létező lévén, lehet vizsgálni és jelzőkkel is
illethető.
PARAMATMAN - H.sz. Legfelső
Atman, azaz Világlélek.
K. A Legfelső lélek a Brahma által maga köré teremtett isteni
lélekbarion, a legelső ilyen részecske az univerzumban, akiből minden
további lélek és anyagi részecske másolódik, származik.
PARIJATA - H.sz. Mítikus
korallfa, amely a Világtenger köpülésekor emelkedett ki a habokból.
K. A földi filozófusoknál megfigyelhető szokásos képzavarról van szó,
mert a Parijata valójában az Életfa, ami a Világtengerben (téridő)
keletkezik.
PASHA - H.B.sz. Hurok, lasszó.
H. A nem tudás 3 bilincse, amely testhez, tudathoz és léthez láncol. B.
A Vadzsrájána ikonográfiai jelképe a Haragvó megjelenések, valamint
Amoghapasha, és Avalokitésvara egyik formájának jelképe.
K. Ez a hurok nem anyagból való. Az időhurok önismétlő rendszeréről van
szó, ami révén a létezés és a tudat működik és az anyagi test
fennmarad. Azért nevezik lasszónak is, mert a lasszó egy olyan kötél,
aminek a végén hurok van, amivel fogságba lehet ejteni az állatokat. Ez
az Isten által kibocsátott időszál, aminek a végén a teremtmény állatok
időhurkai találhatók.
PASHJANTI - H.sz. Látás. 1.
Hangrezgés, amely a látás (fényrezgés) irányába tendál. 2. A
Nada-elmélyedés 3. foka, amelyen a meditáló az univerzumot hangként
tapasztalja. 3. A Vak szóval összekapcsolva Pasjanti-Vak a Látó Szó, az
Igazság megértését jelenti.
K. Itt a bölcsek megint butaságokat beszéltek, mert ez a fajta látás
valóban a hangrezgéshez hasonlatos, amiatt, hogy a lelki látás a
gravitációs hullámok észlelését jelenti, amik a hanghoz hasonlóan
longitudinálisan moduláltak. Az érzékelésük valóban fényszerűen
világító élményt jelent, illetve ekként lehet róla beszélni azoknak,
akik még nem tapasztalták. Aki már látott így, annak van esélye rá,
hogy megértse az igazságot: a teremtés működését.
PINGALA - H.sz. A Védák
szövegrecitálásának szakértője, a szavak hangsúlyozásának magyarázója.
A prozódia a szanszkritban különös fontossággal bír, mivel egy mantra
hatékonysága a helyes intonáláson múlhat. Intonálás: a kezdőhang
megadása. Prozódia: a verstan hangsúly, hosszúság, mérték kérdéseivel
foglalkozó része, az időmértékes verselés szabályainak rendszere.
K. A szavak helyes kiejtése azért nagyon fontos, mert minden hanggal
valamilyen rezgést keltünk, amik együttesen bizonyos formákat idéznek
meg. Ezért van ezeknek a szövegeknek varázsereje, mert a teremtés
különféle erőit, jelenségeit lehet velük megidézni. Nagyon nem mindegy
tehát, hogyan ejtjük ki őket. Ahogy minden embernek egyedi hangja van,
ami tisztán megkülönböztethető másokétól (műszeresen biztosan), úgy a
varázslatok előidézéséhez is pontosan kell reprodukálni a rezgéseket, a
megfelelő frekvencia előállításával.
PRADHANA - H.sz.
Kibontakozatlan természet. A Sánkja-filozófia egyik alapelve, Prakriti,
amelynek ellentéte a Purusha.
K. Ez a megnyilvánulatlan valójában.
SAMUDRA - H.sz. Óceán. Végtelen
Lét, a Magasrendű Tudat hullámai.
K. Ez az őskáosz, az idősemmi, az okforrások végtelenbe terjedő
együttes hullámtere.
SARVAJNATA - B.sz. Mindentudás.
Egy tökéletesen megvilágosodott Buddha egyik jellemző tulajdonsága. A
Hinajánában a megvilágosodás eléréséhez szükséges bölcsesség. A
Mahájánában a sunjatá bölcsessége.
