A BETŰTERVEZÉS MATEMATIKÁJA
1. ELŐSZÓ
Ezen cikk alapjául több, különböző matematikai kutatási anyag
szolgált, amik a 2003-2019 közti időszakban készültek, majd jó
időre elsikkadtak a publikálatlan ötletek egyre bővülő óceánjában.
Aztán előkerültek és most végre közzétételre kerülnek, hogy bárki
szabadon felhasználhassa őket a saját betűinek és ábécéjének
megtervezéséhez.
Az írásfajták két nagy csoportot alkotnak. Vannak a képírás módok
(piktografikus írások), amik karakterei a dolgok fő formai
jellemzőit jelenítik meg, erősen leegyszerűsítve. Az ókorban ezek
nagyon népszerűek voltak, mára csak néhány országban használják
őket, mert bonyolultak és nehezen megtanulhatók (a kínai írás kb.
48-53 ezer karaktert tartalmaz!). Az ilyen írások gyakorlatilag
"képregények", azaz stilizált rajz sorozatok az ábrázolt
eseményekről. És vannak a hangírás módok (fonetikus írások), amik
a dolgok adott nyelven kimondott hangalakját bontják hangzókra és
ezekhez rendelnek hozzá karaktereket. Ezek mára uralkodóvá váltak
az egyszerűségük és könnyen megtanulhatóságuk miatt. Az ilyen
írások gyakorlatilag "hangfelvételek", azaz beszéd leiratok az
ábrázolt események elszavalásáról.
A fonetikus ábécék betűi a leírásuk módjához igazodva alakultak ki
az évezredek folyamán. Attól függően, hogy milyen eszközzel
(tollal, tintával, ceruzával, vésővel, nyomdagéppel, írógéppel,
számítógéppel), milyen hordozóra (agyagtábla, kőtábla, papirusz,
vászon, papír, képernyő) rögzítették őket, az egyes betűk
kialakításánál fontos szempont volt a könnyen és gyorsan
leírhatóság (kevés fáradtsággal sok betű rögzítése), az egymástól
való megkülönböztethetőség (hibás vagy hiányos szöveg olvasása,
rossz látási viszonyok közt is) és a helytakarékos tárolás (kis
helyen sok betű, hogy sok információ elférjen a hordozón). Emiatt
jöttek létre a kis és nagy betűk, a nyomtatott írás és a
folyóírás, a különböző betűtípusok (már sok ezer van belőlük),
valamint a szöveget tagoló és a jelentés értelmezését megkönnyítő
írásjelek.
2. AZ ÍRÁS CÉLJA
Ez a fejlődési folyamat még nem ért véget, mivel a jelenleg létező
írásformák egyike sem tekinthető tökéletesnek, több szempontból
sem. Ezért bőven lehet még fejleszteni a fonetikus ábécét, az
általános vagy speciális céljainknak jobban megfelelő írásképet
kialakítva. De mik ezek a célok konkrétan? Az alábbiakban
felsorolom közülük a legfontosabbakat.
1. Jó írhatóság: A szöveg kézzel vagy
géppel történő rögzítése gyorsan és könnyen végezhető legyen, a
leggyakrabban előforduló rögzítési eszközök segítségével.
Kézírásnál minden betű álljon minél kevesebb vonalból
(egyenesekből, görbékből), a pontokat és vesszőket (ékezeteket)
mellőzni kell. Gépírásnál minden betűnek legyen saját
billentyűgombja (az elsődleges karakter kiosztásban). Fontos, hogy
a betűk ne lógjanak ki a sorból felfelé vagy lefelé, ahogy az a
kis és nagy betűk kevert használatánál általános.
2. Jó olvashatóság: A leírt szöveg
legyen könnyen felismerhető és gyorsan olvasható, függetlenül a
betűk méretétől (ez a betűkép felbontás, az olvasási távolság és a
látásélesség függvénye), a látási viszonyoktól (környezeti
fényerő, felület megvilágítottsága), a zavaró tényezőktől
(zajosodás: kosz, maszat, alacsony kontraszt a háttérhez képest,
felület csillogása, stb.) és az olvasás irányától (betekintési
szög a hordozó felületre). A kisbetűk használata rontja az
olvashatóságot, tehát mellőzni kell őket.
