MOZGÁS ÉS
DEFORMÁCIÓ
"Aki
nyugtalan, azt hiszi mozog a világban, aki nyugodt, azt hiszi a
világ
mozog körülötte."
1. DEFINÍCIÓK
Fizikailag a létező jelenpontok minden
elmozdulását két csoportba soroljuk praktikusan,
amiket mozgásnak és deformációnak
nevezünk. Ebben az írásunkban ezek
tulajdonságait igyekeztünk meghatározni a
teremtésfilozófia és az időmatematika eddigi
eredményeinek felhasználásával. A
téma megértéséhez ajánlott elolvasni
a ponttal, a kiterjedésekkel és a forgással
kapcsolatos korábbi kutatási anyagokat az
Eseményhorizonton.
Klasszikus értelemben véve a mozgás (térben
és/vagy időben) az, amikor egy pont vagy objektum (ponthalmaz)
elmozdul a beágyazási környezetében
kijelölt támpontokhoz (a viszonyítási
rendszeréhez) képest, vagyis helyet vagy helyzetet
változtat. A helyváltoztatás legegyszerűbb
formája az egyenes vonalú mozgás vagy
futás, a helyzetváltoztatás alapesete pedig a
körbefordulás vagy forgás. A kettő
kombinálásából jönnek létre a
bonyolultabb mozgásformák, mint a keringés,
csavarodás és tekeredés, valamint a
különféle szabálytalan
pályájú mozgások.
Ezzel szemben a deformáció (térben és/vagy
időben) az, amikor egy objektum pontjai egymáshoz képest
végeznek elmozdulást. Ekkor a beágyazási
környezetet magára az objektumra korlátozzuk, vagyis
nem foglalkozunk a külső környezettel. A fenti
meghatározásból következik, hogy egyetlen
pont nem deformálható, mert nincs formája, nincs
kiterjedése. Ehhez hozzá kell tennünk, hogy
abszolút pontnak azt a megnyilvánulatlan pontot
tekintjük, aminek sem térbeli, sem időbeli
kiterjedése nincsen, vagyis nem létezik, csak van. Az
„időpont” olyan időben létező és kiterjedő pont, ami csak
a térben minősül pontnak, ezért
valójában időszálnak nevezzük. A
„térpont” logikusan ennek ellentéte, egy térben
vanó és kiterjedő pont, ami csak az időben minősül
pontnak, ezért valójában térszálnak
nevezzük.
Normálisan a létezésben minden mozgás
és deformáció a térben és időben
egyszerre zajlik, ezért hajlamosak vagyunk összemosni a
kettőt, mintha egymással tetszőlegesen felcserélhetők
volnának. Ez azonban nem így van, mivel a
létezésben előfordulnak olyan anomáliás
mozgások is, amik csak az egyik kiterjedésben
történnek meg. Ilyen a környezetéhez
képest a térben álló pont időbeli
forgása vagy a jelenpont virtuális felhasadása
során keletkező bilokáció, amikor egy
időpillanatban két helyen létezik a pont, mintha a
térben azonnal két helyre ugrana. Ezen
anomáliákat azonban a korábbi téridőbeli
tapasztalatainkkal való összehasonlítás
(sajátos szemléletmód) miatt nem tekintjük
igazi mozgásoknak, ami komoly hiba. Azt a
következtetést kell tehát levonnunk, hogy a
mozgásszemléletünk erősen tér
orientált, vagyis pontatlanok a meghatározásaink.
A fenti gondolatmenet alapján próbáljunk
javítani az elképzeléseinken.
Ha az elmozdulás térben
és időben egyaránt történik, akkor az
a következőket jelenti.:
1. Egy pont mozgása egyenértékű a közeg, mint
objektum (ponthalmaz) deformációjával.
2. Egy ponthalmaz (több pont) mozgása ugyanígy
egyenértékű a közeg
deformációjával.
3. Egy pont deformációja kiterjedés
híján nem lehetséges.
