FIAT 500


Történeti áttekintés

Fiat 5001957 júliusában mutatták be a Topolino utódját a nuova 500-ast (project száma 110). A 600-ashoz hasonlóan hátul volt a motor és a hátsó kerekeket hajtotta valamint mind a négy kerék független kerékfelfüggesztést kapott. Az elsõ motor egy léghûtéses 479cc-s, 2 hengeres motor volt, ami 13 lóerõt teljesített. Ez egy négysebességes kézi váltón keresztül hajtotta a hátsó kerekeket. A váltó karját a földön helyezték el. Mivel nem nagyon vették az autót 1957-ben a Torinói Autókiállításon bemutattak két változatot, az Economica-t és a Normale-t. Mind a kettõ motorja 15 lóerõt teljesített. Az Economica gyakorlatilag egy az egyben az elõzõ modell volt (kivéve az erõsebb motort), csak csökkent az ára, míg a Normale kapott rendes hátsó üléseket, nyitható oldalsó ablakokat és még számos kisebb újítást.

A következõ évben, 1958-ban, bemutatták a Sport változatot, miután a Hockenheimi 12 órás versenyen az elsõ, második, harmadik és a negyedik helyet is megszerezte a kis Fiat. A Széria motor tuningolásával 21,5 lóerõt teljesített (499,5cc-re felfúrt motor, más fõtengely, szelepek, szelepfedél és gyújtás). Külsõleg a különbség a többi verzióhoz képest annyi volt, hogy 2 piros csík volt mindkét oldalán, és kemény teteje volt. A Normale és Economica típusokat csak ponyvatetõs verzióban lehetett kapni. 1959-ben a Sportot is meg lehetett venni nyitható tetõvel. Fiat 500

1960-ban bemutatták a Giardiniera-t, ami egy kombi verziója volt az 500-asnak. Ennek hosszabb volt a tengelytávja és vízszintesen helyezték el a motort benne. Egy évvel késõbb bemutatták az 500D-t. Ebbe már a 499,5cc-s motort rakták és ezzel egyidõben abbahagyták a Sport változat gyártását. Ez csak 17,5 lóerõs volt. Több kisebb változtatáson esett át az autó.

 

 

Az 500D gyártása egészen 1965-ig tartott, amikor is megjelent az 500F. Ezen már rendesen, elölre fele nyíltak az ajtók, és módosították a váltómûvet is. 1968-ban bemutatták az 500L-t, a Lusso verziót, ami kívül belül több díszítést kapott.

Fiat 500Az utolsó verzió, az 500R, 1972-ben jelent meg. Ebben a 126-os Fiatból ismerõs 594cc-s motor volt, de visszafojtották a teljesítményét 17 lóerõre. Ezen már az újfajta Fiat jel volt, és ismét változtattak rajta ezt-azt.

 

Egészen 1975-ig gyártották, és addig 3 678 000 darab 500-ast készítettek.

 

Az eredeti 'nuova 500' 1957-tõl 1960-ig (a Sporttal együtt) : 181,078 db
Giardiniera (1960-tól 1977-ig) : 7,000 db (1966-tól az Autobinchi gyártotta)
500D (1960-tól 1965-ig) : 640,520 db
500F és L (1965-tól 1972-ig) : 2,272,092 db
500R (1972-tõl 1975-ig) : 235,744
 

 


Technikai adatok
 
Motor

479cc (66x70mm) két hengeres, léghûtáses, 13LE @ 4000rpm (majd 15LE)
499.5cc (67.4x70mm), 17.5LE @ 4400rpm majd 18LE @ 4600rpm vagy
21.5bhp

Felfüggesztés elöl : független kerékfelfüggesztés, szimpla felsõ háromszög keresztlengõkarral, teleszkópos lengéscsillapítóval, és keresztlaprugóval.
rear :  független kerékfelfüggesztés, tekercsrugóval és teleszkópos lengéscsillapítóval
tengelytáv : 1840mm
nyomtáv elöl: 1121mm
nyomtáv hátul: 1135mm (Giardiniera : 1131mm)
Fékek elöl : dob
hátul : dob
Váltó 4 sebességes, kézi
bowdenes kuplung
kormányzás golyópályás kormányszerkezet

súly

 

original : 470kg
Giardiniera : 555kg
500D : 500kg
500F : 520kg

Giardiniera