ŰRKÖZLEKEZÉSI
IRÁNYELVEK A LEENDŐ ŰRFLOTTÁNK SZÁMÁRA
1. ELŐSZÓ
Ezen írás folytatása az Általános
irányelvek a leendő űrflottánk számára
(2005), a További irányelvek a leendő űrflottánk
számára (2008) és az
Ábrázolási irányelvek a leendő
űrflottánk számára (2010) című
publikációknak és javaslatokat tartalmaz a leendő
űrhajózási kézikönyvhöz.
Köszönet érte a témában elmélyedő
kollégáknak és továbbra is várjuk az
olvasók észrevételeit, javaslatait a
felvázolt rendszerekkel kapcsolatban.
2. KÖZLEKEDÉSI
ZÓNÁK
Az égitestek légkörében és a
környező világűrben való biztonságos
közlekedéshez előbb-utóbb szükség lesz
olyan tartományok, zónák
kijelölésére, amik megkönnyítik a
pilóták, navigátorok és főként a
forgalomirányítók dolgát. Ezek
határait igyekeztünk úgy
megállapítani, hogy alkalmasak legyenek az űrhajók
mozgásának korlátozására, az
űrtérforgalom irányítására és
figyelembe vegyék az égitestek fizikai
tulajdonságaiból eredő következményeket is.
Minden égitestnek van egy tömegközéppontja, ami
körül az Asztrogációs
Térhajózási Atlaszban (a továbbiakban: ATA)
különféle sugarú gömbhéjakkal kell
ábrázolni az egyes repülési
zónákat, körzeteket. Ugyanígy a
landolási pontok (űrkikötők, űrállomások
dokkolási, megállási és
leszállási pontjai) körül is ki kell
alakítani a megfelelő méretű gömbhéjakat. Az
egyes zónákhoz a könnyebb felismerhetőség
érdekében egyedi színeket rendeltünk
hozzá, amivel a képernyőkön
megjelenítésre kerülnek.
1.
Égitest Felszínének Távolsága
(ÉFT): sötétbarna. Az égitest
egyenlítői sugara (közelítően) a
tömegközépponttól mérve.
Térugrással ide be lehet lépni
(például barlangba) vagy át lehet ugrani rajta az
égitest túloldalára.
2.
Égitest Légkörének Határa
(ÉLH): világosbarna. Az ÉFT-től
felfelé
addig a magasságig, ami felett már lehetséges
orbitális keringést végezni (legalább egy
kört megtenni hajtómű nélkül). Ha van olyan
hegy, ami ennél magasabbra nyúlik, akkor annak a
csúcsa adja a felső határát.
3. Közeli
Forgalomirányítási Körzet
(KFK): sötétzöld. Az égitest
tömegközéppontjától kifelé,
minimum az ÉFT háromszorosáig (egy égitest
átmérő a felszíntől). Amennyiben a
stacionárius pályamagasság ennél magasabban
található, akkor addig terjed a határa,
bolygó és hold esetén egyaránt.
4.
Távoli Forgalomirányítási Körzet
(TFK): világoszöld. A KFK-n túli zóna,
ami
bolygó esetén minimum a KFK sugarának
kétszerese (ha nincs holdja) vagy a legkülső hold
közepes pályasugarának kétszerese. Hold
esetén nincs külön TFK, mivel beleesik a
bolygója TFK-jába.
5.
Kikötői és Leszállási Zóna (KLZ):
lila. Az űrkikötő vagy űrállomás geometriai
középpontjától a széléig
terjedő körzet (a terület köré írt
gömb sugara). Ezen belül végzik az űrhajók a le
és felszállást.
6.
Áthaladási és Fékezési
Zóna (ÁFZ): sötétkék. A KLZ
körüli körzet, amin belül megközelítik
és elhagyják az űrkikötőt vagy
űrállomást az űrhajók, alacsony
sebességgel. Ennek határa praktikusan kerül
megállapításra (az alkalmazott
űrtechnikától függően) és
általában néhány kilométernyi lehet.