4. Egy ponthalmaz (több pont) deformációja
visszavezethető egy pont mozgására a közegben,
vagyis egyenértékű az első lehetőséggel.
Ha az elmozdulás csak
térben történik, időben nem, akkor ez
így módosul.:
1. Egy pont mozgását sokszorozódásnak,
több helyen levésnek tekintjük.
2. Egy ponthalmaz mozgását ugyanígy több
helyen levésnek tekintjük.
3. Egy pont deformációja kiterjedés
híján nem lehetséges.
4. Egy ponthalmaz deformációja visszavezethető egy pont
sokszorozódására, vagyis egyenértékű
az első lehetőséggel.
Ha az elmozdulás csak időben
történik, térben nem, akkor a következőt
kapjuk.:
1. Egy pont mozgását forgásnak tekintjük, ami
megfelel a csavarodó időszálnak.
2. Egy ponthalmaz mozgását szintén
forgásnak tekintjük, ami megfelel több
csavarodó és egymás körül tekergő
időszálnak.
3. Egy pont deformációja kiterjedés
híján nem lehetséges.
4. Egy ponthalmaz deformációja visszavezethető egy pont
forgására, vagyis egyenértékű az első
lehetőséggel (az időszál csavarodásával).
2. DEFORMÁCIÓK
A mozgással korábban már többször
foglalkoztunk és később is sokat elemezzük majd,
ezért most vizsgáljuk meg inkább a
deformáció fajtáit. Fizikailag a ponthalmazok
deformációja többnyire a részeik vagy
egész halmazuk sűrítését és
nyújtását jelenti. Mindkettő a pontok közti
távolságok megváltozásával és
ezzel együtt a pontokat összekötő egyenesek
(térszálak) által bezárt szögek
változásával jár. A három pont
tételből következően a lehető legegyszerűbb
kiterjedés, ami már formával rendelkező
ponthalmaznak tekintendő: a háromszög. Így minden
több pontból álló halmaz felbontható
háromszögekből álló minimális (nem
elemi) részekre. A deformáció tehát
visszavezethető a háromszögön végzett olyan
matematikai transzformációkra, amelyek során
megváltozik az oldalak hossza és a belső szögek
nagysága.
Felmerül a kérdés ezek után, hogy vajon a
hossz és a szög egymással milyen kapcsolatban van a
geometriában? Mert az nyilvánvaló, hogy
például az arányos nagyítás vagy
kicsinyítés során csak a hossz változik, az
élek által bezárt szögek nem. Ugyanakkor a
szögek megváltozása minden esetben maga után
vonja az élek hosszának változását.
Vagyis nincs két olyan háromszög, aminek az
élei azonos hosszúságúak lennének,
de a belső szögeik különbözőek. (A
beágyazási környezetül szolgáló
kiterjedés topológiájából
fakadó különbségekkel itt nem foglalkozunk.
Mármint azzal, hogy a síkban egy háromszög
belső szögeinek összege 180 fok, míg egy
gömbfelszínen ez mindig nagyobb ennél és
maximum 270 fok lehet.) Így a szög függ a
távolságtól, a távolság viszont nem
függ a szögtől.
Ha most a távolságot (a két pont közti
egyenes hosszát) úgy tekintjük, mint
helyváltoztató mozgást (futást) egyik
pontból a másikba, a szöget pedig (az egy pontban
egymást metsző egyenesek között) úgy
tekintjük, mint helyzetváltoztató mozgást
(forgást) egyik egyenesből a másikba, akkor azt
mondhatjuk, hogy minden deformáció (szög
változás) mozgás, de nem minden mozgás
(csak a távolság változása)
deformáció.
Időfizikai kiegészítés: Egy álló
jelenpont eseményhorizontjának kiáradása
csak mozgás, deformáció nélkül. Ha a
jelenpont mozogni kezd, az eseményhorizontja
deformálódik az álló
formájához képest. Ezt nevezzük a
relatív sebességből következő doppler effektusnak.