K. Ez valójában azt jelenti, hogy a tökéletesen megvilágosodott Buddha
minden tudáshoz hozzáfér, amiről az Isten tud. Nem azt jelenti, hogy
mindent tud ténylegesen, mert bebiflázta az akashát. Viszont, mivel az
Isten sem tud abszolúte mindent, hanem csak mindent arról, ami létezett
és létezik, illetve néhány dolgot arról, ami létezni fog, ezért a
mindentudás viszonylagos dolog. Mennyisége állandóan nő a végtelenségig.
SIDDHI - H.B.sz. Tökéletes
képességek. H. Természetfölötti képességek, melyek a szellemi fejlődés
során (jóga) bontakozhatnak ki. B. A test és a természet erői fölötti
uralom.
A 8 Siddhi:
1. A legyőzhetetlenség kardja.
2. Láthatatlanná válás.
3. Szélsebes helyváltoztatás.
4. Az istenségek meglátását biztosító elixír.
5. Az ifjúságot megőrző életesszencia.
6. Repülés (levitáció).
7. Szellemek és démonok fölötti uralom.
8. Csodapirulák készítésének tudománya.
K. A legyőzhetetlenség kardja egy olyan mágikus fegyver, amivel a
teremtményeket megtartó időszálak elvághatók, aminek hatására az
időszál rendszerben minden alsóbb szintű létező azonnal megszűnik
létezni. Ilyen fegyvere csak kevés istenségnek van, mivel minden
másolati rendszerre veszélyt jelent. A láthatatlanná válás
legegyszerűbb módja az, ha kiszinkronizálódik az illető a beágyazási
környezetéből. Vagy elmozdul a 3D-ből a 4D irányába vagy teret vált és
átlép valamelyik párhuzamos téresszenciába. A szélsebes helyváltoztatás
nem csak a tibeti futógyakorlatot jelent, hanem sokkal inkább
teleportációt, ami fizikailag térugrás révén valósítható meg a
legkönnyebben. Az istenségek látásához nem elixír kell, hanem képesség
a testen kívüli élményre, hogy a lélek eljuthasson a mennyországba,
ahol közvetlenül láthatja azokat az istenségeket, akik hagyják, hogy
lássa őket. Az ifjúság megőrzéséhez a test holografikus képét kell
rendszeresen átírni és erővel visszafiatalítani a sejteket, hogy az
osztódásukat korlátozó belső óraenzim korábbi állapotot mutasson. A
repüléshez a léleknek meg kell tanulnia olyan speciálisan modulálni a
saját hullámterét, hogy annak interferenciái taszító mezőt hozzanak
létre a gravitáció ellenében. Ezt a rezgést a testének atomjaira is ki
kell terjesztenie, mert a lélek egymagában nem képes rá, hogy felemelje
a körötte lévő testet. A szellemek és démonok fölötti uralom a tudásból
fakad, az univerzum törvényeinek ismeretéből. Beavatottnak lenni egyben
rangot is jelent a lélekhierarchiában, ami az alsóbb rangúak fölött ad
némi hatalmat (nem korlátlanul). A csodapirulák készítése szintén a
tudásból fakad.
SOPADHISHESHA-NIRVÁNA - B.sz.
(p. Savupadisesa-Nibbana) A halált megelőző Nirvána, amelyben Klesha
(szenvedély, akadály) már nem létezik, nem következik újraszületés.
K. A test halála előtti állapot nem tekinthető Nirvánának, inkább
készenléti állapotnak a Nirvánába való belépésre.
SÚNJATÁ - B.Z.sz. (p. Sunnata,
j. Ku) Üresség. A buddhizmus központi fogalma, amely szerint: "minden
összetett dolog (Szamszkrita) üres, állandótlan (Anitja), lényeget
nélkülöző (Anatman) és szenvedésteljes (Duhkha)". A hinajána a
föntieket a személyiségre vonatkoztatja, a mahájána minden dolgokra.
