Sátoraljaújhely-Bodrogközi Esperesi Kerület
kerületi
gyűlése Sátoraljaújhely-Főplébánián 2010. 06. 01.
Előadó: Tóth Gábor füzéri plébános
Missziós lehetőségek plébániáinkon, a lelkipásztori
tapasztalatok tükrében
Bevezetés
Amikor a „misszió” szót említjük,
legtöbbször távoli országok népeinek
megtérítésére és nagy utazásokra gondolunk.
Gyerekkoromban papi hivatásom
alakulása során nekem is megfordult a fejemben, hogy egzotikus tájakon, érdekes
emberek között hirdessem az igét.
Ahogy azonban közeledett a
szentelés ideje, a lelkipásztori gyakorlatok során szerzett tapasztalatok egyre
inkább azt sugallták, hogy egyáltalán nem kell messzire mennünk, a
missziósvasárnapi próbaprédikációink kis hazánk katolikusainak is aktuálisak…
Plébániai misszió
Amikor felszenteltek
bennünket, általános missziós küldetést kaptunk, illetőleg kánoni missziót a
szentségek kiszolgáltatásához, pl. a gyóntatáshoz.
Másik speciális missziós
küldetésünket a dispozíció jelöli meg: annak az
egyházközségnek és területének a missziós feladatait látjuk el, ahová Érsek
főpásztorunk bennünket kirendel.
Ezáltal küldetésünk van
azokhoz az emberekhez, akik lelkipásztori területünkön még nem találkoztak a
kereszténységgel, továbbá foglalkoznunk kell azokkal is, akik gyakorló
katolikusok, hogy tovább tudjanak fejlődni a lelki életben.
A hitoktatás, a szentségek
kiszolgáltatása és a lelki vezetés ugyanolyan missziós feladat, mint a
misszionáriusok külföldi munkája, azzal a különbséggel, hogy mi saját
országunkban, saját anyanyelvünkön szólítjuk meg az embereket.
A plébániai misszió
többrétegű: az óvodás hittantól a nyugdíjas bibliaórákig valamennyi
korosztálynak szüksége van lelki háttérre, amelyet a helyi lelkipásztor
hivatalánál fogva biztosít.
Lehetőségek a múltban
Hittanos gyermekként a 80-as
években tapasztaltam meg, hogy maga a ministrálás is egy missziós feladat.
Minden idők legnagyobb és legmozgalmasabb ifjúsági élete Gubala Róbert esperes
atya és Kecskés Attila főesperes atya újhelyi káplánsága idején volt. / Ez itt
a reklám helye! /
Mindig volt valami ötletük a
fiatalok összekovácsolására, ezekből sokat tanulhat az utókor. A teljesség
igénye nélkül említek néhány példát hittanos-ministráns emlékeimből.
Amikor 20-25 évvel ezelőtt
még a pályázat fogalmát sem ismerhettük, káplánjaink önerőből meg tudták
oldani, hogy szinte ingyen kirándulhassunk.
Ministráns sátortábor volt
1986-ban Füzéren, 1987-ben pedig kulcsos házban
Rostallón. Az ekkoriban
összekovácsolódott ministránscsapatból több papi és szerzetesi hivatás is
elindult.
A lányok számára ott volt az
ifjúsági énekkar, ahol gitáros misékre készültünk, Sillye Jenő dalait
gyakoroltuk és még egy olasz nyelvű misét is sikeresen betanultunk. Fontos
közösségépítő szerepe volt még a betlehemes játékoknak és a Boldog Herceg
színdarabnak.
Az olasz mise és a Boldog
Herceg olyan városlakókra is jótékony hatással volt, akik addig nem nagyon
jártak templomba. Ezen programok missziós hatása tehát jelentős volt a város
életében. A szülők és a rokonság fejével gondolkodva így áll össze ez a
missziós folyamat: „Szerepel a gyerekem, a munkatársam, barátnőm gyereke,
elmegyek, megnézem. Szép ez a templom, mennyi ismerős, ide máskor is eljövök,
segítek a takarításban, a jelmezek megvarrásában…”
A sorozatos sikereken
felbuzdulva elindítottunk egy másik missziós lavinát.
Felkerestük a szomszédos
plébániákat, filiákat, hogy más egyházközségekkel is megoszthassuk azt a
kincset, amit a közös munkával összehoztunk.
Ez spontán gondolkodásra
késztette a többi plébániát: „Ez jó buli volt, nekünk is csinálni kéne már valamit…”
A szerepléseken kívül a
biciklitúrák voltak még olyan lehetőségek, amikor találkozhattunk más
egyházközségek hittanosaival, visszaadva egymásnak a látogatást és megosztva a
tapasztalatokat.
A plébánia második otthonunk
volt, ahol jól éreztük magunkat, papjaink szinte családtagok voltak, jó néhány
mozifilmmel és társasjátékkal ott találkoztunk először. Míg az iskolában
cikiztek bennünket, hogy hittanra jártunk, addig a parókián és a templomban
mindig biztonságos menedékre találtunk.
Lehetőségek a jelenben
A kerületi gyűlésünktől
függetlenül többször gondoltam arra, hogy a jászkunsági közel tíz év
lelkipásztori tapasztalatait megörökítem valamiféle plébánosi napló formájában.
Ismét a teljesség igénye nélkül próbálom kiemelni azokat az ötleteket,
amelyekre saját lelkipásztori módszereimet építettem.
Valamennyi lelkipásztori
állomáshelyemen kikutattam a település helytörténetét, hogy könnyebben menjen a
beilleszkedés. Mint történelemkedvelő szívesen vettem bele a hittanórákba és a
prédikációkba helytörténeti érdekességeket.
Missziós hatása kétirányú
volt: a hívek jó része tőlem tudta meg, milyen érdekes helyen lakik, másrészről
így reagáltak: „ha a papot ennyire érdekli a mi népünk és településünk sorsa,
akkor mi is mindent megteszünk, amit a pap vár tőlünk.”
Az ismerkedés felgyorsítása
érdekében igyekeztem részt venni valamennyi rendezvényen / falunap,
hagyományőrzés, ünnepek / , hogy olyanokkal is
találkozhassak, akiket nem láthatok a templomban. A pap jelenléte a nem
vallásos emberek számára is megnyugtató, bizalmat ébreszt a közösségekben.
A családokhoz egészen
rafinált módon jutottam el. A hittanos naplóban nyilván- tartottam a gyerekek
címét és telefonszámát. Ha egy hittanosom lebetegedett, aznap délután biztosan
megjelentem náluk beteglátogatás címén, merthogy „éppen arrafelé volt dolgom és
aggódtam, hogy nincs-e valami baj…”
A missziós hatás nem maradt
el: „a papnak fontos, hogy mi van a gyerekkel!”
Kisebb településeken
hittanterem hiányában mind a mai napig alkalmazom azt a módszert, hogy
házaknál, családoknál tartom az elsőáldozási felkészítőt. Így a szülő is
kénytelen hittanórát hallgatni és lassan észrevétlenül kialakul egy szülői
munkaközösség, aki a pap keze alá tud dolgozni.
Két fő hobbim a
vasútmodellezés és a történelmi hagyományőrzés. Ezekbe szívesen bevonom
híveimet is. Példa a missziós hatásra: apuka nem járt templomba, de a gyerek
otthon elmesélte, hogy voltak a plébánián, hittanórán látogatóban és látta a
pap bácsi terepasztalát. Az apuka megkérdezte, mikor lehetne megnézni, mert ő
is kíváncsi rá és kiderült, hogy mise után meg szabad nézni, de akkor el kell
menni az apukának is misére, ahol találkozik egy templomba járó barátjával…
Hagyományőrző körökben
mozogni nem kell sok ész, vagy nagy tehetség. A papi jelenlét önmagában is
fontos tényező, így lehet pl. pávaköri próbán művelődési házi körülmények közé
bibliaórát becsempészni.
Rohanó világunkban egyre
népszerűbbek a kertipartyk és családi napok. Ha a plébánián van alkalmas terep,
nagy áldás lehet azok megszólítására, akiknek torz képeik vannak az egyházról
és a papságról. A jó szándékú látogatók néhány pohár bor, vagy sör után
biztosan megnyílnak lelki problémáik feltárására.
Beszélhetünk még az egyház
szertartásairól és ünnepeiről, hogy érdeklődésüket fokozzuk és helyre tegyük a
téves meggyőződéseket.
Rossz időjárás esetén
alkalmas helységben keresztény filmeket is vetíthetünk, mert az emberek
többsége önszántából úgysem nézne meg ilyeneket. E filmekhez előtte is és utána
is fűzhetünk némi kommentárt, vagy magyarázatot.
A modern technikai eszközök
szintén válhatnak missziós eszközzé. Amikor a mobilkészülékemet lecseréltem, az
újjal lefényképeztem a hittanosokat, hogy arcról hamarabb megjegyezzem őket.
Minden nap más gyerek fényképét tettem ki háttérképbe és megmutattam neki az
iskolában: „ma érted imádkoztam, ezért raktalak ki háttérképnek.” Az eredmény
nem marad el otthon sem.
Az iskolában úgy hívhatjuk
fel magunkra legkönnyebben a figyelmet, hogy meghívatjuk magunkat a gyerekekkel
olyan iskolai rendezvényekre is, amihez semmi közünk, pl. szavalóversenyre,
vagy ehhez hasonlókra. A gyerekek értékelni fogják érdeklődésünket, a
versenyeken pedig megnyugtató lesz számukra a jelenlétünk: „pap bácsi itt van,
akkor jól kell menni a dolgoknak.”
Missziós munkánkba adjuk bele
egyéniségünket, hogy új pozitív egyházkép alakuljon ki az emberekben és Jézust
minden lehetséges eszközzel emberközelbe hozhassuk. Isten áldása kísérje
mindnyájunk helyi misszióját, hogy a megnövekedett feladatok okozta fáradtság
ellenére is tudjunk örülni minden apró sikernek.
Sátoraljaújhely, 2010-06.01.