FIAT 132 / Argenta
Történeti áttekintés

Fiat 132A Fiat 132-st 1972-ben mutatták be, mint a 125-ös Fiat utódját. A motor és a mechanika egyes elemei teljesen megegyeztek az elõzõ modellel (1592cc-s dohc (98LE) és 1756cc-s dohc (105LE). Két féle felszereltségben lehetett kapni, Normale-ban és a Special-ban, minimális különbségekkel. 1974-ben kicsit módosítottak rajta így a két modell neve 1600GLS és 1800GLS-lett.

 

1977-után a Fiat 130-as gyártását abbahagyták, így a 132 válhatott a Fiat "zászlós hajójává". Ezzel egyidõben új lökhárítókat, tükröket, díszeket, valamint az 1800-as motor helyett egy 1995cc-s 112 lóerõs motort és hátul is tárcsafékeket kapott. Az 1600-as gyártását folytatták, szinte változás nélkül.

Fiat Argenta1978-ban megjelent a 132 dízel változata 2000-es és 2500-as motorokkal. 1979-ben a Fiat a Frankfurti Autókiállításon bemutatta a 132 2000 injektoros változatát. Ebbe egy Bosch féle L-Jetronic rendszer volt és így 122 lóerõs lett a motor.

Ezeket a változatokat 1981-ig gyártották. Ekkor abbahagyták a 132-es gyártását, és helyébe az erõsen áttervezett Argenta került. Az autó injektoros 1600-os és 2000-es valamint a 2500-as dízel motorokkal és opcióként 3 sebességes automataváltóval volt kapható. A karburátoros 2000-es motort (113LE) néhány országba még exportálták, de hazai piacon már nem kerültek forgalomba.

1983-ban átdolgozták egy kicsit a modelleket, az 1585cc-s és a 1995cc-s változatokat átnevezték 100ie és 120ie-re (a karburátoros modellt is 110-re), de ezenkívül új futómûvet kapott, kormánymûvet, és fékeket, valamint a 120ie kanyarstabilizátort a hátsó futómûbe. Kívülrõl csak kis mértékben változtatták (lökhárító, felni).

1984-ben megjelent egy kompresszoros (Volumetrico 135LE-vel) és egy turbódízel (90LE) Argenta. Ez volt az elsõ Fiat, amiben turbófeltöltõs dízelmotor volt. A turbó, az KKK-típusú volt, és 0.87bar nyomással töltött.

1985-ben a termelés leállt.
 


Technikai adatok
 
Hajtáslánc orrmotoros, hátsókerékmeghajtású
Motor 132 2.5 diesel : 2445cc (93x90mm) sohc 4 hengeres,72LE @ 4,200rpm 
Felfüggesztés elöl : független kerékfelfüggesztés, tekercsrugóval és teleszkópos lengéscsillapítóval
hátul : merev tengely teleszkópos lengéscsillapítóval és tekercsrugóval tengelytáv : 2557mm (Argenta : 2558mm; from 1983 : 2563mm)
nyomtáv (elöl/hátul)
132 : 1313mm/1321mm (2.5 diesel : 1321mm/1327mm)
Argenta : 1321mm/1353mm (1983-tól elöl : 1381mm)
Fékek elöl : tárcsa, átmérõ : 227mm; (132 2.0) : 251mm
hátul : tárcsa, átmérõ : 227mm; (késõbb dob, átmérõ: 228mm)
a mechanikus kézifék a hátsó kerekekre hat
Váltó

4 és 5 sebességes kézi
3 sebességes automata
bowdenes kuplung
kuplungtácsa átmérõ: (132 1.6) : 200mm;  (132 1.8 & 2.0) : 215mm

Kormányzás Csigaorsós
némelyik modell szervóval
3 kormányfordulat a két végpont között (132)
Súly 132 (1600/1800) : 1070kg
132 (1600/1800 GLS) : 1095kg
132 (2000) : 1140kg
132 (2000 diesel) : 1270kg; (2500 diesel) : 1280kg
Argenta (1600) : 1140kg;  (2000) : 1190kg
Méretek 132 (1600)


Menetteljesítmény
 
model végsebesség 0-100km/h standing km fékút (120km/h-ról)
132 2.5 diesel (1978) 142 km/h 20 sec 39.23 sec
132 2000 Iniezione (1979) 175 km/h 10.7 sec 34.5 sec
Argenta 1600 (1982) 164 km/h 12.1 sec 34.1 sec 78.4 m
Argenta 2000 IE (1982) 173 km/h 10.8 sec 32.9 sec 80.6 m