ÖNELLÁTÓ ŰRÁLLOMÁS ÉPÍTÉSE ÉS
ÜZEMELTETÉSE
1. AZ ŰRÁLLOMÁS BURKOLATA ÉS VÉDELME
Mindaddig, amíg nem tudunk mesterséges gravitációt létrehozni, a henger
formájú űrállomás lesz a legpraktikusabb, főleg nagy méretek esetén.
Ezt megforgatva a belső palástján álgravitációt idéz elő a
centrifugális erő. Egy óriási, 10 kilométer átmérőjű hengerben például
akkor lesz 1g a gyorsulás, ha 2,34 perc alatt fordul körbe. A henger
szögsebessége ekkor a szélén: 223,6 m/s = 804,96 km/h lesz.
Ahhoz, hogy egy ekkora űrállomás szerkezetileg egészben maradjon ilyen
sebességű forgás esetén, nagyon erősre kell építeni a burkolatát és a
belső tartóvázat. Mivel a gyorsulás a levegőt a henger palástához
tömöríti, a forgástengelynél lényegesen alacsonyabb légnyomás várható,
így célszerű több koncentrikus zónára, önálló légterű és eltérő
gyorsulású sávra osztani a belső teret. Emellett az egyes sávokat is
ajánlatos szeparálható szektorokra bontani, hogy dekompresszió esetén
minél kisebb kár érje a létesítményt. Minél kevesebb levegő szökjön meg
és minél kevesebb lakos kerüljön életveszélybe emiatt.
Az állomás külső burkolatát, különösen a palástnál több rétegű
szendvics páncélzattal kell ellátni, ami a mikrometeorok, a por és a
sugárzás ellen egyaránt véd. A nagyobb kavicsokat, aszteroidákat
egyszerűbb kiküldött robotszondákkal vagy emberes űrkompokkal elfogni,
hálóval, fékező szivacsokkal vagy vonósugárral megragadni és új pályára
állítani még a becsapódás előtt. Az űrszemét lézersugárral történő
szétporlasztása nem praktikus megoldás, mert csak megsokszorozza a
törmelékek számát és ezzel a lehetséges pusztítás mértékét a burkolaton.
Az élőlényekre komoly veszélyt jelent a neutronsugárzás az űrben. A
töltött részecskéket könnyű elvezetni egy magnetoszféra generátorral,
de a semleges részecskék simán áthatolnak a mágneses téren, és a fémek
többségén is, amikből az állomás felépül. A gyors neutronokat a
folyékony víz képes jó hatásfokkal elnyelni, amennyiben megfelelő
vastagságú. Épp ezért kell a teljes páncélzat alá, belülre egy vagy két
rétegben műanyag zacskókban tiszta vizet elhelyezni, ami legalább 5-10
cm vastag mindenhol és összefüggő köpenyként veszi körül a hengert. A
zsilipajtókba is ajánlott tenni belőle és gondoskodni kell róla
fűtéssel, hogy mindig folyékony állapotban maradjon a világűr hidege
ellenére. A víz fontos előnye, hogy sokfelé megtalálható a
Naprendszerben (és valószínűleg máshol is) és könnyű a bányászata,
feldolgozása, pótlása. Ráadásul ha egy becsapódás miatt kilyukadnak a
zacskók, a lyukon kifolyva rögtön megfagy a víz az űrben és
jégcsapdugóként elzárja a nyílást. A víz hátránya, hogy viszonylag
nehéz anyag, ami egy óriás űrállomás tömegét több millió tonnával
növelheti, megterhelve a tartószerkezetet.
Ha rendelkezésünkre áll a korszerű erőtérpajzs technológia, akkor az
űrállomást erőtérbuborékkal is megvédhetjük a portól, lövésektől és
részecske sugárzásoktól. A fénysugárzástól (lézernyaláboktól) úgy
védhető meg az állomás, ha két erőtér réteg közé sűrű füstöt vagy ködöt
pumpálunk olyan anyagból, ami jól szórja, illetve elnyeli a különféle
hullámhosszú fénykvantumokat. A két pajzs közti térköz növelésével vagy
szűkítésével jól szabályozható a füst átlátszatlansága és ezzel persze
a hőmérséklete is, ha túlhevülne az elnyelt fénytől.