7.
Várakozási és Gyülekezési
Zóna (VGYZ): világoskék. Az ÁFZ
körüli körzet, amin belül a landolásra
várakozhatnak a beérkező gépek vagy az
indulásra várhatnak a visszatartott gépek,
például konvoj indulása esetén
(gyülekezési zóna).
8.
Halálos Tartózkodási Zóna vagy
röviden Halálzóna (HTZ): vörös. A
csillagok és más űrhajóra veszélyes
égitestek körül az a határ, amin belül nem
szabad tartózkodni, például a
sugárzás miatt. Élőlényeket
szállító űrhajókra és robot
járművekre egyaránt vonatkozik.
9.
Veszélyes Tartózkodási Zóna vagy
röviden Veszélyzóna (VTZ): narancs. A
csillagok
és más űrhajókra veszélyes égitestek
körül az a határ, amin belül nem szabad
sokáig tartózkodni, például a
változó erősségű sugárzás miatt.
Élőlényeket szállító
űrhajókra és robot járművekre egyaránt
vonatkozik.
10.
Térváltás Tilos Zóna (TTZ):
rózsaszín. Amin belül tilos be és
kilépni a térből egy égitest körül,
egyrészt annak zavaró hatása miatt
(sugárzás, gravitáció),
másrészt a térváltás okozta
téranomáliák miatt (például egy
lakott bolygó közelében).
11. Metszeni
Tilos Zóna (MTZ): sárga. Amin belül
tilos elhaladni a térugrás során az
űrhajóval a nemtér-nemidőben egy égitest
közelében, annak zavaró hatása
(kitüremkedései) miatt.
12.
Hatóságilag Elzárt Zóna (HEZ):
szürke. A hadsereg vagy valamely civil
hatóság
által az űrhajó forgalom elől elzárt terület,
ahová csak engedéllyel szabad belépni. Ilyenek a
katonai körzetek, kísérleti telepek, gyárak,
bányák, karantén zónák, stb.
13. Mély Űri Körzet (MŰK):
fekete. A TFK-n túli
zóna, kifelé a végtelenségig, ahol az
űrhajók korlátozások nélkül
repülhetnek és végezhetnek
térugrásokat.
Az égitestek különféle típusai
értelemszerűen nem mind rendelkeznek mindegyik zóna
besorolással. Ezeket a pilótának és a
navigátornak folyamatosan látnia kell az ATA-ban, hogy
tudják, éppen hol tartózkodnak, illetve
hová készülnek menni. Normál állapot
esetén pedig a fedélzeti
számítógépnek le kell tiltania az olyan
manővereket, amik a HTZ, VTZ, TTZ, MTZ és HEZ
tartományokba vezetnek.
3. SEBESSÉGFOKOZATOK
Egy égitest légkörében az űrhajó
sebességét célszerű annak
felszínéhez képest meghatározni. A
világűrben azonban kétféle sebesség
értékre van szüksége a
pilótának és a navigátornak a
biztonságos közlekedéshez. Az egyik az
abszolút sebesség, ami azt mutatja, hogy az
időhullámok terjedési sebességéhez
képest mennyivel megy az űrhajó a téridőben. A
másik a relatív sebesség, ami a közelben
lévő, célpontként kijelölt
(megközelítendő) égitesthez vagy más
objektumhoz (űrhajóhoz, űrállomáshoz)
képesti sebességet mutatja. Az alábbi,
színekkel is jelölt fokozatokat ezen igények
figyelembevételével próbáltuk
kialakítani, amik csak a gyakorlatban lesznek majd pontosan
meghatározhatók (az űrtechnika
függvényében).
1. Kikötői
sebesség: sötétkék. A KFZ-n
és ÁFZ-n belüli legnagyobb sebesség, ami kb.
