SZÍNTAN
"Nincs két egyforma színű fénysugár."
1. ELŐSZÓ
Az emberi szem érzékelése a 360-780 nanométeres tartományban
működik, amit látható spektrumnak nevezünk. Ez az ibolyakéktől a
bordóvörösig terjedő színskála, ami a fény teljes spektrumának
csak egy nagyon keskeny részét teszi ki. Az időfizikában a
fénysugár kétkomponensű jelenség, ami fénykvantumok sokaságából és
ezek komplex időhullámtereiből áll, amik longitudinálisan
moduláltak. Tehát nem elektromágneses hullám, nem fotonokból áll,
nem kettős természetű és nem transzverzálisan modulált, ami egy
régi és hatalmas tévedése a fizikának. Köszönhetően annak, hogy
amikor ezeket kitalálták, még nem sokat tudtak a fényről, amit
egyszerűnek és logikusnak tűnt szinuszhullámokkal ábrázolni, mert
jól lehetett vele számolni. Aztán ebből a matematikai modellből
meggondolatlanul fizikai tényt kreáltak, azt feltételezve, hogy ha
le lehet rajzolni ilyennek, akkor így is néz ki. És ezzel
sikeresen zsákutcába vitték a fénytant, ahol azóta is makacsul
toporog a tudomány, nem találva a kiutat önnön csapdájából. Többek
közt ennek is köszönhető, hogy máig nincs érvényes, hiteles,
komoly leírása a fénysugarak különböző tulajdonságainak. Nincsenek
megmagyarázva az észlelt fizikai jelenségek. Hiányoznak az érthető
összefüggések a témából. Nincs rendes színtan, ami logikusan
bemutatná, mitől színes a világegyetem?
Ezekkel a kérdésekkel a teremtésfilozófiai világmodell fejlesztése
során sem foglalkozott senki évtizedeken át, mivel előbb az
időfizikai modellt kellett olyan mértékben kidolgozni,
felfejleszteni, hogy meglegyenek az alapok, amikre építkezve már
logikusan magyarázhatóvá és mindenki számára érthetővé válnak,
többek közt a fénnyel kapcsolatos jelenségek is. Most jött el az
ideje bemutatni az időfizikai színtant, aminek megértéséhez
érdemes elolvasni a Fénytan (2021, létfilozófia) című írást.
2. SZÍNŰSÉG
Hogy milyen színű egy fénysugár, azt elsődlegesen a fotinókat
kibocsátó anyagi halmaz térbeli szerkezete, összetétele,
atomjainak gerjesztettségi szintje határozza meg. Másodlagosan a
fotinókat visszaverő anyagi halmaz felületének térbeli szerkezete,
összetétele, atomjainak gerjesztettségi szintje határozza meg.
Harmadlagosan a fénysugár útjában álló közeg, anyagi halmaz
térbeli szerkezete, összetétele, atomjainak gerjesztettségi
szintje határozza meg. Negyedlegesen a fénysugarat észlelő
érzékelő rendszere (szem, műszer érzékenysége: a felfogó anyagi
halmaz térbeli szerkezete, összetétele, atomjainak gerjesztettségi
szintje) és jelfeldolgozása (szűrés, erősítés, átkódolás,
értelmezés) határozza meg. A fény és a különböző anyagi halmazok
közti kölcsönhatásokkal később külön cikkekben foglalkozunk majd.
Mivel igen összetett folyamatról van szó, különbséget kell tennünk
egyszerű és összetett színek között. Egyszerű vagy tiszta színek
azok, amik sugarai egyféle hullámhosszúságúak. A gyakorlatban
ilyenek a szivárvány színei. Összetett színek azok, amik sugarai
két vagy többféle hullámhosszúságúak, azaz kevertek és emiatt egy
eredő színérzetet okoznak az észlelőnek. A gyakorlatban ilyenek a
szivárvány színeiből hiányzó színek, mint a barna, lila, bíbor,
barack, stb. De a tévé és számítógép képernyők színei is kevertek,
mivel három színpont fényerősségének szabályozásával állítják elő
a messziről színesnek tűnő képpontokat. A nyomdatechnikánk pedig
négy színpont keverésével állítja elő a messziről színesnek tűnő
képpontokat.
