Apimondia vilàgkiàllitàson bemutatott kaptàrkezelő II.

Dátum 2007.01.7. 16:35:47 | Téma: Európai Méhész hírei


EGY "SOKAT TUDÓ" SZERSZÁM RAKODÓ KAPTÀROKHOZ

Rövid müszaki leiràs

A fõalkatrész egy nyitott billenõ keret (3) amely, a felsõ részén merevitve van mig a közbensõ magassàgàban, alàtàmasztott egy vele ferde helyben erõsithetõ (10 es ponton) egy màsik nyitott kerettel (4) amelynek a fölsõ vége egy tulnyuló "raklap" ban végzödik, mig az alsó végén (11) a vizszintes talpazathoz (1) rögzitett. E talpazat màsik végéhez (9) kapcsolodik egyébként a fõalkatrész (3) nyitott vége ugy mint egy egy csuklos hàromszögü tàmkeret (2) amely a szàllitàsi, a közlekedési kerékben (12) végzõdik. Ebbe a végzõdésbe érkezik (13) egy közbensõ egymàsban csusztatható, szabàlyozható làbazat (5) amely a tulnyuló "raklaphoz" csuklosan erõsitett (14). Ezen egymàsban csusztatható làbazat (5) segitségével történik az együttes szerszàm a talajahoz szintjéhez valo alkalmazkodàsa. Mig egy rögzitõ csapszeg (15) segitségével a hàtrabillentés nagysàga szabàlyozható, és rögzithetõ. A billenõ fõkeret (3) közbensõ magassàgàban a csatlakozàsi pont (10) ugy lett kiszàmitva, hogy a fõkeret hàtrabillentésével a tulnyuló "raklap" vizszintes helyzetbe kerüljön, és ezzel raklapként hasznàlható legyen.

A fõalkatrész keret (3) fölsõ részén kap elhelyezést a fölvonószerkezet (7) amely egy csörlõtengelybõl és egy forgàs àttétel dobozból valamint a felvonózsinorból (8) àll. A felvonó müködtetése akkumlàtoros közönséges furóval történik, kivételesen kézi csörléssel is elvégezhetõ. A felvonózsinór (8) egy ollókerethez (6) van erõsitve amely ollókeret önmüködõ kinyitàsa vagy szoritàsa segitségével a kivànt fiókok leemelhetõk, a billentés folytàn vizszintes helyzetbe került raklapra helyezhetõk… A billentés alatt természetesen a leemelt elemek àllandoan vizszintes helyzetben maradnak.

A fõalkatrész keret (3) és ferde keret (4) rögzitése egymàshoz egy egy kiemelhetõ csapszöggel (10) torténik amelyek kiemelésével valamint az egymàsban csusztatható làbazat (5) szétkapcsolàsàval az egész szerkezet összecsukható. Ilyen összecsukott àllapotban a szerszàm maximàlis vastagsàgi térigénye egyenlõ a (szàllito) kerék (19) àtmérõjével (26 cm).Müszaki rajz


Néhàny tulajdonsàg

Méretei összecsukott àllapotban: hosszusàg 140 cm, szélesség 65 cm, vastagsàg (kerékàtmérõ) 26 cm. Ovàlis alaminiumcsõbõl készitve, sulya 10 kg. Könnyen összecsukható szàllitható még egy közönséges személykocsiban is. A helyszinen a vagy méhes közelében összelàllitható egy perc alatt. Majd a fölfujható gumi kerekén, talicska módra szabadon tolható. A kezelendõ kaptàr mögé tolva szerszàmot elegendõ a kaptàrtartóra, avagy a talajra csak ràbillenteni a szerkezet vizszintes talpazatàra (1). Az ollós emelõ kereteinél fogva (6) szinte minden rakodokaptàr tipushoz hasznàlhato beleértve a 12 keretes Dadant kaptàrt (50 x 50 cm) A sebességàttételes csörlõ doboz (a redõnyök kezelésére hasznàlatos) segitségével a müködtetéshez, le, és fölemeléshez igen kevés energia szükséges. Valójàban egy közönséges akkumlàtoros elõre-hàtra forgató hàzi furó elégséges. Egyszeri föltöltéssel 30-40 kaptàr kezelése gyorsan elvégezhetõ. Szükség esetén a csörlöt, igen csekély, akàr egy ujj energiàjànak segitségével meg lehet hajtani. Ebben az esetben az emelési sebesség természetesen kissebb


A helyszinen

A szerszàm a helyszinre gumiszalaggal összetartott, összecsukott àllapotban érkezik. Majd a két szerkezeti keretet (3 és 4) az ütközési pontig ugy keresztezzük mig a rögzitõ csapszögek lyukasztàsai egybesnek (10) akkor rugos csapszögek önmüködõen a csapszög lyukakba a helyükre ugranank. A két keret igy a vizszintes talpazat (1) segitségével merev àllapotba került. Most màr csak az egymàsba csusztatós làbazatot kell egymàsba illeszteni és a szerkezet màris müködõképes àllapoptban került. A megközelités méheshez történhet ugy, hogy a vizszintes talpazat túlnyuló részét kézbentartva fölemeljuk a szerkezetet majd talicska mintàra guritjuk a kerekén. De lehet ugy is tolni, hogy fõkeretet (3) teljes mértékben ràbillentjuk a kerékre, és keretetet fogva toljuk. Ez utobbi megoldàs gyakorlatiasabb amikor a méhesben a kaptàrokra, egyik a màsika utàn, folyamatosan billenteni kell.




Müködtetése

Ellenörizzuk az egymàsba csuszó làbazat (5) és a rögzitõ csapszögek (10) müködésre kész biztonsàgàt, majd kaptàr mögé a tengelyben, àllva ràbillentjuk a fõkeretet a vizszintes làbazatàra (1) a kezelendõ kaptàrra. Majd behelyezzük a csusztatós làbazat csapszögét ezen làbazat abba lyukasztàsàba amennyire csak a csapszeg fuggeszétsi zsinor hosszusàga megengedi. E zsinór ugy van kiszàmiva, hogy a hàtrabillentés utàn a ferde keret túlnyuló raklapja közel vizszintes helyzetbe fog rögzitõdni. A hàtrabillentés utàn, pontosan és önmüködõen e raklap fölé fog kerülni a leemelt fiók(ok). Most màr az ollós keretet kinyitva (6) a kaptàrra ràhuzva leengedhetjuk arra a fiokra amelyet éppen leemelni szeretnénk, pl közvetlen a költõtérre helyezett méztérfiókra, miutàn az ollóskeretet bezàrtuk. Ezen olló elõzetes és idiglenes szoritàsàt egy feszitett gumizsinor biztositja. Az emeléshez szükséges szoritàst, a csörlõzsinór (8) megfeszülése önmüködõen biztositja Ebben az esetben tehàt a költõtér kereteit szeretnénk megvizsgàlni.emelés

