TEMPLOMUNK TÖRTÉNETE
Kicsiny falunk a vulkanikus ásványok
/ pl. obszidián / és természetes védettsége / Hegy-Füzér / miatt már az őskorban is lakott volt. Egyházközségünk
egyidős egyházmegyénkkel. Szent István rendelkezése / 10 településnek egy
központi parochia / egyházi központtá tett bennünket az Árpád-korban. Az
alapító első szent királyunk emlékét templomunk titulusa őrzi, búcsúnk
augusztus 20.
A román stílusú templom maradványait
a 90’-es évek renoválási munkálatai során fedezték fel. Mint a többi Árpád-kori
templomot, a füzérit is kerítőfallal vették körül és apró lőrésszerű ablakokkal
látták el, hogy ellenséges időkben a falunak megfelelő védelmet nyújtson. (lásd
a két fotót Bodrogolaszi templomáról, amely alapján képet alkothatunk arról,
miként nézhetett ki templomunk a barokk átépítés előtt)
A vár ekkor
még csak a mindenkori uraság igényeit és kényelmét szolgálta ki. Védelmi
szerepet inkább a tatárjárás után kap igazán.
Az ősi templomot körben temető vette
körül, erre utal a templomtér ma is használatos elnevezése: Cintér / caemeterium=temetőkert
/. További bizonyíték, hogy a kőfal újjáépítésekor munkásaink emberi csontokat
találtak a templom alapját képező domb anyagában.
A belső
restaurálási munkálatok újabb meglepetést hoztak: reneszánszkori
freskótöredékek kerültek elő, melyek párhuzamot mutatnak a többi egykorú
felvidéki, zempléni és abaúji / Ragály, Abaújvár, Kassa, Bodrogszög, Felsőregmec,
Vizsoly… / templomok belső festésével.
Az északi falon / balra / Kálvária
–jelenet töredékét, Veronika kendőjét, a kivégzés néhány eszközét: szivacs,
lándzsa, továbbá a feltámadás sírkövét és a mennybemenetel létráját láthatjuk a
levett köpennyel / „Köntösömre sorsot vetettek…”/. Szent György és a sárkány
küzdelmét alig látjuk a töredéken.
A „Hic fuit”= „Itt volt”
bemetszések szerint a 17. sz. első feléig a freskókat még nem takarták el
meszelésekkel, csak napjaink tárták fel a freskók igazi titkait.
A déli
oldalon feltételezések szerint Szt. Miklós püspök portréjával, Szt. Ilona
trónusával és a bizánci egyház más egyéb szentjeivel találkozhatunk.
A pálosok és tiszteletreméltó Csepellényi György pálos
vértanú hatása
Az egyetlen
magyar alapítású szerzetesrend, Első Remete Szent Pál / OSPPE / pálos rendje
Boldog Özséb esztergomi kanonok nevéhez fűződik, aki a pilisi remetéket Remete
Szent Pál mintájára szerzetesi közösségé formálta.
A pálos
lelkiség megéléséhez kiváló terepadottságot jelentettek a bükki, abaúji és
zempléni hegyek adottságai / Martonyi, Szentlélek, Göncruszka, Gönc, Hollósház
(=Hollóháza klastoricko, Klastrom - dűlő), Füzér /Remete-hegy/…
A táj mai
állapota tükrözi a pálos rend csendes egyszerűségét és nem utolsó sorban
nemzetünk sorsának jobbra fordulásáért közbenjáró igényességét.
Egész
Abaúj-Zemplén területe a középkor idején a pálos rend felügyelete.
A török
időkben és a nehéz történelmi helyzetekben a pálosok tartják a lelket és a
lelkületet az elkeseredett lakosság körében, hogy kitartásra neveljék őket.
A XVII. századi ellenreformációs
hitviták vértanúja volt Csepellényi
György pálos szerzetes, füzéri plébános, aki 1626-ban született a Trencsén
megyei Biccsén és akit 1674. március 26-án a Szalánci
várból zsold nélkül elbocsátott protestáns hajdúk az akkori füzéri plébániáról
elhurcoltak és bosszúból megkínoztak. Jézushoz hasonló szenvedései közepette
üldözőiért imádkozott, mire fogva tartói közül többen megtértek és javasolták
szabadon bocsátását. Végül 1674. május 24-én a Szőke –pusztán, a
Egyházközségünk
naponta imádkozik boldoggá és szentté avatásáért.
Csepellényi
György 1672-74-ig volt füzéri plébános, több falut sikerült visszatérítenie a
katolikus hitre. Kivégzése után a templom mégis református kézre került és csak
1737-ben szerezte azt vissza Dessewffy Ferenc a katolikusoknak.
A barokkosítástól napjainkig
A templom
barokk átépítése 1808-ban fejeződött be, melynek során a jelenlegi torony és a
mai szentély hozzáépítésével bővítették, a román kori részeket pedig
ráfalazással, ablakbontással eltüntették.
A közelmúlt
renoválási munkálatai felfedték az ősi állapotok nyomait. Az előkerült
pasztoforium kis fadobozkájában érdekes iratok voltak. Az egyik latinul a
barokkosításról szól, a másik az 1854-es tűzvészről, a harmadik az 1895-ös
templomfestésről és tetőjavításról.
Az oltár
1875-ben, az orgona 1887-ben készült el. A Jozef Gubalski által festett
főoltárképen Szent István felajánlását láthatjuk.
A két mennyezetfreskó közül az egyik
Csepellényi György vértanúságának, a másik a Szent Korona őrzésének emlékezete.
A szentély
mennyezete a Szentháromságot, a sekrestye ajtó feletti festménye a Szűzanya
fatimai megjelenését ábrázolja.
A
mellékoltáron Ács István egri segédpüspök, pálos szerzetes fényképét láthatjuk,
akit füzéri plébánosként neveztek ki püspöknek és éppúgy sokat tett a faluért,
mint annak idején Csepellényi.
Vida Márta
kutatómunkája alapján összeállította: Tóth Gábor plébános