K. Nem csak az összetett dolgok üresek, hanem az egy eleműek is.
Összetett dolog minden teremtmény, mert több másolati időforrás
együttes táncából, újrakeletkezéséből áll az illúziója. Az
időforrásoknak azonban nincs valódi tartama, mivel topológiailag
egyoldalúak: térfogat nélküliek. A létezés tartalma ezért üres. Az
állandó mozgás miatt állandótlan, a lényegtelensége káprázat mivoltából
fakad, a szenvedésteljessége pedig az összetett dolgok aszimmetriájának
következménye.
SURABHI - H.sz. vagy Kamadhenu
a bőség tehene, a kívánságokat teljesítő. Az Óceán köpülésekor
emelkedett ki a hullámokból. A hagyomány szerint a szent Vasistha
tulajdona.
K. Ez a tehén nem egy szarvasmarha, egy anyagi testű emlősállat, hanem
Brahmának azon attribútuma, tulajdonsága, hogy bármit képes
megteremteni és teljesíteni tudja a teremtményeinek kívánságait.
SURJA - H.sz. vagy Savitri:
Nap, Napisten.
K. Egy újabb elnevezés a Napistenre. Feltűnő a vallásokban, hogy
ugyanazokat a dolgokat milyen sok különböző szóval nevezik, s mindegyik
egy másik tulajdonságra, jellemzőre utal. A Surja szó a Napisten
kiáradására utal: a fényét szórja.
SURJADVARA - H.sz. Nap Kapu, a
megvilágosodás szimbóluma.
K. Többféle Nap Kapu létezik. Egyrészt így nevezzük azt a térablakot,
amin keresztül be lehet jutni az Aranyvárosba, a Napisten székhelyére.
Másrészt a megvilágosodás eléréséhez a léleknek át kell jutnia a
túlvilágra, egy fényesen világító alagúton, dimenziókapun keresztül,
ami a szeparált dimenziószinteket kapcsolja össze.
SVASTIKA - H.B.Z. Horogkereszt.
H. Szerencsét hozó jelkép. B.Z. A dharmacsakra szimbóluma. Kínában a
10000, a végtelen, az örök jele, valamint a Buddha jelképe
(ábrázolásokon a mellen). Japánban a Buddha-szellem Pecsétje
(Bussin-in). Két fajtája van: balra és jobbra forgó.
K. A forgás szimbóluma. A téridő csavarodó hullámterének síkmetszete
minden egyes időforrásból kiáradva egy négyes osztatú, küllőszerű
geometriát alkot, amit a legegyszerűbben a horogkereszttel lehet
ábrázolni. Azért a szerencse jelképe, mert a térszerán születéséhez a
két Teremtő okforrás szerencsés találkozása kellett az őskáoszban. A
jobbra forgó svastika a téridő szimbóluma, és a jószerencsét idézi meg
a formájával. A balra forgó svastika az antitéridő szimbóluma, és a
balszerencsét idézi meg, vagyis a lebontó (jobbos téridőre nézve
pusztító) erőket (fasiszta jelkép). Azért ábrázolják őket szögletesnek,
mert a négy ág egyben négy ék is: tachionok, amik egy középpont körül
keringenek.
SZAMSZÁRA - H.B.Z.sz.
Vándorlás. H. Születés, halál és újraszületés körforgása, a Brahmannal
való azonosság fel nem ismerése. B.Z. Létforgatag. Újraszületések
(dzsáti) sora, amely a Nirvána megvalósulásáig tart. A szamszára
alapját a 3 üdvöt nélkülöző (Akushala) gyökér alkotja: gyűlölködés
(dvesha), szomj (trisná), nemtudás (aviddzsá).
K. A teremtmények alapvetően azért nem tartják magukat azonosnak
Brahmával, mert a létrehozásukkor azt az információt, kezdeti adatot
tölti beléjük, hogy függetlenek, különállóak tőle és önállóan kell
tapasztalatokat szerezniük a világban. Ha nem így lenne, akkor sokkal
könnyebb lenne visszatérni az Istenhez és a lelkek kevesebb bűnt
követnének el. A lelkek egymástól képesek információsan elszeparálódni,
ez méginkább hozzájárul ahhoz, hogy különbözőnek lássák egymást és
ennek megfelelően bánjanak a többiekkel. A teremtésben tehát ideálisak
a feltételei a gyűlölködésnek, szomjúságnak (vágyak) és nemtudásnak.