Mivel a fénysugár egy fénykvantumok sokaságából álló, egy irányba
párhuzamosan haladó vagy széttartó nyaláb, ennek nagyon sokféle
belső térbeli szerkezete lehet. Ami a fotinók egymáshoz
viszonyított elhelyezkedését, távolságát jelenti a gyakorlatban. A
nyalábot vizsgálhatjuk hosszirányban vagy keresztben metszve.
Hosszirány alatt itt a fotinók haladási irányát értjük,
keresztirány alatt pedig az erre merőleges síkot. A fényforrásból
való kibocsátás időpontja alapján a hosszirány megfelel az
idődimenziónak, a keresztirány pedig egy időpont térdimenzióbeli
ábrázolásának, egy olyan síkban, aminek térbeli vastagsága egy
fotinó átmérőnyinek felel meg.
Egy fénysugárnak akkor van hullámhossza és ennek köszönhetően
színűsége, ha benne a fotinók darabszáma hosszirányban ütemesen
ingadozó. Amely keresztmetszeti síkban a legtöbb található
belőlük, oda esik a hullámfront csúcsa. Ahol a legkevesebb
található belőlük, ott van a hullámvölgy alja. A hullámhossz tehát
a két, szomszédos (egymást követő) hullámfront csúcsa (vagy a két
hullámvölgy alja) közti térbeli távolság hosszirányban. Az
egyszerű vagy tiszta színek egy adott színűek, ezért színűségük
van. Az összetett vagy kevert színek többféle színűek, ezért
színességük van. Fizikailag semmi sem korlátozza a színek
összekeverhetőségének számát, tehát bárhány különféle hullámhosszú
fénysugarat lehet elegyíteni egymással. Ezek elkülönítése és
egyenként való érzékelése viszont korlátozott, az érzékelőrendszer
felépítésétől függő.
Egy szín lebegését, vibrálását a hullámhossz ingadozása okozza,
hasonlóan a hanghullámok lebegéséhez. Ha egy fénysugárban a
fotinók darabszáma hosszirányban egyenletes, akkor azt fehérnek
nevezzük, ami nem szín. Ez nem azt jelenti, hogy benne minden
hullámhossz megtalálható, hanem, hogy nincs hullámhossza. Viszont
a túl sokféle szín keverékéből álló nyalábot szintén fehérnek
érzékeljük, noha benne minden szín komponensnek van saját
hullámhossza. A fehér fénysugárból fényszaggatással (a nyaláb
ütemes megszakításaival) tetszőleges hullámhosszúságú színes
fénysugarat lehet létrehozni, gyakorlatilag kivágva belőle rövid
szakaszokat, hogy a maradék hosszirányban elkülönülő
hullámfrontokat alkosson. A fekete a fény hiánya, aminek nincs
színe. A szürke árnyalatok a fehér és fekete keverékei, de szintén
nem számítanak színnek.
Az emberi szem érzékelésének azért van spektrum korlátja, mert a
fényérzékeny molekulákból álló érzékelő rendszerét ugyanúgy
ingerli a 380 nanométeres ibolya színű fénysugár, mint a 760
nanométeres vörös fénysugár, színkeveredést okozva. Mivel
760/2=380, logikus, hogy mialatt a vörös színre érzékeny
molekulákba sorra belecsapódik egymás után egy vörös fény két
hullámfrontja, ezalatt egy ibolya színű nyaláb három hullámfrontja
csapódik bele. Ugyanazt az ütemesen ismétlődő hatást váltja ki
(azonos vagy eltérő fázisban), ezért összetéveszthető. És
fordítva: az ibolya színre érzékeny molekulákat is ingerlik a fele
olyan időközzel érkező vörös sugarak. Ezért az ilyen vörös-kék
keveredést bíbornak nevezzük, ami a spektrum két széle átfedésének
köszönhető. Ha a látásunk szélesebb spektrumú lenne, minden h
hullámhosszúságú színt összetévesztenénk egy másik, h/2
hullámhosszúságú színnel, ami biológiai szempontból nem lenne
előnyös, ezért az evolúció kiszelektálta ezt a képességet a
szemünkből.
