A THÉSZEUSZ-PARADOXONOK MEGOLDÁSA
1. A PARADOXONOK
A Thészeusz-paradoxont az ókori görög filozófusok vetették fel, a
Thészeusz-mondából kiindulva. Lényege az önazonosság ontológiai
(lételméleti) kérdésének tisztázása. Plutarkhosz szerint az
athéniek sokáig megőrizték Thészeusz harminc evezős gályáját,
tiszteletük jeléül a mitikus hős és athéni király iránt. De mivel
a fahajó elkorhadt, időnként leszereltek róla egyes
palánkdarabokat és ezeket újakra cserélték. Így végül a hajó
teljes egészében kicserélődött. Kérdés: ezután a hajó még mindig
Thészeusz hajója vagy már nem az? Általános megfogalmazásban: Egy
tárgy meddig tekinthető önazonosnak? Az időben bekövetkező
változások ellenére mennyit őrizhet meg az önazonosságából? Ez az
első paradoxon.
A második paradoxon ebből levezethető. Ha Thészeusz elviszi a
hajóját a javítóműhelybe és azt kéri a hajóácstól, hogy cserélje
ki az összes régi deszkát újakra, akkor a hajó teljes anyagának
kicserélése után a saját hajóját kapja vissza vagy egy másikat? Ha
a hajóács a használt deszkákat nem dobja ki, hanem
"újrahasznosítja" és felépít belőlük egy új hajót, ami ugyanúgy
néz ki, mint Thészeusz hajója, akkor ez Thészeusz hajója vagy a
hajóácsé?
Ránézésre nyilvánvaló, hogy apránkénti lopás történt és egy
másolattal, hamisítvánnyal helyettesítették az eredeti tulajdonos
számára a hajóját. Viszont ha a másolat ugyanolyan jó minőségű,
mint az eredeti (vagy még jobb, hiszen új!), akkor nem érte kár
Thészeuszt, hacsak nem abban az értelemben, hogy az új hajója
teljes építési árát kifizette a hajóácsnak, plusz még a régi
hajóját is ingyen odaadta neki. Aminek értékét nyilván nem vonta
le az ács az árból (ahogy az manapság szokás egyes bolti
kedvezményeknél), vagyis rejtett hasznot húzott Thészeuszból.
Azzal a kérdéssel, most nem foglalkozunk, hogy az így ellopott
régi hajó mégis mekkora értéket képvisel, hisz nyilván egy
ócskaságról van szó, amit nem lehet újként eladni, használtként
meg nem biztos, hogy bárkinek is kell? Márpedig minden dolog
annyit ér, amennyit valaki más hajlandó érte adni a
tulajdonosának. Ha senki sem akarja megvenni, akkor az a dolog nem
ér semmit.
2. A LÉTEZŐ PONTHALMAZOK
A teremtésfilozófiai világmodellben az egész teremtés összes
alkotóeleme (minden időhurok és azok időforrásai) egyetlen
okforrásból (Teremtő Atya) származik, annak a virtuális másolata,
valahányad rangú leágazásokon keresztül. Itt nem merül fel az a
kérdés, hogy a másolati forráspontok azonosak-e az okforrással?
Mert a másolódás időben történik, időbeli visszacsatolások révén,
tehát minden másolati pont felfogható az eredeti pont különböző
időpillanatokban létezett képével. Így olyanok egymás számára az
őket összekötő, fa-gráf szerűen elágazó időszál univerzumban, mint
egy egyenes pontjai, amik mindegyikéhez egy-egy egyedi időpillanat
rendelhető hozzá.
A ponthalmazok geometriai szerkezetét vizsgálva viszont már nem
ilyen egyértelmű a helyzet. Az aszimmetria tétel szerint a
létezésben minden pont térben és időben egyedi, egyszeri és
megismételhetetlen, amit ponthalmazok esetén azok információ
tartalmával tudunk jellemezni. Egy ponthalmaz információja annak a
leírása, hogy hány pontból áll, ezek egymástól milyen messze
vannak és az őket összekötő egyenesek egymással milyen szögeket
zárnak be egymással?
Mivel a minden létezőben bármely ponthalmaz, mint az egész
részhalmaza folyamatosan fizikai kölcsönhatásban áll a többi
részhalmazzal, aminek nagysága és iránya függ az alkotó pontok
távolságaitól és az összekötő egyeneseik által bezárt szögektől (a
kölcsönhatások véges terjedési sebessége miatt), nyilvánvaló, hogy
ezek állandóan befolyásolják, deformálják egymást. Így minden
ponthalmaz geometriai szerkezete és ezzel együtt az információ
tartalma folyamatosan változik, módosul, méghozzá
attraktorszerűen. Tehát egy ponthalmaz a létezésének bármely két
időpillanatában eltérő formájú lesz, nem ismételve önmagát. És
bármely két ponthalmaz, bárhol a minden létezőben, a létezésük
bármely két (eltérő vagy látszólag azonos) időpillanatában eltérő
formájú lesz. Ez teszi lehetővé, hogy a fizikai létező dolgok
(helyek, időpontok) egyértelműen megkülönböztethetők legyenek
egymástól. Ami létrehozza az idő egyirányú mozgását a múlttól a
jelenen át a jövő felé. És lehetetlenné teszi az idő ellenirányú
mozgását, valamint a múltba történő időutazást is.
Ennek köszönhető, hogy nincs két egyforma hópehely sehol az egész
univerzumban, annak összes bolygóján, a teremtés elejétől a végéig
vizsgálva. Hogy nem léphetünk kétszer ugyanabba a folyóba, mert
bárhol és bármikor lépünk bele, a víz örvénylő áramlása miatt
mindenhol más és más lesz, ahogy folyamatosan helyet cserélnek
benne az egyes molekulák. Logikus, hogy ennek alapján nincs két
egyforma galaxis, csillag, bolygó, kődarab, ember, lélek,
molekula, elemi részecske, sőt; fénykvantum sem az egész
teremtésben. Mert a létrendszer soha, sehol sem szimmetrikus és
gyakorlati okokból nem is lehet szimmetrikussá tenni. Erre még az
Isten sem képes, mert ő is alávetett a saját létét meghatározó
alapvető fizikai törvényeknek. Tehát nem az egész természet
feletti létező, legfeljebb egyes rész természetek fölötti létező.
Az más kérdés, hogy az érzékelésünk felbontása, észlelési
pontossága korlátozott, ezért a kis mértékben különböző dolgokat a
hasonlóságaik miatt azonosnak érzékeljük és hisszük. De ez csak
elméleti illúzió, amivel a mérnökök és gyakorlati szakemberek
pontosan tisztában vannak. Ezért létezik a tűréshatár, a mérnöki
pontosság, az elvárt pontosság, stb.
3. A LELKEK
Ahhoz, hogy a lelkünk működni tudjon, a belsejében fénykvantumokat
kell teremtenie a meglévő fénykvantumaiból, hármas felhasadással
lemásolgatva őket. Ezeket vékony nyalábokba rendezve, fényszálak
formájában pattogtatja körbe a nanoszerkezet (gyémántrács)
belsejében. Ezek segítségével tud mozogni (fénymeghajtás:
hullámtér torzításokkal, aszimmetria létrehozásával), kommunikálni
(fotinók kisugárzása, torlódási frontjaik modulálása), vezérelni a
saját hardver elemeit (fényvisszaverő tükrök átállítása, a
központi fényprocesszorban végzett logikai műveletek a
fényszálakon), valamint eltárolni a begyűjtött információkat
(élettapasztalatok lenyomatai a fotinók deformációiban).
Logikus, hogy a lélek a működése során mindig kisugároz
(szándékosan vagy hulladékhőként), tehát elveszít magából néhány
fotinót, amik valószínűleg sosem térnek vissza többé a belsejébe.
Belevesznek a környező univerzum fényáradatának végtelen
kavargásába. Így az idő előrehaladtával folyamatosan kicserélődik
benne a fényszálait alkotó összes fotinó. Az új fotinók a régiek
másolatai, időben elcsúszott virtuális példányai. Eközben a régiek
által őrzött információk korlátozott pontossággal átmásolódnak az
új fotinókba, így őrizzük meg az emlékeinket. Amik hasonlóak
lesznek az eredetileg megszerzett, átélt tapasztalatainkkal, de
sosem lesznek velük azonosak. Tehát különbség van aközött, amit
megéltünk és amire később visszaemlékezünk ebből. És minden
alkalommal, amikor visszaemlékezünk rá, megint van valami újabb
különbség, mert a változások összeadódnak (hibafelhalmozódás). Ha
a különbség kellően kicsi, akkor beszélünk pontos emlékezetről: az
információ valósághű megőrződéséről. Ami nyilvánvaló illúzió,
főleg hosszabb távon (évmilliók alatt) vizsgálva.
Mivel a lélek analóg információ tároló, nem diszkrét kódolású
adathalmaz (bitsorozat) formájában tárolja az emlékeit. Ráadásul
dinamikus adattároló, nem statikus (mint egy számítógépes
háttértár vagy egy könyv lapjai), így az újabb információk
állandóan hozzáadódnak a régiekhez és kölcsönösen befolyásolják
egymást. Ettől tűnünk élőnek, egyedinek és intelligensnek, pedig
csak attraktorszerűen kavargó perturbációs halmazok vagyunk.
A lélek gyémántrács nanoszerkezetét alkotó szénatomok elemi
részecskéi ugyan képesek évmilliókon át a helyükön maradni, tehát
az őket alkotó fotinók nem cserélődnek ki, viszont ezek nem
információ tárolására szolgálnak, csak segítenek egyhelyben
tartani a személyiség élményhalmaz információ tartalmát hordozó
fényszálak fotinóit. Így fizikai értelemben a lelkünk a régi
marad, a szellemünk viszont folyton megváltozik, kicserélődik. De
ha megsérül vagy elavul a lélek, illetve a tulajdonosa
térdimenziószintet akar váltani, a lélek, mint anyagi test is
kicserélhető. Ilyenkor a szellemet átmozgatják egy újabb,
másfajta, korszerűbb, esetleg nagyobb tárkapacitású, kibővített
képességekkel felszerelt lélekbe. Vajon ezek után az illető még
mindig ugyanaz, aki volt vagy már valaki másnak kell tekintenünk?
Ehhez el kell döntenünk, hogy mit tekintünk az "illetőnek"? Az
aktuális információ tartalmát? Vagy ennek fizikai hordozóeszközét?
Szemléletesen megfogalmazva: Ha kinyomtatunk egy regényt két
papírkönyvbe és elolvassuk őket: ugyanazt a művet olvastuk vagy
egy másikat? A válasz az, hogy mindkettő igaz. Ugyanazt olvastuk
és mégis egy teljesen másikat.
4. A KÖVETKEZMÉNYEK
Ha a karma az egyén tetteinek következménye és azok
visszahatásainak összessége, akkor kire is vonatkozik pontosan?
Arra, aki egykor voltam vagy arra, aki most vagyok? Ha engem
lemásolnak a lélekfelügyelő istenek, a másolatom megörökli az én
karmámat vagy üres lappal indul neki az újonnan kapott
létezésének? Ha a szellemem kitörlik a lelkemből a
reinkarnálódásom során és újra kell kezdenem a személyiségem
felépítését, az élettapasztalataim megszerzését, akkor mi lesz a
korábbi karmámmal? Átszáll rám, azaz megöröklöm valaki más
karmáját, akiről nem is tudok semmit vagy odavész, célját
veszítve? Ha a lelkem egy balesetben valamiért megsemmisül és a
fényszálaim fotinói, meg a szénatomjaim részecskéit alkotó fotinók
is mind odavesznek, azaz megszűnnek létezni, akkor mi lesz a
karmámmal? Hisz már nem létezik tovább az, akire vonatkozhatna!
Hogyan tesznek az istenek igazságot egy olyan univerzumban, ahol
fizikai értelemben véve teljes képtelenség igazságosan eljárni?
Nyilvánvalóan sehogy. Ez esetben viszont minden isteni
igazságszolgáltatás tulajdonképpen igazságtalanság elkövetése a
kiszolgáltatott teremtményekkel szemben, vagyis karmát eredményez
az istenek számára. Nem csoda, hogy a teremtményeik folyton
fellázadnak ellenük és dacolni próbálnak velük, viszonozva a
retorziókat. És ez egy olyan ellentmondáshalmaz, amiből nincs
kiút, senki számára. Mert az igazságszolgáltatás (bosszúállás,
büntetés) mindig a fennálló igazságtalanság (aszimmetria)
csökkentésére (látszólagos megszüntetésére) irányul, azaz a célja
egy szimmetrikus állapot kialakítása. Ami viszont nem lehetséges.
Az első Thészeusz-paradoxon megoldása tehát az, hogy az
önazonosság folyamatosan változik, akár az alkotóelemeire, akár az
általuk hordozott információ tartalomra vonatkoztatjuk, így
lényegében nincs önazonosság. Helyette csak önhasonlóság van.
Vagyis a paradoxon, mint kérdés feltevés hibás (pontosabban:
helytelen), ami a létezés nem ismeretéből fakad. És egyben
rávilágít arra a logikai paradoxonra is, hogy minden logikai
rendszerben fel lehet tenni helytelen kérdéseket is, nem csak
megválaszolhatatlan helyes kérdéseket (lásd: Kurt Gödel első és
második nemteljességi tételét). De ettől még a logikai rendszer
nem fog összedőlni, nyugodtan tovább használhatjuk a saját
keretein (helyességi kritériumain) belül, nem törekedve minden
igazság levezetésére.
A második Thészeusz-paradoxon megoldása pedig az, hogy a régi
dolgok lemásolása, s ezáltal új dolgok létrehozása mindig csak az
információ közelítő pontosságú átvitelét jelenti. Tehát a hajóács
lényegében ellopta Thészeusz hajóját és adott helyette egy újat,
ami a megtévesztésig hasonlított a régire.
Készült: 2024.01.19.
Vissza a tartalomhoz