SZAMSZKÁRA - H.B.sz. Benyomás,
utóhatás. H. A tudat hajlamai, amelyek előző létben gyökereznek. A
Szamszkárák összessége alkotja az ember karakterét. B. (p. Sankhara)
Alakulás, pszichikai formálóerő, cselekvési szándék. A Szamszkára a 4.
Szkandha, és a Pratitja-Samutpada 2. tagja.
K. A tudat hajlamai az előző életek során begyűjtött tapasztalatok
információs lenyomataiból származnak, amik a tudatalattiban őrződnek.
Ez folyamatosan felszivárog, leárnyékolhatatlanul a születéskor
tisztára törölt feltudatba és befolyásolja a személyiséget. Ennek
köszönhető, hogy az ember felnőve hasonló személyiséget alakít ki, mint
korábbi életeiben.
SZÚTRÁTMAN - H.sz. Fonál-én.
Világlélek, amely a lényeket egybekapcsolja. Azonos a Hiranjagarbhával
(aranytojás).
K. A Fonál-én az időszál univerzumot jelenti, az Életfát, ami a
Világlélekből (Aranytojás) ered és minden teremtményt elér,
többszörösen elágazva. A szál legvége a Világléleken túl van, a Teremtő
okforrásnál, akiből ered.
T'AI-CHI - Mestergerenda. A
Nagy Legvégső - az I-ching fogalma, amely a lét ősokára vonatkozik. A
neokonfucianizmusban a Legfelső Egy.
K. Az okforrás, mint Legvégső Egy azért neveztetik Mestergerendának,
mert amiként a mestergerenda tartja a háztetőt, úgy a Teremtő a
hullámterével tartja létezésben a teremtését.
TANMATRA - H.sz. Ősanyag. Ama
finom elemek, melyekből a durva elemek (Mahabhuta) keletkeznek. Az 5
Tanmatra: 1. shabda (hang), 2. sparsha (érintés), 3. rupa (látás), 4.
rasa (ízlelés), 5. gandha (szaglás). Az 5 Mahabhuta: 1. ákása (éter),
2. vaju (levegő), 3. tejas (tűz), 4. apas (víz), 5. prithivi (föld).
K. Ez a definíció teljesen hibás. Az elemek nem oszthatók fel finomakra
és durvákra, ahogy az ősanyag sem értelmezhető a normál anyagtól
különböző dolognak. Valójában az elemek, a teremtés fő megnyilvánulási
formái a keletkezésük sorrendjében a következők: 1. okforrás (fénymag),
2. víz (tardion), 3. tűz (tachion), 4. levegő (téridő), 5. fény
(fotinó), 6. lélek (isteni lélekbarion), 7. lélek (emberi lélekbarion),
8. anyag (neutronok), 9. éter (a teljes információs hullámtér). Mivel a
fény strukturálisan csak kevéssé különbözik a térszerántól, a kettőt
egy csoportba lehet sorolni, ahogy a kétféle lelket és az anyagot is,
mivel mindegyik a barion sorozat tagja. Az okforrás, mint pont nem
rendelkezik kiterjedéssel, struktúrával, ezért bár ez a teremtés
alapeleme, mégsem sorolják a klasszikus elemek közé, mivel minden elem
ebből van. Így a rövidített sorrend helyesen: víz, tűz, levegő, föld,
éter.
TEJAS - H.sz. Fény, izzás. 1.
Egy guru dicsfénye. 2. A szív 4 tökéletességének egyike.
K. A dicsfényről részletesen: A glória, mint beavatási szimbólum titkai
című írás szól.
TERMA - B. Kincs. A tibeti
buddhizmus a 8. században titkos helyekre rejtett vallásos szövegeket
jelöl e kifejezéssel, amelyeket adott (alkalmas) időpontban egy Tertön
(kincs-fellelő) hoz a napvilágra.