Egy forgó hengeren a két oldallapon célszerű elhelyezni kör alakban a
külvilág megfigyelésére használt műszereket, tudományos berendezéseket,
valamint a zsilipeket. Ehhez kiálló építményekre van szükség,
erkélyekre és tornyokra, amik működhetnek kilátóként, műszer
platformként és személyi vagy teherzsilipként. Az oldallap külső falán
való mozgás megkönnyítésére lehet mágneses talpú mászórobotokat
használni vagy egy nagy teherbírású külső sínrendszert, amin önjáró
kocsik közlekedhetnek. Ezek segítségével biztonságosan be lehet járni a
gyorsulás miatt függőlegesnek számító felszínt. A kocsik közlekedhetnek
távirányítással vagy irányíthatja őket a rájuk szerelt fülke pilótája
is. Felszerelhetők személyzsilippel, teherplatóval és emelődaruval,
amivel a sín közelébe erősített külső műszer platformok elérhetők.
A henger palástját ezzel ellentétben okosabb teljesen simára készíteni
és üresen hagyni, maximum néhány mozgatható külső kamerát kell rá
fölszerelni, amikkel a burkolat sérülései vizsgálhatók. A forgás miatt
ugyanis a paláston nagyon nehéz megmaradni, itt dolgozni legfeljebb a
mágneses talpakkal felszerelt robotok képesek. Amennyiben az állomást
erőtérpajzs védi a mikrometeoroktól, a palást teljes egészében
beburkolható fotoelektromos napelemcellákkal, amik egy csillag
közelében jelentős mennyiségű áramot termelhetnek a forgás minden
pillanatában. Még ha nem is elegendő ez a teljes energiaszükséglet
kielégítéséhez, segíthet csökkenteni a fő erőművek terhelését és
vésztartalékot jelent azok teljes leállása esetén.
2. AZ ŰRÁLLOMÁS KIKÖTŐI ÉS ZSILIPJEI
A forgástengely hosszában célszerű kialakítani egy gerincalagutat,
amiben végig lehet menni a két poláris űrkikötő között akár egy
űrhajóval is. Az alagút két végén működő zsilipkapuk a technológia
függvényében kétfélék lehetnek. Ha mechanikus ajtókkal működnek, akkor
célszerű a gerincalagútban meghagyni a vákuumot, s körülötte nyitott
űrdokkokat kialakítani, ahol a leszálló járművek zsilipcsöveken
keresztül kapcsolódnak az állomáshoz. A javításra szoruló hajók számára
ilyenkor szükség van néhány légdokkra is, önálló zsiliprendszerrel. Ha
erőtérbuborékokkal történik a kijáratok lezárása, akkor viszont az
egész alagutat fel lehet tölteni levegővel. Minderre azért van szükség,
hogy a hajóforgalom érdekében ne kelljen állandóan ki-be zsilipelni
szivattyúkkal, ami mindig levegő veszteséggel jár és ezért nem
gazdaságos módszer.
A hagyományos zsilipeknél minden alkalommal megszökik némi levegő,
amikor kimegy valami a járaton, mivel nem lehet teljesen kiszívni a
gázt egy kamrából. Ezt hosszabb távon pótolni kell valahonnan (levegőt
kell bányászni egy bolygón) még akkor is, ha csak néhány literről van
szó. A buborékzsilipeknél szintén van némi veszteség, mert az erőtéren
átnyomakodó testek a külső profiljuktól függően hajlamosak magukkal
sodorni a menetirányba eső homorú felületeiken némi levegőt. Ezen a
domború burkolatú űrhajók használatával sokat lehet segíteni, de
például egy szkafanderes ember vagy egy robot nem ilyen formájú.