A színkeveredés egy speciális formája a hullámhossz feleződés
egyes optikai jelenségeknél. Ilyenek például a Newton-gyűrűk, amik
a sík üveglapra helyezett, domború lencsén áthaladó fény
visszaverődése során alakulnak ki. Ekkor koncentrikus fényköröket
látunk a lencsén, ami világos és sötét sávokból áll. A sötét
sávokban nem kioltás történik, hanem hullámhossz feleződés. Az
onnan érkező fény az ultraibolya tartományba esik, ezért nem
látjuk. Ezt részletesen lásd: Newton-gyűrűk (2022, létfilozófia)
című írásban.
Vajon hány színből áll a látható tartomány fizikailag? Azt
gondolnánk, hogy végtelen a lehetséges színek száma, mert a
hullámhossz változások analógok és nincs alsó méretkorlátjuk.
Technikailag azonban a méréssel megkülönböztethető színek száma
mindig véges, mert a műszerek érzékenysége és a mérhető legkisebb
különbségek diszkrétek. A fotinók átmérője 1 térhullámhossznyi
körül ingadozik, így az ennél kisebb változásokat nem tudjuk
mérni, mert a műszereink is csak fotinókból állnak. De akkor
mennyi a technikailag mérhető színek száma?
Azt tudjuk, hogy a neutron átmérője: 10^-15 méter (1 femtométer).
Ennek belsejében az időfizikai részecskemodell jelen állása
szerint 28 fotinó fér el egy sorban, az átmérő mentén, szorosan
egymás mellett (maximális fénysűrűséggel). Ebből kiszámolható,
hogy a fotinók és szerinók átmérője (a téridő hullámhossza) kb.:
35,714.285 attométer körül alakul (1 nanométer = 1 milliárd
attométer), eltekintve a folyamatos átmérő ingadozásaiktól és
deformációiktól. Ha a látható spektrum 380-760 nanométer közt
található, akkor ezen tartományon belül, diszkrét léptetési
közökkel a technikailag mérhető hullámhosszak száma elméletileg:
10.640.000.213 darab. Tehát maximum: 10,64 milliárd (2,48x16^8)
egyszerű színárnyalatot lehet fizikailag megkülönböztetni, ideális
esetben. A valóságban a technológiánk ettől még iszonyú messze
van, hisz a legfejlettebb színkezelő rendszereink is csak 268
millió (16^7) kevert színnel képesek dolgozni. Amit csak azok a
ritka génmutációval rendelkező emberek (nők) képesek
megkülönböztetni (az egyes árnyalatokat), akiknek négyszín látásuk
van. Az emberek többségének a háromszín látása miatt be kell érnie
az alig 2 millió (2x16^5) színárnyalatból álló világgal. A
színtévesztőknek (vörös-zöld, kék-sárga) és színvakoknak (csak
szürke árnyalatokat látnak) pedig még ennél is kevesebb színűnek
tűnik a valóság.
3. FÉNYESSÉG
Minél több fotinó található egy hullámfrontban, egységnyi
térfogatban, annál nagyobb a fénysugár fénysűrűsége, vagyis annál
világosabb, fényesebb. A fényesség alsó értéke hullámfrontonként 1
darab fotinó. Ha ennél is kevesebb van a sugárban, azaz például
csak minden második vagy harmadik hullámfrontban található 1 darab
fotinó, akkor azt a gyengülés okozta vörös eltolódásnak tekintjük.
Ami ügyesen becsapta a csillagászokat az elmúlt évtizedekben,
mivel a fény hibás fizikai értelmezésének köszönhetően azt hitték,
csak a távolodás miatti idődoppler effektus okozhat vörös
eltolódást, így az univerzum távoli csillagainak egyre gyorsabban
távolodniuk kell tőlünk. Ebből vezették le a gyorsulva táguló
univerzum hibás kozmológiai modelljét, ami annyira tele van
ellentmondásokkal és nyilvánvaló képtelenségekkel, hogy azóta se
tudták kimagyarázni őket. Mi is csak 2022-ben jöttünk rá a
fénytani kutatásaink során, hogy a fénysugár gyengülése,
halványodása a fotinó veszteségnek köszönhető, aminek szélsőséges
esete a kozmikus vörös eltolódás. Ezt részletesen lásd: Kozmikus
vörös eltolódás (2022, űrhajózás) című cikkben.
