MÉRÉSELMÉLET
A mérés az a folyamat, ami során összehasonlítjuk két dolog
valamely közös jellemzőjét egymással, meghatározva ezek
számszerűsíthető, tehát mennyiségi különbségét. Az egyik dolog a
mérték (fizikailag: mérőeszköz), a másik a mért (fizikailag:
mérendő dolog). Az összehasonlítás célja, hogy a mérendő dolog
jellemzőjének mennyiségét kifejezzük a mérőeszköz ugyanazon
jellemzőjének mennyiségével, adott körülmények (feltételek)
között. Mivel a létező dolgok igen nagy részének egynél több
mennyiségi jellemzője van, a mérés által ezek a dolgok
összehasonlíthatókká válnak egyetlen közös mértékhez viszonyítva,
aminek egységnyi mennyiségét nevezzük mértékegységnek. Ilyen
mennyiségi jellemző az átmérő (legkisebb és legnagyobb távolság),
elemszám (darabszám, tömeg), időtartam (mióta létezik, meddig
létezik), a különféle mozgások (haladás, forgás, deformáció)
iránya és sebessége.
Az összehasonlíthatósághoz a két dolog közös jellemzője mennyiségi
különbségének véges nagyságúnak kell lennie. Praktikus, ha a
mennyiség ábrázolására használt számrendszerben kifejezve a
mértékegység és a mérendő dolog mennyiségi különbsége nem túl
nagy, azaz könnyen, egyszerűen, néhány számjeggyel ábrázolható
(egész vagy véges tört számokkal) és ez jól használható különféle
célokra. Egy atom átmérőjét például nem praktikus méterben
megadni, helyette a pikométer a legoptimálisabb nagyságrend. Egy
kisebb használati tárgy átmérőjét nem praktikus méterben megadni,
helyette a milliméter a legoptimálisabb. Egy bolygó átmérőjét nem
praktikus méterben megadni, helyette a kilométer a
legoptimálisabb. Egy galaxis átmérőjét nem praktikus kilométerben
megadni, helyette a fényév vagy parszek a legoptimálisabb. Ezért
minden mértékegységnek van egy mérték tartománya, amin belül
praktikusan használható. Azon kívül érdemesebb a mértékegység más
nagyságrendjét használni. A nagyságrendek a mértékegység egész
számokkal kifejezhető töredékei vagy többszörösei, amik közt a
méretkülönbségek lehetőleg egyformák, így könnyű elvégezni köztük
az átváltásokat. Tízes számrendszerben ezért használjuk a tíz
harmadik hatványának megfelelő mértékegységeket. A méter például a
milliméter ezerszerese, a pikométer billiószorosa, illetve a
kilométer ezred része.
Minden mérésnek, mint fizikai folyamatnak van egy pontossági
korlátja, amit tűréshatárnak nevezünk. Ennek nagysága a mérőeszköz
felépítésétől és használatától, valamint a mérés céljától függ.
Csökkenthető többszöri mérésekkel és a kapott mennyiségek
átlagolásával, a szélső értékek kiszűrésével, hogy kizárjuk velük
a mérési hibákat. Egy mérés eredménye akkor pontos, ha a
választott mértékegység nagyságrendjében a tűréshatár
tartományának szélessége kisebb a kapott eredmény körül egy
egységnél. Ekkor a tűréshatár a mértékegység felbontása alá esik,
vagyis tört számmal kifejezhető nagyságú. Vagy kisebb
mértékegységet kell hozzá választani, aminek tartományában már
egész számmal kifejezhető nagyságú. Tehát a pontosság nem
abszolút, hanem relatív tulajdonsága a mérésnek, mivel az
alkalmazott módszerektől függ.
Az ismételt mérések eredményei akkor jók (nem hibásak a mérések),
ha a tűrési tartományon belül normális eloszlásúak (haranggörbe
alakú az eloszlási függvényük). Ilyenkor a mérés pontosított
eredménye a tartomány közepére, a haranggörbe csúcsára esik. De ez
sem tekinthető abszolút pontosnak, mivel a normális eloszlás
ábrázolásának is van egy mérettartománya és felbontása. Ha a
mérési eredmények másféle, egyenlőtlen eloszlásúak, akkor
gyanítható, hogy hibák történtek az egyes mérések során.
Az időfizikai világmodell alapját a térbeli mérettel nem
rendelkező, tehát mérhetetlenül kicsiny (pontszerű, nulla
átmérőjű), ugyanakkor időben folyamatosan létező időforrások és
ezek véges, egyforma (emanációs) sebességgel kiterjedő időhullám
rétegei alkotják, amik közvetítik az időforrások közt az egyetlen
fizikai kölcsönhatást (azt a tényt, hogy léteznek). Az időhullámok
kibocsátó forrástól észlelő forrásig való terjedésének időbeli
késedelme alkotja ezek hullámtérbeli távolságát. Az időforrások
egymáshoz relatíve közel található csoportját nevezzük halmaznak
(egy adott dolognak), aminek mennyiségi jellemzője az időforrások,
mint elemek darabszáma, méret jellemzője a halmazba és köré írható
gömbök (legkisebb és legnagyobb) átmérője.
Gyakorlati szempontból az időforrások nulla átmérője azt jelenti,
hogy a fizikai mérhetőség határa alá esik, ezért ismeretlen a
mérete. Elméletileg ez azt is jelentheti, hogy az időforrásoknak
ténylegesen nincs mérete, de azt is, hogy van, csak nem mérhető.
Mert gyakorlati módszerekkel nem lehet eldönteni, hogy melyik
állítás igaz? Ha valaminek nincs mérete, akkor nincs alakja,
formája, szerkezete sem, tehát nem bontható fel részekre (pont az,
aminek nincs része), így elemi létezőnek tekintjük. Ha van mérete,
akkor van alakja, formája, szerkezete és vannak részei, így
ponthalmaznak kell tekintenünk. Egy ponthalmaz viszont pontokból
áll, amiknek nincs alakja, formája, szerkezete, tehát elemi
létezőnek kell őket tekintenünk. Ebből következik, hogy az
időforrások méretét firtató kérdés feltevése hibás, mert nem
adható rá többféle válasz vagy-vagy alapon. Hisz mindkét esetben
ugyanoda jutunk el a gondolatmenet végén. Elméletileg tehát az
időforrásoknak nem lehet mérete, mert ha lenne, akkor több
időforrásból kéne állniuk, ami tautológia. A gyakorlati mérések
pedig ezt megerősítik, vagyis ennél lejjebb nem lehet menni az
alapok megismerésében.
Létezni csak időben lehet, így az időpontnak van időbeli mérete,
kiterjedése, tehát kell lennie alakjának, formájának,
szerkezetének és felbonthatónak kell lennie részekre (több
időpontból kell állnia). Ez szintén tautológia, amit azzal
kerülünk meg, hogy az időforrást mindig csak egyetlen
időpillanatában, egy pontszerűen rövidke időtartamon belül
vizsgáljuk. Az egyes időpontok közti logikai kapcsolatot, ahogy
ezek egymást az időben követik, térbeli mozgássá leképezve
ábrázoljuk, vagyis azt mondjuk, hogy ez egy időpont, ami mozog az
eseménytérben. Mivel ez jobban megfelel a szemléletünknek és
könnyebb modellezést tesz lehetővé, mintha azt mondanánk, hogy egy
időpont az időbeli létezése során egyre több és több időpontból
kezd állni, vagyis folyamatosan lemásolja, megsokszorozza saját
magát, a mozgáspályája mentén időszálat alkotva az eseményidőben.
Ha az időforrásnak nincs mérete, akkor az észlelése meglehetősen
bizonytalan. Gyakorlatilag a mérési határon jár, éppen csak
kivehetően, mint létező pont. Minél nagyobb és sűrűbb egy
ponthalmaz, annál több időforrásból áll, tehát annál nehezebb
(időigényesebb) ezeket pontosan megszámolni, hogy megállapítsuk a
sokaság tömegét. Mivel a méréseknek mindig van egy pontossági
korlátjuk, egyszerűbb, ha csak közelítően mérjük meg a ponthalmaz
tömegét, például azáltal, hogy összehasonlítjuk a méretét,
sűrűségét, tömeghatását (gravitációs vonzását,
tömegtehetetlenségét amivel ellenáll a gyorsító erőhatásnak) egy
másik ponthalmaz ugyanezen tulajdonságaival. Így elvileg, ha a
minden létező tartósan (időben sokáig) ugyanannyi időpontból
állna, ennek mennyiségét meg lehetne becsülni az egyes halmazok
tömegeinek összeadásával. Csakhogy a gyakorlatban ez több okból
sem lehetséges.
