A VILÁG TEREMTÉSE 2.
Giovanni di Paulo olasz festő 1445-ben készült táblaképének címe:
A világ teremtése és a kiűzetés a Paradicsomból (The Creation of
the World and the Expulsion from Paradise). Ez eredetileg a sienai
San Domenico templomban volt látható, de később valamiért
áthelyezték Firenzébe az Uffizi képtárba, ahol jelenleg
megtekinthető. Részletek erről itt: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/458971
Ha alaposan megnézzük a képet, kiderül, hogy egy precízen
megalkotott, beszédes szimbólumrendszert látunk, aminek összetett,
több rétegű mondanivalója van. Ami szimbolikájában, formájában
igen hasonló a padovai keresztelő kápolnában található Giusto de
Menabuoi által készített freskóra (A világ teremtése), lásd: A
világ teremtése 1. című írásban.
1. Középen a Föld lapos korongja látható, rajta egy ismeretlen
tájjal, ami a felső részén barna hegyekből (8 db), két helyen
világosszürke területekből, alul sötétszürkés-feketés hegyekből (6
db) áll, zöld háttér előtt. A hegyekre rajzolt kanyargós fekete
vonalak valószínűleg folyók. Mivel a táj nem felismerhető, a festő
valószínűleg szimbolikus értelemben ábrázolja a Földet vagy annak
egy kicsiny részét, nem konkrét helyre utal vele.
2. A Föld korongja körüli 11 sáv színei bentről kifelé a
következők: világoskék, piros, világoskék, kék, világoskék, fehér,
lila, világoskék, kék, sötétebb kék, sötétkék. Hogy miért ezeket a
színeket használta a festő és miért ebben a sorrendben, azt még
nem tudjuk teljes egészében. Ezek ugyanis nem a szivárvány színei,
hanem valamilyen teremtési szférákat jelölhetnek.
3. A 10. sötétebb kék sávba helyezett állatövi jegyek szimbólumai
a festmény rossz állapota miatt alig felismerhetők. Sejtésem
szerint ezek északról indulva, órairányban a következők: bika,
ikrek, rák, oroszlán, szűz, mérleg, skorpió, nyilas, bak, vízöntő,
halak, kos. Mivel a kép címe A világ teremtése, ezek a jegyek
csakis a Nagy Napév világhónapjait ábrázolhatják, viszont
fordított sorrendben, mint ahogy Giusto de Menabuoi: A világ
teremtése című freskóján láthatók (lásd: A világ teremtése 1.
cikkben).
4. A Földi szférák fölött lebegő Isten mutatóujja a bika és az
ikrek közé mutat, meghatározva a jelenlegi teremtési korszak kezdő
pillanatát. Mivel a Nagy Napévben egy világhónap 2160 évig tart, a
bika és ikrek közti időpont valamikor i.e. 4500 és i.e. 6700 közt
lehetett, nagyjából i.e. 5600 környékén, az indiai és perzsa
antropozófiai kultúrkorszakok virágzása idején. Megjegyzem, a
keresztény időszámítás szerint most: 2021 van, a hun időszámítás
szerint: 6060, a zsidó időszámítás szerint: 5782, az iszlám
időszámítás szerint: 1443, a tibeti királyi időszámítás szerint:
2148, a buddhista időszámítás szerint: 2564, a védikus időszámítás
szerint pedig: 5123-at írunk.
5. Az Isten szürke hajú és szakállú emberalakjának feje körül
aranysárga glória látható, ugyanúgy, mint a Paradicsom földjére
leszállt, ember alakú Kísértőnek, akinek ágyékát ötszirmú virág
takarja (isteni szimbólum), a hátából pedig aranysárga
szárnyszerűség nyúlik ki. Tehát a Kísértő (Lucifer) ugyanolyan
isteni személy, mint a háta mögött lebegő nagyobb alak.
6. Az Isten felső ruhája (inge) kék, az alsó (tógaszerű köpeny)
fehér. A felső ruha színe jelzi a teremtés alsó zónáját
(alvilágot), az alsó ruha színe a viselője tisztaságát,
teljességét. Ez az Isten tehát nem az univerzum istene, hanem
kimondottan a földi alvilág helytartó istene (Sátánja), aki ezért
a lokális teremtésért felelős.
7. A helytartó isten (Sátán) körül, hozzátapadva 8 db kék,
szárnyas angyalfej látható, amik mind egy irányba néznek, amerre
az uruk is. Ők, mint fénylények jelképezik az istent övező sárgás
fényességet, ami vékony sugárvonalak formájában árad belőle.
8. A kép jobb oldalán a Paradicsom látható: hét aranyalmafa, tele
gyümölcsökkel. Alattuk, színes virágok közt a Kísértő és az első
emberpár: Ádám és Éva. A Kísértő testtartása Ádám győzködésére
utal, akit a feje felé húz, a karjai viszont a másik irányba, Éva
felé mutatnak, segítséget remélve tőle. Éva viszont ugyanígy áll:
balra néz, jobbra nyúl a két kezével. Ezzel fejezi ki a festő a
harmóniát megtörő viszásságot a Paradicsomból való kiűzetés
pillanatában. A kép alsó részén, barna mezőben négy kékes csáp
látható, amiket négy paradicsomi folyóként értelmeznek a
művészettörténészek.
Készült: 2021.09.07. - 09.22.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz