A VADZSRA TITKA
A világ különféle szakrális
szimbólumainak ezoterikus (titkos) jelentését
bemutató kis sorozatunkban most a mennykő-jogar következik
(1-2. ábra). Ezt szanszkrit nyelven vadzsrának,
tibetiül dordzsének hívják, ami a tibeti
buddhizmus alapvető szertartási eszközei közé
tartozik. Az i. sz. VIII. század táján
kerültek az első vadzsrák Indiából Tibetbe, s
váltak a lámaizmus fontos kellékeivé. Egyes
vallástörténészek – teljesen tévesen –
úgy gondolják, hogy a régi vadzsrákat
meteorit-vasból készítették, innen a
név: mennyei vas vagy mennykő. Még ha
készültek is vasmeteoritokból régen ilyen
eszközök, akkor sem ez adta a nevüket, hanem valami
egészen más, sokkal transzcendentálisabb és
fontosabb dolog, amiről az alábbiakban szó lesz.
1. A DORDZSE
A mai dordzséket rézből vagy bronzból, illetve
ezüstből vagy aranyból szokták önteni.
Többnyire két részből állnak, de
léteznek egy és három részes jogarok is,
sőt számos festményen láthatók dupla
dordzsék, azaz négyágú változatok. A
páros dordzse középső része egy
golyódísz (gömb), ami két karikán
(gyűrűn) keresztül kapcsolódik egy-egy nyolc szirmú
lótuszhoz, amiből öt ág nyúlik ki
gömbszerűen (egy középen, négy
körülötte). A golyódíszről azt
tartják, hogy a világ oszthatatlanságát
jelképezi, a karikák az abszolút és
relatív igazság szimbólumai, a nyolc szirmú
lótusz pedig nyolc világkorszak nyolc
bódhiszattvájára utal. A két
ötágú gömbszerűség az öt elem
szimbóluma, a jogar pedig egészében a
férfias szilárdság, keménység,
állandóság és egység
megtestesítője a buddhizmusban. Ha csengővel
kombinálják, akkor a harang (tibetiül drilbu)
jelenti a női pólust, a bölcsességet és
anyaságot (3. ábra). A csengő palástját
kívül-belül lótusz-szirmokkal, illetve tibeti
írásokkal is díszíthetik.
A jogart és a csengőt a tibeti szerzetesek szinte minden nap
használják a szertartásokon. Ilyenkor a
dordzsét a jobb kézben tartják, a csengőt a
balban, de csak az ujjakkal, nem egész tenyérrel (4.
ábra). A csengő hangja kíséri az imákat,
többféle csengetéssel, aminek szigorúan
meghatározott szabályai vannak a vallásos
szövegek mormolása közben.
2. A JELENTÉSE
A dordzse valójában egy hangrezonátor az
Istenre
(5. ábra). Használatának célja a
Mindenható szent rezgésének
megidézése, egyrészt oltalom kérése
céljából, másrészt az isteni
bölcsesség és az Isten figyelmének
magára vonása érdekében. Mivel szó
szerint egy hangszerről van szó, fontos a megfelelő
hangolása, hogy jól működjön.
A vadzsra szó magyar jelentése: vágy-rá,
vagyis a Napistenre való vágyakozás, az Isten
vonzalma, illetve odavonzása. Hogy a dordzse szó mit
jelent, egyelőre nem tudom, de szinte biztos, hogy a
térszerán működésével van kapcsolatban
az is. A mennykő-jogar szó helyett pontosabb lenne az isteni
forrás rendjének kiáradása
(égi-kő-jog-áradata) kifejezés használata,
egy szóval a téridő. A vadzsra szó mellesleg
egyben gyémántot és villámot is jelent
(innen a vadzsrajána: gyémántszekér
filozófiai irányzat). Gyémántként
(annak kristályszerkezete miatt) a szerinó
oktaéder szimmetriájára utal,
villámként pedig az időhurokban villámsebesen
keringő tachionokra, amik fogalmilag égi tüzek.

Az egy részes dordzse megfelel a monász
szerinónak, a két részes a diásznak, a
három részes a triásznak, a négy
részest pedig azért nevezik párosnak (6.
ábra), mert valójában nem négy
ágú, hanem két diász van egymásra
téve (nem teljesen tisztázott okokból). A
két részes jogart összekapcsoló gömb az
időforrásnak és hullámterének a
szimbóluma, ami az időhurok szerkezetének alapját
képezi. A rajta fekvő gyűrűk magát az időhurkot (a
saját farkába harapó időkígyót)
jelképezik, míg a nyolc szirmú lótusznak
többféle jelentése is van. Egyrészt utal a
Teremtő tachion nyolcadik eseményhorizont
rétegére, ami a teremtési tartomány
közepén található, ahová az
okforrásnak vissza kell kanyarodnia az első időhurok
létrehozásához. Másrészt utal az
így létrejövő monász szerinó
spirálgömbi hullámterének négy
térdimenziós szerkezetére (ami öt darab
párhuzamos térszeletből áll), mivel 4D-ben nyolc
térbeli irányt különböztetünk meg.