Általános törvényszerűség tehát, hogy akár vákuumszivattyús a zsilip,
akár erőtérbuborékot használunk, a levegő törvényszerűen csak szökik az
állomásról (és minden űrhajóról). Ne feledkezzünk meg itt a
mikrorepedésekről, tömítési hibákról és balesetekről sem, mint további
légveszteség növelő tényezőkről. A mai vákuum szivattyúk csak 90-95%-os
hatásfokúak, tehát 100 liter levegőből 5-10 liter minden kilépésnél
elvész. Befelé jövet, a kamra feltöltésekor nincs veszteség. Mindezek
miatt fontos, hogy a ki és bemenő forgalmat központilag szabályozzák a
zsilipek jó kihasználtsága érdekében. Gondolunk itt arra, hogy a ki és
bemenő forgalom sokszor aszimmetrikus időben, vagyis egyszer sok a
kimenő jármű, máskor meg sok a bejövő. Ha egy zsiliptéren keresztül
többször történik csak kimenet vagy bemenet, akkor ez növeli a
levegőveszteséget a végrehajtott átzsilipelések számához viszonyítva.
Emiatt célszerű több zsilipet telepíteni egymás mellé, és a felüket
feltöltve, a többit üresen tartani. Időarányosan így némileg
csökkenthető a légveszteség, még ha effektíve nem is takarítunk meg
vele egyetlen gázmolekulányit sem.
Az űrhajókat pont ezért ajánlott nyitott űrdokkban leparkolni a
kikötőben, ahol egy csőzsilipen keresztül csatlakoznak az űrállomásra,
mert így gyakorlatilag nincs légveszteség a folyamat (ki és berakodás)
során. A légdokkba csak nagyon indokolt esetben kell bevinni egy
űrhajót, ha például az vákuumban nem javítható.
Ha nem rendelkezünk erőtérbuborékokkal, akkor a légveszteség
csökkentésére használhatunk légzsákokat a zsilipkamrákban. A légzsákok
olyan erős, légnyomásálló anyagból készült ballonok, amik a zsilip
falához, plafonjához, valamint az ajtók belső oldalához vannak
rögzítve. Ezeket külön csöveken keresztül levegővel lehet felfújni,
mire megduzzadnak és kitöltik a zsilip belső terét. Az eljárás lényege,
hogy kifelé menet a zsilipben lévő tárgy (ember, robot, űrhajó) körül
normálisan üresen maradó térfogatot minél jobban kitöltsük a
légzsákokkal. Ezek ugyanis kiszorítják onnan a levegőt, még a belső
ajtó hermetikus zárása előtt.
A kizsilipelés folyamata ilyenkor a következő.: Az űrhajós (vagy
űrhajó) beáll a zsilipkamrába. A belső ajtót résnyire csukják vagy ha
teljesen bezárják, akkor a levegőelszívó nyílások nyitva kell, hogy
maradjanak körben, több helyen a falon. Ezután a légzsákok felfúvódnak
és szorosan körbeölelik, beburkolják a tárgyat, kitöltve a szabad teret
körülötte. A belső nyílásokon át így kiszorul a kamra levegője. Ezután
légmentesen lezárják a kamrát, majd kiszívják a maradék, még bent
maradt levegőt. Optimális esetben ez csak 5-10%-a lesz annak a
mennyiségnek, amennyi a légzsákok nélkül maradna odabent. Ezután a
légzsákokból is kiszívják a levegőt, mire azok elernyednek. Végül a
zsákok felszínéhez erősített kábelekkel (szalagokkal) visszahúzzák a
zsákokat a falakhoz, egész kicsire, hogy kiszabaduljon az űrhajós és el
tudja hagyni a zsilipet a külső ajtón. Ezen a módon elvileg a zsilipben
lévő levegő 99%-a is visszatartható, továbbá némileg meggyorsul a
kizsilipelés folyamata. Hátránya a módszernek, hogy például egy
szkafanderes ember a kizsilipelés folyamata során mozdulatlanságra van
kárhoztatva, be van szorítva a ballonok közé, így nem tudja manuálisan
kezelni a zsilipvezérlő berendezést. De erre az esetek többségében
nincs is szükség, mivel a zsilip rádiótávirányítással is működtethető
parancsszavakkal vagy előre programozott utasításokkal (esetleg belső
kezelő révén).
A bezsilipeléskor minderre nincs szükség. Csak arra kell ügyelni, hogy
a zsilipen átkelő tárgyak ne akadjanak bele a légzsákokba, azok
tartószalagjaiba és ne lyukasszák ki a zsákokat.
További érdekes alternatíva lehet a légveszteség csökkentésére a levegő
kifagyasztása a zsilipben. A levegő alapvetően három alkotóból áll. A
78 térfogatszázaléknyi nitrogén -210 Celsius fokon szilárdul meg, a 21
térfogatszázaléknyi oxigén pedig -218,8 fokon. A maradék 1%-ot az argon
teszi ki -189,4 fokos fagyásponttal, illetve a szén-dioxid, ami -78,5
fokon szublimál. Ha tehát képesek lennénk gyorsan (és olcsón) lehűteni
a levegőt -220 Celsius fokra (például folyékony héliummal vagy
nagyfrekvenciás rezonancia generátorral, ami mechanikusan kirázza a
fényt az atomokból), akkor az szilárd jégkásaként kicsapódna a falakon
és nem szökne el a zsilip nyitásakor. Ehhez persze meg kell oldani azt
is, hogy a távozó űrruhás ember, robot vagy űrhajó burkolata meleg
legyen, különben beborítja a kása és magával viszi azt. Visszafelé elég
lenne fölmelegíteni a kását, amíg gázneművé nem olvad (-180 fok körül),
majd szivattyúkkal kicserélni rendes, +20 fokos meleg levegőre és máris
nyitható a belső ajtó.
Az űrállomás kikötőiben a forgástengelytől távolabb, lejjebb lévő
szektorokban kialakított hangárokba vonósugarakkal, robot vontatókkal
vagy liftekkel kell levinni az űrhajókat és a rakományt (konténereket,
tartályokat). Célszerű az egyik poláris űrkikötőt utaskikötőként, a
másikat teherkikötőként használni. Az állomás védelméért felelős
egységek számára ajánlatos inkább önálló dokkokat, külső
kilövőállásokat építeni az alacsony gravitációjú zónában, ahonnét a
normál kikötői forgalomtól függetlenül másodpercek alatt indíthatók
támadás esetén.
Mivel a forgástengely közelében látszólag lassan forog az állomás, a
kikötői főbejáratokon belebegő űrhajók könnyen felvehetik a forgási
sebességet, szinkronizálva helyzetüket a hengerhez. A gerincalagútból
való leereszkedést az egyes űrdokkokba meg lehet könnyíteni
robotkarokkal, amik elkapják a hajókat és lehúzzák a landológödörbe. Az
esetleges falnak ütközések során keletkező károk csökkentése érdekében
a kikötő falait rugalmas burkolattal kell ellátni, illetve taszító
erőtérpajzsokkal kell felszerelni, amik távol tartják az űrhajókat
maguktól. A külső landolóerkélyeknél, tornyoknál szintén jó szolgálatot
tehetnek a robotkarok az űrhajók rögzítésekor, nehogy lesodródjanak a
henger oldalfaláról.
3. AZ ŰRÁLLOMÁS BELSŐ FELÉPÍTÉSE
Az állomás belső terében a forgástengelytől kifelé haladva sávonként
célszerű elhelyezni a mikrogravitációs üzemeket és raktárakat, majd a
gyárakat és feldolgozó, újrahasznosító üzemeket, erőműveket és tartalék
légtartályokat. A közepes gravitációs sávokban működhetnek a
növénytermesztő telepek és emberigényesebb üzemek, míg legalul, a
legnagyobb gravitációjú zónában élhet a lakosság. Itt kell elhelyezni a
tavakat, folyókat, mezőket, erdőket, pihenőparkokat és a városokat.