3. Félreérthetetlenség: A leírt
szöveg karakterei legyenek jól megkülönböztethetők egymástól,
tehát ne lehessen őket a leggyakrabban előforduló olvasási
körülmények közt összekeverni, összetéveszteni. A betűk és
írásjelek közti hézagok legyenek akkorák, hogy ne lehessen őket
összemosni, egyként és másként értelmezni (ligatúrák mellőzése). A
folyóírás eltérő betűformáinak használata rontja az
olvashatóságot, tehát mellőzni kell őket.
4. Torzításokkal szembeni tűrés: A
leírt szöveg karakterei különböző torzítások (vastagított,
vékonyított, dőlt, nyújtott, áthúzott), ábrázolási hibák
(szabálytalan vagy hiányos betűvonalak) esetén is jól olvashatók
és egymástól megkülönböztethetők maradjanak.
A felsoroltak alapján nyilvánvaló, hogy egy geometriai problémával
állunk szemben, azaz matematikai eszközökkel jól modellezhető és
többféleképp megoldható a feladat. A cél tehát olyan fonetikus
betűk tervezése, amik:
1. Jól olvashatók a hordozó felületre merőleges irányból vagy
oldalról (hegyesszögből) nézve is.
2. Jól olvashatók fejjel lefelé fordítva is. Tehát a síkban 180
fokkal elfordítva az egyes betűket vagy a teljes szöveget,
ugyanúgy olvasható marad.
3. Jól olvashatók tükrözve is. Tehát a térben 180 fokkal
elfordítva az egyes betűket vagy a teljes szöveget, mintha
hátulról néznénk. Így átlátszó felületre (üveglapra) írva sem
téveszthetők össze a karakterek.
4. Jól olvashatók minden olvasási irányba írva is. Tehát balról
jobbra, jobbról balra, fentről lefelé, lentről felfelé, összesen
nyolcféle irány valósítható meg a síkban, ami megfelel egy négyzet
sarkaiból való kétféle kiindulási iránynak.
Ezek a kritériumok összességükben azt jelentik, hogy a betűk nem
vihetők át egymásba elforgatással (C és U, M és W, N és Z),
tükrözéssel (az S betű az N és Z lekerekített tükörképe),
nagyítással (o és O, p és P, s és S, v és V, z és Z) vagy kisebb
torzításokkal (S és Z). A latin betűs ábécében például elég sok
betű nem felel meg ezeknek a szabályoknak. Az pedig, hogy vannak
külön nagy és kis betűk, amik azonos vagy eltérő kinézetűek
nyomtatott vagy folyóírás esetén, fölöslegesen nehezíti a
megtanulhatóságukat és rontja az írásképet.
3. KORLÁTOZÁSOK
További szempontok, amik korlátozzák a kialakítható betűformákat:
1. Nem lehetnek kettős vagy hármas betűk (cs, dz, dzs, gy, ly, ny,
sz, ty, zs). Minden hangzónak saját karaktert kell biztosítani. És
minden betű testének összefüggőnek kell lennie, tehát nem állhat
két vagy több részből (ami gyakori a kínai jeleknél).
2. Nem lehetnek ékezetek. Fölöslegesen növelik a betű
ábrázolásához szükséges vonalak, pontok számát. Ha két betű csak
az ékezetében különbözik (a á, e é, i í, o ó, ö ő, u ú, ü ű), már
relatíve kis ábrázolási hiba (maszatolás, kopás) is
megváltoztathatja a szöveg jelentését. Mert nem mindegy, hogy haza
vagy háza, keres vagy kérés, stb.
3. Nem lehetnek aránytalanok. A betű mérete vízszintesen és
függőlegesen minél kevesebb esetben legyen erősen eltérő. Ha túl
sok a vízszintesen rövid betű (pl.: i), akkor nagyon zsúfoltnak
fog tűnni a szöveg. Ha túl sok a vízszintesen hosszú betű (pl: m
vagy a - karakter), akkor nagyon helypazarlónak fog tűnni a
szöveg.
4. Nem lehetnek túl sok vagy kevés vonalból állók. Ha túl sok
vonalból állnak a betűk (mint a kínai logogramok, amik átlagosan 9
vonásból, legfeljebb 15-30, nagy ritkán ennél is több vonásból
állnak), sokáig tart megrajzolni őket. Ha túl kevés vonalból
állnak a betűk (mint a héber ábécé betűi, amik 1-2 vonalból
állnak), nem lehet a kombinálásukkal kellő számú formát
kialakítani, hogy jusson belőlük minden hangzóhoz. Vagyis egy jól
kialakított fonetikus ábécé betűi: 1, 2, 3 vagy legfeljebb 4
vonalból állhatnak.
Az népcsoportonként, nyelvenként és tájegységenként eltérő, hogy
az emberek hány hangzót használnak a beszéd során. A hasonló
magánhangzók például sokszor ugyanazok, csak torzítva kiejtettek,
amit számtalanféle ékezettel próbálnak jelölni írásban.
Nyilvánvaló, hogy ha túl kevés hangzót használunk, a beszédünk
szegényesnek, monotonnak érződik. Ha túl sok hangzót használunk,
az a beszéd érthetőségének rovására megy, hisz a hangképzés
bonyolult biológiai folyamat, amit számos tényező eltorzíthat. Így
kifejezetten nehéz dolog mindig tisztán beszélni és precízen
kiejteni az egyes hangokat.
A magyar nyelvben például 40 hangzót használunk, amik jelölésére
eredetileg a rovásírást használtuk, majd a latin ábécé betűit
vettük át, némi módosítással. Mindkettő igen messze van a
tökéletestől, viszont mindkettőben vannak olyan betűk, amiket
érdemes átvenni egy új, továbbfejlesztett ábécébe, mert
matematikai szempontból nem lehet náluk jobbat alkotni.
A magyar hangzók, ejtésük szerint leírva: a, á, bé, cé, csé, dé,
dzé, dzsé, e, é, ef, gé, gyé, há, i, í, jé, ká, el, lyö, em, en,
eny, o, ó, ö, ő, pé, er, es, esz, té, tyé, u, ú, ü, ű, vé, zé,
zsé. Amint az látható a felsorolásból, a jé és lyö két külön
hangzó, mivel másképp kell ejteni őket (más szájformával). Tehát
helytelen az elipszilont ely-nek ejteni. Nem számít hangzónak: qú
(mert: kú), wé (mert: vé), ix (mert: iksz), ipszilon (mert:
lágyjel).
4. KOMBINÁCIÓK
Mielőtt elkezdenénk betűket tervezni, előbb érdemes megvizsgálni,
matematikailag hányféle betűt lehet létrehozni két, három, négy
vonal kombinálásából oly módon, hogy azok megfeleljenek a fenti
kritériumoknak? Az alábbiakban ezeket sorolom fel.
Egy vonal alakja lehet: egyenes (I) vagy görbe (S).
Egy görbe lehet: nyitott (C) vagy zárt (O), valamint egy ívű (C)
vagy kétívű (S). A három kanyar már túl sok, fölöslegesen
bonyolítja a betűképet.
Egy egyenes vonal helyzete lehet: vízszintes (-), függőleges (I),
balról jobbra átlós (\), jobbról balra átlós (/). A köztes
irányokkal nem foglalkozunk.
Egy nyitott görbe vonal helyzete lehet: balra, jobbra (C), felfelé
(U), lefelé álló a szájával.
Egy zárt görbe vonal szimmetrikus kör, az ellipszissel nem
foglalkozunk.
Két vonal viszonya lehet: végüknél összekapcsolt (V, L) vagy
keresztező (+). A független (||) viszonnyal nem foglalkozunk, mert
így nem alkotnak egy összefüggő betűtestet.
Két vonal alakja lehet: egyenes és egyenes (V), egyenes és görbe
(D), görbe és görbe (8).