Emlékeztetőül: 1D hosszúság:
előre-hátra, 2D szélesség: balra-jobbra, 3D
magasság: fel-le, 4D túlhossz: ana-kata.
Harmadrészt pedig kapcsolatba hozható a fotinóval
is, de csak abban az esetben, ha a jogarnak nem öt, hanem kilenc
ága van. Ez utóbbi dordzsék nem a
Mindenhatóra, hanem egy fotinó fénylényre
(buddhára vagy bódhiszattvára) vannak hangolva
és az Ő rezgéseit idézik meg (7. ábra).
Az öt ág nem egyszerűen az öt elemet testesíti
meg, hanem a szerinó öt tachionját jelképezi
(az öt Atyát). Ezért is férfias
szimbólum (jobbos csavarodású, így jobb
kézben kell tartani), míg a jellemzésére
használt szilárdság, keménység,
állandóság és egység ugyancsak a
térszerán stabilitásának, helytartói
tulajdonságának kifejeződése. Szerkezetileg az
öt ágú jogar gömbszerűnek látszik, amin
az egyes ágak megfelelnek az időhurokban
körbekanyarodó tachionoknak. A tövüknél
általában lángnyelvre vagy virágsziromra
emlékeztető, kanyargós díszítés
látható, hogy egészen egyértelmű legyen,
miről van szó. Bár nem találtam olyan öt
ágú dordzsét, ami nem gömbszerű, hanem
szögletes lett volna, mégis van formai
hasonlósága az oktaéderrel.

Ha drágakövekkel díszített
dordzsét
készítünk, azokat az oktaéder öt
csúcspontjára kell helyezni és mindnek más
színűnek, valamint csepp alakúnak kell lennie (nem
úgy, mint a 8. ábrán). Attól függően,
hogy melyik túlvilági lényt kívánjuk
vele megidézni, további egyedi ismertetőjeleket is
rátehetünk. Az egyes buddhista szentek paraméterei
alapján megállapítható, hogy melyikük
isteni vagy emberi lélek, illetve képesek-e a bi-
és trilokációra (triszmegisztoszok-e). Ennek
megfelelően kell a dordzsét is egy, két vagy három
részből kialakítani. Profi mágusok még
azzal is megpróbálkozhatnak, hogy megkérik az
adott mestert, kösse össze magát egy időszállal
a neki szentelt dordzsével, hogy használat közben
szorosabb kapcsolatba léphessen a rezonátor
használója vele.
Az egy részes jogar, amit csengőgombként
használnak, egy gondosan behangolt akusztikus rezonátor
az Isten megidézésére. Azt régóta
tudjuk, hogy a Föld, mint bolygó alaprezgése a G
hangnak felel meg (sok oktávval a hallhatósági
küszöb alatt), és a Nap rezgése is ugyanilyen
érdekesmód. Tehát a Napisten (lokális
Mindenható) megidézéséhez célszerű G
hangon szóló csengettyűt készíteni.
Színaranyból, mert az illik az Aranyatya
státuszához. Az öntéshez használt
anyagoknak, a formai kialakításnak és a
méretnek természetesen szintén jelentősége
van, de ebbe most nem megyünk bele. A lényeg, hogy
minél pontosabb az eszköz hangolása (mintha
rádióantenna volna), annál tisztább a
kibocsátott rezgése, amivel a hozzá
kapcsolódó formát meg lehet idézni.
Sajnos az információ elzajosodása miatt a mai
szerzetesek (néhány igazi mestert kivéve)
már nem tudják, mit jelent valójában a
dordzse és használata. Ez a mellékelt képen
is látszik, ahol egy szerzetes bonyolult hurkapálcika
modellt tartva magyarázza a tant (9. ábra). Bár a
teremtéssel kapcsolatos tudás
kulcsfontosságú elemei még megvannak a
vallási tanítások között, a
mélyebb értelmükkel a tanulmányozóik
sajnos már nincsenek tisztában. Mert ugyan ki
gondolná, hogy a vallásos szövegek
valójában ősi fizikakönyvek, amikben az univerzum
működésének alapelvei lettek
megörökítve az utókor számára?
Készült: 2009.09.07.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz