Rendészeti szervek
A rendészeti
szerveket a minisztériumi irányítás és felügyelet szerint csoportosíthatjuk.
II.
A
Nemzetgazdasági Minisztériumot vezető miniszter irányítása alá tartozik a
Nemzeti Adó- és
Vámhivatal
(fegyveres)
Egyes más
közigazgatási ágazatok rendészeti feladatokat ellátó szervei stb...
- Közlekedési
felügyelet, |
- Hírközlési
felügyelet, |
-
Fogyasztóvédelmi felügyelet, |
-
Természetvédelmi felügyelet, |
-
Környezetvédelmi felügyelet |
III.
A kormány közvetlen irányítása alatt működnek
a Nemzetbiztonsági Szolgálatok,
(fegyveres)
A Külügyminisztériumot vezető miniszter irányítja az Információs Hivatalt.
A Rendőrség
A rendőrség Magyarország alkotmányos alapokon nyugvó állami
fegyveres rendvédelmi szerve. Irányítását a rendészetért felelős
belügyminiszter végzi. Feladatát tekintve mind az Alkotmány,
mind pedig a rendőrségről szóló 1994. évi IV. törvény
tartalmaz rendelkezéseket.
Ennek értelmében a Rendőrség feladata a közbiztonság és a
közrend védelme, az
államhatár őrzése,
a határforgalom ellenőrzése, az államhatár rendjének fenntartása,
a terrorizmus elleni küzdelem és a törvényben meghatározott
bűnmegelőzési, bűnfelderítési célú ellenőrzés.
A
Rendőrség törvényes feladatai ellátását különböző szervei biztosítják. Egy-egy
szerv sajátos feladatrendszerrel, kiképzett hivatásos állománnyal rendelkezik.
A
hármas tagolódás nem jelent szakmai különállást. Ahogyan az ábra is szemlélteti
szakmai átfedések és együttműködés jellemzi az egyes szerveket. |
 |
A rendőrség az alkotmányos értékek és az állampolgári jogok védelme érdekében
sokszínű tevékenységet
lát el. Célszerű ezeket a feladatokat rendszerezni, mely alapján a következő
feladatköröket nevesíthetjük
-
bűnmegelőzési,
-
bűnüldözési,
-
államigazgatási és
-
rendészeti
feladatkör.
A rendőrség
feladatai:
-
Általános bűnügyi nyomozó hatósági jogkört gyakorolva végzi a
bűncselekmények megelőzését és felderítését.
-
Általános
szabálysértési hatósági jogkört gyakorol, közreműködik a szabálysértések
megelőzésében és felderítésében.
-
Ellátja
a közbiztonságra veszélyes egyes eszközök és anyagok előállításával,
forgalmazásával és felhasználásával kapcsolatos hatósági feladatokat és
engedélyezi és felügyeli a személy - és vagyonvédelmi, valamint a
magánnyomozói tevékenységet.
-
Ellátja a közterület rendjének fenntartásával kapcsolatos rendészeti,-
valamint közlekedési hatósági és
-
Gondoskodik a büntetőeljárásban részt vevők és az
eljárást folytató hatóság tagjainak személyi védelméről,
védi a Magyar Köztársaság érdekei szempontjából különösen fontos személyek
életét, testi épségét, őrzi a kijelölt létesítményeket.
-
Büntetés-végrehajtási feladatokat lát el.
-
Ellátja a rendkívüli
állapot, a megelőző védelmi helyzet, a szükségállapot, a veszélyhelyzet és a
katasztrófa vagy katasztrófa veszélye
esetén a hatáskörébe utalt rendvédelmi feladatokat.
-
Őrzi az államhatárt,
megelőzi, felderíti, megszakítja az államhatár jogellenes átlépését, ellátja
a hatáskörébe utalt idegenrendészeti és
menekültügyi feladatokat, és ellenőrzi az államhatárón áthaladó személy-
és
járműforgalmat.
-
Elvégzi az e
törvényben meghatározott belső bűnmegelőzési és
.bűnfelderítési
célú ellenőrzést.
-
Felderíti a Magyar Köztársaság területén tevékenykedő
terrorszervezeteket, megakadályozza, hogy e
szervezetek bűncselekményeket kövessenek el, megakadályozza, hogy a Magyar
Köztársaság területéről
bármilyen
szervezet, magánszemély terrorszervezet működését anyagi források
biztosításával, vagy bármely más módon elősegítse.
-
Elvégzi a részére törvényben vagy kormányrendeletben megállapított,
valamint az Európai Unió kötelező jogi aktusából és nemzetközi szerződésből
eredő egyéb feladatokat, valamint részt vesz az ENSZ, az EU,
az EBESZ, és a NATO keretében szervezett, illetve
nemzetközi szerződés alapján a béketámogató és
polgári válságkezelési feladatokban.
A
határokat átívelő, nemzetközi bűnözés mára már nem
ismeretlen kijelentés. Ahhoz, hogy eredményesen lehessen
felvenni a harcot a jelenség ellen, a magyar rendőrség is
együttműködik más külföldi és a nemzetközi rendvédelmi
szervekkel. A gyors információáramlást, a hatékony,
együttes fellépést biztosítja, hogy rendőrségünk tagja több
nemzetközi igazságügyi szervezeteknek
Mára már részét képezi ennek az együttműködésnek, hogy magyar rendőr külföldön,
de rendőrségi vagy határrendészeti feladatokat ellátó külföldi szerv tagja a
Magyarország területén törvényben, illetve nemzetközi szerződésben meghatározott
rendőri tevékenységet végezzen.

A Terrorelhárítási Központ
Napjainkra alapvetően
megváltoztak a biztonság, a nemzetbiztonság feltételei. Az államokat érintő
biztonsági fenyegetések között mára a terrorizmus lépett első helyre. A
rendvédelmi szerveknek terrorszervezetekkel és a földrajzilag távolabbi pontokon
működő csoportok együttműködésével is számolni kell.
A Terrorelhárítási
Központ az ország egész területére kiterjedő illetékességgel rendelkező, a
belügyminiszter irányítása alatt működő rendvédelmi szerv. Feladata a súlyos,
terrorista jellegű bűncselekmények felderítése és megszakítása, mint a
terrorcselekmény, emberrablás, légi jármű, vasúti, vízi, közúti tömegközlekedési
nagytömeges áruszállításra alkalmas
jármű hatalomba kerítése.
Ugyancsak feladata, hogy a rendvédelmi szervek felkérésére a bűncselekmény
elkövetésével gyanúsítható fegyveres vagy felfegyverkezett személyeket elfogja,
de más személy elleni erőszakos bűncselekmények megszakítása is a tevékenységi
körbe tartozik. A közjogi méltóságok közül védi a miniszterelnököt és a
köztársasági elnököt.
A TEK felderítési, elhárítási és bűnüldözési tevékenysége során, ha
bűncselekmény elkövetésének gyanúját észleli, haladéktalanul feljelentést tesz
az illetékes nyomozó hatóságnál, vagy az ügyészségnél, és átadja az általa
összegyűjtött adatokat.

A Szervezett Bűnözés Elleni
Koordinációs Központ
A Központ létrehozását a szervezett bűnözéssel összefüggő
információk gyors és célirányos áramoltatása,
a beszerzett adatokra történő mihamarabbi
reagálás,
valamint a bűnüldöző szervek tevékenysége során
jelentkező párhuzamosságok felszámolása indokolta.
A belügyminiszter irányítása alá tartozó szervezet többségében hivatásos
személyi állománnyal működő
központ,
mely
elsődlegesen elemző és értékelő
munkát végez. A megszerzett és kiértékelt
információkat továbbítja azoknak a
nyomozó és felderítő szerveknek,
amelyek illetékesek az információk
alapján az ügyek lefolytatására.
A nemzetközi mintára létrehozott Központ abból a külföldi
tapasztalatra épül, mely szerint a bűnüldözésben feladatot ellátó szervezeteknek
viszonylag nagy a számúk és széttagoltak A párhuzamos bűnügyi felderítés
kiszűrése illetve az adatok összevetése humán és anyagi eszközökkel való
hatékonyabb gazdálkodást tesz lehetővé.
A Központ a bűnöző csoportok feltérképezésével, egymáshoz
való viszonyuk elemzésével, azok jogellenesen megszerzett javainak legalizálását
szolgáló gazdálkodó szervezetek, vállalkozások működésének felmérésével,
értékelésével az ilyen szervezetek struktúrájának szétzilálását, bomlasztását is
elősegítik.

Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
és az irányítása alá tartozó szervek
A tűzoltóság és a polgári védelem országos és területi szerveinek összevonásával
2000. január 1-jével megalakult a Katasztrófavédelem.
 |
 |
 |
a katasztrófavédelem emblémája |
a tűzoltóság emblémája |
a polgári védelem emblémája |
A
katasztrófavédelem magyarországi rendszerében kiemelt szerepet tölt be az
Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, amely a polgári védelem és az
állami tűzoltóság országos és területi szerveiből összevont,
államigazgatási feladatot is ellátó országos hatáskörű rendvédelmi szerv.
A szervezet országos hatáskörű központi szervre, az Országos Katasztrófavédelmi
Főigazgatóságra és területi szervekre tagozódik. A területi szervek a megyei
igazgatóságok, amelyek alárendeltségében helyi szervként polgári védelmi
kirendeltségek működnek.
Feladatuk a katasztrófák elleni védekezésre történő felkészülés, a
lakosság védelme, a veszélyhelyzetek megelőzése és a károk
felszámolásában való közreműködés.
A hazai katasztrófavédelem rendszerében dolgozó több ezer ember – hivatásos,
közalkalmazotti és köztisztviselői állomány, valamint önkéntesek sokasága –
olyan közösség, amely azért dolgozik, hogy a valós problémák megoldásával a baj
órájában segíteni tudjon.
Vállalt feladataik: a katasztrófák, valamint a veszélyes anyagok által okozott
súlyos balesetek elleni megelőzéstől és felkészüléstől, az anyagi javakat
fenyegető hatások elleni védekezésen és beavatkozáson át egészen a
helyreállítási feladatokban vállalt feladatokig terjednek. A szervezet ellátja a
hazai tűzvédelmi rendszer felügyeletét is.
Céluk, annak az igénynek megfelelni, hogy a különböző szintű állami szervek
tevékenységében, a védekezés irányításában, ipari vagy természeti katasztrófák
bekövetkezése esetén hatékony katasztrófaelhárító rendszer működjön hazánkban.
Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság a hazai katasztrófavédelmi
irányítási rendszer egyik meghatározó tagja, hatósági feladatellátása kiemelten
fontos a magyarországi rendvédelemben, mivel hatósági jogkörei - többek között -
-
a
veszélyes ipari üzemek engedélyezési és hatósági ellenőrzési rendszerének
működtetése
-
veszélyes áruk közúti szállítás hatósági ellenőrzésének végrehajtása
-
az
építési, tűzvédelmi technikai termékek piacfelügyelete
-
teljes
körűen nem szabályozott, beépített automatikus oltóberendezések létesítési-
és használati ügyeinek eljárása
-
az
épületek, építmények tűzvédelmi létesítési előírásai alól eltérés
engedélyezése
-
a
tűzvédelmi szakértői tevékenységgel összefüggő közigazgatási hatósági
eljárások
-
a
polgári nemzetbiztonsági szolgálatok tűzvédelmi ügyeiben való eljárás
-
a
főváros területén másodfokú tűz- és polgári védelmi szakhatósági és hatósági
jogkörök
a közbiztonság garanciájának eszközei.

A
büntetés-végrehajtás szervezete
Az állam büntetőjogi
igénye azzal
nem ér véget, hogy a bíróságok a
bűncselekmények elkövetőinek egy részét szabadságvesztés büntetéssel sújtja. A
végrehajtás érdekében hozza létre és működteti a Kormány a
büntetés-végrehajtásért felelős miniszter irányítása útján a
büntetés-végrehajtás szervezetrendszerét.