Most éppen tegyük fel, hogy a költõteret szeretnénk megvizsgàlni. Akkor a közvetlenül a költõtérre helyezet fiókra igazitjuk az emelõ ollót (6). Lehet a költõtéren akàr két-hàrom fiók is, tele mézzel. Ezeket egyszerre kezelhetjuk, leemelhetjuk. Ezek utàn, most màr a keretemelõ eszközünk segitségével kissé megfeszitjük, megreccsentjük a költõtér és a méztérfiók érintkezési vonalàt azért hogy, két tér összeragasztàsàt megbontsuk, különben az összeragasztàs folytàn az egész kaptàr fölemelkedik. Ezen müveletek utàn mozgàsba hozthatjuk az emelõberendezést és föl is emeljuk kb 5 cm t a méztér avagy a kezelendõ fiókot (kat), az alkalmat kihasznàlva ide egy kis füstölést is kényelmesen benyomhatunk. Ezen emélésre azért is van szukszég, mert nélküle nem lehet akadàlytalanul a hàtrabillentést elvégezni geometriai okokból. Most tegyünk a kerék elé egy éket, még egyszerübb tegyük ideiglenesen az egyik làbunkat biztonsàg kedvéért azért, hogy hàtrabillentés közben még csak véletlenul se guruljon hàtràbb a szerkezet. Igy most màr csak a fõkeret (3) fölsõ àthidalójànàl fogva kényelmesen és könnyedén hàtrabillenthetjuk mindaddig mig az egymàsban csusztatott làbazatba helyezett csapszeg önmüködõen megàllitja a billentést. Igyekezzünk óvatosan eljàrni ezzel a megàllàs zökkenését elkerülni. Most màr elvehetjük a kerék elõl a làbunkat és a tovàbbiakban nincs különösebb elmozdulàsi veszély. A leemelt fiokokat, pedig ràereszhetjük a raklapra elõzetesen helyezett kaptàrtetõre vagy keretfedõre. E müveletek folytàn a költõtér keretei hozzàférhetõk, kiemelhetõk lesznek. Megfelelõ gyakorlat esetén az összes eljàràs elvégzéséhez, vagyis a kaptàrkezelõ kaptàrrahelyezéséhez az olló beigazitàsàhoz nem több mint egy perc szükséges. Ez idõ természetesen elveszettnek tekinthetõ a szabd kézi erõvel végzett müveletekhez képest, de mennyivel több emberi energiàval, fàradsàggal, izzadsàggal, derékfàjàssal… jàr a kaptàrkezelõ szerkezet alkalmazàsàhoz képest!!! Ez utóbbi hasznàlata szinte semmi emberi energiàt se fàradsàgot nem igényel. Ugyanakkor mindezen müveletek végrehajtàsàt a méhész teljesen egyedül elvégezheti, pl az aljdeszkàk kicserélésekor, méztérfiók közbeiktatàsakor, …nem utolsó sorban pedig a Bencsik féle "kéménykaptàr", ugy mint a félkeretes többfiókos rakodókaptàrok esetében. E szerszàmmal dolgozó méhésznek tehàt tovàbbra nincs szüksége kisegitõ munkaerõre, tehàt az idevonatkozó költségeket de még a kisegitõ àltal elszenvedett méhszuràsokat a szurkàló méhek elpusztulàsàt is teljes mértékben megtakarithatja.


Némi jelentektelen hàtràny

Minden dolognak két oldala, van fény és àrnyékoldal. A kaptàrkezelõ szerszàmnak is van àrnyékoldala, szerencsére nem nagy. Legalàbbis a fényoldalhoz képest. Meg kell emliteni pl hogy a helyszinre érkezve egy bizonyos idõ szükséges, az én esetemben a legrosszabb esetben két perc, mig az összecsukott szerkezetet müködõképes àllapotba összeàllitom. De tegyük föl, hogy a gyakorlatlanoknak kell 10 perc. Ez esetben szàz kaptàrra vetitve a ràforditott idõ/kaptàr egy tized perc. Az is igaz, hogy a kezelendõ kaptàrra való helyezésre, igazitàsra is lehet szàmitani legrosszabb esetben egy fél percet, az eltàvolitàsra még kevesebbet mondjuk 20 màsodpercet ( az olló kinyitàsàra, a szerszàm hàtrahuzàsàra). Kaptàronként tehàt közel egy perces idõvesztesgre lehet szàmitani legalàbbis a szabadkézzel való kezeléshez képest. Van azonban még egy nem elhanygolható màsik hàtràny is.

A keretek kezelése, vizsgàlata ugyanis hàtulról nem hozzàférhetõ hiszen oda billentettük a leemelt fiókot. Következtetés képpen jobb vagy baloldali odaférhetõségre van szükség. A méhész ilyenkor kénytelen magànak helyet biztositani a kezelés alatt àlló kaptàr mellett. Ez a helyszükséglet a méhész egyénisége, igénye szerint legkevesebb 40-50 cm re becsülendõ. Minden esetben némi helyveszteség àll elõ a hagyomànyos, a magyar méhészekre jellemzõ zsufolt, süritett rendszerben fölsorakozó kaptàrigényekhez képest még akkor is ha kettesével rendezzük a kaptàrainkat. Ez utóbbi esetben a két kaptàr között legalàbb 10 cm elkülönitésre van szükség. Ezen helyvesztéségbõl szàrmazó hàtràny azonban elenyészõ a kapott kényelemhez, a fàradsàg megtakaritàsàhoz képest. E kaptàrközi tàvolsàgigénybõl szàrmazik azonban némi elõny is hiszen ezen tàvolsàg megnövelésével lecsökken a beérkezõ méhek eltàjolódàsa, következés képpen esetleges betegségek terjedése.

Különleges "magyar"hàtràny

Van azonban e nagyszerünek bizonyuló szerszàmnak egy màsik àrnyékoldala is amely elsõsorban a magyar és a "keleti" orszàgok méhészetét illeti. Ezekben az orszàgokban van ugyanis szokàsban az ugynevezet vizszintes, és nagymértékben alkalmazott (65-70%?) NB tipusú kaptàrok alkalmazàsa. Természetesen az ilyen kaptàrokkal dolgozó méhészek elesnek a Bencsik féle kaptàremel szerszàm alkalmazàsi lehetoségeitõl, fàradsàg megtakaritàsàtól, a derékfàjàs elkerülésétõl... Igaz ugyan, hogy az NB kaptàrok kezelésénél ugyan fiokokat nem kell emelgetni, hacsak nem a mézeslàdàkat, ami ugyancsak nem semmi a derékfàjosaknak mégiscsak be kell emelni a mézslàdàt a kocsiba. Talàn itt érdemes megjegyezni, hogy a talicska formàban alkalmazott szerszàmommal kis Renault "Cangou" kocsimba könnyedén bebillentem a mézes fiókjaimat.

Igaz az NB kaptàr fenékdeszkàjàt sem kell cserélni mert azok véglegesen rögzitve vannak, nem szàmit a koratavaszi lucskosodàs, penészedés, meszesedés, betegségveszély… a magyar NB kaptàros méhészek majd vàsàrolnak gyószereket, kezelik a csalàdjaikat nem szàmit a ràforditott pénz idõ és fàradsàg …a keretek penészedése, azok kicserélése levàltàsa ujra mülépezése, azok ujra kiépittetése…A vizszintes kaptàrok esetében nem alkalmazhato higénikus cserélhetó hàlózott aljdeszka sem hiàba az EU –os tàmogatàs. Igaz làttam màr NB kaptàrra fényképes ajànlatot cserélheto aljdeszkàval, de végül is a fiókos kaptàrnàl jóval nehezebb kaptàrt mégis csak le kell emelni legalàbb aljzatcseréléskor. Legyen a fenékdeszka leemelhetõ vagy nem, az atkafertõzés is csak igen nehezen ellenörizhetõ. Jegyezzük meg ugyancsak, hogy a Bencsik féle …"tiszta és mékimélo viràgpoerelszedõ" se hasznàlható az NB kaptàrok alatt. Mindezen lehetõségekrõl de még többröl is tàvol tartjàk magukat az NB kaptàr alkalmazói.

Hiteles összehasonlitó becslések szerint, egy kilo méz megterméléséhez szükséges kezelési idõszükséglet az NB kaptàrok alkalmazàsàval màr eddig is, jelentõsen magasabbnak bizonyul a rakodokaptàrok teljesitményéhez képest. Ha ez nem igy lenne akkor a 100 éves NB kaptàrok vilàgszerte elterjedtek volna. Ma azonban az uj kaptàrkezelõ szerszàm alkalmazàsàval ezen arànyszàm még jelentôsebben megnagyobbodott. Jàrjunk el ésszerüen termeljünk kevesebb fàradsàggal, alkalmazzuk az új kaptàremelô szerszàmot!

joseph.bencsik@free.fr



Ez a hír Európai Méhész Új oldalon folytatódik www.europamehesze.atw.hu -tól jött
http://users.atw.hu/europaimehesz

A sztori URL -je :
http://users.atw.hu/europaimehesz/article.php?storyid=58