0-50 km/h között lehet majd valahol.
2.
Légköri sebesség: világoskék.
Az
ÉLH-n, KFK-n és VGYZ-n belül elérhető
legnagyobb sebesség, ami kb. 50-5000 km/h között lehet
majd valahol.
3.
Orbitális sebesség: sötétzöld. A
KFK-n és TFK-n belül elérhető legnagyobb
sebesség, ami kb. 5000-50000 km/h között lehet majd
valahol.
4. Mély
űri sebesség: világoszöld. A MŰK-ben
technikailag elérhető legnagyobb sebesség a
téridőben (a fénysebesség alatt).
Természetesen ezen sebesség tartományok
átfedhetik egymást, a körülmények
függvényében, amiről a pilóta feladata
dönteni.
A katonai járműveknél a fentieken kívül
még külön sebesség tartományok is
alkalmazásra kerülhetnek, a speciális
igényeknek megfelelően
1.
Felderítő sebesség: sárga. Amivel haladva a
kijelölt célhoz képest az érzékelő
műszerekkel begyűjthetők a kívánt adatok.
2.
Kísérő sebesség: rózsaszín.
Amivel haladva más űrhajók kísérhetők,
például konvojban, kötelék
oltalmazásakor.
3.
Támadó sebesség: narancs. Amivel haladva a
kijelölt célhoz képest a fedélzeti fegyverek
még hatékonyan használhatók, vagyis van idő
célozni, tüzelni és találni a
megközelítés során.
4.
Menekülő sebesség: vörös. Amivel haladva
lerázható az ellenség és el lehet szakadni
tőle, illetve az ellenség fegyverei nem képesek
bemérni és eltalálni a járművet.
Az egyes tartományokat a sebességjelző
skálán két külön csoportban kell
megjelenítenie a rendszernek a pilóta és a
navigátor számára. Az egyik az abszolút
sebesség, a másik a relatív sebesség. A
képernyőn az adatokat úgy kell feltüntetni, hogy
könnyen felismerhetők és értelmezhetők legyenek (egy
rövid pillantással). Ennek egy lehetséges
megoldását mutatja az alábbi kép.
Középen: a célpont képe
(kinagyíthatóan), vagy az az irány, amerre az
űrhajó halad.
Bal oldalon: függőleges csíkon az abszolút
sebesség skálája.
Jobb oldalon: függőleges csíkon a relatív
sebesség skálája.
Felül: vízszintes csíkon a kijelölt
célponttól, égitesttől való térbeli
távolság skálája, amin az egyes
közlekedési zónák is látszanak,
lehetőleg méretarányosan.
Alul: vízszintes csíkon a kijelölt célpont
(égitest, űrkikötő, űrállomás) ATA-ban
szereplő adatai közül azok, amik fontosak a
pilótának (ONYKA-k, számok
formájában), illetve amikre éppen
szüksége van. Ezek gombnyomásra
kiválaszthatók a teljes listából.
4. AZ ŰRHAJÓK ELNEVEZÉSI
RENDSZERE
Az egyes űrjárművek (űrhajók, űrállomások)
egyértelmű elnevezése érdekében javasoljuk
a három tagból álló nevek
bevezetését az űrflottánál.
Hasonlóan a személynevekhez, ahol az első a
vezetéknév, utána következik a
keresztnév, majd a második keresztnév.
Első név: a jármű osztály neve (az azonos
típusba tartozó járművek családneve).
Második név: a jármű neve (egyedi
elnevezés, ami szükség esetén
megváltozhat, például a jármű
átépítését követően).
Harmadik név: a jármű által
szállított kísérő egység neve (ide
tartoznak a kompok, mentőcsónakok, ugrásvezető
szondák, kísérő szondák, kutató
szondák, stb.). Ez lehet betű-szám
kombináció vagy sorszám is.
Készült: 2010.12.02.
Vissza a tartalomhoz