K. Az isteni tudás és bölcsesség buddháinak (Tertön) egyik titkos
elnevezése a Kincs. Mivel a teremtésben az igazi érték az információ,
amivel ők rendelkeznek. Nem közvetlenül maga a buddha lelke az értékes,
mert az csupán hordozója, kincsesládája a tudásnak, amivel a szelleme
rendelkezik. Ők azok, akik nem a földön gyűjtöttek maguknak kincseket,
hanem a mennyben (Jézus).
TRIKALA-JNANA - H.sz. A 3 idő
tudása. A kundalini felhatolása során különböző képességek (Siddhi)
birtokába jut a jógi. A Trikala-Jnani (3 idő tudója) ismeri a múlt,
jelen és jövő eseményeit.
K. A tudatosság egy bizonyos szintjén a lélek képessé válik arra, hogy
az általa szült, és vele időszálas kapcsolatban lévő elemi részecskéken
keresztül információhoz jusson a környezetéről. Mivel a természetes
időcsúszások miatt ezen részecskék sajátideje fokozatosan egyre jobban
eltér egymástól (a lélek sajátidejéhez képest a múlt vagy a jövő
irányába), ezért a lélek képes egy korlátozott tartományon belül az
észlelésre. A jelen a számára pszichikailag és fizikailag nem egy
pontszerű tartomány az időegyenesen, hanem egy kiterjedt zóna. Emellett
az akashához kapcsolódva képes nagyobb távlatokba is kitekinteni és
megnézni a múlt, jelen és jövő közeli és távoli eseményeit.
TRIKÁJA - B.Z.sz. Három test. A
mahájána szerint egy Buddha 3 testtel rendelkezik: 1. Dharmakája:
Törvény test, amely egy Buddha igazi lényét alkotja, és a transzcendens
igazsággal azonos. 2. Szambhogakája: Elragadtatás test, amelyben egy
Buddha a paradicsomi világokban nyilvánul meg. 3. Nirmánakája: Mágikus
test, amelyben egy Buddha a földi világban (emberi alakban) jelenik meg.
K. A törvény test a szellem, a transzcendens hullámtér, ami belőle
kiárad. Az elragadtatás test az asztráltest, amit maga köré termel a
lelke folyamatosan. A földönkívüliek vagy az angyalok is ezzel a
testtel szokták elragadni a kiválasztottak lelkét sokszor. A mágikus
test a hagyományos, halandó 3D-s anyagi test.
VADZSRASZATTVA - B.sz. Gyémánt
lény. A tisztaság, megtisztulás princípiuma.
K. Egy térszerán, lélekbarion nélkül. Azért tiszta, mert nem cipel maga
körül bariont, ami az anyag szülője, tehát nem keveredik a
tisztátalannak tekintett anyagi világgal.
VARUNA - H.sz. 1. A mindeneket
átfogó tér. 2. Óceán és Nap, az ősi védai istenségek. 3. A Nap
istenségek (Aditja).
K. A téridő óceánjáról van szó, valamint a Napisten egy újabb
elnevezéséről, ami ezúttal a hullámterére utal.
VASU - H.sz. Istenségek nyolcas
csoportja, Indra szolgái: 1. ápas (víz), 2. dhruva (sarkcsillag), 3.
soma (hold), 4. dhara (Föld), 5. anila (szél), 6. anala (tűz), 7.
prabhasa (fény), 8. pratyusha (hajnal).
K. Ezek nem istenségek, sem nem szolgák, hanem az öt elem egy másfajta
csoportosításba történő elrendezése, lásd: a tanmatra szónál. A
sarkcsillag itt a térszeránt jelenti, a hold az időtükröket, amik az
anyagi részecskék burkolatát képezik, a Föld a neutron, a szél a téridő
hullámtere, a fény a fotinó, a hajnal pedig a látható szín, ami a fény
és az anyag kölcsönhatásakor jelenik meg.
WU-CHI - A semmi csúcsa. A
határtalan, tulajdonságokat nélkülöző. Őseredet, alaktalan,
láthatatlan, ahová mindenek visszatérnek.
K. Az idősemmi kúpjának csúcsán a Teremtő okforrás található, ami egy
létező pont, amiből minden dolog ered és amibe minden vissza fog térni
a teremtés végén.
Készült: 2007.02.10.-19.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz