Versenyzői
pályafutását 18 éves korában a
Bianchi gyári csapatnál kezdte, mint motorversenyző
|
 |
Alberto
Ascari 1918. július
13-án született
Milánóban. Édesapját egy
autóversenyen vesztette el a hetedik
születésnapján, de életútja és
sportpályafutása egy életre meghatározta
fia életét. Alberto tisztelte
és nagyra becsülte apját. Egyetlen vágya
volt, hogy folytassa az ő
versenyzői pályafutását és
felülmúlja apja nagyságát. A családja
ellenezte, de ő mindenáron autóversenyző akart lenni.
Versenyzői
pályafutását 18 éves korában a
Bianchi gyári csapatnál kezdte, mint
motorversenyző. De a négy kerék
csábításának nem tudott ellenállni,
egy
hathengeres 6CM 1936-os Maserati-val versenyzett. Szoros
barátság fűzte
Luigi Villoresi-hez, aki sokat segített neki.
Ascari
életében
az 1940-es év jelentette az első lépcsőfokot a
"naggyá válás" felé,
ebben az évben Enzo Ferrari felajánlotta neki, hogy
kiprobálhatja az új
versenyautóját.
1952-53-ban
nagyszerű versenyzéssel megnyerte a
világbajnokságot.
1954-ben
Ascari egy hullámvasútat megszégyenítő
mélységekben és magasságokban
találta magát. Olyan ellenszenvet érzett Mille
Miglia iránt, hogy a
Lancia csapattal kötött szerződéséből eleve
kizárta, hogy elinduljon az
ezer mérföldes versenyen. Ám a sors zbeszólt,
Mille Miglia egy tréning
közben balesetett szenvedett. Ascari bravúros
vezetési technikával,
valamint Taruffi Lancia-jának kisodródása
után megnyerte a versenyt.
Második Vittorio Marzotto lett egy Ferrari 4.9 literes
versenyautóval.
A
Francia Nagydíj alkalmával Ascari engedélyt kapott
a Lancia csapattól,
hogy egy gyári Maseratit vezessen, de az autó motorja
felrobban, így
visszatért a Lancia csapathoz. Az angol versenyen saját
Maseratija
robbant fel alatta, illetve csapattársa Villoresi
motorját is
túlhajtotta. A monzai versenyen egy Ferrari motorját
hajtotta szét,
ezért kellett kiállni.
Lancia csapat
1954-ben mutatta be új
versenyautóját Barcelonában. Ascari kilenc
körön át fölényesen
vezettet, de végül kuplunghiba miatt lemaradt,
útolsók között ért célba.
1955-ben
a Monacói Nagydíjon Ascari Lancia-jának
fékjei elromlottak, autója a
szalmabálákat, kolátokat áttörve
elmerült a kikötő vizében. Szerencséje
volt, ki tudott mászni autójából és
a felszínre uszott, látszólag kis
sérülésekkel. Tíz nap múlva
mégis halott volt.
Csapattársa
-Eugenio Castelotti- meghívására
elhatározta, hogy néhány körön
keresztül kipróbálja barátja
Ferrrari-ját. Ám Ascari fékezés
nélkül
kiegyenesített egy kanyart. Életét egy egyszerű
körpályán, gyakorlás
közben vesztette el.
A sors
ironiája, hogy Ascari ugyanannyi idős korában halt
meg, mint édesapja. |
 |