Két vonal egymással bezárt szöge lehet: derékszögű (+),
hegyesszögű (V). A hegyesszög praktikusan: 30 vagy 45 fok lehet.
Az ábécé egységes formavilága (rendezett kinézete) érdekében nem
célszerű többféle szöget alkalmazni.
Két vonal hosszának aránya lehet: egyenlő (+) vagy eltérő (1).
A felsorolt szabályok három vagy négy vonalra is érvényesek.
Ennek alapján a latin ábécé azon betűinek csoportosítása, amik
magyar hangzók és nem kettősbetűk vagy ékezetesek:
Egyvonalas betűk: C, I, O, S. 4 db.
Kétvonalas betűk: D, G, J, L, P, T, U, V. 8 db.
Háromvonalas betűk: A, B, F, H, K, N, R, Z. 8 db.
Négyvonalas betűk: E, M. 2 db.
Ezek közül a C és U hasonló egymáshoz, az N és Z szintén, így az
egyiket mellőzni kell. Legyen kihagyva mondjuk a C és Z. Marad
tehát 20 betű, amiket megtarthatunk. A többi 20-nak kell hasonlóan
egyszerű, de formailag kellően eltérő betűtesteket alkotnunk.
Logikus, hogy a ritkán használt hangzóknak (dzé, dzsé) kell
bonyolultabb, tehát négyvonalas betűtestet adni, hogy a véges
számban megvalósítható kétvonalas és háromvonalas lehetőségeket
fenntartsuk a gyakoribb előfordulású hangzóknak. Szükség esetén
egyes betűtesteket más hangzókhoz is hozzárendelhetünk, hogy új
betűtesttel lássuk el az adott hangzót.
Betűtesteket átvehetünk a rovásírásból is, aminek formavilága
szintén nagyon egyszerű és igen praktikus volt a múltban, amikor
fába, kőbe, agyagba kellett róni, vésni a betűket, egyenes
vonalakat húzva. Sok lehetőségünk van. Ahhoz, hogy leszűkíthessük
őket a legoptimálisabbra, további korlátozásokat és kiegészítő
szabályokat kell bevezetni, amik különböző szempontok alapján
meghatározzák az egyes hangzók betűinek formáját. Ezen szabályok
kialakítása azonban már meghaladja cikkünk kereteit, ezért az
Olvasóra bízzuk, hogy megküzdjön a feladattal.
Külön cikket érdemelne az írásjelek kinézetének és használati
szabályainak újratervezése, mivel például nem praktikus a ! jelet
háromféle mondatvégi írásjelnek (felkiáltójel, felszólítójel,
óhajtójel) is használni. Az pedig, hogy egy 40 betűs fonetikus
ábécé milyen karakterkiosztással jelenjen meg egy olyan
billentyűzeten, amin csak 38 betűnek van hely (az elsődleges
kiosztáson) és hová kerüljenek az írásjelek, elvezet ahhoz a
felismeréshez, hogy a QWERTZ billentyűzetet is meg kell
reformálni, mivel az a XIX. században kifejlesztett angol
mechanikus írógép billentyűzeten alapul. Aminek kialakításánál az
volt a fő szempont, hogy a mechanikus lengőkarok ne akadjanak
össze gyors gépelés közben. Ezért a gyakori betűk egymástól távol
helyezkednek el rajta. Az elektronikus billentyűzeteknél viszont
nem merül fel ilyen probléma, tehát sokkal hasznosabb lenne a
kézmozgás csökkentése és a gépelési hatékonyság növelése céljából
átrendezni a kiosztást, középre koncentrálva a leggyakrabban
használt betűket, valamint két csoportra osztani a hangzókat
(például: magánhangzók jobbra, mássalhangzók balra). Továbbá a
billentyűgombok egymáshoz viszonyított helyzetét is meg kellene
változtatni: átlós helyett négyzetrácsosra, ami sokkal
áttekinthetőbbé tenné a felületet. Mindezen fejlesztéseknek
ugyancsak számos lehetséges megoldása van, amivel itt nem
foglalkozunk.
Készült: 2025.04.01. - 21.
Vissza a tartalomhoz