Kedves Olvasóm!
A KOBT kezdetekor úgy döntöttem, hogy a lancert próbálom ki, s teszem nagyítóm alá. Soha ezelőtt nem játszottam tank kaszttal, sokkal inkább preferáltam a castereket. Figyelmem azonban itt másfelé fordult, s ebben nem csak párom tank múltja, s az OBT-s videó ominózus lancer jelenete játszott közre, hanem a lancert indítani akarók nullához közelítő száma is. Helyzetemből adódóan nem kívánom összehasonlítani a lancert egyéb játékok tankjaival. A kezdés előtt próbáltam minden kis információ morzsát összegyűjteni választott kasztomról, ennek ellenére okozott komoly meglepetéseket. A béta alatt az összes kasztba belekóstoltam, s egy sorcit és egy mysticet próbáltam ki jobban, mindkettőt tizennyolcas szintig, míg lancerrel huszonötös szintig jutottam. Készítettem pár videót, melyek a http://www.youtube.com/user/Ayaeqlarune címen elérhetőek /lesznek azok/. Bár próbáltam mindig akkor felvenni, mikor úgy éreztem, hogy „jól megy”, de ez egy cseppet sem látszik a videókról. A továbbiakban minden esetre megpróbálok pár értelmes gondolatot megosztani a lancerről.
Szintezés és fajok
Számomra az első néhány óra a játékban maga volt a megtestesült zűrzavar. Hozzá vagyok szokva, hogy questeket olvasgatok, s majdhogynem mindent megértek. Sokkolt az a vakság, az a hihetetlen információ szegénység, mely a teljesen ismeretlen nyelv ismeretlen jeleiből adódott. Szerencsére nem volt azért annyira vészes a dolog, körülbelül öt szint kellett, hogy megszokjam ezt a helyzetet.
Az elmúlt két hétben három lancert csináltam. Egy aman nővel kezdtem, akit körülbelül egy hét alatt húztam fel huszonötös szintre. Mivel szünetem volt, s a béta előtt túlestem mindegyik vizsgámon, így sok, nagyon sok időt tudtam a játékra szánni. A másik két lancert az utolsó két nap szinteztem fel tizenegyesre, „kísérleti jelleggel” – összesen körülbelül hét-nyolc óra játékkal. Megjegyezném, hogy a sorcival és a mystickel már egyenként két nap alatt elértem a tizennyolcas szintet. Ehhez persze hozzájárult, hogy majdnem kívülről tudtam már a questeket, mire velük elkezdtem játszani, tudtam, hogy hol vannak az árusok, s rendszeresen használtam a teleportálós tekercseket, így sok időt spóroltam meg. A második hét közepe táján ráadásul megszűntek az elviselhetetlen lagghullámok, melyek a lancernél rendszeres fennakadást okoztak. Mindezek ellenére azonban azt kell, hogy mondjam: a lancer határozottan lassabban öl, mint a mystic, vagy a sorci. Erre mondjuk számítani lehetett, nem is okozott meglepetést.
Lancerként a következő két skillel kezdünk: alap támadás (L-Click) és block (R-Click). Előbbi, a lancer többi támadásához hasonlóan, egy szúrásra több kis sebzést okoz (általában hármat). Ha háromszor egymás után használjuk az alap támadást, akkor a második szúrás erősebb, mint az első, s a harmadik a legerősebb. A lancer lándzsája messzire elér – olyan hat méterre. Fontos még megjegyezni, hogy a lancer egy sávban maga előtt veszélyes – ez a sáv a dárdával megegyező alakúnak tűnik, csak nagyobb, így a hegytől kicsit távolabb, vagy a fegyver mellett közvetlenül állók is elszenvednek valamekkora sebzést. Az alap sebzés manát tölt vissza, körülbelül kétszer annyit, mint amennyit az alap mana regeneráció.
A block egy rendkívül hasznos képesség. Laggban eléggé nehezen használható, ám jó reflexekkel és nagy odafigyeléssel életmentő. Majdnem mindent kivéd, manuális támadások közül az aoe támadásokat is, skillek közül mindent, ami szemből vagy féloldalt jön, lock on spellek közül még a sleepet is. Egyedül az olyan varázslatok ellen hatástalan, melyek egy körön belül hatnak, tehát nem képesek „szemből jönni” – bár sebzés csökkentő hatása lehet. Egy-egy szörnynek van olyan skillje, amelyet nem képes védeni, s ezek jellemzően nem szemvillantós képességek – ilyen néhány nagy elit csapása, melyet csak részben véd, s ilyen a kezdő szigeten lévő, kétfejű óriás halálfejes troll ráugrós skillje is – nah az alól érdemes inkább kifutni, mert hiába tartogattam a kis pajzsomat, sörhasával oly csapást mért rám, hogy hp-m feleződött. A block a lancer leghasznosabb képessége, leghatásosabb fegyvere, ám megfelelő használatához folyamatosan koncentrálni kell – különösképpen azért, mert néha az ellenség leghalálosabb képessége nem szemvillantós. A lancer gyengéi a gyors mozgású mobok, mint amilyenek a macskafélék, s a legrosszabbak a fürge, kis minionokkal körülvett szörnyek. Vannak látványos, széles mozdulatokat igénylő skilljeink, ha ezeket elnyomjuk, akkor – bár megszakadnak a block hatására -, ha már túlságosan kimozdultunk az alaphelyzetünkből, a pajzsot lassabban emeli maga elé – nem sokkal, de ez épp elég. Kíváncsi leszek majd, hogy közelebbi szerveren, laggmentes környezetben mennyire tud érvényesülni a lancer a gyors szörnyek ellen, vagy hogy mennyivel lehet a block elnyomásának pillanatát kiélezni. A blockról itt még annyit, hogy az elején kétszáz manába került, ezt a fejlesztők valamelyik patch-ben csökkentették százra. Jól tették – a lancer iszonyatosan nagy manaigényű kaszt, tankoláshoz például a fegyverébe nem is érdemes mást tenni, mint mana visszatöltős köveket. Ez a nagy manaigény hatos szintnél kerül felszínre, mikor megkapja egyetlen igazán nagyot sebző skilljét (3). Az ember azt hinné, bátran használhatja, hisz cd-je alig pár másodperc, ám egyetlen használattal a manakészlet negyedét fogyasztja. Ez azért később javul – huszonötös szinten a manám kb egyhatodába került – ám még így is nagyon kell figyelni, tankolás közben meg aztán végképp jobb, ha nem nyomkodjuk. A képesség animációja is nagyon lassú, gyorsabb szörnyek elkerülik. Mentségére legyen mondva, egy sima mob hp-jának több, mint 30%-a leszedhető ezzel a skillel, ami egy lancernél példátlan mértékű sebzést jelent. Megfelelő helyezkedéssel egy sorba állított kis tömegmobok rögtön kivégezhetőek vele – ha el tudjuk nyomni. Ebben a játékban minden képesség, még az alap támadás is megszakítható (ha húsz kis dög csapkod), az ilyen hosszú animációval rendelkező képesség meg főleg. Szerencsére elég gyakran lökjük fel az ellenfeleket, így ez a skill biztonsággal használható.
Tulajdonképpen, a legtöbb képességünket megkapjuk lvl 10-ig, utána 25-ig csak a party, s a hozzá rendelt szerep számára fontosak gyűlnek. Tehát, solo fejlődéshez hasznos skilljeim:
ég tízes szint alatt kaptam egy stunt (2). Egész sok ideig ható képesség, melyet nagyon ritkán resistelnek. Még party mobok is stunolhatóak vele. Közvetlenül előttem, nagyon kis távolságban hatásos, ám egyik leghasznosabb, minden helyzetben használható skillem, huszonöt másodperces cd-vel, mindenkit stunol, akit eltalál. Kétszáz manába kerül. Van még egy rúgásom (4), mellyel előre lendülök, s egy félkörívben rúgok egyet. A köríven belül nem sebződnek a mobok, úgyhogy figyelni kell használatakor. Pár másodperces cd-je van, száztizenhárom manába fáj. Gyakran előfordul, hogy hatására megfordulnak a mobok. Szintén elég hamar kapom meg első charge képességem (c), mellyel tartani tudom a lépést akár egy mystickel is. Utazáshoz kiváló, ám nagyobb testű, minionokkal rendelkező ellenfelekkel csak óvatosan: én például a kentaurokba ragadtam be rendszeresen. Egy jól irányzott stunnal néha sikerül kidolgoznia magát a lancernek, de általában a szörnynek kell arrébb ugrálnia ahhoz, hogy kiszabaduljunk. Tízes szint fölött még egy charge-ot kapunk (0), ám ez inkább a sebzés miatt jó, közlekedésre nem annyira alkalmas. Gyorsabban futunk vele, mint combat módban, ám közel sem olyan gyorsan, mint a másik charge-dzsal, s nem csak azért, mert a futás lassabb, hanem mert ennél a charge-nál a rákészülés is idő: karakterünk megáll, beroggyantja térdeit, maga elé kapja pajzsát, lándzsáját, s elindul. Első charge-unknál ellenben azonnal megindul a roham. S egyáltalán nem mellékesen: gyorsabb charge-unk mindössze kétszáz mana, emez meg 500 (habár elvileg ez utóbbinál védjük a szemből jövő sebzéseket, de ezt csak egy véletlenből gondolom, biztosra nincs kipróbálva). Van még egy, univerzálisan hasznos skillünk, amit percenként tudunk elnyomni. Ez a képesség instant visszatölt huszonötös szinten olyan ezerötszáz hp-t (1). Ezen a szinten a kék ruhámban nyolcezer hatszáz hp-val rendelkeztem. Bár elég sok manába kerül (háromszázhatvan), ez után a skill után a mobozás sokkal élvezhetőbbé, lendületesebbé vált. Van még az a képesség, amivel fel tudsz pattanni, ha fellöknek (6). Ezt minden kaszt tudja, de mindegyiknél más hatást kelt. A lancer ennél a skillnél feltérdel, s körbe suhint egyet a dárdájával, így sebez, s néha fellök.
A szörnyek öléséről még annyit, hogy a lancer alkalmas több, normál mob egy időben történő megölésére. Minden csak a helyezkedésen múlik. Ha képes úgy helyezkedni, hogy a két-három behúzott mob vele úgy-ahogy szemben helyezkedjen el, akkor tulajdonképpen egyszerre is meg tudja ölni őket, mert a messzebb állókat is eléri. Ilyenkor a blockra sokkal inkább figyelni kell, de ez nem túl bonyolult. Elvileg erre a kasztra is igaz, hogy a sebzés több mob esetén megoszlik, de ez nem igazán feltűnő.
Összehasonlítás a másik két kaszttal:
Mint már fentebb említettem, mystickel és sorcival gyorsabban léptem a szinteket, mert gyorsabban öltem velük. Olyan mobokat, melyeket a lancerrel csak lassan, több bandage-t is elhasználva, vért verejtékezve öltem le, a két casterrel ijesztően könnyedén végeztem ki. Ez mondjuk nem tudom, hogy a közben érkezett patchek, vagy az időközben szerzett gyakorlat következménye-e. Mystickel és sorcival nem haltam meg solózás közben soha, míg lancerrel kétszer is. Egyáltalán, casterekkel le lehet ölni mobok egész sorozatát úgy, hogy még csak nem is sebződünk, lancerrel ez nem lehetséges (bár ez közelharci jellege miatt elég furcsa is lenne). Megnyugtató azonban, hogy lancerrel ugyanúgy le lehet ölni – ha nem is oly könnyedén – a tizenegyes instás szörnyet, mint a másik két kaszttal. Én háromszor öltem meg vele, egyszer egy high elf lancerrel, kétszer pedig egy castanickal, mert a kis mocsok boss resetelődött 20% hp-nál. Hosszabb ideig tartott, mint a casterekkel, s nagyobb szükségem is volt a hozzám rendelt priest segítségére, de nem volt vészes.
Kísérlet a fajokkal
Az aman lanceren kívül kezdtem még egy high elfet és egy castanicot is. Kíváncsi voltam egyrészt az animációkra, másrészt arra, hogy manaháztartás szempontjából mennyire lenne érdemes high elf lancerrel lenni – ugyanis terjedtek olyan pletykák, hogy a high elfnek jobb a mana regje. Nézzük tehát.
Az animációról:
A lancer egy látványos karakter. De nincsenek lényeges különbségek az egyes fajok animációi között (nem úgy, mint példul sorcinál). Ha az ember jól megnézi például a block tartását, akkor persze szembetűnő különbségeket észlelhet, de harc közben, hátulról ezek teljesen jelentéktelenek. Talán fontos lehet viszont az, hogy egy – az amannál sokkal kisebb – castanic nőt nehezebb lehet healelni, mint egy aman nőt, de ennek a kipróbálásáig nem jutottam el. Menjünk is tovább hát a képességekre.
Az aman passzív faji képessége – miszerint ha a hp 30% alá csökken, akkor megnő a védelem – érezhető. Lancerrel többször kerültem már a halál közelébe, ám a megmaradt kevéske hp-m valahogy feltűnően sokáig kitartott. Ilyesmit a másik két fajnál nem tapasztaltam. Az aktív képességét nem igazán használtam.
A castanic aktív képessége az, hogy combatban nem szenved a karakter sebesség vesztést. Ez hasznos lehet pvp-ben.
S jön a lényegi kérdés: Kevésbé fogy-e a manám, ha high elffel vagyok? Van neki valami manás passzív képessége. Ez viszont nem a mana regenerációra hat, ugyanis azonos szinten a high elfem a pajzs fenntartása közben ugyanúgy 13 manát kapott vissza, mint a castanicom, s ez a visszatöltődés nem is tűnt gyorsabbnak. A high elfnek nem is volt több manája. Így hát valószínűleg ez a képesség az, ami a Variance blogon is megtalálható: ha egy high elf elhalálozik, s feltámad, akkor kap egy manaregeneráló buffot. Aktív képessége jó lenne (teljes mana visszatöltés), de két óránként használható csak, pusztán ezért így nem érdemes high elf lancert kezdeni. Egyébként is, ha valaki rendesen odafigyel arra, hogy elég sok sima ütéssel fűszerezze a harcot, akkor nem lehet problémája a manával… Csak hát, ehhez már tényleg türelmesnek és figyelmesnek kell lenni.
Party mobok ölése
izennyolcas szinttől kapunk két agro képességet. Mindkettő egy elég nagy körön belül hat. Az egyik (F2) tíz másodpercenként nyomható el, s egy hosszabb kiáltás keretében sül el, ezért figyelni kell, hogy ne akkor nyomkodja az ember, mikor gyorsan kéne védekeznie. Ám arra is jó odafigyelni, hogy mindig, mikor lejár a cd, elnyomjuk, s akkor senki nem tudja lerántani a mobot. Ez azt jelenti, hogy 10 másodpercenként (ugye a blockkal együtt) 400 manát fogyasztunk. S van 1700 manánk. Azaz, hogy ha nem töltögetjük vissza mana potival, vagy a sima ütéssel, esetleg egy mystic nem áll rendelkezésünkre, akkor negyven másodperc alatt elfogy. De persze, mivel van healer a csapatban, ezért nem törekszünk arra, hogy minden sebzést kivédjünk, s így el lehet boldogulni az alap ütéssel, különösen, ha használjuk a stunt, vagy van egy olyan kaszt a csapatban, aki gyakran löki fel a szörnyet (pl egy berserker/slayer igazi áldás tud lenni). Ám egyéb, támadó skillek nyomkodásáról ne is álmodozzunk. Persze, megtehetjük még azt is, hogy nem tartjuk cd-n az agrót, ám ekkor pl egy sorcinak körülbelül öt másodpercébe kerül lerántani a mobot. Az meg egyszer ráugrik, felpofozza s már meg is halt. Van még egy másik agronk (F3), amit vészhelyzetre érdemes tartogatni. Öt perces a cd-je, s négyszáz manába kerül, instant (gyorsabb, mint a sima agro), így garantáltan ránk tereli a mob szeme pillájának rebbenését.
A party mobok közül sokan szeretnek random ugrálni. Rajtunk van az agro, de azért ugranak egyet, hátha eltalálnak valakit, aki nem oly kőszikla, mint mi… Többnyire sikerrel is járnak. Érdemes a szörnyet odahúzni egy falhoz úgy, hogy a fal felé nézzen, s a karakter közte és a fal között legyen. Ilyenkor, amíg az agro rajta van, nem képes fölötte átugorva másokat célba venni, csak ha megfordul, ami nem ritkaság, hisz távolsági skilljeiket ezek a szörnyek szeretik kissé távolabbról elnyomni. De legalább mögéd nem ugrálnak. Persze ennek megvan az a csöppnyi hátránya, hogy ha nagyon beszorulunk a falhoz (amit pedig ügyeskedéssel el lehet kerülni), akkor annyira közelről csodálhatjuk a mobot, hogy nem lehet látni, mit csinál, csak azt, hogy esetleg villan a szeme, meg a hangokból lehet következtetni arra, hogy mikor lehet felengedni a pajzsot. Ez pedig sokszor édes kevés. Mint fentebb is említettem már, ezeknek a szörnyeknek vannak nagy erejű, nem szemvillantós képességeik is. Legidegesítőbb mozdulatuk azonban nem sebez nagyot, ez a mászkálás. Éppen csépeljük, gondol egyet, s átgyalogol rajtunk. Ha ügyesek vagyunk s lagg sincs, akkor feltartjuk a pajzsot, s csak tolódunk vele. Ha nem állunk vele eléggé szemben, akkor pajzs ide vagy oda, menet közben mellénk kerül, s a következő lépésével fellök. Persze felállunk rögtön a skillel, de a kis mocsok megfordul, s megint fellök. Szóval, tankolás közben nagyon kell figyelni a szörny minden rezdülésére, mert a legtöbb akciót megelőz egy jellemző mozdulat, testtartás, ritkábban skill, melyet észrevéve felkészülhetsz a védésre.
Apropó, védés. Ez az egyetlen olyan téma, mely nemcsak meglepett, de komoly csalódást is okozott számomra. A block nem védi meg a mögötted állókat, legfeljebb csak egy szemből jövő spelltől, de egyébként a sima csapástól sem. A ráugrástól sem. Szóval, a legtöbb dologtól nem, olyannyira, hogy ha a mob engem maga előtt tol, s utunkba kerül valaki más, akkor azt eltapossuk… Nem úgy, mint a bétát reklámozó videóban. A pajzsra három glyph is van, de ebből csak kettőt lehet feltenni, s a harmadik egyébként is huszonhatos. Mindkét huszonötös glyphet feltettem, ám egyiktől se lett biztonságosabb a hátam mögött. A harmadik glyph valami MP 110-et ír, talán azt jelenti, hogy több manába kerül a block, de megvédi a mögöttem állókat, nem tudom… a remény még nem halt meg, mindenesetre most azért nagyon úgy tűnik, hogy egy kicsit sem érdemes beállni a lancer mögé. Mégsem haszontalan karakter ő a másik tank kaszthoz viszonyítva; úgy hallottam, hogy nagy segítség – különösen a közelharci kasztoknak -, mivel többnyire egy helyben tartja a mobot.
A party moboknak van egy képességük, amitől világítanak, tűzben égnek vagy villámok cikáznak rajtuk, ilyenkor jóval gyorsabbak lesznek s nagyobbat sebeznek.
Érdekességnek még annyit, hogy úgy tapasztaltam, hogy amennyiben a healer valami miatt kihull a sorból, úgy a lancer képes meglehetősen hosszú időn keresztül tartani az ellent, míg vissza nem tér, még úgy is, ha a többiek tovább támadják, s ezért nyomkodni kell az agrot.
PvP
Bevallom, nem vagyok sem túl jó, sem pedig gyakorlott PvP-s. Nem is számítottam túl sokra a lancertől ezen a téren. Akárhogy is, rendkívül pozitív csalódás volt. A block, a charge és a stun ügyes és pontos használata rendkívül veszélyes ellenféllé teszi, self healje, sok hp-ja és erős védelme miatt nehezen megölhető. Később pedig lesz legalább egy féle odarántása, s a pajzs mögül is tud támadni huszonhatos szinttől. Igazából, a slayer jelentette neki a legkomolyabb kihívást, túl gyors volt, könnyen mögé került és nagyot sebzett, amivel rendszeresen megakasztotta a támadásaimat. Bár ezt a tapasztalatot pusztán a huszonkettedikéi kis pvp est alapján szűrtem le, ami ugye nem lehet különösebben mérvadó, de figyelemre méltó, hogy a nálam négy szinttel kisebb, zöldbe öltözött slayer sokkal jelentősebb problémának bizonyult, mint egy velem egy szintű, full kékben lévő sorci, vagy egy nálam három szinttel nagyobb priest. A PvP-s videókat a Fearless klán streamjén lehet megnézni, Fearless pvp est néven.
Cuccok
plate ruhák fajonként rendkívül egyediek. Mindegyik látványos, szép. A küldetésekből szerezhető armorok olyan tíz szintenként változnak formailag, addig csak a színük módosul ruháról ruhára. A fegyverek is nagyon jól néznek ki, a pajzsokon sokszor van halvány, gazdag minta. A lancer dárdája összecsukva van a hátán, s a pajzs is összemegy, s combatba kerüléskor szétugrik, nagyobb lesz.
Summa summarum: a lancer egy jól kezelhető, eredményes és igazán „feelinges” kaszt. Egyetlen biztos pontként fontos, hasznos részét képezheti egy csapatnak, miközben egyedül is megállja a helyét, pve-ben és pvp-ben egyaránt.
S megroggyan a Lengeség Trónja, új úrnőjének termetétől
Az ember azt gondolná, hogy az aman nők komolyan veszik a páncélzatot, a védelmet, s hogy Arborea legkevésbé ledér hölgyei ők. Nyilván senkinek sem jutna eszébe azzal gyanúsítani ezeket a tiszteletre méltó, erős amazonokat, hogy őhozzájuk képest a castanic nők ártatlan leánykák…
Én is ezzel a megnyugtató gondolattal áldoztam minden vagyonomat a lvl 22-es kék páncélra…
Legvégül még…
Örömmel vettem tudomásul, hogy van közöttünk egy másik, nálam sokkal magasabb szintre jutott lancer is. Boldog lennék, ha – amennyiben nem ír saját beszámolót -, építő jellegű hozzászólásokkal segítene tisztább, jobb képet alkotni erről a kasztról. De legszívesebben persze egy komplett beszámolót olvasnék. :)
|