| |
|
| Tuningműhely: |
| |
|
Mivel balesetveszélyes gépekkel fogunk dolgozni, tartsuk be a hozzájuk tartozó óvintézkedéseket!
Először is kell egy terv ami alapján elkészítjük a kipufogót. Ha ez meg van akkor döntsük el, hogy milyen legyen a könyök. Enduró (felülvezetett) vagy sima (alulvezetett), vagy egyébb helyen vezetett.
Terv endúrókönyököshöz:
A sablon készítéshez célszerű szerezni egy „gyári” könyököt amit lemérünk és az alapján megtervezni a rezó könyökét. Az enduró könyököt 12 szelvényből, a normált 10-12 szelvényből tervezzük. A tervezésnél vegyük figyelembe a lemez vastagságot, mert ha nem akkor nem a terv szerinti méretekkel készül el a kipu. Ha a könyököt megterveztük akkor már túl vagyunk a tervezés nehezén, mert csak ”egyenes” részeket kell megtervezni.
A sablon készitéshez egy kis segédlet:
Enduró és lent menős könyökös kiput csináltam, így azoknak a sablonjának a megtervezéséről többet tudok.
Én a sablon tervezéshez a Motademot használtam fel amivel gyerekjáték a tervezés
Az enduró könnyök 12 részből áll:
- 8 résszel 2X90°-os (180°) visszafordulást csináluk meg.
- 1 résszel kicsit megemeljük a kiput
- 3 résszel meg hátrafelé fordulunk 60°-ot.
Kezdjük el.
Telepitsük fel a Motademot, és inditsuk el. Nézegessük végig a menüket.
Nekünk az Expansion Chamber Construktion Printing the Development Pattern of a Cone Enter Cone Values Manually –ra lesz szükségünk.
A megjelenő ablak jobb felső részére kattintsunk(evaluate at an intermediate section). Ezután írjuk be a könyök adatait sorba( könyök végének az átmérőjét, elejének az átmérőjét, könyök hosszát, és az elejétöl mért hosszt amit változtatni kell), és kattintsunk a Calculate gombra. Ekkor alá kiírja, hogy a könyök elejétől mért X távolságnál mekkora a könyök átmérője(ezt írjuk le egy papírra), és még kiírja, hogy mekkora hossz van még a könyökből.
Ha enduró könyökösre csináljuk akkor a cső elejétől mért távnak irjunk 30-at(tapasztalat), és igy növeljük mindig 30-asával, és közbe irjuk a papirra az átmérőket. Ha ezzel végeztünk akkor az ablak bal oldalán lévő mezőbe irjuk be az adatokat(kezdeti átmérő, annak törése °-ban, végátmérő, annak törése °-ban, hosszúsága, lemez vastagsága (amekkorából csináljuk a kiput)).
Mivel a 9 részből álló „vissszaforditót” 16 helyen lehet megtörni(ebben benne van az a kis egyenes rész is ami kicsit megemeli a kiput), igy egy törésnél 11,25°-ot kell megadni. Az elsö szelvénynél a kezdetnél nem kell megtörni, így a 2. mezőbe 0-át kell beírni, de a 4. Mezőbe 11,25-öt. A második szelvénynél már –11,25-öt kell írni a 0 helyett.
Mivel az a kis egyenes rész eggyik felét is megtörjük ott meg pont fordítva kell írni( a kissebb átmérőjű felét törjük –11,25°-kal, míg a ngyobbat 0°-kal)
Ha beírtuk az adatokat akkor kattintsunk a Display The Development-re, és megjelenik az a rész kiterített képe, ekkor megnyomjuk a billentyűn a Print Screen gombot és valamilyen képszerkesztő programba beszúrjuk, és kivágjuk a piros vonallal határolt részt, és azt átméretezzük a program által megadott méretre. Ekkor beszúrjuk a Wordbe és esetleg megszámozzuk, és a következő
szelvényt is beszúrjuk, és így tovább(ezeket minden szelvénynél meg kell ismételni).
-A 3 részt amivel hátra felé irányítjuk a kiput annak ugyanezzel a módszerrel csináljuk meg a tervét( első rész elejét, és a harmadik rész végét 0°-kal törjük), de ott már 15°-kal kell megtörni.
Igy talán egyszerűbb megérteni:
Hossz................. Szelvények törése
...................... Eleje..................... Vége
30 .................. 0° ........................ -11,25°
30 .................. 11,25° ................ -11,25°
30 .................. 11,25° ................ -11,25°
30 .................. 11,25° ................ -11,25°
30 .................. 11,25° ................ -11,25°
30 .................. 11,25° ................ -11,25°
30 .................. 11,25° ................ -11,25°
30 .................. 11,25° ................ -11,25°
50 .................. 11,25° ................. 0°
30................... 0° ........................ -15°
30................... 15° ...................... -15°
tetszőleges...... 15° ...................... 0°
Az utolsó 5 adat hosszúságát még ki kell kisérletezni, de ezek jónak tünnek.
Alulvezetett könyök:
Én ezt a könyököt is megépítettem, de csak 9 részből, hogy ne kelljen annyit hegeszteni. Előszőr a gyári könyököt terveztem meg, és amikor azt jónak ítéltem akkor kezdtem el a rezóm táguló könyökét megtervezni.
Fel is raktam a gyári könyök tervét, hogy mindenki számára utánépíthető legyen, ezekkel a hossz és fok méretekkel megépíthető táguló könyökösre is, de akkor lehet, hogy az első részt kicsit meg kell hosszabítani, hogy a kipu elférjen a lábtartó és a fékkar alatt.
A hengernél van egy 85°-os hajlítás, utánna egy egyenes rész, utánna 55°-os hajlítás, majd végül egy egyenes rész.
Hossz................. Szelvények törése
...................... Eleje..................... Vége
35mm ............ 0° ..................... -10,625°
25mm ............ 10,625° ............. -10,625°
25mm ............ 10,625° ............. -10,625°
25mm ............ 10,625° ............. -10,625°
80mm ............ 10,625° .............. 0°
15mm ............ 0° ..................... -9,166°
25mm ............ 9,166° ............... -9,166°
25mm ............ 9,166° ............... -9,166°
150mm .......... 9,166° ................ 0°
Amikor elkészült a könyök sablontervje akkor kinyomtatjuk, kivágjuk, összeragasztjuk és megnézzük hogy állna a motoron.
Ha úgy látjuk, hogy jól fog állni a könyök akkor tervezzük meg a diffúzor(oka)t, konfúzor(oka)t, és az egyenes részt(hasat), de ott már nem kell törni.
Előfordul, hogy a kipu tervjében a könyökcső túl rövid, ekkor a diffúzor elejét is felhasználjuk a könyökcsőhöz.
Ha meg van tervezve a sablon akkor célszerű összeragaszgatni és felprobálni a motorra, hogy jól illeszkedik-e, mert ha nem akkor még könnyen ki lehet javítani a hibát. Ha ezzel is végeztünk akkor szedjük szét a „papír rezot” és rajzoljuk rá a lemezlapra, és vágjuk ki őket.
A lemez vastagságát a hegesztő készülék szerint válasszuk ki. Ha ívhegesztővel hegesztjük akkor vastagabbat(Pl: 1,25), ha pedig CO vagy lángal akkor elég vékonyabb lemez is(Pl: 0,8-1).
Ezután jön a szelvények meghajlítása amit célszerű kerek alakú tárgyakra ráhajtogatani kalapács segítségével.
A szelvényeket eggyesével összecsípetjük(megpöttyintjük). Utánna az egymást követő részeket megnézzük, hogy teljesen passzolnak-e. Ha nem akkor kicsit alakítunk rajta(Pl.:csiszolással), és ha jók akkor azokat is összecsípetjük.
Célszerű először a könyököt meghegeszteni, és utánna a diffúzort, egyenes részt, konfúzort és a végcsövet öszehegeszteni. A könyököt és a diffúzort a legvégén hegesszük össze amikor már minden jó(diffúzor és a könyök megfelelő szögben áll).
A kipu rögzítése a hengerre:
Amikor a könyök rögzítését csináljuk akkor célszerű a kipu végét feldrótozni.
Hollanderrel: A könyökre ráhúzzuk a hollandert, és egy megfelelő méretű alátétet megfelelő szögben ráhegesztünk a könyökcső elejére. Igy a hollander nem cserélhető. Az alátétet valószínűleg nekünk kell megcsinálni.
Rugós rögzítéssel:
Ez is hasonló az előzőhöz, csak itt rugó(k) fogják a kiput.
A könyök elejére hegeszünk fel egy alátétet ahogy fent említettem, ezután vágjunk le a könyök elejéből kb 25mm-ert. A megmaradó könyökre hajlítsunk egy lemez csíkot, hogy az körbeérje és pöttyintsük meg. Ezután a levágott darabot illesszük össze a könyökkel, és ha elég passzos akkor jó lesz, ha nem akkor még alakítani kell azzal a hengeres résszel amit az elöbb irtam.
Minden jó akkor hegesszük össze. Ezután kell szerezni 2db erőssebb kampós rugót aminek az eggyik felét a henger lemezein készitett lyukba akasztunk, a másik felének meg kell a könyökön csinálni rögzítőfüleket olyan távolságba, hogy a rugó megnyúljon.
A kipu hátsó részét egy lapos vassal lehet rögzíteni amit átfúrtunk M6-os fúróval és méretre vágtunk és felhegesztünk.
A hangtompító dob átmérője legyen 65mm, hossza 200mm, és benne a megfelelő átmérőjű perforált cső.
Megjegyzés:
Ívvel való hegesztést megnehezíti a salak amit mindig le kell verni a varratról, és ha nem tesszük és ráhegeszünk akkor lyukas maradhat a kipu, és ott kinyomja az olajos gázokat ami kellemetlen dolog. A hegesztéshez a lehető legvékonyabb elektrodát használjuk(én 2-essel dolgoztam), a lehető legkissebb árammal, mertkülönben könnyen átégetheti az anyagot, és ott nagyobb lyuk lesz amit mégrosszabb befoltozni. A hegesztés után célszerű a varratot kicsit lecsiszolni, hogy jobban szemügyre bírjuk vanni, hogy nem maradt-e hegesztési hiba. Ha a heggsztendő résznél van egy kis hézag akkor könnyebben átégeti az anyagot. Javaslom mindenkinek, hogy a kipu hegesztése előtt gyakoroljon vékony lemez hegesztést. Aki kezdő a hegesztésben annak nem ajánlom, mert elég nehéz ívvel hegeszteni.
|
|
|