Versenyzői pályafutását 18 éves korában a Bianchi gyári csapatnál kezdte, mint motorversenyző


Alberto Ascari 1918. július 13-án született Milánóban. Édesapját egy autóversenyen vesztette el a hetedik születésnapján, de életútja és sportpályafutása egy életre meghatározta fia életét. Alberto tisztelte és nagyra becsülte apját. Egyetlen vágya volt, hogy folytassa az ő versenyzői pályafutását és felülmúlja apja nagyságát. A családja ellenezte, de ő mindenáron autóversenyző akart lenni.

Versenyzői pályafutását 18 éves korában a Bianchi gyári csapatnál kezdte, mint motorversenyző. De a négy kerék csábításának nem tudott ellenállni, egy hathengeres 6CM 1936-os Maserati-val versenyzett. Szoros barátság fűzte Luigi Villoresi-hez, aki sokat segített neki.

Ascari életében az 1940-es év jelentette az első lépcsőfokot a "naggyá válás" felé, ebben az évben Enzo Ferrari felajánlotta neki, hogy kiprobálhatja az új versenyautóját.

1952-53-ban nagyszerű versenyzéssel megnyerte a világbajnokságot.

1954-ben Ascari egy hullámvasútat megszégyenítő mélységekben és magasságokban találta magát. Olyan ellenszenvet érzett Mille Miglia iránt, hogy a Lancia csapattal kötött szerződéséből eleve kizárta, hogy elinduljon az ezer mérföldes versenyen. Ám a sors zbeszólt, Mille Miglia egy tréning közben balesetett szenvedett. Ascari bravúros vezetési technikával, valamint Taruffi Lancia-jának kisodródása után megnyerte a versenyt. Második Vittorio Marzotto lett egy Ferrari 4.9 literes versenyautóval.

A Francia Nagydíj alkalmával Ascari engedélyt kapott a Lancia csapattól, hogy egy gyári Maseratit vezessen, de az autó motorja felrobban, így visszatért a Lancia csapathoz. Az angol versenyen saját Maseratija robbant fel alatta, illetve csapattársa Villoresi motorját is túlhajtotta. A monzai versenyen egy Ferrari motorját hajtotta szét, ezért kellett kiállni.

Lancia csapat 1954-ben mutatta be új versenyautóját Barcelonában. Ascari kilenc körön át fölényesen vezettet, de végül kuplunghiba miatt lemaradt, útolsók között ért célba.

1955-ben a Monacói Nagydíjon Ascari Lancia-jának fékjei elromlottak, autója a szalmabálákat, kolátokat áttörve elmerült a kikötő vizében. Szerencséje volt, ki tudott mászni autójából és a felszínre uszott, látszólag kis sérülésekkel. Tíz nap múlva mégis halott volt.

Csapattársa -Eugenio Castelotti- meghívására elhatározta, hogy néhány körön keresztül kipróbálja barátja Ferrrari-ját. Ám Ascari fékezés nélkül kiegyenesített egy kanyart. Életét egy egyszerű körpályán, gyakorlás közben vesztette el.

A sors ironiája, hogy Ascari ugyanannyi idős korában halt meg, mint édesapja.
   1952 :  első világbajnoki cím
 
  - Első rajtkockák: 5
  - Győzelmek: 6
  - Dobogós helyezések: 6
  - Leggyorsabb körök: 6
  - Elért pontok: 36
  - Cím megszerzése:  6 futam a 8-ból
  - Pontelőny: 12

  1953: második világbajnoki cím
 
  - Első rajtkockák: 6
  - Győzelemek: 5
  - Dobogós helyezések: 5
  -  Leggyorsabb körök: 4
  - Elért pontok: 34.5
  - Cím megszerzése : 8 futam 9-ből
  - Pontelőmy: 6.5