Az egyenletes sebességgel, azonos irányban (egyenes
mentén) mozgó jelenpont
eseményhorizontjának kiáradása
önmagában szintén csak mozgás,
deformáció nélkül. A változó
sebesség (gyorsulás vagy lassulás), illetve az
irányszög megváltozása azonban
deformáció. Ebből következik, hogy a
körpályán való mozgásnak
(keringésnek) szintén gyorsulásnak kell lennie
fizikailag, mivel a pont irányvonala (mozgási
vektorának irányszöge) minden pillanatban
változik. A gyorsulással később még
részletesen foglalkozunk az időhurkok mozgása és
deformációja kapcsán.
3. DEDUKCIÓK
A fentiekből levezethető létfilozófiai
következtetések röviden és tömören a
következők. Mivel a teremtés egy ponthalmaz, ezért
benne a szemlélők (pontok) semmi mást nem
csinálnak (nem csinálhatnak), mint mozognak
egymáshoz képest. A szemlélő számára
a pontjának mozgása egyenértékű azzal, hogy
folyamatosan áthelyezi a szemlélési helyét
egy álló ponthalmazon belül egyik pontból a
másikba. Az idő és a változás tehát
nem más, mint a szemlélt ponthalmaz
formájának valós vagy látszólagos
változása, ami információként
realizálódik a szemlélő számára.
Az Isten tehát semmi mást nem csinál, csak
igyekszik minden szemlélőpontján keresztül minden
lehetséges módon megszemlélni önmagát,
vagyis önvizsgálatot végez. Ennek
végeredménye a megvilágosodás, a
szemlélő öntudatra ébredése önmaga
felől. Az öntudat az összegyűjtött
információkat összehasonlítja és
megítéli, vagyis különbséget tesz
köztük. Ennek eredménye lesz a válogatás
a számára szubjektíve jó és rossz
szemléletek között, amik az élvezet és
szenvedés érzésének okai. Ezek
azután visszahatnak a szemlélőre a
kölcsönhatásokon keresztül és a
mozgását irányítottá teszik.
Így az élőlények szükségképpen
vonzódni fognak a számukra jó
élményekhez (szemléletekhez) és
eltaszítják a rossz élményeket. Ez a
folyamat - amit a filozófusok vágynak neveznek - az igazi
hajtóereje a teremtésnek.
Másként megfogalmazva azt is mondhatjuk, hogy a
hatalommal rendelkező Istennek (a Mindenhatónak) abban
áll a hatalma, hogy tudja, hogyan mozgassa a
létrendszerének pontjait a lehető legnagyobb
finomsággal (pontossággal) annak érdekében,
hogy a számára kívánatos
látvány táruljon a szemlélőpontjai
elé. Az Isten minden egyes teremtménye az Ő
másolata, kihelyezett szemlélőpontja, vagyis ugyanerre
törekszik (a hatalom megvalósítására).
Lényegében tehát a létezés minden
megnyilvánulása csak és kizárólag
akörül mozog (futkos és forog), hogyan mozgassuk
és deformáljuk a pontjainkat, hogy új és a
számunkra minél kívánatosabb alakzatokba
rendeződjenek.
Egy önhatalommal rendelkező megvilágosodott intelligencia
(istenember) tehát - aki szabadon cselekedhet - alapvetően
két dolgot csinál a létezése során.:
1. Teremt és pusztít, vagyis mozgatja és
deformálja a környezetét.
2. Közlekedik, vagyis mozgatja és deformálja
önmagát.
A teremtés és pusztítás annyiból
különleges folyamat, hogy nem csak a meglévő
rendszerek mozgatását és
deformálását jelenti, hanem a rendszereket
alkotó pontok számának
megváltoztatását (növelését,
csökkentését) is. A közlekedés ezzel
annyiban rokon, hogy eredményeként az új helyen
és időben új pontok realizálódnak a
szemlélő számára, ami egyenértékű
azzal, mintha egy helyben maradt volna, hogy teremtsen vagy
pusztítson.
Készült: 2007.09.30. - 2009.08.27.
Következõ írás
Vissza a tartalomhoz