Egyrészt, mert az időpontok közti fizikai kölcsönhatások véges
terjedési sebessége miatt maga a fizikai mérés (és összeszámlálás)
is véges ideig tart az eseményidőben. Tehát minél nagyobb a
ponthalmaz, annál tovább tart a dolog. Másrészt, mert az időpontok
a sajátidejükben létezve és előrehaladva folyton újabb időpontokat
hoznak létre, tehát a ponthalmaz elemszáma folyamatosan nő az
eseményidőben. Méghozzá exponenciális ütemben, hisz a másolati
időpontok is ugyanígy, újabb időpontokat hoznak létre, megtöltve
idővel a határtalan létezést. És minél messzebb történik egy új
időpont keletkezése a mérés helyétől, annál tovább tart, mire a
létezésének ténye az időhullámai révén ideér hozzánk, ami egyre
jobban elnyújtja a mérés időtartamát.
Harmadrészt, mert az időpontok a mozgásuk során időbeli
visszacsatolásokat, időhurkokat hoznak létre az eseménytérben.
Amikben folyton újrakeletkeznek és megszűnnek az őket alkotó
időpontok, dinamikusan és szaggatottan létezve. És az időhurkok
szintén képesek lemásolni önmagukat, újabb időhurkokat hozva
létre. Tehát akár az eseményidő leképzést nézzük, akár az
eseménytér leképzést, mindkettőben a minden létező ponthalmazát
alkotó időforrások darabszáma folyton változik, valamilyen ütemben
nő, esetleg csökken. Így mire megmérjük és megszámoljuk őket, már
rég nem annyian vannak.
Tehát a minden létező egy fizikailag megmérhetetlen méretű és
elemszámú ponthalmaz. Még megbecsülni sem lehet az össztömegét.
Ennélfogva az alkotórészeinek egymásra gyakorolt hatásait sem
lehet pontosan, hiánytalanul kiszámolni. Vagyis nem lehet pontosan
meghatározni se a ponthalmazok, se a pontok mozgását, ami a többi
pont és ponthalmaz rájuk gyakorolt hatásainak eredője. Így minden
pont és ponthalmaz térbeli és időbeli mozgása, szaporodása
(másolódása), viselkedése (irányváltása, deformációja) mindig
kaotikus és bizonytalan (a jelene), kaotikus és előrejelezhetetlen
(a jövője), illetve kaotikus és visszajelezhetetlen (a múltja).
Tehát nem találunk a minden létezőben (se térben, se időben) olyan
részhalmazt, ami nem ilyen lenne, hanem rendezett és biztos.
Az eredmény: kaotikus és bizonytalan mérőeszközökkel kell mérnünk
kaotikus és bizonytalan mért dolgokat, majd az eredményeket
átlagolni és kerekíteni véges értékekre ahhoz, hogy "kezelhető"
adatokat kapjunk róluk. Nyilvánvaló az egész képtelensége és
abszurditása, függetlenül attól, hogy mennyi időt, energiát,
erőforrást áldozunk a feladatra. Aki hiányolja az időfizikai
világmodellből a "pontos" matematikai és fizikai képleteket és
számszerűsítéseket, az talán már érti, miért nincsenek ilyenek.
Mert fölösleges pazarlás ezekkel vesződni, hisz a modell eleve
lehetetlenné teszi a megalkotásukat. A mérés tehát, mint
viszonyítás egy alapvetően viszonylagos dolog, ami a legjobb
esetben is csak közelítő értékeket szolgáltathat a valóságról. Azt
teljes pontossággal megragadni, számszerűsíteni nem képes.
Közérthető megfogalmazásban: még az Isten sem tudja, hogy mekkora
a saját teremtése. Nem ismeri a teremtésének se a méretét, se az
elemszámát, se az időtartamát, se a növekedésének ütemét. Még azt
sem tudja, hány csillag és bolygó van az egyes univerzumaiban?
Fogalma sincs róla, hány értelmes teremtménye van, hány különféle
lélek él a teremtésében? És persze azt sem tudja, kik ezek és hol,
mikor, mit csinálnak? Ennélfogva befolyásolni is csak elenyészően
csekély mértékben képes a teremtés eseményeit és a
beavatkozásainak pontossága is erősen pontatlan, miként a
teremtmények tettei is világszerte. Így azt is mondhatjuk, hogy a
teremtés olyan, mintha nem lenne Istene, hisz a hatása
jelentéktelen az egészre. Hol ki tudjuk mutatni, hol nem. Hol
jelen van, hol nincs. Így azok is igazolva érezhetik a hitüket,
akik szerint van Isten és azok is, akik szerint nincs, mert
mindkét csoport tudja példákkal, mérésekkel igazolni az állítását
és megcáfolni a másik állítását. Amint az látható, az ördög most
is a részletekben rejlik.
Készült: 2025.01.06. - 04.06.
Vissza a tartalomhoz