GONDOLATOK AZ ISTENI TUDÁSRÓL
Isteni tudásnak (istentan) nevezzük mindazon információk
összességét, amik leírják a létezés filozófiai, fizikai,
matematikai, informetriai alapjait, valamint az erre épülő
teremtés szerkezetét és működését, valamilyen nyelven
(fogalomrendszerben), valamilyen hordozón (adattárolón),
valamilyen kódolással (jelkészlettel) ábrázolva. Ez egy hatalmas,
rendezett tudáshalmaz, ami méretében eltörpül a mindentudás
adathalmaza mellett, ami a teremtésben eddig lezajlott események
(történések) egy valamekkora részét tartalmazza visszakereshető
módon. A mindentudás szükségszerűen nem teljes, tehát mindig
voltak, vannak és lesznek olyan események, amik valami okból nem
kerülnek bele (nem rögzítették őket) vagy később eltűnnek belőle
(elvesznek vagy törlésre kerülnek). A létezés teljes tudáshalmaza
tehát sokszorosa az isteni mindentudásnak, viszont a nagy része
nem hozzáférhető még az Isten számára sem. Azaz megtörtént, de már
senki sincs, aki emlékezne rá vagy eleve senki sem volt, aki
tudott volna róla. A teljes tudáshalmaz részét képezi például egy
olyan jelentéktelen esemény, hogy évmilliárdokkal ezelőtt az egyik
univerzum valamely pontján hogyan ütközött össze két elemi
részecske a világűrben? Az ilyen információkat nincs értelme
rögzíteni, eltárolni, megőrizni. Fizikailag ugyan létezik az
univerzum komplex hullámterében az esemény lenyomata, analóg
moduláció formájában kiterjedve a végtelenségig, de ezt
képtelenség kinyerni a háttérzajból.
Ahány isten és értelmes lény csoport (civilizáció), annyiféle
fogalomrendszert fejlesztenek ki maguknak, saját használatra. Ezek
közt jó esetben van részleges átfedés, máskor nincs. A munkájuk
során, ahogy fölfedezik önmagukat és a környezetüket, megalkotják
a saját istentani tudásukat a világról, amit egy darabig
bővítenek, fejlesztenek, módosítanak, hogy bármikor a
rendelkezésükre álljon. A fejlesztés addig tart, amíg el nem éri a
megszerezhető hasznos tudás maximumát, tehát a tudás gráf
szerkezete teljesen lefedi a fizikai valóságban kialakítható
lehetőségek gráf szerkezetét. Onnantól kezdve már nem képes tovább
fejlődni, mert nincsenek további, új lehetőségek, amiket hozzá
lehetne adni. Ezt nevezzük teljes istentannak.
A legtöbb istentani tudáshalmaz nem teljes, hanem csak valamekkora
részhalmaza annak. Mivel a mérete és bonyolultsága miatt az
értelmes lények általában sokkal előbb feladják a bővítésével járó
rengeteg (exponenciálisan növekvő) munkát, minthogy bármely
területén elérjék a legvégső határt (a megismerhetőség határát),
amin túlra nem lehet lépni. Vannak istentani tudáshalmazok, amik
néhány területen elérték a legvégső határt, de csak néhány olyan
van, ami közel teljes vagy teljesen teljes. Ezek száma folyton
változik, hisz hol újak adódnak hozzá, hol régiek vesznek el
belőle valamiért (például a hordozók megsemmisülése miatt).
A tudás hordozói igen sokfélék fizikailag. Kőtáblára karcolt,
agyagtáblába nyomott, papírra nyomtatott, számítógépes
adathordozón tárolt, lélekben pattogó fényszálban őrzött,
világűrbe rádiójelként kisugárzott, stb. Vannak köztük rövidebb és
hosszabb időtartamúak, sérülékenyek és időtállóak, zajvédettek és
könnyen elzajosodók. De egyik sem tart örökké. Tehát állandóan
őrizni és frissíteni, javítani és másolni kell, hogy megmaradjon
és a távoli jövőben is rendelkezésére álljon az értelmes
lényeknek. Akik ezt elmulasztják vagy valami okból elveszítik a
tudásukat, két dolgot tehetnek. Vagy nagy munkával kitalálják és
újraalkotják az egészet az alapoktól kezdve. Vagy kapcsolatba
lépnek a hozzájuk legközelebbi, tőlük független, barátságos
csoporttal, akiknek megvan a tudáshalmaz és lemásolják azt
maguknak.
A tudás kódolása igen sokféle jelkészlettel történik. Rajzok,
piktogramok, fonetikus betűk, írásjelek, bináris kódszavak, analóg
modulációk, stb. Ezek kialakításánál fontos szempont a
megkülönböztethetőség, felismerhetőség, egyszerűség,
közérthetőség: a nagy adatsűrűség, a gyors írhatóság,
olvashatóság, valamint a hibafelismerés, hibajavítás érdekében. Ha
többféle jelkészletet is használ egy civilizáció, érdemes a köztük
történő fordítási (átkódolási) szabályokat minél egyértelműbben
rögzíteni a félreértések minimalizálása érdekében. A
tudáshalmaznak mindig rendelkeznie kell valamennyi belső
redundanciával (ismétlődéssel), ami megkönnyíti részleges
adatvesztés esetén a hiányzó részek pótlását, hibátlan
helyreállítását.
Mindebből következik, hogy amikor az isteni mindentudás
archívumaiban keresünk célzottan információkat, akkor számos
különböző forrásból válogathatunk. Ugyanazon istentani tudásnak
számos különféle civilizáció által megalkotott verziója elérhető,
amik közül a legpontosabban tolmácsolhatót kell lefordítanunk a
saját nyelvünk fogalomkészletére, hogy megalkossuk vele a saját
istentani tudásunkat. Ami természetesen rögtön hozzáadódik a
mindentudáshoz. Egyes témák az egyik verzióból fordíthatók jobban,
mások a másikból. Már az önmagában nagy munka, hogy megkeressük a
legjobb változatot a kínálatban.
Ezért felmerül a kérdés: van-e értelme állandóan új nyelvekre
lefordítani az isteni tudást? Vagy egyszerűbb lenne inkább az
ezzel foglalkozók számára, ha megtanulnák valamelyik, már meglévő
forrás jelkészletét és azon tanulmányoznák a témát? A választ az
dönti el, hogy csak érteni akarjuk a tudást vagy használni is
szeretnénk valamire? A gyakorlati alkalmazáshoz ugyanis mindig az
aktuális civilizációs környezet (fogalomrendszer) és általánosan
használt jelkészlet (nyelv) kereteibe kell beilleszteni az
információkat. Ami folyton változik, dinamikus közegként. A
fordítási hibák és hiányosságok (adatveszteségek) ezért számtalan
gonddal, félreértéssel járnak. Tehát hiába létezik fizikailag
egyféle igazság arról, hogy néz ki és miként működik a valóság, ha
ennek számos különféle, rendszerezett leképzése, modellezése,
ábrázolása létezik és mindig lehet újakat készíteni. Mert az
értelmes lények folyton újragondolják az elképzeléseiket
önmagukról és a világról (kényszeresen).
A világ ettől nem fejlődik. Nem lesz több, jobb, nem gazdagodik új
és hasznos információkkal. Csak a zavar növekszik az elmékben,
ahogy szembesülnek a tudás sokféleségével, ami elfedi előttük az
egységes alapokat. A világ látszólag akkor fejlődik, ha valakinek
sikerül a teljes istentani tudás alapján megalkotnia a teremtésben
valami olyan eredő jelenséget (következményt), amiről még nincs
információ a mindentudásban. És ténylegesen akkor fejlődik, ha még
a létezés teljes tudáshalmazában sem volt ilyesmi, soha. Ezt
nevezzük igazi feltalálásnak. De ilyet nem könnyű elérni. A
legtöbb feltaláló egész munkássága csak annyiból áll, hogy a mások
által már sok ezerszer vagy több milliárdszor kitalált
megoldásokat veszi elő újra a mindentudásból. Ez azonban nem
feltalálás, hanem visszafejtés, rekonstrukció.
Az istenek azonban, mint minden értelmes lény is, a valóban új
ismeretekre vágynak. A számukra legértékesebb dolog a teremtésben
az igazi feltalálás. Hogy bővüljön a mindentudásuk olyasmivel, ami
még nem volt. Ezért hozták azt a törvényt, hogy minden
reinkarnálódott (feltudati törlés után új személyiséget épített)
léleknek a teste halálakor számadást (ítéletet) kell készítenie az
életéről és azt átadnia nekik, hogy átnézhessék és kiemelhessék
belőle az esetleges új dolgokat. Az mellékes szempont, hogy ennek
alapján a lelkek tettei (karma) számonkérhetők rajtuk és
megítélhetők, felelősségre vonhatók a "bűneik" miatt. Hisz a bűn
(a másokkal szemben elkövetett szubjektív károkozás) a szabad
akarat (önálló döntéshozatal, változékonyság, alkotó képesség)
következménye, ami előfeltétele az új dolgok megteremtésének. Úgy
is mondhatnánk: azért lettünk szabadnak teremtve, hogy bűnösök
lehessünk azért, hogy olyasmiket alkothassunk, amikre az istenek
mindennél jobban vágynak (és másként nem tudják megszerezni). A
rengeteg szenvedés és bűnhődés az ára az új tudás megszerzésének.
De ne feledjük: a kibiceknek (akik csak nézik a műsort) semmi sem
drága. Mert nem ők fizetik meg az árát.
Készült: 2025.03.29.
Vissza a tartalomhoz