A függőleges közlekedésre gyors utaslifteket és lassú teherlifteket
kell alkalmazni, mert a belső légtérben a balesetveszély miatt nem
ajánlott a repülő járművek használata. A vízszintes közlekedésre csak
rögzített sínpályán haladó vonatokat szabad használni, amik gravitációs
zavarok esetén is üzembiztosak maradnak és nem szakadnak el a
pályavonaltól, tehát szilárdan kapaszkodnak a sínbe. Minden liftnek és
vasúti kocsinak hermetikusan zártnak kell lennie, zsilipajtóval és
tartalék levegőkészlettel felszerelve, hogy dehermetizáció esetén
védelmet nyújtson az utasoknak, illetve a légszektorokat lezáró
zsilipeken gond nélkül át tudjon haladni. Így a levegőjét vesztett
szektorokon is át tudnak jutni a járművek, ami mentés és javítási
munkák esetén létfontosságú. Mindezek miatt a vonatoknak önálló
áramforrásra van szükségük, tehát nem nyerhetik az energiát a
sínpályából, hogy annak sérülése esetén se bénuljanak meg.
A tájékozódás megkönnyítésére az egyes szinteket színkódolással kell
megkülönböztetni, például a szivárvány színeivel. A nagy gravitációjú,
tehát alacsonyan fekvő zóna legyen kék színnel jelölt, majd felfelé
haladva a 0g szintig: világoskék, zöld, sárga, narancs, vörös. A
szinteken a légszektorokat betűkkel célszerű jelölni, azon belül pedig
számokkal az egyes épületeket, kisebb területeket. Az azonosító
jelzéseket minden folyosó falán és főként az ajtókon fel kell tüntetni,
hogy bárki azonnal láthassa, hol tartózkodik éppen.
Amennyiben az űrállomásnak pályamódosító vagy forgás stabilizáló téri
hajtóművei is vannak, úgy ezeket a henger szélein kell elhelyezni,
önálló áramforrásokkal felszerelve. A térugró hajtóművet viszont az
állomás központi részébe kell telepíteni, az irányítóközponttal és az
állomást kiszolgáló fővezérlő számítógép farmmal együtt. A nagyobb
űrállomásokon külön irányítótermekbe kell helyezni az állomás belső
működésével és irányításával kapcsolatos rendszereket (levegő, energia,
zsilipek, erőtérpajzsok, űrvédelem, lakosság nyomkövetés), az ipari
rendszerek felügyeletét (gyárak, termelő és feldolgozó egységek,
raktárak), a külső kommunikációs csatornák felügyeletét (időszálas és
rádiós távközlés más állomásokkal és bolygókkal), a kikötők irányítását
és az űrtérforgalmi irányítást. Ezek fölött a központi irányítás a
belső irányítóteremé szükséghelyzet esetén.
Az állomás légszektorait úgy kell kialakítani, hogy vészhelyzet esetén
másodpercek alatt hermetikusan elzárhatók legyenek egymástól,
dehermetizáció, tűzvész, gravitációs ingadozás vagy bioveszély esetén.
A lezárást az irányítóközpont mellett helyben is kezdeményezni lehessen
megfelelő hozzáférési jogosultság birtokában, illetve a beépített
érzékelőknek automatikusan zárniuk kell ha rendkívüli eseményt
észlelnek (nyomáscsökkenés, füst, tűz, mérgező gázok terjedése). Az
egyes légszektorokat célszerű úgy kialakítani, hogy fizikailag az
állomás fedélzeti rendszereinek egy-egy önálló részegységét foglalják
magukba (például egy gyárat, egy erőművet, egy lakótelepet) vagy
maximálisan akkorák legyenek, hogy a bennük tartózkodó emberek
gyalogosan (sétálva) öt perc alatt elhagyhassák azt. Így kiürítés
esetén az emberek egy-két perc alatt kirohanhatnak a veszélyeztetett
zónából a hozzájuk legközelebbi szomszédos szektorba.