Az állami fegyveres rendvédelmi szervezet feladata a
szabadság-elvonással járó büntetések,
intézkedések, büntetőeljárási kényszerintézkedések és a szabálysértés miatt
kiszabott pénzbírság
átváltoztatása folytán megállapított elzárások végrehajtása.
|
 |
Mint minden
rendészeti szerv esetén a büntetés-végrehajtás feladatát,
szervezetrendszerét, működését
jogszabály
határozza meg. Érdekesség, hogy a végrehajtás törvényességi felügyeletét egy
külön szerv, az
ügyészség látja el.
Az elítélteket három végrehajtási fokozati intézetben kerülnek elhelyezésre. A
végrehajtási szabályok
súlyossága szerint
fegyház
a legszigorúbb, majd ezt követően
börtön majd
fogház
fokozatot
különböztetünk meg. A fegyházban az elítélt
állandó irányítás és ellenőrzés alatt áll, a büntetés-végrehajtási
intézeten belül is csak engedéllyel és
felügyelet mellett járhat, külső munkában kivételesen részt vehet.
Börtön és fogház fokozatokban az elítéltekre
enyhébb szabályok vonatkoznak, munkát végezhetnek vagy
akár rövidebb idejű eltávozásokra is
elhagyhatják az intézetet.
Sajátossága a büntetés-végrehajtási rendszemek, hogy
a fiatalkorúakat a felnőttektől, illetve
a
nőket a férfiaktól a
végrehajtás során el kell különíteni.
Magyarországon megközelítőleg 8000 fő dolgozik a szervezetrendszerben és
látják el a fogva tartással
kapcsolatos
feladatokat. Évente átlagosan megközelítőleg 15.000 fő tölti büntetését valamely
intézetben, azonban
ez
a szám meghaladja az egyes intézetek tényleges befogadó
képességét. A kormányzat feladata a
férőhelyek számának növelése vagy az egyes intézetek korszerűsítése.

Nemzeti Védelmi Szolgálat
Minden államnak érdeke és egyben feladata, hogy társadalmi
rendeltetésének érdekében és
az
állampolgárok elvárásainak eleget téve gondoskodjon a fegyveres erői és
rendvédelmi szervei személyi
állományának
bűnmegelőzési
célú
ellenőrzéséről, védelméről, illetve a hivatást, mint
foglalkozást
felhasználva elkövetett bűncselekmények felderítéséről.
Magyarországon a feladatot ellátó Nemzeti Védelmi Szolgálat 2011-ben jött
létre. Jogelődje részben a
Rendvédelmi
Szervek Védelmi Szolgálata volt. Az NVSZ a kormány, ezen belül a belügyminiszter
irányítása alatt végzi tevékenységét.
|
 |
Feladati, tevékenységei közül legjelentősebb a Rendőrség,
a polgári védelem és a katasztrófavédelmi szervek, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal,
a büntetés-végrehajtási szervezet, az állami és hivatásos
önkormányzati tűzoltóság és Alkotmányvédelmi Hivatal és Nemzetbiztonsági
Szakszolgálat és ezek
minisztériumi felügyeleti szervei
hivatásos állományának és hozzátartozóinak kifogástalan életvitelre
vonatkozó ellenőrzése, megbízhatósági
vizsgálata.
Kiterjedt feladata mellett egyebekben végzi a
hatáskörébe utalt bűncselekmények felderítését is.
A bűnözők egy részére jellemző, hogy tudatosan folytatnak a rendvédelmi
szervek tagjaival
kapcsolatépítést. Jelentős azok száma, akik folyamatosan
törekednek arra, hogy törvénybe
ütköző tevékenységükhöz egyfajta rendvédelmi hátteret is kiépítsen. A
bűnmegelőzés és ennek megfelelően a felderítés ez irányú szerepe tehát jelentős
mértékben növekszik.
A szervezeteken belüli bűnmegelőzés célkitűzései között szerepel a korrupció
megelőzése. A
közhivatalnokoknak, a rendvédelmi szervek hivatásos és nem hivatásos
munkatársainak e területen különösen is példát kell mutatniuk
A korrupcióra irányuló törekvések, korrupciós
eljárások felfedése éppen ezért kiemelt feladat a Szolgálatnak.
Jellegét tekintve az Nemzeti Védelmi Szolgálat nem klasszikus
nyomozóhatóság. Nyomozóhatósági
jogkört nem gyakorol, felderítő tevékenységét végez, amely azonban csak a
bűncselekmény gyanújának
megállapításáig, vagy kizárásáig tart. Nyomozását követően
feljelentést tehet az illetékes ügyészséghez, de
le is lezárhatja az ügyet.

A nemzetbiztonsági szolgálatok szervezete és jogállása
Nemzetbiztonságunkkal összefüggő feladatokat Magyarországon az
Információs Hivatal, az Alkotmányvédelmi Hivatal, a Katonai Felderítő Hivatal, a
Katonai Biztonsági Hivatal és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat látja el.
Együttesen nemzetbiztonsági szolgálatoknak nevezzük őket. Mindegyik szerv a
Kormány irányítása alatt áll, az ország egész területére kiterjedő
illetékességgel rendelkezik
Az Információs
Hivatalt, a Alkotmányvédelmi Hivatalt, -
mely korábban Nemzetbiztonsági Hivatal
elnevezéssel működött -
és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálatot
együttesen polgári nemzetbiztonsági szolgálatoknak nevezzük.
A belügyminiszter felelős
-
a hírszerzési tevékenység kivételével
-
a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok
irányításáért.
|
 |
A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat az ország egész területére kiterjedő
illetékességgel rendelkező, a Kormány által irányított, de
önállóan gazdálkodó költségvetési szerv, nemzetbiztonsági
szolgálat.
Eltérően a többi polgári nemzetbiztonsági szolgálattól, a
polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító
belügyminiszternek a honvédelemért felelős miniszterrel és a
rendészetért felelős miniszterrel egyetértésben kell
megtennie a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat főigazgatójára
vonatkozó előterjesztést. A főigazgatót az előterjesztés
alapján a miniszterelnök nevez ki, és ment fel.
A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat
feladatai
A Magyar Köztársaság nemzetbiztonsági érdekeinek
érvényesítése, az ország szuverenitásának biztosítása és
alkotmányos rendjének védelme érdekében a Nemzetbiztonsági
Szakszolgálat
- a jogszabályok keretei között titkos információkat
gyűjt, illetve a titkos adatszerzés különleges
eszközeivel és módszereivel - írásbeli megkeresésre -
szolgáltatást végez törvény által erre feljogosított
szervezetek titkos információgyűjtő, illetve titkos
adatszerző tevékenységéhez (a titkos
információgyűjtéshez szükséges engedély beszerzéséért és
az alkalmazás jogszerűségéért a megrendelő szerv, a
végrehajtásért a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat felel);
- a feljogosított szervezetek igényei alapján
biztosítja a titkos információgyűjtő, illetve a titkos
adatszerző tevékenységhez szükséges különleges technikai
eszközöket és anyagokat;
- speciális távközlési összeköttetést biztosít a
kormány által meghatározott felhasználók részére;
- szakértői és igazságügyi szakértői tevékenységet
végez;
- ellátja a biztonsági okmányok védelmével összefüggő
hatósági felügyeletet;
- elvégzi a hatáskörébe tartozó személyek
nemzetbiztonsági ellenőrzését, valamint objektumai
műveleti védelmét.
Az Alkotmányvédelmi Hivatal
A Magyarország szuverén állam, melynek tiszteletben
tartása minden más államnak a kötelessége. Politikai, gazdasági függetlenségünk
védelme alkotmányos értékeink mellett az állam kiemelkedő feladata.
A világtörténelem során minden korban jellemző volt
az államok létét, biztonságát veszélyeztető vagy
sértő szándék. Ezek elhárítása, akár belső, akár külső törekvésről is legyen szó
a stabilitás
érdekében elsőrendű tevékenység. Hazánkban a Alkotmányvédelmi Hivatal
feladata ez a
tevékenység,
de munkájuk kiterjed a terrorcselekmények, a fegyver- és kábítószer kereskedelem
feltérképezésére is.
Sajátos feladatát képezi a hivatalnak a központi
államhatalmi és kormányzati tevékenység szempontjából
fontos szervek és létesítmények biztonsági védelme, a hatáskörébe tartozó
személyek nemzetbiztonsági
védelmének,
illetve ellenőrzésének feladata.
Az Információs Hivatal
Napjainkban globális és regionális válságok mellett
minden
államnak számolnia kell a nemzetközi szervezett bűnözés,
a
terrorizmus avagy a tömegpusztító fegyverek
kereskedelméből
eredő veszélyekkel.
Az Információs Hivatal (IH) olyan polgári hírszerző
szolgálat, mely elsődlegesen az országhatáron kívül tevékenykedik Külföldre
vonatkozó vagy külföldi eredetű bizalmas információk megszerzésével segíti elő a
Magyar Köztársaság nemzeti érdekeinek érvényesülését, és működik közre az ország
szuverenitásának biztosításában és alkotmányos rendjének védelmében.
A megszerzett információk a kormányzati döntések
megalapozását szolgálják. A kormány meghatározza azokat a témákat, amelyekről a
hírszerzés útján tájékozódni kíván. Ezek alapján az Információs Hivatal –
különleges eszközrendszere révén – olyan adatokat, értesüléseket, dokumentumokat
szerez, amelyek a hivatalos csatornákon egyáltalán vagy csak korlátozottan
ismerhetők meg.
A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat
Az állam által garantált rend védelmének e jelentős forrása az
információszerzés. Mint láttuk, több szervezet is végzi ezt a tevékenységet,
mely jellegénél fogva titkosságot feltételez. Hazánkban ez a titkos tevékenység
törvény által jól körül írt, szigorú feltételek megléte garantálja az
állampolgárok alapjogainak védelmét. Az NBSZ a jogszabályok keretei között a
titkos információgyűjtés, illetve a titkos adatszerzés különleges eszközeivel és
módszereivel szolgáltatásokat teljesít a törvény által erre feljogosított
szervek tevékenységéhez, valamint biztosítja az ehhez szükséges technikai
eszközöket és anyagokat. Bármelytitkos tevékenység folytatására feljogosított
szerv igénybe veheti a szolgálat munkáját.
A szolgálat
ellátja a biztonsági okmányok védelmének hatósági felügyeletét, valamint
szakértői tevékenységet végez, mely kiterjedhet a vegyi, az okmány, írás,
nyelvész, vagy műszaki kérdésekre is.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Az ország gazdasági működésének elengedhetetlen feltétele, hogy az
állami kiadások fedezésére bevételeket biztosítson, mely igényét hagyományosan
adókból, vámokból, bírságokból elégíti ki. Ezt a feladatot történelmileg az erre
a célra létrehozott adó, illetve vámhatóság látja el. Mindamellett indokolt,
hogy egyes pénzügyi és más kapcsolódó bűncselekmények felderítése hatékonyan
történjen az erre a célra létrehozott bűnügyi szervezetrendszer segítségével.
A hatékonyabb és gazdaságosabb teljesítés érdekében
Magyarországon az adó- és a vámigazgatás szervezeti integrációjára került sor.
|
 |
Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal valamint a Vám és Pénzügyőrség
összevonásával létrejövő új szervezet a
hatékonyság és
költségtakarékosság elvére épít mely célul tűzte ki az állam adó- és
adójellegű bevételeinek teljes körű kontrollját és védelmét. Egységes és
egyszerűbb eljárási formák bevezetésével, az egy helyen való érdemi ügyintézés
lehetőségének megteremtésével egyszerűsödik az adminisztráció, átláthatóbb a
szervezet.
A korábban létező adónyomozói intézményrendszer visszaállításával
a költségvetést súlyosan károsító, büntetőjogi eszközökkel szankcionálandó
adózói magatartások feltárása, szankcionálása és visszaszorítása a célja a
szervezetnek ezért az adóhatóság és az adónyomozók közötti együttműködés
újra kialakításra került.
A NAV, mint
állami adó- és vámhatóság a Kormány irányítása és az adópolitikáért felelős
miniszter felügyelete alatt álló kormányhivatal, államigazgatási, de fegyveres
rendvédelmi feladatokat is ellátó országos hatáskörű szerv.
A NAV
szakmai felépítését tekintve négy fő tevékenységi kör köré szerveződik
·
adóigazgatás
·
vámigazgatás
·
bűnügyi tevékenység, valamint
·
informatika.
A
jól működő informatika a szervezet egyik alappillére, hiszen nélküle az
adóigazgatás, illetve a
vámigazgatás sem tud megfelelően működni.
A
NAV központi szervei a Központi Hivatal, a bűnügyi főigazgatóság, az
informatikai feladatokat ellátó intézetek, valamint a humánerőforrás-fejlesztési
feladatokat ellátó intézet. Az állami adóhatósági feladatokat ellátó szerve az
állami adó- és vámhatóság adóztatási szerve, míg a vámhatósági feladatokat az
állami adó- és vámhatóság vámszerve látja el. A bűnügyi tevékenységet a NAV
nyomozó hatósága, azaz a bűnügyi főigazgatóság és a középfokú bűnügyi szervei, a
regionális bűnügyi igazgatóságok valósítják meg.
A
hivatal személyi állománya
·
kormánytisztviselőkből,
·
kormányzati ügykezelőkből,
szolgálati viszonyban álló, hivatásos állományú tagokból
(pénzügyőrök) és
·
munkavállalókból áll.
A
szervezet feladatát meghatározó
törvény a
NAV
hivatásos
állományú
tagjainak, azaz a pénzügyőröknek
-
ideértve a
NAV
bűnmegelőzési,
bűnüldözési, bűnfelderítési és nyomozati feladatait ellátó hivatásos
állományú pénzügyi nyomozót is
-
valamint a nem hivatásos állományú
pénzügyi nyomozóinak az intézkedései és szolgálati fellépési jogaival és
kötelezettségeivel kapcsolatos rendelkezések tekintetében továbbra is
megilleti az állományt akár a kényszerítőeszközök, de a személyes
szabadságot korlátozó intézkedésének alkalmazásának lehetősége.
EGYÉB NEM FEGYVERES RENDÉSZETI SZERVEK
A közbiztonság és belső rend védelme egy olyan átfogó kategória, amelynek
egyik eleme a rendészet. A rendészeti tevékenység a közhatalom gyakorlásának az
egyik fajtája, amely azonban nem minden esetben kívánja meg a fegyveres
jelleget.
Több olyan szerv működik hazánkban, amelyek céljaikat tekintve közhatalmat
gyakorolnak Ezek tevékenységi körükben részben kapcsolódnak a fegyveres
rendészeti szervek működéséhez, részben önálló feladatokat látnak el.

Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal
A Kormány az egységes migrációs szervezet kialakításának első
fázisaként
a 162/1999.
(M.19.)
Korm. rendelettel önálló
központi hivatalként 2000.
január 1-jei hatállyal hozta létre a
Belügyminisztérium Bevándorlási és Állampolgársági Hivatalt.
A Hivatal a belügyminiszter által
- a
közigazgatási államtitkár útján -
irányított szerv.
A rendőrség
feladatkörében „ellátja a
hatáskörébe utalt
idegenrendészeti
és menekültügyi feladatokat”.
Önmagában a
külföldieknek a Magyarországra, végső soron
az Európai
Unió
területére
történő
beutazása
és tartózkodása természetes dolog,
de
ez csak jogszabályok által
meghatározott
módon történhet. Egyes
személyek,
csoportok azonban nem tudnak megfelelni a belépés,
beutazás feltételeinek, de ennek ellenére ezt
mégis - megkísérlik A rendőrség
határrendészeti szolgálatának elsődleges
feladata a
jogellenes belépés, beutazás
megakadályozása, megszakítása, az elkövetők
elfogása.
Többük azonban a hazájukban zajló háborús, vagy politikai események, de
akár
vallási,
politikai nézetükből fakadó üldöztetés miatt elmenekülnek és végcéljuk az
Európai Unió, Magyarors7ág. Nemzetközi szerződésekből származó kötelezettségek
alapján e személyeket oltalom alá kell venni.
Hivatal az egész ország területére kiterjedően ellátja a hatáskörébe utalt
idegenrendészeti feladatokat, - menekültügyi hatóságként a jogszabályokban a
hatáskörébe utalt menekültügyi feladatokat.
Hivatal feladatkörébe tartozik továbbá:
·
a nemzetközi szerződésekből adódó migrációs feladatok végrehajtása;
·
a migrációs kérdésekkel foglalkozó nemzetközi szervezetekkel, a magyarországi
kormányzati és nem kormányzati szervekkel való együttműködés;
·
a befogadó állomások, ideiglenes szálláshelyek és a
közösségi szállások irányítása
és
működtetése.
A hivatal az ország különböző területi egységein Igazgatóságokat működtet, akik
a menekültüggyel
kapcsolatos feladatokat is ellátják, egyben Békéscsabán, Bicskén és
Debrecenben menekülteket befogadó
állomásokat működtet.

Nemzeti Közlekedési Hatóság
Az állami közhatalom gyakorlásának azonban nem minden formája kötődik
ilyen szorosan a rendőrség
tevékenységéhez. A
Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKI~
engedélyezési, hatósági eljárásában szintén állami közhatalmi tevékenységet lát
el.
|
 |
A
Hatóság
a közlekedésért felelős miniszter irányítása alatt működő költségvetési
szerv. A Hatóság
Magyarországon egyedüliként latja el a közlekedéshez
kapcsolódó valamennyi hatósági, felügyeleti
tevékenységet.
Az NKH szakemberei a jogkörükben eljárnak a
közlekedésben résztvevő eszközök és a közlekedési
infrastruktúra műszaki színvonalának fenntartása érdekében. Ellenőrzéseket
végeznek -
az esetek
jelentős részében a rendőrséggel együttműködve
-
közlekedés szereplőnek helyes viselkedésének kialakítása,
a közlekedésbiztonság fokozása és a műszaki,
technikai és közlekedési ismereteik eredményes érdekében.
Nem csak a közúti, hanem a
légügyi, vasúti, vízi közlekedési hatósági igazgatás
is a Hatóság feladata.
Jogkörében eljárva engedélyeztetési,
ellenőrzési, oktatási, ha kell bírságolási tevékenységet végez.
Érdemes említést tenni az
Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat-ról,
(ÁNTSZ)
mely
közegészségügyi (élelmezés-egészségügy, táplálkozás-egészségügy), járványügyi és más feladatokat lát el,
mely jogszabályokban megfogalmazott hatósági
tevékenységével szintén kapcsolódik
az
állam rendészeti tevékenységéhez.
A NAV adóhatósági tevékenységi körében tipikus hatóság, aki az
állami pénzeszközök, bevételek beszedése érdekében, ha kell kényszer útján is
eljár. Intézkedései mindenkire nézve kötelező jellegűek A
Nemzeti
Fogyasztóvédelmi Hatóság feladata a fogyasztói panaszkivizsgálás, amely indokolt
esetben hatósági ellenőrzés keretében történik. A tevékenységük során ellenőrzik
a jogszabályi előírások betartását, feltárják az esetleges hiányosságokat,
hibákat. Ha a hatóság jogsértő állapotot talál, erről határozat hoz,
szankcióként fogyasztóvédelmi bírságot szabhat ki.
A teljesség
igénye nélkül felsorolt nem rendészeti szervek
tevékenységétől, egyes eljárásától,
mint ahogyan
arra
utalás
történt,
nem idegen az együttműködés. Számos példája van annak, hogy a mindennapi életben
a
fegyveres és nem fegyveres rendvédelmi szervek egyidejűleg végzik
hatósági tevékenységüket.
Ennek nem
csak hatékonysági szempontból van szerepe, hanem kellő visszatartó
hatása is van a későbbiekre
nézve.
