Részletek a Szín-Játékos-ban megjelent a Vasvári Nemzetközi Színjátszó Fesztivál-ról szóló írásából. __________________________________________________________ "Én így láttam... Színjátékról színjátékra Vasváron - Regős János A Vasvári Nemzetközi Színjátszó Fesztivál zsűrijében részt venni igazán megtisztelő feladat. Különösen szeretem a Kolostor ódon saroktermében zajló szakmai beszélgetéseket, ahol megosztjuk a társulatokkal benyomásainkat, vitázunk, meghallgatjuk a csoportok érveit pro és kontra. A szokásos zsűri létszámtól eltérően – ami általában 3-4 szakembert jelent –, Vasvár, személyesen pedig Gergye Rezső igazgató úr idén is hat kollégát hívott meg az értékelésekhez és a díjak odaítéléséhez, ami mindenképpen segítette a vélemények és közelítések sokféleségét. ... Jó volt hallgatni Katona Imre egyetemi szintű, a hátteret is mindig megvilágító, színháztörténeti kitekintést adó előadásait, Pápai László meditatív kommentárjait, Turbuly Lilla finom és mindig biztató észrevételeit, a színész Herczeg Tamás `belelendülős`, a megkérdőjelezhetőség előtt is mindig nyitva álló érzékeny monológjait, az amatőr színjátszás világához igazán közelálló kritikus, Szűcs Kati empatikus, segítően szigorú és pontos megfogalmazásait. De ami a legszimpatikusabb volt az egészben, az a csoportok és rendezőik készsége és nyitottsága a vitára, hogy nem tekintettek bennünket valamiféle megfellebbezhetetlen bölcsesség letéteményeseinek. Ez az üzenete ennek a kis értékelő írásnak is. Tekintse mindenki annak, ami: én így láttam. ... A békéscsabai Féling Színház két egyfelvonásossal nevezett be Vasvárra. Illetve, bocsánat, pontosítok: Vasvár és Kistérsége Nemzetközi Színjátszó Fesztiválra, hiszen az országban egyedüliként ez a találkozó előadásokat telepít – ők így hívják – `vidékre`, azaz a környékbeli kis falvakba is. Nos, Oszkó látta vendégül immár másodszor a békéscsabaiakat. Nem tagadom, némileg muszájnak éreztem ennek a kevésbé sikerült Spiró darabnak, a PRAH-nak az újra nézését, hiszen a tavalyi Magyar Művek Szemléjén alig kibírhatónak tartottam az alsó középosztálybeli házaspár vergődését az elnyert lottó ötös okozta élet-csapdában. ..." "Intermezzó": A nevezett fesztiválon, a bemutató KÉT ÓRA "csúszással" került a fesztivál közönsége és a zsűri elé. Ez a tény rengeteget rontott a színészi játék és jelenlét, megkivánható koncentráció, ... megvalósulásán, kitelejesídésén. (70 perces, két szereplős műről van szó.) Kőszínházi előadás (hivatásos színház) esetén két óra csúszással nincs előadás! Más időpontban lesz a bemutató. >> Mindettől eltekintve R. Jánosnak jogában áll nem szeretni bármely drámát. Különösen korrekt, ha ezt nyilvánvalóvá teszi. Akár itt, akár a vasvári értékeléskor. Köszönjük! - Steinwender József " ... És lám, mit tud tenni az idő egy kora-érett előadással! Egyszerűen besűrűsödött az egész. Már egyáltalán nem éreztem azt a nyúlós monotonitást és idegesítő teszetoszaságot, amit tavaly. Ez elsősorban Horváth Hajnalnak (HELYESEN: Horváth HAJNI - S.J.) köszönhető, aki a maga finom színészi eszközökkel kidolgozott (mert törékeny alkatára épített) szadizmusával, vagy mondjuk ki, paranoiájával már-már az őrületbe kergeti a férjet játszó – még mindig időnként egy kicsit `túlsúlyos` – Gyarmati Sándort. A széteső előadás helyett Oszkón tehát egy jól felépített, szerep-energiáikkal kitűnően gazdálkodó párost láttam. És ez elmondható a társulat másik kétszereplős előadásáról, Boldizsár Péter: Félálmaink-járól is. Gyarmati Sándor és Vaszkó Viktor kettőse miliő teremtésben, stílus megtartásban és lazaságban kitűnően alkalmazkodik az élet- és állóképszerű darab statikájához. ... " ____________________________________________________________________________________________ A vasvári fesztivál értékelésének telejes szövege itt olvasható = https://www.szinjatekos.org/single-post/vasvar2019-regos?fbclid=IwAR2q1uqUIC8-ZhIn1G4S-8B3kNM-dyM9Uqz1mY38UZSZVHG1ZmYe51Q9u8Q