A légszektorokat elválasztó falaknak nyomásállónak és tűzállónak kell
lenniük, rajtuk meghatározott távolságokra személyzsilipekkel vagy
járműzsilipekkel, amiken át a liftek és vonatok közlekedhetnek. A
biztonság kedvéért az is ajánlott, ha a közekedési eszközök zárt
alagutakban futnak, amik légmentesen elkülöníthetők a megállóikkal
együtt a légszektortól. Így szükség esetén az állomások és az alagutak
menekülési útvonalként szolgálhatnak a bent rekedt embereknek.
Normál körülmények között a légszektorközi személyzsilipek állandóan
nyitva vannak, hogy rajtuk keresztül a levegő szabadon mozoghasson.
Katasztrófahelyzetben azonban önműködően záródniuk kell, oly módon,
hogy központilag vagy helyben manuálisan nyitható maradjon az egyik
oldaluk. Így a kifelé menekülő emberek be tudnak lépni a zsilipbe, majd
a zsilipelés végrehajtása után kiléphetnek a másik oldalon. Ez nagyon
hasznos nyomáscsökkenés és tűzvész esetén nem csak a menekülőknek,
hanem a mentőcsapatoknak is. Bioveszély vagy háborús helyzet esetén
viszont központilag felülbírálhatónak kell lennie a zsilipek manuális
vezérlő rendszerének, hogy fertőzött személyek vagy a behatoló ellenség
ne hagyhassa el a karanténzónát.
Mivel egy űrállomáson normálisan a növényzet végzi a szén-dioxid
elnyelését és az oxigén termelést, a levegőt állandóan keringtetni kell
a szektorok között, hogy nagyjából egyenletes legyen a minősége. Ennek
hiányában a szén-dioxid megrekedhet egyes helyiségekben, főleg a
mélyebben fekvő területeken. Az állomás belső tereit épp ezért úgy kell
kialakítani, hogy a falak és különböző akadályok a lehető legjobban
segítsék az állandó levegőáramlást. Ahol ez valamiért nem oldható meg,
oda külön ventillátorokat kell szerelni, valamint szén-dioxid
érzékelőket, amik riasztanak ha veszélyesen megnő a gáz koncentrációja.
Az állomás vezetésének minden helyiséget látnia kell mozgatható kamerák
segítségével, amik sötétben és füstben is használhatók (infrakamerák).
Emellett mindenhová telepíteni kell hangosbeszélőket a riasztáshoz, a
személyzet tájékoztatásához, valamint kommunikációs vészterminálokat,
amiken keresztül felhívható az irányítóközpont segítségkérés céljából.
Minden légszektorban legalább egy vészhelyzeti állomásnak kell lennie,
ahol tűzoltó készülékek, egész arcot fedő gázmaszkok, védőruhák és
orvosi elsősegély csomagok találhatók.
4. AZ ŰRÁLLOMÁS VÍZRAJZA
Egy óriás űrállomáson lehetőség van rá, hogy szabad vízfelületeket,
tavakat, folyókat, vízeséseket, tengereket telepítsünk, elsősorban az
alsóbb, nagy gravitációjú szintekre. Ezek a belső természeti környezet
részeként hozzájárulnak a bázis ökológiai rendszerének fenntartásához.
A párolgásukkal biztosítják az áramló levegő nedvességtartalmát, lehet
bennük úszni, búvárkodni vagy rajtuk csónakázni, illetve használhatók
halastóként és természetes (nyitott) víztározóként. Nagy méretű,
összefüggő légtérben a tavak, tengerek megkönnyítik az esőfelhők
keletkezését, kisebb lokális viharok kialakulását. A nagy tömegű,
szabad vízfelületeknek ugyanakkor számos veszélye van egy űrállomáson,
amikre oda kell figyelni az üzemeltetésük során.