A fényesség felső értékét a fizikailag lehetséges maximális
fénysűrűség szabja meg, ami a fotinók egymáshoz préselését jelenti
a térfogatban. Mivel az időhurkok a komplex hullámtereikkel
fénysebességgel taszítják egymást, normál körülmények között nem
képesek belehatolni a másikba. Ha ütköztetjük őket, lepattannak
egymásról. Ezért nem végtelenül nagy a maximális fénysűrűség. Két
egymásra merőlegesen haladó fénysugár csak azért képes látszólag,
kölcsönhatás nélkül áthaladni egymáson, mert bennük olyan alacsony
a fotinók sűrűsége, tehát olyan sok szabad hely van köztük, hogy
kényelmesen átférnek köztük az eltérő irányba haladó fotinók.
Valójában ilyenkor is létrejönnek kölcsönhatások, csak ezek ritkák
és gyengék, ezért nem könnyű észlelni őket. Egyrészt a torlódási
frontok megdobálják az útjukba kerülő fotinókat, kisebb-nagyobb
mértékben eltérítve őket a pályájukról. Másrészt néha előfordul,
hogy két fotinó összeütközik egymással és kölcsönösen ellökik a
másikat. Ezek kiszóródnak a nyalábból, gyengítve annak
fényerősségét. Minél sűrűbb, fényesebb, koncentráltabb két
fénysugár, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy egymást
keresztezve ütközni fognak a bennük haladó fotinók.
A természetben a maximális fénysűrűség számos helyen
megfigyelhető. Egyrészt a neutronok és protonok belsejében, amik
tartályait sok ezernyi fotinó tölti ki, majdnem mindenhol
hézagmentesen (optimálisan). Lásd: A neutron belső szerkezete
(2021, létfilozófia) című írásban. Másrészt a bolygók, csillagok,
fekete lyukak belsejében, ahol nem csak az anyagi részecskék
sűrűsége nagy, hanem a köztük ide-oda pattogó szabad fotinók száma
is egyre nagyobb. A legnagyobb fénysűrűséggel mégis az elektronok
rendelkeznek, mivel a fényláncolás jelensége miatt ezekben a
fotinók részben egymásba láncolva léteznek tartósan. Lásd: Az
elektron belső szerkezete (2023, létfilozófia) című írásban. Ez
valamivel nagyobb sűrűséget jelent egységnyi térfogatban, mint a
szabad fénykvantumok egymáshoz préselése, de ez sem végtelen. A
jelenlegi ismereteink szerint egy fotinóba maximum négy másik
fotinó képes láncolással belehatolni, valamekkora részben, ami
logikusan kisebb az időhurok átmérőjének felénél (25-50% köztire
becsüljük).
Egy beérkező fénysugár egységnyi térfogatra eső fényessége
megfelelő módszerekkel növelhető. A távcsövek olyan fénysugár
összegyűjtő optikai eszközök, amik kis helyre koncentrálják (a
lencsék: fókuszálással, a tükrök: visszaveréssel) a nagy felületet
hosszú idő alatt elérő, kevés számú fotinót, hogy ennek révén
javítsanak a képalkotáson. Csakhogy a mikrohullámú és rádió
spektrumokban már olyan kevés fotinó érkezik a távoli
fényforrásokból, hogy ez technikai okokból nem elegendő a
képalkotáshoz. Mégis vannak rádiótávcsöveink, amik kiválóan
működnek. És átlátunk velük az olyan kozmikus porfelhőkön is,
amiken a rövidebb hullámhosszakra érzékeny távcsövekkel nem.
Csakhogy ezek nem fénygyűjtő távcsövek, hanem elektromágneses
hullám vevők (rádiók).
Mivel az egy irányba haladó fotinók torlódási frontot keltenek
maguk elé, mialatt a bennük körbe kergetőző tachionok újrakeltik
az időhurkot, s kisugározzák magukból a kettős (néhol hármas)
idősűrűségű időhullám rétegeiket, ezek megállíthatatlanul átmennek
mindenen, a végtelenségig kiterjedve. Azután is, hogy a
forrásrendszerük beleütközött valamilyen akadályba (anyagi
részecskébe) vagy eltérítette a pályájáról a közeg hullámtéri
szerkezete (gravitáció) és a fotinó kénytelen volt irányt
változtatni. Az ilyen torlódási frontokat meddőnek hívjuk, mert
már nincs mögötte egy időforrás rendszer, ami újabb és újabb
hullámrétegeket bocsátana ki és adna hozzá hátulról. Helyette egy
tágulási zóna követi, aminek más a hatása az elért időforrásokra.
A rádiótávcsövek tehát olyan parabolaantennák, amik felületét
olyan fémes anyagokból készítették, amik anyagszerkezeti okokból
érzékenyek az adott hullámhosszúsággal rajtuk átszáguldó meddő
torlódási frontok taszító hatásaira. Akár egy fénysugár szabad
fotinói, akár egy anyagi halmaz elektronjai vagy atommagjai
(protonjai, neutronjai) bocsátották ki ezeket (amik szintén
fotinókból állnak). Emiatt a részecskéik (atommagjaik és
elektronjaik) rezgésbe jönnek (ütemesen felgerjednek, legerjednek,
ide-oda táncolnak) és adott hullámhosszú, saját elektromágneses
hullámokat sugároznak ki magukból. Vagyis visszhangozzák a rajtuk
akadálytalanul átmenő rádióhullámokat. Ezen visszhangok erősödnek
fel a parabolatányér fókuszpontjában, ahol egy rádióvevő
antennával már jól foghatók és hasznos jellé alakíthatók. Mivel a
parabolatányéroknak van valamennyi vastagságuk, a rajtuk áthaladó
hullámrétegekhez hozzáadódik a saját visszhangjuk és elmossa azok
meglévő longitudinális modulációját. Azaz a saját zajukkal telítik
a hullámhosszt. Amitől úgy tűnik, hogy a rádióhullámok nem mentek
át a tányéron, mivel mögötte már nem foghatók (a korábbi
hullámhosszukkal).
Többek között ebből is sikerült levonniuk a fizikusoknak azt a
téves következtetést, hogy a fénynek elektromágneses hullámnak
kell lennie, hisz a parabolatányérok felülete egyrészt nem
fényvisszaverő (nem kell tükör felületnek lennie), másrészt lehet
rácsos (szitaszerűen átlátszó) is. És ezért hiszi mindenki azt,
hogy a Faraday-ketrec leárnyékolja az elektromágneses hullámokat,
noha azok akadálytalanul átmennek rajta, csak a ketrec anyaga
által annyira elzajosítva, hogy az már tönkreteszi a modulált
rádióhullámok vételét. Értelemszerűen: az elektromágneses hullámok
a bolygók, csillagok anyagtömegén is simán átmennek, csak úgy
elzajosodnak közben, hogy ezen a módon nem tudunk a Föld
túloldalára rádiózni. A rádióhullámok visszaverődése (lásd:
többutas terjedés) tehát valójában visszhangosodás, aminek mértéke
felületfüggő, anyagfüggő, hullámhosszfüggő és erősségfüggő.
4. TELÍTETTSÉG
A színek telítettsége a fehér fénnyel alkotott keverékük arányától
függ. Minél több fotinó található két hullámfront között, annál
kisebb a hullámhegyek csúcsai és a hullámvölgyek aljai közti
magasság különbség, a hosszirányú darabszám ingadozás. Tehát a
hullámvölgyek telítődnek, feltöltődnek fehér fénnyel, amitől
fakóbb, zajosabb lesz a szín. A telítetlen, élénk, tiszta színek
hullámfrontjai közt nincsenek fotinók. A legtelítettebb,
leghalványabb szín az, ahol még van mérhető hullámfront, azaz a
hullámhegy csúcsán csak 1 darab fotinóval van több, mint a
hullámhegy alján. Függetlenül a fényerősségtől. Ez már
gyakorlatilag piszkosfehérnek tűnik.
Mivel a fehér nem szín, nincs olyan, hogy telítetlen fehér. Mivel
a fekete a fény hiánya, nincs olyan, hogy telítetlen fekete, van
viszont telített fekete, amit világos feketének nevezünk, mert
valamennyi fehér fény érkezik a felületéről. A szürke ennélfogva
felfogható fehérzajjal telített feketeként is.
5. SZÍNERŐSSÉG
A szín erőssége attól függ, hogy milyen egy hullámhosszon belül a
hullámhegy és a hullámvölgy hosszának egymáshoz képesti aránya?
Azaz mekkora a rés két hullámfront között? Ha a hullámhossz
kiegyenlített ütemű, azaz a fotinók számának változása egy szép
szinuszgörbével ábrázolható, akkor a színerősség harmonikus. A
széles hullámhegyeket és köztük rövid hullámvölgyeket tartalmazó
fénysugár tompa, matt színű, mert közelít a fehérhez. A rövid
hullámhegyeket és köztük széles hullámvölgyeket tartalmazó
fénysugár harsány, rikító színű, mert közelít a telítetlen
színéhez. Tehát a színerősség is egyfajta fotinókkal való
telítettsége a fénysugárnak, csak másképp. Az érzékelőfelületekre
más hatással van egy tompa színű fénysugár hullámfrontjainak
becsapódása, mint egy harsány színűé. Más az okozott jel időbeli
felfutási és lefutási görbéje.
A fehérnek - hullámhossz hiányában - értelemszerűen nincs
színerőssége, csak fényerőssége. A feketének szintén. Abszolút
feketének az olyan felületet tekintjük, amiről egyetlen
fénykvantum sem érkezik a megfigyelőhöz, tehát nem veri vissza a
belecsapódó fotinókat (mindet elnyeli) és nem sugároz ki magából
fotinókat (nincs hőzaja és nem átlátszó). Ilyen abszolút fekete
felület a fekete lyuk eseményhorizontja. Hozzá képest a
legsötétebb fekete anyagi felületek is világosak. A szürkének
sincs színerőssége, csak fényerőssége.
6. SZÍNHATÁS
A szín hatása attól függ, hogy milyen egy hullámhosszon belül a
hullámhegy és a hullámvölgy hosszirányú alakja? Azaz a fotinók
számának változása milyen görbével ábrázolható? Ez ugyanis nem
csak hullámos lehet, mint a szinuszgörbe, hanem sokféleképp
eltorzulhat egyrészt a kibocsátásakor, másrészt a
visszaverődésekor, harmadrészt a különböző közegeken való
áthaladása közben. Tehát létrejöhetnek: négyszögletes (meredek
falú hullámfront), lefutó (nagy fotinószámmal kezdődő és
fokozatosan csökkenő), felfutó (fokozatosan növekvő, majd hirtelen
végződő), bevágott (középen röviden megszakadó), behorpadt
(középen enyhén bemélyedő), csúcsos (lineárisan növekvő, majd
csökkenő), stb. hullámfrontok is. Ezek mind más hatást gyakorolnak
az érzékelőfelületekre, mert eltérő az okozott jel időbeli
felfutási és lefutási görbéje.
A fehérnek, feketének és szürkének értelemszerűn nincs színhatása.
7. POLARIZÁCIÓ
A polarizáció abban tér el a fénysugár többi tulajdonságától, hogy
ez nem a nyaláb hosszirányú metszetén vizsgálható fotinó darabszám
ingadozást jelent, hanem a keresztirányú metszeten okoz
szerkezetváltozásokat. A polarizálatlan fénysugarak
hullámfrontjainak egységnyi méretű felületre való merőleges
beesése egyenletes hatást gyakorol az ott lévő érzékelőkre. Tehát
a felület minden pontjában nagyjából ugyanúgy hat. Azért csak
nagyjából, mert a fotinók térbeli eloszlása sosem tökéletes
geometriailag a nyalábban, hanem van a távolságaik és egymással
bezárt szögeik közt némi ingadozás, szóródás, véletlenszerűség. De
ez belül marad a hullámfront általános alakján, hosszirányú
metszeti görbéjén.
