f650.atw.hu

www.bmw.hu | www.bmw.de | www.f650.de
F650 | F650 ST | F650 GS | F650 GS Dakar | F650 CS | F650 Rally by Schalber | Oryx Enduro | Oryx Supermoto
Cockpit | Gumik | Dobozok | Navigáció | Világítás | Elektronika | Sárvédő | Védelem | Lengéscsillapítók | Kézvédők | Kipufogók | Ülések | Tankok | Matricák | Ruházat

BMW F650 - Az egy henger ereje

small logo

Technika

 

BMW F650 Rally By Schalber

 

A 1999-2000-es év Párizs-Dakar győzelme a kék-fehérek egyhengerese számára az F-sorozat sikerének megkoronázása volt, habár azoknak a vasaknak nem sok közük volt a széria F-ekhez. Nem sokkal késobb a niedereschach-i Touratech cég Richard Schalbert bízta meg az F650 Rally megalkotásával. Schalber építette korábban a gyári gépeket. Így ez egykori Dakar győztes motor bárki számára elérhetové vált, aki meg tudta fizetni.
Az alap F650-hez képest már a GS Dakar is elorelépés mindazok számára, akik az F terepjáró képességeit szeretnék inkább kihasználni. A GS Dakar hosszabb rugóútjai, nagyobb kerekei sem vehetik fel azonban a versenyt a Schalber-féle professzionális rally replikával.
A motoron és az azt körülölelo vázon kívül gyakorlatilag semmi nem maradt eredeti. Elöl felfordított White Power teleszkópok a hozzájuk illo CNC-mart kiflikkel, hátul szintén WP lengéscsillapító gondoskodnak a 25-25 cm-es rugóutakról. A Michelin Desert elso abroncsok 21”-es, a hátsók 18” –es feketére eloxált Excel felniken feszülnek, így sikerült egy megnyugtató 30 cm-es szabadmagasságot kihozni. A gyári hátsó traktust könnyebb, rövidebb acélcso farra cserélték, ami sportosabb, magasabb ülést eredményezett. Tériszonyosok ne is gondolkodjanak e nemes paripa megülésén, mert az ülésmagasság ezáltal potom 97 cm-re növekedett. Az, hogy a gépezet kicsit ducinak tunik az 51(!) literes tankkapacitásnak köszönheto. Ha a gyári adattal számolunk, akkor az majdnem 1000 km-es hatótávolságot jelent. Az elkamet által készített muanyagborítás alatt az orr-részben helyet kapott egy plusz olajhuto is, ami a sivatagi klímában segíti a motor hoháztartását szinten tartani.

Mivel a gép inkább rally célokra lett tervezve, nem találjuk meg rajta a hagyományos muszerfalat, hanem személyre, használat céljára, no meg a pénztárca méretére szabva választhatunk a különféle túra és rally kiegészítokbol, legyen az tripmaster, roadbook tartó, GPS, vagy iránytartó. A Magura kormányon kaptak helyet a hagyományos kapcsolók mellett a navigációs berendezések kezeloszervei. Természetesen kézvédo gondoskodik a fék- és kuplungkarok épen maradásáról.

Számos kisebb alkatrész is könnyebbre, stabilabbra, lett cserélve, így alumínium lett a láncvédo, a lánckerék, nagyobbak lettek a lábtartók, a váltó és fékpedálok is módosított karokat kaptak. A lánc az RK terméke. Természetesen választhatunk többféle verseny- és túrakipufogó közül is, kinek-kinek célja és hallásérzékenysége szerint.

A tankhajó menetkész állapotban üzemanyag nélkül 175 kg, teletankolva 226 kg-ot nyom a mérlegen. Könnyedén rávághatja az ember, hogy nem sivatagba való, pedig a megnövelt lábtartók biztos tartásról gondoskodnak, az elorelátóan kialakított benzintankok, pedig nagy mozgásteret hagynak a pilótának. A motor kiegyensúlyozottsága szinte tökéletes, a négy tankrész csövekkel kapcsolódik egymáshoz, ezáltal az üzemanyag csökkenése a motor súlyeloszlására is egyenletesen hat.
Az 50 LE talán kevésnek hat egy ekkora monstrum mozgatásához, foleg terepen, viszont a rövidebb hátsó áttételezés miatt az egyhengeres sokkal spontánabban reagál a gázparancsokra. A forgatónyomatékot növeli a nyitott titán sportkipufogó. Bár a motor úgy ahogy van egy kerek egészet alkot, természetesen tovább tuningolható, a Touratech már elkészítette a 72 LE-s változatot, de errol sajnos még nem sikerült információkat gyujtenem.

És hogy újonnan mennyibe kerül mindez? – Tessék kapaszkodni!

 

Egy új BMW F650 ára: 2199000 Ft

Touratech F650 Rally Kit: 9073 € = 2268250 Ft (250FT/1€ árfolyamon számítva)

4467250 Ft

 

Kicsit sok? Ha a KTM 660 Rally Factory Replica árát vesszük az is kb. ennyibe kerül, paramétereiben pedig szinte ugyanaz. Ha valakinek azonban mégsem állna ekkora összeg a rendelkezésére, az megveheti a Touratechnél a különbözo upgrade csomagokat külön-külön is, igaz az még dob egy kicsit az áron. Például, ha csak a futómuvet szeretnéd az F-eden javítani, akkor 2308 €-ért megkapod a WP villákat, a hátsó teleszkópot a hozzávaló befogókkal, csavarokkal, stb. Természetesen a Rally változat az összes eddigi F650 változatból átépítheto. Ha nem akarunk barkácsolni a niedereschachiak minden munkálatot elvégeznek helyettünk, sot általában van egy-két kevés km-t futott F is a raktárukban. A lakkozásban és egyéb extrákban is rugalmasan állnak a vevok rendelkezésére.

 

Touratech kitekrol és alkatrészekrol bovebben olvashatsz a Felszerelés rovatban.

 

Adattáblázat
F 650 RR

 

Méretek  (mm)
Hosszúság

na
Szélesség/tükrökkel

na
Szélesség/ tükrök nélkül

na
Tengelytáv

na
Ülés magasság

na
Önsúly,feltankolva (kg)

na
Max. össztömeg (kg)

na
Motor
Lökettérfogat (ccm)

652
Löket/furat (mm)

100,0/83,0
Max. teljesítmény kW/LE/fordulatszám

37/50/6500
Max. nyomaték (Nm)/fordulatszám

60/4800
Hengerek/szelepek

1/4
Surítési viszony

11,5:1
Szelepvezérlés

DOHC
Keverékképzés

BMS-C II
Eroátvitel
Tengelykapcsoló

többtárcsás, olajfürdos
Váltó

körmös kapcsolású, ötsebességes
Hajtás

XW-gyűrűs lánc
Menetteljesítmények
Végsebesség (km/h)

na
Gyorsulás 0-100 km/h (mp.)

na
Gyorsulás 0-1000 m (mp.)

na
Fogyasztás  (l/100km)
90 km/órás sebességnél

na
120 km/órás sebességnél

na
Üzemanyagtartály (l)

na
Futómu
Váz típusa

acél hídváz
Rugóút elöl/hátul (mm)

250/250
Utánfutás (mm)

na
Villaszög

na
Felnik elöl

1,6J x 21
Felnik hátul

2,5J x 18
Abroncsok elöl

90/90 S 21
Abroncsok hátul

140/90 S 18
Fékátméro elöl (mm)

szimpla tárcsa, 300
Fékátméro hátul (mm)

szimpla tárcsa, 240
Alapár* (Ft)
Az F 650 GS + Touratech kit alapára

4 656 980


*Az ár 260 HUF/EUR árfolyamon értendo.

 

 

 
BMW F650.hu

 

 

Üdvözöllek az f650.atw.hu honlapon!

Előszó

A történet 2004 áprilisában kezdődött, amikor is hosszas töprengés után a feleségemmel összesporolt pénzünkön első közös befektetésként vásároltunk egy 2002-es évjáratú titánkék BMW F650GS-t. A német márkák iránti szeretetem és tiszteletem után számos egyéb érv is a "kis bajor" mellett szólt. Kezdő nagymotornak ideálisnak tartottam, könnyű kezelhetőségét, sokoldalúságát számos szaklap megírta, s ezt később magam is megtapasztaltam. Fontosnak tartottam, hogy terepre is alkalmas motort vegyek, mivel a természet szeretete számomra nagyon fontos dolog. Hacsak tehetem földúton közlekedek vele. Kiválóan megbirkózik a laza homokos talajjal, de nem ijed meg a hegymenettől sem. Nem stílusom a száguldozás a 110-120km/h-ás átlagsebesség számomra bőven megfelel, ez persze nem azt jelenti, hogy néha nem megy el a mutató 160-ig. Kiváló tulajdonsága a motornak, hogy magasságából adódóan legtöbbször nagyon jól átlátható a közlekedési helyzet. 6300 km-t mutatott a kilóméteróra, jelenleg 46000 fölött járunk, számos kellemes órát tölthettünk az F nyergében. Azoknak akik szeretnék átélni mindazt, amit az egy henger 650 köbcentije nyújtani képes, kívánom, hogy minél hamarabb teljesüljenek álmaik. Azok pedig, akik már megismerték, úgyis tudják miről beszélek.

Kellemes böngészést kíván az oldal alapítója Majer "gustaw" Viktor

...az oldal célja...

Az oldal hasábjain megpróbálok minél több információt közreadni a BMW egyik legsokoldalúbb motorjáról az F650-es típusról, valamint szeretnék egy olyan pontot létrehozni a magyar BMW F650 tulajdonosok számára, ahol megismerkedhetnek egymással, tapasztalatot cserélhetnek, hirdethetik eladó járműveiket, vagy éppen eladó alkatrészek között keresgélhetnek. Az ötlet a német www.f650.de oldalról származik akikkel már régóta napi kapcsolatban állok, s az ő javaslataialapján vágtam neki a nagy feladatnak.
Örülnék, ha minél több f650 tulajdonos jelentkezne az oldalon, hogy később találkozókat szervezhessünk, kirándulhassunk, vagy csak összejöjjünk egy jó kis beszélgetésre.

Egyelőre az oldal kísérleti üzemmódban működik, ez azt jelenti, hogy megpróbálom folyamatosan felpakolni rá az anyagokat, de még kezdeti állapotában is megtalálható lesz a neten, hogy minél hamarabb erőre kapjon. Szívesen várok mindennemű kritikát, amellyel javítani tudom az oldal működését, kinézetét.

Íme egy rövid kis áttekintés a tervezett tartalomból:

Hírek A hírek rovatban megpróbálom majd összegyüjteni az aktuális történéseket a BMW, illetve a remélhetőleg később klubbá alakuló kis csapattal kapcsolatban. Gondolom azzal sem árultam el nagy titkot, hogy szeretném, ha később mint valódi BMW F650 Klub működhetnénk.

Történelem A BMW motorkerékpárok múltja, jelene és jövője, ha röviden szeretném összefoglalni. A márka kialakulása, számokkal kifejezve, technikai megjelenés, változtatások, jövőbeni tervek, változatok.

Technika Itt venném górcső alá az egyes alváltozatokat az utolsó csavarokig. Megpróbálok letölthető szerelési útmutatókat keríteni minden F-típushoz. Képekkel illusztrálnám az egyes "fajtaspecifikus" technikai megoldásokat, hogy azok is megtalálják itt a részleteket, akik bütykölni szeretnék gépjeiket, illetve azok, akik esetleg egy új gép vásárlásán gondolkodnak és szeretnének minél többet megtudni a kiválasztottról.

Felszerelés Számtalan út létezik, hogy már meglévő járművünk kinézetét, működését, kezelhetőségét a magunk számára megfelelővé formálhassuk. Ez a rovat a különféle kiegészítők, alkatrészek felszerelések sokaságát mutatná be mind magunk, mind járműveink számára a GPS-től kezdve a póttankokon át a motorosruházatig.

Programok Remélem ez a kezdeményezés egyszer odáig növi ki magát, hogy egyszer majd közösen vehessünk részt programokon. Ide gyűjtök össze mindent, ami közös, vagy egyéni megmozdulásunk tárgyát képezhetik a versenyektől a közös túrákig bármit.

Kapcsolatok Szeretném, ha idővel több céggel, BMW szalonnal, szervízzel sikerülne felvenni a kapcsolatot, hogy mindig tudjuk, hová menjünk, ha szükségünk van pl alkatrészre, műszaki segítségre, vagy akár egy új motorra. Ebbe a rovatba kerülnek még egyelőre a személyes kapcsolatok (taglista) is, amiknek később egy külön oladalt fogok szentelni.

©2004 BMW www.f650.atw.hu