Az első és legfontosabb veszélyforrás a gravitációból következik. A
forgó hengerben a coriolis erő miatt a forgásiránnyal ellentétesen
szeretnek elmozdulni a tárgyak a tömegtehetetlenségük okán. Így a
vízesések elgörbülnek hátrafelé, a tavak vize pedig állandó dagályban
van a hátsó partnál, amit a partvonal tervezésekor muszáj figyelembe
venni. Ha a vizeket nem a legalsó szintre telepítjük, ami alatt már
csak a burkolat védőlemezei húzódnak, akkor bármikor felléphet
szivárgás, ha kilyukad a meder vagy kiloccsan a víz. A gravitációs
ingadozások hatására például a víztömeg könnyen megmozdulhat, s
ilyenkor a cunami végigsöpör a partokon, elárasztva a házakat, mezőket,
gépeket. Ha pedig valamiért leáll a henger forgása, az alacsony
gravitációjú térben a víz könnyen kirepülhet a medréből, sajátos
árvizet produkálva vagy eldugítva a levegő keringtető rendszert. Ennek
megakadályozására többféle módszer létezik.
Az első és legegyszerűbb az, ha minden szabad vízmedencét elvezető
csövekkel szerelünk fel, amiken át szivattyúkkal gyorsan elszívható a
víz zárt, megerősített falú tartályokba vészhelyzet esetén. Ezeket akár
a meder alatt is el lehet helyezni. Ne feledjük, egy űrállomáson nem
kell a tavaknak, tengereknek nagyon mélynek lenniük. Két-három méteres
vízmélység már bőven elegendő rá, hogy a halak és növények életben
maradjanak benne, illetve úszni és hajózni lehessen rajtuk.
Kisebb tavak esetén az is jó megoldás, ha a parton félkörben egy
feltekert védőfólia fut végig, ami a fenéken nyugvó kábelekkel
pillanatok alatt kihúzható a víztükör fölé (motorokkal) és ezzel
teljesen lefedhető a medence. A fóliának természetesen elég erősnek
kell lennie ahhoz, hogy megtartsa a vizet a (szögletes) mederben
cunamihatás esetén is, illetve a szélein légmentesen lezárhatónak kell
lennie. De több négyzetkilométeres tengereknél ez túl lassú és nehézkes
módszer lenne.
Helyette sokkal egyszerűbb erőtérpajzsokat bekapcsolni, amik elvégzik
ugyanezt a feladatot és egy pillanat alatt leszorítják a vizet, mielőtt
elmozdulhatna. Ha a vízben növények és halak is vannak, vagy úszkáló
emberek, csónakok, akkor az erőtérpajzs a legbiztonságosabb. Ennek
erőssége beállítható akkorára, hogy némi erőfeszítéssel a csónakok
mozogni tudjanak benne, illetve a parton kimászhassanak rajta keresztül
az úszók. Erőterekkel ráadásul a nagyobb összefüggő víztömegek is
szekcionálhatók, kisebb cellákra osztható velük a tenger, hogy minél
kisebb legyen a folyadék együttes mozgási energiája. Az erőtérpajzsok
ráadásul lehetővé teszik a partvonal tagolását, természetes
növényzettel való beburkolását, ami a fóliás módszernél nem lehetséges.
Az állomás tavai között a víz mozgatható természetes úton, folyók,
vízesések segítségével vagy szivattyúkkal egy földalatti csőhálózaton
keresztül, ami lehetővé teszi a vízszint szabályozását és a meder
időszakos leeresztését például kotrás, mentés, karbantartás esetén. A
csőhálózattal természetesen különféle szűrő és tisztító rendszereken is
átereszthető a vízkészlet, amennyiben olyan szennyeződés érte, amit a
természetes élővilága nem képes semlegesíteni.
Az állomás méretétől és rendeltetésétől függően egy vagy többféle
típusú vízrendszert is létre lehet hozni az egyes légszektorokban.