A polarizált fénysugár viszont nem ilyen. A polarizátorok olyan
átlátszó vagy fényvisszaverő felületek, amik mikroszerkezete
periodikusan változó egy adott hosszirányban, egymással
párhuzamosan. Ilyenek például a hullámzó, fodrozódó vízfelületek,
amik a rájuk hegyes szögben becsapódó fénysugarat a felszín
alakjától függően más és más irányokba verik vissza és ezzel egy
irányból nézve polarizálttá (geometriailag csíkozottá) teszik azt.
Az üvegből, műanyagokból készült polarizátorok gyakorlatilag
vékony csíkok ezreit tartalmazzák, amik visszaverik a rájuk érkező
fényt. Így a fotinók csak a csíkok közti réseken tudnak áthaladni
és ettől a nyaláb keresztirányban szabdalttá válik. Ahogy száguld
tovább a fénysugár, a közeg (levegő) zavaró, fotinókat eltérítgető
hatása miatt egy valamekkora távolság megtétele után fokozatosan
megszűnik, eltűnik a nyaláb polarizáltsága.
A polarizáltságnak mindig van iránya a fénysugár keresztmetszeti
síkjában, ami a párhuzamos csíkok irányának felel meg. Ha ez
időben elfordul, valamelyik irányba (balra vagy jobbra),
valamilyen sebességgel, akkor beszélünk cirkuláris (körkörös)
polarizációról. A csíkok vastagsága és a köztük lévő rések
vastagsága döntően befolyásolja, hogy mennyi fotinó jut át rajtuk
vagy verődik vissza róluk. Ha túl vékonyak a rések és túl kevés
van belőlük: halványabb lesz az átjutó fény. Ha két átlátszó
polarizátor réteget merőlegesen egymásra helyezünk, a felületük
rácsozattá (szitává) alakul, ami tovább csökkenti a fényáteresztő
képességüket. Ha a csíkok és rések szélessége azonos, két átlátszó
polarizátor réteget párhuzamosan egymásra helyezve és a csíkok
irányára merőlegesen elmozgatva 1 csík szélességnyivel, a felület
fényáteresztővé vagy elzáróvá (átlátszatlanná) alakítható. A
polarizáció nem befolyásolja a színűséget, színességet,
telítettséget, színerősséget, színhatást, viszont csökkenti a
fényességet.
A fehér fény ugyanúgy polarizálható, mint a színes. Az abszolút
fekete nem polarizálható, mert nincs mit polarizálni rajta. A
szürke viszont polarizálható, hiszen van benne fény.
8. ÖSSZEFOGLALÁS
Ha a látható spektrumban csak az egyszerű színekből 10,64 milliárd
féle érzékelése lehetséges fizikailag, akkor ehhez hozzáadva az
összetett színeket és megsokszorozva őket a fényesség,
telítettség, színerősség, színhatás és polarizáció által képzett
árnyalatokkal, gyakorlatilag megszámlálhatóan végtelen féle
fénysugár állítható elő. Ennek eredménye, hogy nincs két egyforma
színű fénysugár a világegyetemben, annyira sokféle az egyes
nyalábok térszerkezete (egyedi és megismételhetetlen). És annyira
gazdag a teremtés információtartalma a számunkra (az
aszimmetriának köszönhetően). Ehhez jönnek hozzá a látható
spektrumon kívüli árnyalatok milliárdjai az infravörös,
mikrohullámú, rádióhullámú, illetve az ultraibolya, röntgen és
gamma spektrumokban. És ez csak a mérhető, diszkrét színek világa,
amin túl, a mérhetetlen tartományban még ennél is több árnyalat
létezik ténylegesen az analóg különbségek miatt. Így elvileg
megszámlálhatatlanul végtelen féle színű fénysugár létezik a
teljes teremtésben. Még az Isten sem tudja, hányféle van és még ő
sem látta és soha nem is fogja látni az összeset.
És egy apróság a téma végére, amit ezzel nem zárunk le, hisz még
rengeteg kutatnivaló vár ránk a jövőben: A valószínű szót a van
létige befejezett múltjából (való) képezzük, mert a fény színe a
kibocsátáskori állapotát mutatja a forrásának. Azt, hogy milyen
volt a múltban? Lásd: A van létige alakjainak felülvizsgálata
(2023, létfilozófia) című írásban.
Készült: 2024.07.01. - 2024.12.28.
Vissza a tartalomhoz