Például halastavakat, természetes élővizeket halakkal és növényekkel,
strandokat és csónakázó tavakat, víztározókat lakossági vagy ipari
felhasználásra. Az nem tűnik célszerűnek, hogy többféle sótartalmú
vizeket működtessünk egymás mellett, mivel ilyenkor a folyadék
mozgatása komplikálttá válik a sószűrés miatt. Ezért valószínű, hogy az
űrállomásokon főként édesvízi medencék lesznek, egységes sótartalommal.
Külön tengerhordozó űrállomásokon elképzelhető sós vizű óceánok
létesítése, amennyiben erre szükség van. Az úszómedencéket az emberek
igényei miatt pedig célszerű külön vízforgatós szűrőrendszerrel is
ellátni a víz tisztaságának megőrzése érdekében.
5. AZ ŰRÁLLOMÁS ÉLETTARTAMA
Egy óriás űrállomás akkor tekinthető autoszférának, önálló
ökoszisztémájú világnak, ha képes tartósan az önellátásra az energia,
levegő, víz, élelmiszer és használati tárgyak újrahasznosításával. A
tartósság az állomás élettartamának megfelelő időt jelenti, ami néhány
évtizedtől a több évszázadig vagy évezredig terjedhet. Működés közben
természetesen mindig számolni kell veszteségekkel a sérülések,
balesetek, műszaki hibák miatt, továbbá úgy kell méretezni az állomás
létfenntartó rendszereit, hogy a hirtelen megnövekedett létszámú
lakosságot is el tudja látni. Erre több okból is szükség lehet, például
a személyzet természetes (engedélyezett) szaporodása, hirtelen jött
menekültáradat vagy a létfenntartó rendszerek részleges leállása miatt.
Még egy teljesen zárt rendszernél is folyamatosan fellépnek
anyagveszteségek. Szivárgások, a kimenő és átmenő hajóforgalom által
elszállított anyagok, az újrahasznosíthatatlan szemét keletkezése,
továbbá annihilációs folyamatok (például kavitáció miatt), ezért ezeket
pótolni kell. Ha nincs a fedélzeten teremtőgép, akkor feltétlenül
bányászni kell az állomás űrhajóival az elérhető bolygókon, holdakon,
aszteroidákon vagy más lakott rendszerekkel kell kereskedni. Bányászat
esetén a fő kérdés az, hogy az állomás működéséhez szükséges különféle
kémiai elemekből van-e elegendő mennyiség a közelben (elérhető
távolságban). Az egyes elemek gyakorisága ugyanis roppant egyenlőtlen a
kozmoszban, ráadásul a nehézelemekhez sokszor nehéz hozzájutni, mivel
ezek szeretnek az égitestek belsejében felhalmozódni.
Az igazán tartós (kvázi korlátlan) működéshez az állomás ipari
berendezéseinek képesnek kell lenniük a bányászott ércekből minden
egyes alkatrészt és fővázelemet legyártani, amiből a létesítmény áll.
Így lehetőség van a bázis teljes renoválására, illetve új űrállomások
építésére, ha a lakosság terjeszkedni akar. Mindezek mellett olyan
tárgyaknak, alkatrészeknek is gyárthatónak kell lenniük az üzemekben,
amik révén ki lehet települni egy lakható bolygó felszínére vagy
kereskedni lehet más állomásokkal, bolygólakó civilizációkkal.
Szükségszerű következménye a teljes önállóságnak, hogy egy ilyen
autoszférának politikailag is önállónak és függetlennek kell lennie,
ami maga után vonja az önálló bázisvédelmi hadsereg felállítását a
határok és az uralt kozmitórium őrzése érdekében. Egy független világ
esetében azonban a háborús konfliktusok komoly veszélyt jelentenek az
űrállomásra, amit sokkal könnyebb odébb költöztetni, mint megvédeni a
valószínű túlerő ellen. Emiatt az autoszférák életmódja hosszú távon
nomád jellegű lesz, mert a változó politikai viszonyok, illetve a
közeli bányák kimerülő erőforrásai miatt rendszeresen költözködniük
kell a bolygók, csillagok között (térugrással).
Készült: 2005.10.14.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz